gepubliceerd op 22 juli 2009
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen
13 MEI 2009. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzonderheid op artikel 5, § 1, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen;
Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies van de Raad van State nr. 44.840/4, gegeven op 20 oktober 2008;
Gelet op het advies van de Raad van State nr. 45.957/4, gegeven op 2 maart 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Eerste Minister en de Staatssecretaris voor Mobiliteit;
Overwegende het Verdrag inzake de internationale burgerlijke luchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944, en goedgekeurd door de wet van 30 april 1947, inzonderheid bijlage 1, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In de artikelen 1, 13, 16, 33, 34, 38 en 39 het koninklijk besluit van 5 juni 2002 tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen worden de woorden « klasse 3 » vervangen door « klasse 4 ».
Art. 2.In hoofdstuk I van hetzelfde besluit wordt een artikel 1bis ingevoegd, luidende : «
Art. 1bis.Volgende definities en afkortingen kunnen voorkomen op het medisch attest : AGL : Enkel geldig met een goedgekeurde oogbescherming. Een AGL beperking kan alleen door de SLG opgelegd of ingetrokken worden;
AHL : Enkel geldig met goedgekeurde handbediening van de stuurorganen.
Een AHL beperking kan alleen door de SLG opgelegd of ingetrokken worden;
AMS : De wedergeldigmaking of de hernieuwing van het medisch certificaat mag enkel uitgereikt worden door de SLG;
APL : Enkel geldig mits het dragen van prothese(n) aanvaard door de SLG. Een APL beperking kan alleen door de SLG opgelegd of ingetrokken worden;
DGLV : Directoraat-generaal luchtvaart;
ECLG : Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde;
EGE : Erkend geneesheer-examinator;
FEV : Voor taken als boordwerktuigkundige geldig voor een bijkomende periode van 6 maanden. De FEV voorwaarde mag uitgereikt worden door de EGE, de ECLG of de SLG en wordt ingetrokken door de SLG;
Handboek : gedeelte van het JAR-FCL 3 document, genaamd « JAA Manual of civil aviation medecine »;
JAA (Joint Aviation Authorities) : organisme dat verbonden is aan de Europese Conferentie voor de burgerluchtvaart (ECAC) en dat de regelingen heeft uitgewerkt om samen te werken aan de ontwikkeling en het in werking stellen van gemeenschappelijke regels (codes JAR), op alle domeinen die betrekking hebben op de veiligheid van de luchtvaartuigen en hun exploitatie;
JAR-FCL : gemeenschappelijke regels die door de JAA zijn uitgewerkt op het gebied van de vergunningen van het stuurpersoneel;
OAL : Beperkt tot een bepaald vliegtuigtype. Een AOL beperking kan alleen door de SLG opgelegd of ingetrokken worden;
OCL : Enkel geldig als medebestuurder. Een OCL beperking kan alleen door de SLG opgelegd of ingetrokken worden;
OFL : Enkel geldig als klasse 1 voor boordwerktuigkundige. Een OFL beperking kan alleen door de SLG opgelegd of ingetrokken worden;
OML : Beperking OML - klasse 1 : beperking tot vluchten uitgevoerd met een bemanning van meerdere bestuurders.
De beperking OML, in de betekenis van « alleen geldig als gekwalificeerd medebestuurder of in gezelschap van een gekwalificeerd medebestuurder », is van toepassing als de houder van een vergunning van beroepsbestuurder of een vergunning van lijnbestuurder weliswaar niet volledig voldoet aan de vereisten voor het verkrijgen van een medisch attest van klasse 1, maar het risico tot onvermogen, in de context van een bemanning van meerdere bestuurders, toch aanvaardbaar wordt geacht.
De andere bestuurder moet bevoegd verklaard zijn voor dat type luchtvaartuig, mag niet ouder zijn dan 60 jaar en aan geen OML-beperking onderworpen zijn.
Een OML-beperking kan alleen door de SLG uitgereikt of ingetrokken worden;
OPL : Enkel geldig zonder passagiers. Een OPL beperking kan alleen door de SLG opgelegd of ingetrokken worden;
OSL : De beperking OSL vereist de aanwezigheid van een veiligheidsbestuurder en een luchtvaartuig met dubbele besturing. Een OSL beperking kan alleen door de SLG uitgereikt of ingetrokken worden;
REV : De SLG moet door de EGE gecontacteerd worden alvorens een medisch certificaat mag afgeleverd worden. Bepaalde beperkingen kunnen op het certificaat aangebracht worden;
RXO : De aanvrager of de houder van een vergunning moet een oftalmologisch onderzoek ondergaan hij een oftalmoloog erkend door de SLG. Een RXO beperking kan alleen door de SLG uitgereikt of ingetrokken worden;
SIC : De SIC beperking houdt in dat de EGE contact moet opnemen met de SLG alvorens een medisch certificaat wedergeldig te maken of te hernieuwen;
SLG : Sectie luchtvaartgeneeskunde;
SSL : De SSL beperking wordt gebruikt voor gevallen die niet duidelijk omschreven zijn in de JAR-FCL 3 maar waar de SLG een beperking aangewezen acht. Een SSL beperking kan alleen door de SLG opgelegd of ingetrokken worden;
TML : Enkel geldig voor de aangegeven periode. Een TML beperking kan door de EGE, de ECLG of de SLG uitgereikt worden en wordt ingetrokken door de SLG;
VCL : De aanvrager of de houder van een vergunning van privaat piloot mag enkel vluchten bij dag uitvoeren. Een VCL beperking kan alleen door de SLG uitgereikt of ingetrokken worden;
VDL : De aanvrager of de houder van een vergunning moet correctieglazen dragen voor gezicht op verre afstand en aan boord over een reserve paar beschikken. Een VDL beperking kan door de EGE, de ECLG of de SLG uitgereikt worden en wordt ingetrokken door de SLG;
Veiligheidsbestuurder : bestuurder die bevoegd is om te handelen als boordcommandant in de klasse of voor het type van luchtvaartuig en die zich aan boord bevindt van het luchtvaartuig, uitgerust met dubbelbesturing, met de bedoeling de besturing over te nemen ingeval de boordcommandant die houder is van een medisch attest met deze OSL beperking blijk zou geven van enig onvermogen;
VML : De aanvrager of de houder van een vergunning moet multifocale correctieglazen dragen en aan boord over een reserve paar beschikken.
Een VML beperking kan door de EGE, de ECLG of de SLG uitgereikt worden en wordt ingetrokken door de SLG;
VNL : De aanvrager of de houder van een vergunning moet correctieglazen dragen voor gezicht op dichte afstand en aan boord over een reserve paar beschikken.
Een VNL beperking kan door de EGE, de ECLG of de SLG uitgereikt worden en wordt ingetrokken door de SLG. »
Art. 3.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 9.§ 1. Het geneeskundig onderzoek omvat verschillende onderdelen om vast te stellen of de aanvrager of houder van een vergunning of toelating voldoet aan de eisen inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid zoals bepaald door de Minister bevoegd voor de luchtvaart. § 2. Om te voldoen aan het algemeen, grondig of initieel geneeskundig onderzoek, moet de aanvrager of houder van een vergunning of toelating als lid van het stuurpersoneel van een burgerlijk luchtvaartuig, vrij bevonden worden van elke lichamelijke of geestelijke aandoening of anomalie die een bepaald functioneel onvermogen zou kunnen teweegbrengen, dat van die aard is dat de veiligheid bij het besturen van een luchtvaartuig of de veiligheid van de vlucht in het algemeen in het gedrang komt.
De aanvrager of houder van een vergunning of toelating als lid van het stuurpersoneel van een burgerlijk luchtvaartuig mag in zijn persoonlijke antecedenten geen enkele lichamelijke of geestelijke stoornis vertonen die kan recidiveren en aldus de veiligheid van de vlucht in gevaar kan brengen § 3. Het algemeen, grondig of initieel geneeskundig onderzoek is gebaseerd op de voorwaarden vastgelegd door de Minister bevoegd voor de luchtvaart, aangevuld met het persoonlijk oordeel van de onderzoekende geneesheren bij de SLG. Deze laatsten spelen vooral een rol bij de evaluatie van het risico voor de veiligheid van de vlucht, telkens de formulering van het criterium plaats laat voor speling in de evaluatie van de mogelijke gevolgen van de vastgestelde anomalie of deficiëntie.
De bepaling van de geschiktheid gebeurt op basis van een grondig geneeskundig onderzoek waarbij al de hulpmiddelen die de geneeskunde biedt aangewend worden. Bij deze bepaling moet rekening gehouden worden niet alleen met de aard van de functies eigen aan de gevraagde vergunningen en toelatingen, maar ook met de omstandigheden waarin deze functies zullen uitgevoerd worden. »
Art. 4.Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 11.De onderzoeken van klasse 1 worden ondergaan in een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde.
De onderzoeken van klasse 2 en 4 worden ondergaan in een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde of bij een erkend geneesheer-examinator. ».
Art. 5.Artikel 14, § 1, lid 4 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.
Art. 6.Artikel 16, 3° van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « 3° hetzij de erkende geneesheer-examinator voor de onderzoeken van klasse 2 en 4, ».
Art. 7.In artikel 17 van hetzelfde besluit wordt de bepaling onder 6° vervangen als volgt : « de einddatum van de geldigheid van het medische attest : a) voor klasse 1 : i.einddatum (éénpiloot-operaties voor het vervoer van passagiers in het handelsluchtvervoer); ii. einddatum (ander handelsluchtvervoer); iii. einddatum van de geldigheid van het vorige medische attest; b) voor klasse 2 : i.einddatum van de geldigheid van het medische attest; ii. einddatum van de geldigheid van het vorige medische attest; c) voor klasse 4 : i.einddatum van de geldigheid van het medische attest; ii. einddatum van de geldigheid van het vorige medische attest. »
Art. 8.Artikel 19 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 19.In geval van ongeschiktheid van een kandidaat die het initieel geneeskundig onderzoek van klasse 1 heeft ondergaan, deelt de Sectie luchtvaartgeneeskunde haar beslissing evenals de medische motieven bij aangetekend schrijven aan de betrokkene mee. In dit schrijven wordt vermeld dat betrokkene recht heeft op een tweede onderzoek. ».
Art. 9.Artikel 20 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 20.In geval van ongeschiktheid van een kandidaat die een ander geneeskundig onderzoek heeft ondergaan dan het initiele geneeskundige onderzoek van klasse 1, overhandigt de geneesheer-examinator hem een document waarin de weigering tot het uitreiken van het medische attest en de medische motieven worden vastgesteld en waarin het recht op een tweede onderzoek wordt vermeld.
Een kopie van dit document wordt door de geneesheer-examinator overgemaakt aan de Sectie luchtvaartgeneeskunde binnen een termijn van 5 werkdagen. »
Art. 10.In artikel 25 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2 vervangen als volgt : « § 2. In geval van ongeschiktheid deelt de Sectie luchtvaartgeneeskunde haar beslissing, de medische motieven evenals de te volgen beroepsprocedure bij aangetekend schrijven aan de betrokkene mee. »
Art. 11.In artikel 27 van hetzelfde besluit wordt paragraaf 2 vervangen als volgt : « § 2. Bij aangetekend schrijven deelt de Sectie luchtvaartgeneeskunde haar beslissing evenals de medische motieven mee aan de houder van een medisch attest, die het onmiddellijk terugstuurt aan de Sectie luchtvaartgeneeskunde. »
Art. 12.Artikel 30 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 30.§ 1. Het medische attest heeft een geldigheid van : 1° twaalf maanden voor de medische attesten van klasse 1 van piloten jonger dan 60 jaar.Voor piloten ouder dan 40 jaar die vluchten uitvoeren in éénpiloot-operaties voor het vervoer van passagiers in het handelsluchtvervoer wordt de geldigheidsduur teruggebracht tot zes maanden; 2° zes maanden voor de medische attesten van klasse 1 van piloten ouder dan 60 jaar;3° twaalf maanden voor de medische attesten van klasse 1 van boordwerktuigkundigen;4° zestig maanden voor de medische attesten van klasse 2 en 4 van personen jonger dan 40 jaar.Het attest uitgereikt vóór de 40ste verjaardag vervalt evenwel op de dag dat betrokkene 42 jaar wordt; 5° vierentwintig maanden, voor de medische attesten van klasse 2 en 4 van personen ouder dan 40 jaar maar jonger dan 50 jaar;6° twaalf maanden voor de medische attesten van klasse 2 en 4 van personen ouder dan 50 jaar. De leeftijd die in aanmerking wordt genomen, is deze die betrokkene bereikt heeft op de dag van het laatste onderdeel van het geneeskundige onderzoek. § 2. Tenzij anders vermeld op het medische attest is een medisch attest klasse 1 ook geldig als medisch attest klasse 2 of 4 met hun desbetreffende geldigheidsduur, bepaald in § 1, en is een medisch attest klasse 2 ook geldig als medisch attest klasse 4, met haar desbetreffende geldigheidsduur, bepaald in § 1. »
Art. 13.Artikel 37 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 37.§ 1. De houder van een medisch attest dient geestelijk en lichamelijk geschikt te zijn om de voorrechten van de betreffende vergunning op veilige wijze uit te oefenen.
De houder van een geldig medisch attest onthoudt er zich van de voorrechten van zijn vergunning of van zijn toelating uit te oefenen : 1° zodra hij kennis heeft van een lichamelijke of geestelijke, zelfs tijdelijke, tekortkoming die van aard is om de normale uitoefening van deze voorrechten of de veiligheid in de luchtvaart in het gedrang te brengen;of 2° als hij zich onder invloed bevindt van alcoholische dranken of in geval van inname van om het even welke drug of om het even welk geneesmiddel, al dan niet voorgeschreven, met inbegrip van deze gebruikt ter behandeling van een ziekte of een stoornis, indien hij kennis heeft van een of andere nevenwerking die onverenigbaar is met de veilige uitoefening van de voorrechten hem verleend door zijn vergunning of zijn toelating. In geval van twijfel is hij ertoe gehouden raad te vragen aan een sectie luchtvaartgeneeskunde, een expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde of een geneesheer-examinator. § 2. De houder van een geldig medisch attest is verplicht om naar keuze, het advies van de sectie luchtvaartgeneeskunde, van een centrum voor luchtvaartgeneeskunde of van een geneesheer-examinator in te winnen in de volgende gevallen : 1° verblijf van meer dan 12 uren in een hospitaal of in een ziekenhuis;2° heelkundige ingreep of invasief geneeskundig onderzoek;3° regelmatig gebruik van geneesmiddelen;4° noodzaak om correctieglazen te dragen.»
Art. 14.In artikel 38 § 1 van hetzelfde besluit worden de woorden « op voorstel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde » vervangen door de woorden « na advies van de Sectie luchtvaartgeneeskunde ».
Art. 15.Artikel 41 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 41.De erkenning voor een bepaalde klasse vervalt automatisch als de geneesheer-examinator : 1° ofwel de bijscholing vermeld in artikel 45 niet heeft gevolgd;2° ofwel in één jaar niet ten minste 10 luchtvaartgeneeskundige onderzoeken heeft uitgevoerd in de klasse waarvoor hij erkend is, onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 42;3° ofwel zelf ontslag neemt.».
Art. 16.Onze minister bevoegd voor de Luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 13 mei 2009.
ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, H. VAN ROMPUY De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE