Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 december 2016
gepubliceerd op 26 januari 2017

Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening van percelen te Hachy met het oog op de uitvoering van de werkzaamheden met betrekking tot de afschaffing van overweg nr. 151 van de spoorlijn 162

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2017010160
pub.
26/01/2017
prom.
25/12/2016
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

25 DECEMBER 2016. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening van percelen te Hachy met het oog op de uitvoering van de werkzaamheden met betrekking tot de afschaffing van overweg nr. 151 van de spoorlijn 162


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, artikel 1;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, de artikelen 1, § 4, 10, §§ 1 en 2, 2°, en 199;

Gelet op het beheerscontract tussen Infrabel en de Belgische Staat gesloten op 27 juni 2008, inzonderheid op artikel 16 i.v.m. veilige overwegen;

Overwegende dat Infrabel in zijn beheerscontract belast werd met het opstellen en de uitvoering van het plan "Overwegen 2008-2015" met het oog op de structurele verbetering van de veiligheid op overwegen; dat dit plan tegen eind 2015 het aantal jaarlijkse ongevallen op overwegen en het aantal gekneusde, gewonde en overleden personen bij ongevallen op overwegen gelegen op door Infrabel beheerde en buiten de havenzone gelegen sporen, dient terug te dringen met 25 % ten opzichte van 2007; dat de afschaffing van de overweg nr. 151 aansluit op de filosofie van dit plan;

Overwegende dat er op 18 februari 2014 door Infrabel een bouwvergunningsaanvraag werd ingediend voor de aanleg van een overbrugging voor de afschaffing van de overweg nr. 151 in Hachy; dat deze bouwvergunningsaanvraag de afschaffing inhoudt van een spoor-wegkruising en de aanleg van een weg met overbrugging van de sporen tussen de rue de Vance ten zuiden van de sporen en de rue de la Foulie ten noorden van die sporen; dat meer bepaald het project voorziet in de aanleg van een weg aan weerskanten van de sporen om de rue de la Foulie met de rue de Vance te verbinden via de overbrugging; dat de verbinding tussen de nieuwe weg en de rue de la Foulie wordt verwezenlijkt door een Y-kruispunt; dat de aanleg van die weg gedeeltelijk moet worden uitgevoerd op percelen die niet aan Infrabel toebehoren;

Overwegende dat deze bouwvergunningsaanvraag het voorwerp heeft uitgemaakt van twee openbare onderzoeken, respectievelijk van 25 juni tot 1 september 2014 en van 28 mei tot 26 juni 2015;

Overwegende dat dit project voor advies werd voorgelegd aan de gemeenteraad wat de opening van de wegen betreft overeenkomstig het decreet van 6 februari 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/02/2014 pub. 04/03/2014 numac 2014201445 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de gemeentewegen sluiten betreffende de gemeentewegen; dat de gemeenteraad op 23 september 2015 een gunstig advies heeft gegeven;

Overwegende dat overwegen, als kruispunten tussen het spoor en de weg, bijzonder gevaarlijke plekken zijn zowel voor de weggebruikers als voor de treinreizigers; dat de afschaffing van de overwegen een prioritaire doelstelling is om de veiligheid van zowel de gebruikers van het openbaar spoorvervoer als de weggebruikers te verbeteren;

Overwegende dat de herhaaldelijk gesloten overwegen ook belemmeringen vormen voor de mobiliteit door hun negatieve impact op de doorstroming van het wegverkeer;

Overwegende dat het spoornet een essentieel onderdeel is van het openbaar vervoer; dat de overwegen belemmeringen zijn voor de verbeteringen van de exploitatievoorwaarden van het openbaar spoorvervoersnet;

Overwegende dat de afschaffing van de overwegen, die de veiligheid van de gebruikers ongetwijfeld ten goede komt - zowel op de rijweg als voor het treinverkeer - ook voor een verbetering kan zorgen van het treinverkeer en van de mobiliteit in het algemeen;

Overwegende dat de modernisering van de As 3, de internationale verbinding tussen Brussel en Luxemburg, het optrekken van de snelheid inhoudt op de lijnen 161 en 162 tot 160 km/u en dat er bij een dergelijke snelheid op de spoorlijnen geen gevaarlijke kruisingen met de weggebruikers meer mogen voorkomen;

Overwegende dat de hoger vermelde redenen aantonen dat het algemeen nut wordt nagestreefd;

Overwegende dat Infrabel de afschaffing van een overweg slechts kan uitvoeren mits er een kunstwerk wordt gebouwd van het type "overbrugging", overeenkomstig het plan met nr. OA-1620-186 916-001; dat de hierboven en in het voornoemde plan beschreven werkzaamheden zowel technisch als financieel als op het vlak van de ruimtelijke ordening, de meest geschikte oplossing vormen voor de eventuele verkeersproblemen die door de afschaffing van de overweg nr. 151 veroorzaakt zouden kunnen worden;

Overwegende dat de verschillende alternatieven voor het project, meer bepaald die welke worden voorgesteld in het kader van de verschillende openbare onderzoeken die bij het onderzoeken van de bouwvergunningsaanvraag worden ingericht, vanwege volgende redenen moeten worden verworpen : - het alternatief de overweg nr. 151 af te schaffen en het verkeer om te leiden via de bestaande tunnel rue des Enclos moet worden afgewezen omdat dit kunstwerk een beperkte breedte van 4 m heeft bij een vrije hoogte van 5 m (waardoor twee voertuigen elkaar niet in alle veiligheid kunnen kruisen) en maar toegang biedt tot een smalle, moeilijk berijdbare weg. En dat bovendien : om van die weg een werkelijk veilige weg te maken waarop kruisingen mogelijk zijn, een terreinoppervlakte moet worden aangekocht die quasi identiek is aan deze van het huidige project; het huidige project de omleiding beperkt als gevolg van de afschaffing van de overweg tot 300 m in plaats van 3 000 m indien de bestaande tunnel zou worden gebruikt; de zichtbaarheid vrijwel nul is bij het naderen van die tunnel omdat de weg een bocht maakt van 90 °, wat het wegtracé gevaarlijk maakt voor de gebruikers; het gebruik van die tunnel de aanleg van toegangen vergt voor alle landbouwgronden die langs de 1200 m weg liggen wat het risico op ongevallen verhoogt wanneer de zeer trage landbouwvoertuigen de omleiding van de overweg volgen; deze oplossing de omlegging van het verkeer inhoudt naar de rue de la Foulie (dichte bebouwing) met een verhoogd ongevalsrisico; - het alternatief een tunnel te bouwen in de zone van de huidige overweg moet worden afgewezen vanwege de permanente watertoevloed in de doorsteekzone waardoor ze voortdurend moet worden bemalen en gedroogd om het kunstwerk droog en verkeerstoegankelijk te houden. En dat bovendien : door het permanente pompen de waterspiegel zou kunnen dalen en aldus op termijn de woningen in de buurt zou kunnen laten verzakken met scheuren in het metselwerk tot gevolg; het geplande kunstwerk zich zou bevinden in een zone waar de spoorweg is opgehoogd om grondwerken en de problemen inzake de opvang en/of afvoer van water te beperken; het onmogelijk is een bevredigend langsprofiel te bekomen (hellingen kleiner dan 6%) dat aansluit op de bestaande wegen (vooral kant spoor B waar de tunneluitgang zeer sterk zou hellen om aan te sluiten op het huidige wegennet); - het alternatief de overbrugging rue Margot te gebruiken, moet worden afgewezen omdat het kunstwerk maar 4 m breed is wat kruisen op de brug belet. En dat bovendien : de zichtbaarheid bij het naderen van dat kunstwerk zeer beperkt is en het ongevalsrisico verhoogt; die overbrugging uitsluitend voor landbouwers bestemd is en de weg die de woningen van de rue Margot bedient vervolgens overgaat in een slecht berijdbare landbouwweg; de omlegging van het verkeer via de rue Margot (dichte bebouwing) het ongevalsrisico verhoogt; het huidige project de omlegging beperkt als gevolg van de afschaffing van de overweg tot 300 m tegen 5 000 m als de huidige overbrugging zou worden gebruikt; - het alternatief de overbrugging rue de l'Eglise en rue du Cimetière te gebruiken, moet worden afgewezen omdat het verkeer dan moet worden omgelegd naar rue de la Foulie (dichte bebouwing) met een groter ongevalsrisico. En dat bovendien : het huidige project de omlegging beperkt als gevolg van de afschaffing van de overweg tot 300 m tegen 4 500 m als de huidige overbrugging zou worden gebruikt; dit kunstwerk en de toegangswegen in de breedte beperkt zijn (5 m) waardoor het kruisen van voertuigen niet veilig is; - het alternatief een brug te bouwen op een afstand van 500 m naar Namen toe in het gehucht "Meisch Heck", moet worden afgewezen omdat dit kunstwerk te ver van de af te schaffen overweg nr. 151 zou liggen.

En dat bovendien : dit aanzienlijke meerkosten zou meebrengen door de verlenging van de bijkomende wegen; de eruit voortvloeiende onteigeningen veel omvangrijker zouden zijn en deze oplossing daarbij verschillende eigenaars zou betrekken die al verwikkeld zijn in de huidige procedure en weigeren te verkopen;

Overwegende dat de hoger vermelde redenen aantonen dat de onteigening noodzakelijk is;

Overwegende dat de bouwvergunning met betrekking tot de afschaffing van de overweg nr. 151 op het grondgebied van de gemeente Hachy aan Infrabel werd afgeleverd op 25 november 2015 door de Waalse Regering en hiertegen geen bezwaar werd ingediend;

Overwegende dat er op de overweg nr. 151 te Hachy niet minder dan 5 ongevallen met derden geregistreerd zijn sinds 2009 waarvan 2 in 2015;

Overwegende dat de gewone onteigeningsprocedure het niet mogelijk maakt om Infrabel te garanderen dat het binnen de relevante termijn eigenaar zal worden van het perceel, dient er dus toelating verleend te worden aan Infrabel om over te gaan tot de onteigeningsprocedure bij hoogdringendheid;

Overwegende dat de hoogdringendheid tevens gerechtvaardigd is door de noodzaak voor Infrabel om de veiligheid en de stiptheid van het spoorverkeer zo snel mogelijk te waarborgen;

Overwegende dat iedere uitvoeringsvertraging van de beoogde werkzaamheden een negatieve impact zou hebben op de veiligheid, op de doorstroming van het wegvervoer en op de capaciteit van het spoorvervoer;

Overwegende dat de hoger vermelde redenen aantonen dat de onteigening hoogdringend is;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De werken in het kader van de afschaffing van overweg nr. 151 van de spoorlijn nr. 162 te Hachy, worden van algemeen nut verklaard.

Art. 2.Het algemeen nut vordert de inbezitneming van de percelen, gelegen te Hachy, aangeduid in het plan met nr. 2835 van 16 september 2014.

Art. 3.Machtiging wordt verleend tot onteigening van de in artikel 2 bedoelde percelen, gevoegd bij dit besluit, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.De minister bevoegd voor het Spoorvervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 25 december 2016.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, François BELLOT

Bijlage bij het koninklijk besluit van 25 december 2016

Tableau des terrains à acquérir

N° d'ordre

Nom et adresse des Propriétaires

Contenances Acquisitions

Contenances Excédents

HABAY 3/HACHY/81009 section A

1

WINGEL Solange rue de la Foulie, 73A 6720 Hachy

5 a 88ca

58 ca

2563E 71 a 20 ca

2

5 a 95 ca

2560A 1 ha 80 a 80 ca

3

24 ca

2558A 70 a 20 ca

4

LOUTSCH Roland Rue de la Foulie, 75 6720 Hahy

24 a 81 ca

13 a 21 ca

2568B 1 ha 78 a 85 ca

5

WINGEL Colette Rue de la Foulie, 62 6720 Hachy

2 a 54 ca

2 a 88 ca

2570H 9 a 70 ca

6

LOUTSCH Roland - 1/2 - WINGEL Chantale - 1/2 - Rue de la Foulie, 75 6720 Hachy

37 ca

1267A 1 ha 40 a 40 ca

7

TRAUSCHT Jean-Claude Route d'Orp-Jauche, 14 5310 Branchon

27 a 21 ca

2 a 35 ca

1268B 27 a 00 ca

9

LOUTSCH Roland & WINGEL Chantale Rue de la Foulie, 75 6720 Hahy

69 ca

1256D 32 a 60 ca

^