Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 05 juni 2002
gepubliceerd op 21 november 2002

Koninklijk besluit tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2002014176
pub.
21/11/2002
prom.
05/06/2002
ELI
eli/besluit/2002/06/05/2002014176/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

5 JUNI 2002. - Koninklijk besluit tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het Verdrag inzake de internationale burgerlijke luchtvaart, ondertekend te Chicago op 7 december 1944 en goedgekeurd bij de wet van 30 april 1947, inzonderheid op bijlage 1;

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, inzon-derheid op artikel 5;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van 10 november 1999;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 9 november 2000;

Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op het advies 30.964/4 van de Raad van State, gegeven op 13 februari 2002;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde : Medisch centrum waar geneesheren-examina-toren onder het gezag van een verantwoordelijke geneesheer, alle of een gedeelte van de onderdelen van het geneeskundig onderzoek van de klassen 1, 2 of 3 uitvoeren.

Medisch attest : attest uitgereikt aan de aanvrager of houder van een vergunning of toelating, die geschikt verklaard werd na een geneeskundig onderzoek.

Het medisch attest is van klasse 1, 2 of 3 naargelang het volgt op een onderzoek klasse 1, 2 of 3.

Onderzoek klasse 1 : geneeskundig onderzoek dat de aanvrager of houder van een : - vergunning van lijnvliegtuigbestuurder; - vergunning van beroepsvliegtuigbestuurder 1ste klasse; - vergunning van lijnbestuurder van helikopters; - vergunning van beroepsvliegtuigbestuurder; - vergunning van beroepsbestuurder van helikopters; - beperkte vergunning van beroepsvliegtuigbestuurder; - vergunning van boordwerktuigkundige.

Onderzoek klasse 2 : geneeskundig onderzoek dat de aanvrager of houder van een vergunning van privaat vliegtuigbestuurder of privaat helikopterbestuurder ondergaat.

Onderzoek klasse 3 : geneeskundig onderzoek dat ondergaan wordt door de aanvrager of houder van : - een toelating voor het oefenen met of het besturen van een ultralicht motorluchtvaartuig; - een oefenvergunning of een vergunning voor het besturen van een vrije ballon.

Algemeen geneeskundig onderzoek : geneeskundig onderzoek door middel van methodes en technieken die behoren tot de bevoegdheid van een erkend geneesheer-examinator.

Grondig geneeskundig onderzoek : geneeskundig onderzoek dat naast het algemeen geneeskundig onderzoek nog het volgende omvat : 1. anatomisch en functioneel onderzoek van de bovenste luchtwegen, het gehoororgaan en het vestibulair stelsel, door middel van methodes en technieken die behoren tot de bevoegdheid van een gekwalificeerd geneesheer-specialist in oto-rhino-laryngologie;2. anatomisch en functioneel onderzoek van de gezichtsorganen door middel van methodes en technieken die behoren tot de bevoegdheid van een gekwalificeerd geneesheer-specialist in de oftalmologie. Initieel geneeskundig onderzoek : geneeskundig onderzoek ondergaan door een aanvrager die zich voor het eerst aanbiedt voor een onderzoek van een bepaalde klasse met het oog op het verkrijgen van een vergunning of toelating die hij vroeger nooit bezeten heeft.

Beperking : maatregel die de voorrechten van de vergunning of toelating beperkt.

Afwijking : maatregel die toelaat om een kandidaat, die niet volledig aan de vereiste medische voorwaarden voldoet, toch geschikt te verklaren.

Erkend geneesheer-examinator : erkend geneesheer die alle of een gedeelte van de onderdelen van het geneeskundig onderzoek van klasse 1, 2 of 3 uitvoert.

Verantwoordelijke geneesheer : erkend geneesheer-examinator die verantwoordelijk is voor het functioneren en voor de beslissingen van een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde.

Hernieuwing : hernieuwen van een medisch attest indien het geneeskundig onderzoek niet gebeurt tijdens de 45 dagen die de datum van het verstrijken van het medisch attest voorafgaan.

Wedergeldigmaking : wedergeldig maken van een medisch attest indien het geneeskundig onderzoek gebeurt tijdens de 45 dagen die de datum van het verstrijken van het medisch attest voorafgaan. HOOFDSTUK II. - Geneeskundige instanties Afdeling 1. - Algemeenheden

Art. 2.Een Sectie luchtvaartgeneeskunde, een Raad van luchtvaartgeneeskunde, een Beroepscommissie alsook een Medisch secretariaat, allen met zetel te Brussel, worden opgericht bij het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur. Afdeling 2 - Sectie luchtvaartgeneeskunde

Art. 3.§ 1. De Sectie luchtvaartgeneeskunde bestaat uit ten hoogste acht leden aangeduid door de Minister belast met het Bestuur van de Luchtvaart onder de geneesheren, die bijzonder bevoegd zijn in luchtvaartgeneeskunde.

De leden van de Sectie luchtvaartgeneeskunde duiden uit hun midden een lid aan van wie zij de kandidatuur als voorzitter voordragen bij de Minister bevoegd voor het Bestuur van de Luchtvaart.

In geval de voorzitter niet beschikbaar is, neemt het oudste aanwezige lid de functie van voorzitter van de Sectie luchtvaartgeneeskunde waar. § 2. De Sectie luchtvaartgeneeskunde vergadert geldig indien minstens drie leden aanwezig zijn.

De beslissingen worden genomen bij meerderheid van de aanwezige leden.

Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. § 3. Naast zijn bijzondere bevoegdheden is de Sectie luchtvaartgeneeskunde belast met : 1° het toezien op de toepassing van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid bij de geneeskundige onder-zoeken;2° het geven van medische informatie over elke aanvrager of houder van een vergunning of toelating aan de medische luchtvaartautoriteiten van een derde Staat op verzoek van deze of van de betrokkene zelf;3° het voorleggen aan de Raad van luchtvaartgeneeskunde van het onderzoek van elke vraag omtrent : - de doctrine inzake de expertise betreffende de geschiktheid van het vliegend personeel; - de medische ethiek en deontologie inzake de luchtvaart alsook elk onderwerp dat er verband mee houdt; 4° het waken over de toepassing van de praktische voorwaarden van de opleiding van de verantwoordelijke geneesheren en van de erkende geneesheren-examinatoren alsook van hun bijscholing;5° het aanduiden van de geneesheren-specialisten belast met het uitvoeren van het grondig geneeskundig onderzoek;6° het goedkeuren van de methoden van het deskundigenonderzoek. Afdeling 3. - Raad van luchtvaartgeneeskunde

Art. 4.§ 1. De Raad van luchtvaartgeneeskunde is samengesteld uit de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart, de voorzitter van de Sectie luchtvaartgeneeskunde en de voorzitters van de twee kamers van de Beroepscommissie.

Hij wordt voorgezeten door de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart, bijgestaan door een ondervoorzitter-geneesheer, gekozen door de leden uit hun midden. § 2. De Raad van luchtvaartgeneeskunde : 1° geeft op eigen initiatief of op verzoek van zijn voorzitter gemotiveerde adviezen over alle problemen van algemene aard, over alle interpretaties van reglementen en richtlijnen of over principiële problemen omtrent de lichamelijke en geestelijke geschiktheid van het vliegend personeel, de medische methodes gebruikt om deze geschiktheid vast te stellen en de invloed van menselijke factoren op de vliegveiligheid;2° onderzoekt elk meningsverschil dat gerezen is of dat zou kunnen rijzen tussen de medische instanties en de organen belast met de geneeskundige onderzoeken, tussen de medische instanties onderling alsook tussen de organen belast met de geneeskundige onderzoeken onderling, over de interpretatie van de reglementen en de richtlijnen, namelijk : - in de materies die verdere precisering behoeven; - in de toepassing van nieuwe medische onderzoekstechnieken of van nieuwe kennis in de medische wetenschappen; 3° deelt aan de Sectie luchtvaartgeneeskunde zijn advies mee over de voorstellen bedoeld in de artikelen 38, § 1 en 39, § 1;4° onderzoekt elke disfunctie inzake de materies omtrent de medische expertise of haar uitvoerend personeel en beveelt de middelen aan om eraan te verhelpen. § 3. De voorzitter roept de Raad van luchtvaartgeneeskunde minstens eenmaal per jaar of op verzoek van één van zijn leden bijeen. § 4. Er worden notulen opgesteld van elke vergadering van de Raad van luchtvaartgeneeskunde, die ondertekend worden door alle aanwezige leden. Afdeling 4. - Beroepscommissie

Art. 5.De Beroepscommissie bestaat uit twee kamers, een Franstalige en een Nederlandstalige.

Art. 6.§ 1. Elke kamer bestaat uit drie werkende en drie plaatsvervangende leden gekozen uit geneesheren die bijzonder bevoegd zijn in luchtvaartgeneeskunde en aangeduid worden door de Minister belast met het Bestuur van de Luchtvaart.

Een lid van de Beroepscommissie kan niet tegelijkertijd lid zijn van de Sectie luchtvaartgeneeskunde. § 2. Elke kamer wordt voorgezeten door een van haar leden aangeduid door de Minister belast met het Bestuur van de Luchtvaart.

Art. 7.Een lid van de kamer van beroep kan niet geldig zetelen als hij betrokken is geweest bij een zaak in eerste aanleg. Afdeling 5. - Secretariaat

Art. 8.De Sectie luchtvaartgeneeskunde en de Beroepscommissie worden bijgestaan door een medisch secretariaat dat geleid wordt door de voorzitter van de Sectie luchtvaartgeneeskunde.

Het secretariaat verzamelt en bewaart de geneeskundige dossiers van de aanvragers en houders van een vergunning of toelating, zowel van deze die geschikt werden bevonden als van deze die ongeschikt werden bevonden of waarvan het beroep werd verworpen.

Het stuurt het geneeskundig dossier van de verzoeker, die beroep instelt, zo vlug mogelijk door naar de voorzitter van de kamer van de Beroepscommissie.

Het verzekert het dagelijks beheer van alle uit te voeren expertiseformaliteiten en het versturen van de beslissingen naar de personen en organen die ter zake bevoegd zijn of die gemachtigd zijn deze informatie en bescheiden te ontvangen.

De voorzitter van de Sectie luchtvaartgeneeskunde regelt, door middel van een huishoudelijk reglement, de bevoegdheden van de leden van het secretariaat die onder zijn bevel staan en bij naam aangeduid zijn. HOOFDSTUK III. - Geneeskundige expertise Afdeling 1. - Algemeenheden

Art. 9.Het geneeskundig onderzoek omvat verschillende onderdelen om vast te stellen of de aanvrager of houder van een vergunning of toelating voldoet aan de eisen inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid zoals bepaald door de Minister belast met het Bestuur van de Luchtvaart.

Art. 10.Het geneeskundig onderzoek van de aanvrager of houder van een vergunning of toelating moet ondergaan worden bij een erkend geneesheer-examinator.

Indien de erkende geneesheer-examinator verbonden is aan een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde moet dit centrum eveneens erkend zijn.

Art. 11.Alle onderzoeken van klasse 1 en de initiële onderzoeken van klasse 2 en 3 worden ondergaan in een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde.

De andere onderzoeken van klasse 2 en 3 worden ondergaan in een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde of voor een erkend geneesheer-examinator. Afdeling 2. - Procedure

Onderafdeling 1. - Algemeenheden

Art. 12.De kandidaat richt zijn aanvraag voor een geneeskundig onderzoek, al naargelang het geval, tot het Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde ofwel tot de erkende geneesheer-examinator.

Art. 13.Diegene die een geneeskundig onderzoek wenst te ondergaan, vermeldt op zijn aanvraag de vergunning of toelating die hij heeft gekozen tussen deze vermeld in artikel 1 bij de definities van onderzoek van klasse 1, onderzoek van klasse 2 of onderzoek van klasse 3.

Art. 14.§ 1. Diegene die een geneeskundig onderzoek wenst te ondergaan, moet identiteitspapieren voorleggen en aan de erkende geneesheer-examinator een ondertekende verklaring overhandigen met zijn persoonlijke, familiale en hereditaire medische antecedenten.

De betrokkene zal in deze verklaring eveneens vermelden of hij reeds een onderzoek heeft ondergaan voor het verkrijgen, hernieuwen of wedergeldig maken van een medisch attest en, in voorkomend geval, welke de uitslag ervan was.

De erkende geneesheer-examinator wijst betrokkene erop dat zijn verklaring in eer en geweten en conform de waarheid moet zijn.

De betrokkene duidt in dit document de geneesheer aan naar wie de medische motieven van de medische beslissingen gestuurd zullen worden in de gevallen voorzien in dit besluit. § 2. Elke verklaring of verzwijging gedaan met het doel bedrog te plegen, zal meegedeeld worden aan de Sectie luchtvaartgeneeskunde die de gepaste maatregelen zal nemen, met inbegrip van het meedelen van deze informatie aan de medische luchtvaartautoriteiten van derde Staten.

Onderafdeling 2. - Verslag

Art. 15.Als besluit van het geneeskundig onderzoek, stuurt de erkende geneesheer-examinator of de verantwoordelijke geneesheer indien het onderzoek gebeurde in een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde, binnen de kortste tijd een volledig ondertekend verslag naar de Sectie luchtvaartgeneeskunde.

Onderafdeling 3 - Uitreiking van een medisch attest

Art. 16.Bij het einde van het geneeskundig onderzoek en na het vaststellen van zijn geschiktheid door : 1° hetzij de Sectie luchtvaartgeneeskunde voor de initiële onderzoeken van klasse 1;2° hetzij de verantwoordelijke geneesheer van het Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde voor de onderzoeken voor de wedergeldigmaking of hernieuwing van klasse 1 en voor alle onderzoeken van klasse 2 en 3;3° hetzij de erkende geneesheer-examinator voor de onderzoeken voor de wedergeldigmaking of hernieuwing van klasse 2 en 3, wordt betrokkene een medisch attest uitgereikt door diegene die de beslissing heeft genomen.

Art. 17.Het medisch attest bevat de volgende inlichtingen : 1° het refertenummer toegekend door de Sectie luchtvaartgeneeskunde;2° de klasse van het onderzoek;3° de naam en voornamen van de betrokkene;4° zijn geboortedatum;5° zijn nationaliteit;6° de datum en de plaats van het initieel geneeskundig onderzoek;7° de datum van het laatste grondig geneeskundig onderzoek;8° de datum van het laatste elektrocardiogram;9° de datum van de laatste audiometrie;10° de afwijkingen of beperkingen;11° de naam, het erkenningsnummer en de handtekening van de erkende geneesheer-examinator;12° de datum van het algemeen geneeskundig onderzoek;13° de handtekening van de kandidaat.

Art. 18.De houder van een medisch attest moet het voorleggen : - aan de Sectie luchtvaartgeneeskunde op eenvoudig verzoek; - aan de erkende geneesheer-examinator bij de hernieuwing of wedergeldigmaking ervan; - op eenvoudig verzoek aan de beambten van het Bestuur van de Luchtvaart.

Onderafdeling 4. - Weigering om een medisch attest uit te reiken

Art. 19.In geval van ongeschiktheid van een kandidaat die het initieel geneeskundig onderzoek van klasse 1 heeft ondergaan, stuurt de Sectie luchtvaartgeneeskunde : 1° zijn beslissing naar de betrokkene bij aangetekend schrijven;2° de medische motieven van deze beslissing naar de geneesheer, aangeduid door de betrokkene.

Art. 20.In geval van ongeschiktheid van de betrokkene die een ander geneeskundig onderzoek heeft ondergaan dan het initieel geneeskundig onderzoek van klasse 1 stuurt de geneesheer-examinator hem een document waarin de weigering tot het uitreiken van een medisch attest wordt vastgesteld en waarin de medische motieven voor deze weigering worden vermeld.

Een kopie van dit document wordt door de geneesheer-examinator overgemaakt aan de Sectie luchtvaartgeneeskunde binnen een termijn van 5 werkdagen.

Art. 21.Vanaf het uitreiken van het document waarin deze weigering wordt vastgesteld, onthoudt betrokkene zich van het uitoefenen van de voorrechten van zijn vergunning of toelating.

Onderafdeling 5. - Tweede onderzoek

Art. 22.De aanvrager beschikt over een termijn van 30 dagen vanaf het overhandigen van de weigering tot het uitreiken van een medisch attest, om een verzoek voor een tweede onderzoek in te dienen bij de Sectie luchtvaartgeneeskunde.

Art. 23.De Sectie luchtvaartgeneeskunde heronderzoekt het dossier van de betrokkene : - op verzoek van de aanvrager aan wie de uitreiking van een medisch attest is geweigerd; - op initiatief; - in geval van twijfel over het behoud van de medische geschiktheid van betrokkene, die houder is van een geldig medisch attest.

De Sectie luchtvaartgeneeskunde kan een of meerdere geneeskundige onderzoeken of andere testen bevelen waarvan de resultaten haar worden toegestuurd.

De geneesheren van de Sectie luchtvaartgeneeskunde kunnen zelf diverse onderzoeken en testen uitvoeren of specialisten aanduiden die ze ermee belasten.

Onderafdeling 6. - Beslissing van de Sectie luchtvaartgeneeskunde

Art. 24.§ 1. De Sectie luchtvaartgeneeskunde beslist over de geschiktheid of ongeschiktheid van de betrokkene : - die het initieel onderzoek van klasse 1 heeft ondergaan; - ingevolge een tweede onderzoek; - in geval van intrekking, schorsing of beperking van zijn medisch attest. § 2. De Sectie luchtvaartgeneeskunde kan haar beslissing vergezeld laten gaan van een afwijking en/of beperking, na het in overweging nemen van de medische eisen en de huidige stand van kennis alsook van : - de handicap aangaande de werkomstandigheden; - de geschiktheid, de bevoegdheid en de ervaring van de kandidaat omtrent de werkomstandigheden; - een eventuele vliegtest.

De beslissing tot geschiktheid mag vergezeld gaan van meerdere beperkingen en genomen worden op basis van meerdere afwijkingen.

In dat geval moet de Sectie luchtvaartgeneeskunde rekening houden met hun additief en interactief effect op de vliegveiligheid.

Art. 25.§ 1. In geval van geschiktheid stuurt de Sectie luchtvaartgeneeskunde betrokkene een medisch attest. § 2. In geval van ongeschiktheid stuurt de Sectie luchtvaartgeneeskunde : 1° betrokkene haar beslissing bij aangetekend schrijven en, 2° de medische motieven van deze beslissing aan de door betrokkene aangeduide geneesheer. Afdeling 3 - Medisch attest

Onderafdeling 1. - Afwijking of beperking

Art. 26.Elke afwijking of beperking moet vermeld worden op het medisch attest.

Onderafdeling 2. - Beperking, intrekking en schorsing : algemeenheden

Art. 27.§ 1. De Sectie luchtvaartgeneeskunde mag, om medische redenen, het medisch attest afgeleverd door een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde of door een erkend geneesheer-examinator beperken, opschorten of intrekken. § 2. Bij aangetekend schrijven deelt de Sectie luchtvaartgeneeskunde : - haar beslissing mee aan de houder van een medisch attest en, - de medische motieven van deze beslissing aan de door betrokkene aangeduide geneesheer.

De Sectie luchtvaartgeneeskunde verstuurt een kopie van de medische motieven naar het Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde of naar de erkende geneesheer-examinator, die het medisch attest heeft uitgereikt.

De houder van een medisch attest is verplicht om het onmiddellijk terug te sturen naar de Sectie luchtvaartgeneeskunde.

Onderafdeling 3. - Schorsing : procedure

Art. 28.§ 1. De Sectie luchtvaartgeneeskunde stelt de duur van de schorsing vast in functie van de pathologie. § 2. Bij het verstrijken van de periode van schorsing biedt betrokkene zich aan bij de Sectie luchtvaartgeneeskunde.

De Sectie luchtvaartgeneeskunde neemt een van de volgende beslissingen naargelang het geval : 1° ofwel verlengt ze de schorsing voor een nieuwe periode die zij bepaalt;2° ofwel verklaart ze betrokkene geschikt en reikt hem een medisch attest uit;3° ofwel verklaart ze betrokkene ongeschikt en trekt ze zijn medisch attest in. Onderafdeling 4. - Schorsing : specifieke gevallen

Art. 29.§ 1. Elke houder van een geldig medisch attest die weet dat : 1° hij een belangrijk lichamelijk letsel vertoont, dat hem ongeschikt maakt als lid van het stuurpersoneel, moet daarvan onmiddellijk schriftelijk de Sectie luchtvaartgeneeskunde verwittigen;2° hij aangetast is door een ziekte die hem voor een periode van 21 dagen of meer ongeschikt maakt om zijn functies uit te oefenen, moet daarvan schriftelijk de Sectie luchtvaartgeneeskunde verwittigen zodra de periode van 21 dagen verstreken is;3° zij zwanger is, moet daarvan onmiddellijk schriftelijk de Sectie luchtvaartgeneeskunde verwittigen. Betrokkene voegt zijn medisch attest bij de brief waarin hij de Sectie luchtvaartgeneeskunde informeert. § 2. Het medisch attest wordt opgeschort in de gevallen van § 1 : - van zodra het letsel optreedt; - vanaf de 21e dag van de ongeschiktheid; - van zodra de zwangerschap wordt bevestigd. § 3. De schorsing van de gevallen vermeld in § 1, 1° en 2°, neemt een einde zodra de houder een geneeskundig onderzoek heeft ondergaan overeenkomstig artikel 11, waarbij vastgesteld wordt dat hij opnieuw aan de medische voorwaarden voldoet.

In geval van zwangerschap, kan de Sectie luchtvaartgeneeskunde een einde stellen aan de opschorting volgens de voorwaarden en voor een periode die zij bepaalt.

Aan het einde van de zwangerschap neemt de schorsing een einde nadat een geneeskundig onderzoek overeenkomstig artikel 11 vaststelt dat zij opnieuw voldoet aan de medische vereisten. § 4. Elke ingreep die : - een algemene anesthesie of een rachianesthesie vereist, heeft een ongeschiktheid van minstens 48 uren tot gevolg; - een lokale anesthesie vereist, heeft een ongeschiktheid van minstens 12 uren tot gevolg.

In deze gevallen wordt het medisch attest geschorst gedurende de ongeschiktheid.

Onderafdeling 5. - Geldigheid

Art. 30.Het medisch attest is geldig : 1° zes maanden voor de medische attesten van klasse 1 van personen ouder dan 40 jaar;2° twaalf maanden voor de medische attesten van klasse 1 van personen jonger dan 40 jaar;3° zes maanden voor de medische attesten van klasse 2 en 3 van personen ouder dan 65 jaar;4° twaalf maanden voor de medische attesten van klasse 2 en 3 van personen ouder dan 50 jaar maar jonger dan 65 jaar;5° vierentwintig maanden voor de medische attesten van klasse 2 en 3 van personen ouder dan 30 jaar maar jonger dan 50 jaar;6° zestig maanden voor medische attesten van de klasse 2 en 3 van personen jonger dan 30 jaar.Het attest uitgereikt vóór de 30e verjaardag vervalt evenwel op de dag dat betrokkene 32 jaar wordt.

De leeftijd die in aanmerking wordt genomen is deze die betrokkene bereikt heeft op de dag van het laatste onderdeel van het geneeskundig onderzoek.

Art. 31.§ 1. De geldigheidsperiode van een medisch attest vangt aan : - op de datum van het eerste algemeen onderzoek van het initieel geneeskundig onderzoek; - in geval van wedergeldigmaking, op de dag dat het vorige medisch attest vervalt; - in geval van hernieuwing, op de dag van het geneeskundig onderzoek. § 2. De duur van de geldigheid van een medisch attest kan om medische reden ingekort worden door de erkende geneesheer-examinator na raadpleging van de Sectie luchtvaartgeneeskunde. § 3. De medische voorwaarden waaraan de wedergeldigmaking of de hernieuwing van een medisch attest moet voldoen, zijn dezelfde als deze voor het initieel onderzoek, behalve de uitzonderingen bepaald door de Minister belast met het Bestuur van de Luchtvaart.

Art. 32.Het medisch attest opgesteld ingevolge een geneeskundig onderzoek van klasse 1 is geldig : 1° voor de betrokkene jonger dan 40 jaar, op voorwaarde dat : - het vorig geneeskundig onderzoek plaats vond binnen de laatste twaalf maanden en - het vorig grondig geneeskundig onderzoek (of het initieel onderzoek) plaats vond binnen de laatste zestig maanden;2° voor de betrokkene ouder dan 40 jaar en tot en met 64 jaar, op voorwaarde dat : - het vorig geneeskundig onderzoek plaats vond binnen de laatste zes maanden en - het vorig grondig geneeskundig onderzoek plaats vond binnen de laatste vierentwintig maanden.

Art. 33.§ 1. Het medisch attest opgesteld ingevolge een geneeskundig onderzoek van klasse 2 of 3, is geldig : 1° voor de betrokkene jonger dan 30 jaar, op voorwaarde dat het laatste geneeskundig onderzoek plaats vond binnen de laatste zestig maanden;2° voor de betrokkene ouder dan 30 jaar tot en met 49 jaar, op voorwaarde dat het laatste geneeskundig onderzoek plaatsvond binnen de laatste vierentwintig maanden;3° voor de betrokkene ouder dan 50 jaar tot en met 64 jaar, op voorwaarde dat het laatste geneeskundig onderzoek plaatsvond binnen de laatste twaalf maanden;4° voor de betrokkene van 65 jaar en ouder, op voorwaarde dat het laatste geneeskundig onderzoek plaats vond binnen de laatste zes maanden. § 2. Indien een bevoegdverklaring instrumentvliegen (IFR) gevoegd is bij de vergunning moet een zuiver tonale audiometrie worden uitgevoerd binnen de laatste zestig maanden indien de houder van de vergunning jonger dan 40 jaar is, en binnen de laatste vierentwintig maanden indien hij ouder is dan 40 jaar.

Art. 34.§ 1. Indien de houder van een medisch attest van klasse 1 dit laat vervallen sinds : 1° meer dan vijf jaar, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een geneeskundig onderzoek gelijkwaardig aan het initieel onderzoek of een grondig geneeskundig onderzoek.Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde nadat het in het bezit werd gesteld van het medisch dossier. Het elektro-encefalografisch onderzoek kan weggelaten worden indien er geen klinische indicaties zijn; 2° meer dan twee jaar maar minder dan vijf jaar, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een algemeen geneeskundig onderzoek of een grondig geneeskundig onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde, nadat het in het bezit werd gesteld van het medisch dossier; 3° meer dan 90 dagen maar minder dan twee jaar, dan vereist de hernieuwing, naar het oordeel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, een algemeen geneeskundig onderzoek of een grondig geneeskundig onderzoek. Dat onderzoek wordt uitgevoerd door een Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde; 4° minder dan 90 dagen, dan vereist de hernieuwing een algemeen geneeskundig onderzoek of een grondig geneeskundig onderzoek volgens de bepalingen tot vaststelling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid. § 2. Indien de houder van een medisch attest van klasse 2 of klasse 3 dit laat vervallen sinds : 1° meer dan vijf jaar, dan vereist de hernieuwing een geneeskundig onderzoek gelijkwaardig aan het initieel onderzoek.Dit onderzoek vindt plaats in een Expertise-centrum voor luchtvaartgeneeskunde nadat het in het bezit werd gesteld van het geneeskundig dossier; 2° meer dan één jaar maar minder dan vijf jaar, dan vereist de hernieuwing een geneeskundig onderzoek overeenkomstig de bepalingen tot vaststelling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid.Het Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde of de erkende geneesheer-examinator moet vóór de aanvang van het geneeskundig onderzoek in het bezit zijn van het geneeskundig dossier; 3° minder dan één jaar, dan vereist de hernieuwing een geneeskundig onderzoek overeenkomstig de bepalingen tot vaststelling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid. HOOFDSTUK IV. - Beroep

Art. 35.§ 1. De verzoeker kan een niet-opschortend beroep instellen tegen de beslissingen van de Sectie luchtvaartgeneeskunde zoals voorzien in artikel 24. § 2. Het beroep wordt, bij aangetekend schrijven, gericht aan de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart binnen de dertig dagen na de betekening van de beslissing.

De Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart stuurt het onmiddellijk door naar de voorzitter van de bevoegde Kamer van de Beroepscommissie. § 3. Als de verzoeker zich wil laten bijstaan door een geneesheer, dan vermeldt hij in zijn beroep de naam en het adres van deze geneesheer. § 4. De verzoeker of zijn geneesheer stuurt de bevoegde kamer binnen de 15 dagen vanaf het instellen van het beroep een verslag dat de motivering ingeroepen door de Sectie luchtvaartgeneeskunde weerlegt. § 5. Na ontvangst van dit verslag of na het verstrijken van de termijn vermeld in § 4 wordt verzoeker opgeroepen om te verschijnen voor de Beroepscommissie. Hij mag zich laten vergezellen van een geneesheer van zijn keuze. Deze moet gehoord worden door de Commissie indien hij erom verzoekt. § 6. De geneesheren van de Beroepscommissie mogen zelf bijkomende onderzoeken uitvoeren of specialisten daarmee belasten die zij aanwijzen.

Art. 36.De Beroepscommissie stuurt : 1° haar beslissing met de medische motieven naar de verzoeker;2° een kopie van het dispositief van haar beslissing naar de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart. In geval van geschiktheid belast de Beroepscommissie de Sectie luchtvaartgeneeskunde met het uitreiken van het medisch attest. HOOFDSTUK V. - Lichamelijke of geestelijke deficiëntie Gebruik van geneesmiddelen of drugs

Art. 37.§ 1. De houder van een vergunning of toelating ziet af van het uitoefenen van de voorrechten zodra hij kennis heeft van een lichamelijke of geestelijke deficiëntie, zelfs tijdelijk, waardoor de normale uitoefening van deze voorrechten of de veiligheid van het luchtverkeer in het gedrang komt.

Hij handelt evenzo als hij zich onder invloed bevindt van alcoholische dranken of in geval van inname van om het even welke drug of om het even welke geneesmiddelen, al of niet voorgeschreven, met inbegrip van deze gebruikt ter behandeling van een ziekte of een stoornis, indien hij kennis heeft van een of andere nevenwerking die onverenigbaar is met de veilige uitoefening van de voorrechten van de vergunning of toelating. § 2. De betrokkene wordt verplicht onmiddellijk de Sectie luchtvaartgeneeskunde te verwittigen in de volgende gevallen : - verblijf van meer dan 12 uren in een hospitaal of in een ziekenhuis; - heelkundige ingreep of invasief geneeskundig onderzoek; - regelmatig gebruik van geneesmiddelen; - noodzaak om correctieglazen te dragen. HOOFDSTUK VI. - Erkenning Afdeling 1. - Expertisecentra voor luchtvaartgeneeskunde

Art. 38.§ 1. Voorzover zij voldoen aan de voorwaarden van § 4 kunnen de Expertisecentra voor luchtvaartgeneeskunde erkend worden door de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart op voorstel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde en na advies van de Raad van luchtvaartgeneeskunde. § 2. De erkenning is geldig voor een periode van drie jaar.

Zij mag hernieuwd worden voor periodes van drie jaar volgens de procedure van § 1 hierboven. § 3. De erkenning of de hernieuwing ervan wordt toegekend voor de uitvoering van de initiële geneeskundige onderzoeken, de wedergeldigmaking of hernieuwing van de klasse 1, 2 of 3. § 4. De erkenning of de hernieuwing ervan kan toegestaan worden indien het Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde : 1° gelegen is binnen de nationale grenzen en het, voor het uitvoeren van de expertisen, kan terugvallen op bevoegde adviezen van specialisten verbonden aan een hospitaal of een medisch instituut dat beschikt over de technische installaties, die nodig zijn in de diverse medische disciplines;2° zich inlaat met klinische luchtvaartgeneeskunde en aanverwante activiteiten;3° beschikt over een team van specifiek geschoolde en ervaren geneesheren in luchtvaartgeneeskunde, geleid door een verantwoordelijke geneesheer belast met de coördinatie van de onderzoeken en het ondertekenen van de verslagen en attesten;4° uitgerust is met gespecialiseerde apparatuur voor de grondige geneeskundige onderzoeken nodig in de luchtvaartgeneeskunde. § 5. Op voordracht van de Sectie luchtvaartgeneeskunde gaat de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart over tot het schorsen of intrekken van de erkenning van de Expertisecentra voor luchtvaartgeneeskunde. Afdeling 2. - Geneesheren-examinatoren

Art. 39.§ 1. Voor zover zij voldoen aan de voorwaarden bepaald in § 4 erkent de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart, op voorstel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde en na advies van de Raad van luchtvaartgeneeskunde, de geneesheren-examinatoren. § 2. De erkenning is geldig voor een periode van drie jaar.

Zij mag hernieuwd worden voor periodes van drie jaar volgens de procedure van § 1 hierboven. § 3. De erkenning of hernieuwing ervan wordt toegestaan voor de uitvoering van geneeskundige onderzoeken voor de wedergeldigmaking of hernieuwing van klasse 1, 2 of 3.

De erkenning voor de onderzoeken van klasse 1 omvat ook de onderzoeken van klasse 2 en 3.

De erkenning voor de onderzoeken van klasse 2 omvat ook de onderzoeken van klasse 3. § 4. De erkenning kan verleend worden aan een geneesheer op voorwaarde dat hij een opleiding in luchtvaartgeneeskunde heeft gekregen overeenkomstig het erkend programma. Hij moet kennis en ervaring hebben van de omstandigheden waarin de houders van een vergunning of bevoegdverklaring als lid van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen hun werk uitvoeren. § 5. De erkende geneesheer-examinator moet houder zijn van een attest van hogere opleiding in luchtvaartgeneeskunde om onderzoeken van klasse 1 uit te voeren.

Hij moet houder zijn van een attest van de basisopleiding in luchtvaartgeneeskunde om onderzoeken van klasse 2 en 3 uit te voeren.

Art. 40.Op voorstel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde schorst of trekt de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart de erkenning van de erkende geneesheren-examinatoren in.

Art. 41.De erkenning voor een bepaalde klasse vervalt automatisch als de geneesheer-examinator : 1° ofwel de leeftijd van 70 jaar bereikt;2° ofwel de bijscholing vermeld in artikel 45 niet heeft gevolgd;3° ofwel in één jaar niet ten minste 10 luchtvaartgeneeskundige onderzoeken heeft uitgevoerd in de klasse waarvoor hij erkend is, onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 42.

Art. 42.Om de hernieuwing van zijn erkenning te bekomen moet de erkende geneesheer-examinator tenminste 10 luchtvaartgeneeskun-dige onderzoeken hebben uitgevoerd voor een bepaalde klasse tot voldoening van de Sectie luchtvaartgeneeskunde en moet hij tijdens zijn erkenningsperiode een aangepaste bijscholing hebben gevolgd.

Een erkende geneesheer-examinator die evenwel niet het vereiste aantal onderzoeken heeft uitgevoerd maar die een totaal bereikt van ten minste : 1° 10 onderzoeken in een andere klasse behoudt zijn erkenning voor deze andere klasse alsook voor een lagere klasse;2° 10 onderzoeken in lagere klassen zonder evenwel 10 onderzoeken in eenzelfde klasse te realiseren, behoudt zijn erkenning voor de laagste klasse.

Art. 43.De erkende geneesheer-examinator is verantwoordelijk voor de coördinatie van de onderzoeken en is belast met het ondertekenen van de verslagen en attesten.

Daarom moet hij toegang krijgen tot alle vroegere luchtvaartkundige medische informatie, die in het bezit is van de Sectie luchtvaartgeneeskunde over de aanvrager of houder van een vergunning of toelating.

Sectie 3. - Opleiding

Art. 44.Voorzover zij voldoen aan de voorwaarden bepaald in artikel 45 kunnen de programma's van basisopleiding en van hogere opleiding in de luchtvaartgeneeskunde, op voorstel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde, erkend worden door de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart.

Art. 45.§ 1. De basisopleiding in luchtvaartgeneeskunde omvat minstens 60 uren cursus met inbegrip van praktische oefeningen (onderzoekstechnieken).

De basisopleiding wordt afgesloten met een eindexamen. Een attest wordt afgeleverd aan de geneesheer die slaagt in het examen. § 2. De hogere opleiding in de luchtvaartgeneeskunde omvat minstens 60 uren cursus en praktische oefeningen, vormingsstages en bezoeken aan Expertisecentra voor luchtvaartgeneeskunde, hospitalen, researchcentra, centra voor controle van het luchtverkeer, simulatoren, luchthavens en industriële installaties.

De opleidingsstages en de verschillende bezoeken mogen gespreid worden over drie jaar.

De hogere opleiding in de luchtvaartgeneeskunde wordt afgesloten met een eindexamen. Een attest wordt afgeleverd aan de geneesheer die slaagt in het examen. § 3. De bijscholingscursussen worden door de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart goedgekeurd op voorstel van de Sectie luchtvaartgeneeskunde. § 4. De geneesheer ingeschreven voor de hogere opleiding in de luchtvaartgeneeskunde moet in het bezit zijn van een attest van basisopleiding in de luchtvaartgeneeskunde.

Art. 46.Tijdens zijn erkenningsperiode is de erkende geneesheer-examinator verplicht een erkende bijscholing te volgen van minstens 20 uren.

Minstens zes uren moeten onder de rechtstreekse controle van de Sectie luchtvaartgeneeskunde staan.

Deze laatste kan aanvaarden dat een bepaald aantal uren gewijd worden aan deelneming aan wetenschappelijke vergaderingen, congressen, evenals het waarnemen van de werkzaamheden van het vliegend technisch personeel in de stuurcabine. HOOFDSTUK VII. - Diverse en slotbepalingen

Art. 47.De kosten van de geneeskundige onderzoeken voorzien in dit besluit, vallen geheel ten laste van de betrokkene die het onderzoek ondergaat.

Art. 48.De formulieren gebruikt door de Sectie luchtvaartgeneeskunde, de erkende geneesheren-examinatoren of de verantwoordelijke geneesheren worden opgesteld door de Directeur-Generaal van het Bestuur van de Luchtvaart.

Art. 49.Het ministerieel besluit van 8 februari 1985 houdende regeling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen wordt opgeheven op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 50.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de eerste maand die volgt op de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad .

Art. 51.De Minister die de Luchtvaart in zijn bevoegdheden heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 5 juni 2002.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

^