Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 april 1999
gepubliceerd op 12 oktober 1999

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de stad Herve en de gemeenten Thimister-Clermont en Welkenraedt van algemeen nut wordt verklaard

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1999014143
pub.
12/10/1999
prom.
19/04/1999
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

19 APRIL 1999. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de stad Herve en de gemeenten Thimister-Clermont en Welkenraedt van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Geleet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis, vervangen door de wet van 21 maart 1991;

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Overwegende dat het HST-project een antwoord biedt op de huidige en verwachte mobiliteitsgroei en een belangrijke schakel vormt in het Europese hogesnelheidsnet;

Overwegende dat wat de hogesnelheidslijn Luik-Duitse grens betreft de federale Regering geopteerd heeft voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn volgens een tracé, gebundeld met de autosnelweg E40 aan de zuidzijde ervan;

Overwegende dat de inbezitneming van de op de plannen nrs.

ET-D1/652000HT1 ET-D1/653000HT1 ET-D1/654000HT1 ET-D1/655000HT1 ET-D1/711000HT1 ET-D1/712000HT1 ET-D1/713000HT1 ET-D1/714000HT1 ET-D1/715000HT1 ET-D1/721000HT1 aangeduide percelen, gelegen op het grondgebied van de stad Herve en de gemeenten Thimister-Clermont en Welkenraedt nodig is voor de oordeelkundige aanleg van de hogesnelheidslijn, en de hierbij aansluitende werken, als voor de uitbouw van voorzieningen ter bescherming van het leefmilieu en de aanpassing van locale infrastructuren;

Overwegende dat de federale Regering op 5 juli 1996 het tienjarenplan 1996-2005 der sporweginvesteringen heeft goedgekeurd en in dit kader een aangepaste kalender ter verwezenlijking van het HST-project heeft aangenomen;

Overwegende dat de federale Regering op 29 mei 1998 bevestigd heeft dat de volledige HST-infrastructuur verwezenlijkt dient te worden van grens tot grens, inbegrepen de nieuwe lijn voorbij Luik;

Overwegende dat ingevolge deze planning de hogesnelheidslijn tussen Luik en de Duitse Grens tegen 2005 in gebruik dient te worden genomen;

Overwegende dat de planning voor de realisatie van de hogesnelheidslijn tussen Luik en de Duitse grens gekoppeld is aan internationale afspraken inzake de treindienst;

Overwegende dat wegens de vooropstaande durtijd van de vereiste werkzaamheden derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is;

Op voordracht van Onze Minister van Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken, kaderend in de realisatie van het project van de hogesnelheidslijn Brussel-Keulen (baanvak Luik-Duitse grens) de onmiddellijke inbezitneming van de percelen, gelegen op het grondgebied van de stad Herve en de gemeenten Thimister-Clermont en Welkenraedt en opgenomen in de plannen nrs. ET-D1/652000HT1 ET-D1/653000HT1 ET-D1/654000HT1 ET-D1/655000HT1 ET-D1/711000HT1 ET-D1/712000HT1 ET-D1/713000HT1 ET-D1/714000HT1 ET-D1/715000HT1 ET-D1/721000HT1, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 april 1999.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Vervoer, M. DAERDEN

Bijlage bij het koninklijk besluit van 19 april 1999 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^