Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 15 mei 2014
gepubliceerd op 25 augustus 2014

Koninklijk besluit betreffende de procedures voor ordemaatregelen, sancties en de behandeling van klachten van begunstigden van opvang. - Addendum

bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
numac
2014011502
pub.
25/08/2014
prom.
15/05/2014
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE, ARMOEDEBESTRIJDING EN SOCIALE ECONOMIE


15 MEI 2014. - Koninklijk besluit betreffende de procedures voor ordemaatregelen, sancties en de behandeling van klachten van begunstigden van opvang. - Addendum


ADVIES 54.636/4 VAN 27 JANUARI 2014 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `BETREFFENDE DE PROCEDURES VOOR ORDEMAATREGELEN, SANCTIES EN DE BEHANDELING VAN KLACHTEN VAN BEGUNSTIGDEN VAN OPVANG' Op 29 november 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, toegevoegd aan de Minister van Justitie verzocht binnen een termijn van dertig dagen verlengd tot 31 januari 2014 (*) en advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende de procedures voor ordemaatregelen, sancties en de behandeling van klachten van begunstigden van opvang'.

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 27 januari 2014.

De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques Englebert, assessoren, en Colette Gigot, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Laurence Vancrayebeck, auditeur .

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy .

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 27 januari 2014.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, zoals het vervangen is bij de wet van 2 april 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/04/2003 pub. 14/05/2003 numac 2003000376 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van sommige aspecten van de wetgeving met betrekking tot de inrichting en de werkwijze van de afdeling wetgeving van de Raad van State type wet prom. 02/04/2003 pub. 02/05/2003 numac 2003000309 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle en tot regeling van de overdracht van sommige personeelsleden van de Dienst Veiligheid van de Staat op het gebied van de kernenergie type wet prom. 02/04/2003 pub. 16/04/2003 numac 2003000298 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de politieke partijen, en van het Kieswetboek sluiten, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voormelde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Algemene opmerking De artikelen 7, eerste lid, en 13, § 3, eerste lid, van het ontwerpbesluit bepalen dat de ordemaatregel en de beslissing over de sanctie aan de betrokken persoon worden meegedeeld in één van de landstalen.

Artikel 30 van de Grondwet luidt als volgt : "Het gebruik van de in België gesproken talen is vrij; het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken".

Op grond van die bepaling komt de bevoegdheid om de taalvrijheid te beperken, uitsluitend toe aan de wetgever. Het behoort dan ook niet aan de Koning te preciseren in welke talen de voormelde beslissingen moeten worden meegedeeld.

In de artikelen 7, eerste lid, en 13, § 3, eerste lid, van het ontwerp, moeten de woorden "in een van de landstalen" vervallen.

Bijzondere opmerkingen Dispositief Artikel 1 De bepaling onder 2° is overbodig omdat ze al voorkomt in artikel 2, 8°, van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten `betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen'.

De definitie van de begunstigde van de opvang, zoals ze in artikel 1, 3°, van het ontwerp wordt gegeven, is een herhaling van de definitie in artikel 2, 2°, van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten. In een besluit hoeven bepalingen die in een wet voorkomen, echter niet te worden herhaald (1).

Het verdient de voorkeur om, net zoals bij de definitie van de opvangstructuur (6° ), te verwijzen naar de relevante bepaling van de wet, namelijk artikel 2, 2°.

Voorts zijn, de definities van "de Minister" en "de maatschappelijk werker als referentiepersoon" overbodig, aangezien deze termen verder niet in het dispositief voorkomen (2). In artikel 1 van het ontwerp dienen de bepalingen onder 4° en 7° bijgevolg te vervallen.

Artikel 1 van het ontwerp moet dienovereenkomstig worden herzien.

Artikel 2 Artikel 2, § 1, van het ontwerp parafraseert artikel 44 van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten. Die zinnen moeten dan ook vervallen.

Artikel 13 Artikel 13, § 5, eerste en tweede zin, van het ontwerp parafraseert artikel 45, derde lid, van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten. Die bepaling dient bijgevolg te vervallen.

Artikel 17 Artikel 17 van het ontwerp bepaalt dat "overeenkomstig artikel 45, lid 4, van de wet", de directeur of de verantwoordelijke van de opvangstructuur een sanctie kan verminderen of opheffen "wanneer hij meent dat de doelstelling ervan werd bereikt vóór het einde van de uitvoering".

Artikel 45, vierde lid, van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten machtigt de instantie die een sanctie heeft opgelegd, weliswaar om die sanctie te verminderen of zelfs op te heffen, maar beperkt deze mogelijkheid niet tot het loutere geval waarin de doelstelling van de sanctie werd bereikt.

De ontworpen bepaling voegt aldus een voorwaarde toe aan wat in artikel 45, vierde lid, van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten is bepaald, zonder dat ervan uitgegaan kan worden dat een dergelijke voorwaarde valt onder de machtiging die aan de Koning verleend is bij het negende lid van hetzelfde artikel - om de procedureregels te bepalen die van toepassing zijn op de behandeling van de sancties.

Artikel 17 van het ontwerp moet bijgevolg vervallen (3).

Artikel 18 Het eerste lid beperkt zich tot het parafraseren van artikel 46, eerste lid, van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten. Het eerste lid moet dan ook worden weggelaten en het tweede lid moet worden herzien.

Artikel 19 De afdeling Wetgeving stelt een gebrek aan overeenstemming vast tussen de bespreking van artikel 19 in het verslag aan de Koning en de bepaling in het ontwerp.

Volgens het verslag aan de Koning "tekent de indiener van de klacht een document waarin vermeld staat dat een eind wordt gemaakt aan de klachtprocedure", wat betekent dat hij aan het antwoord op de klacht zijn goedkeuring hecht.

De bepaling stelt evenwel dat "de indiener van de klacht voor ontvangst ondertekent".

De afdeling Wetgeving merkt voorts op dat noch in artikel 19, noch in artikel 20 wordt voorzien in het geval waarin aan de klager een oplossing is voorgesteld waaraan hij geen goedkeuring verleent.

Artikel 20 1. Artikel 20 van het ontwerp parafraseert artikel 46, tweede lid, van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten.Het enige nieuwe gegeven is de precisering van het ogenblik waarop de in deze bepaling beoogde termijn van zeven dagen ingaat. De ontworpen bepaling moet worden herzien om zich tot deze ene precisering te beperken. 2. Er dient naar artikel 18, tweede lid, en niet naar artikel 19, tweede lid, te worden verwezen. Artikel 22 1. In het tweede lid moet naar artikel 21, eerste lid, en niet naar artikel 22, eerste lid worden verwezen.2. Het derde lid bepaalt dat, ingeval de directeur-generaal van het Agentschap of de daartoe door de partner aangestelde persoon het resultaat van zijn tussenkomst niet binnen de vastgestelde termijn heeft overgezonden, de door de begunstigde van de opvang ingediende klacht "wordt beschouwd als stilzwijgend verworpen". Een dergelijk mechanisme vormt een afwijking van de verplichting tot uitdrukkelijke motivering van de bestuurhandelingen, waarin alleen de wetgever zou kunnen voorzien. De afdeling Wetgeving merkt in dat verband op dat artikel 46 van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten de directeur-generaal van het Agentschap of de door de partner aangestelde persoon ertoe verplicht de klachten binnen een termijn van dertig dagen te beantwoorden, zonder in een mechanisme van stilzwijgende beslissing te hebben voorzien (4). Het kan dan ook niet gaan om een dwingende termijn.

Het derde lid moet bijgevolg vervallen.

Artikel 26 De ontworpen bepaling moet worden aangevuld met een precieze datum van inwerkingtreding of, bij ontstentenis hiervan, worden geschrapt (5).

De griffier, C. Gigot.

De voorzitter, P. Liénardy. _______ Nota's (*) Bij e-mail van 2 december 2013 (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 80. (2) Het woord "minister" komt voor in artikel 27, maar deze bepaling preciseert dat het gaat om de minister "die bevoegd is voor asiel en migratie".(3) Het is immers niet voldoende de woorden "wanneer hij meent dat de doelstelling ervan werd bereikt vóór het einde van de uitvoering" te schrappen, want zonder deze woorden beperkt artikel 17 zich tot het parafraseren van artikel 45, vierde lid, van de wet en moet het dus worden geschrapt. (4) De wetgever wou overigens "het signaal" geven dat de klachten "ernstig zouden worden genomen" (Parl.St., Kamer 2005-2006, nr. 2565/1, 48). Die wil houdt in dat de ingediende klachten daadwerkelijk worden behandeld en sluit dan ook de mogelijkheid uit om hieraan niet te hoeven voldoen door het louter verstrijken van de behandelingstermijn. (5) In dit geval zal het besluit in werking treden op de tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, zoals voorgeschreven bij artikel 6, eerste lid, van de wet van 31 mei 1961 `betreffende het gebruik der talen in wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van wetten en verordeningen'.

^