Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 oktober 2015
gepubliceerd op 16 november 2015

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst"

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2015012213
pub.
16/11/2015
prom.
26/10/2015
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 OKTOBER 2015. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst".

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 26 oktober 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest Collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014 Procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" (Overeenkomst geregistreerd op 4 april 2014 onder het nummer 120652/CO/328.01) Deel I. De Lijn van de Toekomst : procedure van invulling en maatregelen ter compensatie

Artikel 1.Toepassingsgebied Deel I van deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : - de weddetrekkende personeelsleden die bij het afsluiten van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst werken binnen de functionele domeinen : - Personeelsbeleid; - Marketing & Communicatie; - Financieel beleid & ICT : - exclusief de afdelingen overheidsfinanciën en groepcontrolling; - vanuit ICT enkel de diensten local support; - de weddetrekkende personeelsleden die bij het afsluiten van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst werken in een ander functioneel domein dan hierboven vermeld, maar waarvan de functie verschuift naar de nieuwe organisatie "De Lijn van de Toekomst".

Art. 2.Procedure van invulling Uitgangspunten van de procedure van invulling in het kader van "De Lijn van de Toekomst" zijn : - De nieuwe organisatie is goedgekeurd door de raad van bestuur na inwinning van advies door de ondernemingsraden; - Invulling gebeurt maximaal door verschuiving van de oude naar de nieuwe organisatie; - Personeelsleden zullen niet verplicht worden om van locatie te veranderen. De invulling van de functies gebeurt op de huidige locaties. Onder "locatie" wordt verstaan : het adres van de huidige locatie.

Het opnemen van een functie, hetzij een overeenstemmende, gelijkwaardige of nieuwe, kan een verandering van rapporteringslijn of functie inhouden. Voor het overzicht van de "locaties" en "uitvalsbasis" : zie bijlagen 1 en 2; - Begeleiding bij het vinden van een nieuwe functie binnen de nieuwe organisatie (in geval van meerdere keuzes, geen overeenstemmende en/of gelijkwaardige functie); - Begeleiding tijdens de implementatie, bij het opnemen van de nieuwe functie; - De procedure voor het opstarten van interne en externe aanwerving blijft van toepassing; - Alle betrokken personeelsleden die in de nieuwe organisatie inschuiven via een overeenstemmende of gelijkwaardige functie, behouden minstens het barema (ook het doorgroeibarema) van hun oude functie. Zij blijven ook recht hebben op de vlakke loopbaan op basis van hun oude functie.

Onder "oude functie" dient begrepen : de functie en de klasse die betrokken personeelslid heeft op de dag van de ondertekening van deze collectieve arbeidsovereenkomst. Dit punt dient te worden gelezen samen met punt 2 (de verschillende scenario's) en punt 5 van bijlage 3.

De procedure van invulling is opgenomen als bijlage 3 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 3.Compensatie voor meerverplaatsing Wanneer personeelsleden een functie opnemen in het kader van "De Lijn van de Toekomst", ongeacht of het een overeenstemmende, een gelijkwaardige of een nieuwe functie betreft, en voor zover er een meerverplaatsing in afstand aanwezig is in het traject verblijfadres - plaats van tewerkstelling ten opzichte van het verplaatsingstraject vóór de invulling van de functie, genieten zij van een "compensatie voor meerverplaatsing", ongeacht de wijze van verplaatsing (trein, auto, fiets,...).

De toekenningsmodaliteiten van deze "compensatie voor meerverplaatsing" zijn opgenomen als bijlage 4 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst.

De personeelsleden die gerechtigd zijn op deze "compensatie voor meerverplaatsing" blijven nog aanspraak maken op lopende, verworven afspraken ingevolge verhuizingen in het verleden, met dien verstande dat de meerverplaatsing ingevolge de reorganisatie, enerzijds nog steeds bestaat uit een deel meerverplaatsing ingevolge de verhuizing in het verleden, en anderzijds een meerverplaatsing ten gevolge van "De Lijn van de Toekomst". In deze situatie zal de in artikel 3, alinea 1 voorziene compensatie voor meerverplaatsing alleen worden berekend op de meerverplaatsing ingevolge de reorganisatie.

De lopende verworven afspraken ingevolge verhuizingen in het verleden blijven behouden voor die personeelsleden die niet onderhevig zijn aan de geografische mobiliteit en voor wie derhalve de oorzaak van de vroegere regeling blijft bestaan.

Art. 4.Premie kennisoverdracht Een brutopremie ten belope van 140 EUR wordt éénmalig toegekend aan de personeelsleden die in het kader van "De Lijn van de Toekomst" niet verhuizen naar een andere locatie, maar wel een inspanning leveren voor kennisoverdracht.

De periode van kennisoverdracht voor deze personeelsleden loopt tot uiterlijk zes maanden na het einde van de volledige transitieperiode die wordt voorzien in het kader van de reorganisatie.

Art. 5.Datum van inwerkingtreding De artikelen 1 en 2 van deel I "De Lijn van de Toekomst" treden in werking onmiddellijk na de ondertekening van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst omtrent de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst".

De artikelen 1, 3 en 4 van deel I treden in werking zodra een betrokken personeelslid in de nieuwe organisatie inschuift via, hetzij een overeenstemmende, hetzij een gelijkwaardige functie, hetzij een nieuwe functie en deze functie effectief opneemt.

Deel II. Telewerken en flexibele arbeidsduur De werkgever voert vanuit een levensfasebewust HR beleid een aangepaste arbeidsorganisatie in met als doel een betere afstemming van werktijd aan de persoonlijke organisatie van de betrokken personeelsleden. De partijen benadrukken dat deze meer flexibele vorm van werken evenwel niet de collectieve doeltreffendheid van de organisatie en de continuïteit van de diensten en de dienstverlening in het gedrang mag brengen.

De werkgever en de vakorganisaties engageren zich om tegen eind 2014 een kader af te spreken waarbinnen meer flexibele werkvormen in het kader van wat vandaag het "Nieuwe Werken" wordt genoemd, kunnen aangeboden worden aan de personeelsleden, aangevuld met een proces rond performance management waarin de prestaties van personeelsleden zullen opgevolgd worden. Ook zullen de mogelijkheden van nieuwe arbeidsregimes zoals de 4-dagenweek worden onderzocht.

Dit kader zal rekening houden met de nieuwe organisatiecontouren van De Lijn en de maatschappelijke context.

Art. 6.Telewerken/Toepassingsgebied Deel II van deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op alle bedienden van De Lijn, met volgend onderscheid : - De bedienden met een functie met één uitvalsbasis waar zij op regelmatige tijdstippen aanwezig moeten zijn, maar die vaak ook op andere locaties kunnen werken (functiegebonden); - De andere bedienden met een vaste standplaats, met uitzondering van : - Shared Service Boekhouding; - Shared Service Financiële administratie; - Shared Service Abonnementen, wat de medewerkers betreft; - HR Dienstencentrum (met evaluatie van mogelijkheden 6 maanden na de invoering van het ERP pakket).

Art. 7.Telewerken/Modaliteiten De toepassingsmodaliteiten van het telewerken binnen de organisatie zijn opgenomen als bijlage 5 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 8.Flexibele arbeidsduur/Toepassingsgebied Het nieuwe arbeidsduurmodel is van toepassing op bedienden met functieklasse A tot en met G met een flexibel en glijdend arbeidsrooster, zowel voltijds als deeltijds tewerkgesteld.

Volgende categorieën zijn dus uitgesloten : - bedienden in een beurtrol; - bedienden die volgens een vast uurrooster werken.

Art. 9.Flexibele arbeidsduur/Modaliteiten De bepalingen van het nieuwe arbeidsduurmodel zijn opgenomen als bijlage 6 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 10.Datum van inwerkingtreding De bepalingen van deel II "Telewerken en flexibele arbeidsduur" treden in werking : - Flexibele arbeidsduur : op 1 juni 2014, hetzij een vroegere datum voor die locaties waar de reorganisatie vóór die datum zou geïmplementeerd worden; - Telewerken : in functie van de effectieve opstart van de reorganisatie "De Lijn van de Toekomst" (zie de transitieschema's).

Voor de personeelsleden tewerkgesteld binnen de functionele domeinen "Exploitatie" en "Techniek" treden de bepalingen rond telewerk in werking vanaf 1 juni 2014.

Art. 11.Rapportering en opvolging Een algemene rapportering en opvolging van de uitvoering van deze collectieve arbeidsovereenkomst zal plaatsvinden in de AOR van mei 2015.

De impact van de reorganisatie "De Lijn van de Toekomst" en de werking van het HR Dienstencentrum in het bijzonder, op de processen binnen de functionele domeinen "Exploitatie" en "Techniek" zal een vast agendapunt worden in de ondernemingsraden in de periode vanaf april 2014 en in functie van de voorziene transitieschema's.

Art. 12.Sociale vrede De partijen verbinden zich om de clausules aangaande sociale vrede, zoals afgesproken in vorige collectieve arbeidsovereenkomsten, strikt na te leven.

De partijen verbinden er zich toe om eerst de weg van het overleg te kiezen alvorens het middel van de stakingsaanzegging aan te wenden.

Art. 13.Werkzekerheid en vrijwaren verworven rechten De werkzekerheid van de in dienst zijnde personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur en het vrijwaren van de verworven rechten in het kader van het personeelsstatuut worden gewaarborgd.

De bepalingen van het "Protocol collectieve arbeidsovereenkomst 2013-2014" van 17 juli 2013 blijven onverminderd van toepassing.

Art. 14.Inwerkingtreding Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking vanaf de artikelsgewijs vermelde datum, of bij ontstentenis hiervan, vanaf de ondertekening van de collectieve arbeidsovereenkomst en is gesloten voor een onbepaalde tijd.

Ze kunnen door één van de partijen opgezegd worden mits het respecteren van een opzeggingstermijn van drie maanden, betekend bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Locaties In onderstaande tabel zijn de locaties van de verschillende SSC opgenomen.

SSC

Waar

Locatie (adres)

Boekhouding

Antwerpen Gentbrugge (ontvangstenboekhouding)

Grote Hondstraat 58 Brusselsesteenweg 361

Financiële administratie

Gentbrugge Mechelen (Admin. boetes en verzekeringen)

Brusselsesteenweg 361 Motstraat 20

HR Dienstencentrum

Leuven

Martelarenplein 19

Klantenreacties

Hasselt

Grote Breemstraat 4

Abonnementen

Oostende

Nieuwpoortsesteenweg 110

Helpdesk ICT

Mechelen

Motstraat 20


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Uitvalsbasis Voor de competence centers werd een uitvalsbasis vastgelegd. Hier komen medewerkers 1 à 2 keer per week samen om af te stemmen. De andere dagen kan er gewerkt worden vanuit een satellietkantoor of van thuis uit. In onderstaande overzicht staat welke de uitvalsbasis is voor de verschillende competence centers.

Voor de administratieve functies is wel voorzien dat ze continu vanuit de uitvalsbasis werken.

Locatie

Welk ?

Mobiel ?

Uitvalsbasis

Rekrutering & Selectie

Mobiel

Brugge

Ontwikkeling

Mobiel

Brugge

Organisatie & Change

-

Mechelen

Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties

-

Mechelen

Verkoop Bedrijven

Mobiel

Mechelen

Verkoop Reizigers

Mobiel

Mechelen

Deskundigen CRM, Tariefbeleid & Reisinformatie

-

Mechelen

Interne Communicatie

-

Mechelen

Corporate & Externe Communicatie

-

Mechelen


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 3 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Reorganisatie - procedure van invulling Uitgangspunten 1. De nieuwe organisatie is goedgekeurd door de raad van bestuur na inwinning van advies door de ondernemingsraden.2. Invulling gebeurt maximaal door verschuiving van de oude naar de nieuwe organisatie.3. Personeelsleden zullen niet verplicht worden om van locatie te veranderen.De invulling van de functies gebeurt op de huidige locaties. Onder "locatie" wordt verstaan : het adres van de huidige locatie.

Het opnemen van een functie, hetzij een overeenstemmende, gelijkwaardige of nieuwe, kan een verandering van rapporteringslijn of functie inhouden.

Voor het overzicht van de "locaties" en "uitvalsbasis" : zie bijlagen 1 en 2. 4. Begeleiding bij het vinden van een nieuwe functie binnen de nieuwe organisatie (in geval van meerdere keuzes, geen overeenstemmende en/of gelijkwaardige functie).5. Begeleiding tijdens de implementatie, bij het opnemen van de nieuwe functie.6. De procedure voor het opstarten van interne en externe aanwerving blijft van toepassing.7. Alle betrokken personeelsleden die in de nieuwe organisatie inschuiven via een overeenstemmende of gelijkwaardige functie, behouden minstens het barema (ook het doorgroeibarema) van hun oude functie.Zij blijven ook recht hebben op de vlakke loopbaan op basis van hun oude functie.

Onder "oude functie" dient begrepen : de functie en de klasse die betrokken personeelslid heeft op de dag van de ondertekening van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Dit punt dient te worden gelezen samen met punt 2 (de verschillende scenario's) en punt 5 van deze bijlage 3.

Werkwijze 1. Op wie is de procedure van toepassing ? De procedure is van toepassing op : - Alle functiehouders tot en met klasse G, met een contract van onbepaalde duur; - Alle personeelsleden van wie de functie opgenomen wordt in de nieuwe organisatie : - De personeelsleden die vandaag werken in de gereorganiseerde diensten; - De personeelsleden die vandaag werken in een andere dienst, maar waarvan de functie verschuift naar de nieuwe organisatie.

Concreet voor "De Lijn van de Toekomst" wil dit zeggen : - De personeelsleden die vandaag werken binnen de functionele domeinen : - Personeelsbeleid; - Marketing & Communicatie; - Financieel beleid & ICT : - exclusief de afdelingen overheidsfinanciën en groepscontrolling; - vanuit ICT enkel de diensten local support; - De personeelsleden die vandaag werken in een ander functioneel domein dan hierboven, maar waarvan de functie verschuift naar de nieuwe organisatie "De Lijn van de Toekomst". Concreet betreft het hier de rijschool tram te Antwerpen. 2. Hoe verloopt de invullingsprocedure van de functies in het nieuwe organigram ? 2.1. Algemene begrippen en principes We willen zoveel mogelijk mensen verschuiven van de oude naar de nieuwe organisatie, zonder dat hiervoor bijkomende proeven moeten afgelegd worden. Daarom maken we gebruik van : - Overeenstemmende functies : functies waarvan de inhoud in grote mate overeenstemt en eenzelfde classificatie hebben (zie bijlage 7), waarin de functies uit de huidige organisatie maximaal in overeenstemming gebracht zijn met de functies binnen de nieuwe organisatie; - Gelijkwaardige functies : functies waarvoor functionele mobiliteit mogelijk is, aangezien het type werk in grote mate overeenstemt en eenzelfde classificatie hebben (zie bijlage 8).

Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. Bij het selectie-interview wordt de HR Business partner en de nieuwe leidinggevende betrokken.

Daarnaast zijn er ook nieuwe functies, hiervoor werd in de huidige organisatie geen overeenstemmende of gelijkwaardige functie gevonden.

Hiervoor : - Gelden de deelnemingsvoorwaarden zoals beschreven in het bericht "toegang en promotie weddetrekkende functies"; - Enkel de cascade van de doelgroep waarvoor de functie open verklaard wordt is specifiek in het kader van een reorganisatie : - In een eerste fase worden de functies enkel opengesteld voor de personeelsleden die betrokken zijn bij de reorganisatie (zie punt 1); - Indien er geen geschikte kandidaat gevonden wordt, wordt de functie in een tweede fase opengesteld voor alle medewerkers binnen De Lijn.

Ook voor functies waarvoor een invulling kan gebeuren door verschuiving via overeenstemmende/gelijkwaardige functies, maar niet volledig ingevuld kunnen worden door verschuiving, geldt de invulling zoals beschreven voor nieuwe functies.

Medewerkers die in aanmerking komen voor een overeenstemmende of gelijkwaardige functie kunnen zich kandidaat stellen voor nieuwe functies.

We verplichten niemand om van locatie te veranderen : - personeelsleden die hun functie wensen te volgen krijgen steeds voorrang; - indien je een overeenstemmende functie hebt op een andere locatie en die niet wenst te volgen, maar er een gelijkwaardige functie aanwezig is op je huidige locatie, moet je deze opnemen. 2.2. Principe VVM De Lijn zoekt in het kader van de collectieve arbeidsovereenkomst "De Lijn van de Toekomst" naar een optimale invulling en een maximaal behoud van tewerkstelling op de eigen locatie. Omwille van deze garantie zullen voor de betrokken personeelsleden de arbeidsovereenkomst gewijzigd worden, met andere woorden de in deze overeenkomst voorziene functie en rapporteringslijn zijn niet essentieel, het betalingsniveau van vóór de verschuiving blijft wel behouden.

Voor het opnemen van een functie in het kader van "De Lijn van de Toekomst", hetzij een overeenstemmende, gelijkwaardige of nieuwe, zal dan ook een addendum aan de individuele arbeidsovereenkomst worden opgemaakt, opdat er duidelijkheid zou zijn over de functie die wordt opgenomen en het hiermee overeenstemmende bezoldigingsniveau.

De procedure omvat derhalve, gelijkwaardige, overeenstemmende of nieuwe functies.

Het akkoord omtrent dit principe zorgt ervoor dat : - er maximaal ingezet kan worden op het behoud van de locatie waar het personeelslid heden is tewerkgesteld; - biedt aan het personeelslid de mogelijkheid om - indien gewenst - te herlocaliseren met behoud van dezelfde functie. 2.3. Vijf (5) mogelijke scenario's Rekening houdend met de hoger beschreven begrippen en principes kan een personeelslid zich concreet in één van de 5 onderstaande scenario's bevinden :

Scenario 1

1 overeenstemmende functie op de huidige locatie

Scenario 2

1 overeenstemmende functie op een andere locatie

Scenario 3

meerdere overeenstemmende functies en geen gelijkwaardige functie

Scenario 4

1 overeenstemmende functie en 1 gelijkwaardige functie

Scenario 5

geen overeenstemmende/gelijkwaardige functie


1. Eén overeenstemmende functie op de huidige locatie De medewerkers worden automatisch toegewezen aan de overeenstemmende functie en zullen hier schriftelijk van op de hoogte gebracht worden. Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. 2. Eén overeenstemmende functie op een andere locatie De medewerker zal moeten aangeven of hij zijn functie wil volgen naar de andere locatie. - Indien ja, wordt automatisch de overeenstemmende functie toegewezen en zal de medewerker hier schriftelijk van op de hoogte gebracht worden; - Indien nee, komt de medewerker in scenario 5 : geen overeenstemmende of gelijkwaardige functie, terecht (zie verder); - Dit zijn : specialist tarieven en abonnementen, specialist De Lijninfo en klantenreacties, teamleider pensioenen, medewerker pensioenen, specialist loonbeheer.

Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. 3. Meerdere overeenstemmende functies en geen gelijkwaardige functie Indien een medewerker in aanmerking komt voor meerdere overeenstemmende functies, zal het belangrijk zijn de voorkeur van het personeelslid te capteren. Bij het bepalen van je voorkeur kan je aangeven : - Dat je niet van locatie wil wijzigen (zie 2.1 algemene begrippen en principes); - Indien er bepaalde functies een bepaalde voorkeur uitdragen kan dit meegegeven worden. Het is ook mogelijk aan te geven dat bepaalde functies een gelijke mate van interesse genieten.

Mensen van de eigen entiteit krijgen voorrang voor een overeenstemmende functie die binnen de eigen entiteit blijft.

Functies binnen een shared service behoren tot een functioneel domein en hier is dus geen voorrang voor de personeelsleden die vandaag werken daar waar de shared service gevestigd wordt.

Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. 4. Eén overeenstemmende functie en één gelijkwaardige functie Deze medewerkers moeten aangeven of ze : - Hun functie willen volgen.Dit kan zowel betekenen dat : - ze op de huidige locatie kunnen blijven. Deze medewerkers krijgen automatisch de overeenstemmende functie toegewezen; - ze van locatie moeten veranderen. Deze personeelsleden gaan hiermee akkoord en krijgen automatisch de overeenstemmende functie toegewezen.

Beide groepen van personeelsleden worden gelijk behandeld en krijgen voorrang bij de invulling, aangezien er op deze manier kennisborging kan gewaarborgd worden. - Medewerkers die hun functie naar een andere locatie niet wensen te volgen krijgen de gelijkwaardige functie op hun huidige locatie toegewezen, tenzij de medewerker zelf aangeeft voorkeur te hebben voor een andere locatie. - Indien er op een locatie meerdere gelijkwaardige functies ter beschikking zijn, zal de werkwijze zoals beschreven in "scenario 3 : meerdere overeenstemmende functies" gehanteerd worden. Waarbij de medewerker gevraagd wordt naar welke gelijkwaardige functies zijn voorkeur uitgaat. Een medewerker kan een gelijkwaardige functie op zijn locatie niet weigeren.

Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. 5. Geen overeenstemmende/gelijkwaardige functie Personeelsleden waarvoor geen overeenstemmende en/of gelijkwaardige functie aanwezig is zullen begeleid worden om een geschikte functie bij voorkeur binnen het nieuwe organogram op te nemen.Zij kunnen deelnemen aan : - de vacatures voor de nieuwe functies (zie 2.1 algemene begrippen en principes); - de vacatures, die niet ingevuld konden worden door verschuiving van overeenstemmende en/of gelijkwaardige functies.

Er zal actief gezocht worden naar een geschikte oplossing voor elk personeelslid. De directie zal, wanneer een personeelslid geen overeenstemmende of gelijkwaardige functie toegewezen krijgt en niet slaagt voor de functies die vacant werden verklaard binnen de reorganisatie of binnen de andere domeinen, een functie toewijzen die het personeelslid moet opnemen. Waarbij het personeelslid zijn betalingsniveau en bijhorende doorgroei kan behouden en maximaal aansluit bij zijn huidige competenties.

Alle personeelsleden kunnen ook ten allen tijde solliciteren op vacatures binnen andere functionele domeinen, hiervoor worden geen voorrangsregels voorzien voor medewerkers die door de reorganisatie geen functie vinden. 3. Wanneer start de invullingsprocedure ? De invullingsprocedure start van zodra er een paritair akkoord is. De personeelsleden zullen eerst breed geïnformeerd worden over de afspraken in de collectieve arbeidsovereenkomst en het proces dat gevolgd zal worden.

Concreet zullen we starten met de personeelsleden aan te schrijven en uit te nodigen voor een individueel gesprek (in het geval de medewerker zich in scenario 2, 3, 4 of 5 bevindt) met het jobcenter.

Personeelsleden zullen hun keuze schriftelijk moeten bevestigen.

Indien een personeelslid niet tijdig zijn keuze kenbaar maakt, worden alle voorgestelde keuzes in de brief als gelijkwaardig beschouwd en zal het personeelslid in kennis gesteld worden van de functie die wordt toegewezen.

Finaal zal elk personeelslid een brief ontvangen van de functie die hem uiteindelijk toegewezen wordt binnen de nieuwe organisatie. 4. Wanneer eindigt de invullingsprocedure ? Op individuele basis, wanneer de personeelsleden op wie de procedure van toepassing is, in de nieuwe functie bevestigd worden. Daarna gelden opnieuw de gewone regels voor "toegang en promotie weddetrekkende functies".

Specifiek voor de medewerkers die een gelijkwaardige functie toegewezen kregen of door de directie een functie toegewezen kregen, zal 6 maanden nadat men de functie effectief begint uit te voeren (dit moment wordt bepaald in functie van de transitiestrategie) een opvolgingsgesprek opgezet worden samen met de leidinggevende en de HR Business partner, waarin de wederzijdse verwachtingen besproken worden. Volgende gevallen kunnen zich voordoen : - Positief : medewerker wordt bevestigd in de functie; - Aandachtspunten : medewerker krijgt een "persoonlijk ontwikkelingsplan" in consensus tussen betrokkene, HR Business partner en rechtstreeks leidinggevende, dat opnieuw na 6 maanden zal besproken worden; - Negatief na 6 maanden of na 12 maanden in het geval van aandachtspunten : Dit wil zeggen dat het personeelslid de initieel toegewezen functie verder blijft uitoefenen, maar gelijktijdig begeleid wordt in de zoektocht naar een andere bestaande functie binnen de organisatie, rekening houdend met de modaliteiten van deze collectieve arbeidsovereenkomst. Bij de toewijzing van deze functie wordt het bestaand proces van stage toegepast en eindigt dan ook de toepassing van de modaliteiten van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Voor medewerkers die een overeenstemmende functie toegewezen krijgen, is de toewijzing definitief en gelden de klassieke regels (zie bericht "Toegang & promotie weddetrekkende functies").

Medewerkers die via een klassieke vacature (onder andere nieuwe functies) een functie toegewezen krijgen, hiervoor geldt de klassieke stageperiode (zie basisreglement weddetrekkenden). 5. Wat gebeurt er met de bezoldiging en de verworven rechten ? Alle betrokken personeelsleden die in de nieuwe organisatie inschuiven via een overeenstemmende of gelijkwaardige functie, behouden minstens het barema (ook het doorgroeibarema) van hun oude functie.Zij blijven ook recht hebben op de vlakke loopbaan op basis van hun oude functie.

Onder "oude functie" dient begrepen : de functie en de klasse die betrokken personeelslid heeft op de dag van de ondertekening van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

De geïmpacteerde personeelsleden (zie punt 1. Op wie is de procedure van toepassing ?) behouden de persoonsgebonden premies, met name de haard/standplaatspremie, de schaarstepremie, de loopbaanpremie, de gewone premie (ex-MIV), de eerste elitepremie (ex-MIV), de premie technisch tekenaar (ex-MIVA), de specialisatiepremie (ex-MIV) en de speciale specialisatiepremie (ex-MIVG).

Voor de functies die vacant verklaard worden geldt het barema van de nieuwe functie. Deze bezoldiging zal ingaan in functie van de transitiestrategie. Dit wil zeggen van zodra je de nieuwe functie effectief kan beginnen uitvoeren. Op dat ogenblik start ook de stageperiode.

In uitzonderlijke gevallen kan de werkgever een personeelslid een functie toewijzen van een lager niveau. Op dat ogenblik behoudt de medewerker zijn huidig barema, inclusief het recht op de vlakke loopbaan en doorgroeibarema.

De verlofrechten die vasthangen aan de statuten van de rechtsvoorgangers van De Lijn blijven behouden voor zover deze nog gelden op het moment van de ondertekening van de collectieve arbeidsovereenkomst. 6. Zullen de mensen begeleid worden bij de uitvoering van hun functie in de nieuwe organisatie ? De wijzigingen in jobinhoud en de nieuwe manier van werken vergen een zekere aanpassing van het personeel.Daarom zal na de invulling een traject worden uitgewerkt om het personeel te begeleiden. Na de invoering van de nieuwe structuur wordt nog enkele maanden nazorg voorzien, zo kunnen we de veranderingen opvolgen, begeleiden en zo nodig bijsturen. Daarnaast komen er opleidingen om het personeel de kennis en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn voor een goede uitvoering van de nieuwe job. 7. Beroepsprocedure Hoewel De Lijn de nodige individuele begeleiding voorziet om deze transformatie en de mogelijke geografische en/of functionele mobiliteit succesvol te laten verlopen (informatie, opleiding, opvolgingsgesprekken, persoonlijke ontwikkelingsplannen), zou het kunnen gebeuren dat omwille van specifieke omstandigheden, een medewerker de toewijzing van de functie niet verder kan honoreren. Voorwaarden : - De mogelijkheid om een beroepsprocedure in te dienen start 6 maanden na de effectieve invulling van de functie en eindigt één jaar na de effectieve invulling van de functie; - De beroepsprocedure is voor iedereen die geïmpacteerd is door de reorganisatie, met uitzondering van : - de medewerkers die op hun locatie in een overeenstemmende functie kunnen instappen; - de medewerkers die een functie kunnen invullen op hun functieniveau, doch kiezen voor een functie met een hoger functieniveau; - De beroepsprocedure zal slechts éénmaal aangeboden worden en de uitkomst is definitief; - Voor de medewerkers waarop de beroepsprocedure niet van toepassing is, geldt de stageperiode van 6 maanden en de bijhorende afspraken van artikel 4.

De medewerker zal schriftelijk een beroepsprocedure indienen bij de HR Business partner. Er zal dan individueel gekeken worden naar de oorzaken van de beroepsaanvraag en er zal actief gezocht worden naar een oplossing.

Mogelijke uitkomsten : - De medewerker beslist om bij de huidige functie te blijven mits actieplan en duidelijke afspraken; - De medewerker krijgt een andere functie aangeboden, overeenstemmend of gelijkwaardig op de huidige, de vorige of - indien gewenst door het personeelslid - een andere locatie binnen De Lijn en binnen de betrokken domeinen. Hij/zij moet deze nieuwe functie aanvaarden. En wordt dan bevestigd in deze job.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 4 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Compensaties 1. Principes - De rechthebbende heeft de keuze tussen een compensatie in tijd en een compensatie in geld; - De afstand waarmee rekening gehouden wordt voor het bepalen van de omvang van de compensatie wordt berekend vanaf de verblijfplaats, gekend door de werkgever en zal berekend worden via Mappy (nl-be.mappy.com); - Voor de compensatie wordt in rekening gebracht : hetzij een forfait van 15 werkdagen per maand voor de rechthebbende personeelsleden, hetzij een forfait van 6 werkdagen voor de personeelsleden die werken vanuit een locatie die binnen de reorganisatie als "uitvalsbasis" wordt gedefinieerd. 2. Overzicht compensaties 1ste jaar : 100 pct. Vork "meer"-verpl. (enkel)

Premie

Premie functies et uitvalsbasis

Tijdscompensatie

Tijdscompensatie functies met uitvalsbasis

0 tot 4 km

Geen compensatie

5 tot 14 km

292 EUR

117 EUR

Geen compensatie

Geen compensatie

15 tot 24 km

441 EUR

176 EUR

30 u.

12 u.

25 tot 54 km

1083 EUR

434 EUR

60 u.

24 u.

55 tot 94 km

2092 EUR

836 EUR

90 u.

36 u.

95 tot 155 km

3006 EUR

1202 EUR

90 u.

36 u.

156 km of meer

4021 EUR

1608 EUR

90 u.

36 u.


2de jaar : 50 pct.

Vork "meer"-verpl. (enkel)

Premie

Premie functies met uitvalsbasis

Tijdscompensatie

Tijdscompensatie functies met uitvalsbasis

0 tot 4 km

Geen compensatie

5 tot 14 km

146 EUR

58,5 EUR

Geen compensatie

Geen compensatie

15 tot 24 km

220,5 EUR

88 EUR

15 u.

6 u.

25 tot 54 km

541,5 EUR

217 EUR

30 u.

12 u.

55 tot 94 km

1046 EUR

418 EUR

45 u.

18 u.

95 tot 155 km

1503 EUR

601 EUR

45 u.

18 u.

156 km of meer

2011,5 EUR

804 EUR

45 u.

18 u.


3de en 4de jaar : 25 pct.

Vork "meer"-verpl. (enkel)

Premie

Premie functies met uitvalsbasis

Tijdscompensatie

Tijdscompensatie functies met uitvalsbasis

0 tot 4 km

Geen compensatie

5 tot 14 km

73 EUR

29,25 EUR

Geen compensatie

Geen compensatie

15 tot 24 km

110,25 EUR

44 EUR

7,5 u.

3 u.

25 tot 54 km

270,75 EUR

108,5 EUR

15 u.

6 u.

55 tot 94 km

523 EUR

209 EUR

22,5 u.

9 u.

95 tot 155 km

751,5 EUR

300,5 EUR

22,5 u.

9 u.

156 km of meer

1005,25 EUR

402 EUR

22,5 u.

9 u.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 5 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Telewerken 1. Definitie telewerken Een vorm van organisatie van het werk waarin, met ingebruikname van informatietechnologie, in de context van een arbeidsovereenkomst of -verhouding, werkzaamheden, die ook op de normale standplaats zouden kunnen uitgevoerd worden, op regelmatige basis buiten die locatie uitgevoerd worden. Indien het werken op een andere locatie noodzakelijk is voor de uitoefening van de functie, is er geen sprake van telewerk, maar wel van een zending.

Telewerken omvat zowel werken vanuit een satellietkantoor als thuis. 2. Types telewerken Aanvullend telewerk : vóór of na een zending buitenshuis, het werk daar voortzetten en daardoor verplaatsingstijd winnen. Thuiswerken : occasioneel werken van thuis uit om ongestoord door te werken of verplaatsingstijd te winnen.

Werken vanuit satellietkantoor : occasioneel werken vanuit satellietkantoor (in eerste instantie de directiegebouwen van De Lijn) om ongestoord door te werken of verplaatsingstijd te winnen.

Geleidelijk aan - in functie van de roll out van de nodige ICT infrastructuur - zullen andere vestigingen desgevallend aan deze lijst worden toegevoegd en gecommuniceerd. 3. Basisprincipes - De betrokken leidinggevende beslist of een bepaald personeelslid mag telewerken. De HR Business partner bewaakt de correcte toepassing; - Telewerken moet passen binnen de werkorganisatie en mag de algemene dienstverlening niet verstoren; - Telewerken is steeds op vrijwillige basis; - Telewerk is geen recht. 4. Hoeveel kan je telewerken ? Thuiswerken of werken vanuit satellietkantoor :

Welke werknemers ?

Aantal per jaar

Aantal per week

De bedienden met een functie met één uitvalsbasis waar zij op regelmatige tijdstippen aanwezig moeten zijn, maar die vaak ook op andere locaties kunnen werken (functie gebonden)

14 keer, waarvan maximaal 20 keer thuiswerken

Maximaal 3 keer per week, waarvan maximaal 2 keer per week thuis werken

Andere bedienden

20 keer, waarvan maximaal 20 keer thuiswerken

Maximaal 2 keer per week, waarvan maximaal 2 keer per week thuiswerken


Aanvullend telewerk : Er wordt geen maximum bepaald.5. Modaliteiten telewerken

Aanvullend telewerk

Satellietwerken

Thuiswerken

Arbeidsduur

Aanvullend bij zending. Zelfde principes als zending.

De normale arbeidsduurregels worden toegepast.

Geen mogelijkheid tot overwerk.

Glijdend uurrooster : Dag : max 7.24 u. (min 5.24 u.); 1/2 dag : max 3.42 u.

Vast uurrooster : het geldende dagrooster moet opgevuld zijn.

Geen mogelijkheid tot overwerk.

Aanvraag

Vooraf via mail goedgekeurd door rechtstreeks leidinggevende.

Afspraken

Uit te voeren taken/te bereiken resultaten.

Bereikbaarheid

Minimaal tijdens de stamtijden of het geldende uurrooster, zowel telefonisch als via het netwerk.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 6 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Concrete modaliteiten nieuw arbeidsduurmodel 1. Voorwerp Deze bijlage betreft het glijdend uurrooster voor de bedienden met verplichting tot prikken.2. Principes en beschrijving van het systeem De variabele werktijd is een stelsel waarbij elk personeelslid, voor zover de dienstnoodwendigheden zulks toelaten, zijn eigen werktijd kan aanpassen. Als tegenprestatie moeten de aanwezigheidsuren nauwkeurig opgetekend worden doormiddel van registratietoestellen.

De variabele werktijd bestaat uit : Glijdende werktijd Binnen de variabele tijden mogen de personeelsleden naar eigen goeddunken aankomen en vertrekken.

Het dagschema ziet er als volgt uit : - van 07 u. 00 tot 09 u. 30 : variabele tijd van 's morgens; - van 09 u. 30 tot 11 u. 45 : stamtijd van 's morgens; - van 11 u. 45 tot 13 u. 45 : variabele tijd van 's middags; - van 13 u. 45 tot 15 u. 30 : stamtijd van 's namiddags (13u45 tot 15u00 op vrijdag); - van 15 u. 30 tot 19u00 : variabele tijd van 's namiddags (15 u. 00 tot 19 u. 00 op vrijdag).

Het is eveneens toegelaten het werk te verlaten vanaf 15 u. op de dag onmiddellijk vóór een wettelijke feestdag.

De middagpauze bedraagt minimaal 30 minuten.

Elke afwezigheid tijdens een stamtijd impliceert een toelating of een rechtvaardiging (ziekte, verlof, enz.).

Flexibele werktijden De werknemer hoeft niet elke werkdag dezelfde arbeidsduur te presteren. De uren die de gemiddelde dagelijkse arbeidsduur, zijnde 7 u. 24, overschrijden (+ uren) of de uren die men te weinig heeft gepresteerd (- uren) worden in een teller bijgehouden.Met de + uren in die teller kunnen recuperatiedagen genomen worden.

De te weinig gepresteerde uren moeten worden ingehaald binnen de variabele werktijd (van 7 u. tot 19 u.).

De volgende grenzen zijn van toepassing (arbeidswet van 16 maart 1971, artikel 20bis) : daggrens : min = 5 u. 24 max = 9 u. weekgrens : min = 32 u. max = 42 u. maandgrens : min = - 8 u. max = 21 u.

In principe wordt het prikkloksaldo op het einde van de maand telkens afgeblokt op + 21 u.

Een reserve van meer dan 21 uur op het einde van de maand wordt enkel behouden op expliciete vraag van het betrokken afdelingshoofd voor personeelsleden tot en met klasse G. Het HR Dienstencentrum en het Competence Center Arbeidsvoorwaarden & Sociale Relaties moeten waken over de gelijke toepassing van de regelgeving.

De reserve is op te nemen in het trimester van overdracht en het trimester daarop volgend, onverminderd het principe van de recuperatie van de prikklok, dit wil zeggen rekening houdend met het maximaal op te nemen recuperatiedagen per trimester.

Behoudens geldig erkend uitzonderlijk geval wordt het gedeelte dat de 8 uur in negatief (of pro rata) overtreft nochtans omgezet in recuperatie op de verlofdagen naar rata van een halve dag verlof per schijf van 3 u. 42. Indien het verlof is opgebruikt wordt het tekort aan prestatie boven de 8 uur (of pro rata) omgezet in afhouding op de gelijkwaardige bezoldiging. De recuperatiemaatregelen waarvan sprake hiervoor worden toegepast, onverminderd de tuchtmaatregelen die zouden kunnen genomen worden.

Recuperatie prikklok

Wat ?

Recuperatie van uren die men heeft opgespaard in de prikklok, gepresteerd boven de 7 u. 24 en onder 9 u. per dag (teller "ATV").

Wanneer ?

13 recuperatiedagen per jaar, meer precies : Maximaal 3 recuperatiedagen per kwartaal, met 1 kwartaal van maximaal 4 recuperatiedagen.

Voor deeltijds tewerkgestelde personeelsleden wordt het aantal recuperatiedagen waarop men recht heeft geprorateerd op basis van het arbeidspercentage.

In geval van ziekteverlof of vakantie van een volledige maand kan voor deze maand geen ATV dag worden toegekend.

Hoe ?

Per dag (7 u. 24) of halve dag (3 u. 42).


3. Overuren Wanneer is er sprake van overwerk ? - Er is enkel sprake van overwerk tot en met functieklasse G; - Bij overschrijding van de maximum dag- of weekgrens kan er sprake zijn van overwerk. (Er is geen gecumuleerd overwerk voor de overschrijding van de week- en de daggrens); - Enkel bij overschrijding ingevolge opgelegd werk van het personeelslid wordt verwacht dat hij/zij de voorziene taken zo organiseert binnen de variabele werktijd dat er geen sprake is van overwerk.

Er is sprake van opgelegd werk in de uitzonderlijke situatie waarbij het afdelingshoofd taken oplegt waardoor de dagelijkse maximum arbeidsduur van 9 uur of de wekelijkse maximum arbeidsduur van 42 overschreden wordt en voor zover deze taken niet behoren tot de normale routine van het voorziene takenpakket van het personeelslid.

Hoe wordt overwerk vergoed ?

Tot en met klasse E (bezoldigingsniveau)

Klasse F en G (bezoldigingsniveau)

Bij prestaties die beschouwd worden als overuren : - Overloon Ma-zat : 50 pct.

Zon-feestd. : 100 pct. - Inhaalrust : 100 pct.

Bij prestaties die beschouwd worden als overuren : Inhaalrust : 100 pct.

Wettelijk krediet Voor de deeltijds tewerkgestelde personeelsleden zal alleen op de overschrijdingen van de prestaties die aanleiding geven tot betaling 100 pct. overwerk, het wettelijk krediet van 12 u per kalendermaand toegepast worden, met andere woorden van de bijkomende uren die aanleiding geven tot betaling 100 pct. overwerk, geven de eerste 12 uren per kalendermaand geen recht op overloon.

Recuperatie inhaalrust

Wat ?

Recuperatie van uren gepresteerd boven de 9 u. per dag of 42 u. per week.

Wanneer ?

In trimester waarin ze gepresteerd zijn of trimester daarop volgend.

Hoe ?

Per dag, halve dag, per uur of per minuut.

De totale som van prestaties en gerechtvaardigde afwezigheid ingevolge inhaalrust overuren moet minstens gelijk zijn aan 5 u. 24 en de stamtijden moeten volledig opgevuld zijn.


4. Weekendwerk Algemeen Tot en met klasse G worden prestaties in het weekend opgenomen in een aparte teller met het oog op recuperatie.Recuperatie uit deze teller is mogelijk volgens de principes van inhaalrust overuren (zie punt 3).

Zaterdag- en zondagtoelage De zaterdag- en zondagpremie wordt toegekend aan ieder personeelslid (waarop dit bericht van toepassing is) dat geregistreerde prestaties levert op de betreffende dagen.

Zaterdagpremie : 25 pct.;

Zondagpremie : 100 pct..

Cumul zaterdag/zondagtoelage en overloon Indien er sprake is van overwerk in het weekend, zal zowel de zaterdag- of zondagtoelage worden toegekend als het overloon (overloon enkel tot en met klasse E - bezoldigingsniveau). 5. Specifieke situaties De directie personeelsbeleid bepaalt de aard van de activiteit (zending, opleiding, event of teambuilding). 5.1. Zending De arbeidsduur = de duur van de specifieke prestatie + de verplaatsingstijd die zich boven de normale verplaatsingstijd woonst-werk situeert. 5.2. Opleiding

Opleiding met directe meerwaarde voor de functie

Opleiding op eigen vraag en toegestaan door de werkgever in het kader van de ontwikkeling

Opleiding op eigen initiatief, zonder toestemming

Arbeidsduur

Werkelijke duur van de opleiding + de verplaatsingstijd die zich boven de normale verplaatsingstijd woonst-werk situeert

Eigen tijd

Eigen tijd

Kost opleiding

Werkgever

Werkgever

Werknemer

Educatief verlof

Geen mogelijkheid

Geen mogelijkheid

Mogelijkheid, rekening houdend met regels van educatief verlof


5.3. Teambuilding 7 u. 24 per dag of 3 u. 42 per halve dag (geen inachtname van extra verplaatsingstijd). 5.4. Event De arbeidsduur = de duur van de specifieke prestatie + de verplaatsingstijd die zich boven de normale verplaatsingstijd woonst-wek situeert. 6. Gerechtvaardigde (niet-gelijkgestelde) afwezigheden Elke medewerker heeft een krediet van 10 u., gedurende de welke hij afwezig kan zijn tijdens de stamtijden. De medewerker moet deze uren inhalen.

Behoudens geval van overmacht, dient de medewerker, tijdig en vooraf, het afdelingshoofd in te lichten over het opnemen van deze uren, zodat het afdelingshoofd tijdig en gepast kan reageren. De medewerker geeft aan het afdelingshoofd een verantwoording voor deze kredieturen en staaft dit met een document of attest voor zover mogelijk.

Gezien om gevoegd te worden bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 7 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Overeenstemmende functies

Functie in bestaande organisatie in

Stemt overeen met functie(s) in nieuwe organisatie in Aansturing

Medewerker algemene boekhouding

221-01-09-10

C

CD

Medewerker boekhouding

C

Boekhouding

Functioneel

Medewerker leveranciers- administratie

222-01-09-10

C

CD

Medewerker boekhouding

C

Boekhouding

Functioneel

Medewerker thesaurie

223-01-09-10

D

CD

Medewerker thesaurie

D

Thesaurie

Functioneel

Medewerker thesaurie

223-02-09-10

C

CD

Medewerker boekhouding

C

Boekhouding

Functioneel

Algemene boekhouding

224-01-09-10

F

CD

Teamleider boekhouding

F

Boekhouding

Functioneel

Teamleider algemene boekhouding

F

Boekhouding

Functioneel

Management accountant CD

F

Groep- controlling

Functioneel

Management accounting

F

Business Controller

Entiteit

Hoofd leveranciers- administratie

225-01-09-10

F

CD

Teamleider boekhouding

F

Boekhouding

Functioneel

Teamleider algemene boekhouding

F

Boekhouding

Functioneel

Management accountant CD

F

Groeps- controlling

Functioneel

Management accounting

F

Business Controller

Entiteit

Hoofd thesaurie

226-01-09-10

G

CD

Hoofd thesaurie

G

Thesaurie

Functioneel

Medewerker verzekeringen

234-01-09-11

D

CD

Medewerker verzekeringen

D

Financiële administratie

Functioneel

Medewerker administratie

234-02-09-11

B

CD

Medewerker administratie

B

Financiële administratie

Functioneel

Medewerker extern schade- beheer

235-01-09-11

E

CD

Medewerker extern schadebeheer

E

Financiële administratie

Functioneel

Medewerker verzekeringen

237-02-09-11

E

CD

Specialist verzekeringen

E

Financiële administratie

Functioneel

Hoofd verzekeringen

238-01-09-11

G

CD

Teamleider verzekeringen

G

Financiële administratie

Functioneel

Hoofd administratie boetes

249-01-09-11

E

CD

Teamleider administratieve boetes

E

Financiële administratie

Functioneel

Medewerker administratieve boetes

250-01-09-11

B

CD

Medewerker administratieve boetes

B

Financiële administratie

Functioneel

Medewerker leveranciers- administratie

256-01-09-10

E

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker onthaal

078-02-02-05

A

ENT/CD

Medewerker administratie

A, B, C

Business Controller

Entiteit

Medewerker administratie

414-01-00-04

C

ENT/CD

Medewerker administratie

A, B, C

Business Controller

Entiteit

Medewerker kas & ontvangsten

070-01-00-05

C

ENT

Medewerker kas & ontvangsten

B, C,

Business Controller

Entiteit

Medewerker kas & ontvangsten

070-02-00-05

B

ENT

Medewerker kas & ontvangsten

B, C, E

Business Controller

Entiteit

Medewerker kas & ontvangsten

070-03-00-05

E

ENT

Medewerker kas & ontvangsten

B, C, E

Business Controller

Entiteit

Medewerker betwiste zaken

072-01-05-05

C

ENT

Medewerker financiële admin

C

Financiële administratie

Functioneel

Medewerker financiën

073-02-01-05

E

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker financiën

073-04-02-05

C

ENT

Medewerker boekhouding

C

Boekhouding

Functioneel

Medewerker financiën

073-18-03-05

B

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Hoofd kas & ontvangsten

075-01-01-05

F

ENT

Teamleider kas & ontvangsten

E,F

Business Controller

Entiteit

Hoofd kas & ontvangsten

075-02-02-05

E

ENT

Teamleider kas & ontvangsten

E,F

Business Controller

Entiteit

Medewerker administratie

078-01-02-05

B

ENT

Medewerker administratie

A,B,C

Business Controller

Entiteit

Medewerker administratie

078-03-01-05

A

ENT

Medewerker administratie

A,B,C

Business Controller

Entiteit

Hoofd betwiste zaken

081-01-02-05

E

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Hoofd financiën

082-01-05-05

F

ENT

Teamleider boekhouding

F

Boekhouding

Functioneel

Teamleider algemene boekhouding

F

Boekhouding

Functioneel

Management accountant CD

F

Groep- controlling

Functioneel

Management accounting

F

Business Controller

Entiteit

Hoofd secretariaat

085-01-02-05

E

ENT

Teamleider secretariaat

E

Business Controller

Entiteit

Hoofd secretariaat & betwiste zaken

085-02-02-05

E

ENT

Teamleider secretariaat

E

Business Controller

Entiteit

Bedrijfsinformatieanalist

219-01-09-10

F

ENT

Controller

F

Business Controller

Entiteit

Hoofd local support

620-01-00-05

E

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker local support

621-01-09-09

C

ENT

Medewerker helpdesk

C

ICT

Functioneel

Medewerker local support

C

ICT

Functioneel


Nieuwe functies binnen de nieuwe organisatie (dit wil zeggen er bestaat nu nog geen overeenstemmende functie)

Functie

Klasse

Organisatie

Aansturing

Deskundige procesbeheersing

F

Boekhouding

Functioneel

Administratieve medewerkers

A

Boekhouding

Functioneel

Medewerker algemene boekhouding

D

Boekhouding

Functioneel

Deskundige procesbeheersing

F

Financiële administratie

Functioneel

Teamleider financiële administratie

F

Financiële administratie

Functioneel


Functies zonder functiehouder

Deskundige pensioenfonds

201-01-09-07

F

CD

Medewerker bedrijfsinformatieanalyse

074-01-03-05

D

ENT


Functies klasse A tot en met G

Functie in bestaande organisatie in

Stemt overeen met functie(s) in Aansturing

Medewerker tarieven

189-01-00-09

D

CD

Specialist tarieven en abonnementen

D

Klant & Verkoop

Functioneel

Medewerker mobiliteitswinkel BO

410-01-00-04

C

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Hoofd klant

430-01-00-09

F

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker De Lijninfo en website

432-01-00-09

D

CD

Specialist De Lijninfo en klantenreacties

D

Klant & Verkoop

Functioneel

Hoofd verkoop

433-01-00-09

F

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker verkoop

434-01-00-09

C

CD

Medewerker verkoop reizigers

C

Klant & Verkoop

Functioneel

Marktonderzoeker

438-01-00-09

F

CD

Deskundige marktonderzoek

F

Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie

Functioneel

Deskundige marketing intelligentie

F

Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie

Functioneel

Coördinator mobiliteitsonderzoek

439-01-00-09

F

CD

Coördinator mobiliteitsonderzoek

F

Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie

Functioneel

Coördinator mobiliteitsontwikkeling

440-01-00-09

F

CD

Coördinator mobiliteitsontwikkeling

F

Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie

Functioneel

Deskundige verkeersmodellen

441-01-00-09

F

CD

Deskundige verkeersmodellen

F

Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie

Functioneel

Medewerker huisstijl

442-01-00-09

D

CD

Specialist huisstijl

D

Marketing & Communicatie

Functioneel

Woordvoerder

443-01-00-09

F

CD

Woordvoerder

F

Marketing & Communicatie

Functioneel

Hoofd interne communicatie

444-01-00-09

F

CD

Hoofd interne communicatie

F

Marketing & Communicatie

Functioneel

Medewerker PR & sponsoring

445-01-09-09

D

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker externe communicatie

446-01-00-09

C

CD

Medewerker communicatie

C

Marketing & Communicatie

Functioneel

Medewerker interne communicatie

446-02-00-09

D

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Doelgroepmanagers

449-01-00-09

F

CD

Deskundige marketing

F

Marketing & Communicatie

Functioneel

Teamleider abonnementen

452-01-00-09

D

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker abonnementen

452-02-00-09

B

CD

Medewerker abonnementen

B

Klant & Verkoop

Functioneel

Hoofd tarieven

454-01-00-04

F

CD

Deskundige tariefbeleid

F

Klant & Verkoop

Functioneel

Hoofd corporate communicatie

455-01-00-09

F

CD

Hoofd corporate communicatie

F

Marketing & Communicatie

Functioneel

Medewerker klantenreacties

406-01-00-04

C

CD/ENT

Medewerker klantenreacties

C

Klant & Verkoop

Functioneel

Medewerker klantenreacties & administratie

C

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Medewerker administratie

414-01-00-04

C

CD/ENT

Medewerker klantenreacties & administratie

C

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Hoofd klant en verkoop

400-01-00-04

F

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker PR & sponsoring

401-01-00-04

D

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Hoofd lijnwinkel

402-01-00-04

E

ENT

Teamleider lijnwinkel

E

Klant & Verkoop

Functioneel

Klantenbeheerder

405-01-00-04

E

ENT

Klantenbeheerder bedrijven

E

Klant & Verkoop

Functioneel

ENT

Relatiebeheerder "entiteit"

E

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Medewerker lijnwinkel BO

408-01-00-04

B

ENT

Medewerker abonnementen

B

Klant & Verkoop

Functioneel

Medewerker lijnwinkel FO

409-01-00-04

B

ENT

Medewerker lijnwinkel

B

Klant & Verkoop

Functioneel

Hoofd mobiliteitsonderzoek & ontwikkeling

412-01-00-04

G

ENT

Hoofd mobiliteitontwikkeling & onderzoek

G

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Marktonderzoeker

413-01-00-04

E

ENT

Marktonderzoeker

E

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Medewerker mobiliteitsonderzoek en -ontwikkeling

E

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Mobiliteitsontwikkelaar

415-01-00-04

F

ENT

Mobiliteitsontwikkelaar

F

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Mobiliteitsonderzoeker

416-01-00-04

F

ENT

Mobiliteitsonderzoeker

F

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Woordvoerder

417-01-00-04

F

ENT

Woordvoerder

F

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Medewerker externe communicatie

418-01-00-04

C

ENT

Medewerker communicatie

C

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Medewerker interne communicatie

420-01-00-04

C

ENT

Medewerker communicatie

C

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Medewerker interne communicatie

420-02-00-04

E

ENT

Specialist interne communicatie

E

Marketing & Communicatie

Functioneel

Specialist interne communicatie

E

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Medewerker marketing logistiek

421-01-00-04

A

ENT

Medewerker logistiek

A

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Hoofd communicatie

422-01-00-04

F

ENT

Hoofd communicatie (backup woordvoerder)

F

Mobiliteit & Externe Relaties

Entiteit

Werfcommunicator

453-01-00-04

E

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt


Nieuwe functies binnen de nieuwe organisatie (dit wil zeggen er bestaat nu nog geen overeenstemmende functie)

Functie

Klasse

Organisatie

Aansturing

Teamleider abonnementen

E

Klant & Verkoop

Functioneel

Hoofd verkoop bedrijven

G

Klant & Verkoop

Functioneel

Deskundige verkoopsbeleid reizigers

F

Klant & Verkoop

Functioneel

Deskundige verkoopsbeleid bedrijven

F

Klant & Verkoop

Functioneel

Hoofd verkoop reizigers

G

Klant & Verkoop

Functioneel

Teamleider klantenreacties en De Lijninfo

G

Klant & Verkoop

Functioneel

Deskundige CRM

F

Klant & Verkoop

Functioneel

Medewerker CRM

C

Klant & Verkoop

Functioneel

Deskundige reisinformatie

F

Klant & Verkoop

Functioneel

Specialist corporate communicatie

E

Marketing & Communicatie

Functioneel


Functies zonder functiehouder momenteel

Hoofd externe communicatie

435-01-00-09

F

CD

Deskundige online & mobiele toepassing

436-01-00-09

F

CD


Functies klasse A tot en met G

Functie in bestaande organisatie in

Stemt overeen met functie(s) in Aansturing

Hoofd administratie

236-01-09-11

E

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Jurist

239-01-09-11

F

CD

Deskundige sociale relaties

F

Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties

Functioneel

Jurist

F

Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties

Functioneel

Medewerker personeelsadministratie

240-01-09-11

D

CD

Medewerker loonbeheer

D

HR Dienstencentrum

Functioneel

Medewerker personeelsadministratie

240-02-09-11

D

CD

Medewerker loonbeheer

D

HR Dienstencentrum

Functioneel

Medewerker pensioenen & algemene zaken

241-01-09-11

C

CD

Medewerker pensioenen

C

HR Dienstencentrum

Functioneel

Hoofd pensioenen & algemene zaken

242-01-09-11

F

CD

Teamleider pensioenen

F

HR Dienstencentrum

Functioneel

Medewerker ontwikkeling & organisatie

244-01-09-11

C

CD

Medewerker administratie

C

Rekrutering & ontwikkeling

Functioneel

Medewerker HR contactcenter

C

HR Dienstencentrum

Functioneel

Medewerker personeelsvoorzieningen

246-01-09-11

C

CD

Medewerker HR contactcenter

C

HR Dienstencentrum

Functioneel

Hoofd personeelsvoorzieningen & diversiteit

247-01-09-11

G

CD

HR Business partner

G

CD Personeel

Functioneel

HR-deskundige (O&O)

247-02-09-11

F

CD

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

HR-deskundige (arbeidsvw)

247-02-09-11

F

CD

Deskundige procesbeheersing HR

F

Staf Directeur personeel

Functioneel

Instructeur

006-01-01-02

C

ENT

Instructeur

C

Rekrutering & ontwikkeling

Functioneel

Medewerker personeelsadministratie

008-01-04-02

C

ENT

Medewerker administratie

C

Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties

Functioneel

Medewerker HR contactcenter

C

HR Dienstencentrum

Functioneel

Medewerker administratie

008-03-01-02

A

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker personeelsadministratie

008-04-01-02

D

ENT

Medewerker loonbeheer

D

HR Dienstencentrum

Functioneel

Medewerker personeelsadministratie

008-09-00-02

E

ENT

Specialist loonbeheer

E

HR Dienstencentrum

Functioneel

Medewerker administratie

009-01-01-02

B

ENT

Geen overeenstemmende functie

nvt

nvt

nvt

Medewerker personeelsbeheer

010-01-01-02

C

ENT

Medewerker administratie

C

Rekrutering & ontwikkeling

Functioneel

Medewerker HR contactcenter

C

HR Diensten- centrum

Functioneel

Hoofd personeelsadministratie

011-01-03-02

F

ENT

Deskundige sociale relaties

F

Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties

Functioneel

Teamleider HR contactcenter

F

HR Dienstencentrum

Functioneel

Teamleider loonbeheer

F

HR Dienstencentrum

Functioneel

HR consulent

F

HR Business partner

Entiteit

Hoofd personeelsbeheer

012-01-05-02

F

ENT

Teamleider HR contactcenter

F

HR Diensten- centrum

Functioneel

HR consulent

F

HR Business partner

Entiteit

Maatschappelijk assistent

013-01-05-02

E

ENT

Maatschappelijk assistent

E

HR Business partner

Entiteit

Hoofd rijschool

015-01-02-02

E

ENT

Teamleider rijschool

E

Rekrutering & ontwikkeling

Functioneel


Nieuwe functies binnen de nieuwe organisatie (dit wil zeggen er bestaat nu nog geen overeenstemmende functie)

Functie

Klasse

Organisatie

Aansturing

Deskundige verloningsbeleid

G

Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties

Functioneel

Hoofd rekrutering & selectie

G

Rekrutering & ontwikkeling

Functioneel

Specialist rekrutering

E

Rekrutering & ontwikkeling

Functioneel

Hoofd ontwikkeling

G

Rekrutering & ontwikkeling

Functioneel

Specialist ontwikkeling

E

Rekrutering & ontwikkeling

Functioneel

Deskundige organisatie & change

F

Organisatie & change

Functioneel


Functies zonder functiehouder momenteel

Hoofd personeelsadministratie

243-01-09-11

F

CD

Medewerker personeelsvoorzieningen

246-02-09-11

D

CD


Functies klasse A tot en met G

Functie in bestaande organisatie in

Stemt overeen met functie(s)

Teamleider verzending

233-02-09-11

C

CD

Teamleider verzending

C

Medewerker administratie

233-01-09-11

A

CD

Medewerker administratie

A

Jurist

239-01-09-11

F

CD

Jurist

F

Medewerker administratie

414-01-00-04

C

ENT/CD

Medewerker administratie

C


Gezien om gevoegd te worden bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 8 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Gelijkwaardige functies Functies klasse A tot en met G Gelijkwaardige functies

Functies nieuwe organisaties

Functie in oude organisatie in

SSC Boekhouding

Medewerker boekhouding

C

Medewerker algemene boekhouding

221-01-09-10

C

CD

Medewerker leveranciersadministratie

222-01-09-10

C

CD

Medewerker financiën

073-04-02-05

C

ENT

Medewerker thesaurie

223-02-09-10

C

CD

SSC Fin Admin

Medewerker financiële admin

C

Medewerker betwiste zaken

072-01-05-05

C

ENT

ICT

Medewerker helpdesk

C

Medewerker local support

621-01-09-09

C

ENT

SSC Abonnementen

Medewerker abonnementen

B

Medewerker lijnwinkel BO

408-01-00-04

B

ENT

B

Medewerker abonnementen

452-02-00-09

B

CD

SSC Klantenreacties

Medewerker klantenreacties

C

Medewerker klantenreacties

406-01-00-04

C

CD/ENT

CC

Medewerker CRM

C


CC Corporate com.

Medewerker communicatie

C

Medewerker externe communicatie

446-01-00-09

C

CD

CC Arbeidsvw en soc rel

Medewerker administratie

C

Medewerker personeelsadministratie

008-01-04-02

C

ENT

CC Rekr. & ontw

Medewerker administratie

C

Medewerker personeelsbeheer

010-01-01-02

C

ENT

Medewerker ontwikkeling & organisatie

244-01-09-11

C

CD

SSC HR Dienstencentrum

Medewerker HR contactcenter

C

Medewerker personeelsadministratie

008-01-04-02

C

ENT

Medewerker personeelsbeheer

010-01-01-02

C

ENT

Medewerker ontwikkeling & organisatie

244-01-09-11

C

CD

Medewerker personeelsvoorzieningen

246-01-09-11

C

CD

F ENT

Medewerker kas & ontvangsten

C

Medewerker kas & ontvangsten

070-01-00-05

C

ENT

Medewerker administratie

C

Medewerker administratie

414-01-00-04

C

ENT/CD

M ENT

Medewerker communicatie

C

Medewerker interne communicatie

420-01-00-04

C

ENT

C

Medewerker externe communicatie

418-01-00-04

C

ENT

Medewerker klantenreacties & admin.

C

Medewerker administratie

414-01-00-04

C

ENT/CD

C

Medewerker klantenreacties

406-01-00-04

C

ENT


Gezien om gevoegd te worden bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^