gepubliceerd op 16 november 2015
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst"
26 OKTOBER 2015. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst".
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 26 oktober 2015.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest Collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014 Procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" (Overeenkomst geregistreerd op 4 april 2014 onder het nummer 120652/CO/328.01) Deel I. De Lijn van de Toekomst : procedure van invulling en maatregelen ter compensatie
Artikel 1.Toepassingsgebied Deel I van deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : - de weddetrekkende personeelsleden die bij het afsluiten van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst werken binnen de functionele domeinen : - Personeelsbeleid; - Marketing & Communicatie; - Financieel beleid & ICT : - exclusief de afdelingen overheidsfinanciën en groepcontrolling; - vanuit ICT enkel de diensten local support; - de weddetrekkende personeelsleden die bij het afsluiten van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst werken in een ander functioneel domein dan hierboven vermeld, maar waarvan de functie verschuift naar de nieuwe organisatie "De Lijn van de Toekomst".
Art. 2.Procedure van invulling Uitgangspunten van de procedure van invulling in het kader van "De Lijn van de Toekomst" zijn : - De nieuwe organisatie is goedgekeurd door de raad van bestuur na inwinning van advies door de ondernemingsraden; - Invulling gebeurt maximaal door verschuiving van de oude naar de nieuwe organisatie; - Personeelsleden zullen niet verplicht worden om van locatie te veranderen. De invulling van de functies gebeurt op de huidige locaties. Onder "locatie" wordt verstaan : het adres van de huidige locatie.
Het opnemen van een functie, hetzij een overeenstemmende, gelijkwaardige of nieuwe, kan een verandering van rapporteringslijn of functie inhouden. Voor het overzicht van de "locaties" en "uitvalsbasis" : zie bijlagen 1 en 2; - Begeleiding bij het vinden van een nieuwe functie binnen de nieuwe organisatie (in geval van meerdere keuzes, geen overeenstemmende en/of gelijkwaardige functie); - Begeleiding tijdens de implementatie, bij het opnemen van de nieuwe functie; - De procedure voor het opstarten van interne en externe aanwerving blijft van toepassing; - Alle betrokken personeelsleden die in de nieuwe organisatie inschuiven via een overeenstemmende of gelijkwaardige functie, behouden minstens het barema (ook het doorgroeibarema) van hun oude functie. Zij blijven ook recht hebben op de vlakke loopbaan op basis van hun oude functie.
Onder "oude functie" dient begrepen : de functie en de klasse die betrokken personeelslid heeft op de dag van de ondertekening van deze collectieve arbeidsovereenkomst. Dit punt dient te worden gelezen samen met punt 2 (de verschillende scenario's) en punt 5 van bijlage 3.
De procedure van invulling is opgenomen als bijlage 3 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Art. 3.Compensatie voor meerverplaatsing Wanneer personeelsleden een functie opnemen in het kader van "De Lijn van de Toekomst", ongeacht of het een overeenstemmende, een gelijkwaardige of een nieuwe functie betreft, en voor zover er een meerverplaatsing in afstand aanwezig is in het traject verblijfadres - plaats van tewerkstelling ten opzichte van het verplaatsingstraject vóór de invulling van de functie, genieten zij van een "compensatie voor meerverplaatsing", ongeacht de wijze van verplaatsing (trein, auto, fiets,...).
De toekenningsmodaliteiten van deze "compensatie voor meerverplaatsing" zijn opgenomen als bijlage 4 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst.
De personeelsleden die gerechtigd zijn op deze "compensatie voor meerverplaatsing" blijven nog aanspraak maken op lopende, verworven afspraken ingevolge verhuizingen in het verleden, met dien verstande dat de meerverplaatsing ingevolge de reorganisatie, enerzijds nog steeds bestaat uit een deel meerverplaatsing ingevolge de verhuizing in het verleden, en anderzijds een meerverplaatsing ten gevolge van "De Lijn van de Toekomst". In deze situatie zal de in artikel 3, alinea 1 voorziene compensatie voor meerverplaatsing alleen worden berekend op de meerverplaatsing ingevolge de reorganisatie.
De lopende verworven afspraken ingevolge verhuizingen in het verleden blijven behouden voor die personeelsleden die niet onderhevig zijn aan de geografische mobiliteit en voor wie derhalve de oorzaak van de vroegere regeling blijft bestaan.
Art. 4.Premie kennisoverdracht Een brutopremie ten belope van 140 EUR wordt éénmalig toegekend aan de personeelsleden die in het kader van "De Lijn van de Toekomst" niet verhuizen naar een andere locatie, maar wel een inspanning leveren voor kennisoverdracht.
De periode van kennisoverdracht voor deze personeelsleden loopt tot uiterlijk zes maanden na het einde van de volledige transitieperiode die wordt voorzien in het kader van de reorganisatie.
Art. 5.Datum van inwerkingtreding De artikelen 1 en 2 van deel I "De Lijn van de Toekomst" treden in werking onmiddellijk na de ondertekening van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst omtrent de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst".
De artikelen 1, 3 en 4 van deel I treden in werking zodra een betrokken personeelslid in de nieuwe organisatie inschuift via, hetzij een overeenstemmende, hetzij een gelijkwaardige functie, hetzij een nieuwe functie en deze functie effectief opneemt.
Deel II. Telewerken en flexibele arbeidsduur De werkgever voert vanuit een levensfasebewust HR beleid een aangepaste arbeidsorganisatie in met als doel een betere afstemming van werktijd aan de persoonlijke organisatie van de betrokken personeelsleden. De partijen benadrukken dat deze meer flexibele vorm van werken evenwel niet de collectieve doeltreffendheid van de organisatie en de continuïteit van de diensten en de dienstverlening in het gedrang mag brengen.
De werkgever en de vakorganisaties engageren zich om tegen eind 2014 een kader af te spreken waarbinnen meer flexibele werkvormen in het kader van wat vandaag het "Nieuwe Werken" wordt genoemd, kunnen aangeboden worden aan de personeelsleden, aangevuld met een proces rond performance management waarin de prestaties van personeelsleden zullen opgevolgd worden. Ook zullen de mogelijkheden van nieuwe arbeidsregimes zoals de 4-dagenweek worden onderzocht.
Dit kader zal rekening houden met de nieuwe organisatiecontouren van De Lijn en de maatschappelijke context.
Art. 6.Telewerken/Toepassingsgebied Deel II van deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op alle bedienden van De Lijn, met volgend onderscheid : - De bedienden met een functie met één uitvalsbasis waar zij op regelmatige tijdstippen aanwezig moeten zijn, maar die vaak ook op andere locaties kunnen werken (functiegebonden); - De andere bedienden met een vaste standplaats, met uitzondering van : - Shared Service Boekhouding; - Shared Service Financiële administratie; - Shared Service Abonnementen, wat de medewerkers betreft; - HR Dienstencentrum (met evaluatie van mogelijkheden 6 maanden na de invoering van het ERP pakket).
Art. 7.Telewerken/Modaliteiten De toepassingsmodaliteiten van het telewerken binnen de organisatie zijn opgenomen als bijlage 5 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Art. 8.Flexibele arbeidsduur/Toepassingsgebied Het nieuwe arbeidsduurmodel is van toepassing op bedienden met functieklasse A tot en met G met een flexibel en glijdend arbeidsrooster, zowel voltijds als deeltijds tewerkgesteld.
Volgende categorieën zijn dus uitgesloten : - bedienden in een beurtrol; - bedienden die volgens een vast uurrooster werken.
Art. 9.Flexibele arbeidsduur/Modaliteiten De bepalingen van het nieuwe arbeidsduurmodel zijn opgenomen als bijlage 6 aan deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Art. 10.Datum van inwerkingtreding De bepalingen van deel II "Telewerken en flexibele arbeidsduur" treden in werking : - Flexibele arbeidsduur : op 1 juni 2014, hetzij een vroegere datum voor die locaties waar de reorganisatie vóór die datum zou geïmplementeerd worden; - Telewerken : in functie van de effectieve opstart van de reorganisatie "De Lijn van de Toekomst" (zie de transitieschema's).
Voor de personeelsleden tewerkgesteld binnen de functionele domeinen "Exploitatie" en "Techniek" treden de bepalingen rond telewerk in werking vanaf 1 juni 2014.
Art. 11.Rapportering en opvolging Een algemene rapportering en opvolging van de uitvoering van deze collectieve arbeidsovereenkomst zal plaatsvinden in de AOR van mei 2015.
De impact van de reorganisatie "De Lijn van de Toekomst" en de werking van het HR Dienstencentrum in het bijzonder, op de processen binnen de functionele domeinen "Exploitatie" en "Techniek" zal een vast agendapunt worden in de ondernemingsraden in de periode vanaf april 2014 en in functie van de voorziene transitieschema's.
Art. 12.Sociale vrede De partijen verbinden zich om de clausules aangaande sociale vrede, zoals afgesproken in vorige collectieve arbeidsovereenkomsten, strikt na te leven.
De partijen verbinden er zich toe om eerst de weg van het overleg te kiezen alvorens het middel van de stakingsaanzegging aan te wenden.
Art. 13.Werkzekerheid en vrijwaren verworven rechten De werkzekerheid van de in dienst zijnde personeelsleden met een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur en het vrijwaren van de verworven rechten in het kader van het personeelsstatuut worden gewaarborgd.
De bepalingen van het "Protocol collectieve arbeidsovereenkomst 2013-2014" van 17 juli 2013 blijven onverminderd van toepassing.
Art. 14.Inwerkingtreding Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking vanaf de artikelsgewijs vermelde datum, of bij ontstentenis hiervan, vanaf de ondertekening van de collectieve arbeidsovereenkomst en is gesloten voor een onbepaalde tijd.
Ze kunnen door één van de partijen opgezegd worden mits het respecteren van een opzeggingstermijn van drie maanden, betekend bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Locaties In onderstaande tabel zijn de locaties van de verschillende SSC opgenomen.
SSC
Waar
Locatie (adres)
Boekhouding
Antwerpen Gentbrugge (ontvangstenboekhouding)
Grote Hondstraat 58 Brusselsesteenweg 361
Financiële administratie
Gentbrugge Mechelen (Admin. boetes en verzekeringen)
Brusselsesteenweg 361 Motstraat 20
HR Dienstencentrum
Leuven
Martelarenplein 19
Klantenreacties
Hasselt
Grote Breemstraat 4
Abonnementen
Oostende
Nieuwpoortsesteenweg 110
Helpdesk ICT
Mechelen
Motstraat 20
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Uitvalsbasis Voor de competence centers werd een uitvalsbasis vastgelegd. Hier komen medewerkers 1 à 2 keer per week samen om af te stemmen. De andere dagen kan er gewerkt worden vanuit een satellietkantoor of van thuis uit. In onderstaande overzicht staat welke de uitvalsbasis is voor de verschillende competence centers.
Voor de administratieve functies is wel voorzien dat ze continu vanuit de uitvalsbasis werken.
Locatie
Welk ?
Mobiel ?
Uitvalsbasis
Rekrutering & Selectie
Mobiel
Brugge
Ontwikkeling
Mobiel
Brugge
Organisatie & Change
-
Mechelen
Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties
-
Mechelen
Verkoop Bedrijven
Mobiel
Mechelen
Verkoop Reizigers
Mobiel
Mechelen
Deskundigen CRM, Tariefbeleid & Reisinformatie
-
Mechelen
Interne Communicatie
-
Mechelen
Corporate & Externe Communicatie
-
Mechelen
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage 3 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Reorganisatie - procedure van invulling Uitgangspunten 1. De nieuwe organisatie is goedgekeurd door de raad van bestuur na inwinning van advies door de ondernemingsraden.2. Invulling gebeurt maximaal door verschuiving van de oude naar de nieuwe organisatie.3. Personeelsleden zullen niet verplicht worden om van locatie te veranderen.De invulling van de functies gebeurt op de huidige locaties. Onder "locatie" wordt verstaan : het adres van de huidige locatie.
Het opnemen van een functie, hetzij een overeenstemmende, gelijkwaardige of nieuwe, kan een verandering van rapporteringslijn of functie inhouden.
Voor het overzicht van de "locaties" en "uitvalsbasis" : zie bijlagen 1 en 2. 4. Begeleiding bij het vinden van een nieuwe functie binnen de nieuwe organisatie (in geval van meerdere keuzes, geen overeenstemmende en/of gelijkwaardige functie).5. Begeleiding tijdens de implementatie, bij het opnemen van de nieuwe functie.6. De procedure voor het opstarten van interne en externe aanwerving blijft van toepassing.7. Alle betrokken personeelsleden die in de nieuwe organisatie inschuiven via een overeenstemmende of gelijkwaardige functie, behouden minstens het barema (ook het doorgroeibarema) van hun oude functie.Zij blijven ook recht hebben op de vlakke loopbaan op basis van hun oude functie.
Onder "oude functie" dient begrepen : de functie en de klasse die betrokken personeelslid heeft op de dag van de ondertekening van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Dit punt dient te worden gelezen samen met punt 2 (de verschillende scenario's) en punt 5 van deze bijlage 3.
Werkwijze 1. Op wie is de procedure van toepassing ? De procedure is van toepassing op : - Alle functiehouders tot en met klasse G, met een contract van onbepaalde duur; - Alle personeelsleden van wie de functie opgenomen wordt in de nieuwe organisatie : - De personeelsleden die vandaag werken in de gereorganiseerde diensten; - De personeelsleden die vandaag werken in een andere dienst, maar waarvan de functie verschuift naar de nieuwe organisatie.
Concreet voor "De Lijn van de Toekomst" wil dit zeggen : - De personeelsleden die vandaag werken binnen de functionele domeinen : - Personeelsbeleid; - Marketing & Communicatie; - Financieel beleid & ICT : - exclusief de afdelingen overheidsfinanciën en groepscontrolling; - vanuit ICT enkel de diensten local support; - De personeelsleden die vandaag werken in een ander functioneel domein dan hierboven, maar waarvan de functie verschuift naar de nieuwe organisatie "De Lijn van de Toekomst". Concreet betreft het hier de rijschool tram te Antwerpen. 2. Hoe verloopt de invullingsprocedure van de functies in het nieuwe organigram ? 2.1. Algemene begrippen en principes We willen zoveel mogelijk mensen verschuiven van de oude naar de nieuwe organisatie, zonder dat hiervoor bijkomende proeven moeten afgelegd worden. Daarom maken we gebruik van : - Overeenstemmende functies : functies waarvan de inhoud in grote mate overeenstemt en eenzelfde classificatie hebben (zie bijlage 7), waarin de functies uit de huidige organisatie maximaal in overeenstemming gebracht zijn met de functies binnen de nieuwe organisatie; - Gelijkwaardige functies : functies waarvoor functionele mobiliteit mogelijk is, aangezien het type werk in grote mate overeenstemt en eenzelfde classificatie hebben (zie bijlage 8).
Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. Bij het selectie-interview wordt de HR Business partner en de nieuwe leidinggevende betrokken.
Daarnaast zijn er ook nieuwe functies, hiervoor werd in de huidige organisatie geen overeenstemmende of gelijkwaardige functie gevonden.
Hiervoor : - Gelden de deelnemingsvoorwaarden zoals beschreven in het bericht "toegang en promotie weddetrekkende functies"; - Enkel de cascade van de doelgroep waarvoor de functie open verklaard wordt is specifiek in het kader van een reorganisatie : - In een eerste fase worden de functies enkel opengesteld voor de personeelsleden die betrokken zijn bij de reorganisatie (zie punt 1); - Indien er geen geschikte kandidaat gevonden wordt, wordt de functie in een tweede fase opengesteld voor alle medewerkers binnen De Lijn.
Ook voor functies waarvoor een invulling kan gebeuren door verschuiving via overeenstemmende/gelijkwaardige functies, maar niet volledig ingevuld kunnen worden door verschuiving, geldt de invulling zoals beschreven voor nieuwe functies.
Medewerkers die in aanmerking komen voor een overeenstemmende of gelijkwaardige functie kunnen zich kandidaat stellen voor nieuwe functies.
We verplichten niemand om van locatie te veranderen : - personeelsleden die hun functie wensen te volgen krijgen steeds voorrang; - indien je een overeenstemmende functie hebt op een andere locatie en die niet wenst te volgen, maar er een gelijkwaardige functie aanwezig is op je huidige locatie, moet je deze opnemen. 2.2. Principe VVM De Lijn zoekt in het kader van de collectieve arbeidsovereenkomst "De Lijn van de Toekomst" naar een optimale invulling en een maximaal behoud van tewerkstelling op de eigen locatie. Omwille van deze garantie zullen voor de betrokken personeelsleden de arbeidsovereenkomst gewijzigd worden, met andere woorden de in deze overeenkomst voorziene functie en rapporteringslijn zijn niet essentieel, het betalingsniveau van vóór de verschuiving blijft wel behouden.
Voor het opnemen van een functie in het kader van "De Lijn van de Toekomst", hetzij een overeenstemmende, gelijkwaardige of nieuwe, zal dan ook een addendum aan de individuele arbeidsovereenkomst worden opgemaakt, opdat er duidelijkheid zou zijn over de functie die wordt opgenomen en het hiermee overeenstemmende bezoldigingsniveau.
De procedure omvat derhalve, gelijkwaardige, overeenstemmende of nieuwe functies.
Het akkoord omtrent dit principe zorgt ervoor dat : - er maximaal ingezet kan worden op het behoud van de locatie waar het personeelslid heden is tewerkgesteld; - biedt aan het personeelslid de mogelijkheid om - indien gewenst - te herlocaliseren met behoud van dezelfde functie. 2.3. Vijf (5) mogelijke scenario's Rekening houdend met de hoger beschreven begrippen en principes kan een personeelslid zich concreet in één van de 5 onderstaande scenario's bevinden :
Scenario 1
1 overeenstemmende functie op de huidige locatie
Scenario 2
1 overeenstemmende functie op een andere locatie
Scenario 3
meerdere overeenstemmende functies en geen gelijkwaardige functie
Scenario 4
1 overeenstemmende functie en 1 gelijkwaardige functie
Scenario 5
geen overeenstemmende/gelijkwaardige functie
1. Eén overeenstemmende functie op de huidige locatie De medewerkers worden automatisch toegewezen aan de overeenstemmende functie en zullen hier schriftelijk van op de hoogte gebracht worden. Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. 2. Eén overeenstemmende functie op een andere locatie De medewerker zal moeten aangeven of hij zijn functie wil volgen naar de andere locatie. - Indien ja, wordt automatisch de overeenstemmende functie toegewezen en zal de medewerker hier schriftelijk van op de hoogte gebracht worden; - Indien nee, komt de medewerker in scenario 5 : geen overeenstemmende of gelijkwaardige functie, terecht (zie verder); - Dit zijn : specialist tarieven en abonnementen, specialist De Lijninfo en klantenreacties, teamleider pensioenen, medewerker pensioenen, specialist loonbeheer.
Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. 3. Meerdere overeenstemmende functies en geen gelijkwaardige functie Indien een medewerker in aanmerking komt voor meerdere overeenstemmende functies, zal het belangrijk zijn de voorkeur van het personeelslid te capteren. Bij het bepalen van je voorkeur kan je aangeven : - Dat je niet van locatie wil wijzigen (zie 2.1 algemene begrippen en principes); - Indien er bepaalde functies een bepaalde voorkeur uitdragen kan dit meegegeven worden. Het is ook mogelijk aan te geven dat bepaalde functies een gelijke mate van interesse genieten.
Mensen van de eigen entiteit krijgen voorrang voor een overeenstemmende functie die binnen de eigen entiteit blijft.
Functies binnen een shared service behoren tot een functioneel domein en hier is dus geen voorrang voor de personeelsleden die vandaag werken daar waar de shared service gevestigd wordt.
Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. 4. Eén overeenstemmende functie en één gelijkwaardige functie Deze medewerkers moeten aangeven of ze : - Hun functie willen volgen.Dit kan zowel betekenen dat : - ze op de huidige locatie kunnen blijven. Deze medewerkers krijgen automatisch de overeenstemmende functie toegewezen; - ze van locatie moeten veranderen. Deze personeelsleden gaan hiermee akkoord en krijgen automatisch de overeenstemmende functie toegewezen.
Beide groepen van personeelsleden worden gelijk behandeld en krijgen voorrang bij de invulling, aangezien er op deze manier kennisborging kan gewaarborgd worden. - Medewerkers die hun functie naar een andere locatie niet wensen te volgen krijgen de gelijkwaardige functie op hun huidige locatie toegewezen, tenzij de medewerker zelf aangeeft voorkeur te hebben voor een andere locatie. - Indien er op een locatie meerdere gelijkwaardige functies ter beschikking zijn, zal de werkwijze zoals beschreven in "scenario 3 : meerdere overeenstemmende functies" gehanteerd worden. Waarbij de medewerker gevraagd wordt naar welke gelijkwaardige functies zijn voorkeur uitgaat. Een medewerker kan een gelijkwaardige functie op zijn locatie niet weigeren.
Indien er meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor een verschuiving naar eenzelfde overeenstemmende/gelijkwaardige functie, zal er een selectie-interview georganiseerd worden om uit te maken wie de meest geschikte is voor de functie. 5. Geen overeenstemmende/gelijkwaardige functie Personeelsleden waarvoor geen overeenstemmende en/of gelijkwaardige functie aanwezig is zullen begeleid worden om een geschikte functie bij voorkeur binnen het nieuwe organogram op te nemen.Zij kunnen deelnemen aan : - de vacatures voor de nieuwe functies (zie 2.1 algemene begrippen en principes); - de vacatures, die niet ingevuld konden worden door verschuiving van overeenstemmende en/of gelijkwaardige functies.
Er zal actief gezocht worden naar een geschikte oplossing voor elk personeelslid. De directie zal, wanneer een personeelslid geen overeenstemmende of gelijkwaardige functie toegewezen krijgt en niet slaagt voor de functies die vacant werden verklaard binnen de reorganisatie of binnen de andere domeinen, een functie toewijzen die het personeelslid moet opnemen. Waarbij het personeelslid zijn betalingsniveau en bijhorende doorgroei kan behouden en maximaal aansluit bij zijn huidige competenties.
Alle personeelsleden kunnen ook ten allen tijde solliciteren op vacatures binnen andere functionele domeinen, hiervoor worden geen voorrangsregels voorzien voor medewerkers die door de reorganisatie geen functie vinden. 3. Wanneer start de invullingsprocedure ? De invullingsprocedure start van zodra er een paritair akkoord is. De personeelsleden zullen eerst breed geïnformeerd worden over de afspraken in de collectieve arbeidsovereenkomst en het proces dat gevolgd zal worden.
Concreet zullen we starten met de personeelsleden aan te schrijven en uit te nodigen voor een individueel gesprek (in het geval de medewerker zich in scenario 2, 3, 4 of 5 bevindt) met het jobcenter.
Personeelsleden zullen hun keuze schriftelijk moeten bevestigen.
Indien een personeelslid niet tijdig zijn keuze kenbaar maakt, worden alle voorgestelde keuzes in de brief als gelijkwaardig beschouwd en zal het personeelslid in kennis gesteld worden van de functie die wordt toegewezen.
Finaal zal elk personeelslid een brief ontvangen van de functie die hem uiteindelijk toegewezen wordt binnen de nieuwe organisatie. 4. Wanneer eindigt de invullingsprocedure ? Op individuele basis, wanneer de personeelsleden op wie de procedure van toepassing is, in de nieuwe functie bevestigd worden. Daarna gelden opnieuw de gewone regels voor "toegang en promotie weddetrekkende functies".
Specifiek voor de medewerkers die een gelijkwaardige functie toegewezen kregen of door de directie een functie toegewezen kregen, zal 6 maanden nadat men de functie effectief begint uit te voeren (dit moment wordt bepaald in functie van de transitiestrategie) een opvolgingsgesprek opgezet worden samen met de leidinggevende en de HR Business partner, waarin de wederzijdse verwachtingen besproken worden. Volgende gevallen kunnen zich voordoen : - Positief : medewerker wordt bevestigd in de functie; - Aandachtspunten : medewerker krijgt een "persoonlijk ontwikkelingsplan" in consensus tussen betrokkene, HR Business partner en rechtstreeks leidinggevende, dat opnieuw na 6 maanden zal besproken worden; - Negatief na 6 maanden of na 12 maanden in het geval van aandachtspunten : Dit wil zeggen dat het personeelslid de initieel toegewezen functie verder blijft uitoefenen, maar gelijktijdig begeleid wordt in de zoektocht naar een andere bestaande functie binnen de organisatie, rekening houdend met de modaliteiten van deze collectieve arbeidsovereenkomst. Bij de toewijzing van deze functie wordt het bestaand proces van stage toegepast en eindigt dan ook de toepassing van de modaliteiten van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Voor medewerkers die een overeenstemmende functie toegewezen krijgen, is de toewijzing definitief en gelden de klassieke regels (zie bericht "Toegang & promotie weddetrekkende functies").
Medewerkers die via een klassieke vacature (onder andere nieuwe functies) een functie toegewezen krijgen, hiervoor geldt de klassieke stageperiode (zie basisreglement weddetrekkenden). 5. Wat gebeurt er met de bezoldiging en de verworven rechten ? Alle betrokken personeelsleden die in de nieuwe organisatie inschuiven via een overeenstemmende of gelijkwaardige functie, behouden minstens het barema (ook het doorgroeibarema) van hun oude functie.Zij blijven ook recht hebben op de vlakke loopbaan op basis van hun oude functie.
Onder "oude functie" dient begrepen : de functie en de klasse die betrokken personeelslid heeft op de dag van de ondertekening van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
De geïmpacteerde personeelsleden (zie punt 1. Op wie is de procedure van toepassing ?) behouden de persoonsgebonden premies, met name de haard/standplaatspremie, de schaarstepremie, de loopbaanpremie, de gewone premie (ex-MIV), de eerste elitepremie (ex-MIV), de premie technisch tekenaar (ex-MIVA), de specialisatiepremie (ex-MIV) en de speciale specialisatiepremie (ex-MIVG).
Voor de functies die vacant verklaard worden geldt het barema van de nieuwe functie. Deze bezoldiging zal ingaan in functie van de transitiestrategie. Dit wil zeggen van zodra je de nieuwe functie effectief kan beginnen uitvoeren. Op dat ogenblik start ook de stageperiode.
In uitzonderlijke gevallen kan de werkgever een personeelslid een functie toewijzen van een lager niveau. Op dat ogenblik behoudt de medewerker zijn huidig barema, inclusief het recht op de vlakke loopbaan en doorgroeibarema.
De verlofrechten die vasthangen aan de statuten van de rechtsvoorgangers van De Lijn blijven behouden voor zover deze nog gelden op het moment van de ondertekening van de collectieve arbeidsovereenkomst. 6. Zullen de mensen begeleid worden bij de uitvoering van hun functie in de nieuwe organisatie ? De wijzigingen in jobinhoud en de nieuwe manier van werken vergen een zekere aanpassing van het personeel.Daarom zal na de invulling een traject worden uitgewerkt om het personeel te begeleiden. Na de invoering van de nieuwe structuur wordt nog enkele maanden nazorg voorzien, zo kunnen we de veranderingen opvolgen, begeleiden en zo nodig bijsturen. Daarnaast komen er opleidingen om het personeel de kennis en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn voor een goede uitvoering van de nieuwe job. 7. Beroepsprocedure Hoewel De Lijn de nodige individuele begeleiding voorziet om deze transformatie en de mogelijke geografische en/of functionele mobiliteit succesvol te laten verlopen (informatie, opleiding, opvolgingsgesprekken, persoonlijke ontwikkelingsplannen), zou het kunnen gebeuren dat omwille van specifieke omstandigheden, een medewerker de toewijzing van de functie niet verder kan honoreren. Voorwaarden : - De mogelijkheid om een beroepsprocedure in te dienen start 6 maanden na de effectieve invulling van de functie en eindigt één jaar na de effectieve invulling van de functie; - De beroepsprocedure is voor iedereen die geïmpacteerd is door de reorganisatie, met uitzondering van : - de medewerkers die op hun locatie in een overeenstemmende functie kunnen instappen; - de medewerkers die een functie kunnen invullen op hun functieniveau, doch kiezen voor een functie met een hoger functieniveau; - De beroepsprocedure zal slechts éénmaal aangeboden worden en de uitkomst is definitief; - Voor de medewerkers waarop de beroepsprocedure niet van toepassing is, geldt de stageperiode van 6 maanden en de bijhorende afspraken van artikel 4.
De medewerker zal schriftelijk een beroepsprocedure indienen bij de HR Business partner. Er zal dan individueel gekeken worden naar de oorzaken van de beroepsaanvraag en er zal actief gezocht worden naar een oplossing.
Mogelijke uitkomsten : - De medewerker beslist om bij de huidige functie te blijven mits actieplan en duidelijke afspraken; - De medewerker krijgt een andere functie aangeboden, overeenstemmend of gelijkwaardig op de huidige, de vorige of - indien gewenst door het personeelslid - een andere locatie binnen De Lijn en binnen de betrokken domeinen. Hij/zij moet deze nieuwe functie aanvaarden. En wordt dan bevestigd in deze job.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage 4 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Compensaties 1. Principes - De rechthebbende heeft de keuze tussen een compensatie in tijd en een compensatie in geld; - De afstand waarmee rekening gehouden wordt voor het bepalen van de omvang van de compensatie wordt berekend vanaf de verblijfplaats, gekend door de werkgever en zal berekend worden via Mappy (nl-be.mappy.com); - Voor de compensatie wordt in rekening gebracht : hetzij een forfait van 15 werkdagen per maand voor de rechthebbende personeelsleden, hetzij een forfait van 6 werkdagen voor de personeelsleden die werken vanuit een locatie die binnen de reorganisatie als "uitvalsbasis" wordt gedefinieerd. 2. Overzicht compensaties 1ste jaar : 100 pct. Vork "meer"-verpl. (enkel)
Premie
Premie functies et uitvalsbasis
Tijdscompensatie
Tijdscompensatie functies met uitvalsbasis
0 tot 4 km
Geen compensatie
5 tot 14 km
292 EUR
117 EUR
Geen compensatie
Geen compensatie
15 tot 24 km
441 EUR
176 EUR
30 u.
12 u.
25 tot 54 km
1083 EUR
434 EUR
60 u.
24 u.
55 tot 94 km
2092 EUR
836 EUR
90 u.
36 u.
95 tot 155 km
3006 EUR
1202 EUR
90 u.
36 u.
156 km of meer
4021 EUR
1608 EUR
90 u.
36 u.
2de jaar : 50 pct.
Vork "meer"-verpl. (enkel)
Premie
Premie functies met uitvalsbasis
Tijdscompensatie
Tijdscompensatie functies met uitvalsbasis
0 tot 4 km
Geen compensatie
5 tot 14 km
146 EUR
58,5 EUR
Geen compensatie
Geen compensatie
15 tot 24 km
220,5 EUR
88 EUR
15 u.
6 u.
25 tot 54 km
541,5 EUR
217 EUR
30 u.
12 u.
55 tot 94 km
1046 EUR
418 EUR
45 u.
18 u.
95 tot 155 km
1503 EUR
601 EUR
45 u.
18 u.
156 km of meer
2011,5 EUR
804 EUR
45 u.
18 u.
3de en 4de jaar : 25 pct.
Vork "meer"-verpl. (enkel)
Premie
Premie functies met uitvalsbasis
Tijdscompensatie
Tijdscompensatie functies met uitvalsbasis
0 tot 4 km
Geen compensatie
5 tot 14 km
73 EUR
29,25 EUR
Geen compensatie
Geen compensatie
15 tot 24 km
110,25 EUR
44 EUR
7,5 u.
3 u.
25 tot 54 km
270,75 EUR
108,5 EUR
15 u.
6 u.
55 tot 94 km
523 EUR
209 EUR
22,5 u.
9 u.
95 tot 155 km
751,5 EUR
300,5 EUR
22,5 u.
9 u.
156 km of meer
1005,25 EUR
402 EUR
22,5 u.
9 u.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage 5 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Telewerken 1. Definitie telewerken Een vorm van organisatie van het werk waarin, met ingebruikname van informatietechnologie, in de context van een arbeidsovereenkomst of -verhouding, werkzaamheden, die ook op de normale standplaats zouden kunnen uitgevoerd worden, op regelmatige basis buiten die locatie uitgevoerd worden. Indien het werken op een andere locatie noodzakelijk is voor de uitoefening van de functie, is er geen sprake van telewerk, maar wel van een zending.
Telewerken omvat zowel werken vanuit een satellietkantoor als thuis. 2. Types telewerken Aanvullend telewerk : vóór of na een zending buitenshuis, het werk daar voortzetten en daardoor verplaatsingstijd winnen. Thuiswerken : occasioneel werken van thuis uit om ongestoord door te werken of verplaatsingstijd te winnen.
Werken vanuit satellietkantoor : occasioneel werken vanuit satellietkantoor (in eerste instantie de directiegebouwen van De Lijn) om ongestoord door te werken of verplaatsingstijd te winnen.
Geleidelijk aan - in functie van de roll out van de nodige ICT infrastructuur - zullen andere vestigingen desgevallend aan deze lijst worden toegevoegd en gecommuniceerd. 3. Basisprincipes - De betrokken leidinggevende beslist of een bepaald personeelslid mag telewerken. De HR Business partner bewaakt de correcte toepassing; - Telewerken moet passen binnen de werkorganisatie en mag de algemene dienstverlening niet verstoren; - Telewerken is steeds op vrijwillige basis; - Telewerk is geen recht. 4. Hoeveel kan je telewerken ? Thuiswerken of werken vanuit satellietkantoor :
Welke werknemers ?
Aantal per jaar
Aantal per week
De bedienden met een functie met één uitvalsbasis waar zij op regelmatige tijdstippen aanwezig moeten zijn, maar die vaak ook op andere locaties kunnen werken (functie gebonden)
14 keer, waarvan maximaal 20 keer thuiswerken
Maximaal 3 keer per week, waarvan maximaal 2 keer per week thuis werken
Andere bedienden
20 keer, waarvan maximaal 20 keer thuiswerken
Maximaal 2 keer per week, waarvan maximaal 2 keer per week thuiswerken
Aanvullend telewerk : Er wordt geen maximum bepaald.5. Modaliteiten telewerken
Aanvullend telewerk
Satellietwerken
Thuiswerken
Arbeidsduur
Aanvullend bij zending. Zelfde principes als zending.
De normale arbeidsduurregels worden toegepast.
Geen mogelijkheid tot overwerk.
Glijdend uurrooster : Dag : max 7.24 u. (min 5.24 u.); 1/2 dag : max 3.42 u.
Vast uurrooster : het geldende dagrooster moet opgevuld zijn.
Geen mogelijkheid tot overwerk.
Aanvraag
Vooraf via mail goedgekeurd door rechtstreeks leidinggevende.
Afspraken
Uit te voeren taken/te bereiken resultaten.
Bereikbaarheid
Minimaal tijdens de stamtijden of het geldende uurrooster, zowel telefonisch als via het netwerk.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage 6 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Concrete modaliteiten nieuw arbeidsduurmodel 1. Voorwerp Deze bijlage betreft het glijdend uurrooster voor de bedienden met verplichting tot prikken.2. Principes en beschrijving van het systeem De variabele werktijd is een stelsel waarbij elk personeelslid, voor zover de dienstnoodwendigheden zulks toelaten, zijn eigen werktijd kan aanpassen. Als tegenprestatie moeten de aanwezigheidsuren nauwkeurig opgetekend worden doormiddel van registratietoestellen.
De variabele werktijd bestaat uit : Glijdende werktijd Binnen de variabele tijden mogen de personeelsleden naar eigen goeddunken aankomen en vertrekken.
Het dagschema ziet er als volgt uit : - van 07 u. 00 tot 09 u. 30 : variabele tijd van 's morgens; - van 09 u. 30 tot 11 u. 45 : stamtijd van 's morgens; - van 11 u. 45 tot 13 u. 45 : variabele tijd van 's middags; - van 13 u. 45 tot 15 u. 30 : stamtijd van 's namiddags (13u45 tot 15u00 op vrijdag); - van 15 u. 30 tot 19u00 : variabele tijd van 's namiddags (15 u. 00 tot 19 u. 00 op vrijdag).
Het is eveneens toegelaten het werk te verlaten vanaf 15 u. op de dag onmiddellijk vóór een wettelijke feestdag.
De middagpauze bedraagt minimaal 30 minuten.
Elke afwezigheid tijdens een stamtijd impliceert een toelating of een rechtvaardiging (ziekte, verlof, enz.).
Flexibele werktijden De werknemer hoeft niet elke werkdag dezelfde arbeidsduur te presteren. De uren die de gemiddelde dagelijkse arbeidsduur, zijnde 7 u. 24, overschrijden (+ uren) of de uren die men te weinig heeft gepresteerd (- uren) worden in een teller bijgehouden.Met de + uren in die teller kunnen recuperatiedagen genomen worden.
De te weinig gepresteerde uren moeten worden ingehaald binnen de variabele werktijd (van 7 u. tot 19 u.).
De volgende grenzen zijn van toepassing (arbeidswet van 16 maart 1971, artikel 20bis) : daggrens : min = 5 u. 24 max = 9 u. weekgrens : min = 32 u. max = 42 u. maandgrens : min = - 8 u. max = 21 u.
In principe wordt het prikkloksaldo op het einde van de maand telkens afgeblokt op + 21 u.
Een reserve van meer dan 21 uur op het einde van de maand wordt enkel behouden op expliciete vraag van het betrokken afdelingshoofd voor personeelsleden tot en met klasse G. Het HR Dienstencentrum en het Competence Center Arbeidsvoorwaarden & Sociale Relaties moeten waken over de gelijke toepassing van de regelgeving.
De reserve is op te nemen in het trimester van overdracht en het trimester daarop volgend, onverminderd het principe van de recuperatie van de prikklok, dit wil zeggen rekening houdend met het maximaal op te nemen recuperatiedagen per trimester.
Behoudens geldig erkend uitzonderlijk geval wordt het gedeelte dat de 8 uur in negatief (of pro rata) overtreft nochtans omgezet in recuperatie op de verlofdagen naar rata van een halve dag verlof per schijf van 3 u. 42. Indien het verlof is opgebruikt wordt het tekort aan prestatie boven de 8 uur (of pro rata) omgezet in afhouding op de gelijkwaardige bezoldiging. De recuperatiemaatregelen waarvan sprake hiervoor worden toegepast, onverminderd de tuchtmaatregelen die zouden kunnen genomen worden.
Recuperatie prikklok
Wat ?
Recuperatie van uren die men heeft opgespaard in de prikklok, gepresteerd boven de 7 u. 24 en onder 9 u. per dag (teller "ATV").
Wanneer ?
13 recuperatiedagen per jaar, meer precies : Maximaal 3 recuperatiedagen per kwartaal, met 1 kwartaal van maximaal 4 recuperatiedagen.
Voor deeltijds tewerkgestelde personeelsleden wordt het aantal recuperatiedagen waarop men recht heeft geprorateerd op basis van het arbeidspercentage.
In geval van ziekteverlof of vakantie van een volledige maand kan voor deze maand geen ATV dag worden toegekend.
Hoe ?
Per dag (7 u. 24) of halve dag (3 u. 42).
3. Overuren Wanneer is er sprake van overwerk ? - Er is enkel sprake van overwerk tot en met functieklasse G; - Bij overschrijding van de maximum dag- of weekgrens kan er sprake zijn van overwerk. (Er is geen gecumuleerd overwerk voor de overschrijding van de week- en de daggrens); - Enkel bij overschrijding ingevolge opgelegd werk van het personeelslid wordt verwacht dat hij/zij de voorziene taken zo organiseert binnen de variabele werktijd dat er geen sprake is van overwerk.
Er is sprake van opgelegd werk in de uitzonderlijke situatie waarbij het afdelingshoofd taken oplegt waardoor de dagelijkse maximum arbeidsduur van 9 uur of de wekelijkse maximum arbeidsduur van 42 overschreden wordt en voor zover deze taken niet behoren tot de normale routine van het voorziene takenpakket van het personeelslid.
Hoe wordt overwerk vergoed ?
Tot en met klasse E (bezoldigingsniveau)
Klasse F en G (bezoldigingsniveau)
Bij prestaties die beschouwd worden als overuren : - Overloon Ma-zat : 50 pct.
Zon-feestd. : 100 pct. - Inhaalrust : 100 pct.
Bij prestaties die beschouwd worden als overuren : Inhaalrust : 100 pct.
Wettelijk krediet Voor de deeltijds tewerkgestelde personeelsleden zal alleen op de overschrijdingen van de prestaties die aanleiding geven tot betaling 100 pct. overwerk, het wettelijk krediet van 12 u per kalendermaand toegepast worden, met andere woorden van de bijkomende uren die aanleiding geven tot betaling 100 pct. overwerk, geven de eerste 12 uren per kalendermaand geen recht op overloon.
Recuperatie inhaalrust
Wat ?
Recuperatie van uren gepresteerd boven de 9 u. per dag of 42 u. per week.
Wanneer ?
In trimester waarin ze gepresteerd zijn of trimester daarop volgend.
Hoe ?
Per dag, halve dag, per uur of per minuut.
De totale som van prestaties en gerechtvaardigde afwezigheid ingevolge inhaalrust overuren moet minstens gelijk zijn aan 5 u. 24 en de stamtijden moeten volledig opgevuld zijn.
4. Weekendwerk Algemeen Tot en met klasse G worden prestaties in het weekend opgenomen in een aparte teller met het oog op recuperatie.Recuperatie uit deze teller is mogelijk volgens de principes van inhaalrust overuren (zie punt 3).
Zaterdag- en zondagtoelage De zaterdag- en zondagpremie wordt toegekend aan ieder personeelslid (waarop dit bericht van toepassing is) dat geregistreerde prestaties levert op de betreffende dagen.
Zaterdagpremie : 25 pct.;
Zondagpremie : 100 pct..
Cumul zaterdag/zondagtoelage en overloon Indien er sprake is van overwerk in het weekend, zal zowel de zaterdag- of zondagtoelage worden toegekend als het overloon (overloon enkel tot en met klasse E - bezoldigingsniveau). 5. Specifieke situaties De directie personeelsbeleid bepaalt de aard van de activiteit (zending, opleiding, event of teambuilding). 5.1. Zending De arbeidsduur = de duur van de specifieke prestatie + de verplaatsingstijd die zich boven de normale verplaatsingstijd woonst-werk situeert. 5.2. Opleiding
Opleiding met directe meerwaarde voor de functie
Opleiding op eigen vraag en toegestaan door de werkgever in het kader van de ontwikkeling
Opleiding op eigen initiatief, zonder toestemming
Arbeidsduur
Werkelijke duur van de opleiding + de verplaatsingstijd die zich boven de normale verplaatsingstijd woonst-werk situeert
Eigen tijd
Eigen tijd
Kost opleiding
Werkgever
Werkgever
Werknemer
Educatief verlof
Geen mogelijkheid
Geen mogelijkheid
Mogelijkheid, rekening houdend met regels van educatief verlof
5.3. Teambuilding 7 u. 24 per dag of 3 u. 42 per halve dag (geen inachtname van extra verplaatsingstijd). 5.4. Event De arbeidsduur = de duur van de specifieke prestatie + de verplaatsingstijd die zich boven de normale verplaatsingstijd woonst-wek situeert. 6. Gerechtvaardigde (niet-gelijkgestelde) afwezigheden Elke medewerker heeft een krediet van 10 u., gedurende de welke hij afwezig kan zijn tijdens de stamtijden. De medewerker moet deze uren inhalen.
Behoudens geval van overmacht, dient de medewerker, tijdig en vooraf, het afdelingshoofd in te lichten over het opnemen van deze uren, zodat het afdelingshoofd tijdig en gepast kan reageren. De medewerker geeft aan het afdelingshoofd een verantwoording voor deze kredieturen en staaft dit met een document of attest voor zover mogelijk.
Gezien om gevoegd te worden bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage 7 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Overeenstemmende functies
Functie in bestaande organisatie in
Stemt overeen met functie(s) in nieuwe organisatie in Aansturing
Medewerker algemene boekhouding
221-01-09-10
C
CD
Medewerker boekhouding
C
Boekhouding
Functioneel
Medewerker leveranciers- administratie
222-01-09-10
C
CD
Medewerker boekhouding
C
Boekhouding
Functioneel
Medewerker thesaurie
223-01-09-10
D
CD
Medewerker thesaurie
D
Thesaurie
Functioneel
Medewerker thesaurie
223-02-09-10
C
CD
Medewerker boekhouding
C
Boekhouding
Functioneel
Algemene boekhouding
224-01-09-10
F
CD
Teamleider boekhouding
F
Boekhouding
Functioneel
Teamleider algemene boekhouding
F
Boekhouding
Functioneel
Management accountant CD
F
Groep- controlling
Functioneel
Management accounting
F
Business Controller
Entiteit
Hoofd leveranciers- administratie
225-01-09-10
F
CD
Teamleider boekhouding
F
Boekhouding
Functioneel
Teamleider algemene boekhouding
F
Boekhouding
Functioneel
Management accountant CD
F
Groeps- controlling
Functioneel
Management accounting
F
Business Controller
Entiteit
Hoofd thesaurie
226-01-09-10
G
CD
Hoofd thesaurie
G
Thesaurie
Functioneel
Medewerker verzekeringen
234-01-09-11
D
CD
Medewerker verzekeringen
D
Financiële administratie
Functioneel
Medewerker administratie
234-02-09-11
B
CD
Medewerker administratie
B
Financiële administratie
Functioneel
Medewerker extern schade- beheer
235-01-09-11
E
CD
Medewerker extern schadebeheer
E
Financiële administratie
Functioneel
Medewerker verzekeringen
237-02-09-11
E
CD
Specialist verzekeringen
E
Financiële administratie
Functioneel
Hoofd verzekeringen
238-01-09-11
G
CD
Teamleider verzekeringen
G
Financiële administratie
Functioneel
Hoofd administratie boetes
249-01-09-11
E
CD
Teamleider administratieve boetes
E
Financiële administratie
Functioneel
Medewerker administratieve boetes
250-01-09-11
B
CD
Medewerker administratieve boetes
B
Financiële administratie
Functioneel
Medewerker leveranciers- administratie
256-01-09-10
E
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker onthaal
078-02-02-05
A
ENT/CD
Medewerker administratie
A, B, C
Business Controller
Entiteit
Medewerker administratie
414-01-00-04
C
ENT/CD
Medewerker administratie
A, B, C
Business Controller
Entiteit
Medewerker kas & ontvangsten
070-01-00-05
C
ENT
Medewerker kas & ontvangsten
B, C,
Business Controller
Entiteit
Medewerker kas & ontvangsten
070-02-00-05
B
ENT
Medewerker kas & ontvangsten
B, C, E
Business Controller
Entiteit
Medewerker kas & ontvangsten
070-03-00-05
E
ENT
Medewerker kas & ontvangsten
B, C, E
Business Controller
Entiteit
Medewerker betwiste zaken
072-01-05-05
C
ENT
Medewerker financiële admin
C
Financiële administratie
Functioneel
Medewerker financiën
073-02-01-05
E
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker financiën
073-04-02-05
C
ENT
Medewerker boekhouding
C
Boekhouding
Functioneel
Medewerker financiën
073-18-03-05
B
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Hoofd kas & ontvangsten
075-01-01-05
F
ENT
Teamleider kas & ontvangsten
E,F
Business Controller
Entiteit
Hoofd kas & ontvangsten
075-02-02-05
E
ENT
Teamleider kas & ontvangsten
E,F
Business Controller
Entiteit
Medewerker administratie
078-01-02-05
B
ENT
Medewerker administratie
A,B,C
Business Controller
Entiteit
Medewerker administratie
078-03-01-05
A
ENT
Medewerker administratie
A,B,C
Business Controller
Entiteit
Hoofd betwiste zaken
081-01-02-05
E
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Hoofd financiën
082-01-05-05
F
ENT
Teamleider boekhouding
F
Boekhouding
Functioneel
Teamleider algemene boekhouding
F
Boekhouding
Functioneel
Management accountant CD
F
Groep- controlling
Functioneel
Management accounting
F
Business Controller
Entiteit
Hoofd secretariaat
085-01-02-05
E
ENT
Teamleider secretariaat
E
Business Controller
Entiteit
Hoofd secretariaat & betwiste zaken
085-02-02-05
E
ENT
Teamleider secretariaat
E
Business Controller
Entiteit
Bedrijfsinformatieanalist
219-01-09-10
F
ENT
Controller
F
Business Controller
Entiteit
Hoofd local support
620-01-00-05
E
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker local support
621-01-09-09
C
ENT
Medewerker helpdesk
C
ICT
Functioneel
Medewerker local support
C
ICT
Functioneel
Nieuwe functies binnen de nieuwe organisatie (dit wil zeggen er bestaat nu nog geen overeenstemmende functie)
Functie
Klasse
Organisatie
Aansturing
Deskundige procesbeheersing
F
Boekhouding
Functioneel
Administratieve medewerkers
A
Boekhouding
Functioneel
Medewerker algemene boekhouding
D
Boekhouding
Functioneel
Deskundige procesbeheersing
F
Financiële administratie
Functioneel
Teamleider financiële administratie
F
Financiële administratie
Functioneel
Functies zonder functiehouder
Deskundige pensioenfonds
201-01-09-07
F
CD
Medewerker bedrijfsinformatieanalyse
074-01-03-05
D
ENT
Functies klasse A tot en met G
Functie in bestaande organisatie in
Stemt overeen met functie(s) in Aansturing
Medewerker tarieven
189-01-00-09
D
CD
Specialist tarieven en abonnementen
D
Klant & Verkoop
Functioneel
Medewerker mobiliteitswinkel BO
410-01-00-04
C
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Hoofd klant
430-01-00-09
F
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker De Lijninfo en website
432-01-00-09
D
CD
Specialist De Lijninfo en klantenreacties
D
Klant & Verkoop
Functioneel
Hoofd verkoop
433-01-00-09
F
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker verkoop
434-01-00-09
C
CD
Medewerker verkoop reizigers
C
Klant & Verkoop
Functioneel
Marktonderzoeker
438-01-00-09
F
CD
Deskundige marktonderzoek
F
Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie
Functioneel
Deskundige marketing intelligentie
F
Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie
Functioneel
Coördinator mobiliteitsonderzoek
439-01-00-09
F
CD
Coördinator mobiliteitsonderzoek
F
Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie
Functioneel
Coördinator mobiliteitsontwikkeling
440-01-00-09
F
CD
Coördinator mobiliteitsontwikkeling
F
Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie
Functioneel
Deskundige verkeersmodellen
441-01-00-09
F
CD
Deskundige verkeersmodellen
F
Mobiliteitsontwikkeling & Marktinformatie
Functioneel
Medewerker huisstijl
442-01-00-09
D
CD
Specialist huisstijl
D
Marketing & Communicatie
Functioneel
Woordvoerder
443-01-00-09
F
CD
Woordvoerder
F
Marketing & Communicatie
Functioneel
Hoofd interne communicatie
444-01-00-09
F
CD
Hoofd interne communicatie
F
Marketing & Communicatie
Functioneel
Medewerker PR & sponsoring
445-01-09-09
D
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker externe communicatie
446-01-00-09
C
CD
Medewerker communicatie
C
Marketing & Communicatie
Functioneel
Medewerker interne communicatie
446-02-00-09
D
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Doelgroepmanagers
449-01-00-09
F
CD
Deskundige marketing
F
Marketing & Communicatie
Functioneel
Teamleider abonnementen
452-01-00-09
D
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker abonnementen
452-02-00-09
B
CD
Medewerker abonnementen
B
Klant & Verkoop
Functioneel
Hoofd tarieven
454-01-00-04
F
CD
Deskundige tariefbeleid
F
Klant & Verkoop
Functioneel
Hoofd corporate communicatie
455-01-00-09
F
CD
Hoofd corporate communicatie
F
Marketing & Communicatie
Functioneel
Medewerker klantenreacties
406-01-00-04
C
CD/ENT
Medewerker klantenreacties
C
Klant & Verkoop
Functioneel
Medewerker klantenreacties & administratie
C
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Medewerker administratie
414-01-00-04
C
CD/ENT
Medewerker klantenreacties & administratie
C
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Hoofd klant en verkoop
400-01-00-04
F
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker PR & sponsoring
401-01-00-04
D
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Hoofd lijnwinkel
402-01-00-04
E
ENT
Teamleider lijnwinkel
E
Klant & Verkoop
Functioneel
Klantenbeheerder
405-01-00-04
E
ENT
Klantenbeheerder bedrijven
E
Klant & Verkoop
Functioneel
ENT
Relatiebeheerder "entiteit"
E
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Medewerker lijnwinkel BO
408-01-00-04
B
ENT
Medewerker abonnementen
B
Klant & Verkoop
Functioneel
Medewerker lijnwinkel FO
409-01-00-04
B
ENT
Medewerker lijnwinkel
B
Klant & Verkoop
Functioneel
Hoofd mobiliteitsonderzoek & ontwikkeling
412-01-00-04
G
ENT
Hoofd mobiliteitontwikkeling & onderzoek
G
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Marktonderzoeker
413-01-00-04
E
ENT
Marktonderzoeker
E
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Medewerker mobiliteitsonderzoek en -ontwikkeling
E
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Mobiliteitsontwikkelaar
415-01-00-04
F
ENT
Mobiliteitsontwikkelaar
F
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Mobiliteitsonderzoeker
416-01-00-04
F
ENT
Mobiliteitsonderzoeker
F
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Woordvoerder
417-01-00-04
F
ENT
Woordvoerder
F
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Medewerker externe communicatie
418-01-00-04
C
ENT
Medewerker communicatie
C
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Medewerker interne communicatie
420-01-00-04
C
ENT
Medewerker communicatie
C
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Medewerker interne communicatie
420-02-00-04
E
ENT
Specialist interne communicatie
E
Marketing & Communicatie
Functioneel
Specialist interne communicatie
E
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Medewerker marketing logistiek
421-01-00-04
A
ENT
Medewerker logistiek
A
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Hoofd communicatie
422-01-00-04
F
ENT
Hoofd communicatie (backup woordvoerder)
F
Mobiliteit & Externe Relaties
Entiteit
Werfcommunicator
453-01-00-04
E
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Nieuwe functies binnen de nieuwe organisatie (dit wil zeggen er bestaat nu nog geen overeenstemmende functie)
Functie
Klasse
Organisatie
Aansturing
Teamleider abonnementen
E
Klant & Verkoop
Functioneel
Hoofd verkoop bedrijven
G
Klant & Verkoop
Functioneel
Deskundige verkoopsbeleid reizigers
F
Klant & Verkoop
Functioneel
Deskundige verkoopsbeleid bedrijven
F
Klant & Verkoop
Functioneel
Hoofd verkoop reizigers
G
Klant & Verkoop
Functioneel
Teamleider klantenreacties en De Lijninfo
G
Klant & Verkoop
Functioneel
Deskundige CRM
F
Klant & Verkoop
Functioneel
Medewerker CRM
C
Klant & Verkoop
Functioneel
Deskundige reisinformatie
F
Klant & Verkoop
Functioneel
Specialist corporate communicatie
E
Marketing & Communicatie
Functioneel
Functies zonder functiehouder momenteel
Hoofd externe communicatie
435-01-00-09
F
CD
Deskundige online & mobiele toepassing
436-01-00-09
F
CD
Functies klasse A tot en met G
Functie in bestaande organisatie in
Stemt overeen met functie(s) in Aansturing
Hoofd administratie
236-01-09-11
E
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Jurist
239-01-09-11
F
CD
Deskundige sociale relaties
F
Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties
Functioneel
Jurist
F
Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties
Functioneel
Medewerker personeelsadministratie
240-01-09-11
D
CD
Medewerker loonbeheer
D
HR Dienstencentrum
Functioneel
Medewerker personeelsadministratie
240-02-09-11
D
CD
Medewerker loonbeheer
D
HR Dienstencentrum
Functioneel
Medewerker pensioenen & algemene zaken
241-01-09-11
C
CD
Medewerker pensioenen
C
HR Dienstencentrum
Functioneel
Hoofd pensioenen & algemene zaken
242-01-09-11
F
CD
Teamleider pensioenen
F
HR Dienstencentrum
Functioneel
Medewerker ontwikkeling & organisatie
244-01-09-11
C
CD
Medewerker administratie
C
Rekrutering & ontwikkeling
Functioneel
Medewerker HR contactcenter
C
HR Dienstencentrum
Functioneel
Medewerker personeelsvoorzieningen
246-01-09-11
C
CD
Medewerker HR contactcenter
C
HR Dienstencentrum
Functioneel
Hoofd personeelsvoorzieningen & diversiteit
247-01-09-11
G
CD
HR Business partner
G
CD Personeel
Functioneel
HR-deskundige (O&O)
247-02-09-11
F
CD
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
HR-deskundige (arbeidsvw)
247-02-09-11
F
CD
Deskundige procesbeheersing HR
F
Staf Directeur personeel
Functioneel
Instructeur
006-01-01-02
C
ENT
Instructeur
C
Rekrutering & ontwikkeling
Functioneel
Medewerker personeelsadministratie
008-01-04-02
C
ENT
Medewerker administratie
C
Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties
Functioneel
Medewerker HR contactcenter
C
HR Dienstencentrum
Functioneel
Medewerker administratie
008-03-01-02
A
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker personeelsadministratie
008-04-01-02
D
ENT
Medewerker loonbeheer
D
HR Dienstencentrum
Functioneel
Medewerker personeelsadministratie
008-09-00-02
E
ENT
Specialist loonbeheer
E
HR Dienstencentrum
Functioneel
Medewerker administratie
009-01-01-02
B
ENT
Geen overeenstemmende functie
nvt
nvt
nvt
Medewerker personeelsbeheer
010-01-01-02
C
ENT
Medewerker administratie
C
Rekrutering & ontwikkeling
Functioneel
Medewerker HR contactcenter
C
HR Diensten- centrum
Functioneel
Hoofd personeelsadministratie
011-01-03-02
F
ENT
Deskundige sociale relaties
F
Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties
Functioneel
Teamleider HR contactcenter
F
HR Dienstencentrum
Functioneel
Teamleider loonbeheer
F
HR Dienstencentrum
Functioneel
HR consulent
F
HR Business partner
Entiteit
Hoofd personeelsbeheer
012-01-05-02
F
ENT
Teamleider HR contactcenter
F
HR Diensten- centrum
Functioneel
HR consulent
F
HR Business partner
Entiteit
Maatschappelijk assistent
013-01-05-02
E
ENT
Maatschappelijk assistent
E
HR Business partner
Entiteit
Hoofd rijschool
015-01-02-02
E
ENT
Teamleider rijschool
E
Rekrutering & ontwikkeling
Functioneel
Nieuwe functies binnen de nieuwe organisatie (dit wil zeggen er bestaat nu nog geen overeenstemmende functie)
Functie
Klasse
Organisatie
Aansturing
Deskundige verloningsbeleid
G
Arbeidsvoorwaarden & sociale relaties
Functioneel
Hoofd rekrutering & selectie
G
Rekrutering & ontwikkeling
Functioneel
Specialist rekrutering
E
Rekrutering & ontwikkeling
Functioneel
Hoofd ontwikkeling
G
Rekrutering & ontwikkeling
Functioneel
Specialist ontwikkeling
E
Rekrutering & ontwikkeling
Functioneel
Deskundige organisatie & change
F
Organisatie & change
Functioneel
Functies zonder functiehouder momenteel
Hoofd personeelsadministratie
243-01-09-11
F
CD
Medewerker personeelsvoorzieningen
246-02-09-11
D
CD
Functies klasse A tot en met G
Functie in bestaande organisatie in
Stemt overeen met functie(s)
Teamleider verzending
233-02-09-11
C
CD
Teamleider verzending
C
Medewerker administratie
233-01-09-11
A
CD
Medewerker administratie
A
Jurist
239-01-09-11
F
CD
Jurist
F
Medewerker administratie
414-01-00-04
C
ENT/CD
Medewerker administratie
C
Gezien om gevoegd te worden bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage 8 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 januari 2014, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Vlaamse Gewest, betreffende de procedure tot invulling van de nieuwe organisatiestructuur alsook de begeleidende maatregelen in het kader van "De Lijn van de Toekomst" Gelijkwaardige functies Functies klasse A tot en met G Gelijkwaardige functies
Functies nieuwe organisaties
Functie in oude organisatie in
SSC Boekhouding
Medewerker boekhouding
C
Medewerker algemene boekhouding
221-01-09-10
C
CD
Medewerker leveranciersadministratie
222-01-09-10
C
CD
Medewerker financiën
073-04-02-05
C
ENT
Medewerker thesaurie
223-02-09-10
C
CD
SSC Fin Admin
Medewerker financiële admin
C
Medewerker betwiste zaken
072-01-05-05
C
ENT
ICT
Medewerker helpdesk
C
Medewerker local support
621-01-09-09
C
ENT
SSC Abonnementen
Medewerker abonnementen
B
Medewerker lijnwinkel BO
408-01-00-04
B
ENT
B
Medewerker abonnementen
452-02-00-09
B
CD
SSC Klantenreacties
Medewerker klantenreacties
C
Medewerker klantenreacties
406-01-00-04
C
CD/ENT
CC
Medewerker CRM
C
CC Corporate com.
Medewerker communicatie
C
Medewerker externe communicatie
446-01-00-09
C
CD
CC Arbeidsvw en soc rel
Medewerker administratie
C
Medewerker personeelsadministratie
008-01-04-02
C
ENT
CC Rekr. & ontw
Medewerker administratie
C
Medewerker personeelsbeheer
010-01-01-02
C
ENT
Medewerker ontwikkeling & organisatie
244-01-09-11
C
CD
SSC HR Dienstencentrum
Medewerker HR contactcenter
C
Medewerker personeelsadministratie
008-01-04-02
C
ENT
Medewerker personeelsbeheer
010-01-01-02
C
ENT
Medewerker ontwikkeling & organisatie
244-01-09-11
C
CD
Medewerker personeelsvoorzieningen
246-01-09-11
C
CD
F ENT
Medewerker kas & ontvangsten
C
Medewerker kas & ontvangsten
070-01-00-05
C
ENT
Medewerker administratie
C
Medewerker administratie
414-01-00-04
C
ENT/CD
M ENT
Medewerker communicatie
C
Medewerker interne communicatie
420-01-00-04
C
ENT
C
Medewerker externe communicatie
418-01-00-04
C
ENT
Medewerker klantenreacties & admin.
C
Medewerker administratie
414-01-00-04
C
ENT/CD
C
Medewerker klantenreacties
406-01-00-04
C
ENT
Gezien om gevoegd te worden bij het koninklijk besluit van 26 oktober 2015.
De Minister van Werk, K. PEETERS