gepubliceerd op 01 september 1998
Koninklijk besluit tot goedkeuring van het beheerscontract tussen de Staat en de Regie der Luchtwegen
25 AUGUSTUS 1998. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het beheerscontract tussen de Staat en de Regie der Luchtwegen
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 4, § 3;
Gelet op het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal, inzonderheid op artikel 28, § 1;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 17 juli 1998;
Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting, gegeven op 23 juli 1998;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid wegens de omstandigheid dat de reorganisatie van de luchthavenentiteiten op de luchthaven Brussel-Nationaal, zoals beoogd door voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998, zo spoedig mogelijk moet worden uitgevoerd en uiterlijk tegen het einde van september 1998; dat de lopende overgangsperiode inderdaad zo kort mogelijk moet blijven daar zij het beheer beperkt tot de lopende zaken en onzekerheden meebrengt voor de personeelsleden, de leveranciers en de gebruikers van de luchthaven; dat de omvorming van de Regie der Luchtwegen tot autonoom overheidsbedrijf bijgevolg zo dicht mogelijk moet aansluiten op de omvorming van de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company » en de inbreng van de bedrijfstak luchthaven in deze vennootschap, zonder dat zij evenwel mag geschieden vóór de overdracht van het personeel dat met deze inbreng gepaard gaat, in acht genomen artikel 30 van voornoemd koninklijk besluit van 2 april 1998; dat dit de gelijktijdige goedkeuring en de gecoördineerde inwerkingtreding van de betrokken besluiten vereist; dat de inwerkingtreding van het beheerscontract tussen de Staat en de Regie der Luchtwegen, die door een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit moet worden vastgesteld, een voorafgaande voorwaarde is voor de indeling van de Regie als autonoom overheidsbedrijf;
Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State, inzonderheid op artikel 3, § 1;
Op de voordracht van Onze Minister van Vervoer en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het beheerscontract gesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de Regie der Luchtwegen, opgenomen in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd. Het treedt in werking op de datum van inwerkingtreding van dit besluit.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag volgend op de datum van de inbreng van de bedrijfstak luchthaven in de naamloze vennootschap van publiek recht « Brussels International Airport Company » overeenkomstig artikel 22 van het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal.
Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 25 augustus 1998.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN
Bijlage bij het koninklijk besluit van 25 augustus 1998 Beheerscontract Tussen : 1. de Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister van Vervoer, hierna « de Staat » genoemd, en 2.de Regie der Luchtwegen, instelling van openbaar nut met zetel te Vooruitgangstraat 80, 1030 Brussel, vertegenwoordigd door het ad hoc comité opgericht overeenkomstig artikel 27 van het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal, hierna « Belgocontrol » genoemd, Overwegende dat op de datum waarop dit beheerscontract in werking treedt, de Regie der Luchtwegen zal worden omgevormd tot een autonoom overheidsbedrijf beheerst door de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven en de naam « Belgocontrol » zal aannemen;
Overwegende dat krachtens artikel 171 van voornoemde wet van 21 maart 1991, Belgocontrol belast is met de volgende opdrachten van openbare dienst : 1° de veiligheid van het luchtverkeer waarborgen in het luchtruim waarvoor de Belgische Staat verantwoordelijk is krachtens de Overeenkomst betreffende de Internationale Burgerlijke Luchtvaart van 7 december 1944, inzonderheid bijlage 2, of krachtens enig ander internationaal akkoord;2° op de luchthaven Brussel-Nationaal de bewegingen van de luchtvaartuigen controleren bij de nadering, de landing, het opstijgen en op de landings- en rolbanen, alsook de geleiding van de luchtvaartuigen op de platforms, en de veiligheid van het luchtverkeer blijven waarborgen op de regionale luchthavens en openbare vliegvelden overeenkomstig het samenwerkingsakkoord dat op 30 november 1989 tussen de Staat en de Gewesten is gesloten;3° aan de politie-, luchtvaart- en luchthaveninspectie-diensten inlichtingen verschaffen betreffende de luchtvaartuigen, de besturing, de bewegingen en de waarneembare gevolgen ervan; Overwegende dat in uitvoering van artikel 3 van voornoemde wet van 21 maart 1991 dit beheerscontract de voorwaarden beoogt te regelen waaronder Belgocontrol deze opdrachten van openbare dienst dient te vervullen, Wordt het volgende overeengekomen : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit beheerscontract wordt verstaan onder : 1° het « Samenwerkingsakkoord » : het Samenwerkingsakkoord dat op 30 november 1989 werd afgesloten tussen de Staat, handelend voor de Regie der Luchtwegen, en de Gewesten; 2° « de Overeenkomst » : de Overeenkomst gesloten tussen de Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister van Landsverdediging, en de R.L.W., vertegenwoordigd door de Minister van Vervoer, ter regeling van de controle van het luchtverkeer tussen de militaire en burgerlijke overheden van het luchtvaartterrein van Bierset en in het gecontroleerde luchtruim van Luik, ondertekend op 8 maart 1997; 3° de « A.I.P. » : het handboek « Aeronautical Information Publication » uitgegeven door Belgocontrol; 4° het « koninklijk besluit van 2 april 1998 » : het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal, gewijzigd door het koninklijk besluit van 17 juli 1998;5° de « Luchthavenautoriteit » : de autoriteit bevoegd door of krachtens de wet om de exploitatie van een luchthaven of openbaar vliegveld te regelen; 6° « B.I.A.C. » : de naamloze vennootschap van publiek recht « Brussels International Airport Company », ontstaan uit de omvorming tot autonoom overheidsbedrijf van de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company »; 7° de « C.E.A.C. » : de Europese Commissie voor de Burgerluchtvaart, opgericht krachtens Aanbeveling nr. 28 aangenomen door de Conferentie voor de Coördinatie van het luchtvervoer gehouden te Straatsburg in april 1954; 8° de « Overeenkomst van Chicago » : de Overeenkomst betreffende de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend op 7 december 1944 te Chicago, goedgekeurd door de wet van 30 april 1947; 9° het « C.R.C. » : het Comité voor regulering en coördinatie, opgericht binnen het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur door artikel 39 van het koninklijk besluit van 2 april 1998; 10° « Eurocontrol » : de Europese Organisatie voor de Veiligheid van de Luchtvaart, opgericht door het Internationaal Verdrag tot Samenwerking in het belang van de Veiligheid van de Luchtvaart, ondertekend op 13 december 1960 te Brussel en goedgekeurd door de wet van 12 maart 1962, zoals gewijzigd door het protocol van Brussel van 12 februari 1981, goedgekeurd door de wet van 16 november 1984;11° « Luchthavenexploitant » : de rechtspersoon aan wie de Luchthavenautoriteit de exploitatie van een luchthaven of een openbaar vliegveld heeft overgedragen of, in voorkomend geval, in concessie gegeven;12° de « wet van 21 maart 1991 » : de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, zoals gewijzigd;13° de « Minister » : de Minister of Staatssecretaris tot wiens bevoegdheid de burgerluchtvaart behoort;14° de « opdrachten van openbare dienst » : de opdrachten van openbare dienst toevertrouwd aan Belgocontrol door artikel 171 van de wet van 21 maart 1991;15° de « gecoördineerde bewegingen » : de opeenvolgende bewegingen van luchtvaartuigen voor lijnvluchten en geplande chartervluchten; 16° de « I.C.A.O. » : de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie opgericht door de Overeenkomst van Chicago. § 2. De termen bepaald in artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 september 1994 tot vaststelling van de vliegverkeersregelen die in dit beheerscontract worden gebruikt zonder er anders te worden gedefinieerd, hebben de betekenis bepaald in artikel 1 van dat besluit.
Art. 2.Belgocontrol voert de opdrachten van openbare dienst uit met inachtneming van de beginselen van gelijkheid, continuïteit en veranderlijkheid, overeenkomstig de I.C.A.O.-normen. Zij zal zich naar best vermogen inspannen om de opdrachten van openbare dienst uit te voeren volgens standaarden van veiligheid, kwaliteit en productiviteit vergelijkbaar met deze van de meest performante Europese luchtverkeersdiensten, door voortdurend de verhouding kost/performantie trachten te verbeteren en door in de mate van het mogelijke de I.C.A.O.-aanbevelingen toe te passen. HOOFDSTUK II. - Taken van openbare dienst en minimum dienstverlening
Art. 3.§ 1. Belgocontrol staat in voor de veiligheid van de luchtvaart : 1° in het luchtruim van het vluchtinlichtingengebied van Brussel, onverminderd de luchtruimoverdrachten die werden overeengekomen met de aangrenzende luchtverkeersleidingscentra, en meer bepaald met uitzondering van het luchtruim waarbinnen de luchtverkeersleiding wordt waargenomen door de diensten van het Groothertogdom Luxemburg, en met uitzondering van de taken die zijn toevertrouwd aan Eurocontrol en aan de militaire overheden;2° in de naderingszones, bij het landen, bij het opstijgen, op de banen en rolbanen, met inbegrip van de geleiding van luchtvaartuigen op de platforms, op de luchthaven Brussel-Nationaal, alsook op de regionale luchthavens en openbare vliegvelden overeenkomstig het Samenwerkingsakkoord en de Overeenkomst. § 2. Te dien einde staat Belgocontrol in voor de luchtverkeersdienstverlening in het luchtruim bedoeld in § 1, 1°, en in de naderingszones en aan de grond op de luchthavens en vliegvelden bedoeld in § 1, 2°, en inzonderheid : 1° de luchtverkeersleiding, met inbegrip van de algemene verkeersleiding, de naderingsverkeersleiding en de plaatselijke verkeersleiding, met het doel (a) aanvaringen tussen luchtvaartuigen alsook botsingen tussen luchtvaartuigen en hindernissen op het maneuvreerterrein te voorkomen en (b) een ordelijk en snel verloop van het luchtverkeer te bevorderen en te onderhouden;2° de vluchtinlichtingenverstrekking met het doel adviezen en inlichtingen te verstrekken die nuttig zijn voor een veilige en doeltreffende uitvoering van de vluchten;3° de alarmdienst met het oog op het waarschuwen van de geëigende diensten wanneer luchtvaartuigen de hulp nodig hebben van opsporings- en reddingsdiensten en teneinde aan die geëigende diensten de nodige medewerking te verlenen.
Art. 4.Bij de uitvoering van de taken van openbare dienst bedoeld in artikel 3 past Belgocontrol de betreffende normen bepaald in bijlage 11 (Luchtverkeersdiensten) bij de Overeenkomst van Chicago integraal toe; zij zal zich naar best vermogen inspannen om de aanbevelingen van dezelfde bijlage toe te passen in de mate dat de luchtvaartveiligheid, de densiteit en het vermogen om het verkeer te verwerken er baat bij vinden, onverminderd de specifieke regels voorgeschreven door de Staat.
Art. 5.In het luchtruim bedoeld in artikel 3, § 1, 1°, en in de naderingszones en aan de grond op de luchthavens en vliegvelden bedoeld in artikel 3, § 1, 2°, levert Belgocontrol aan de gebruikers alle informatie die onontbeerlijk is voor de veiligheid van de luchtvaart. Te dien einde past Belgocontrol de betreffende normen bepaald in de bijlagen 3 (Meteorologie) en 10 (Luchtvaarttelecommunicatie) bij de Overeenkomst van Chicago integraal toe; zij zal zich naar best vermogen inspannen om de aanbevelingen van dezelfde bijlagen toe te passen in de mate dat de luchtvaartveiligheid, de densiteit en het vermogen om het verkeer te verwerken er baat bij vinden.
Art. 6.§ 1. Teneinde de uitvoering van de taken van openbare dienst bedoeld in artikel 3 te verzekeren, draagt Belgocontrol er zorg voor om de bestaande luchtverkeersleidingssystemen op een hoog peil van performantie te behouden en ontwikkelen en, in voorkomend geval, om deze te vervangen en tijdig nieuwe technologieën in te voeren. Zij ziet er tevens op toe dat die systemen compatibel zijn met die van de aangrenzende luchtverkeersleidingscentra en met de militaire luchtcontrolecentra. § 2. Belgocontrol past de normen betreffende de luchtverkeersleidingssystemen bepaald in bijlage 10 (Luchtvaarttelecommunicatie) bij de Overeenkomst van Chicago integraal toe; zij zal zich naar best vermogen inspannen om de aanbevelingen van dezelfde bijlage toe te passen in de mate dat de luchtvaartveiligheid, de densiteit en het vermogen om het verkeer te verwerken er baat bij vinden. De normen inzake luchtverkeersleidingssystemen bepaald door de Europese Unie dienen integraal te worden toegepast.
Art. 7.Vanuit de zorg om het beheer van het Belgische luchtruim te optimaliseren, verbindt Belgocontrol zich ertoe om : 1° de harmonisering en integratie te bevorderen binnen het raam dat door België, Nederland, het Groothertogdom Luxemburg en de Bondsrepubliek Duitsland gezamenlijk werd bepaald overeenkomstig een akkoord dat tussen die vier Staten en Eurocontrol werd gesloten op 25 november 1986; 2° deel te nemen aan de uitvoering van het concept « gate-to-gate » zoals gedefinieerd door de Lidstaten van de C.E.A.C. Dit concept beoogt een globale benadering uitgaande van een continue overgang tussen alle fasen van een vlucht, met name de « gate », het verkeersterrein, de rolbanen, de landings- en opstijgingsbaan, de naderingszone van de luchthaven en de aangrenzende luchtwegen; 3° het programma « Strategy for ATM 2000 » met de andere Lidstaten van de C.E.A.C. vast te leggen en, in voorkomend geval, dit programma gezamenlijk met deze Staten uit te werken. Volgens deze strategie wordt het beheer van het luchtverkeer gevoerd uitgaande van een geïntegreerd homogeen luchtruim voor gans Europa, zowel voor de luchtwegen en de naderingszones als voor de luchthaven. Deze strategie houdt eveneens de uniformisering van de principes van luchtvaartveiligheid en de invoering van nieuwe technologieën in; 4° de samenwerking met de Luchtmacht van het Belgische Leger te versterken met het oog op de ontwikkeling van het concept « flexible use of airspace ».Dit concept maakt deel uit van het EATCHIP programma (« European Air Traffic Control Harmonisation and Integration Program ») ontwikkeld door Eurocontrol en bestaat erin het militaire luchtruim open te stellen voor burgervliegtuigen, en omgekeerd, volgens de noden en vereisten van beide partijen op basis van vooraf uitgewerkte procedures. Het objectief is de capaciteit van het luchtruim op te voeren.
Art. 8.In het kader van een beleid ter vermindering van de geluidshinder bepaald door de inzake luchthavenexploitatie bevoegde overheden, bestudeert Belgocontrol op hun vraag de haalbaarheid van een heroriëntering van de luchtverkeersstromen rekening houdend met de beperkingen ingevolge veiligheid, regelmatigheid en doeltreffendheid van het luchtverkeer, en verleent zij haar medewerking aan de uitvoering van de procedurewijzigingen die daaruit zouden voortvloeien.
Art. 9.§ 1. Belgocontrol verschaft aan de Luchthavenautoriteiten en de Luchthavenexploitanten gegevens betreffende de luchtvaartuigen, hun besturing, hun bewegingen en de waarneembare gevolgen ervan. Deze gegevens omvatten : - « date »; - « call sign », zijnde de codenaam van het luchtvaartuig die wordt gebruikt in de radiocommunicatie; - « SSR code » : « Secondary Surveillance Radar Code »; - « aircraft type »; - « assigned SID/STAR » : « Standard Instrument Departure/Standard Instrument Arrival »; - « consecutive positions (x, y coordinates and altitude) », « speed and time »; - « estimated time of arrival and its updates »; - « transition indicator » : computerbericht dat wordt verspreid ter attentie van alle betrokken derden (bijvoorbeeld, de piloot van het vliegtuig in kwestie, de luchthaven van bestemming, de handlingmaatschappij) en waarin wordt aangegeven dat een vliegtuig is overgedragen van het « ACC » (« Area Control Center ») aan de « APP » (« Approach »); - « actual time of arrival » of « actual time of departure ». § 2. Belgocontrol verschaft aan de diensten van de luchtvaartpolitie en -inspectie alle gegevens die zij nodig hebben, en inzonderheid gegevens betreffende de luchtvaartuigen, hun besturing, hun bewegingen en de waarneembare gevolgen ervan, teneinde hun in staat te stellen de oorzaken van incidenten of ongevallen vast te stellen volgens de voorschriften bepaald in afdeling ENR1.14-1.14.8 van de A.I.P. § 3. Belgocontrol verstrekt de prestaties bedoeld in § 1 kosteloos aan de regionale luchthavens en openbare vliegvelden voor zover zij zijn bepaald in het Samenwerkingsakkoord.
Art. 10.§ 1. In het luchtruim bedoeld in artikel 3, § 1, 1°, en in de naderingszones en aan de grond op de luchthavens en vliegvelden bedoeld in artikel 3, § 1, 2°, waarborgt Belgocontrol in alle omstandigheden de vereiste prestaties om de luchtverkeersdienstverlening te verzekeren die nodig is voor : 1° hulp aan luchtvaartuigen in moeilijkheden;2° vluchten met een humanitair karakter die door de Minister zijn erkend. § 2. Bovendien zal Belgocontrol alles in het werk stellen om uiterlijk op 31 december 2000 de inhoud en de nadere regels te bepalen van een gewaarborgde minimum dienstverlening die toelaat om in voldoende mate de continuïteit van de opdrachten van openbare dienst te verzekeren.
Dit voorstel maakt het voorwerp uit van een addendum bij dit beheerscontract. In deze optiek zal de eerste overeenkomst die zij met de representatieve personeelsorganisaties zal aangaan, een luik inhouden dat de versterking van de gewaarborgde minimum dienstverlening bepaald in § 1 waarborgt.
Art. 11.Belgocontrol en B.I.A.C. zullen overeenkomsten aangaan betreffende aangelegenheden van gemeenschappelijk belang teneinde de continuïteit en de coördinatie van hun respectieve opdrachten van openbare dienst te verzekeren. HOOFDSTUK III. - Capaciteit van de luchthaven Brussel-Nationaal en van de regionale luchthavens
Art. 12.§ 1. Zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen inzake luchtvaartveiligheid bedoeld in artikel 3, waarborgt Belgocontrol de opgegeven capaciteit van de banen op de luchthaven Brussel-Nationaal op een niveau van 64 gecoördineerde bewegingen per uur. Afhankelijk van de verdeling tussen aankomende en vertrekkende vluchten, kan Belgocontrol deze capaciteit met de huidige luchthaveninfrastructuur opvoeren tot 68 gecoördineerde bewegingen per uur. § 2. Ten laatste tegen 31 december 2000 bepaalt Belgocontrol in samenwerking met B.I.A.C. de aanpassingen aan procedures en/of infrastructuur die nodig zijn om de opgegeven capaciteit voor het gebruik van de banen op de luchthaven Brussel-Nationaal op te voeren tot 80 gecoördineerde bewegingen per uur met behoud van het huidige veiligheidsniveau. Deze aanpassingen worden aan de Minister van Landsverdediging meegedeeld. Voor zover zij invloed kunnen hebben op de infrastructuur van de Minister van Landsverdediging of op het luchtruim bestemd voor militaire operaties, vormen deze aanpassingen het voorwerp van overleg met de Minister van Landsverdediging.
Belgocontrol kondigt de uitvoering van het weerhouden programma uiterlijk op 31 december 2001 aan. De aspecten van dit programma die afbreuk doen aan de infrastructuur die toebehoort aan het Ministerie van Landsverdediging of aan het luchtruim bestemd voor militaire operaties mogen niet worden uitgevoerd zonder de toestemming van de Minister van Landsverdediging. Deze toestemming wordt geacht te zijn gegeven 30 dagen na mededeling van genoemd programma aan het Ministerie van Landsverdediging.
Art. 13.§ 1. De capaciteitswaarden bepaald in artikel 12 worden enkel gewaarborgd onder normale exploitatievoorwaarden. Belgocontrol kan genoodzaakt zijn de capaciteit van de luchthaven Brussel-Nationaal tijdelijk te verminderen ingevolge externe factoren zoals ongunstige weersomstandigheden, de uitvoering van werken of belangrijke wijzigingen in : 1° de verdeling van het Belgische luchtruim tussen Belgocontrol en de Luchtmacht van het Belgische leger;2° het scheidingsniveau tussen het luchtruim dat door CANAC wordt gecontroleerd, en dat onder controle van Eurocontrol;3° de organisatie van het Belgische luchtruim dat aan Eurocontrol is toevertrouwd, en de procedures die daarin worden toegepast;4° de organisatie van het luchtruim van de buurlanden en de procedures die daarin worden toegepast; § 2. Belgocontrol kan eveneens genoodzaakt zijn de capaciteit van de luchthaven Brussel-Nationaal tijdelijk te verminderen omwille van beperkingen opgelegd door B.I.A.C. zoals : 1° de organisatie van het netwerk van rolbanen, de omvang van de geleidingszones en het aantal poorten;2° de samenstelling en de verscheidenheid van de vloot die de luchthaven Brussel-Nationaal aandoet;3° de uitvoeringen van infrastructuurwerken;4° beperkingen inzake leefmilieu.
Art. 14.§ 1. Belgocontrol stelt een jaarverslag op over het gebruik van de capaciteit van de banen op de luchthaven Brussel-Nationaal tijdens het afgelopen jaar. Dit verslag gaat in het bijzonder in op de weerslag van externe factoren op de capaciteit alsook op de maatregelen die werden genomen om de capaciteit uit te breiden.
Belgocontrol stuurt dit verslag naar de Minister en naar de Minister van Landsverdediging vóór 31 mei van elk jaar. § 2. Belgocontrol stelt eveneens een jaarverslag op over het gebruik van de capaciteit van de banen op de regionale luchthavens en openbare vliegvelden tijdens het afgelopen jaar. Belgocontrol stuurt dit verslag naar de Minister, naar de Minister van Landsverdediging en naar de bevoegde gewestministers vóór 31 mei van elk jaar.
Art. 15.Belgocontrol stelt haar diensten van studie en uitvoering ten behoeve van de optimalisering van de capaciteit van de luchthavens ter beschikking van de Luchthavenautoriteiten en de Luchthavenexploitanten, op hun vraag en volgens overeen te komen modaliteiten. HOOFDSTUK IV. - Kwaliteit van dienstverlening en betrekkingen met de gebruikers
Art. 16.Belgocontrol verbindt zich ertoe om de kwaliteit van de dienstverlening aan de gebruikers op het gebied van de veiligheid, de beschikbaarheid en het onderhoud van de installaties en de ontvangst voortdurend te verbeteren. Belgocontrol draagt er zorg voor dat de methoden volgens welke zij de opdrachten van openbare dienst uitvoert, evolueren in functie van de technische en economische omgeving en de reële behoeften van de gebruikers en geïnspireerd op de meest geschikte internationale methoden.
Art. 17.§ 1. De doeltreffendheid van het luchtverkeersleidingssysteem wordt gemeten aan de hand van een reeks kwaliteitsindicatoren die ten minste volgende elementen omvatten : 1° de vliegtijden in de wachtcircuits;2° de vertragingen aan de wachtpunten;3° de rijtijden of het gebruik van de banen. § 2. De analyse van de kwaliteitsindicatoren bedoeld in § 1 zal geschieden in functie van de omstandigheden en de voorziene capaciteiten, alsook volgens criteria van beschikbaarheid van de luchtverkeersleidingssystemen, de uitrusting en de diensten waaruit deze bestaan. § 3. Teneinde de prestaties van het luchtverkeersleidingssysteem bedoeld in § 2 te verbeteren, legt Belgocontrol een gegevensbank aan met het oog op de ontwikkeling van statistische instrumenten inzake het prestatieniveau dat op 31 december 1999 werd behaald, en die toelaten om de prestatiedoelstellingen te bepalen die tegen 31 december 2000 moeten worden bereikt. Deze doelstellingen dienen te worden bepaald uitgaande van een « benchmarking », aan de hand van alle pertinente indicatoren, ten opzichte van de luchtverkeersdiensten van de buurlanden. De prestatiedoelstellingen worden ingeschreven in een addendum bij dit beheerscontract.
Art. 18.§ 1. Belgocontrol verstrekt aan haar personeel van de afdeling « Air Traffic Services » (ATS) een basisopleiding die overeenstemt met de beste praktijken in de sector en de I.C.A.O.-normen. § 2. Belgocontrol verstrekt aan haar voltallig personeel een continue operationele opleiding en besteedt hieraan jaarlijks een bedrag dat overeenstemt met ten minste 2,5 procent van haar loonmassa. HOOFDSTUK V. - Tarifering, financiële betrekkingen met de Staat en ondernemingsplan
Art. 19.§ 1. Belgocontrol heft voor elke landing en elke opstijging een vergoeding waarvan het bedrag gelijk is aan het produkt van de formule T x P x W x K, waarin : - T het eenheidstarief van de vergoeding is; - P een piekcoëfficiënt is; - W het hoogst toegelaten startgewicht van het luchtvaartuig is, uitgedrukt in ton (waarbij elke fractie van een ton voor een volledige ton wordt gerekend), zoals vermeld in het bewijs van luchtwaardigheid, de vlieghandleiding of elk ander bij het bewijs van luchtwaardigheid behorend bescheid; - K een modulatiecoëfficiënt is, variërend in functie van het tijdstip waarop de landing of de opstijging plaatsheeft, enerzijds, en de geluidscategorie waartoe het luchtvaartuig behoort, anderzijds.
De vergoeding voor elke landing of opstijging bedraagt minimum 400 frank (exclusief B.T.W.). Het eenheidstarief (T) van de vergoeding is vastgesteld op maximum 68,5 frank (exclusief B.T.W.). De piekcoëfficiënt (P) bedraagt 1. Deze coëfficiënt bedraagt 1,5 tijdens de volgende perioden : - van maandag tot en met vrijdag, tussen 8 uur en 11 uur (lokale tijd) en tussen 17 uur en 20 uur (lokale tijd); - tussen 1 uur en 5 uur (lokale tijd).
Het gewicht (W) bedraagt minimum 6 ton. Dit minimum wordt op 25 ton gebracht van maandag tot en met vrijdag, tussen 8 uur en 11 uur en tussen 17 uur en 20 uur (lokale tijd). Het gewicht (W) bedraagt maximum 175 ton, behalve : - van maandag tot en met vrijdag, tussen 8 uur en 11 uur en tussen 17 uur en 20 uur (lokale tijd); - tussen 23 uur en 6 uur (lokale tijd).
De modulatiecoëfficiënt (K) van de vergoeding wordt bepaald volgens de hierna weergegeven tabel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het voor de landing in aanmerking te nemen uur is dat van het tijdstip waarop het luchtvaartuig de grond raakt. Het voor de opstijging in aanmerking te nemen uur is dat van het tijdstip waarop het luchtvaartuig de grond verlaat.
De luchtvaartuigen worden ingedeeld in vijf geluidscategorieën door toedoen van B.I.A.C., overeenkomstig de bepalingen van het beheerscontract tussen de Staat en B.I.A.C. § 2. Het bedrag van de landings- en opstijgingsvergoedingen dat een exploitant verschuldigd is voor een seizoen, wordt verminderd voor de vluchten en volgens de modaliteiten gespecificeerd in de hierna weergegeven tabel. De vermindering wordt toegepast op de passagiers- en volvrachtvluchten die worden uitgevoerd tussen 6 uur en 23 uur (lokale tijd), voor zover zij niet worden uitgevoerd met toestellen die vallen onder « Chapter 2 » volgens bijlage 16 bij de Overeenkomst van Chicago.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld « V » is het gemiddeld aantal rechtstreekse vluchten, zonder overstap, per week uitgevoerd door een exploitant naar een bepaalde bestemming, gedurende ten minste 20 weken tijdens het winterseizoen en gedurende ten minste 27 weken tijdens het zomerseizoen. « P » is het gemiddeld aantal lokale passagiers per week dat tijdens een seizoen naar een bepaalde bestemming wordt vervoerd door alle exploitanten samen. Het aantal lokale passagiers is het totaal aantal vertrekkende passagiers, verminderd met het aantal transferpassagiers.
Een Europese vlucht is een vlucht naar een bestemming gelegen in een gebied dat in het document 7910/84 van de I.C.A.O. als « E » of « L » wordt geclassificeerd.
Het seizoen is het zomerseizoen (30 weken) of het winterseizoen (22 weken), zoals het wordt vastgesteld in de dienstregeling van de luchtvervoerders. § 3. Voor luchtvaartuigen die door de Minister opgelegde vluchten uitvoeren met het oog op de training van de bemanning, en voor de luchtvaartuigen die proefvluchten uitvoeren met het oog op de uitreiking, de hernieuwing of de teruggave van het bewijs van luchtwaardigheid, worden de in §§ 1 en 2 bepaalde vergoedingen met 80 procent verminderd, zonder lager te mogen zijn dan het in § 1 bepaalde minimum. Deze vermindering wordt niet toegekend van maandag tot en met vrijdag, tussen 8 uur en 11 uur en tussen 17 uur en 20 uur (lokale tijd). § 4. Belgische militaire luchtvaartuigen of buitenlandse militaire luchtvaartuigen worden van vergoeding vrijgesteld indien de Staat waaronder deze luchtvaartuigen ressorteren een gelijkaardige behandeling verleent aan Belgische militaire luchtvaartuigen op basis van behoorlijk vastgestelde wederkerigheid. § 5. De in dit artikel bedoelde vergoedingen kunnen worden gekoppeld aan het in het Belgisch Staatsblad gepubliceerde indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand december 1996. Deze eventuele aanpassing wordt uitgevoerd op 1 januari van ieder jaar naar evenredigheid van het indexcijfer van de voorafgaande maand december.
De aldus verkregen bedragen worden afgerond op de hogere of de lagere frank. De aangepaste bedragen worden slechts toegepast vanaf 1 april die erop volgt. § 6. Belgocontrol maakt haar vergoedingen bekend in het Belgisch Staatsblad en in de A.I.P. § 7. De partijen zullen een nieuw stelsel van vergoedingen en indexatie vaststellen tegen 31 december 2000. § 8. Belgocontrol licht B.I.A.C. in over de toepassing van elke procedure tot wijziging van haar vergoedingsstelsel.
Art. 20.Onverminderd artikel 204 van de wet van 29 december 1990 houdende sociale bepalingen, geven de opdrachten van openbare dienst geen aanleiding tot enige Staatssubsidie ten voordele van Belgocontrol. Deze laatste is de Staat geen retributie of vergoeding verschuldigd uit hoofde van de opdrachten en rechten die haar zijn toegewezen door de wet van 21 maart 1991, het koninklijk besluit van 2april 1998 of dit beheerscontract. De Staat geeft Belgocontrol de verzekering dat het in alle omstandigheden de totaliteit van de « en route » heffingen afkomstig van Eurocontrol kan ontvangen.
Art. 21.Onverminderd artikel 28, tweede lid, van de wet van 21 maart 1991, wordt de nettowinst van Belgocontrol toegewezen aan een beschikbare reserve. Elke vermindering van deze reserve is onderworpen aan de goedkeuring van de Minister. De goedkeuring van de Minister wordt geacht te zijn gegeven bij ontstentenis van een stellingname van zijn kant binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van betekening.
Art. 22.§ 1. De raad van bestuur van Belgocontrol neemt een ondernemingsplan over vijf jaar aan dat de doelstellingen en de strategie van Belgocontrol op middellange termijn bepaalt. Elk jaar actualiseert de raad het ondernemingsplan en past het desgevallend aan aan de wijzigingen die zich hebben voorgedaan. § 2. Het ondernemingsplan van Belgocontrol bevat ten minste de volgende elementen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen de gegevens betreffende de opdrachten van openbare dienst en deze betreffende de andere activiteiten : 1° een analyse van de strategische omgeving van de onderneming, met inbegrip van de evolutie van de belangrijkste luchthavens van de buurlanden en de toekomstige bezetting van het luchtruim;2° de formulering van de doelstellingen van de onderneming en van de middelen die dienen te worden ingezet overeenkomstig de hiernavolgende punten, rekening houdend met de uitvoering van de artikelen 12 tot 15;3° een analyse van de sterke en zwakke punten van de onderneming;4° een beschrijving van de menselijke en materiële hulpmiddelen die moeten worden ingezet om de doelstellingen te verwezenlijken en om de voorgestelde strategie uit te voeren;5° een financieel plan dat ten minste de economische hypothesen omvat, alsook een prefiguratie van de balansen en resultatenrekeningen en het thesauriebudget. § 3. Het ondernemingsplan mag rekening houden met de vorming, op het passief van de balans van Belgocontrol, van een provisie die bestemd is om, onmiddellijk of progressief, de toekomstige last verbonden aan de uitbetaling van de pensioenen van het personeel op te vangen. § 4. De elementen van het ondernemingsplan die betrekking hebben op de uitvoering van de opdrachten van openbare dienst, en elke wijziging van deze elementen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister, uiterlijk op 1 juli van het jaar dat voorafgaat aan het eerste boekjaar waarop het plan slaat, of van het jaar van wijziging, naargelang het geval. Indien bepaalde elementen van het ondernemingsplan invloed kunnen hebben op de infrastructuur van de Minister van Landsverdediging of op het luchtruim bestemd voor militaire operaties, legt de Minister deze elementen onverwijld aan de Minister van Landsverdediging voor met het oog op het bekomen van zijn akkoord met betrekking tot deze elementen. De goedkeuring van de Minister wordt geacht te zijn gegeven bij ontstentenis van een stellingname van zijn kant vóór 1 oktober van het betreffende jaar.
Het eerste ondernemingsplan zal aan de Minister worden voorgelegd binnen de twee maanden na de inwerkingtreding van dit beheerscontract en de goedkeuring ervan door de Minister wordt geacht te zijn gegeven bij ontstentenis van een stellingname van zijn kant binnen de 15 dagen te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het plan.
Art. 23.De raad van bestuur van Belgocontrol keurt het jaarverslag bedoeld in artikel 23, § 5, van de wet van 21 maart 1991 goed en legt het aan de Minister voor ten laatste op 31 mei van elk jaar. HOOFDSTUK VI. - Sancties en duur
Art. 24.In geval van gebrekkige uitvoering door Belgocontrol van de verbintenissen bepaald in dit beheerscontract, welke zij niet heeft rechtgezet binnen de redelijke termijn die daarvoor wordt gesteld in de ingebrekestelling door de Staat, kan de Minister, op het einde van elk betrokken boekjaar, aan Belgocontrol, voor elke type van tekortkoming de betaling opleggen van een vergoeding die 1 procent van het zakencijfer dat door Belgocontrol wordt gerealiseerd in de opdrachten van openbare dienst, niet mag overschrijden. Het totaal bedrag van de vergoedingen betaald door Belgocontrol tijdens een jaar mag niet hoger zijn dan 3 procent van voornoemd zakencijfer.
Art. 25.Dit beheerscontract wordt gesloten voor een duur van vijf jaar die aanvangt op de datum van de inwerkingtreding ervan. HOOFDSTUK VII. - Slotbepaling
Art. 26.Onverminderd de eventuele latere nieuwe onderhandeling van de overeenkomsten en gebruiken en niettegenstaande elke andersluidende bepaling, doet dit beheerscontract geen afbreuk aan de overeenkomsten en gebruiken die de R.L.W., B.A.T.C. of de Minister binden aan de Minister van Landsverdediging of aan de krijgsmacht.
De lijst van deze overeenkomsten en gebruiken zal worden opgesteld op tegenspraak tussen Belgocontrol en de Minister van Landsverdediging en zal worden opgenomen in een aanhangsel aan dit contract dat vóór 31 maart 1999 zal worden gesloten. In geval van onenigheid over de inhoud van deze lijst zal deze worden opgesteld in onderlinge overeenstemming tussen de Minister en de Minister van Landsverdediging. Het opstellen van deze lijst kan niet als gevolg hebben dat ten laste van Belgocontrol nieuwe verplichtingen worden ingevoerd vergeleken met deze bepaald door de bestaande overeenkomsten of gebruiken op de datum van inwerkingtreding van dit beheerscontract.
Gedaan te Brussel, op 14 augustus 1998, in twee originele exemplaren, waarvan elke partij erkent een exemplaar te hebben ontvangen.
Regie der Luchtwegen, Denis TILLIER Eric KIRSCH Frans ROCHTUS J. COTTYN Henri MILLER Bernard ALLOO Jean-Claude TINTIN De Belgische Staat, Michel DAERDEN Minister van Vervoer Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 25 augustus 1998.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN