Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 09 januari 2014
gepubliceerd op 20 januari 2014

Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten met toepassing van artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2014021005
pub.
20/01/2014
prom.
09/01/2014
ELI
eli/besluit/2014/01/09/2014021005/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

9 JANUARI 2014. - Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten met toepassing van artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied


VERSLAG AAN DE KONING, Sire, Dit ontwerp van koninklijk besluit wordt genomen in uitvoering van artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, ingevoegd bij de wet van 1 december 2013;

Het bevat de controlemodaliteiten voor de overheidsopdrachten bedoeld in artikel 18, § 1, 1° tot 3°, en § 2, 3° en 6°, van dezelfde wet. Het betreft meer bepaald de volgende overheidsopdrachten op defensie- en veiligheidsgebied: 1° de overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften gelden in het kader van een internationaal akkoord of regeling gesloten tussen een of meer lidstaten en een of meer derde landen (art.18, § 1, 1° ); 2° de overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften gelden in het kader van een in verband met de legering van strijdkrachten gesloten internationale overeenkomst of regeling betreffende ondernemingen in een lidstaat of in een derde land (art. 18, § 1, 2° ); 3° de overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften gelden in het kader van de regels van een internationale organisatie die aankopen doet voor eigen doeleinden of op opdrachten die door een lidstaat overeenkomstig deze voorschriften moeten worden gegund (art. 18, § 1, 3° ); 4° de overheidsopdrachten die worden geplaatst in het kader van een samenwerkingsprogramma op basis van onderzoek en ontwikkeling dat door minimaal twee lidstaten samen wordt uitgevoerd met het oog op de ontwikkeling van een nieuw product en, indien van toepassing, de latere fasen van de gehele levenscyclus van dit product of een deel daarvan (art.18, § 2, 3° ); 5° de overheidsopdrachten die worden gegund door een regering aan een andere regering die betrekking hebben op de levering van militair materiaal of gevoelig materiaal, werken en diensten die rechtstreeks verband houden met dit materiaal, of werken en diensten specifiek voor militaire doeleinden, of gevoelige werken en gevoelige diensten (art. 18, § 2, 6° );

Het ontwerp neemt grotendeels de controlemodaliteiten over van het koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is.

De controlemodaliteiten bestaan nog steeds uit de tussenkomst van de Ministerraad of, uitzonderlijk, de goedkeuring van de Eerste Minister indien het om redenen van dringende noodzaak onmogelijk is vooraf de goedkeuring van de Ministerraad te verkrijgen. Wel worden de controlemodaliteiten afgestemd op de nieuwe systematiek van de uitzonderingen van artikel 18 van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten. Voor sommige opdrachten, meer bepaald voor de opdrachten die te plaatsen zijn via internationale deelname (zie infra toelichting bij het begrip "internationale deelname", artikel 1 van het ontwerp) volstaat één enkele tussenkomst van de Ministerraad.

In dit ontwerp is grotendeels gevolg gegeven aan de opmerkingen geformuleerd door de Raad van State in zijn advies 54.435/1 van 5 december 2013.

Aan de terminologische opmerking van de Raad van State om het begrip "gunningsprocedure" beter af te stemmen op het Franse begrip "procédure de passation", is evenwel geen gevolg gegeven. Immers, aangezien de notie "gunningsprocedure" sterk ingeburgerd was, werd deze stelselmatig overgenomen in de nieuwe wetgeving overheidsopdrachten, meer bepaald in de voormelde wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten en de uitvoeringsregels ervan.

De koppeling van de noties "gunning" en "procedure" is overigens ook logisch vanuit de optiek dat de verschillen tussen de procedures net liggen in de manier waarop de beslissing over de keuze van de offerte zal gebeuren, waarmee dus wordt verwezen naar de gunning van de opdracht.

Artikel 1.In dit artikel worden een aantal definities opgenomen wat betreft de verwijzingen naar het regelgevend kader, dit met het oog op een vlotte leesbaarheid. Daarnaast worden functionele definities ingevoerd voor het begrip "internationale samenwerking" enerzijds en het begrip "internationale deelname" anderzijds. Wat de internationale deelname betreft, wordt in een versoepelde regeling voorzien met slechts één voorafgaande tussenkomst van de Ministerraad (zie infra, artikel 3, § 2, van het ontwerp).

Het begrip "internationale samenwerking" wordt gedefinieerd door middel van een verwijzing naar de in artikel 18, § 1, 1° en 2° en artikel 18, § 2, 3°, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten bedoelde vormen van internationale samenwerking. Het betreft dus allereerst de overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften gelden in het kader van een internationaal akkoord of regeling gesloten tussen een of meer lidstaten en een of meer derde landen (art. 18, § 1, 1° ). Daarnaast betreft het ook overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften gelden in het kader van een in verband met de legering van strijdkrachten gesloten internationale overeenkomst of regeling betreffende ondernemingen in een lidstaat of in een derde land (art. 18, § 1, 2° ). Ten slotte geven ook de overheidsopdrachten die worden geplaatst in het kader van een samenwerkingsprogramma op basis van onderzoek en ontwikkeling dat door minimaal twee lidstaten samen wordt uitgevoerd met het oog op de ontwikkeling van een nieuw product en, indien van toepassing, de latere fasen van de gehele levenscyclus van dit product of een deel daarvan (art. 18, § 2, 3° ), aanleiding tot internationale samenwerking in de zin van dit besluit.

Uit de aard der zaak betreft het alleen procedures die worden gevoerd door de Belgische Staat (de facto uitsluitend opdrachten van het Ministerie van Landsverdediging).

Het begrip "internationale deelname" (waarvoor slechts één enkele tussenkomst van de Ministerraad nodig is (artikel 3, § 2, van het ontwerp)), wordt gedefinieerd aan de hand van een verwijzing naar artikel 18, § 1, 3° en artikel 18, § 2, 6°, van de wet van 13 augustus 2011. Het betreft dus overheidsopdrachten die worden gegund door een regering aan een andere regering die betrekking hebben op (1) de levering van militair materiaal of gevoelig materiaal, (2) werken en diensten die rechtstreeks verband houden met dit materiaal, of (3) werken en diensten specifiek voor militaire doeleinden, of gevoelige werken en gevoelige diensten (art.18, § 2, 6° ). Hier valt met name te denken aan de opdrachten die te plaatsen zijn in het kader van het "Foreign Military Sales"-programma van de Verenigde Staten van Amerika (FMS). Daarnaast zullen ook de overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften gelden in het kader van de regels van een internationale organisatie die aankopen doet voor eigen doeleinden of de opdrachten die door een lidstaat overeenkomstig deze voorschriften moeten worden gegund (art. 18, § 1, 3° ), aanleiding geven tot internationale deelname in de zin van het ontwerp van besluit. Het betreft voornamelijk de opdrachten die geplaatst worden door tussenkomst van de "Agence OTAN de soutien" (NSPA).

Ook voor de internationale deelname betreft het alleen procedures die worden gevoerd door de Belgische Staat, de facto uitsluitend opdrachten van het Ministerie van Landsverdediging.

Art. 2.Dit artikel verduidelijkt dat elk in het ontwerp vermelde bedrag steeds een bedrag zonder belasting over de toegevoegde waarde is, teneinde de tekst niet nodeloos te verzwaren.

Art. 3.Zoals artikel 2 van het voormelde koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten, bepaalt dit artikel voor welke opdrachten en vanaf welke drempelbedragen de voorafgaande goedkeuring van de Ministerraad vereist is. De eerste paragraaf is van toepassing op de opdrachten die te plaatsen zijn in het kader van een internationale samenwerking. De tweede paragraaf bevat een soepelere regeling voor de opdrachten die te plaatsen zijn in het kader van een internationale deelname. Gezien de definitie van "internationale deelname" (zie supra, artikel 1), betreft het voornamelijk de opdrachten die geplaatst worden in het kader van het Foreign Military Sales-programma van de Verenigde Staten van Amerika (FMS) alsook de opdrachten die worden geplaatst door tussenkomst van de "Agence OTAN de soutien" (NSPA). Wat deze opdrachten betreft, moet slechts eenmaal de goedkeuring van de Ministerraad worden verkregen. De goedkeuring van de Ministerraad die wordt gevraagd voor het opstarten van de gunningsprocedure geldt meteen als definitieve instemming met de overheidsopdrachten. Deze versoepelde regeling is verantwoord door het feit dat in het kader van de FMS-en NSPA-programma's, de individuele landen niet zelf kunnen onderhandelen over de precieze voorwaarden, maar dit luik overdragen aan de Amerikaanse regering, respectievelijk aan de NSPA. Net als in het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau sluiten betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau, hierna het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau sluiten genoemd, is de hoogte van de drempelbedragen afhankelijk van de opdrachtsoort (werken, leveringen of diensten). Voor de opdrachten die worden geplaatst via internationale samenwerking of internationale deelname gelden dezelfde drempelwaarden. Deze komen overeen met de hoogte van de bedragen vermeld in artikel 3, § 1, 2°, van het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau sluiten. Die bepaling bevat de bedragen die van toepassing zijn voor de overheidsopdrachten geplaatst bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking in de gevallen van de artikelen 26, § 1, en 53, § 2, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten en artikel 25 van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten. Ook in het voormelde koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten waren de drempelwaarden afgestemd op de drempelwaarden van toepassing voor de gewone overheidsopdrachten op federaal niveau geplaatst bij onderhandelingsprocedure (artikel 2, § 1, 2°, van het koninklijk besluit van 14 oktober 1996 betreffende het voorafgaand toezicht en de overdracht van bevoegdheid inzake de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en inzake de toekenning van concessies voor openbare werken op federaal niveau). Aangezien nu ook uitzonderingen kunnen gelden voor overheidsopdrachten voor werken, en dus ook voor die opdrachten specifieke controlemodaliteiten moeten bestaan, is tevens voorzien in een drempel voor opdrachten voor werken.

Net als in het voormelde koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten, dient de Ministerraad rekening te houden met de operationele, technische en financiële voordelen die uit de internationale samenwerking of de internationale deelname zouden kunnen voortvloeien, en dit zowel bij de beoordeling van de opportuniteit van de keuze van de internationale samenwerking of de internationale deelname, als bij de beoordeling van de formulering en de voorwaarden van de internationale samenwerking.

Art. 4.Net zoals in het koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten wordt bepaald dat de goedkeuring van de Ministerraad wordt vervangen door de goedkeuring van de Eerste Minister, indien het om redenen van dringende noodzaak onmogelijk is vooraf de goedkeuring van de Ministerraad te verkrijgen.

Art. 5.Dit artikel bepaalt hoe de raming dient te gebeuren. Meer bepaald wordt verwezen naar de ramingsregels van het koninklijk besluit van 23 januari 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2012 pub. 01/02/2012 numac 2011021114 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten, inzonderheid de artikelen 25 tot 28.

Net als bij de opdrachten die onder het toepassingsgebied vallen van het voormelde koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau sluiten, moet in geval van aanvullende werken, leveringen of diensten, ook het bedrag van de hoofdopdracht worden meegerekend.

Art. 6.Dit artikel voorziet in de opheffing van het voormelde koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten.

Art. 7.Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Ik heb de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Eerste Minister, E. DI RUPO De Vice-Eerste Minister en Minister van Landsverdediging, P. DE CREM De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, J. VANDE LANOTTE

RAAD VAN STATE Affdeling Wetgeving Advies 54.435/1 van 5 december 2013 over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten in uitvoering van artikel 18, § 3, van de wet 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied' Op 7 november 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Eerste Minister verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten in uitvoering van artikel 18, § 3, van de wet 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied'.

Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 28 november 2013. De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wilfried Van Vaerenbergh en Wouter Pas, staatsraden, Michel Tison, assessor, en Wim Geurts, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Pierrot T'Kindt, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Marnix Van Damme, kamervoorzitter.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 5 december 2013. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. Strekking en rechtsgrond van het ontwerp 2. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt tot het vaststellen van de regels betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten die betrekking hebben op internationale samenwerking of internationale deelname, bedoeld in artikel 18 van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten `inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied' (hierna: de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten). (1) 3. De ontworpen regeling kan worden geacht rechtsgrond te vinden in artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten, waarbij aan de Koning wordt opgedragen om de controleregels te bepalen waaraan de overheidsopdrachten, bedoeld in artikel 18, § 1 en § 2, 3° en 6°, van dezelfde wet, onderworpen zijn in de gevallen die Hij bepaalt. Algemene opmerkingen 4. Er dient uiteraard op te worden toegezien dat de wetsbepaling die de ontworpen regeling tot rechtsgrond strekt in werking zal zijn getreden op het ogenblik dat het ontworpen koninklijk besluit in werking treedt.5. In eerdere adviezen heeft de Raad van State, afdeling Wetgeving, reeds de bekommernis uitgedrukt om te komen tot een meer eenvormig en consequent gebruik van bepaalde basisbegrippen met het oog op een beter begrijpelijke en toegankelijke regelgeving inzake overheidsopdrachten.Daarbij is onder meer gewezen op de noodzakelijk te onderscheiden betekenissen van de begrippen "plaatsing" en "gunning" van de overheidsopdracht.

Niettemin dient te worden vastgesteld dat ook in sommige bepalingen van het voorliggende ontwerp het begrip "procédure de passation", in de Franse tekst, nog wordt weergegeven door het begrip "gunningsprocedure", in de Nederlandse tekst. Zulks is namelijk het geval in de inleidende zin van het eerste lid van artikel 3, §§ 1 en 2, van het ontwerp. De Nederlandse en de Franse tekst van het ontwerp zouden op dat punt beter op elkaar moeten worden afgestemd. Ook het verslag aan de Koning behoeft in dat opzicht te worden nagezien, inzonderheid wat het opschrift ervan betreft, dat niet overeenstemt met het opschrift van het ontwerp. (2) Onderzoek van de tekst Aanhef 6. Onmiddellijk na het eerste lid van de aanhef van het ontwerp moet een nieuw lid worden ingevoegd waarin wordt verwezen naar het koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten, (3) waarvan artikel 6 van het ontwerp de opheffing beoogt.7. Aan de Raad van State, afdeling Wetgeving, is meegedeeld dat het bij de in het ontwerp bedoelde overheidsopdrachten "uitzonderlijk ook [zou] kunnen gaan om opdrachten van bijvoorbeeld de Federale Politie". Hiermee rekening houdend valt te overwegen om ook de Minister van Binnenlandse Zaken te betrekken bij de voordracht en de medeondertekening van het ontworpen koninklijk besluit (4).

Dispositief Artikel 1 8. In verband met de in artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp omschreven begrippen "internationale samenwerking" en "internationale deelname", verduidelijkte de gemachtigde het volgende: "Gelet op de aard van de betreffende uitgesloten opdrachten, kan men er inderdaad vanuit gaan dat het in de praktijk bijna uitsluitend zal gaan om opdrachten van het Ministerie van Landsverdediging.Weliswaar zou het uitzonderlijk ook kunnen gaan om opdrachten van bijvoorbeeld de Federale Politie, maar hoe dan ook, dient volgens ons de hier ingerichte controle door de Ministerraad enkel te slaan op opdrachten geplaatst door de Belgische Staat. Om die reden kan daarom worden overwogen om in de definities van `internationale samenwerking' en `internationale deelname' (artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp) te preciseren dat het de aankoopprocedures betreft die worden geplaatst door de Belgische Staat. Op die manier is de werkingssfeer van dit ontwerp juridisch duidelijker afgebakend".

De door de gemachtigde geformuleerde suggestie kan worden bijgevallen. 9. Nog in artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp, wordt melding gemaakt van de "aankoopprocedures", bedoeld in de desbetreffende onderdelen van artikel 18 van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten.De betrokken procedures inzake overheidsopdrachten zullen evenwel niet noodzakelijk op een "aankoop" betrekking hebben. (5) De term "aankoopprocedures", in artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp, lijkt vanuit dat oogpunt te beperkt.

Artikel 5 10. In artikel 5 van het ontwerp wordt melding gemaakt van een raming "overeenkomstig artikel 13 van het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau sluiten".Aan de gemachtigde werd gevraagd of een algemene verwijzing naar artikel 13 van het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau sluiten wel in al haar onderdelen relevant is voor de beoogde raming van "de bedragen van de in de artikelen 3 en 4 bedoelde voorstellen".

De gemachtigde verduidelijkte in dat verband : "Inderdaad zijn niet alle verwijzingen in artikel 13 van het koninklijk besluit van 3 april 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2013 pub. 16/04/2013 numac 2013021025 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende de tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare werken op federaal niveau sluiten relevant. Meer bepaald zijn de verwijzingen naar de koninklijke besluiten van 15 juli 2011 en 16 juli 2012 niet relevant, aangezien de respectievelijke toepassingsgebieden van beide koninklijke besluiten geen uitstaans hebben met de defensie- en veiligheidsopdrachten, omdat die van toepassing zijn in de klassieke sectoren respectievelijk de speciale sectoren. De verwijzing naar de artikelen 25 tot 28 van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied van 23 januari 2012, is wel dienstig. Nochtans is dat besluit in beginsel niet van toepassing op de betreffende uitgesloten opdrachten (art 18, § 1 en § 2, 3° en 6° wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten), wat niet lijkt te beletten dat de betreffende ramingsregels toch zouden worden toegepast ingevolge een (rechtstreekse) verwijzing.

Niets lijkt een rechtstreekse verwijzing naar de betreffende bepalingen van het koninklijk besluit van 23 januari 201[2] in de weg te staan. De opname van de ramingsvoorschriften zelf in het ontwerp van koninklijk besluit, lijkt wat omslachtig, gezien het volume, alsook het feit dat bij latere wijzigingen van de ramingsregels inzake defensieopdrachten (artikel 25 tot 28 van het koninklijk besluit van 23 januari 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2012 pub. 01/02/2012 numac 2011021114 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten), ook het ontwerp van koninklijk besluit dat nu ter advies voorligt zou moeten worden aangepast. Bovendien zou de opname van de ramingsvoorschriften zelf in het ontwerp, bij de lezer kunnen doen uitschijnen dat afgeweken wordt van de normaal gangbare ramingsregels inzake veiligheids- en defensieopdrachten, wat geenszins het geval is.

Er zou wel moeten worden gepreciseerd, ook indien de voormelde rechtstreekse verwijzing zou worden aangewend, dat in geval van aanvullende opdrachten, ook het bedrag van de hoofdopdracht wordt meegerekend." Artikel 5 van het ontwerp wordt inderdaad best aangepast in de door de gemachtigde aangegeven zin. In dat geval kan bovendien de verkorte weergave worden behouden van het koninklijk besluit `plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied' van 23 januari 2012, die in artikel 1, 2°, van het ontwerp is opgenomen, maar die vooralsnog zonder nut is bij gebrek aan enige verwijzing naar dat koninklijk besluit in het ontwerp zoals het om advies is voorgelegd.

Artikel 7 11. Aangezien niet alle ministers van de federale regering zijn betrokken bij de uitvoering van de ontworpen regeling, dienen in de uitvoeringsbepaling enkel die ministers te worden vermeld die wel bij de uitvoering zijn betrokken.Daar de uitvoering van een besluit moet gewaarborgd blijven over de wisseling van ministers heen, moeten de betrokken ministers daarenboven op een abstracte wijze, met een omschrijving van hun bevoegdheid die relevant is voor de te regelen aangelegenheid, worden weergegeven (6). Hiermee rekening houdend, redigere men artikel 7 van het ontwerp als volgt: "De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Landsverdediging, de minister bevoegd voor Economie en de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken zijn, elk wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit." De griffier, Wim Geurts De voorzitter, Marnix Van Damme _______ Nota's (1) Het betreft de internationale samenwerking, bedoeld in artikel 18, § 1, 1° en 2°, en § 2, 3°, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten, en internationale deelname in de zin van artikel 18, § 1, 3°, en § 2, 6°, van dezelfde wet.(2) Zie daarnaast ook de eerste paragraaf van de bespreking van artikel 3 van het ontwerp in het verslag aan de Koning.(3) Koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten `betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is'.(4) In zowel de voordrachtformule als bij de medeondertekening kan er trouwens mee worden volstaan om de betrokken ministers te vermelden met de bevoegdheid krachtens dewelke zij in het concrete geval handelen (Beginselen van de wetgevingstechniek.Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, 2008, aanbeveling nr. 41 en model F 7, te raadplegen op de internetsite van de Raad van State (www.raadvst-consetat.be), hierna Handleiding wetgevingstechniek. (5) Zij kunnen bijvoorbeeld ook neerkomen op een overheidsopdracht voor leveringen, welk begrip in artikel 3, 3°, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten wordt omschreven als "een andere overheidsopdracht dan een opdracht voor werken die betrekking heeft op de aankoop, leasing, huur of huurkoop, met of zonder koopoptie, van producten".(6) Handleiding wetgevingstechniek, aanbeveling nr.167.

9 JANUARI 2014. - Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van overheidsopdrachten met toepassing van artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, artikel 18, § 3, ingevoegd bij de wet van 1 december 2013;

Gelet op het koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is;

Gelet op het advies van de Commissie voor de overheidsopdrachten, gegeven op 27 mei 2013;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 13 juni 2013;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 21 juni 2013;

Gelet op het advies 54.435/1 van de Raad van State, gegeven op 5 december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ;

Op de voordracht van de Eerste Minister, de Vice-Eerste Minister en Minister van Landsverdediging, en de Vice-Eerste Minister en Minister van Economie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten : de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied ;2° het koninklijk besluit van 23 januari 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2012 pub. 01/02/2012 numac 2011021114 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten : het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied van 23 januari 2012;3° internationale samenwerking : de in artikel 18, § 1, 1° en 2° en artikel 18, § 2, 3°, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten bedoelde procedures gevoerd door de Belgische Staat;4° internationale deelname : de in artikel 18, § 1, 3° en artikel 18, § 2, 6°, van de wet van 13 augustus 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/08/2011 pub. 01/02/2012 numac 2011021082 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten bedoelde procedures gevoerd door de Belgische Staat.

Art. 2.Elk bedrag vermeld in dit besluit is een bedrag zonder belasting over de toegevoegde waarde.

Art. 3.§ 1. Vóór het opstarten van elke gunningsprocedure worden de voorstellen van de overheidsopdrachten die te plaatsen zijn in het kader van een internationale samenwerking ter goedkeuring aan de Ministerraad voorgelegd ingeval het geraamde bedrag van het Belgische aandeel gelijk is aan of hoger dan : 1° 2.000.000 euro voor overheidsopdrachten voor werken; 2° 1.250.000 euro voor overheidsopdrachten voor leveringen; 3° 350.000 euro voor overheidsopdrachten voor diensten.

De definitieve instemming met de overheidsopdrachten die te plaatsen zijn in het kader van een internationale samenwerking vereist opnieuw de voorafgaande goedkeuring van de Ministerraad.

Zowel bij de beoordeling van de opportuniteit van de keuze van de internationale samenwerking in het kader van de beslissing als bedoeld in het eerste lid, als bij de beoordeling van de formulering en de voorwaarden van de internationale samenwerking in het kader van de beslissing als bedoeld in het tweede lid, houdt de Ministerraad met name rekening met de operationele, technische en financiële voordelen die eruit zouden kunnen voortvloeien. § 2. Vóór het opstarten van elke gunningsprocedure worden de voorstellen van de overheidsopdrachten die te plaatsen zijn in het kader van een internationale deelname ter goedkeuring aan de Ministerraad voorgelegd ingeval het geraamde bedrag van het Belgische aandeel gelijk is aan of hoger dan : 1° 2.000.000 euro voor overheidsopdrachten voor werken; 2° 1.250.000 euro voor overheidsopdrachten voor leveringen; 3° 350.000 euro voor overheidsopdrachten voor diensten.

De in het eerste lid bedoelde goedkeuring van de Ministerraad geldt als de definitieve instemming met de overheidsopdracht.

Bij de beoordeling van de opportuniteit van de keuze van de internationale deelname in het kader van de beslissing als bedoeld in het eerste lid, houdt de Ministerraad met name rekening met de operationele, technische en financiële voordelen die eruit zouden voortvloeien.

Art. 4.De goedkeuring van de Ministerraad bedoeld in artikel 3, § 1, eerste en tweede lid, en in artikel 3, § 2, wordt vervangen door de goedkeuring van de Eerste Minister indien het om redenen van dringende noodzaak, onmogelijk is vooraf de goedkeuring van de Ministerraad te verkrijgen.

In dit geval licht de bevoegde minister de Ministerraad hierover onmiddellijk in, met vermelding van de bij de Eerste Minister ingeroepen reden van dringende noodzaak.

Art. 5.Voor de toepassing van dit besluit worden de bedragen van de in de artikelen 3 en 4 bedoelde voorstellen geraamd overeenkomstig de artikelen 25 tot 28 van het koninklijk besluit van 23 januari 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2012 pub. 01/02/2012 numac 2011021114 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied sluiten.

In geval van aanvullende werken, leveringen of diensten, wordt ook het bedrag van de hoofdopdracht meegerekend.

Art. 6.Het koninklijk besluit van 29 april 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 29/04/2001 pub. 09/05/2001 numac 2001021176 bron diensten van de eerste minister Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is sluiten betreffende het voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is, wordt opgeheven.

Art. 7.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Landsverdediging, en de minister bevoegd voor Economie zijn, elk wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 9 januari 2014.

FILIP Van Koningswege : De Eerste Minister, E. DI RUPO De Vice-Eerste Minister en Minister van Landsverdediging, P. DE CREM De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, J. VANDE LANOTTE

^