Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 augustus 2005
gepubliceerd op 20 september 2005

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 mei 2003 betreffende de procedure voor de behandeling van de dossiers inzake tegemoetkomingen aan personen met een handicap

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2005022745
pub.
20/09/2005
prom.
10/08/2005
ELI
eli/besluit/2005/08/10/2005022745/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 AUGUSTUS 2005. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 mei 2003 betreffende de procedure voor de behandeling van de dossiers inzake tegemoetkomingen aan personen met een handicap


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap, laatst gewijzigd bij de programmawet van 9 juli 2004, inzonderheid op artikel 8;

Gelet op het koninklijk besluit van 6 juli 1987 betreffende de inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 september 2004;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 maart 1990 betreffende de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 september 2004;

Gelet op het koninklijk besluit van 22 mei 2003 betreffende de procedure voor de behandeling van de dossiers inzake tegemoetkomingen aan personen met een handicap, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 13 september 2004, inzonderheid op de artikelen 5, 6, 7 en 19;

Gelet op het advies van de Nationale Hoge Raad voor personen met een handicap, gegeven op 22 oktober 2004;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 maart 2005;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven op 2 mei 2005;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat de bepalingen van dit besluit in werking treden op 1 juni 2005 en dat voor de ondertussen ingediende elektronische aanvragen door de pilootgemeentes een reglementaire basis dient gevonden te worden;

Gelet op het advies nr. 38.590/3 van de Raad van State, gegeven op 21 juni 2005 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en Onze Staatssecretaris voor het Gezin en Personen met een handicap, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 5 van het koninklijk besluit van 22 mei 2003 betreffende de procedure voor de behandeling van de dossiers inzake tegemoetkomingen aan personen met een handicap wordt op datum van 1 juli 2006 opgeheven.

Art. 2.In hetzelfde besluit wordt een artikel 5bis ingevoegd, luidende : «

Art. 5bis.De aanvrager moet zich persoonlijk bij de burgemeester aanmelden en in het bezit zijn van zijn identiteitskaart.

Hij kan zich evenwel laten vertegenwoordigen door een derde aan wie hij een speciale lastgeving verleent. Deze moet meerderjarig zijn en in het bezit zijn van zijn identiteitskaart, de identiteitskaart van de aanvrager en een volmacht. »

Art. 3.Artikel 6 van hetzelfde besluit wordt op datum van 1 juli 2006 opgeheven.

Art. 4.Artikel 7 van hetzelfde besluit wordt op datum van 1 juli 2006 opgeheven.

Art. 5.In hetzelfde besluit wordt een artikel 7bis ingevoegd, luidende : «

Art. 7bis.§ 1. De burgemeester vult de aanvraag tot tegemoetkoming in op een elektronisch document conform het door de Dienst vastgesteld model; daarop vermeldt hij het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen en bepaalt hij het soort van aanvraag nader. § 2. De burgemeester stuurt de aanvraag op elektronische wijze naar de Dienst. Hij ontvangt op zijn beurt op elektronische wijze een ontvangstbewijs, het formulier betreffende de aangifte der inkomsten en, in voorkomend geval, het geneeskundig getuigschrift, die hij aan de aanvrager overhandigt. § 3. In geen enkel geval mag de burgemeester de indiening van een aanvraag weigeren. »

Art. 6.Artikel 19 van hetzelfde besluit wordt op datum van 1 juli 2006 opgeheven.

Art. 7.In hetzelfde besluit wordt een artikel 19bis ingevoegd, luidende : «

Art. 19bis.De nieuwe aanvragen worden ingediend bij de burgemeester op de wijze zoals bepaald in de artikelen 5bis, 7bis en 8. »

Art. 8.Tot 1 juli 2006 kiest de burgemeester, hetzij de aanvraagprocedure beschreven in de artikelen 5, 6, 7, 8 en 19, hetzij deze beschreven in de artikelen 5bis, 7bis, 8 en 19bis.

Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 juni 2005.

Art. 10.Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en Onze Staatssecretaris voor het Gezin en Personen met een Handicap zijn belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Nice, 10 augustus 2005.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, R. DEMOTTE De Staatssecretaris voor het Gezin en Personen met een Handicap, Mevr. G. MANDAILA

^