Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 december 2023
gepubliceerd op 28 december 2023

Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 19quinquies van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, betreffende de koopkrachtpremie

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2023206886
pub.
28/12/2023
prom.
18/12/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 19quinquies van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, betreffende de koopkrachtpremie


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het koninklijk besluit waarvan we de eer hebben aan uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, heeft als doel om de datum van uitgifte van de koopkrachtpremie te verlengen tot en met 31 maart 2024, op voorwaarde dat het recht op de koopkrachtpremie ontstaat vóór 1 januari 2024.

Wat betreft de opmerking inzake staatsteun die de Raad van Staat, in zijn advies 75.034/16 van 11 december 2023, herhaalt inzake de basisregeling voor de toekenning van de koopkrachtpremie en uitbrengt betreffende de huidige maatregel, willen we de volgende punten naar voren brengen.

Om te beoordelen of er sprake is van een voordeel, "dient de financiële situatie van de onderneming nß de maatregel te worden vergeleken met haar financiële situatie indien de maatregel niet was genomen" (Mededeling van de Commissie betreffende het begrip 'staatssteun' in de zin van artikel 107, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (C/2016/2946), randnummer 67).

Van belang bij desbetreffende vergelijking, is dat de financiële situatie van eenzelfde onderneming dient te worden vergeleken met de situatie indien de maatregel niet was genomen. Het overheidsingrijpen (ie de genomen maatregel) houdt in dat er een mogelijkheid wordt geboden aan ondernemingen die goede resultaten hebben behaald in 2022 om een koopkrachtpremie aan hun werknemers te betalen in 2023 (premie die als gevolg van de huidige maatregel enkel tot en met 31 maart 2024 kan worden uitgegeven). De onderneming die wenst een koopkrachtpremie uit te betalen aan zijn werknemers, zal dus meer socialezekerheidsbijdragen betalen dan in het geval waar desbetreffende onderneming dit niet wenst te doen.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Sociale Zaken, F. VANDENBROUCKE

RAAD VAN STATE, afdeling Wetgeving, advies 75.034/16, van 11 december 2023, over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot wijziging van artikel 19quinquies van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, betreffende de koopkrachtpremie' Op 5 december 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Sociale Zaken verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot wijziging van artikel 19quinquies van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, betreffende de koopkrachtpremie'.

Het ontwerp is door de zestiende kamer onderzocht op 7 december 2023.

De kamer was samengesteld uit Pierre LEFRANC, wnd. kamervoorzitter, Toon MOONEN en Tim CORTHAUT, staatsraden, en Wim GEURTS, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Lennart NIJS, adjunct-auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Tim CORTHAUT, staatsraad.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 11 december 2023. 1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan. In het onderhavige geval wordt het verzoek om spoedbehandeling in de adviesaanvraag gemotiveerd door de volgende omstandigheden: "- la concertation sociale pour la période 2023-2024 au sein d'un certain nombre de commissions paritaires, sous-commissions paritaires et entreprises ne peut être clôturée qu'en décembre 2023 étant donné que les discussions en vue de parvenir à un accord prennent plus de temps que prévu, ce qui peut compromettre l'octroi éventuel de la prime de pouvoir d'achat; - la prime pouvoir d'achat peut être octroyée dans les entreprises où de bons résultats ont été obtenus durant la crise et que de nombreuses conventions collectives de travail déterminent des critères à cet égard, qui dans chaque entreprise doivent être analysés avec soin afin de déterminer si ces critères sont remplis; - les entreprises, les secrétariats sociaux et autres médiateurs sont donc confrontés à une augmentation considérable de la charge de travail qui n'est pas réalisable à court terme; - la période restante pour le traitement de ces dossiers est encore restreinte parce que les éditeurs de chèques de prime pouvoir d'achat doivent recevoir les demandes à temps afin de pouvoir les mettre à disposition de manière effective avant le 31 décembre 2023 (de facto avant le 22 décembre pour les chèques papier et avant le 27 décembre pour les chèques électroniques); - le moment de la mise à disposition de la prime pouvoir d'achat n'est pas essentiel en soi pour l'exécution correcte de la décision du gouvernement mais bien plutôt le moment de la décision d'octroi de ces primes et que l'utilisation du terme 'émis' dans l'arrêté royal du 23 avril 2023 doit être éclairci dans ce sens; - prendre la date de la décision d'octroi comme date limite pour l'application de la règlementation plutôt que la date de la mise à disposition effective ne porte pas atteinte à l'essence de la mesure, c'est-à-dire de prévoir la possibilité d'une augmentation unique au-dessus de la marge d'évolution salariale en 2023 pour les entreprises qui ont obtenu de bons résultats durant la crise; - sans cette adaptation l'objectif visé ne peut être atteint parce que les primes pouvoir d'achat qui sont émises en retard doivent être considérées comme de la rémunération au niveau de la sécurité sociale et de la fiscalité et doivent également être prises en considération pour le respect de la norme salariale; - ceci établit donc l'urgence de l'adaptation du cadre règlementaire de la prime pouvoir d'achat afin d'assurer la clarté et la sécurité juridique nécessaires à l'Office national de sécurité sociale, aux employeurs, aux secrétariats sociaux et autres intermédiaires." 2. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, heeft de afdeling Wetgeving zich moeten beperken tot het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. STREKKING VAN HET ONTWERP 3. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt tot wijziging van artikel 19quinquies, § 5, vijfde lid, 1°, van het koninklijk besluit van 28 november 1969 'tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders', om de periode waarbinnen de koopkrachtpremie kan worden uitgereikt te verlengen tot 31 maart 2024 (artikel 1, a), van het ontwerp).Daarbij wordt de koopkrachtpremie, in geval van uitreiking ervan na 31 december 2023, gekoppeld aan de periode waarin het recht op de premie ontstaat op grond van de collectieve arbeidsovereenkomst op sectoraal vlak of op ondernemingsvlak, dan wel de individuele overeenkomst (artikel 1, b) van het ontwerp) [1].

De inwerkingtreding van het te nemen besluit is voorzien op 31 december 2023 (artikel 2).

RECHTSGROND 4.1. Artikel 1, a), van het ontwerp vindt rechtsgrond in artikel 14, § 2, van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten 'tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders' en artikel 23, tweede lid, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten 'houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers'. 4.2. Artikel 1, b), van het ontwerp heeft geen betrekking op de uitbreiding of beperking van het loonbegrip, maar op de koppeling van het loon, met inbegrip van de koopkrachtpremie, aan een bepaalde periode. Deze bepaling vindt rechtsgrond in de algemene uitvoeringsbevoegdheid waarover de Koning beschikt op grond van artikel 108 van de Grondwet, in samenhang gelezen met artikel 14, § 1, van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten en artikel 23, eerste lid, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, waarin wordt bepaald dat de "bijdragen voor sociale zekerheid worden berekend op grond van het loon van de werknemer".

VORMVEREISTEN 5. In advies 73.147/1 van 10 maart 2023 heeft de afdeling Wetgeving van de Raad van State aangegeven dat de basisregeling inzake de koopkrachtpremie best "aan een bijkomend onderzoek [wordt] onderworpen, wat de toepasselijkheid van de staatssteunreglementering betreft".

De gemachtigde gaf aan dat de basisregeling niet werd aangemeld bij de Europese Commissie omdat er geen sprake zou zijn van staatssteun. Dat standpunt werd niet nader gemotiveerd, [2] hoewel de daartoe in het kader van het onderzoek van de basisregeling aangedragen argumenten de afdeling Wetgeving niet volledig wisten te overtuigen. In het bijzonder betoogde de Raad van State: "Niettegenstaande de door de gemachtigde aangedragen argumenten blijft de vaststelling dat het gevolg van de ontworpen maatregel erin bestaat dat de ondernemingen die daarvoor in aanmerking komen, een premie kunnen toekennen waarop niet het gebruikelijke regime inzake belastingen en socialezekerheidsbijdragen van toepassing is, maar dat ervoor enkel de bijzondere bijdrage van 16,5% geldt die verschuldigd is door de werkgever. Er kan bezwaarlijk worden ontkend dat de ontworpen maatregel in dat opzicht een voordeel uitmaakt." [3] De Raad van State ziet geen nieuwe elementen om nu anders te besluiten.

Bijgevolg moet het voorliggende ontwerp, samen met de basisregeling, alsnog worden aangemeld bij de Europese Commissie overeenkomstig artikel 108, lid 3, van het Verdrag 'betreffende de werking van de Europese Unie'. [4] ALGEMENE OPMERKING 6. Zoals onder meer blijkt uit de motivering van de spoedeisendheid en bevestigd werd door de gemachtigde, is het niet enkel de bedoeling om te bepalen of de koopkrachtpremie die wordt uitgereikt na 31 december 2023 al dan niet zou worden beschouwd als loon voor de toepassing van de regelgeving inzake de sociale zekerheid, maar ook om de fiscale behandeling ervan en de gevolgen voor de berekening van de loonkostenontwikkeling in de zin van de wet van 26 juli 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1996 pub. 05/10/2012 numac 2012205395 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen. - Officieuzecoördinatie in het Duits sluiten 'tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen' te regelen. 6.1. Artikel 6 van de wet van 24 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/05/2023 pub. 31/05/2023 numac 2023031091 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende maatregelen inzake het loonoverleg voor de periode 2023-2024 sluiten 'houdende maatregelen inzake het loonoverleg voor de periode 2023-2024' luidt als volgt: "De koopkrachtpremie die overeenkomstig artikel 19quinquies, § 5, van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders wordt toegekend, is tot een bedrag van 750 euro vrijgesteld van inkomstenbelastingen.

De werknemer kan binnen de drie maanden na de vervaldatum van de koopkrachtpremie bij de uitgever ervan een eenmalige aanvraag doen tot reactivering van de premie. De gereactiveerde koopkrachtpremie heeft een geldigheidsduur van drie maanden. Aan de voorwaarden voor de vrijstelling van inkomstenbelastingen van de koopkrachtpremie blijft in dat geval voldaan.

Het in het eerste lid vermelde bedrag wordt niet geïndexeerd overeenkomstig artikel 178 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992." Artikel 7 van dezelfde wet luidt als volgt: "De koopkrachtpremie bedoeld in artikel 6 evenals de bijzondere bijdrage die bij toepassing van artikel 38, § 3unvicies, van de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers op het bedrag van die premie verschuldigd is, worden als beroepskost aangemerkt overeenkomstig artikel 49 van het Wetboek van de inkomstenbelasting 1992." 6.2. Hoewel een verwijzing in beginsel zo moet worden gelezen "dat de tekst waarnaar verwezen wordt, van toepassing is, rekening houdend met de eventuele wijzigingen ervan", [5] geldt dat beginsel niet in aan de wetgever voorbehouden aangelegenheden. Zo oordeelde het Grondwettelijk Hof in arrest nr. 159/2008 van 20 november 2008 met betrekking tot de essentiële elementen van een belasting als volgt: [6] "Wanneer de normatieve draagwijdte van een wettelijke norm, door verwijzing, wordt bepaald door wat in een koninklijk besluit is geregeld, dient die wettelijke norm in die zin te worden geïnterpreteerd dat wordt verwezen naar het koninklijk besluit zoals het van toepassing was op de datum van de bekrachtiging en de afkondiging door de Koning van de door de wetgevende Kamers aangenomen wettekst. Er anders over oordelen zou met zich meebrengen dat de Koning bij machte is om de draagwijdte van de wettelijke norm te wijzigen, wat op gespannen voet zou staan met het algemeen beginsel betreffende de hiërarchie der rechtsnormen. Bovendien zou het Hof een oordeel moeten vellen over de grondwettigheid van een wettelijke norm die, na wijziging van het koninklijk besluit waarnaar die norm verwijst, een normatieve draagwijdte zou krijgen die verschilt van die van de norm waarover het Hof uitspraak heeft gedaan." Uit de rechtspraak van het Grondwettelijk Hof blijkt aldus dat in een aan de formele wetgeving voorbehouden aangelegenheid, wat in voormelde bepalingen van de wet van 24 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/05/2023 pub. 31/05/2023 numac 2023031091 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende maatregelen inzake het loonoverleg voor de periode 2023-2024 sluiten het geval is gelet op de artikelen 170, § 1, en 172, tweede lid, van de Grondwet, een verwijzing naar een "lagere" rechtsnorm impliceert dat die norm in die zin dient te worden geïnterpreteerd dat wordt verwezen naar de "lagere" norm zoals hij van toepassing was op de datum van de totstandkoming van de "hogere" norm. Bijgevolg zal de ontworpen wijziging niet doorwerken ten aanzien van de aangehaalde fiscaalrechtelijke bepalingen. 6.3. Gevraagd naar de fiscaalrechtelijke gevolgen van het ontwerp in het licht van het bovenstaande, erkende de gemachtigde de grenzen van de statische verwijzing: "Teneinde te kunnen rekening houden met de wijzigingen in sociale zaken, zal de fiscale wetgeving moeten worden aangepast om aldus te kunnen rekening houden met de sociale voorwaarden zoals ze werden gewijzigd bij dit koninklijk besluit. In fiscale zaken moet immers een verwijzing naar een lagere rechtsnorm, i.c. een koninklijk besluit, worden beschouwd als een "statische verwijzing", wat maakt dat elke aanpassing via voornoemde lagere rechtsnorm in fiscalibus enkel kan doorwerken via een aanpassing van de fiscale wet.

De nodige stappen zullen gezet worden om de fiscale wetgeving aan te passen, maar dit is pas mogelijk in die mate dat het onderhavige koninklijk besluit is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad." 6.4. Bijgevolg zal een bijkomend initiatief in die zin moeten worden genomen.

ONDERZOEK VAN DE TEKST Artikel 1 7. Gevraagd hoe de zinsnede "de beslissing tot toekenning en het ontstaan van het recht op de koopkrachtpremie moeten zich situeren vóór 1 januari 2024 en opgenomen zijn in een overeenkomst zoals bedoeld in het tweede lid, afgesloten uiterlijk op 31 december 2023" dient te worden begrepen, antwoordde de gemachtigde: "La CCT doit être conclue et signée avant le 1er janvier 2024, mais elle ne doit pas être déposée au greffe du SPF Emploi, Travail, et Concertation sociale avant cette date." De Raad van State neemt akte van die uitleg.

DE GRIFFIER, Wim GEURTS DE VOORZITTER, Pierre LEFRANC _______ Nota [1] De regeling inzake de koopkrachtpremie werd uitvoerig besproken in de hiernavolgende adviezen: Adv.RvS 73.003/1 van 10 maart 2023 over een voorontwerp dat heeft geleid tot de wet van 24 mei 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/05/2023 pub. 31/05/2023 numac 2023031091 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende maatregelen inzake het loonoverleg voor de periode 2023-2024 sluiten 'houdende maatregelen inzake het loonoverleg voor de periode 2023-2024'; adv.RvS 73.147/1 van 10 maart 2023 over een ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 23 april 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/04/2023 pub. 28/04/2023 numac 2023202158 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg en federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit betreffende de koopkrachtpremie sluiten 'betreffende de koopkrachtpremie' en tot het koninklijk besluit van 24 mei 2023 'tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 oktober 2010 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en erkenningsprocedure voor uitgevers van maaltijd-, eco- of consumptiecheques in een elektronische vorm, tot uitvoering van de artikelen 183 tot 185 van de wet van 30 december 2009 houdende diverse bepalingen'. [2] De toelichting van de gemachtigde beperkte zich tot de mededeling dat: " [l]e régime de base en matière de prime pouvoir d'achat n'a pas été notifié étant donné qu'il a été considéré qu'il ne s'agissait pas d'une aide d'Etat. Le projet d'arrêté royal soumis pour avis n'entend pas modifier l'objectif du régime de base." [3] Adv.RvS 73.147/1 van 10 maart 2023 over een ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 23 april 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/04/2023 pub. 28/04/2023 numac 2023202158 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg en federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit betreffende de koopkrachtpremie sluiten 'betreffende de koopkrachtpremie' en tot het koninklijk besluit van 24 mei 2023 'tot wijziging van het koninklijk besluit van 12 oktober 2010 tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en erkenningsprocedure voor uitgevers van maaltijd-, eco- of consumptiecheques in een elektronische vorm, tot uitvoering van de artikelen 183 tot 185 van de wet van 30 december 2009 houdende diverse bepalingen', opmerking 5. [4] Aangezien de steunmaatregel nog niet eerder werd aangemeld, kunnen de stellers zich niet beroepen op de uitzondering voor een aanpassing van louter formele of administratieve aard aan bestaande steun overeenkomstig verordening (EU) 2015/1589 van de Raad van 13 juli 2015 'tot vaststelling van nadere bepalingen voor de toepassing van artikel 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie', zoals uitgelegd door het Hof van Justitie - zie in die zin HvJ 28 oktober 2021, gevoegde zaken C-915/19 tot C-917/19, Eco Fox e.a., ECLI: EU: C: 2021: 887, punt 51. [5] Zie Beginselen van de wetgevingstechniek. Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, aanbeveling nr. 74, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst-consetat.be). [6] GwH 20 november 2008, nr. 159/2008, B.4.2. Zie in dezelfde zin: GwH 1 september 2008, nr. 126/2008, B.6.

18 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 19quinquies van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, betreffende de koopkrachtpremie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, artikel 14, § § 1 en 2;

Gelet op de wet van 29 juni 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/06/1981 pub. 02/09/2014 numac 2014000386 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 29/06/1981 pub. 31/05/2011 numac 2011000295 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 29/06/1981 pub. 17/11/2015 numac 2015000647 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers, artikel 23, eerste en tweede lid, gewijzigd bij de wet van 24 juli 2008;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 14 november 2023;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, d.d. 23 november 2023;

Gelet op het advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, gegeven op 24 november 2023;

Gelet op de uitzondering inzake het verrichten van de regelgevingsimpactanalyse, bedoeld in artikel 8, § 2, 2°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat het sectoraal overleg voor de periode 2023-2024 binnen een aantal paritaire comités, paritaire subcomités en ondernemingen pas in de loop van december 2023 kan worden afgesloten aangezien de besprekingen om tot een akkoord te komen langer duren dan voorzien, waardoor de eventuele toekenning van de koopkrachtpremie in het gedrang kan komen;

Dat de koopkrachtpremie kan worden toegekend in ondernemingen waar tijdens de crisis goede resultaten zijn behaald en dat veel collectieve arbeidsovereenkomsten hiervoor criteria vastleggen die in elke onderneming zorgvuldig moeten worden onderzocht om te bepalen of aan deze criteria is voldaan;

Dat ondernemingen, sociale secretariaten en andere tussenpersonen aldus geconfronteerd worden met een aanzienlijke toename van de werklast die op korte termijn niet te verwerken is;

Dat de resterende periode voor de verwerking van deze dossiers bovendien nog verder wordt beperkt omdat ook de uitgevers van de cheques van de koopkrachtpremie tijdig de aanvragen moeten ontvangen om ze effectief voor 31 december 2023 ter beschikking te kunnen stellen (de facto tegen 22 december 2023 voor papieren cheques of tegen 29 december 2023 voor elektronische cheques);

Dat het moment van terbeschikkingstelling van de koopkrachtpremie op zich niet essentieel is voor de goede uitvoering van de regeringsbeslissing, maar eerder het moment van de beslissing tot toekenning van de premie en dat in die zin het gebruik van de term 'uitgereikt' in het koninklijk besluit van 23 april 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/04/2023 pub. 28/04/2023 numac 2023202158 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg en federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit betreffende de koopkrachtpremie sluiten dient te worden verduidelijkt;

Dat er door de datum van de beslissing tot toekennen als uiterste datum te nemen voor de toepassing van de regelgeving, in plaats van de datum van terbeschikkingstelling, geen afbreuk wordt gedaan aan de essentie van de maatregel, namelijk voorzien van de mogelijkheid van een eenmalige verhoging boven op de maximale marge van de loonkostenontwikkeling in 2023 voor de ondernemingen die tijdens de crisis goede resultaten behaalden;

Dat zonder deze aanpassing het beoogde doel niet kan worden gehaald omdat koopkrachtpremies die laattijdig worden uitgereikt volledig als loon zouden worden beschouwd voor de sociale zekerheid en de fiscaliteit en bovendien in rekening zouden worden genomen voor de naleving van de loonnorm;

Dat dit dus de dringende noodzaak aantoont om het regelgevend kader voor de koopkrachtpremie aan te passen om de duidelijkheid en rechtszekerheid te bieden die de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, werkgevers, sociale secretariaten en andere tussenpersonen nodig hebben;

Gelet op het advies nr. 75.034/16 van de Raad van State, gegeven op 11 december 2023 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Werk, de Minister van Sociale Zaken en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 19quinquies, § 5, van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/06/1969 pub. 24/01/2011 numac 2010000730 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 23 april 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/04/2023 pub. 28/04/2023 numac 2023202158 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg en federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit betreffende de koopkrachtpremie sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) in het vijfde lid, wordt de bepaling onder 1° vervangen als volgt: "1° de beslissing tot toekenning en het ontstaan van het recht op de koopkrachtpremie moeten zich situeren vóór 1 januari 2024 en opgenomen zijn in een overeenkomst zoals bedoeld in het tweede lid, afgesloten uiterlijk op 31 december 2023;de koopkrachtpremie mag enkel worden uitgereikt tussen 1 juni 2023 en 31 maart 2024."; b) paragraaf 5 wordt aangevuld met een lid, luidende: "In geval van uitreiking van de koopkrachtpremie na 31 december 2023 wordt deze, in afwijking van artikel 21, eerste lid, gekoppeld aan de periode waarin het recht op de premie ontstaat op grond van de overeenkomst, bedoeld in het tweede lid.".

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 31 december 2023.

Art. 3.De minister bevoegd voor Werk en de minister bevoegd voor Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 december 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Sociale Zaken, F. VANDENBROUCKE

^