Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 maart 2008
gepubliceerd op 15 april 2008

Koninklijk besluit tot vastlegging van de taken van de cel dispatching dringende geneeskundige hulpverlening en medische bewaking

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2008024138
pub.
15/04/2008
prom.
10/03/2008
ELI
eli/besluit/2008/03/10/2008024138/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 MAART 2008. - Koninklijk besluit tot vastlegging van de taken van de cel dispatching dringende geneeskundige hulpverlening en medische bewaking


VERSLAG AAN DE KONING Sire, In de programmawet van 9 juli 2004 wordt onder het gezag van de Minister die bevoegd is voor Volksgezondheid een cel dispatching dringende geneeskundige hulpverlening en medische bewaking opgericht.

De oprichting van deze cel beantwoordt rechtstreeks aan een dubbele doelstelling inzake doeltreffendheid en efficiëntie wat betreft de volksgezondheid, met name : 1. zich inzetten om het sterftecijfer en de morbiditeit te doen dalen bij patiënten die het slachtoffer zijn van een pathologie waarbij dringend ingegrepen moet worden na een noodoproep;2. bij elke medische noodsituatie het antwoord bieden dat het meest aangepast is aan de vastgestelde behoefte, rekening houdend met de beschikbare middelen. Die twee doelstellingen houden in dat, zowel wat betreft de behandeling van de oproepen als wat betreft de analyse en de monitoring van de risico's, de Minister van Volksgezondheid zorgt voor een operationele medische expertise voor het gehele territorium, 24 uur op 24 en die deel uitmaakt van de federale structuren voor het beheer van de hulpverlening.

Die doelstellingen worden steeds belangrijker gezien : 1. het toenemende gebruik van de moderne communicatiemiddelen (GSM, telemonitoring...) door de patiënten en de getuigen van noodsituaties; 2. de verwijzing naar het dringende karakter die werd opgenomen in de regelgeving om aan de hand van terugbetalingen en remgeld de zorgtrajecten van de patiënten te beïnvloeden, waarvoor een zo gekwalificeerd mogelijke validatie nodig is;3° de efficiënte organisatie van de dringende zorg zowel wat betreft de huisartsenkringen als wat betreft de zorgbekkens op het niveau van de ziekenhuizen waarvan de beschikbaarheden en de capaciteit in real time gemeten moeten worden; 4. de risico's verbonden aan de nieuwe bedreigingen voor de volksgezondheid (pandemie, bioterrorisme...).

Er worden drie opdrachten aan die cel toegekend : - de ontvangst van de oproepen die door het Agentschap voor de oproepen tot de hulpdiensten worden doorgeschakeld; - de ontvangst van de oproepen rechtstreeks van de gezondheidszorgbeoefenaars zoals bedoeld in het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967; - de opdrachten op het vlak van medische bewaking.

Zonder afbreuk te doen aan de opdrachten van het Agentschap voor de oproepen tot de hulpdiensten, kunnen deze drie opdrachten worden uitgebreid voor zover dit aan een beheersdoelstelling van de dringende medische hulpverlening en van de medische bewaking beantwoordt.

Dit besluit heeft tot doel deze drie opdrachten vast te leggen door de activiteiten die ze inhouden te omschrijven. Het legt met andere woorden vast welke activiteiten de cel absoluut moet verzekeren om de uitvoering van haar taken te garanderen.

Deze cel is belast met een geheel van opdrachten en taken, ongeacht de structuren die reeds bestaan of gecreëerd zullen worden, die deze zullen uitvoeren. 1. Wat het ontvangen van de oproepen betreft : Het ontvangen en verwerken van de oproepen moet 24 uur op 24 verzekerd zijn.De functie dispatching staat absoluut centraal bij het begrip beheer. De bedoeling is dat de oproep op een bepaald moment kan worden beantwoord, geanalyseerd, verwerkt en opgevolgd tijdens de interventies op het terrein en de analyse a posteriori. 2. Wat de medische bewaking betreft : De laatste jaren zijn de gezondheidsrisico's toegenomen en meer gevarieerd geworden.Enerzijds hebben zich nieuwe vormen van noodsituaties voorgedaan. Sommige zijn het gevolg van een volkomen nieuw risico, er ontstaan nieuwe ziektes en het vrije verkeer van personen en goederen kan de risico's doen toenemen. Anderzijds kunnen gekende risico's nieuwe gezondheidscrisissen veroorzaken, denken we maar aan het bioterrorisme.

De verantwoordelijkheid van de overheidsinstanties in het kader van hun bevoegdheden op het vlak van gezondheidsveiligheid komt opnieuw op de voorgrond.

De Minister van Volksgezondheid moet ervoor zorgen dat de bevolking beschermd is tegen gezondheidsrisico's. Een nulrisico bestaat echter niet. Men kan de bevolking onmogelijk garanderen dat er zich geen gezondheidsnoodsituatie zal voordoen. De overheid moet zich dus ook kunnen voorbereiden en een eventuele noodsituatie kunnen beheren.

Deze opdracht is verschillende jaren door een cel medische bewaking vervuld. Vervolgens is gebleken dat de activiteit van medische bewaking en dringende geneeskundige hulpverlening beter op elkaar moeten worden afgestemd. De ervaringen op het vlak van urgenties die zijn opgedaan uit de praktijk van de dringende medische hulpverlening moeten het mogelijk maken het dubbel gebruik van de middelen te voorkomen en de coördinatie bij het beheer van een noodsituatie te garanderen. 3. Taken die nodig zijn voor het beheer van de dringende geneeskundige hulpverlening en de medische bewaking : Om haar taken zo goed mogelijk te kunnen vervullen, moet de cel dispatching dringende geneeskundige hulpverlening en medische bewaking relevante informatie bij de structuren en instellingen die ter zake bevoegd zijn, kunnen opvragen.Ze moet ook een registratiebeleid voeren, waardoor een betere evaluatie van de risico's, een betere diagnose en een betere behandeling van de patiënten mogelijk worden.

Ze moet toezien op de aanpassing van de procedures aan de evolutie van de wetenschap en de technieken en zich houden aan de vereisten op het vlak van het kwaliteitsbeheer.

Ten slotte vervult de cel de taken opgenomen in het internationaal gezondheidsreglement binnen de perken van de bevoegdheden van de Federale Overheid.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, De zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX

10 MAART 2008. - Koninklijk besluit tot vastlegging van de taken van de cel dispatching dringende geneeskundige hulpverlening en medische bewaking ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 108 van de Grondwet;

Gelet op de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening, inzonderheid op artikel 1, derde lid, vervangen bij de wet van 22 februari 1998;

Gelet op de programmawet van 9 juli 2004, inzonderheid artikel 207;

Gelet op de wet van 13 december 2006 houdende diverse bepalingen betreffende gezondheid, inzonderheid op artikel 67, § 1;

Gelet op het koninklijk besluit nr. 78 van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, inzonderheid op artikel 37bis ;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 26 februari 2007;

Gelet op het advies 42.724/3 van de Raad van State, gegeven op 24 april 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° oproep : oproep bedoeld in artikel 207, § 2, van de programmawet van 9 juli 2004, onverminderd artikel 206 van dezelfde wet;2° protocol : geheel van te volgen regels en procedures bij de uitvoering van de opdrachten van de cel, zoals de protocollen bedoeld in artikel 198, § 1, 2°, van de Programmawet van 9 juli 2004, alsook van de protocollen bedoeld in artikel 6bis, § 4, van het koninklijk besluit van 2 april 1965 houdende vaststelling van de modaliteiten tot inrichting van de dringende geneeskundige hulpverlening en houdende aanwijzing van de gemeenten als centra van het eenvormig oproepstelsel;3° agentschap : het agentschap voor de oproepen tot de hulpdiensten zoals bedoeld in artikel 197 van de programmawet van 9 juli 2004;4° medische dispatching : functie van het ontvangen van oproepen, analyseren van de vraag, verwerken en opvolgen van de daarop betrekking hebbende interventie, en dit 24 uur op 24 over het ganse grondgebied;5° cel : de cel dispatching dringende geneeskundige hulpverlening en medische bewaking van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu zoals bedoeld in artikel 207, § 1, van de programmawet van 9 juli 2004;6° medische bewaking : als voorbereiding en in het kader van situaties van potentiële of reële gezondheidscrisissen, het toezicht, de analyse, de voorbereiding van antwoorden en de coördinatie van de interventies, voor wat betreft de medische aspecten, met het oog op het nemen van de gepaste maatregelen.

Art. 2.De cel omvat het geheel van taken en verantwoordelijkheden voorzien in artikel 207 van de programmawet van 9 juli 2004, alsook de opvolging van de uitvoering van de protocollen voor het rechtstreeks of onrechtstreeks beantwoorden van oproepen, onverminderd de bevoegdheidsverdeling voorzien in het koninklijk besluit van 2 april 1965 houdende vaststelling van de modaliteiten tot inrichting van de dringende geneeskundige hulpverlening en houdende aanwijzing van de gemeenten als centra van het eenvormig oproepstelsel en onverminderd de bepaling opgenomen in artikel 206 van de programmawet van 9 juli 2004.

Art. 3.De cel verzekert de omkadering van de dringende geneeskundige hulpverlening en de medische bewaking. Deze functie omvat ten minste de volgende taken : 1° het voorstellen van aanpassingen, voor hetgeen haar aanbelangt, van de protocollen gebruikt door het agentschap, onverminderd de opdrachten van het agentschap;2° de uitwerking van aanbevelingen met betrekking tot de basisopleiding en de voortgezette opleiding van de hulpverleners voorzien in de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening en de medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening geïntegreerd in de noodplanning;3° het uitwerken van de nodige protocollen voor de uitoefening van haar operationele functie voorzien in de artikelen 4 en 5, onverminderd de bevoegdheden van het agentschap en de andere hulpdiensten.

Art. 4.De cel verzekert een operationele rol in de medische dispatching in het kader van de dringende geneeskundige hulpverlening.

Deze functie wordt op gedecentraliseerde wijze vervuld, onder het gezag van de Minister die de Volksgezondheid onder zijn bevoegdheid heeft, en bevat minstens de volgende taken : 1° het sturen van aangepaste dringende geneeskundige hulpverlening, volgens de voorstellen uitgaande van de protocollen, uitgevoerd door het agentschap voor de oproepen die door het Agentschap worden overgemaakt;2° het valideren van de bestemmingen in functie van de pathologieën, de protocollen bedoeld in artikel 4, 6°, van het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 tot oprichting van de commissies voor dringende geneeskundige hulpverlening en artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 april 1965 houdende vaststelling van de modaliteiten tot inrichting van de dringende geneeskundige hulpverlening en houdende aanwijzing van de gemeenten als centra van het eenvormig oproepstelsel;3° in het kader van de oproepen bedoeld in voornoemd artikel 207, § 2, eerste lid, het beheren van de beschikbaarheden van de middelen van de medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening waaronder de middelen voorzien door de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening;4° het verstrekken van medische raadgeving tijdens het uitvoeren van de protocollen;5° het verwerken van de vragen die rechtstreeks van de gezondheidsbeoefenaars uitgaan;6° de registratie van de gegevens betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening voorzien in de artikelen 4 en 5 van het koninklijk besluit van 2 april 1965 houdende vaststelling van de modaliteiten tot inrichting van de dringende geneeskundige hulpverlening en houdende aanwijzing van de gemeenten als centra van het eenvormig oproepstelsel;7° in voorkomend geval, het doorgeven van een oproep naar een andere hulpdienst.

Art. 5.De cel verzekert een operationele rol in de medische bewaking.

Deze functie omvat tenminste de volgende taken : 1° het verstrekken van medische adviezen terwijl de protocollen worden uitgevoerd;2° het verwerken van de vragen die rechtstreeks van de gezondheidsbeoefenaars uitgaan;3° de registratie van de gezondheidsgegevens;4° in voorkomend geval, de communicatie met andere middelen en met name de andere hulp- en veiligheidsdiensten met het oog op een coördinatie van de hulpverleners.

Art. 6.In het kader van de noodplanning, voor wat betreft de medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening alsook in het kader van de medische bewaking, verzekert de cel, binnen de perken van de bevoegdheden van de Minister van Volksgezondheid, een plannings-, beheer- en evaluatiefunctie die ten minste de volgende taken omvat : 1° wat de medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening betreft en/of in het kader van de medische bewaking, het voorbereiden van de nood- en interventieplannen bedoeld in het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen en alle andere plannen opgemaakt op vraag van de overheden om een noodsituatie te beheersen;2° de permanentie, dit wil zeggen een beschikbaarheid van 24 uur op 24, 7 dagen op 7, om geïnformeerd te worden, binnen de kortst mogelijke termijnen, van elke reële of veronderstelde bedreiging van de gezondheid van de bevolking, om de medische evaluatie van de situatie mogelijk te maken en de maatregelen te kunnen nemen die eruit voortvloeien op het nationale niveau alsook zij die voortvloeien uit de internationale verplichtingen;3° overeenkomstig artikel 67 van de wet van 13 december 2006 houdende diverse bepalingen betreffende gezondheid, de centralisatie, controle en verwerking van alle informatie met betrekking tot de reële of veronderstelde gezondheids- en psychosociale incidenten;4° het alarmeren van de sanitaire autoriteiten en diegene voorzien in de nood- en interventieplannen;5° in geval van een noodsituatie zoals bedoeld door artikel 6 van het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen, het voorstellen aan de Minister van het aanwenden van een departementale crisiscel voor de organisatie en de supervisie van de medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening, alsook de organisatie van zijn integratie in de interdisciplinaire coördinatie van de reactie;6° onverminderd de bepalingen van artikel 14 van het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen, de communicatie tussen de overheid en het publiek en omgekeerd;7° op het eind van een noodsituatie, de organisatie van de evaluatie van de voorbereiding en van het beheer met alle hulpverleners van de medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening.

Art. 7.Voor wat betreft de operationele opdrachten legt de cel jaarlijks een kwaliteitsplan voor ter goedkeuring van het auditcomité van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

Art. 8.Onze Minister van Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 10 maart 2008.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX

^