Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 december 2015
gepubliceerd op 31 december 2015

Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder organisaties een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van personeel belast met de begeleiding van gerechtelijke maatregelen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie
numac
2015009858
pub.
31/12/2015
prom.
26/12/2015
ELI
eli/besluit/2015/12/26/2015009858/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 DECEMBER 2015. - **** besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder organisaties een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van personeel belast met de begeleiding van gerechtelijke maatregelen


VERSLAG AAN DE KONING ****, **** Regering heeft de eer **** het ontwerp van koninklijk besluit, dat er toe strekt de voorwaarden vast te stellen waaronder organisaties een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van personeel belast met de begeleiding van gerechtelijke maatregelen, ter ondertekening voor te leggen.

**** betreft de uitvoering van artikel 69 van de wet van 30 maart 1994 houdende sociale bepalingen, gewijzigd door de wetten van 21 december 1994, van 25 mei 1999, van 22 december 2003, van 27 december 2006 en van 12 mei 2014.

**** de zesde **** worden de opdrachten van de ****, inzonderheid met betrekking tot de ****, het ****, de **** en de subsidiëring, overgedragen aan de gemeenschappen. Bepaalde opdrachten worden onder andere gesubsidieerd door het deel "****" van de wet van 30 maart 1994 houdende sociale bepalingen. Artikel 69 van deze wet werd gewijzigd om de gemeenschappen een rol te geven in dit ****.

Dit ontwerp van koninklijk besluit vervangt het koninklijk besluit van 12 augustus 1994 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder de gemeenten een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van bijkomend **** belast met de begeleiding van alternatieve strafrechtelijke maatregelen, de **** en de opvang inzake ****, dat, ten gevolge van de wijziging van artikel 69, achterhaald is.

**** van de artikelen : HOOFDSTUK ****. - Definities Artikel 1 definieert meerdere begrippen die opgenomen zijn in dit verslag aan de Koning. HOOFDSTUK ****. - **** voor het sluiten van een overeenkomst Artikel 2, § 1 bepaalt hoe een overeenkomst tussen de Minister en de betrokken organisaties tot stand komt. Overeenkomstig het advies van de **** van **** wordt **** dat de **** niet samenvallen met de opdrachten van de ****.

Artikel 2, § 2 verzekert dat de huidige samenwerkingen tussen gemeenten en bepaalde verenigingen kunnen blijven bestaan.

Artikel 2, § 3 bepaalt de inhoud van de overeenkomst. HOOFDSTUK ****. - Financiën Afdeling 1. - **** inzake de toekenning van de financiële hulp

**** artikelen 3, 4 en 5 definiëren de financiële modaliteiten inzake de toekenning van de financiële hulp en inzake de verdeling van de kredieten. Afdeling 2. - **** inzake de aanwending van de toelage

Onderafdeling 1. - **** van de toelage Artikel 6 voert het principe van een globale enveloppe in en geeft daarmee uitdrukking aan de wil van de Regering om de organisaties meer autonoom te maken wat betreft het financieel beheer van hun **** **** weerspiegelt het de wens van de **** de administratieve vereenvoudiging te waarborgen in de opvolging en uitvoering van de overeenkomsten.

Artikel 7 herhaalt en definieert de principes voor de toekenning van de kredieten, het in aanmerking komen en de opportuniteit van de uitgaven.

Artikel 8 nuanceert het principe van de globale enveloppe vermeld in artikel 6 door te preciseren dat er quota voor de personeelskosten, de **** en de **** zullen worden vastgesteld.

Onderafdeling 2. - **** **** 9 bepaalt de manier waarop de betaling tot stand komt. Met het oog op de coherentie van de administratieve afhandeling en de uitbetaling, en gelet op de algemene **** van de Koning, wordt geen onderscheid gemaakt tussen de **** aan de lokale besturen enerzijds en aan de verenigingen zonder winstoogmerk en stichtingen anderzijds.

Artikel 10 moet begrepen worden als de wil om meer duidelijkheid te scheppen in de modaliteiten inzake storting van de toelage en om de **** te respecteren als voorwaarde voor afsluiting van het saldo. Afdeling 3. - **** van de financiële toelage

**** artikelen 11 en 12 behoeven geen commentaar. HOOFDSTUK ****. - Evaluatie en opvolging Artikel 13 en 14 bepalen wie de **** evalueert in functie van de verlenging. Overeenkomstig het advies van de **** van **** wordt de evaluatie- en **** niet weerhouden bij gebrek aan rechtsgrond. **** **** die was toevertrouwd aan deze commissie zal worden opgenomen in het kader van het lokaal overleg zoals voorzien in het **** van 17 december 2013 tussen de Federale Staat en de Gemeenschappen met betrekking tot de uitoefening van de opdrachten van de ****. HOOFDSTUK ****. - ****- en slotbepaling Artikel 15 geeft de noodzaak weer om het oude reglementaire kader op te heffen om plaats te maken voor een nieuwe reglementering die in overeenstemming is met artikel 69 van de wet van 30 maart 1994 houdende sociale bepalingen, gewijzigd door de wetten van 21 december 1994, van 25 mei 1999, van 22 december 2003, van 27 december 2006 en van 12 mei 2014.

**** artikelen 16 en 17 behoeven geen commentaar.

Wij hebben de eer te zijn, ****, **** **** ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De **** van ****, ****. **** **** Vice-Eerste Minister en **** van **** ****, ****. ****

26 DECEMBER 2015. - **** besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder organisaties een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van personeel belast met de begeleiding van gerechtelijke maatregelen ****, **** der ****, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 108 van de Grondwet;

Gelet op de wet van 1 augustus 1985 "houdende sociale bepalingen", artikel 1, § 2****;

Gelet op de wet van 30 maart 1994 houdende sociale bepalingen, artikel 69, eerste lid, 4° , zesde en zevende lid, gewijzigd door de wetten van 21 december 1994 en die van 25 mei 1999 en van 12 mei 2014;

Gelet op het koninklijk besluit van 12 augustus 1994 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder de gemeenten een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van bijkomend **** belast met de begeleiding van alternatieve strafrechtelijke maatregelen, de **** en de opvang inzake ****, gewijzigd door het koninklijk besluit van 30 augustus 1996 en door het koninklijk besluit van 30 januari 2003;

Gelet op het advies van de **** van **** van 14 september 2015;

Gelet op de **** van de **** van **** van 23 oktober 2015;

Gelet op de **** van de **** van 30 oktober 2015;

**** de **** van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikels 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op de wetten op de **** van ****, gecoördineerd op 12 januari 1973; artikel 84, § 1,eerste lid, 2° ;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

**** dat de **** van de bevoegdheden van de **** is gerealiseerd op 1 juli 2014;

**** de voordracht van de **** van **** en de **** van **** Zaken, Hebben **** besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK ****. - Definities

Artikel 1.**** de toepassing van onderhavig besluit moet worden verstaan onder : 1° Minister : de **** van ****;2° Organisatie : gemeente, provincie, intergemeentelijk samenwerkingsverband, vereniging zonder winstoogmerk en stichting van openbaar nut;3° Begeleidingsdienst : het geheel van medewerkers binnen een organisatie die instaan voor de begeleiding van een dienstverlening, een ****, een opleiding of voor een behandeling in het kader van een gerechtelijke maatregel;**** conferentie : **** conferentie voor de ****;**** van de kredieten : het feit dat de toegekende kredieten verdeeld worden in categorieën van uitgaven, te weten in personeelskosten, **** en ****;**** aanmerking komende uitgaven : de vastgestelde uitgaven of voorziene uitgaven door middel van overeenkomst of afwijkend schriftelijk akkoord;**** van de uitgaven : het verband dat kan worden gelegd tussen de uitgave en de realisatie van de in de overeenkomst vastgestelde doelstellingen. HOOFDSTUK ****. - **** voor het sluiten van een overeenkomst

Art. 2.§ 1. De organisaties die een aanvraag doen, kunnen, binnen de perken van de beschikbare kredieten, genieten van een financiële toelage voor de aanwerving van personeel belast met de begeleiding van een dienstverlening, een ****, een opleiding of een behandeling in het kader van een gerechtelijke maatregel, voor zover deze begeleiding niet samenvalt met een opdracht van het ****. De organisatie sluit daartoe een overeenkomst af met de Minister. § 2. Een provincie of een gemeente kan het personeel bestemd voor de begeleiding van een gerechtelijke maatregel hetzij rechtstreeks aanwerven, hetzij geheel of gedeeltelijk ter beschikking stellen van een vereniging zonder winstoogmerk of een stichting van openbaar nut.

**** dit geval worden de praktische afspraken over de terbeschikkingstelling opgenomen in de overeenkomst. § 3. De overeenkomst die, onder voorbehoud van de beschikbare kredieten, voorzien wordt voor een periode van 4 jaar bevat enerzijds de verplichtingen van de organisatie en de doelstellingen waartoe de begeleidingsdienst zich verbindt zoals vooropgesteld door de Minister en anderzijds de rechten en verplichtingen van de ****, alsook het bedrag van de jaarlijks toegekende toelage, met daarin het aantal en het niveau van aanwervingen voor dewelke door de Staat een financiële toelage wordt verleend. HOOFDSTUK ****. - Financiën Afdeling 1. - **** inzake de toekenning van de financiële hulp

Art. 3.§ 1. De toekenning van de financiële toelage is afhankelijk van het afsluiten van een overeenkomst tussen de Minister en de betrokken organisatie. § 2. **** de perken van de beschikbare kredieten, wordt die financiële toelage toegekend als een forfaitaire tussenkomst in de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van de overeenkomst.

Art. 4.**** uitgave wordt geboekt op - het specifieke budgettaire artikel, ingevoerd krachtens artikel 1, § 2****, lid 2, van de wet van 1 augustus 1985 houdende sociale bepalingen; - het artikel 5 § 2. van de wet van 6 december 2005 betreffende de opmaak en financiering van de actieplannen inzake verkeersveiligheid.

Art. 5.§ 1. **** verdeling van de beschikbare kredieten tussen de begunstigde organisaties wordt jaarlijks besproken op de **** conferentie. **** verdeling wordt vervolgens vastgelegd in een koninklijk besluit na beslissing van de Ministerraad. § 2. In het geval de voorwaarden zoals voorzien door de Minister niet worden gerespecteerd, wordt de forfaitaire tussenkomst beëindigd en **** de Minister over tot de gedeeltelijke of volledige **** ervan. Afdeling 2. - **** inzake de aanwending van de toelage

Onderafdeling 1. - **** van de toelage

Art. 6.**** voorziene toelagen worden toegekend volgens het principe van jaarlijks globale enveloppen. Die enveloppe omvat de personeelskosten en de **** voor bijkomende aanwervingen en ****.

Art. 7.**** aanwending van de toelage is onderworpen aan het **** van de kredieten, aan het beginsel van het in aanmerking komen van de uitgaven en aan het ****.

Art. 8.§ 1. De modaliteiten van de verdeling van de kredieten binnen de globale enveloppe worden vastgesteld door de **** die de maximale en minimale quota voor elk van deze drie **** bepaalt. § 2. **** de globale enveloppe, kan een overdracht van de toegekende bedragen worden gerealiseerd tussen de personeelskosten enerzijds en de **** en de **** anderzijds en omgekeerd. De overdracht bedraagt ten hoogste de **** van de maximale forfaitaire bedragen voorzien voor de **** en ****.

Onderafdeling 2. - ****

Art. 9.**** verzoek van de Minister worden de kredieten die overeenstemmen met de jaarlijkse toelage zoals voorzien in de overeenkomst, ter beschikking gesteld van de organisatie door tussenkomst van de **** voor Sociale **** van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten.

Art. 10.§ 1. **** voorbehoud van de beschikbare kredieten, wordt de storting van de verschuldigde toelagen uitgevoerd volgens een voorschot/**** waarvan het percentage wordt berekend op jaarbasis. § 2. **** voorschot van 80 % wordt jaarlijks aan de begunstigde organisaties gestort. § 3. Het saldo zal jaarlijks gestort worden na grondige controle van de door de organisatie ingediende uitgaven. Afdeling 3. - **** van de financiële toelage

Art. 11.De organisaties rechtvaardigen jaarlijks hun uitgaven.

Art. 12.**** administratie voert een grondige controle uit van de bestanddelen van het door de organisaties voorgestelde financieel dossier. De modaliteiten van deze controle worden vastgelegd door de Minister. HOOFDSTUK ****. - Evaluatie en opvolging

Art. 13.De Minister evalueert jaarlijks of de **** en de organisaties de overeenkomst respecteren. **** baseert zich hiervoor onder meer op het verslag van de begeleidingsdienst met betrekking tot zijn activiteiten.

Art. 14.De evaluaties worden jaarlijks besproken op de **** conferentie. HOOFDSTUK ****. - ****- en overgangsbepaling

Art. 15.**** koninklijk besluit van 12 augustus 1994 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder de gemeenten een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van bijkomend **** belast met de begeleiding van alternatieve strafrechtelijke maatregelen, de **** en de opvang inzake ****, wordt opgeheven.

Art. 16.**** besluit treedt in werking op 1 januari 2016.

Art. 17.Onze **** van **** Zaken en Onze **** van **** zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te ****, 26 december 2015.

**** **** **** : De **** van ****, ****. **** **** Vice-Eerste Minister, **** van **** ****, ****. ****

BIJLAGE 1 **** van de in aanmerking komende uitgaven ****. PERSONEELSKOSTEN 1. **** De personeelskosten verwijzen naar de **** of elke andere kost die door de werkgever worden gedragen voor de **** van het in het kader van de overeenkomst aangeworven personeel.Hierin zijn inbegrepen : de premies en de sociale bijdragen en dat rekening houdend met het toegekende forfaitair bedrag. 1.1. **** uitgaven : - ****; - Werkgeversbijdrage; - Vakantiegeld; - ****; - ****; - **** voor onregelmatige prestaties; - Overuren; - **** bijdragen; - **** verzekering burgerrechtelijke aansprakelijkheid verbonden aan de inschakeling van de aangeworven personeelsleden; - **** indien de **** wordt gepresteerd; - **** voor het woon- en werkverkeer met het openbaar vervoer - trein, tram, bus, metro - en dat ten **** van het bedrag dat overeenstemt met de wettelijke tussenkomst van de werkgever; - **** premies. 1.2. **** uitgaven : - **** indien de **** niet wordt gepresteerd; - **** ****; - **** of -vergoeding, materiaalkosten of andere samenhangende kosten zoals bijzondere vergoedingen; - **** pensioenverzekering.

Worden niet beschouwd als personeelskosten : - de aan de punctuele diensten in het kader van de tewerkstelling van ****-personeel verbonden kosten;

Deze worden dientengevolge aangerekend op van de **** - de aan de indiensttreding van dienstverleners (****. deskundigen, sprekers op colloquia/seminaries) verbonden kosten.

Deze worden dientengevolge aangerekend op de ****. 2. BIJZONDERHEDEN 2.1. **** van de Minister en opportuniteit van de aanwerving : **** **** van personen waarvan de indiensttreding niet kan worden gerechtvaardigd door een **** met het bereiken van de doelstellingen van de overeenkomst, kunnen hiervan niet ten laste gelegd worden. 2.2. **** van de Minister en statuten : De tussenkomst van de **** in de personeelskosten betreft : Het geheel van personeelsleden die aangeworven zijn door de organisatie voor de begeleiding van gerechtelijke maatregelen zoals ze in dit besluit zijn gedefinieerd.

**** dit geval zijn alleen de forfaitaire ****, hierna hernomen in het punt 2.3. van toepassing. Deze mogen in geen enkel geval worden overschreden. 2.3. **** **** : **** aanwerving van personeel geeft aanleiding tot de toekenning van een maximale forfaitaire tegemoetkoming ter dekking van de reële lasten waarmee de organisatie geconfronteerd wordt in het kader van de tewerkstelling van dat personeel. De reële lasten omvatten het geheel van de **** (salaris, **** en andere), verminderd met de bijzondere premies (bijvoorbeeld : ****-premie), bijzondere toelagen (bijvoorbeeld : ****) of bijzondere vrijstellingen (****. van een gedeelte van de werkgeversbijdrage) die verbonden zijn aan de statuten waaronder dat personeel aangeworven wordt en waarvan de organisatie heeft kunnen genieten.

Niveau ****

**** maximum/**** **** ****'s /****

**** ****'engagement ****

**** ****


1 - ****

**** Universitair

54.547,28 ****

2+ - ****

Supérieur non universitaire Hoger niet-universitair

41.892, 71 ****

2 - ****

Secondaire supérieur **** secundair

35.584, 63 ****

3 - ****

**** inférieur **** absence de **** **** secundair of geen diploma

31.141,9 ****


2.4. **** van de forfaitaire tussenkomst : criteria **** het bedrag van de financiële tussenkomst te bepalen wordt rekening gehouden met : 1° de werkelijke kost van het personeelslid ten laste van de organisatie, ten hoogste tot de forfaitaire bedragen voorzien in punt 2.3.; 2° de aftrek van de tussenkomsten van andere instanties;3° het door de organisatie gevraagde bedrag van de tussenkomst. De toegekende forfaitaire bedragen worden proportioneel berekend : 1° in verhouding tot het ****;2° en in verhouding tot het **** van het personeelslid (diploma).Ingeval het **** van het personeelslid lager is dan het ****, zal alleen het **** in aanmerking genomen worden om het ten laste genomen forfaitaire bedrag te berekenen.

**** **** mogen in geen enkel geval overschreden worden, behoudens toepassing artikel 27, § 3. 2.5. **** van een personeelslid wegens ziekte of zwangerschapsverlof of wegens elke andere vorm van langdurig verlof : Indien een krachtens een overeenkomst **** personeelslid tijdens het **** gedurende lange tijd afwezig is (wegens ziekte, zwangerschapsverlof of elke andere vorm van langdurig verlof), dan bestaat de mogelijkheid om die persoon te vervangen.

**** de berekening van de forfaitaire tussenkomst betreft, zie punt 2.4. 2.6. **** van een **** naar een **** tewerkstelling in het kader van een ****, ouderschapsverlof of andere omstandigheden : De omschakeling van een **** naar een **** tewerkstelling is toegestaan in de loop van het begrotingsjaar. Hetzelfde geldt voor het invullen van de vrijgekomen **** betrekking.

**** de berekening van de forfaitaire tussenkomst betreft, zie punt 2.4.

****. **** 1. ADMINISTRATIEVE KOSTEN **** administratiekosten dekken tegelijk de gewone kosten die veroorzaakt worden door de werking van een begeleidingsdienst evenals de ****- of **** en de uitgaven die er verband mee houden. 1.1. **** uitgaven : - de huur en de lasten - water, gas, elektriciteit, brand- en **** en verwarming - van de lokalen van de begeleidingsdienst behalve eigendom van de organisatie (1), en dat in verhouding tot de bezetting door de begeleidingsdienst; - de verblijfskosten tijdens residentiële colloquia, opleidingen en activiteiten in België; - de kosten verbonden aan de beveiliging van de lokalen van de organisatie en dit naar rato van de bezetting door de ****. **** betreft hier de kosten die verband houden met het onderhoud en het abonnement voor de anti-****; - de kantoorbenodigdheden; - de aankoop of leasing en installatie van **** (****.****. : ****, printer, scanner, monitor, draagbare computer, **** voor CD-****, **** en -programma's, ****-stick, hardware). - de telefoonkosten (vaste lijnen en mobiele telefoons); - de ****; - de abonnementen en aankoop van vakliteratuur; - de onderhoudskosten van de lokalen; - de nieuwe contracten voor de huur van kopieermachine, telefoon-fax;

Deze worden bij het verstrijken van de termijn niet hernieuwd. - de onderhoudskosten verbonden aan de werking van de diensten of aan de organisatie van activiteiten (****. : ****, ****, ****, toiletpapier, vuilniszakken...). 1.2. **** uitgaven - de lasten - water, gas, elektriciteit en verwarming - van de lokalen van de organisatie (2) die (de organisatie) ter beschikking stelt van de begeleidingsdienst; - de **** bij reizen; - de verblijfsvergoeding tijdens residentiële/niet-residentiële colloquia, opleidingen en activiteiten; - de kosten voor buitenlandse opdrachten (inschrijvingskosten, vervoerskosten, logies en maaltijden); - de ****; - de huur en bevoorrading van het **** (**** bijvoorbeeld); - het **** (****. : glasservies, tafellinnen, thermos...) en kleine **** bestemd voor de organisatie (**** : ****, koffieautomaat...); - ereloon en ****; - ereloon en gerechtskosten; - wettelijke **** verbonden aan de inschakeling van agenten (deze worden ten laste genomen via de personeelskosten); - de sociale ****. 1.3. Bijzonderheden : Opleidingskosten : de **** voor studiedagen of andere opleidingen kunnen ten laste genomen worden op voorwaarde dat die uitgaven verbonden zijn aan opleidingen die kunnen bijdragen tot het bereiken van de doelstellingen van de overeenkomst.

Een maximum forfaitair bedrag van € 1.000 per **** equivalent kan ten laste worden gelegd van de overeenkomst onder de bovenvermelde voorwaarden en onder voorbehoud van de verantwoording ervan via een attest van de gemeenteontvanger/financieel directeur van de gemeente of van de verantwoordelijke van de organisatie. 2. REISKOSTEN 2.1. Algemeenheden **** de reiskosten van het personeel dat aangeworven wordt in het kader van de overeenkomst en **** wordt door de Minister, en dat nodig is voor het bereiken van de doelstellingen van de overeenkomst, kunnen op het toegekende budget worden ingebracht.

De reiskosten voor het woon-werkverkeer komen niet in aanmerking. **** dienen op de **** ingebracht te worden. 2.2. Bijzonderheden **** uitsluiting van de reiskosten voor het woon-werkverkeer kunnen de reizen van het personeel van de overeenkomst in het kader van de realisatie van de doelstellingen van de overeenkomst ten laste genomen worden. Zij worden dan ingebracht op de reiskosten. 2.2.1. **** uitgaven : 2.2.1.1. **** die in het kader van de overeenkomst verworven werden en die uitsluitend ter beschikking van de begeleidingsdienst gesteld worden - de brandstofkosten van de voertuigen (****); - de verzekeringskosten van de voertuigen; - de onderhoudskosten van de voertuigen; - de herstellingskosten van de voertuigen; - de registratiebelasting; - de jaarlijkse ****; - de kosten voor technische keuring.

**** verklaring van het exclusieve gebruik van de desbetreffende voertuigen ondertekend door de gemeenteontvanger/ financieel directeur van de gemeente, of door de verantwoordelijke van de organisatie moet, op straffe van het niet ten laste nemen van de opgesomde kosten, bij het financieel dossier worden gevoegd. 2.2.1.2. **** die niet in het kader van de overeenkomst verworven werden, maar uitsluitend ter beschikking van de begeleidingsdienst gesteld worden - de brandstofkosten van de voertuigen (****); - de verzekeringskosten van de voertuigen; - de onderhoudskosten van de voertuigen; - de jaarlijkse ****; - de kosten voor technische keuring.

**** verklaring van het exclusieve gebruik van de desbetreffende voertuigen ondertekend door de gemeenteontvanger/financieel directeur van de gemeente, of door de verantwoordelijke van de organisatie moet, op straffe van het niet ten laste nemen van de opgesomde kosten, bij het financieel dossier worden gevoegd. 2.2.1.3. **** die niet in het kader van de overeenkomst verworven werden en die niet-uitsluitend ter beschikking van de begeleidingsdienst gesteld worden - de brandstofkosten van de voertuigen (****) in verhouding tot het gebruik voor de begeleidingsdienst; - de verzekeringskosten van de voertuigen in verhouding tot het gebruik door de begeleidingsdienst.

Op straffe van het niet ten laste nemen van de opgesomde kosten, moet een verklaring ondertekend door de gemeenteontvanger/financieel directeur van de gemeente, of door de verantwoordelijke van de organisatie bij het financieel dossier worden gevoegd als bewijs dat de meegedeelde kosten daadwerkelijk verband houden met de opdrachten verwezenlijkt in het kader van de overeenkomst. 2.2.1.2. **** De reiskosten terugbetaald aan het personeel of **** ten laste van de organisatie als tegemoetkoming in de reiskosten van het personeel : - op voorwaarde dat de tewerkstelling van het personeel wordt gefinancierd door de overeenkomst; - overeenkomstig het principe van een maximum jaarlijks forfaitair bedrag volgens onderstaande tabel; - op voordracht van een aanvraag tot forfaitaire tussenkomst ondertekend door de gemeenteontvanger/ financieel directeur van de gemeente of door de verantwoordelijke van de organisatie en waarbij de naam van de medewerker vermeld wordt en het bedrag geboekt op de overeenkomst.

**** forfaitaire/**** **** tussenkomst/jaar

**** **** ****

1/3

1/2

2/3

3/4

4/5

1/1

500

750

1 000


2.2.2. **** uitgaven : - de onderhoudskosten en herstellingskosten van de voertuigen die niet in het kader van de overeenkomst verworven werden, aangezien het voertuig niet exclusief voorbehouden is aan de begeleidingsdienst; - de verzekeringskosten, onderhoudskosten, herstellingskosten van de persoonlijke voertuigen van de personeelsleden, die voor ritten bij de uitoefening van hun functie gebruikt worden; - ****- en onderhoudskosten van de voertuigen (****. **** ****); - de verschillende vergoedingen gestort aan de werknemers als tegemoetkoming van de werkgever inzake individueel of gemeenschappelijk vervoer buiten opdracht (****. ****, tussenkomst in de vervoerskosten tussen woon- en werkplaats). 3. INVESTERINGEN 3.1. **** **** investeringen zijn de uitgaven die een **** hebben van minstens 500 **** en waarvan het voorwerp een vermoedelijke **** van meer dan één jaar heeft.

**** volgende opsommingen mogen niet als alomvattend beschouwd worden.

**** beperkte **** blijft behouden om gelijkaardige uitgaven of uitgaven die niet in deze lijst voorkomen, te kunnen weigeren/aanvaarden. 3.2. Bijzonderheden 3.2.1. **** uitgaven : - de aankoop of leasing en installatie van **** (****.****. : ****, printer, scanner, monitor, draagbare computer, **** voor CD-****, **** en -programma's, ****-stick, hardware). **** uitgaven respecteren een **** van minimum 3 jaar; - de aankoop van kantoormeubelen voor de begeleidingsdienst. **** uitgaven respecteren een **** van minimum 5 jaar; - de aankoop en installatie van beveiligingssysteem voor de begeleidingsdienst en/of de gedecentraliseerde lokalen (****. : mechanische ****, alarmsysteem), behalve eigendom van de organisatie(3), en dat in verhouding tot de bezetting door de **** die in het kader van de overeenkomst worden gefinancierd; - de aankoop van **** (****. : uitstalkast voor brochures); - de aankoop van voertuigen door de dienst werkvloer bestemd voor het vervoer van **** of dienstverleners. 3.2.2. **** uitgaven : - de aankoop van gebouwen; - de verbouwing of renovatie van gebouwen (voorbeelden : de aankoop en/of installatie van sanitair, van centrale verwarming, van telefoonlijnen, van ****, van behang/gordijnen of vervanging van het dak, van ramen); - de aankoop van elektrische ****; - de aankoop en installatie van (een) kopieermachine(s); - de aankoop, installatie, herstelling en onderhoud van ****/radio-communicatie materieel (telefooncentrale, **** en ****, vaste telefoon, ****). 3.3. Andere Een maximum forfaitair bedrag van € 2.500 per **** equivalent kan worden toegekend op basis van de overeenkomst.

****. **** **** **** zijn de kosten die tot doel hebben de uitvoering van gerechtelijke maatregelen te ondersteunen.

**** volgende opsommingen mogen niet als alomvattend beschouwd worden.

**** beperkte **** blijft behouden om gelijkaardige uitgaven of uitgaven die niet in deze lijst voorkomen, te kunnen weigeren/aanvaarden. 1. Algemeenheden - de huur en aankoop van materiaal ter ondersteuning van de begeleiding van een dienstverlening, een ****, van een opleiding of van een behandeling in het kader van een gerechtelijke maatregel zoals onder meer werkmateriaal, educatief materiaal, ****.; - de realisatie, verspreiding van **** of andere uitgaven die verbonden zijn aan de organisatie van **** voor een ****; - de verwezenlijking en de publicatie van folders en brochures; - de huur van zalen, stands, tenten voor de organisatie van evenementen; - de huur van **** voor de organisatie van evenementen; - de huur van vervoermiddelen in het kader van een activiteit; - het onderhoud en herstel van materieel verworven door de organisatie; - de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor de organisatie van activiteiten in het kader van de overeenkomst; - de **** (catering en kosten die verband houden met de organisatie van een receptie, zoals bijvoorbeeld de huur van de zaal, de prestaties...) tijdens activiteiten of feestelijkheden in het kader van de doelstellingen van de overeenkomst; voor die **** is grote matigheid geboden en moet een verklarende nota bij de bewijzen worden gevoegd. 1.2. **** uitgaven : - de huur van lokalen die de organisatie ter beschikking stelt en waarvan zij eigenaar is; - de lasten - water, gas, elektriciteit en verwarming - van de lokalen (4) die (de organisatie) ter beschikking stelt van de begeleidingsdienst, en dat in verhouding tot bezetting door de **** gefinancierd worden door de Minister; - de huur van materieel van de organisatie (voorbeelden : ****, ****, audiovisuele toestellen, kopieermachine...) dat ter beschikking van de begeleidingsdienst wordt gesteld; - de onderhoudskosten van de lokalen van de **** die de organisatie ter beschikking stelt, behalve indien er een beroep moest worden gedaan op de diensten van externe bedrijven. **** dat laatste geval is een verklarende nota nodig; - de **** van uren die gepresteerd worden door personeel niet opgenomen in de overeenkomst; - de verfraaiing der lokalen (voorbeelden : behang, verf); - de ****; - de representatiekosten en restauratie; - de **** tijdens interne vergaderingen of in het kader van het onthaal van het publiek; - de aankoop van alcoholhoudende dranken; - de kosten waarmee organisaties te maken krijgen met het oog op het waarborgen van de conformiteit van de brandwerende installaties en kosten die verband houden met brandpreventie. - de afschrijving van investeringen Een maximum forfaitair bedrag van € 500 per **** equivalent kan ten laste worden gelegd van de overeenkomst onder de bovenvermelde voorwaarden en onder voorbehoud van de verantwoording ervan via een attest van de gemeenteontvanger/ financieel directeur van de gemeente of van de verantwoordelijke van de organisatie.

**** **** die een **** hebben van minstens € 500 moeten worden afgeschreven. Het principe van een jaarlijkse afschrijving voor een bedrag van maximum € 500 per **** equivalent moet worden gerespecteerd. **** uitgaven respecteren de geldende ****.

****. SPECIFIEKE MODALITEITEN IN HET GEVAL HET PERSONEEL TER BESCHIKKING WERD GESTELD VAN EEN **** OF EEN STICHTING VAN OPENBAAR NUT In het geval het aangeworven personeel door een openbare dienst ter beschikking werd gesteld van een **** of een stichting van openbaar nut, worden de kosten verbonden aan de **** en de **** die op hen rusten gedekt door een financiële toelage.

**** kosten worden door de organisatie terugbetaald aan de **** of aan de betrokken stichting. Deze laatste levert aan de organisatie de **** en de betalingsbewijzen met betrekking tot deze uitgaven, die bij het financieel dossier worden gevoegd dat wordt overgemaakt door de organisatie.

De organisatie blijft verantwoordelijk voor de voorlegging en de motivering van het financieel dossier ten opzichte van de **** instantie. _______ Nota's (1) Onder eigendom van de organisatie wordt verstaan elk onroerend goed dat rechtstreeks tot het patrimonium van de organisatie behoort (2) Onder gebouwen of lokalen van de organisatie worden verstaan elk onroerend goed dat rechtstreeks tot het patrimonium van de organisatie behoort (3) Onder eigendom van de organisatie wordt verstaan elk onroerend goed dat rechtstreeks tot het patrimonium van de organisatie behoort (4) Onder gebouwen of lokalen van de organisatie worden verstaan elk onroerend goed dat rechtstreeks tot het patrimonium van de organisatie behoort. Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 26 december 2015.

De **** van ****, ****. ****

BIJLAGE 2 DOCUMENTEN DIE IN HET KADER VAN DE VOORLEGGING VAN HET FINANCIEEL DOSSIER TER BESCHIKKING GESTELD OF INGEDIEND MOETEN WORDEN ALGEMEENHEDEN **** bij het financieel dossier gevoegd worden het **** van de gemeenteraadsbeslissing of een verklaring door de verantwoordelijke van de organisatie: - tot goedkeuring van het totaalbedrag van de uitgaven gerechtvaardigd in het kader van de subsidie; - als bewijs dat de voorgestelde uitgaven verwezenlijkt werden in het kader van de uitvoering van de overeenkomst.

**** alle gevallen moet, op straffe van het niet in aanmerking nemen, de beslissing of de verklaring voorafgaan aan de indiening van het financieel dossier.

****. **** **** Iedere wijziging van personeelsbestand (aanwerving van personeel tijdens het ****, vrijwillig vertrek of ontslag), moet gemeld worden via een formulier voorzien door de administratie, over te maken telkens er zich een wijziging voordoet. **** volgende documenten moeten bijgevoegd worden aan dit formulier: ? **** kopie van de beslissing van de gemeenteraad die de aanstelling van het personeel behandelt; ? **** kopie van het/de arbeidscontract(en); ? **** kopie van het/de vereiste diploma(s); ? **** kopie van de aankondiging van de datum waarop het arbeidscontract ten einde is (in geval van vrijwillig vertrek of ontslag).

Voor elke personeelslid dat gewerkt heeft in de begeleidingsdienst moet een specifiek formulier worden opgestuurd, volgens het model zoals voorzien door de administratie.

Een samenvattende lijst van maandelijkse betalingen (document waarin de identiteit van de werknemer staat, alsook de maandelijkse ****, het aantal betaalde dagen -dit voor de periode waarbinnen hij **** was- ) wordt als bijlage bij het formulier gevoegd voor ieder personeelslid aangeworven op basis van de overeenkomst.

****. **** **** Voor elke voorgelegde uitgave wordt een **** bijgevoegd.

**** dient ook een kopie van de bestelbon aan het dossier toegevoegd te worden en/of een kopie van de beslissing van de Gemeenteraad of van het College of van de verantwoordelijke van de organisatie en/of van elk stuk dat de datum van de vastlegging rechtvaardigt.

**** dient voor iedere uitgave het overeenstemmende betalingsbewijs toegevoegd te worden.

Bijzonderheden 1. Reiskosten **** die in het kader van de overeenkomst verworven werden en die uitsluitend ter beschikking van de begeleidingsdienst gesteld worden : 1° **** : de factuur van de leverancier met identificatie van het voertuig;**** verklaring van exclusief gebruik van de desbetreffende voertuigen, ondertekend door de gemeenteontvanger of de verantwoordelijke van de organisatie moet bij het financieel dossier gevoegd worden;3° Facturen en kwitanties die verband houden met de registratie, de **** en de technische keuring;**** betreffende onderhoud en herstelling;**** van het verzekeringscontract evenals van de premies (**** van de verzekeraar). **** die niet in het kader van de overeenkomst, maar uitsluitend ter beschikking van de begeleidingsdienst gesteld worden: **** : de factuur van de leverancier met identificatie van het voertuig;**** verklaring van exclusief gebruik van de desbetreffende voertuigen, ondertekend door de gemeenteontvanger of de verantwoordelijke van de organisatie moet bij het financieel dossier gevoegd worden;3° Facturen en kwitanties die verband houden met de **** en de technische keuring;**** betreffende het onderhoud;**** van het verzekeringscontract evenals van de premies (**** van de verzekeraar). **** die niet in het kader van de overeenkomst verworven werden en die niet-uitsluitend ter beschikking van de begeleidingsdienst gesteld worden : ****: de factuur van de leverancier met identificatie van het voertuig;**** verklaring ondertekend door de gemeenteontvanger of de verantwoordelijke van de organisatie moet bij het financieel dossier worden gevoegd als bewijs dat de meegedeelde kosten wel degelijk verband houden met de opdrachten uitgevoerd in het kader van de overeenkomst en als bewijs van het toe te passen aandeel;**** van het verzekeringscontract evenals van de premies (**** van de verzekeraar). **** bedrag van toepassing op het personeel : **** van forfaitaire tussenkomst ondertekend door de gemeenteontvanger of de verantwoordelijke van de organisatie met vermelding van - de naam van de medewerker; - het forfaitair bedrag gerechtvaardigd met het oog op de tussenkomst van ****; - en met bevestiging dat die reiskosten gemaakt werden in het kader van de opdrachten verzekerd door deze medewerker in verband met de overeenkomst; 2. **** van gestolen materieel **** van het proces-verbaal dat door de politie in het kader van de **** werd opgesteld. Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 26 december 2015.

De **** van ****, ****. ****

**** de raadpleging van de tabel, zie beeld

^