gepubliceerd op 12 november 2014
Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 2 van de wet van 15 september 2013 betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden
9 OKTOBER 2014. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 2 van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij ter ondertekening aan Uwe Majesteit voorleggen beoogt uitvoering te geven aan artikel 3, § 2 van de
wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
15/09/2013
pub.
04/10/2013
numac
2013002044
bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden
type
wet
prom.
15/09/2013
pub.
12/08/2014
numac
2014000283
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling
sluiten betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. Het doel van het ontwerp van besluit is de regeling van de belangrijkste modaliteiten voor de doeltreffende werking van de interne component van het systeem voor de melding van een veronderstelde integriteitsschending. Ter herinnering, onder een veronderstelde integriteitsschending wordt verstaan : a) een handeling of het nalaten van een handeling door een personeelslid die een inbreuk is op de wetten, de besluiten, de omzendbrieven, de interne regels en de interne procedures die van toepassing zijn op de federale administratieve overheden en hun personeelsleden;b) een handeling of het nalaten van een handeling door een personeelslid die een onaanvaardbaar risico inhoudt voor het leven, de gezondheid of de veiligheid van personen of voor het milieu;c) een handeling of het nalaten van een handeling door een personeelslid die manifest getuigt van een ernstige tekortkoming in de professionele verplichtingen of in het beheer van een federale administratieve overheid;d) het welbewust bevelen of adviseren door een personeelslid om een integriteitsschending te begaan zoals bedoeld in a), b) en c). Algemene bespreking Het ontwerp van besluit past niet alleen in de uitvoering van de
wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
15/09/2013
pub.
04/10/2013
numac
2013002044
bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden
type
wet
prom.
15/09/2013
pub.
12/08/2014
numac
2014000283
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling
sluiten. Het sluit ook aan bij het "hoofdstuk II. Preventieve maatregelen", in het bijzonder artikel 8,.4 en artikel 33 van de
wet van 8 mei 2007Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
08/05/2007
pub.
18/11/2008
numac
2007015091
bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
Wet houdende instemming met het Verdrag van de Verenigde Naties tegen de corruptie, gedaan te New York op 31 oktober 2003 (2)
sluiten houdende instemming met het Verdrag van de Verenigde Naties tegen de corruptie, gedaan te New York op 31 oktober 2003. Voor het federaal openbaar ambt worden met de
wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
15/09/2013
pub.
04/10/2013
numac
2013002044
bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden
type
wet
prom.
15/09/2013
pub.
12/08/2014
numac
2014000283
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling
sluiten en het ontwerp van besluit gevolg gegeven aan aanbevelingen en resoluties van verschillende internationale organisaties zoals de Raad van Europa en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.Tenslotte wordt daarmee ook een beslissing uitgevoerd van de federale Ministerraad van 30 juni 2006 (punt 22) waarin de krachtlijnen en de voorstellen van het federaal preventief integriteitsbeleid (20 juni 2006) worden goedgekeurd, waaronder de uitwerking van "een voorstel voor een systeem voor het melden van deontologisch onaanvaardbaar gedrag door medewerkers van het federaal administratief openbaar ambt.
De hierboven vermelde wetten, aanbevelingen, resoluties en besluiten verwijzen impliciet of expliciet naar een beleid voor het stimuleren van een integer federaal openbaar ambt. Deze doelstelling wordt ook volledig of gedeeltelijk nagestreefd door het "deel II. rechten, plichten, belangenconflicten en cumulatie" van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, het koninklijk besluit van 17 augustus 2007 betreffende het intern controlesysteem binnen sommige diensten van de federale uitvoerende macht en de omzendbrief nr. 573 van 17 augustus 2007 met betrekking tot het deontologisch kader voor de ambtenaren van het federaal administratief openbaar ambt.
Het federaal integriteitsbeleid moedigt de leidend ambtenaren aan tot een planmatige bevordering van integriteit in hun federale diensten.
De prestaties en de reputatie van de federale diensten hebben baat bij een goede afstemming van structurele/controlerende en culturele/stimulerende maatregelen inzake integriteit. Het meldingssysteem voor veronderstelde integriteitsschendingen hoort bij de controlerende pijler - eerder gericht op naleving - van het federale integriteitsbeleid. De wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten en dit ontwerp van besluit zorgen voor meldingskanalen met een lage drempel en een correcte, onafhankelijke en rechtvaardige afhandeling van integriteitsschendingen waarbij de rechten en plichten van de betrokken partijen zijn vastgelegd en gewaarborgd.
Het welslagen en de doeltreffendheid van de interne en de externe component van het meldingssysteem kan slechts worden verzekerd, zoals reeds eerder vermeld, door een goede afstemming van het meldingssysteem op andere noodwendige structurele en culturele integriteitsmaatregelen in de federale diensten, en omgekeerd. Zonder exhaustief te zijn, gaat dit over maatregelen, acties, procedures en processen in de federale diensten met betrekking tot : - het in kaart brengen van de sterke en zwakke kanten van de integriteitscultuur en -structuur; - het inbedden en verankeren van het federaal integriteitsbeleid in het beheer; - het scheppen van draagvlak voor integriteitsmanagement ; - het bevorderen van de ethische en deontologische competentie van alle personeelsleden; - aandacht voor de ontwikkeling van leidinggevenden op het vlak van ethisch, leiderschap, voorbeeldgedrag en integriteitsmanagement; - de beheersing van integriteitsrisico's door middel risicoanalyses en het oplossen van zwakke plekken in processen, procedures en beheerssystemen; - ...
Bij ontstentenis van een vertrouwenspersoon integriteit in de federale administratieve overheid waar hij is tewerkgesteld kan een personeelslid melden bij het Centraal Meldpunt (federale ombudsman).
Artikelsgewijze bespreking Afdeling I. Algemene bepalingen
De algemene bepalingen zijn opgenomen in de artikel 1. Het ontwerp van besluit bevat een aantal definities voor het goed begrijpen van de modaliteiten voor de doeltreffende werking van de interne component van het systeem voor de melding van een veronderstelde integriteitsschending. Afdeling II. De organisatie en werking
Artikel 2 van de tweede afdeling bevat bepalingen over de organisatie en de werking.
Het toepassingsgebied van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten zijn de federale administratieve overheden zoals bedoeld in artikel 14 § 1, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Dit ontwerp beoogt alle federale diensten (artikel 2, § 1), namelijk de federale overheidsdiensten, de programmatorische federale overheidsdiensten, alsook de diensten die ervan afhangen, het Ministerie van Landsverdediging alsook de diensten die ervan afhangen of een van de rechtspersonen bedoeld in artikel 1, 3°, van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken. Eveneens overeenkomstig artikel 3, § 2, tweede lid van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten heeft elke federale administratieve overheid per taalrol één of meerdere vertrouwenspersonen integriteit als meldpunt van de interne component . Het tweede lid van artikel 2, § 1 stelt dat totaal aantal vertrouwenspersonen per federale dienst voldoende moet zijn in verhouding tot het aantal personeelsleden en afgestemd zijn op de gemakkelijke bereikbaarheid door de personeelsleden van de vertrouwenspersonen integriteit. De toegang van de personeelsleden tot de interne component van het meldingssysteem mag niet worden bemoeilijkt door de drempel te hoog te leggen. Overigens is de bereikbaarheid ook gediend door een goede voorlichting van de personeelsleden en hen in staat te stellen zonder tussenkomst van derden met de vertrouwenspersoon integriteit op een vertrouwelijke manier te spreken, te bellen en te mailen.
De positie van de vertrouwenspersoon integriteit in de organisatie is belangrijk. Vandaar dat de vertrouwenspersoon integriteit, voor wat betreft de uitvoering van zijn functie, functioneel afhangt van de leidend ambtenaar van de federale dienst waarin hij handelt in het kader van zijn functie als vertrouwenspersoon (artikel 2, § 2). Dit betekent echter niet dat de vertrouwenspersoon integriteit ten aanzien van zijn leidend ambtenaar aan de vertrouwelijkheid, die inherent is aan zijn functie, kan en mag verzaken. Het betekent eveneens dat de vertrouwenspersoon integriteit voor alle aspecten die eigen zijn aan zijn vertrouwensfunctie geen verantwoording schuldig is aan andere hiërarchische meerderen.
De rol van de leidend ambtenaar in het kader van de interne component (vertrouwenspersoon integriteit) in de melding van een veronderstelde integriteitsschending is het onderwerp van artikel 2, § 3. In essentie is het de opdracht van de leidend ambtenaar om te waarborgen dat de vertrouwenspersoon integriteit zijn functie doeltreffend en onafhankelijk kan uitoefenen. Daarom beschermt de leidend ambtenaar de vertrouwenspersoon integriteit in zijn federale dienst tegen ongepaste beïnvloeding en druk van elkeen, op welke wijze ook, rechtstreeks of onrechtstreeks, in het bijzonder wat betreft de druk voor het verkrijgen van informatie die verband houdt of kan houden met de uitoefening van zijn functie.
De vertrouwelijkheid en doeltreffendheid van de uitvoering van de functie vertrouwenspersoon integriteit hangt ook nauw samen met de middelen die hem door zijn leidend ambtenaar worden ter beschikking gesteld. De vertrouwenspersoon moet over de nodige communicatiemiddelen en een ruimte kunnen beschikken die hem toelaat op een vertrouwelijke manier zijn functie uit te oefenen. Ook buiten de kantoren van de federale dienst waar de vertrouwenspersoon integriteit zijn functie uitoefent moet de mogelijkheid worden voorzien dat de vertrouwenspersoon integriteit zijn opdrachten kan vervullen.
Inzake tijdsbesteding dient de vertrouwenspersoon integriteit over de nodige tijd te kunnen beschikken om zijn functie professioneel te kunnen uitoefenen. De professionele invulling van zijn taak veronderstelt eveneens dat hij alle nodige contacten kan onderhouden voor de uitoefening ervan. De leidinggevende waakt over het gewenste professionalisme van de vertrouwenspersoon integriteit door hem, naast de basisopleiding, de nodige vaardigheden, competenties en kennis te laten verwerven en/of te verbeteren die nodig zijn voor de uitoefening van zijn functie als vertrouwenspersoon integriteit.
Bovendien draagt de leidend ambtenaar van een federale dienst, in het kader van zijn integriteitsmanagement, actief en herhaaldelijk bij tot het bestaan, de identiteit, de beschikbaarheid, de bereikbaarheid en de opdracht van de vertrouwenspersonen integriteit.
De basisopleiding van de vertrouwenspersoon integriteit wordt verzorgd door de administratie van de minister belast met de preventieve integriteitsbewaking (artikel 2, § 4). De inhoudelijke aspecten van de basisopleiding worden vooraf overlegd met de federale ombudsmannen.
De leidend ambtenaar, of zijn afgevaardigde, van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking richt, na voorafgaand overleg met de federale ombudsmannen een Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit (artikel 2, § 5) op. Het Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit beoogt de professionele ontwikkeling van de vertrouwenspersonen integriteit door onder meer : (a) de ontwikkeling van hun kennis (theorie, methoden, instrumenten), (b) expliciet aandacht te besteden aan hun persoonlijke opvattingen en gedrag in de uitoefening van hun functie en (c) in intervisie concrete geanonimiseerde casussen te bespreken en/of te analyseren.
Per federale dienst en per taalrol, vertegenwoordigt één vertrouwenspersoon integriteit de federale dienst waarin hij handelt in het kader van zijn functie als vertrouwenspersoon in het Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit. Ook de federale ombudsmannen of hun vertegenwoordigers zijn lid van het Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit.
De opdracht, de werking en de organisatie van het Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit worden opgenomen in een huishoudelijk reglement dat wordt opgesteld door de leidend ambtenaar, of zijn vertegenwoordiger, van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking na voorafgaand overleg met de federale ombudsmannen.
Niettegenstaande de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten en dit ontwerp van besluit reeds een stevig fundament vormen voor de goede werking van de interne en de externe component van het meldingssysteem, zullen er toch nog een aantal modaliteiten van het meldingsproces niet of onvoldoende geregeld zijn. Vandaar dat een protocol (artikel 2, § 6) wordt voorzien voor alle (bijkomende) maatregelen voor een optimale samenwerking tussen de vertrouwenspersonen integriteit en de federale ombudsmannen en de doeltreffende werking van het meldingssysteem. Het protocol wordt opgesteld door de federale ombudsmannen, na voorafgaand overleg met de leidend ambtenaar, of zijn afgevaardigde, van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking. Het protocol wordt afgesloten tussen en ondertekend door de leidend ambtenaar van een federale dienst, de vertrouwenspersoon integriteit in zijn federale dienst en de federale ombudsmannen. Het protocol is inzake de samenwerkingsmodaliteiten geïnspireerd op het samenwerkingsprotocol voor de relaties tussen de federale Ombudsman en de federale overheidsdiensten bij de behandeling van klachten en het samenwerkingsprotocol voor de relaties tussen de federale Ombudsman en de openbare instellingen van sociale zekerheid bij de behandeling van klachten. Afdeling III. De functie van de vertrouwenspersoon integriteit :
rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden Het derde artikel betreft de invulling van afdeling III over de functie van de vertrouwenspersoon integriteit en zijn rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. In de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten worden een aantal opdrachten van de vertrouwenspersonen geregeld.
Onverminderd de toepassing van de relevante bepalingen van die wet, vervolledigt dit ontwerp van besluit de opdrachten van de vertrouwenspersoon integriteit (artikel 3).
De vertrouwenspersoon integriteit oefent zijn functie en opdrachten in alle fasen van het meldingsproces in alle vertrouwelijkheid (artikel 3, § 2). De vertrouwelijkheid is een professionele basishouding van de vertrouwenspersoon integriteit : een verplichting om aan derden binnen en buiten de federale dienst waarin de vertrouwenspersoon integriteit zijn functie uitoefent, behalve in de gevallen die door de Belgische wetgeving zijn voorzien, geen vertrouwelijke informatie prijs te geven die de vertrouwenspersoon heeft verkregen naar aanleiding van de uitoefening van zijn functie.
De vertrouwelijkheid is dus niet absoluut maar relatief. De vertrouwenspersoon integriteit is bijvoorbeeld gehouden aan de naleving van artikel 29 van het wetboek van strafvordering. Afdeling IV. De selectie en de aanstelling van de vertrouwenspersoon
integriteit De selectie en de aanstelling van de vertrouwenspersoon integriteit zijn het onderwerp van de artikelen 4, 5 en 6 van het ontwerp van besluit. Afdeling V. De evaluatie van de functie van vertrouwenspersoon
integriteit Artikel 7 regelt de evaluatie van de functie van vertrouwenspersoon integriteit. Afdeling VI. De beëindiging van de functie van vertrouwenspersoon
integriteit Artikel 8 regelt de beëindiging van de functie van vertrouwenspersoon integriteit.
Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, De zeer eerbiedvolle En getrouwe dienaars, De Minister van Begroting en van Administratieve vereenvoudiging, O. CHASTEL De Minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken, K. GEENS De Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken, H. BOGAERT
Raad van State, afdeling Wetgeving Advies 56.578/2/V van 13 augustus 2014 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van artikel 3, § 2 en artikel 15, § 3, derde lid van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden' Op 10 juli 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken toegevoegd aan de Minister van Financiën verzocht binnen een termijn van dertig dagen, van rechtswege verlengd tot 26 augustus 2014 (*), een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van artikel 3, § 2 en artikel 15, § 3, derde lid van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden'.
Het ontwerp is door de tweede vakantiekamer onderzocht op 13 augustus 2014. De kamer was samengesteld uit Pierre LIENARDY, kamervoorzitter, voorzitter, Philippe QUERTAINMONT en Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitters, Christian BEHRENDT, assessor, en Colette GIGOT, griffier. Het verslag is uitgebracht door Xavier DELGRANGE, eerste auditeur afdelingshoofd.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre LIENARDY. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 13 augustus 2014.
Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het ontslag van de Regering, de bevoegdheid van de minister beperkt is tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de Regering in aanmerking kan nemen als ze te oordelen heeft of het vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is.
ALGEMENE OPMERKING Krachtens artikel 3, § 2, van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten `betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden' bepaalt de Koning op voorstel van de ministers die bevoegd zijn voor de bewaking van de integriteit en ambtenarenzaken in de federale administratieve overheden, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad "de nadere regels betreffende de oprichting, de organisatie, de werking, de verantwoordelijkheden, de bevoegdheden, de rollen, de functies, de selectie en alle andere noodzakelijke modaliteiten voor de goede werking van de interne component van het systeem voor de melding van een veronderstelde integriteitsschending die niet in deze wet zijn geregeld".
Krachtens artikel 15, § 3, tweede lid (en niet het derde lid, zoals in het opschrift en in de aanhef verkeerdelijk wordt vermeld) van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten bepaalt de Koning de duur van de beschermingsperiode bij een besluit waarvoor geen overleg in de Ministerraad verreist is.
Er wordt derhalve in overweging gegeven twee besluiten vast te stellen : een eerste besluit, vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op voorstel van de ministers die bevoegd zijn voor de bewaking van de integriteit en ambtenarenzaken in de federale administratieve overheden, en een ander besluit dat alleen op artikel 9 van het voorliggende ontwerp betrekking heeft.
VOORAFGAANDE VORMVEREISTEN Het ontwerp dient voor akkoordbevinding aan de minister van Begroting te worden voorgelegd.
BIJZONDERE OPMERKINGEN DISPOSITIEF Artikel 2 Krachtens paragraaf 6 moet in iedere "federale dienst"5 een protocol worden afgesloten tussen de leidend ambtenaar van die dienst, de vertrouwenspersoon of -personen integriteit ervan en de federale ombudsman (lees : het college van federale ombudsmannen6), met het oog op "een optimale samenwerking tussen de vertrouwenspersonen integriteit en de federale ombudsman en een doeltreffende werking van het meldingssysteem" dat bij de voornoemde wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten is opgezet.
De strekking van dat protocol zou nader moeten worden aangegeven, temeer daar de betekenis van de woorden "onverminderd de bepalingen van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten en dit besluit" niet duidelijk is. De vraag rijst met name of dat protocol alleen betrekking heeft op de nadere regels inzake het voorafgaand overleg waarvan sprake is in de paragrafen 4, 5, eerste en vierde lid, en op de nadere regels voor de uitnodiging die in paragraaf 5, derde lid, wordt vermeld.
De bespreking van die bepaling in het verlag aan de Koning luidt als volgt : "Het protocol is inzake de samenwerkingsmodaliteiten geïnspireerd op het samenwerkingsprotocol voor de relaties tussen de federale Ombudsman en de federale overheidsdiensten bij de behandeling van klachten en het samenwerkingsprotocol voor de relaties tussen de federale Ombudsman en de openbare instellingen van sociale zekerheid bij de behandeling van klachten".
Artikel 2, § 6, zou dienovereenkomstig moeten worden herzien, opdat het protocol enkel betrekking heeft op detailkwesties of op kwesties inzake de concrete uitoefening van bevoegdheden van elk van de ondertekenende partijen, zoals die aangelegenheden voortvloeien uit de algemene strekking van de voornoemde wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten betreffende de regeling inzake de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratie, die deze wet heeft opgezet.
Artikel 6 Het is niet toelaatbaar dat in paragraaf 2, 1°, die het tweede lid, 1°, wordt, 7 de uitoefening van de ministeriële bevoegdheden afhankelijk wordt gesteld van het voorafgaande voorstel van de leidend ambtenaar van de administratie van de minister, en des te minder omdat een dergelijke bepaling in die zin kan worden geïnterpreteerd dat de minister niet van het voorstel kan afwijken. De hiërarchische bevoegdheid van de minister over zijn administratie is hoe dan ook onverenigbaar met dat soort bepaling.
Een soortgelijke opmerking geldt voor de bepaling onder 2°.
De woorden "Op voorstel van de leidend ambtenaar van de federale dienst waar de vertrouwenspersoon integriteit zijn functie dient uit te oefenen, wordt de kandidaat aangesteld" moeten bijgevolg worden vervangen door de woorden "De kandidaat wordt aangesteld".
Artikel 8 De verwijzingen naar "artikel 6, §§ 1 en 3" en naar "artikel 6, § 2" in paragraaf 1, die het eerste lid wordt, zijn niet relevant. Wellicht worden "artikel 6, §§ 2 en 4" en "artikel 6, § 3" bedoeld.
De steller van het ontwerp moet nagaan of die verwijzingen juist zijn.
SLOTOPMERKINGEN De tekst van het ontwerp zou moeten worden herzien met het oog op zowel de redactionele als de wetgevingstechnische kwaliteit.
In dat verband kunnen bij wijze van voorbeeld de volgende knelpunten worden vermeld : 1° Het vijfde lid van de aanhef zou beter worden geredigeerd als volgt : "Overwegende dat dit besluit, overeenkomstig artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, vrijgesteld is van een impactanalyse omdat het bepalingen houdende autoregulering van de federale overheid betreft;". 2° Een opsomming in een artikel moet met de onderverdelingen 1°, 2°, 3°, enz.worden aangegeven, en deze kunnen op hun beurt eventueel worden onderverdeeld in a), b), c), enz., maar niet in streepjes.
Zulks moet toekomstige wijzigingen vergemakkelijken.8 Deze opmerking geldt voor de artikelen 1, 2, § 3, 3, § 1, 5, § 5, en 6, § 1. 3° Een artikel behoort niet in paragrafen te worden onderverdeeld wanneer deze slechts één lid bevatten.Deze opmerking geldt voor de artikelen 3 tot 6 en 8. 4° De wijze waarop bepaalde individuele preciseringen in de tekst zijn ingevoegd, schaadt de leesbaarheid van de tekst.In artikel 2, § 4, bijvoorbeeld, zou de tekst "De leidende ambtenaar, of zijn afgevaardigde, van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking verzekert (...)" beter worden geredigeerd als volgt : "De leidend ambtenaar van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking, of zijn afgevaardigde, zorgt voor (...)", naar het voorbeeld van de redactie van artikel 6, § 1, 1° en 2°. Dat geldt inzonderheid ook voor de artikelen 2, §§ 5 en 6, tweede lid, en 6, § 1, 3° en 4°. 5° In de Franse versie van artikel 2, § 3, moet het woord "en" op het einde van de inleidende zin worden weggelaten. De griffier, Colette GIGOT De voorzitter, Pierre LIENARDY _______ Nota's (*) Deze verlenging vloeit voort uit artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, in fine, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, waarin wordt bepaald dat deze termijn van rechtswege verlengd wordt met vijftien dagen wanneer hij begint te lopen tussen 15 juli en 31 juli of wanneer hij verstrijkt tussen 15 juli en 15 augustus. 1 Het begrip "federale dienst" in de zin van het ontwerp wordt gedefinieerd in artikel 1, tweede streepje (dat punt 2° wordt) van het ontwerp. 2 Zie de wet van 22 maart 1995 `tot instelling van federale ombudsmannen'. 3 Zie dienaangaande de tweede slotopmerking. 4 Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 58.
9 OKTOBER 2014. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 3, § 2 van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden, artikel 3, § 2;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 28 februari 2014;
Gelet op het protocol nr. 702 van 21 mei 2014 van het Comité voor de federale, de gemeenschaps- en de gewestelijke overheidsdiensten;
Gelet op het advies nr. 56.578/2/V van de Raad van State, gegeven op 13 augustus 2014, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat dit besluit, overeenkomstig artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, vrijgesteld is van een impactanalyse omdat het bepalingen houdende autoregulering van de federale overheid betreft;
Op de voordracht van de Minister belast met Ambtenarenzaken, van de Minister belast met de preventieve integriteitsbewaking en van de Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken, en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Afdeling I. Algemene bepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° ambtenaar : elk personeelslid van een federale dienst van wie de arbeidsrelatie met de overheid eenzijdig door deze overheid wordt bepaald;2° federale dienst : een federale overheidsdienst of een programmatorische federale overheidsdienst, alsook de diensten die ervan afhangen, het Ministerie van Landsverdediging alsook de diensten die ervan afhangen of een van de rechtspersonen bedoeld in artikel 1, 3°, van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken;3° federaal openbaar ambt : het geheel van de federale diensten;4° functionele chef : de ambtenaar die, onder de verantwoordelijkheid van de hiërarchische meerdere van een personeelslid, een rechtstreekse gezagsrelatie heeft ten aanzien van deze laatste bij het dagelijks uitoefenen van zijn ambt;5° hiërarchische meerdere : de ambtenaar aan wie de directeur-generaal of, bij afwezigheid, de leidend ambtenaar of zijn afgevaardigde de verantwoordelijkheid over een dienst of over een team heeft toegekend en die dientengevolge rechtstreeks gezag uitoefent over de personeelsleden van die dienst of van dat team;6° integriteitsmanagement : de uitvoering van het federale beleid inzake preventieve integriteitsbewaking (integriteitsbeleid) in het federaal openbaar ambt ;7° leidend ambtenaar : de voorzitter van het directiecomité van een federale overheidsdienst, de voorzitter van een programmatorische federale overheidsdienst, de leidend ambtenaar of de ambtenaar belast met het dagelijks beheer van een openbare instelling van sociale zekerheid of van een instelling van openbaar nut, de ambtenaar die de directieraad van het Ministerie van Landsverdediging voorzit;8° mandaathouder : de ambtenaar die een management- of een staffunctie uitoefent in het kader van een mandaat van bepaalde duur;9° personeelslid : elke werknemer te werk gesteld door een federale dienst;10° wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten : de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. Afdeling II. De organisatie en werking
Art. 2.§ 1. Overeenkomstig artikel 3, § 2, tweede lid van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten heeft elke federale dienst per taalrol één of meerdere vertrouwenspersonen integriteit als meldpunt.
Het totaal aantal vertrouwenspersonen per federale dienst moet voldoende zijn in verhouding tot het aantal personeelsleden en afgestemd zijn op de gemakkelijke bereikbaarheid door de personeelsleden van de vertrouwenspersonen integriteit. § 2. De vertrouwenspersoon integriteit hangt functioneel af van de leidend ambtenaar van de federale dienst waarin hij handelt in het kader van zijn functie als vertrouwenspersoon. § 3. De leidend ambtenaar : 1° waarborgt dat de vertrouwenspersoon integriteit zijn functie doeltreffend en onafhankelijk kan uitoefenen door hem : a) te beschermen tegen ongepaste beïnvloeding en/of druk van elkeen, op welke wijze ook, rechtstreeks of onrechtstreeks, in het bijzonder wat betreft de druk voor het verkrijgen van informatie die verband houdt of kan houden met de uitoefening van zijn functie;b) de nodige middelen ter beschikking te stellen om zijn functie op volledig vertrouwelijke manier te kunnen uitoefenen;c) de nodige tijd te laten besteden aan de uitoefening van zijn functie;d) alle nodige contacten te laten onderhouden voor de uitoefening van zijn functie;e) de nodige vaardigheden, competenties en kennis te laten verwerven en/of te verbeteren die nodig zijn voor de uitoefening van zijn functie.2° draagt in zijn federale dienst en in het kader van zijn integriteitsmanagement, actief en herhaaldelijk het bestaan, de identiteit, de beschikbaarheid, de bereikbaarheid en de opdracht van de vertrouwenspersonen integriteit uit. § 4. De leidende ambtenaar van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking of zijn afgevaardigde verzekert de basisopleiding van de vertrouwenspersonen integriteit. De inhoud van de basisopleiding wordt vooraf overlegd met de federale ombudsmannen. § 5. De leidende ambtenaar van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking of zijn afgevaardigde richt in zijn federale dienst een Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit op, na voorafgaand overleg met de federale ombudsmannen.
Eén vertrouwenspersoon integriteit per taalrol vertegenwoordigt de federale dienst waarin hij handelt in het kader van zijn functie als vertrouwenspersoon in het Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit.
De federale ombudsmannen of hun vertegenwoordigers worden uitgenodigd op de vergaderingen van het Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit.
De opdracht, de werking en de organisatie van het Netwerk Vertrouwenspersonen Integriteit worden opgenomen in een huishoudelijk reglement dat wordt opgesteld door de leidend ambtenaar, of zijn afgevaardigde, van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking, in overleg met de federale ombudsmannen. § 6. Voor de optimale samenwerking tussen de ondertekende partijen en de doeltreffende werking van het meldingssysteem, worden in een protocol alle kwesties en aangelegenheden inzake de concrete uitoefening van de bevoegdheden van elk van de ondertekenende partijen, zoals die voortvloeien uit de algemene strekking van de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten, vastgelegd.
Het protocol wordt opgesteld door de federale ombudsmannen in overleg met de leidend ambtenaar van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking of zijn afgevaardigde.
Het protocol wordt afgesloten tussen en ondertekend door de leidend ambtenaar van een federale dienst, de vertrouwensperso(o)n(en) integriteit in zijn federale dienst en de federale ombudsmannen. Afdeling III. De functie van de vertrouwenspersoon integriteit :
rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
Art. 3.Onverminderd de opdrachten van de vertrouwenspersoon integriteit zoals bedoeld in de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten, heeft de vertrouwenspersoon integriteit onder meer ook de opdracht : 1° de personeelsleden adviseren over alle relevante aspecten van een melding van een veronderstelde integriteitsschending, 2° de personeelsleden begeleiden die (overwegen) een veronderstelde integriteitsschending (te) melden, 3° de personeelsleden informeren over zijn functie, rol, taken en manier van werken, 4° de personeelsleden doorverwijzen naar de bevoegde instantie als de veronderstelde integriteitsschending, overeenkomstig de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten, niet tot de bevoegdheid van de vertrouwenspersoon integriteit behoort, 5° luisteren, als aanspreekpunt en eerste opvang, naar de personeelsleden die (overwegen) een veronderstelde integriteitsschending (te) melden, 6° registreren en een jaarlijks geanonimiseerd verslag uitbrengen aan de Minister van Ambtenarenzaken, de Minister belast met de preventieve integriteitsbewaking en de federale ombudsmannen over de (veronderstelde) integriteitsschendingen waarmee de vertrouwenspersoon integriteit in de uitoefening van zijn functie wordt geconfronteerd. De vertrouwenspersoon integriteit oefent zijn functie en opdrachten uit in alle fasen van het meldingsproces in alle vertrouwelijkheid. Afdeling IV. De selectie en de aanstelling van de vertrouwenspersoon
integriteit
Art. 4.§ 1. De vertrouwenspersoon integriteit wordt aangesteld op basis van een vergelijkende selectie. § 2. Om deel te nemen aan de vergelijkende selectie voor de functie van vertrouwenspersoon integriteit moeten de kandidaten de hoedanigheid van ambtenaar hebben en vijf jaar diensten verricht hebben in de hoedanigheid van ambtenaar in de federale dienst waar de functie van vertrouwenspersoon integriteit zal worden uitgeoefend. § 3. De kandidaten voor een functie van vertrouwenspersoon integriteit moeten over de competenties en de vaardigheden beschikken die worden bepaald in de functiebeschrijving en het competentieprofiel van de te begeven functie van vertrouwenspersoon integriteit. § 4. De functiebeschrijving en het competentieprofiel van een binnen de federale diensten te begeven functie van vertrouwenspersoon integriteit worden bepaald door de leidend ambtenaar,, van de federale overheidsdienst belast met de preventieve integriteitsbewaking, in overleg met de leidend ambtenaar,, van de federale overheidsdienst belast met ambtenarenzaken en de federale ombudsmannen. § 5. De kandidaturen worden ingediend bij de leidend ambtenaar van de federale dienst waar de functie van vertrouwenspersoon integriteit te begeven is. § 6. De leidend ambtenaar van de federale dienst waar de functie van vertrouwenspersoon integriteit te begeven is, onderzoekt de toelaatbaarheid van de kandidaturen op basis van de toelatingsvoorwaarden van artikel 4, § 2. § 7. De kandidaturen die ontvankelijk worden verklaard door de leidend ambtenaar van de federale dienst waar de functie van vertrouwenspersoon integriteit wordt opengesteld, worden aan de selectiecommissie overgemaakt. Elke beslissing van onontvankelijkheid, wordt schriftelijk en met reden omkleed aan de betrokken ambtenaar meegedeeld. § 8. De kandidaten wier kandidatuur toelaatbaar werd verklaard, leggen voor de selectiecommissie een mondelinge en/of schriftelijke proef af, die tot doel heeft/hebben de competenties en de vaardigheden te evalueren die eigen zijn aan de te begeven functie van vertrouwenspersoon integriteit. De commissie beslist over de aard van de proef § 9. Na de proef of proeven maakt de selectiecommissie een rangschikking op van de laureaten, per taalrol.
De laureaten worden opgenomen in een wervingsreserve waarvan de geldigheidsduur 2 jaar bedraagt.
Art. 5.§ 1. Er worden 2 selectiecommissies voorzien : één voor elke taalrol. Elke selectiecommissie wordt als volgt samengesteld : 1° de leidend ambtenaar van de federale overheidsdienst Begroting en Beheerscontrole, of zijn afgevaardigde, voorzitter;2° de leidend ambtenaar van de federale overheidsdienst Personeel en Organisatie, of zijn afgevaardigde;3° de leidend ambtenaar van de federale dienst waar de functie te begeven is of zijn afgevaardigde;4° een leidend ambtenaar van een andere federale dienst dan degene waarvoor een selectieprocedure voor een functie van vertrouwenspersoon integriteit wordt georganiseerd of zijn afgevaardigde; § 2. De selectiecommissie kan slechts op geldige wijze overgaan tot het horen van de kandidaten en tot de deliberatie voor zover de meerderheid van de leden aanwezig is. § 3. Alleen de commissieleden die hebben deelgenomen aan het horen van al de kandidaten, kunnen deelnemen aan de deliberatie met het oog op de rangschikking van de kandidaten. Geen enkel lid kan zich onthouden.
Bij staking van stemmen beslist de voorzitter. § 4. De kandidaten worden schriftelijk ingelicht over hun resultaat. § 5. Het resultaat van de procedure wordt door de voorzitter van de selectiecommissie schriftelijk meegedeeld aan : 1° de leidend ambtenaar van de federale dienst waar de vertrouwenspersoon integriteit zijn functie dient uit te oefenen;2° de Minister belast met ambtenarenzaken;3° de Minister belast met de preventieve integriteitsbewaking.
Art. 6.§ 1. De functie van vertrouwenspersoon integriteit is niet verenigbaar met : 1° de hoedanigheid van mandaathouder;2° de persoon die aangewezen is als vertrouwenspersoon, bedoeld in artikel 32sexies, § 2 van de wet van 4 augustus 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/08/1996 pub. 21/10/1999 numac 1999015088 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende het kraamgeld, ondertekend te Brussel op 26 april 1993 sluiten betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. § 2. De kandidaat wordt aangesteld tot vertrouwenspersoon integriteit voor een periode van zes jaar door : 1° de Minister voor de federale overheidsdienst, de programmatorische overheidsdienst of het Ministerie van Defensie 2° de benoemende overheid van de instelling van openbaar nut of van de openbare instelling van sociale zekerheid. § 3. De vertrouwenspersoon integriteit dient binnen de zes maanden na de datum van zijn aanstelling, de basisopleiding, bedoeld in artikel 2, § 4, te hebben gevolgd. § 4. De aanstelling van de vertrouwenspersoon integriteit kan door de door hetzij de Minister of hetzij de benoemende overheid van de federale dienst waarin de aan te stellen vertrouwenspersoon integriteit zijn functie uitoefent worden verlengd met maximum zes maanden tot de aanstelling van zijn opvolger. Afdeling V. De evaluatie van de functie van vertrouwenspersoon
integriteit
Art. 7.In het voorkomend geval, moeten de prestatiedoelstellingen van de vertrouwenspersoon integriteit verenigbaar zijn met de uitoefening van hun opdrachten zoals bepaald in de wet van 15 september 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/09/2013 pub. 04/10/2013 numac 2013002044 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden type wet prom. 15/09/2013 pub. 12/08/2014 numac 2014000283 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de melding van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. - Duitse vertaling sluiten en in artikel 3, § 1 van dit besluit. Afdeling VI. De beëindiging van de functie van vertrouwenspersoon
integriteit
Art. 8.De aanstelling van de vertrouwenspersoon integriteit eindigt van rechtswege in het geval van onverenigbaarheden zoals voorzien in artikel 6, § 1, op het einde van de periode zoals voorzien in artikel 6, §§ 2 en 4 of wanneer de vertrouwenspersoon de basisopleiding, bedoeld in artikel 2, § 4, niet heeft voltooid binnen de termijn voorzien in artikel 6, § 3. § 2. Indien de vertrouwenspersoon vraagt om zijn aanstelling te beëindigen is een overgangstermijn van zes maand vereist. Deze termijn kan in onderling overleg worden ingekort.
Art. 9.Onze ministers en staatssecretarissen zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 oktober 2014.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Begroting en van Administratieve vereenvoudiging, O. CHASTEL De Minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken, K. GEENS De Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken, H. BOGAERT