Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 15 juni 2023
gepubliceerd op 22 september 2023

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 juni 2022, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, betreffende het geregeld vervoer van passagiers over Belgische binnenwateren

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2023042532
pub.
22/09/2023
prom.
15/06/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 JUNI 2023. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 juni 2022, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, betreffende het geregeld vervoer van passagiers over Belgische binnenwateren (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 28 juni 2022, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, betreffende het geregeld vervoer van passagiers over Belgische binnenwateren.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 15 juni 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de binnenscheepvaart Collectieve arbeidsovereenkomst van 28 juni 2022 Geregeld vervoer van passagiers over Belgische binnenwateren (Overeenkomst geregistreerd op 9 september 2022 onder het nummer 175242/CO/139)

Artikel 1.Toepassingsgebied en definities Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de ondernemingen die onder het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart ressorteren met als hoofdactiviteit het geregeld vervoer van passagiers over Belgische binnenwateren.

Bij de bepalingen in deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt er verwezen en ook rekening gehouden met de bepalingen van de Richtlijn 2014/112/EU van de Raad van 19 december 2014 tot uitvoering van de Europese overeenkomst betreffende een bepaalde aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de binnenvaartsector.

Onder "werknemers" wordt in deze collectieve arbeidsovereenkomst verstaan : de mobiele werknemers die als lid van het varend personeel (bemanning) of in een andere functie (boordpersoneel) werkzaam zijn aan boord van een vaartuig in de binnenvaart wordt ingezet. Wordt gelijkgesteld met "varend personeel" : personeel dat vanop afstand op de wal (digitaal) dezelfde activiteiten uitoefent als varend personeel.

Met "geregeld vervoer van passagiers" wordt bedoeld : het geregeld lijnvervoer van passagiers over water volgens : - een welbepaald traject en een welbepaald, geregeld uurrooster; - de passagiers worden opgehaald en afgezet aan vooraf vastgelegde halten; - dit vervoer met het vaartuig (passagiersschip) is toegankelijk voor iedereen, zelfs indien het verplicht is de reis op voorhand te reserveren en ongeacht de inrichter van deze dienstverlening.

Definities overeenkomstig de Richtlijn 2014/112/EU van de Raad van 19 december 2014 tot uitvoering van de Europese overeenkomst betreffende een bepaalde aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de binnenvaartsector.

In deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt er tevens verstaan onder : a) "vaartuig" : een schip of een drijvend werktuig;b) "passagiersschip" : een schip gebouwd en ingericht voor het vervoer van meer dan twaalf passagiers;c) "arbeidstijd" : de tijd gedurende welke de werknemer, volgens de instructies van de werkgever of zijn vertegenwoordiger, arbeid op, aan en voor het vaartuig verricht, is ingedeeld om te werken of zich gereed moet houden om te werken (aanwezigheidsdienst);d) "rusttijd" : de tijd buiten de werktijd;dit begrip omvat rusttijden op het varende vaartuig, op het stilliggende vaartuig of aan land. Korte rustpauzes (tot 15 minuten) zijn niet inbegrepen; e) "rustdag" : een ononderbroken rusttijd van 24 uur, die de werknemer op een zelfgekozen plaats doorbrengt;f) "werknemer in ploegendienst" : een werknemer die volgens een ploegendienstrooster werkt; g) "boordpersoneel" : wordt gedefinieerd overeenkomstig aanhangsel II, artikel 1.01, punt 103 van Richtlijn 2006/87/EG; h) "mobiele werknemer" : iedere werknemer die als lid van het varend personeel in dienst is van een onderneming die personen of goederen in de binnenvaart vervoert;verwijzingen naar "werknemers" in deze overeenkomst zullen dienovereenkomstig worden geïnterpreteerd.

Art. 2.Arbeidsduur en werksysteem De arbeidstijd wordt bepaald op 1976 uur jaarlijks, inclusief verlofdagen, wat een gemiddelde van 38 uren per week betekent. In toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 42 en de wet van 17 maart 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/03/1987 pub. 18/03/2010 numac 2010000131 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen van de Nationale Arbeidsraad wordt een werksysteem op het niveau van het bedrijf afgesproken en in een bedrijfs-collectieve arbeidsovereenkomst vastgelegd.

Voor arbeidsverhoudingen die korter duren dan de referentieperiode wordt bij de berekening van de maximaal toegestane arbeidstijd een pro-rata-temporis-methode toegepast.

Iedere uur meer gewerkt dan 1976 geeft recht op een uitbetaling aan 150 pct. als overuur dan wel 200 pct. indien het op een zon- of feestdag geschiedde.

Gewerkte uren worden betaald volgens barema in bijlage.

Art. 3.Dienst- en de werktijd In de ondernemingen welke volgens artikel 1, het geregeld vervoer van passagiers over de Belgische binnenwateren uitbaten mag de werknemer/werkneemster gedurende het stationnement geen arbeid voor derden uitvoeren zonder de schriftelijke machtiging van zijn werkgever.

Wanneer er volgens het dienstrooster meer arbeidsdagen dan rustdagen zijn, mag binnen vier maanden een gemiddelde wekelijkse arbeidstijd van 72 uren niet worden overschreden.

Art. 4.Rusttijd en nachtarbeid De werknemer heeft recht op een ononderbroken rust van minstens elf uren tussen twee diensttijden.

De maximale arbeidstijd binnen de nachttijd (indien van toepassing) : bij een nachttijd van 7 uren bedraagt de wekelijkse (tijdvak van zeven dagen) maximale arbeidstijd binnen de nachttijd 42 uren.

Per periode van 7 kalenderdagen is er minimaal een ononderbroken rusttijd van 24 uren die de werknemer op een vrij gekozen plaats doorbrengt.

Art. 5.Basislonen Bijlage bij deze collectieve arbeidsovereenkomst zijn de geldende loonschalen toegevoegd.

Bij indiensttreding zal de werknemer worden aangeworven in schaal 0 van de voor zijn functie geldende loonschaal. Tenzij anders bedongen tijdens het aanwervingsgesprek, op basis van elders verworven competenties (EVC). De werknemer zal jaarlijks (na één volledig dienstjaar) automatisch 1 schaal verhogen binnen de voorziene loonschalen, tenzij de werknemer negatief wordt geëvalueerd.

Bij verhoging van functie, wordt de loonschaal van die functie aangevat die in een hoger loon voorziet.

Art. 6.Overlonen Bijlage bij deze collectieve arbeidsovereenkomst zijn de geldende (over)loonschalen toegevoegd : a) Ieder uur gewerkt (eveneens overuren) wordt conform bijlage vergoed.b) Gewerkte uren tijdens dienstdoen op een vrije dag worden eveneens aangemerkt als overuren als de 38 uur per kalenderweek wordt overschreden.

Art. 7.Loonindexering De lonen zijn gekoppeld aan het indexeringsmechanisme van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, zoals bepaald in artikel 28 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 juni 2022 tot vaststelling van de lonen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden en koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen in de binnenscheepvaart.

De spilindexen binnenscheepvaart zijn : 101,96 104,00 106,08 108,20 110,36 112,57 114,82 117,12 119,46 121,85 124,29 126,78 129,31

Art. 8.Vergoedingen en toeslagen a) Ploegenpremie : als de werkgever met meer dan één uurrooster werkt, hebben de werknemers waarvan het uurrooster aanvangt voor 7 uur of eindigt na 19 uur, recht op een ploegenpremie ten belope van 18,5 pct. op het effectieve loon. b) Vergoeding voor wettelijke feestdagen : Conform bijlage.c) Arbeid op wettelijke feestdagen : Conform bijlage.d) Maaltijdcheque : Elke werknemer heeft per gewerkte dag recht op een "maaltijdcheque" ter waarde van 8,00 EUR.Het werkgeversaandeel hierin bedraagt 6,91 EUR. Het saldo is ten laste van de werknemer en zal verrekend worden met haar/zijn maandloon.

Bij wettelijke aanpassing van het maximumbedrag wordt de aanpassing tot dit maximum gegarandeerd. e) Verkeerde planningsvergoeding : Als een medewerker onnodig opkomt als gevolg van een onjuiste planning, dan wordt ter compensatie het gewaarborgd dagloon uitbetaald. f) E.H.B.O.-brevet : Aan de werknemers bedoeld in artikel 1 in het bezit van een E.H.B.O.-brevet en tewerkgesteld in ondernemingen van de passagiersvaart wordt een dagvergoeding toegekend van 3,57 EUR (bedrag op 1 april 2022 - indexsnede 114,82 - 117,11). g) Groepsverzekering : Alle werknemers worden aangesloten bij het sectorale pensioenplan zoals afgesloten bij collectieve arbeidsovereenkomst van 22 oktober 2020.h) Hospitalisatieverzekering : De werkgever sluit ten voordele van de werknemers een hospitalisatieverzekering af met een franchise van 0 EUR.i) Eindejaarspremie : Aan alle werknemers zal een eindejaarspremie worden toegekend in uitvoering van de sectorale collectieve arbeidsovereenkomst van 22 oktober 2020, waarbij rekening gehouden met het bruto maandloon aan 100 pct.

Art. 9.Verplaatsingsvergoeding/Reiskosten Tegemoetkoming in de kosten van woon-werkverkeer Wanneer werknemers zich verplaatsen met hun eigen wagen, wordt een belastbare vergoeding van 0,3573 EUR/km betaald, tenzij werkgevers in een eigen woon-werkverkeer beleid voorziet.

Deze vergoeding zal jaarlijks aangepast worden telkens in de maand juli, de eerstvolgende aanpassing is op 1 juli 2022.

Wanneer werknemers zich verplaatsen met de fiets, wordt een vergoeding van 0,25 EUR/km betaald. Deze vergoeding zal jaarlijks, telkens in de maand juli, aangepast worden.

De tegemoetkoming in de kosten van woon-werkverkeer wordt vastgesteld op basis van de afstand tussen het woonadres en het adres van de standplaats. Voor zowel de heen als de terugreis wordt gemeten via de snelste route van de routeplanner met als uitkomst een gemiddelde reisafstand in kilometers.

Andere reiskosten Indien werknemers zich in het kader van het uitoefenen van hun werk (werk-werkverkeer) zich verplaatsen met de eigen wagen, ontvangen zij een dezelfde verplaatsingsvergoeding (onbelast) beperkt tot 24 000 km op jaarbasis.

Art. 10.Vergoeding bij schipbreuk of scheepsongeval In geval van schipbreuk, brand aan boord of elk ander geval van overmacht, zal de werknemer schadeloos worden gesteld voor alle verlies van persoonlijk goed, behalve wanneer dat verlies voortvloeit uit een bedrog, zware fout of een nalatigheid van de werknemer.

Art. 11.Vorming en opleiding De werkgever engageert zich om de competenties en beroepsbekwaamheid van zijn personeel op peil te houden en te versterken : 1. Daarom stelt de werkgever in samenspraak met de werknemer een persoonlijk ontwikkelingsplan op binnen de 6 maand na de indiensttreding waarbij de werknemer in functie van zijn ambities als de werkgever in functie van de noden een individueel vormings- en opleidingstraject op maat samenstellen.2. De monitoring van dit persoonlijk ontwikkelingsplan gebeurt jaarlijks.Eventuele bijsturingen zijn mogelijk. 3. Werknemers die reeds in het bezit van binnenvaart gebonden certificaten, patenten, attesten en bewijzen van voor de indiensttreding, hebben te allen tijde het recht om deze te hernieuwen voor de vervaldatum.4. De kosten hiervan zijn ten laste van de werkgever in zoverre het verzoek om vergoeding van studiekosten voor de aanvang van de studie zijn ingediend en wel op een zodanig tijdstip dat nog voor de aanvang van de opleiding door de werkgever een beslissing kan worden genomen.5. De werkgever kan een werknemer verplichten om bijkomend competenties te versterken dan wel om de vereiste vakkennis bij te scholen.De kosten hiervan zijn volledige ten laste van de werkgever. 6. Indien het personeelslid op verzoek van de werkgever een vakgerichte opleiding volgt, komen de kosten van deze opleiding voor 100 pct.voor rekening van de werkgever : - de inschrijvingskosten casu quo cursusgelden; - de kosten van de voorgeschreven boeken en leermiddelen; - de examen casu quo tentamenkosten. De overige kosten zijn voor het personeelslid; - de toe te kennen vergoeding van de kosten van de vakopleiding kan ineens of in gedeelten worden uitbetaald. Het personeelslid dient daartoe een declaratieformulier en bewijzen van gedane betaling te overleggen en in te leveren; - aanspraak op kostenvergoeding bestaat slechts zolang redelijke studieresultaten geboekt worden. Voor dezelfde opleiding kan de werkgever dit beperken tot twee keer deelname aan de cursus; - reiskosten en logies worden vergoed, examen uren worden vergoed; - de vergoeding van deze beschreven kosten geschiedt slechts zolang het personeelslid in dienst van de werkgever is. 7. De opleidingen worden zoveel mogelijk tijdens de werkuren georganiseerd.Gevolgde opleidingen worden als arbeidstijd beschouwd. 8. Het personeelslid die op kosten van de werkgever een opleiding heeft gevolgd in het kader van sociale promotie, verbindt zich om naar beginsel van proportionaliteit in dienst van de werkgever te blijven. De bestaande wettelijke regels inzake het scholingsbeding zijn van toepassing (artikel 22bis van de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Art. 12.Vergoeding medisch onderzoek Wanneer de werknemer zich buiten de werkuren naar de externe dienst voor preventie en bescherming begeeft voor een persoonlijk medisch onderzoek zal er een vergoeding van 3 uren worden toegekend en de verplaatsingskosten.

Medische keuringen vinden plaats conform de eisen die worden gesteld ten behoeve van het Rijnpatent en worden vergoed door de werkgever.

Art. 13.Jaarlijkse wettelijke vakantie Iedere werknemer die een volledig jaar heeft gewerkt in het vakantiedienstjaar heeft recht op 20 dagen wettelijke vakantie in het 5-dagenstelsel conform de wet van 28 juni 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/06/1971 pub. 26/02/2010 numac 2010000090 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers. Wie pas in de loop van het vakantiedienstjaar in dienst is gekomen, bouwt volgens de formule en de tabel die vermeld staan in artikel 35 van het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, vakantiedagen op.

Werknemers die in het vakantiedienst jaar het werk aan- of hervatten hebben recht op aanvullende vakantie conform artikel 17bis van de wet van 28 juni 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/06/1971 pub. 26/02/2010 numac 2010000090 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers.

Het geregeld vervoer van passagiers over water in Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, kent geen collectieve vakantieregeling. De vakantiedata worden bepaald door onderling akkoord tussen de werkgever en de werknemer. Aan de werknemers wordt het recht toegekend om ten minste twee weken aaneengesloten verlof in de zomerperiode op te nemen, dat volgens een vakantierooster wordt vastgesteld. De andere vakantiedagen dienen naar evenredigheid gespreid over het jaar te worden opgenomen buiten de schoolvakanties.

Verlofdagen buiten het aaneengesloten verlof van twee weken worden alleen verleend indien de dienst het toelaat. Maandelijks zal de werkgever aan de werknemer een overzicht verstrekken van de verlofuren.

Art. 14.Conventioneel verlof en loopbaansparen In het kader van werkbaar werk en aangepast werk bouwen de werknemers bij één en dezelfde werkgever het recht op bijkomend conventioneel verlof in functie van het aantal dienstjaren.

Deze dagen kunnen opgespaard worden in het kader van loopbaansparen (indien het wettelijk kader hiervoor is uitgewerkt). 0 dagen per gewerkte maand/ 0 jour par mois travaillé 1 dag (volgens 5-dagenstelsel)/ 1 jour (selon le régime de 5 jours) 2 dagen (volgens 5-dagenstelsel)/ 2 jours (selon le régime de 5 jours) 3 dagen (volgens 5-dagenstelsel)/ 3 jours (selon le régime de 5 jours) 4 dagen (volgens 5-dagenstelsel)/ 4 jours (selon le régime de 5 jours) 6 dagen (volgens 5-dagenstelsel)/ 6 jours (selon le régime de 5 jours) 7 dagen (volgens 5-dagenstelsel)/ 7 jours (selon le régime de 5 jours) 8 dagen (volgens 5-dagenstelsel)/ 8 jours (selon le régime de 5 jours)

Art. 15.Anciënniteitspremie/jubileumpremie Werknemers met zowel 25 jaar als 35 jaar beroepsanciënniteit bij één en dezelfde werkgever (of de rechtsopvolger ervan) hebben recht op een jubileumpremie (ook wel anciënniteitspremie genoemd).

De eerste keer na minstens 25 jaar dienst (maximum een bruto maandwedde) en de tweede keer na minstens 35 jaar dienst (maximum een dubbele bruto maandwedde).

Art. 16.Klein verlet De werknemers mogen in toepassing van de wettelijke regeling op het "klein verlet" voor de deze gelegenheden afwezig zijn met behoud van loon.

Onder "dagen" wordt in dit kader verstaan : de prestatiedag betaald aan 8 uur per dag.

Gelegenheid en duurtijd : overeenkomstig het koninklijk besluit van 28 augustus 1963 betreffende het behoud van het normaalloon voor afwezigheidsdagen ter gelegenheid van familiegebeurtenissen of voor de vervulling van staatsburgerlijke verplichtingen of van burgerlijke opdrachten.

Art. 17.Geoorloofd verzuim met behoud van loon In de hierna te noemen gevallen zal aan de werknemer het volle loon worden doorbetaald tot de daarbij vermelde maximum duur : a. Bij ondertrouw van het personeelslid : één dag.b. Bij 25 of 40 jaar echtvereniging van het personeelslid : één dag.c. Bij 25, 40, 50 of 60-jarige echtvereniging van ouders, stief- of schoonouders : één dag.d. Bij 25 of 40-jarig dienstjubileum : één dag.

Art. 18.Verlof om dwingende redenen De werknemers genieten van de wettelijke bepalingen inzake het verlof om dwingende redenen. Er zal geen loon uitbetaald worden, maar deze dagen zijn gelijkgesteld voor RSZ.

Art. 19.Tijdskrediet (1/5de of 1/2de) De werknemers genieten van de wettelijke bepalingen inzake de het "tijdskrediet" conform collectieve arbeidsovereenkomst nr. 103ter of de rechtsopvolgers van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 20.Rangverlaging In geval van rangverlaging behoudt men zijn loon van de hogere functie gedurende het aantal maanden overeenkomend met het aantal jaren dienst in die functie.

Art. 21.Werkkleding - Wasvergoeding Aan het personeel zal werkkleding worden verstrekt. De werkgever bepaalt in het arbeidsreglement de verdere modaliteiten. De werknemer kan de daadwerkelijk gemaakte kosten in verband met stomen/reinigen van de kleding maandelijks eenmaal declareren.

Art. 22.Duurtijd en opzegging Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur met ingang van 28 juni 2022 en vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2019 (registratienummer : 157490).

Elk van de ondertekenende partijen kan ze opzeggen mits een opzeggingstermijn van 6 maanden in acht wordt genomen.

De opzegging wordt bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart en aan elk van de ondertekenende partijen betekend en heeft uitwerking de derde werkdag na de datum van verzending.

De partijen verbinden zich ertoe om de IPA-akkoorden te bespreken van zodra deze op nationaal niveau zijn ondertekend met het doel de sociale vrede te bewaren.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 15 juni 2023.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^