Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 12 juli 2009
gepubliceerd op 04 september 2009

Koninklijk besluit ter uitvoering van artikel 35, § 3, van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de procedure tot erkenning van een pakket « Internet voor iedereen II » en houdende controlebepalingen

bron
federale overheidsdienst informatie- en communicatietechnologie
numac
2009011367
pub.
04/09/2009
prom.
12/07/2009
ELI
eli/besluit/2009/07/12/2009011367/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE


12 JULI 2009. - Koninklijk besluit ter uitvoering van artikel 35, § 3, van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de procedure tot erkenning van een pakket « Internet voor iedereen II » en houdende controlebepalingen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Met dit besluit wordt uitvoering gegeven aan artikel 35, § 3, van Hoofdstuk 8 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009 waarmee maatregelen worden genomen die een stuk van de oplossing beogen te geven voor het probleem van de digitale uitsluiting.

In het licht van de zorg eenieder de mogelijkheid te bieden apparatuur, software en diensten die een optimaal gebruik van de moderne technologie mogelijk maken, te gebruiken en zelfs actief te stimuleren, werd door de wetgever bij artikel 43 van de wet houdende diverse maatregelen van 6 mei 2009 een fiscale begunstiging verleend aan de aankoop van pakket « Internet voor iedereen ».

Voor dit tweede « Internet voor iedereen » project zullen de « Internet voor iedereen » pakketten « Start2surf@home » pakketten genoemd worden. Daarom zal er verder in dit besluit gesproken worden over « Start2surf@home ».

Elk pakket « Start2surf@home » is zodanig samengesteld dat het een eenvoudig, duidelijk en optimaal gebruik van het internet en elektronische diensten garandeert. Dit betekent dat naast apparatuur, software en internetaansluiting, eveneens is voorzien in een basisopleiding voor het gebruik van pc en internet.

De basispakketten die aan de gestelde voorwaarden voldoen komen voor erkenning in aanmerking en kunnen in voorkomend geval onder de benaming « Start2surf@home » aan de consument te koop worden aangeboden.

Dit geldt ook voor de op het basispakket gebaseerde pakketten. Het gaat in dit project namelijk om basispakketten die voldoen aan de minimale technische normen maar ook om pakketten gebaseerd op het erkende basispakket die meer bieden dan de minimale technische normen.

De ervaring heeft geleerd dat de consument vaak één of ander onderdeel van het basispakket wenst te wijzigen. Hij wil bijvoorbeeld graag een groter scherm of een internetabonnement met meer mogelijkheden. In het verleden verloor de consument op dat moment zijn belastingkrediet. In dit nieuwe project blijft de consument genieten van een fiscaal voordeel. De consument kan er ook nu steeds van uitgaan dat het aangeboden pakket een aantal onderdelen bevat en aan een aantal minimale vereisten voldoet. Hij weet dat de aankoop ervan fiscaal zal worden begunstigd.

Het bedrag van het bedoelde belastingkrediet blijft evenwel gelijk aan 21 pct. van de aankoopwaarde exclusief BTW van het erkend basispakket.

Het voorliggend besluit bevat de bepalingen die de erkenning van een pakket « Start2surf@home » tot voorwerp hebben. Als dusdanig stelt het besluit de voorwaarden voor erkenning ervan vast. In het bijzonder gaat het om de technische normen en kwalitatieve vereisten waaraan de verschillende onderdelen van een pakket minimaal moeten voldoen, de maximale verkoopprijs van het basispakket en bijkomende voorwaarden.

Daarnaast bevat het besluit de procedure tot erkenning van een pakket en beschrijft het de gevolgen van de erkenning en de voorwaarden waaronder een pakket in de handel wordt gebracht.

Het eerste hoofdstuk poneert het principe dat eenieder die een pakket « Start2surf@home » in de handel wenst te brengen of te koop stellen, hiertoe voorafgaandelijk een erkenning dient te bekomen.

De erkenning wordt verleend voor het basispakket dat aan de minimumnormen en kwalitatieve vereisten voldoet en voor alle pakketten gebaseerd op het erkende basispakket die betere technische voorwaarden bieden dan deze voorzien in artikel 3, § 1, van het besluit.

Een op een basispakket gebaseerd pakket moet dus dezelfde onderdelen bevatten als een basispakket, minstens voor één van de onderdelen voldoen aan betere technische normen dan deze voorzien als minimum voor het basispakket en mag slechts aangeboden worden door diegene die een erkenning heeft verkregen voor een basispakket.

De erkenning geldt voor eenieder die optreedt in de verdeling, het in de handel brengen of het verkopen van een erkend pakket. Wanneer we in dit besluit spreken over de verkoper betekent dit elk van deze.

Hoofdstuk II van het besluit bevat, in uitvoering van artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009, de nadere erkenningsvoorwaarden waaraan een pakket en de verschillende samenstellende delen moeten voldoen teneinde erkend te worden. Deze voorwaarden hebben betrekking op (1) de technische minimumnormen en kwalitatieve vereisten waaraan de samenstellende delen minimaal moeten voldoen, (2) de prijs voor een basispakket, en (3) bijkomende garanties en diensten die in het kader van de verkoop van het pakket moeten worden verleend en geleverd.

Wil men voldoende garanties dat een « Start2surf@home » pakket de door de wetgever beoogde doelstelling(en) kan bereiken, dan moet een pakket aan minimale technische en kwalitatieve vereisten voldoen. Zo volstaat het bijvoorbeeld niet het geven van een basisopleiding voor te schrijven, maar moet zowel op het vlak van de inhoud ervan als op het vlak van de modaliteiten van het verstrekken, minimale voorwaarden worden opgelegd. 1. Met betrekking tot de specifieke technische normen en kwalitatieve vereisten van een pakket « Start2surf@home ». Opdat er voldoende kan worden gegarandeerd dat een pakket « Start2surf@home » performant is, worden voor elk van de onderscheiden componenten van het pakket (de hardware, de software, de breedbandaansluiting en de opleiding) minimale normen en vereisten vastgelegd waaraan moet zijn voldaan.

Zowel voor de hardware, de software als de breedbandaansluiting worden minimale technische specificaties vereist die op grond van een nauwkeurig marktonderzoek zijn bepaald. Bovendien zijn de normen aangepast aan de huidige stand van de technologie, en wordt rekening gehouden met een gemiddelde levensduur van de apparatuur van vijf jaar. Dit laatste betekent concreet dat bij de configuratie van de apparatuur en diensten voldoende rekening werd gehouden met de capaciteit die de gemiddelde huidige toepassing (bv. internettoepassingen) vereist en met de verwachte evolutie daarvan op korte en middellange termijn.

Een basispakket « Start2surf@home » mag worden verkocht tegen een maximale door het besluit vastgestelde prijs. De kost die is verbonden aan de aankoop van een computer, software en een internetabonnement blijkt immers één van de oorzaken waarom bepaalde groepen vandaag afgesloten blijven van het medium.

Willen we hen bereiken, dan moet ervoor gezorgd worden dat zij zich tegen een redelijke prijs kunnen uitrusten.

Vandaar dat het bepalen van een maximale prijs waaraan een basispakket mag worden verkocht bijdraagt tot het welslagen van de maatregel. Een basispakket met desktop configuratie mag maximaal tegen 489,00 euro excl. BTW aan de consument worden verkocht, een basispakket desktop, type nettop configuratie mag maximaal tegen 349,00 euro excl. BTW aan de consument worden verkocht, een basispakket met laptop configuratie mag maximaal tegen 499,00 euro excl. BTW aan de consument worden verkocht, een basispakket met een laptop, type netbook configuratie mag maximaal tegen 389,00 euro, excl. BTW aan de consument worden verkocht.

De verkoopprijs exclusief belasting over de toegevoegde waarde van een pakket verkocht onder de benaming « Start2surf@home » mag niet meer bedragen dan het dubbele van de maximale prijzen exclusief belasting over de toegevoegde waarde van de erkende basispakketten als vermeld in het vorige lid. Daarenboven mag de verkoopprijs inclusief belasting over de toegevoegde waarde van een pakket verkocht onder de benaming « Start2surf@home » nooit meer bedragen dan 999 EUR. Deze laatste pakketten moeten dus wel verplicht dezelfde onderdelen bevatten als het basispakket en voldoen aan betere technische voorwaarden voor minimum één van de onderdelen.

De bijkomende erkenningsvoorwaarden zijn voorwaarden die betrekking hebben op diensten en garanties die in het kader van de verkoop van elk pakket aan de consument moeten worden gegarandeerd.

Opdat een « Start2surf@home » pakket mag worden aangeboden dient het aan alle voorwaarden te voldoen. 2. Met betrekking tot de erkenningsprocedure Met het oog op de erkenning dient de verkoper aan te tonen dat elk basispakket dat hij in de handel wenst te brengen en te koop aan te bieden, is samengesteld uit de door de wet vastgestelde componenten en dat elke van deze componenten voldoet aan de bij dit besluit opgenomen erkenningsvoorwaarden.Slechts nadat werd aangetoond dat dit het geval is zal een basispakket worden erkend. Het gevolg van de erkenning is dat een pakket « Start2surf@home » en de daarop gebaseerde pakketten in de voorgeschreven samenstelling mogen worden verkocht door de verkoper die de erkenning heeft gekregen en de aankoop ervan, fiscaal wordt begunstigd.

De verkoper dient hiertoe een volledig referentiedossier in te dienen waarin alle documenten en stukken zijn opgenomen op grond waarvan de conformiteit van het voorgestelde basispakket kan worden beoordeeld.

Het besluit vermeldt de informatie en stukken die minstens moeten worden meegedeeld.

Aangezien de maatregel slechts een tijdelijke maatregel betreft en gekoppeld is aan het belastbaar tijdperk 2009 en 2010, wil de overheid ervoor zorgen dat gedurende de looptijd van de maatregel optimaal wordt gegarandeerd dat de consument erkende pakketten kan aankopen.

Daarom dient over de erkenningsaanvragen te worden geoordeeld op een vastgesteld ogenblik bij het begin van de maatregel. Aan de potentiële aanvragers wordt een voldoende termijn gelaten een dossier in te dienen.

Het is de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie die omwille van haar specifieke taken en opdrachten, het best is geplaatst om na te gaan of aan de gestelde voorwaarden en criteria is voldaan. De expertise van deze overheidsdienst garandeert immers een snel en efficiënt onderzoek van elk ingediend dossier. 3. Met betrekking tot de gevolgen van de erkenning Eens een basispakket werd erkend mag de verkoper het basispakket en de daarop gebaseerde pakketten onder de benaming « Start2surf@home » in de handel brengen en aan de consument te koop aanbieden.Hiertoe mag de verkoper de pakketten voorzien van het logo « Start2surf@home » hetgeen een door de federale overheid gedeponeerd merk betreft.

Het logo « Start2surf@home » beoogt dus de herkenbaarheid van het pakket te verzekeren door ten aanzien van de consument duidelijk aan te geven welke pakketten voldoen aan minimumnormen door de overheid bepaald en in aanmerking komen voor een fiscale begunstiging. Het logo mag worden aangebracht op de aan de consument in de winkel aangeboden pakketten.

Het besluit voorziet eveneens de verplichting in hoofde van de verkoper een promotiecampagne te voeren over het pakket « Start2surf@home ». Het bereiken van de beoogde doelstelling van de maatregel zal immers in hoge mate afhankelijk zijn van de kennis van de maatregel bij het (doel)publiek.

Er is voorzien dat elke promotieactie melding maakt van ondersteuning van de maatregel door de federale overheid. 4. Met betrekking tot de controlebepalingen Tenslotte voorziet het besluit in maatregelen die de controle van de conformiteit van de op de markt aangeboden en verkochte pakketten mogelijk maakt.Indien blijkt dat een pakket wordt aangeboden of te koop gesteld en dat dit niet in overeenstemming is met de gestelde voorwaarden en/of de ingediende erkenningsaanvraag en het ingediende referentiedossier, zal, indien de verkoper de onregelmatigheid niet verhelpt binnen de tien dagen na aanmaning door de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie, de erkenning worden ingetrokken. Door intrekking van de erkenning kunnen noch het basispakket noch de daarop gebaseerde pakketten nog worden aangeboden door de verkoper, onder de naam « Star2Surf@home », of met het logo « Start2Surf@home ». 5. Met betrekking tot de slotbepalingen Gelet op de beperkte termijn waarover de aanvragers beschikken om hun erkenningaanvraag bij de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie in te dienen, kan geen gevolg worden gegeven aan de door de Raad van State in haar advies geformuleerde opmerking bij dit artikel. Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar.

De Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, V. VAN QUICKENBORNE

ADVIES 46.886/1 VAN 18 JUNI 2009 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE De Raad van State, afdeling Wetgeving, eerste kamer, op 15 juni 2009 door de Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen verzocht hem, binnen een termijn van vijf werkdagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "ter uitvoering van artikel 35, § 3, van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de procedure tot erkenning van een pakket « Internet voor iedereen II » en houdende controlebepalingen", heeft het volgende advies gegeven : Overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.

In het onderhavige geval wordt het spoedeisende karakter gemotiveerd "door de economische en financiële crisis waarin de gehele wereld, maar in belangrijke mate ook België verkeert. Gelet op het eerder (11 december 2008) aangekondigde herstelplan van de regering en de bijhorende maatregelen, beschouwt de federale regering het in dit economisch ongunstig tijdperk als haar prioriteit om het economisch weefsel van onze maatschappij te beschermen en de koopkracht van haar burgers te waarborgen.

De voorgestelde maatregelen moeten met andere woorden zowel de gezinnen als de bedrijven helpen om deze moeilijke periode te overbruggen.

Het primaire doel van deze maatregel is immers de koopkracht van de gezinnen bij aanvang van het nieuwe schooljaar te versterken. Het begin van het nieuwe schooljaar noopt immers vele gezinnen tot extra uitgaven. In een gezin met een gemiddeld inkomen kunnen deze uitgaven een aanzienlijk deel uit het gezinsbudget van de maanden augustus en september opslorpen. De door deze actie geïntroduceerde pc-pakketten stelt de gezinnen in staat aan gunstige voorwaarden een computer en bijhorende internetaansluiting aan te schaffen.

Daarnaast is het eveneens van belang deze actie voldoende tijdig bij de potentiële aanbieders van deze pc-pakketten kenbaar te maken. Aan deze aanbieders dient voldoende rechtszekerheid te worden geboden, zowel op het vlak van het verkrijgen van een erkenning om deze pc-pakketten te verdelen als wat betreft de technische modaliteiten en kwaliteitsvereisten waaraan de voorgestelde pc-pakketten moeten voldoen. Daarenboven dienen de aanbieders van de pc-pakketten in staat te zijn hun commerciële acties op dit aanbod af te stemmen. Uit een rondvraag bij de sector blijkt immers dat de eerste reclamefolders voor het nieuwe schooljaar reeds eind juli verdeeld zullen worden.

Bijgevolg is het essentieel dat de aanbieders van deze pc-pakketten reeds eind juni uitsluitsel hebben over de wettelijke omkadering van dit initiatief.

Daarenboven heeft deze regering in haar regeerakkoord het vernauwen van de digitale kloof als een speerpunt van haar beleid inzake telecommunicatie en e-gov gemaakt. Nog meer dan anders is - in deze economisch onzekere tijden - het beschikken over een computer en een internetverbinding noodzakelijk om op een volwaardige manier te kunnen participeren op de arbeidsmarkt".

Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, heeft de afdeling Wetgeving, zich moeten beperken tot het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond en van de vraag of aan de voorgeschreven vormvereisten is voldaan.

Strekking en rechtsgrond van het ontwerp Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe de voorwaarden en de procedure van erkenning vast te stellen van de pc-pakketten "Internet voor iedereen II", die worden omschreven in artikel 1 van het ontwerp. Tevens worden de gevolgen van dergelijke erkenning geregeld en wordt in een aantal controlemaatregelen voorzien.

De ontworpen regeling vindt rechtsgrond in artikel 35, § 3, van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen, dat luidt : « De Koning bepaalt bij een besluit, vastgesteld na overleg in de Ministerraad : 1° de nadere erkenningsvoorwaarden, de nadere technische normen en kwalitatieve vereisten voor elk van de in paragraaf 2 bedoelde onderdelen (1);2° de procedure die gevolgd moet worden voor het verkrijgen en het behouden van de erkenning bedoeld in paragraaf 1, met inbegrip van de controlebepalingen en de bepalingen voor de herroeping van de erkenning;3° de gevolgen van de erkenning voor de verkoper van een erkend pakket, evenals de sancties bij inbreuken op de bepalingen van dit hoofdstuk en zijn uitvoeringsbesluiten.» Onderzoek van de tekst Aanhef 1. De akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting (niet : Minister van Begroting) dateert van 16 juni 2009.Men passe de redactie van het derde lid van de aanhef in die zin aan. 2. Het lid van de aanhef waarin wordt verwezen naar het advies van de Raad van State dient als volgt te worden geredigeerd : « Gelet op advies 46.886/1 van de Raad van State, gegeven op 18 juni 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; ».

Artikel 3 1. In het laatste lid van artikel 3, § 1, 5°, van het ontwerp stemmen de woorden "kan worden beperkt door de gebruiker", in de Nederlandse tekst, niet overeen met de woorden "peut être limité pour l'utilisateur", in de Franse tekst.Deze discordantie moet worden weggewerkt. 2. Rekening houdend met de terminologie die wordt gebruikt in bijvoorbeeld artikel 5, eerste lid, 5°, van het ontwerp, en in het verslag aan de Koning, rijst de vraag of in artikel 3, § 2, van het ontwerp niet zozeer "prijzen" worden opgelegd, doch wel "maximumprijzen".Indien dat de bedoeling is, moet ook in de laatstgenoemde bepaling van "maximumprijzen" melding worden gemaakt. 3. In artikel 3, § 3, 2 en 3, van het ontwerp, wordt in de Nederlandse tekst gerefereerd aan een "nationaal evenwichtig geografisch spreidingsplan".In de Franse tekst wordt telkens melding gemaakt van "un plan de répartition géographique équilibré".

De betrokken omschrijving dient meer eenvormig te worden gemaakt, wat de verwijzing naar het "nationaal" karakter van het beoogde spreidingsplan betreft.

Artikel 4 1. In artikel 4, eerste lid, van het ontwerp, schrijve men : "... met gebruikmaking van het als bijlage 1 bij dit besluit opgenomen modelformulier...". 2. In artikel 4, eerste lid, wordt bepaald dat de erkenningsaanvraag, samen met het referentiedossier, ten laatste op 25 juni 2009 moet worden neergelegd bij of ter post aangetekend moet worden verzonden aan de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie. De uiterste datum van 25 juni 2009 laat aan de aanvragers geen redelijke termijn om van de ontworpen regeling kennis te nemen en om, rekening houdend daarmee, een aanvraagdossier te kunnen voorbereiden en indienen. De stellers van het ontwerp dienen daarom te overwegen om de aanvragers een langere termijn te bieden waarbinnen zij hun erkenningsaanvraag kunnen indienen.

Artikel 5 In de opsomming, vervat in artikel 5, eerste lid, van het ontwerp, horen uitsluitend elementen thuis die beantwoorden aan de erkenningsvoorwaarden, bedoeld in artikel 3 van het ontwerp. Om die reden past de "omschrijving van (de) door de aanvrager gegarandeerde verkoop op afbetaling" (artikel 5, eerste lid, 8), niet in de opsomming van elementen die voorkomt in artikel 5, eerste lid, van het ontwerp. Beter ware het om de aangehaalde omschrijving uit de betrokken opsomming te lichten en in een afzonderlijk lid van artikel 5 op te nemen (2). Daarbij zal er uiteraard moeten over worden gewaakt dat de betrokken omschrijving dezelfde is in de Nederlandse en de Franse tekst, wat nu niet het geval is.

Artikel 8 In artikel 8, § 1, van het ontwerp wordt onder meer bepaald dat elke promotiecampagne wordt gevoerd volgens een voorafgaandelijk aan de "federale overheid" bezorgd en door die overheid goedgekeurd communicatieplan. Ter wille van de duidelijkheid van de regelgeving wordt best geëxpliciteerd wat voor de toepassing van de betrokken bepaling precies moet worden verstaan onder "federale overheid".

Artikel 9 Wat de vereiste vermelding « Start2surf@home » betreft, verschillen de Nederlandse en de Franse tekst van zowel het eerste als het tweede lid van artikel 9 van het ontwerp. Beide teksten dienen ook op dat punt met elkaar in overeenstemming te worden gebracht.

Artikel 11 Rekening houdend met de verwijzing naar de betrokken bijlagen in respectievelijk artikel 4, eerste lid, en artikel 8, § 2, eerste lid, van het ontwerp, is artikel 11 overbodig en moet het uit het ontwerp worden weggelaten. De volgende artikelen moeten dan uiteraard worden vernummerd.

Artikel 12 Indien wordt ingegaan op de suggestie, geformuleerd onder opmerking 2 bij artikel 4 van het ontwerp, vervalt de reden waarom in artikel 12 wordt afgeweken van de gangbare termijn van inwerkingtreding van besluiten en dient de beoogde datum van inwerkingtreding te worden aangepast. (1) Bedoeld worden de onderdelen van het pakket "Internet voor iedereen".(2) Ook de opsomming van componenten, onder 3 van bijlage 1, moet dan worden aangepast. De kamer was samengesteld uit : De heren : M. Van Damme, kamervoorzitter;

J. Baert en W. Van Vaerenbergh, staatsraden;

M. Rigaux en M. Tison, assessoren van de afdeling Wetgeving, Mevr. G. Verberckmoes, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door de heer D. Van Eeckhoutte, adjunct-auditeur. (...) De griffier, G. Verberckmoes.

De voorzitter, M. Van Damme.

12 JULI 2009. - Koninklijk besluit ter uitvoering van artikel 35, § 3, van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de procedure tot erkenning van een pakket « Internet voor iedereen II » en houdende controlebepalingen ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen, inzonderheid artikel 35, § 3;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 8 juni 2009;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 16 juni 2009;

Gelet op het verzoek tot spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat het noodzakelijk is om de maatregel zo snel mogelijk inwerking te laten treden;

Dat het verzoek om spoedbehandeling is gemotiveerd door de economische en financiële crisis waarin de gehele wereld, maar in belangrijke mate ook België verkeert.

Gelet op het eerder (11 december 2008) aangekondigde herstelplan van de Regering en de bijhorende maatregelen, beschouwt de federale regering het in dit economisch ongunstig tijdperk als haar prioriteit om het economisch weefsel van onze maatschappij te beschermen en de koopkracht van haar burgers te waarborgen.

De voorgestelde maatregelen moeten met andere woorden zowel de gezinnen als de bedrijven helpen om deze moeilijke periode te overbruggen.

Het primaire doel van deze maatregel is immers de koopkracht van de gezinnen bij aanvang van het nieuwe schooljaar te versterken. Het begin van het nieuwe schooljaar noopt immers vele gezinnen tot extra uitgaven. In een gezin met een gemiddeld inkomen kunnen deze uitgaven een aanzienlijk deel uit het gezinsbudget van de maanden augustus en september opslorpen. De door deze actie geïntroduceerde pc-pakketten stelt de gezinnen in staat aan gunstige voorwaarden een computer en bijhorende internetaansluiting aan te schaffen.

Daarnaast is het eveneens van belang deze actie voldoende tijdig bij de potentiële aanbieders van deze pc-pakketten kenbaar te maken. Aan deze aanbieders dient voldoende rechtszekerheid te worden geboden, zowel op het vlak van het verkrijgen van een erkenning om deze pc-pakketten te verdelen als wat betreft de technische modaliteiten en kwaliteitsvereisten waaraan de voorgestelde pc-pakketten moeten voldoen. Daarenboven dienen de aanbieders van de pc-pakketten in staat te zijn hun commerciële acties op dit aanbod af te stemmen. Uit een rondvraag bij de sector blijkt immers dat de eerste reclamefolders voor het nieuwe schooljaar reeds eind juli verdeeld zullen worden.

Bijgevolg is het essentieel dat de aanbieders van deze pc-pakketten reeds eind juni uitsluitsel hebben over de wettelijke omkadering van dit initiatief.

Daarenboven heeft deze regering in haar regeerakkoord het vernauwen van de digitale kloof als een speerpunt van haar beleid inzake telecommunicatie en e-gov gemaakt. Nog meer dan anders is - in deze economisch onzekere tijden - het beschikken over een computer en een internetverbinding immers noodzakelijk om op een volwaardige manier te kunnen participeren op de arbeidsmarkt. Daarbij wordt in de eerste plaats, naast de mensen die reeds een betrekking hebben, gedacht aan de mensen die op zoek moeten naar een job en over alle mogelijkheden moeten kunnen beschikken om kennis te kunnen nemen van de op de arbeidsmarkt beschikbare vacatures.

Dat met voorliggend ontwerpbesluit uitvoering wordt gegeven aan artikel 35, § 3, van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009;

Dat voormelde wet het principe van de erkenning van bepaalde pakketten invoert, met name elk pakket dat uit bepaalde in de wet opgesomde componenten bestaat;

Dat met het oog op doelmatige samenstelling van het pakket, de overheid een overleg heeft georganiseerd met vertegenwoordigers van de potentieel betrokken sectoren en belangenorganisaties;

Aangezien de maatregel bovendien is gekoppeld aan het belastbaar tijdperk 2009 en 2010, en de toepassing ervan beperkt is in de tijd, met name tot 30 april 2010, is het in het belang van zowel de consumenten als de producenten, dat de regeling zo snel mogelijk in voege treedt teneinde beide groepen de ontworpen regeling zo optimaal mogelijk te kunnen toepassen.

Gelet op het advies 46.886/1 van de Raad van State, gegeven op 18 juni 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van Onze Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Algemene bepaling

Artikel 1.Eenieder die een basispakket « Start2surf@home » en een daarop gebaseerd pakket rechtstreeks of onrechtstreeks wenst te verdelen, in de handel te brengen of te koop wil stellen, dient voorafgaandelijk een basispakket te laten erkennen, in overeenstemming met de procedure beschreven in de artikelen 4 tot 6. Een verleende erkenning geldt ten aanzien van eenieder die optreedt bij het verdelen, het in de handel brengen of het te koop stellen van het pakket. Een verleende erkenning geldt ten aanzien van het basispakket en ten aanzien van elk op het basispakket gebaseerd pakket. HOOFDSTUK II. - Erkenningsvoorwaarden

Art. 2.De erkenning van een basispakket « Start2surf@home » wordt verleend voor zover is aangetoond dat het pakket wordt samengesteld uit de in artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009 voorgeschreven onderdelen, en voor zover het pakket minimaal voldoet aan de erkenningsvoorwaarden voorzien in artikel 3 van dit besluit.

Art. 3.§ 1. Technische normen en kwalitatieve vereisten.

De samenstellende onderdelen van een pakket voldoen aan de volgende minimale technische normen en kwalitatieve vereisten : 1. Voor de hardware : - voor een desktop pc : Sysmark 2007 preview productivity index 100 2048 MB RAM; 320 GB Harde schijf;

DVD +-/RW/+R9;

Geluidskaart;

Videokaart/adapter 256 MB toegekend; 100Mb on-board netwerkinterface (ethernet); 5 x USB 2.0; 18,5" inch Display;

BE toetsenbord; 2 jaar garantie. - voor een desktop configuratie, type nettop : Mobile Mark 2007 Performance qualification 70 1024 MB RAM; 160 GB Harde schijf;

DVD +-/RW/+R9;

Geluidskaart;

Videokaart/adapter 256 MB toegekend; 100Mb on-board netwerkinterface (ethernet); 3 x USB 2.0; 18,5" inch Display;

BE toetsenbord; 2 jaar garantie. - voor een laptop configuratie : Sysmark 2007 preview productivity index 96 2048 MB RAM; 160 GB Harde schijf;

DVD +-/RW/+R9;

Geluidskaart;

Videokaart/adapter 256 MB toegekend;

WIFI;

Batterij minimum 3 uur autonomie 100Mb on-board netwerkinterface (ethernet); 3 x USB 2.0; 15,4" inch Display;

BE toetsenbord; 2 jaar garantie. - voor een draagbare configuratie, type netbook : Mobile Mark 2007 Performance qualification 70 1024 MB RAM; 160 GB Harde schijf;

Geluidskaart;

Videokaart/adapter 128 MB gedeeld;

WIFI;

Batterij minimum 3 uur autonomie 100Mb on-board netwerkinterface (ethernet); 3 x USB 2.0; 10,1" inch Display met minimale resolutie van 1024 x 600;

BE toetsenbord; 2 jaar garantie. 2. Voor de kaartlezer : Een in het toetsenbord of pc geïntegreerde chipkaartlezer of een chipkaartlezer voorzien van een USB-aansluiting. De chipkaartlezer is compatibel met de elektronische identiteitskaart. 3. De software, van het type open-source en/of commercieel voorziet : een besturingssysteem; een internetbrowser; een kantoorsuite, waaronder wordt begrepen een programma voor : tekstverwerking, rekenblad en gegevensbestand; een fotobewerkingspakket.

De software wordt ter beschikking gesteld met inbegrip van een gebruikerslicentie en de mogelijkheid van de gebruiker om gratis updates van de software te verkrijgen voor minstens één kalenderjaar.

De in het eerste lid vermelde software wordt ter beschikking gesteld met inbegrip van een herstelfunctie.

De gebruikersinterface van de computer wordt minstens in de drie officiële talen voorzien. 4. Voor de beveiligingssoftware : Minstens wordt de volgende software van het type open-source en/of commercieel ter beschikking gesteld : een anti-virus programma; een anti-spam programma; een anti-spyware programma; een anti-phishing programma; een persoonlijke firewall.

De veiligheidssoftware wordt ter beschikking gesteld met inbegrip van een gebruikerslicentie en de mogelijkheid van de gebruiker om gratis updates van de software en virusdefinities te verkrijgen voor minstens één kalenderjaar.

De beveiligingssoftware wordt ter beschikking gesteld met inbegrip van een herstel functie. 5. Voor de breedbandaansluiting : Minimum download 1 Mbps; Minimum upload 128 Kbps;

Minimum 1GB volume per maand.

Indien het volume 1GB per maand overtreft, moet de burger de mogelijkheid hebben te blijven surfen zonder meerprijs, eventueel tegen een verminderde download capaciteit.

De breedbandaansluiting wordt geleverd met inbegrip van een abonnement geldig voor één kalenderjaar. Het abonnement is niet automatisch verlengbaar en kan zonder bijkomende formaliteiten door de consument worden beëindigd.

Maximum één maand voor het einde van het abonnement wordt de consument hiervan in kennis gesteld door de leverancier. De leverancier informeert de consument tevens over de mogelijkheid tot verlenging van het abonnement, met inbegrip van de abonnements en andere kosten en de algemene voorwaarden die daarop van toepassing zijn.

De breedbandaansluiting wordt geleverd met inbegrip van de installatie of installatiebijstand waaronder minstens gratis telefonische assistentie wordt begrepen.

Het abonnement omvat gratis bijstand aan de consument via een helpdesk voor basisproblemen met betrekking tot de geleverde breedbanddienst.

De helpdesk is via een gratis telefoonnummer te bereiken en bemand.

Het breedbandabonnement omvat gratis toegang tot een systeem van beveiliging en, beperking van de toegang tot het internet en internetsites, op basis waarvan de toegang tot internetsites hetzij in de tijd, hetzij tot bepaalde sites kan worden beperkt voor de gebruiker. 6. Voor de basisopleiding : De basisopleiding, welke eveneens toegankelijk en aangepast moet zijn voor mensen met een handicap, met inbegrip van slechthorende of dove personen, bevat voor een minimum van 4 lesuren, opleidingsonderdelen over de volgende onderwerpen : basisgebruik van de computer en het besturingssysteem; basisgebruik van de kantoorsuite; omgaan met de beveiligingssoftware, met inbegrip van het opstarten van de software en de interpretatie van de resultaten; het nemen van een back-up; het surfen op internet en het gebruik van een zoekmachine; het gebruik van de elektronische identiteitskaart en het gebruik van de toepassing « mijn dossier » aangeboden door het Rijksregister van de Natuurlijke Personen; het opzetten van een emailaccount, met inbegrip van het verzenden en ontvangen van een emailbericht.

De basisopleiding wordt op individuele basis hetzij in groep van maximaal 15 personen gegeven. Aan elk van de deelnemers wordt elektronisch cursusmateriaal (e-opleiding), waarbij de nodige aandacht zal worden geschonken aan personen met een handicap, overhandigd op basis waarvan de deelnemer na het volgen van de basisopleiding de opleiding opnieuw kan volgen of vervolledigen, hetzij on-line hetzij off-line.

Per provincie wordt de basisopleiding in minstens één opleidingscentrum gegeven. § 2. Maximale prijs van het erkende basispakket.

De maximale prijzen exclusief belasting over de toegevoegde waarde van de erkende basispakketten zijn : - 489,00 euro exclusief belasting over de toegevoegde waarde voor een pakket met een desktop configuratie; - 349,00 euro exclusief belasting over de toegevoegde waarde voor een pakket met een desktop configuratie; type nettop; - 499,00 euro exclusief belasting over de toegevoegde waarde voor een pakket met een laptop configuratie; - 389,00 euro exclusief belasting over de toegevoegde waarde voor een pakket met een draagbare configuratie; type netbook.

De verkoopprijs exclusief belasting over de toegevoegde waarde van een pakket verkocht onder de benaming « Start2surf@home » mag niet meer bedragen dan het dubbele van de maximale prijzen exclusief belasting over de toegevoegde waarde van de erkende basispakketten als vermeld in het vorige lid. Daarenboven mag de verkoopprijs inclusief belasting over de toegevoegde waarde van een pakket verkocht onder de benaming « Start2surf@home » nooit meer bedragen dan 999 EUR. § 3. Bijkomende erkenningsvoorwaarden. 1. Documentatie Elk pakket bevat volledige en accurate gebruikersdocumentatie met betrekking tot de verschillende componenten bedoeld in artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009.De gebruikersdocumentatie is in de drie officiële talen voorzien. Elk pakket bevat ten minste een versie van de gebruikersdocumentatie in de taal van het gebied waar het wordt geleverd. 2. Distributie De pakketten worden volgens een door de aanvrager opgesteld distributieschema, verdeeld, waarbij de distributie binnen de dertig kalenderdagen na de erkenning, wordt gestart.De distributie van de pakketten gebeurt volgens een nationaal evenwichtig geografisch spreidingsplan. Het distributieschema vermeldt de gebruikte distributiekanalen. 3. Dienst na-verkoop Bij elke aankoop van een pakket wordt een dienst na verkoop aangeboden die volgens een nationaal evenwichtig geografisch spreidingsplan wordt gegarandeerd. De dienst na verkoop omvat minstens een bemande telefonische helpdesk bereikbaar tijdens de kantooruren via een gratis telefoonnummer.

De consument dient binnen redelijke termijnen geholpen te worden. HOOFDSTUK III. - Erkenningsprocedure

Art. 4.Met het oog op de erkenning wordt een erkenningsaanvraag ingediend met gebruikmaking van het als bijlage 1 bij dit besluit opgenomen modelformulier met inbegrip van een referentiedossier in twee exemplaren. De erkenningaanvraag wordt samen met het referentiedossier uiterlijk tien werkdagen na publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad, neergelegd bij of per aangetekende post verzonden aan de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie.

De Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie verstrekt aan de aanvrager onverwijld een melding van ontvangst van de erkenningaanvraag en het referentiedossier.

Art. 5.Het referentiedossier omvat alle elementen die kunnen aantonen dat het basispakket waarvoor erkenning wordt gevraagd is samengesteld uit de in artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009 opgesomde componenten, en dat elk van deze componenten aan de in artikel 3 van dit besluit voorgeschreven erkenningsvoorwaarden voldoet. Het referentiedossier bevat minstens de volgende elementen : 1° de identificatie van de aanvrager, met inbegrip van de handelsvorm, en, in voorkomend geval, een beschrijving van het geheel van ondernemingen waarmee de aanvrager zich voor het aanbieden van het pakket heeft verbonden en namens wie hij ten aanzien van de overheid als verantwoordelijke optreedt;2° de technische documentatie en specificaties met betrekking tot de computer (hardware) met inbegrip van de kaartlezer;3° de algemene en technische documentatie van de basissoftware, met inbegrip van de toepasselijke licentievoorwaarden;4° de algemene en technische documentatie met betrekking tot de breedbandaansluiting of breedbandaansluitingen, met inbegrip van de toepasselijke algemene dienstverleningsvoorwaarden;5° een opgave van de maximumprijs waaraan het basispakket aan de consument mag worden verkocht;6° een beschrijving van de garantievoorwaarden die aan de consument worden verleend met inbegrip van de werking van de dienst na verkoop;7° een beschrijving van de onderdelen van de aangeboden basisopleiding, met inbegrip van de modaliteiten;8° een beschrijving van de promotiecampagne die de aanvrager met betrekking tot het pakket zal voeren;9° een distributieschema met inbegrip van de gebruikte distributiekanalen;10° een gedetailleerde beschrijving van de dienst na-verkoop met inbegrip van de werking van de helpdesk en de antwoordtijden. De aanvrager mag in het referentiedossier bijkomende informatie of stukken opnemen die voor de beoordeling van de erkenningsaanvraag nuttig worden geacht.

Art. 6.§ 1. Uiterlijk tien werkdagen na ontvangst van de erkenningsaanvraag en het referentiedossier erkent de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie het pakket, voor zover de erkenningsaanvraag en het referentiedossier alle in artikel 5 omschreven stukken bevat en daaruit blijkt dat aan de in artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009 vermelde voorwaarden is voldaan.

Door de erkenning van een basispakket wordt de verkoper toegelaten het basispakket en de op het erkend basispakket gebaseerde pakketten onder de benaming « Start2surf@home » in de handel te brengen en rechtstreeks of via tussenkomst van een onderaannemer te koop aan te bieden. Een op het erkend basispakket gebaseerd pakket dient te voldoen aan de in artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009 vermelde voorwaarden, aan dezelfde voorwaarden te voldoen als deze bepaald in dit besluit, minimum voor één van de onderdelen te beantwoorden aan betere normen en vereisten dan deze beschreven in artikel 3, § 1, en aangeboden worden door dezelfde verkoper.

De erkenning van de pakketten geldt tot 30 april 2010. § 2. Wanneer de ingediende erkenningaanvraag of het referentiedossier onvolledig is of wanneer uit de stukken blijkt dat niet aan de in artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009 vermelde voorwaarden is voldaan, stelt de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie de aanvrager van de weigering tot erkenning per aangetekende brief in kennis, uiterlijk tien dagen na ontvangst van de erkenningaanvraag en het referentiedossier. HOOFDSTUK IV. - Gevolgen van de erkenning

Art. 7.De leverancier brengt het erkende basispakket « Start2surf@home » en eventueel de op het basispakket gebaseerde pakketten in de handel en de verkoper biedt ze te koop aan in overeenstemming met de bepalingen van dit besluit en de in het referentiedossier opgegeven elementen en voorwaarden, uiterlijk zes weken na kennisgeving van de erkenning.

Art. 8.§ 1. De erkende leverancier en/of verkoper staan, op eigen kosten, in voor het voeren van een nationaal evenwichtig gespreide en multi-kanaal georiënteerde promotiecampagne voor de verkoop van de pakketten « Start2surf@home ». Elke promotiecampagne wordt gevoerd volgens een communicatieplan dat voorafgaandelijk is overgemaakt aan en goedgekeurd door de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie. § 2. Iedere promotiecampagne die door de leverancier en/of verkoper wordt gevoerd in het kader van de verkoop van de erkende pakketten « Start2surf@home » voorziet op kosten van deze leverancier en/of verkoper, verplicht, een verwijzing naar de Federale Overheid en het logo « Start2surf@home » en dit volgens het als bijlage 2 bij dit besluit opgenomen model.

Voor de erkende pakketten daarenboven mag de verkoper, op eigen kosten, de voornoemde verwijzing aanbrengen op de in de handel gebrachte en te koop aangeboden pakketten.

Art. 9.De verkoper bevestigt door middel van een factuur of een afzonderlijk attest dat het verkochte pakket voldoet aan de door artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009 voorgeschreven vereisten en de vermelding « Start2surf@home » bevatten.

Elke factuur, elk aankoopbewijs en elk betalingsbewijs dat door de verkoper aan de consument wordt afgeleverd, moet in overeenstemming zijn met de in artikel 46 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009 opgenomen voorschriften. HOOFDSTUK V. - Controlebepalingen

Art. 10.Onverminderd de bevoegdheden en actiemogelijkheden van andere overheden of controlediensten beschikt de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie, over het recht om de « Start2surf@home » pakketten aan een controle te onderwerpen bij klacht of vermoeden van niet-overeenstemming van het pakket met het bepaalde in artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009, met dit besluit of met het ingediende referentiedossier.

Wanneer de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie vaststelt dat het door de verkoper in de handel gebrachte en te koop aangeboden pakket niet overeenstemt met het bepaalde in artikel 35 van de wet houdende diverse bepalingen van 6 mei 2009, met dit besluit of met de in het referentiedossier vermelde elementen, maant zij de verkoper aan binnen een termijn van tien kalenderdagen de vastgestelde onregelmatigheid te verhelpen.

De erkenning wordt onmiddellijk herroepen indien na het verstrijken van de termijn van tien kalenderdagen niet aan de vastgestelde onregelmatigheid is verholpen. Door herroeping van de erkenning kunnen noch het basispakket noch de daarop gebaseerde pakketten nog worden aangeboden door de verkoper, onder de naam « Start2Surf@home », of met het logo « Start2Surf@home ». De Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie zal de verkoper hiervan onverwijld in kennis stellen per aangetekend schrijven, en de reden van herroeping motiveren.

De Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie brengt elke beslissing tot herroeping onverwijld ter kennis van de Federale Overheidsdienst Financiën. HOOFDSTUK VI. - Slotbepalingen

Art. 11.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 12.Onze Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 12 juli 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, V. VAN QUICKENBORNE

Bijlage 1 bij het koninklijk besluit ter uitvoering van artikel 35, § 3, van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de procedure tot erkenning van een pakket « Internet voor iedereen II » en houdende controlebepalingen Modelformulier voor de aanvraag van een Erkenning van een pakket « Start2Surf@home ». 1. Identificatie van de aanvrager Naam : Adres maatschappelijke zetel : Ondernemingsnummer : Vertegenwoordigd door : in de hoedanigheid van Contactpersoon : 2.De inschrijver verklaart in orde te zijn met de betaling van zijn fiscale en sociale schulden. 3. De aanvraag strekt tot de erkenning van een pakket in het kader van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen, inzonderheid artikel 35, § 3, en heeft betrekking op de volgende componenten : (gelieve een bondige omschrijving te geven van de inhoud van elke component, met verwijzing naar de relevante stukken in het referentiedossier) Hardware : Software : Internetaansluiting : Samenstelling en duur van het opleidingsonderdeel : Maximale verkoopprijs van het pakket aan de consument : Voorstel tot financiering : Waarde van de promotiecampagne : 4.Door de ondertekening van dit aanvraagformulier en het indienen van een erkenningsaanvraag en bijhorende referentiedossier, verklaart de aanvrager dat de gegevens juist en actueel zijn.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 12 juli 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen V. VAN QUICKENBORNE

Bijlage 2 bij het koninklijk besluit ter uitvoering van artikel 35, § 3 van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de procedure tot erkenning van een pakket « Internet voor iedereen II » en houdende controlebepalingen Elke promotieactie in het kader van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen, inzonderheid artikel 35, § 3; en desgevallend ook in het kader van de in de handel gebrachte en te koop aangeboden pakketten voorziet de volgende verwijzing : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De logo's « Start2Surf@home » en « .be »; alsook de bijbehorende grafische charters worden beschikbaar gesteld via www.start2surf.be Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 12 juli 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen V. VAN QUICKENBORNE

^