Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 16 september 2015
gepubliceerd op 21 september 2015

Koninklijk besluit houdende verhoging van het bedrag van de inkomensvervangende tegemoetkoming met toepassing van artikel 6, § 6, van de wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2015204283
pub.
21/09/2015
prom.
16/09/2015
ELI
eli/besluit/2015/09/16/2015204283/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 SEPTEMBER 2015. - Koninklijk besluit houdende verhoging van het bedrag van de inkomensvervangende tegemoetkoming met toepassing van artikel 6, § 6, van de wet van 27 februari 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/1987 pub. 18/10/2004 numac 2004000528 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten Duitse vertaling sluiten betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat wij de eer hebben aan de handtekening van Uwe Majesteit voor te leggen regelt de uitvoering van het akkoord dat de sociale partners in januari 2015 hebben bereikt over de verdeling van de welvaartsenveloppe, specifiek wat betreft de inkomensvervangende tegemoetkoming.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Dit artikel zorgt ervoor dat de inkomensvervangende tegemoetkoming met ingang van 1 september 2015 met 2 % wordt verhoogd.

Artikel 2 Dit artikel bevat de uitvoeringsbepaling.

De Raad van State wijst erop dat de regeling het voorwerp moet uitmaken van een impactanalyse.

De impactanalyse die op 8 september 2015 werd doorgevoerd, heeft duidelijk gemaakt dat er geen wijzigingen dienen te worden aangebracht aan het ontwerp van besluit, zoals het eerder door de in Raad verzamelde Ministers werd goedgekeurd.

Bijgevolg werd ervoor gekozen om het ontwerpbesluit niet opnieuw aan de in Raad verzamelde Ministers voor te leggen.

Van de impactanalyse wordt melding gemaakt in de aanhef van het koninklijk besluit.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT De Staatssecretaris voor Personen met een beperking, Mevr. E. SLEURS

RAAD VAN STATE Afdeling wetgeving

Advies 57.971/1/V van 4 september 2015 over een ontwerp van koninklijk besluit 'houdende verhoging van het bedrag van de inkomensvervangende tegemoetkoming met toepassing van artikel 6, § 6, van de wet van 27 februari 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/1987 pub. 18/10/2004 numac 2004000528 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten Duitse vertaling sluiten betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap' Op 22 juli 2015 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Staatssecretaris voor Personen met een beperking, verzocht haar binnen een termijn van dertig dagen, van rechtswege verlengd tot 7 september 2015,een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit 'houdende verhoging van het bedrag van de inkomensvervangende tegemoetkoming met toepassing van artikel 6, § 6, van de wet van 27 februari 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/1987 pub. 18/10/2004 numac 2004000528 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten Duitse vertaling sluiten betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap'.

Het ontwerp is door de eerste vakantiekamer onderzocht op 18 augustus 2015. De kamer was samengesteld uit Jo BAERT, kamervoorzitter, Koen MUYLLE en Patricia DE SOMERE, staatsraden, Bruno PEETERS, assessor, en Wim GEURTS, griffier. Het verslag is uitgebracht door Wendy DEPESTER, adjunct-auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Wilfried VAN VAERENBERGH, staatsraad.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 4 september 2015. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. STREKKING EN RECHTSGROND VAN HET ONTWERP 2. Het voor advies voorgelegde ontwerp strekt ertoe het bedrag van de inkomensvervangende tegemoetkoming voor personen met een handicap op 1 september 2015 te verhogen met 2 pct.Aldus wordt beoogd om, in uitvoering van artikel 73bis van de wet van 23 december 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/12/2005 pub. 30/12/2005 numac 2005021175 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende het generatiepact sluiten 'betreffende het generatiepact', die tegemoetkoming aan te passen aan de algemene evolutie van de welvaart. 3. Zoals vermeld in het eerste lid van de aanhef ervan, vindt het ontworpen besluit rechtsgrond in artikel 6, § 6, van de wet 27 februari 1987 'betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap'.Luidens die bepaling kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de in dit artikel vastgelegde bedragen verhogen.

VORMVEREISTEN 4. Uit de nota aan de Ministerraad van 10 juli 2015 blijkt dat geen regelgevingsimpactanalyse van het ontwerp werd uitgevoerd.In de nota aan de Ministerraad wordt daarover het volgende gesteld : "Dit ontwerp van besluit is een formele beslissing ter uitvoering van een eerdere beslissing van de federale regering (de goedkeuring van het akkoord van de groep van 8) en is dus overeenkomstig artikel 8, 3°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging vrijgesteld van voorafgaande regelgevingsimpactanalyse." 4.1. Die redenering kan niet worden gevolgd.

Vermits voor het voor advies voorgelegde ontwerp de tussenkomst van de Ministerraad is vereist door een wettelijke bepaling, dient overeenkomstig artikel 6, § 1, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten 'houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging' in beginsel een regelgevingsimpactanalyse van het ontwerp te worden uitgevoerd.

Artikel 8, § 1, 3°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten bepaalt weliswaar : "Worden vrijgesteld van de impactanalyse de voorontwerpen van regelgeving : (...) (3°) met een louter formeel karakter, waaronder de ontwerpen waarvoor het advies van de Raad van State niet verzocht wordt overeenkomstig artikelen 3, § 1, eerste lid, en 5 van de wetten op de Raad van State gecoördineerd op 12 januari 1973;".

Het ontworpen besluit kan evenwel niet worden beschouwd als regelgeving met een louter formeel karakter. Over die categorie is in de memorie van toelichting bij het voorontwerp van wet dat tot de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten heeft geleid, het volgende vooropgesteld : "In § 1 beogen de vrijstellingen het geval waarin het ontwerp van regelgeving ongetwijfeld geen impact heeft op particulieren (burgers en ondernemingen) in het kader van de transversale doelstellingen en aangelegenheden bedoeld in artikel 4. Vier vrijstellingscategorieën worden voorzien : (...) De derde categorie beoogt de formele beslissingen, waaronder bijvoorbeeld de wetten en de besluiten tot bekrachtiging, bevestiging, coördinatie, (voor zover de geconsolideerde teksten reeds een impactanalyse hebben ondergaan). Zij slaat ook op de ontwerpen waarvoor het advies van de Raad van State niet wordt gevraagd overeenkomstig de artikels 3, § 1, eerste alinea en 5 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973. Het slaat onder meer op de ontwerpen die betrekking hebben op de begrotingen, de rekeningen, de leningen, de domeinverrichtingen, het legercontingent, de koninklijke en ministeriële besluiten die als niet reglementair beschouwd worden, alsook de koninklijke besluiten die de collectieve arbeidsovereenkomsten verbindend verklaren." Het ontworpen besluit bevat niet louter formele bepalingen, doch bepalingen die de regelgeving inhoudelijk wijzigen en zodoende een impact hebben op particulieren. Het gegeven dat het ontwerp uitvoering geeft aan een eerdere beslissing van de federale regering, verandert daar niets aan. Er kan dan ook geen beroep worden gedaan op de vrijstelling bedoeld in artikel 8, § 1, 3°, van de wet van 15 december 2003. 4.2. De regelgevingsimpactanalyse zal derhalve nog moeten worden uitgevoerd. Van het uitvoeren van deze analyse zal vervolgens melding moeten worden gemaakt in de aanhef van het voor advies voorgelegde ontwerp. 4.3. Overeenkomstig artikel 3, § 1, van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021141 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit houdende uitvoering van titel 2, hoofdstuk 2 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten 'houdende uitvoering van titel 2, hoofdstuk 2 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging' zal het voor advies voorgelegde ontwerp, samen met de regelgevingsimpactanalyse, opnieuw ter goedkeuring aan de Ministerraad moeten worden voorgelegd. 4.4. Indien de aan de Raad van State voorgelegde tekst ten gevolge van het uitvoeren van de regelgevingsimpactanalyse nog wijzigingen zou ondergaan, moeten de gewijzigde of toegevoegde bepalingen, ter inachtneming van het voorschrift van artikel 3, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, aan de afdeling Wetgeving, worden voorgelegd.

De giffier, W. GEURTS De voorzitter, J. BAERT

16 SEPTEMBER 2015. - Koninklijk besluit houdende verhoging van het bedrag van de inkomensvervangende tegemoetkoming met toepassing van artikel 6, § 6, van de wet van 27 februari 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/1987 pub. 18/10/2004 numac 2004000528 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten Duitse vertaling sluiten betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 februari 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/1987 pub. 18/10/2004 numac 2004000528 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten Duitse vertaling sluiten betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap, artikel 6, § 6, vervangen bij de programmawet (I) van 24 december 2002;

Gelet op het advies van de Nationale Hoge Raad voor personen met een handicap, gegeven op 16 maart 2015;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 juni 2015;

Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting, gegeven op 26 juni 2015;

Gelet op de impactanalyse van 8 september 2015;

Gelet op het advies 57.971/1/V van de Raad van State, gegeven op 4 september 2015, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van Onze Minister van Financiën en Onze Staatssecretaris voor Personen met een beperking en op het advies van onze in Raad vergaderde Ministers;

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het bedrag van « 4.958,09 » bepaald in het eerste lid van artikel 6, § 1, van de wet van 27 februari 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/02/1987 pub. 18/10/2004 numac 2004000528 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de tegemoetkomingen aan gehandicapten Duitse vertaling sluiten betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap, vervangen bij de programmawet van 9 juli 2004, wordt op 1 september 2015 vervangen door het bedrag « 5.057,25 ».

Art. 2.De minister bevoegd voor Personen met een handicap is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 16 september 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT De Staatssecretaris voor Personen met een beperking, Mevr. E. SLEURS

^