gepubliceerd op 28 mei 2014
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 juli 1989 tot vaststelling van de wijze waarop personeelsleden van de federale ministeries overgaan naar de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en naar het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie
22 MEI 2014. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 juli 1989Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/07/1989 pub. 14/06/2016 numac 2016000348 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot vaststelling van de wijze waarop personeelsleden van de federale ministeries overgaan naar de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en naar het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de wijze waarop personeelsleden van de federale ministeries overgaan naar de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en naar het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 88, §§ 1 en 2, gewijzigd bij de wetten van 8 augustus 1988 en 16 juli 1993;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 juli 1989Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/07/1989 pub. 14/06/2016 numac 2016000348 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot vaststelling van de wijze waarop personeelsleden van de federale ministeries overgaan naar de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en naar het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de wijze waarop personeelsleden van de federale ministeries overgaan naar de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en naar het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 16 december 2013;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken, gegeven op 24 januari 2014;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 29 januari 2014;
Gelet op het advies van de Duitstalige Gemeenschapsregering, gegeven op 9 januari 2014;
Gelet op het advies van de Waalse Regering, gegeven op 16 januari 2014;
Gelet op het advies van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, gegeven op 16 januari 2014;
Gelet op het advies van de Franse Gemeenschapsregering, gegeven op 16 januari 2014;
Gelet op het advies van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, gegeven op 16 januari 2014;
Gelet op het advies van de Vlaamse Regering, gegeven op 17 januari 2014;
Gelet op het protocol nr. 695 van 27 maart 2014 van het Comité voor de federale, gemeenschaps- en gewestelijke overheidsdiensten;
Gelet op het advies nr. 55.927/2 van de Raad van State, gegeven op 30 april 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Gelet op de vrijstelling van een impactanalyse op basis van artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Op de voordracht van de Eerste Minister en de Staatssecretarissen voor Staatshervorming en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In artikel 1 van het koninklijk besluit van 25 juli 1989Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/07/1989 pub. 14/06/2016 numac 2016000348 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot vaststelling van de wijze waarop personeelsleden van de federale ministeries overgaan naar de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en naar het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de wijze waarop personeelsleden van de federale ministeries overgaan naar de Gemeenschaps- en Gewestregeringen en naar het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 1989, 22 december 1993, 26 mei 2002 en 10 september 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, 3° worden de woorden "de houders van een management- of staffunctie," ingevoegd tussen de woorden "personeelsleden : " en de woorden "de Rijksambtenaren", en worden in de Franse tekst de woorden "les agents engagés" en de woorden "les agents contractuels engagés" respectievelijk vervangen door de woorden "les membres du personnel engagés" en de woorden "les membres du personnel contractuels engagés »; 2° in § 2, 1° worden de woorden "de stagiairs van niveau A worden daarenboven beschouwd als personeelsleden van de federale overheidsdienst waaraan zij daadwerkelijk zijn verbonden;" opgeheven; 3° § 2 wordt aangevuld met de bepaling onder 3°, luidende : "3° staat de houder van een management- of staffunctie hiërarchisch boven de klasse A5.De overgedragen houder van een management- of staffunctie wiens mandaat afloopt herneemt zijn activiteit in de federale overheidsdienst waarin hij benoemd is, behoudens als hij behoort tot een dienst vermeld in bijlage I.".
Art. 2.In artikel 2, § 2, b), van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 22 december 1993, 26 mei 2002 en 10 september 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het tweede lid, worden de woorden "de houders van een management- of staffunctie en" ingevoegd tussen de woorden "1°" en de woorden "de Rijksambtenaren", en worden in de Franse tekst de woorden "4° les agents occupés" vervangen door de woorden "4° les membres du personnel occupés";2° in de Nederlandse tekst van het derde lid, worden de woorden "zoals aangeduid in het eerste lid" vervangen door de woorden "zoals aangeduid in dit lid".
Art. 3.In artikel 2, § 2, c), van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 22 december 1993, 26 mei 2002 en 10 september 2009, wordt het tweede lid opgeheven.
Art. 4.In artikel 4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 22 december 1993, 26 mei 2002 en 10 september 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 3, eerste lid, worden de woorden " koninklijk besluit van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/08/2002 pub. 13/08/2002 numac 2002002233 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit tot invoering van een evaluatiecyclus in de federale overheidsdiensten type koninklijk besluit prom. 02/08/2002 pub. 12/09/2002 numac 2002000655 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van het regime en de werkingsmaatregelen, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de Dienst Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen sluiten tot invoering van een evaluatiecyclus in de federale overheidsdiensten" vervangen door de woorden "koninklijk besluit van 24 september 2013 betreffende de evaluatie in het federaal openbaar ambt"; 2° § 3, eerste lid, wordt aangevuld met de volgende zin : "De houders van een management- of staffunctie behouden in de diensten van de Regering de evaluaties die hun werden toegekend."; 3° in § 3, tweede lid, worden de woorden "de ambtenaar die" vervangen door de woorden "het personeelslid dat" en wordt het woord ""onvoldoende"" opgeheven;4° in § 4, eerste lid, worden de woorden "of voor een proef over de beroepsbekwaamheid" opgeheven;5° in § 4, tweede lid, worden de woorden "of het examen" opgeheven;6° in § 4, derde lid, worden de woorden "of proeven" en "of proef" opgeheven;7° in § 4, vierde lid, worden de woorden "of proeven" en "of proef" opgeheven;8° in § 5, eerste lid, worden de woorden "of een proef over de beroepsbekwaamheid" en "of proef" opgeheven;9° in § 5, tweede lid, worden de woorden "of proef" opgeheven.
Art. 5.In Bijlage I, Bijlage II en Bijlage III bij hetzelfde besluit, worden de woorden "Nationaal Ministerie" vervangen door de woorden "Nationaal Ministerie of Federale Overheidsdienst".
Art. 6.Bijlage I bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 1989, 1 oktober 1990, 21 februari 1997 en 26 mei 2002, wordt aangevuld als volgt : "10. Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie : 1° Algemene Directie K.M.O.-beleid : a) Secretariaat Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie 11.Federale Overheidsdienst Justitie : 1° Directoraat-generaal Justitiehuizen 2° Directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen : a) Gesloten Federaal Centrum Everberg en Gesloten Federaal Centrum Saint-Hubert 12.Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg : 1° Algemene Directie Humanisering van de arbeid : a) Directie van het Ervaringsfonds 13.Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu : 1° Directoraat-generaal Dier, Plant en Voeding : a) Dienst Dierenwelzijn 2° Directoraat-generaal Leefmilieu : a) Dienst Inspectie : - Cel Controle doorvoer van afvalstoffen 3° Directoraat-generaal Gezondheidszorg : a) Dienst Erkenning van de Gezondheidszorgberoepen 14.Federale Overheidsdienst Financiën : 1° Ex-douaniers van het uitdovend kader, voor wat de doorvoer van afvalstoffen betreft 15.Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer : 1° Directoraat-generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid : a) Directie inschrijvingen en homologatie voertuigen : - Dienst homologatie b) Directie vergunningen en rijbewijzen : - Dienst uitzonderlijk vervoer c) Directie Certificatie en Inspectie : - Dienst Certificatie en Audit : Dienst Audit van de keuringsinstellingen".
Art. 7.Bijlage I bij hetzelfde besluit, 11., 2°, wordt aangevuld als volgt : "b) Gesloten Federaal Centrum Tongeren".
Art. 8.Bijlage II bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 22 december 1993 en 26 mei 2002, wordt aangevuld als volgt : "10. Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken : 1° Directie Rampenschade 11.Federale Overheidsdienst Justitie : 1° Directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen : a) Gesloten Federaal Centrum Tongeren 12.Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg : 1° Algemene Directie Werkgelegenheid en Arbeidsmarkt : a) Afdeling van het doelgroepenbeleid b) Afdeling van het algemeen werkgelegenheidsbeleid 13.Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu : 1° Directoraat-generaal Dier, Plant en Voeding : a) Dienst Inspectie : - Cel Inspectie Dierenwelzijn, CITES en dierlijke bijproducten 14.Federale Overheidsdienst Financiën : 1° Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie : a) Patrimoniumdiensten : - Aankoopcomités 15.Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer : 1° Directoraat-generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid : a) Directie Certificatie en Inspectie : - Dienst Certificatie en Audit : Dienst Erkenning en audit van de rijscholen, de opleidingscentra voor beroepschauffeurs, de psycho-medische centra voor diegenen die van het recht tot sturen vervallen zijn verklaard en van de omkaderingsinstellingen in het kader van het alcoholslot 16.Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid : 1° Directoraat-generaal Sociaal beleid : a) Domein Regelgeving : - Cel Kinderbijslag".
Art. 9.Bijlage III bij hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 28 december 1989, 22 december 1993, 26 mei 2002 en 25 april 2004, wordt aangevuld als volgt : "13. Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie : 1° Algemene Directie Economische Analyses en Internationale Economie : a) Coördinatiecel 2° Algemene Directie Economische Reglementering : a) Dienst Prijzen 3° Algemene Directie K.M.O.-beleid : a) Dienst Ondernemingsloketten : - Cel Toegang tot het beroep - Cel Centrale Examencommissie b) Dienst Griffies : - Cel Griffie van de Vestigingsraad 4° Algemene Directie Kwaliteit en Veiligheid : a) Dienst Wettelijke Metrologie 14.Federale Overheidsdienst Justitie : 1° Diensten van de Voorzitter 2° Stafdienst Personeel & Organisatie 3° Stafdienst ICT 4° Stafdienst Budget, Beheerscontrole en Logistiek 15.Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg : 1° Algemene Directie Werkgelegenheid en Arbeidsmarkt : a) Cel Economische migratie 16.Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu : 1° Directoraat-generaal Gezondheidszorg : a) Dienst Financiering van de Ziekenhuizen b) Dienst Legal Management, Raden en Patiëntenrechten c) Dienst Acute, Chronische en Ouderenzorg d) Dienst Psychosociale gezondheidszorg e) Dienst Data Management f) Dienst Dringende Geneeskundige en Psychosociale Hulpverlening g) Dienst Gezondheidszorgberoepen en Beroepsuitoefening 2° Diensten van de Voorzitter 3° Stafdienst P&O 4° Stafdienst ICT 5° Stafdienst Budget en Beheerscontrole 17.Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer : 1° Directoraat-generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid : a) Directie Strategie en regelgeving b) Directie Certificatie en Inspectie : - Dienst Inspectie c) Directie Controle op wegvervoer 2° Directoraat-generaal Maritiem Vervoer : a) Directie Binnenvaart en Intermodaliteit : - Dienst Juridische aspecten en bemanning binnenvaart b) Directie Beleidsuitvoering : - Taakgroep Inspecties Binnenvaart en pleziervaart - Taakgroep one stop binnenschepen - Taakgroep ADN - Het Enig Planning en Informatiecentrum - Binnenvaartloket Antwerpen - Binnenvaartloket Luik c) Directie Wetgeving d) Directie Veiligheid en milieuvrijwaring 3° Ondersteuningsdiensten van de Voorzitter 4° Stafdienst Personeel & Organisatie 5° Stafdienst Informatie & Communicatietechnologie 6° Stafdienst Budget, Beheerscontrole en Logistiek 18.Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid : 1° Directoraat-generaal Personen met een handicap : a) Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden 2° Directoraat-generaal Zelfstandigen : a) Dienst Uitkeringen b) Dienst Inspectie 3° Diensten van de Voorzitter 4° Stafdienst Personeel & Organisatie 5° Stafdienst ICT 6° Stafdienst Budget & Beheerscontrole 7° Stafdienst Logistiek 19.Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding, Sociale Economie en Grootstedenbeleid : 1° Algemene Directie OCMW Diensten : a) Dienst Activeringen b) Europees Integratiefonds c) Sociale Economie 2° Dienst Grootstedenbeleid 20.Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid : 1° Algemene Directie Onderzoeksprogramma's & lucht- en ruimtevaarttoepassingen : a) Directie Onderzoeksprogramma's".
Art. 10.Artikel 7 treedt, naargelang het geval, in werking op de datum vastgesteld door of krachtens artikel 81quinquies, § 2, derde lid, van de bijzondere wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de financiering van de gemeenschappen en de gewesten. Op dezelfde datum wordt bijlage II, 11., 1°, ingevoegd door artikel 8 van dit besluit, opgeheven.
Art. 11.De Eerste Minister is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 22 mei 2014.
FILIP Van Koningswege : De Eerste Minister, E. DI RUPO De Staatssecretaris voor Staatshervorming, M. WATHELET De Staatssecretaris voor Staatshervorming, S. VERHERSTRAETEN