Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 09/01/2014
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten met toepassing van artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied "
Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten met toepassing van artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied Arrêté royal relatif au contrôle préalable en matière de passation de marchés publics en application de l'article 18, § 3, de la loi du 13 août 2011 relative aux marchés publics et à certains marchés de travaux, de fournitures et de services dans les domaines de la défense et de la sécurité
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER SERVICE PUBLIC FEDERAL CHANCELLERIE DU PREMIER MINISTRE
9 JANUARI 2014. - Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand 9 JANVIER 2014. - Arrêté royal relatif au contrôle préalable en
toezicht inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten met toepassing matière de passation de marchés publics en application de l'article
van artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011 inzake 18, § 3, de la loi du 13 août 2011 relative aux marchés publics et à
overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en certains marchés de travaux, de fournitures et de services dans les
diensten op defensie- en veiligheidsgebied domaines de la défense et de la sécurité
VERSLAG AAN DE KONING, RAPPORT AU ROI,
Sire, Sire,
Dit ontwerp van koninklijk besluit wordt genomen in uitvoering van Le présent projet d'arrêté royal est pris en exécution de l'article
artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011 inzake 18, § 3, de la loi du 13 août 2011 relative aux marchés publics et à
overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en certains marchés de travaux, de fournitures et de services dans les
diensten op defensie- en veiligheidsgebied, ingevoegd bij de wet van 1 domaines de la défense et de la sécurité, inséré par la loi du 1er
december 2013; décembre 2013;
Het bevat de controlemodaliteiten voor de overheidsopdrachten bedoeld Il contient les modalités de contrôle pour les marchés publics visés à
in artikel 18, § 1, 1° tot 3°, en § 2, 3° en 6°, van dezelfde wet. Het l'article 18, § 1er, 1° à 3° et § 2, 3° et 6°, de la même loi. Il
betreft meer bepaald de volgende overheidsopdrachten op defensie- en s'agit notamment des marchés publics suivants dans les domaines de la
veiligheidsgebied: défense et de la sécurité :
1° de overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften 1° les marchés publics régis par des règles de procédures spécifiques
gelden in het kader van een internationaal akkoord of regeling en application d'un accord ou d'un arrangement international, conclus
gesloten tussen een of meer lidstaten en een of meer derde landen entre un ou plusieurs Etats membres et un ou plusieurs pays tiers
(art. 18, § 1, 1° ); (art. 18, § 1er, 1° );
2° de overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften 2° les marchés publics régis par des règles de procédures spécifiques
gelden in het kader van een in verband met de legering van
strijdkrachten gesloten internationale overeenkomst of regeling en application d'un accord ou d'un arrangement international conclu en
betreffende ondernemingen in een lidstaat of in een derde land (art. matière de stationnement de troupes et relatif à des entreprises d'un
18, § 1, 2° ); Etat membre ou d'un pays tiers (art. 18, § 1er, 2° );
3° de overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften 3° les marchés publics régis par les règles de procédures spécifiques
gelden in het kader van de regels van een internationale organisatie d'une organisation internationale achetant pour l'accomplissement de
die aankopen doet voor eigen doeleinden of op opdrachten die door een ses missions, ou les marchés qui doivent être attribués par un Etat
lidstaat overeenkomstig deze voorschriften moeten worden gegund (art. 18, § 1, 3° ); membre conformément auxdites règles (art. 18, § 1er, 3° );
4° de overheidsopdrachten die worden geplaatst in het kader van een 4° les marchés publics passés dans le cadre d'un programme de
samenwerkingsprogramma op basis van onderzoek en ontwikkeling dat door coopération fondé sur des activités de recherche et développement,
minimaal twee lidstaten samen wordt uitgevoerd met het oog op de mené conjointement par au moins deux Etats membres en vue du
ontwikkeling van een nieuw product en, indien van toepassing, de développement d'un nouveau produit et, le cas échéant, les phases
latere fasen van de gehele levenscyclus van dit product of een deel ultérieures de tout ou partie du cycle de vie de ce produit (art. 18,
daarvan (art. 18, § 2, 3° ); § 2, 3° );
5° de overheidsopdrachten die worden gegund door een regering aan een 5° les marchés publics attribués par un gouvernement à un autre
andere regering die betrekking hebben op de levering van militair gouvernement concernant la fourniture d'équipements militaires ou
materiaal of gevoelig materiaal, werken en diensten die rechtstreeks d'équipements sensibles, des travaux et des services directement liés
verband houden met dit materiaal, of werken en diensten specifiek voor à de tels équipements, ou des travaux et des services destinés à des
militaire doeleinden, of gevoelige werken en gevoelige diensten (art. fins spécifiquement militaires ou des travaux et services sensibles
18, § 2, 6° ); (art. 18, § 2, 6° );
Het ontwerp neemt grotendeels de controlemodaliteiten over van het Le projet reprend en grande partie les modalités de contrôle de
koninklijk besluit van 29 april 2001 betreffende het voorafgaand l'arrêté royal du 29 avril 2001 relatif au contrôle préalable en
toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming matière de passation des marchés publics de fournitures et de services
van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 auxquels s'applique l'article 3, § 4, de la loi du 24 décembre 1993
december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten relative aux marchés publics et à certains marchés de travaux, de
voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is. fournitures et de services. Les modalités de contrôle comprennent
De controlemodaliteiten bestaan nog steeds uit de tussenkomst van de toujours l'intervention du Conseil des Ministres ou,
Ministerraad of, uitzonderlijk, de goedkeuring van de Eerste Minister exceptionnellement, l'accord du Premier Ministre, pour autant que
indien het om redenen van dringende noodzaak onmogelijk is vooraf de l'accord du Conseil des Ministres ne puisse être recueilli
goedkeuring van de Ministerraad te verkrijgen. Wel worden de préalablement en raison de l'urgence. Les modalités de contrôle sont
controlemodaliteiten afgestemd op de nieuwe systematiek van de toutefois adaptées à la nouvelle systématique prévue pour les
uitzonderingen van artikel 18 van de wet van 13 augustus 2011. Voor exceptions de l'article 18 de la loi du 13 août 2011. Pour certains
sommige opdrachten, meer bepaald voor de opdrachten die te plaatsen marchés, notamment pour les marchés à passer dans le cadre d'une
zijn via internationale deelname (zie infra toelichting bij het begrip participation internationale (voir infra commentaire de la notion de
"internationale deelname", artikel 1 van het ontwerp) volstaat één "participation internationale", article 1er du projet), une seule
enkele tussenkomst van de Ministerraad. intervention du Conseil des Ministres suffit.
In dit ontwerp is grotendeels gevolg gegeven aan de opmerkingen Dans ce projet, il est donné suite dans une large mesure aux remarques
geformuleerd door de Raad van State in zijn advies 54.435/1 van 5 formulées par le Conseil d'Etat dans son avis 54.435/1 du 5 décembre
december 2013. 2013.
Aan de terminologische opmerking van de Raad van State om het begrip La remarque terminologique du Conseil d'Etat visant à aligner la
"gunningsprocedure" beter af te stemmen op het Franse begrip notion de « gunningsprocedure » sur la notion française de « procédure
"procédure de passation", is evenwel geen gevolg gegeven. Immers, de passation », n'est cependant pas suivie. En effet, vu que la notion
aangezien de notie "gunningsprocedure" sterk ingeburgerd was, werd de « gunningsprocedure » était bien établie, elle a été
deze stelselmatig overgenomen in de nieuwe wetgeving systématiquement reprise dans la nouvelle législation relative aux
overheidsopdrachten, meer bepaald in de voormelde wet van 13 augustus marchés publics, plus précisément dans la loi précitée du 13 août 2011
2011 en de uitvoeringsregels ervan. et dans ses règles d'exécution.
De koppeling van de noties "gunning" en "procedure" is overigens ook logisch vanuit de optiek dat de verschillen tussen de procedures net liggen in de manier waarop de beslissing over de keuze van de offerte zal gebeuren, waarmee dus wordt verwezen naar de gunning van de opdracht.

Artikel 1.In dit artikel worden een aantal definities opgenomen wat betreft de verwijzingen naar het regelgevend kader, dit met het oog op een vlotte leesbaarheid. Daarnaast worden functionele definities ingevoerd voor het begrip "internationale samenwerking" enerzijds en het begrip "internationale deelname" anderzijds. Wat de internationale deelname betreft, wordt in een versoepelde regeling voorzien met

D'ailleurs, le lien établi entre les notions de « gunning » et de « procedure » est également logique si l'on part de l'optique que les différences entre les procédures s'expliquent précisément par la manière dont la décision concernant le choix de l'offre sera prise, ce pourquoi il est référé à l'attribution du marché.

Article 1er.Cet article contient un certain nombre de définitions qui renvoient au cadre réglementaire, dans un souci de lisibilité du texte. En outre, il introduit des définitions fonctionnelles pour les notions de "coopération internationale" et de "participation internationale". Les règles relatives à la participation internationale sont assouplies, en ce sens que, dorénavant, une seule

slechts één voorafgaande tussenkomst van de Ministerraad (zie infra, intervention préalable du Conseil des Ministres suffira (voir infra,
artikel 3, § 2, van het ontwerp). article 3, § 2, du projet).
Het begrip "internationale samenwerking" wordt gedefinieerd door La notion de "coopération internationale" est définie par le biais
middel van een verwijzing naar de in artikel 18, § 1, 1° en 2° en d'un renvoi aux formes de coopération internationale visées à
artikel 18, § 2, 3°, van de wet van 13 augustus 2011 bedoelde vormen l'article 18, § 1er, 1° et 2°, et à l'article 18, § 2, 3°, de la loi
van internationale samenwerking. Het betreft dus allereerst de du 13 août 2011. Il s'agit donc tout d'abord des marchés publics régis
overheidsopdrachten waarvoor specifieke procedurevoorschriften gelden par des règles de procédures spécifiques en application d'un accord ou
in het kader van een internationaal akkoord of regeling gesloten d'un arrangement international, conclus entre un ou plusieurs Etats
tussen een of meer lidstaten en een of meer derde landen (art. 18, § membres et un ou plusieurs pays tiers (art. 18, § 1er, 1° ). En outre,
1, 1° ). Daarnaast betreft het ook overheidsopdrachten waarvoor il s'agit des marchés publics régis par des règles de procédures
specifieke procedurevoorschriften gelden in het kader van een in spécifiques en application d'un accord ou d'un arrangement
verband met de legering van strijdkrachten gesloten internationale international conclu en matière de stationnement de troupes et relatif
overeenkomst of regeling betreffende ondernemingen in een lidstaat of à des entreprises d'un Etat membre ou d'un pays tiers (art. 18, § 1er,
in een derde land (art. 18, § 1, 2° ). Ten slotte geven ook de 2° ). Finalement, les marchés publics passés dans le cadre d'un
overheidsopdrachten die worden geplaatst in het kader van een programme de coopération fondé sur des activités de recherche et
samenwerkingsprogramma op basis van onderzoek en ontwikkeling dat door développement, mené conjointement par au moins deux Etats membres en
minimaal twee lidstaten samen wordt uitgevoerd met het oog op de vue du développement d'un nouveau produit et, le cas échéant, les
ontwikkeling van een nieuw product en, indien van toepassing, de phases ultérieures de tout ou partie du cycle de vie de ce produit
latere fasen van de gehele levenscyclus van dit product of een deel
daarvan (art. 18, § 2, 3° ), aanleiding tot internationale (art. 18, § 2, 3° ), donnent également lieu à une coopération
samenwerking in de zin van dit besluit. internationale au sens du présent arrêté.
Uit de aard der zaak betreft het alleen procedures die worden gevoerd Il s'agit, par nature, uniquement de procédures menées par l'Etat
door de Belgische Staat (de facto uitsluitend opdrachten van het belge (de facto uniquement des marchés du Ministère de la Défense).
Ministerie van Landsverdediging).
Het begrip "internationale deelname" (waarvoor slechts één enkele La notion de "participation internationale" (ne nécessitant qu'une
tussenkomst van de Ministerraad nodig is (artikel 3, § 2, van het seule intervention du Conseil des Ministres (article 3, § 2, du
ontwerp)), wordt gedefinieerd aan de hand van een verwijzing naar projet)), est définie par le biais d'un renvoi à l'article 18, § 1er,
artikel 18, § 1, 3° en artikel 18, § 2, 6°, van de wet van 13 augustus 3°, et à l'article 18, § 2, 6°, de la loi du 13 août 2011. Il s'agit
2011. Het betreft dus overheidsopdrachten die worden gegund door een donc des marchés publics attribués par un gouvernement à un autre
regering aan een andere regering die betrekking hebben op (1) de gouvernement concernant (1) la fourniture d'équipements militaires ou
levering van militair materiaal of gevoelig materiaal, (2) werken en d'équipements sensibles, (2) des travaux et des services directement
diensten die rechtstreeks verband houden met dit materiaal, of (3) liés à de tels équipements, ou (3) des travaux et des services
werken en diensten specifiek voor militaire doeleinden, of gevoelige destinés à des fins spécifiquement militaires ou des travaux et
werken en gevoelige diensten (art. 18, § 2, 6° ). Hier valt met name services sensibles (art. 18, § 2, 6° ). Songeons par exemple aux
te denken aan de opdrachten die te plaatsen zijn in het kader van het
"Foreign Military Sales"-programma van de Verenigde Staten van Amerika marchés à passer dans le cadre du programme "Foreign Military Sales"
(FMS). Daarnaast zullen ook de overheidsopdrachten waarvoor specifieke (FMS) des Etats-Unis d'Amérique. En outre, les marchés publics régis
procedurevoorschriften gelden in het kader van de regels van een par les règles de procédures spécifiques d'une organisation
internationale organisatie die aankopen doet voor eigen doeleinden of internationale achetant pour l'accomplissement de ses missions ou les
de opdrachten die door een lidstaat overeenkomstig deze voorschriften marchés qui doivent être attribués par un Etat membre conformément
moeten worden gegund (art. 18, § 1, 3° ), aanleiding geven tot auxdites règles (art. 18, § 1er, 3° ), donneront également lieu à une
internationale deelname in de zin van het ontwerp van besluit. Het participation internationale au sens du projet d'arrêté. Il s'agit
betreft voornamelijk de opdrachten die geplaatst worden door principalement des marchés passés par l'intermédiaire de l'Agence OTAN
tussenkomst van de "Agence OTAN de soutien" (NSPA). de soutien (NSPA).
Ook voor de internationale deelname betreft het alleen procedures die Pour la participation internationale également, il s'agit par nature,
worden gevoerd door de Belgische Staat, de facto uitsluitend uniquement de procédures menées par l'Etat belge, de facto uniquement
opdrachten van het Ministerie van Landsverdediging. des marchés du Ministère de la Défense.

Art. 2.Dit artikel verduidelijkt dat elk in het ontwerp vermelde

Art. 2.Cet article précise que tout montant mentionné dans le projet

bedrag steeds een bedrag zonder belasting over de toegevoegde waarde s'entend toujours hors taxe sur la valeur ajoutée, afin de ne pas
is, teneinde de tekst niet nodeloos te verzwaren. alourdir inutilement le texte.

Art. 3.Zoals artikel 2 van het voormelde koninklijk besluit van 29

Art. 3.Cet article impose, comme l'article 2 de l'arrêté royal du 29

april 2001, bepaalt dit artikel voor welke opdrachten en vanaf welke
drempelbedragen de voorafgaande goedkeuring van de Ministerraad avril 2001 précité, pour quels marchés et à partir de quel montant,
vereist is. De eerste paragraaf is van toepassing op de opdrachten die l'accord préalable du Conseil des Ministres est exigé. Le premier
te plaatsen zijn in het kader van een internationale samenwerking. De paragraphe traite des marchés à passer dans le cadre d'une coopération
tweede paragraaf bevat een soepelere regeling voor de opdrachten die internationale. Le second paragraphe contient des règles plus souples
te plaatsen zijn in het kader van een internationale deelname. Gezien pour les marchés à passer dans le cadre d'une participation
de definitie van "internationale deelname" (zie supra, artikel 1), internationale. Compte tenu de la définition de "participation
betreft het voornamelijk de opdrachten die geplaatst worden in het internationale" (voir supra, article 1er), il s'agit principalement
kader van het Foreign Military Sales-programma van de Verenigde Staten des marchés passés dans le cadre du programme Foreign Military Sales
van Amerika (FMS) alsook de opdrachten die worden geplaatst door (FMS) des Etats-Unis d'Amérique, ainsi que des marchés passés par
tussenkomst van de "Agence OTAN de soutien" (NSPA). Wat deze l'intermédiaire de l'Agence OTAN de soutien (NSPA). En ce qui concerne
opdrachten betreft, moet slechts eenmaal de goedkeuring van de ces marchés, l'accord du Conseil des ministres n'est exigé qu'une
Ministerraad worden verkregen. De goedkeuring van de Ministerraad die seule fois. L'accord du Conseil des Ministres demandé avant d'entamer
wordt gevraagd voor het opstarten van de gunningsprocedure geldt la procédure de passation implique d'emblée que celui-ci donne son
meteen als definitieve instemming met de overheidsopdrachten. Deze accord définitif sur les marchés publics. Ce régime plus souple se
versoepelde regeling is verantwoord door het feit dat in het kader van justifie par le fait que, dans le cadre des programmes FMS et NSPA,
de FMS-en NSPA-programma's, de individuele landen niet zelf kunnen les pays individuels ne peuvent négocier eux-mêmes les conditions
onderhandelen over de precieze voorwaarden, maar dit luik overdragen précises, mais confient ce volet, respectivement, au gouvernement
aan de Amerikaanse regering, respectievelijk aan de NSPA. américain ou à la NSPA.
Net als in het koninklijk besluit van 3 april 2013 betreffende de Tout comme dans l'arrêté royal du 3 avril 2013 relatif à
tussenkomst van de Ministerraad, de overdracht van bevoegdheid en de l'intervention du Conseil des Ministres, aux délégations de pouvoir et
machtigingen inzake de plaatsing en de uitvoering van aux habilitations en matière de passation et d'exécution des marchés
overheidsopdrachten, ontwerpenwedstrijden en concessies voor openbare publics, des concours de projets et des concessions de travaux publics
werken op federaal niveau, hierna het koninklijk besluit van 3 april au niveau fédéral, ci-après dénommé l'arrêté royal du 3 avril 2013, le
2013 genoemd, is de hoogte van de drempelbedragen afhankelijk van de montant des seuils varie selon le type de marché (travaux, fournitures
opdrachtsoort (werken, leveringen of diensten). Voor de opdrachten die ou services). Les mêmes seuils s'appliquent aux marchés passés dans le
worden geplaatst via internationale samenwerking of internationale cadre d'une coopération internationale ou d'une participation
deelname gelden dezelfde drempelwaarden. Deze komen overeen met de internationale. Ceux-ci correspondent aux montants mentionnés à
hoogte van de bedragen vermeld in artikel 3, § 1, 2°, van het
koninklijk besluit van 3 april 2013. Die bepaling bevat de bedragen l'article 3, § 1er, 2°, de l'arrêté royal du 3 avril 2013. Cette
die van toepassing zijn voor de overheidsopdrachten geplaatst bij disposition contient les montants applicables aux marchés publics
onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking in de gevallen van de passés par procédure négociée sans publicité dans les cas visés aux
artikelen 26, § 1, en 53, § 2, van de wet van 15 juni 2006 en artikel articles 26, § 1er, et 53, § 2, de la loi du 15 juin 2006 et à
25 van de wet van 13 augustus 2011. Ook in het voormelde koninklijk l'article 25 de la loi du 13 août 2011. De même, dans l'arrêté royal
besluit van 29 april 2001 waren de drempelwaarden afgestemd op de du 29 avril 2001 précité, les seuils étaient adaptés aux seuils
drempelwaarden van toepassing voor de gewone overheidsopdrachten op applicables aux autres marchés publics ordinaires passés au niveau
federaal niveau geplaatst bij onderhandelingsprocedure (artikel 2, § fédéral par procédure négociée (article 2, § 1er, 2°, de l'arrêté
1, 2°, van het koninklijk besluit van 14 oktober 1996 betreffende het royal du 14 octobre 1996 relatif au contrôle préalable et aux
voorafgaand toezicht en de overdracht van bevoegdheid inzake de délégations de pouvoir en matière de passation et d'exécution des
gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van marchés publics de travaux, de fournitures et de services et en
werken, leveringen en diensten en inzake de toekenning van concessies matière d'octroi de concessions de travaux publics au niveau fédéral).
voor openbare werken op federaal niveau). Aangezien nu ook Etant donné que des exceptions peuvent désormais aussi s'appliquer aux
uitzonderingen kunnen gelden voor overheidsopdrachten voor werken, en marchés publics de travaux, et que, partant, ces marchés nécessitent
dus ook voor die opdrachten specifieke controlemodaliteiten moeten également des modalités de contrôle spécifiques, un seuil est
bestaan, is tevens voorzien in een drempel voor opdrachten voor également prévu pour les marchés de travaux.
werken. Net als in het voormelde koninklijk besluit van 29 april 2001, dient Tout comme dans l'arrêté royal du 29 avril 2001 précité, le Conseil
de Ministerraad rekening te houden met de operationele, technische en des Ministres doit tenir compte des avantages opérationnels,
financiële voordelen die uit de internationale samenwerking of de techniques et financiers pouvant découler de la coopération
internationale deelname zouden kunnen voortvloeien, en dit zowel bij internationale ou de la participation internationale, et ce tant lors
de beoordeling van de opportuniteit van de keuze van de internationale de l'appréciation de l'opportunité du choix de la coopération
samenwerking of de internationale deelname, als bij de beoordeling van internationale ou de la participation internationale, que lors de
de formulering en de voorwaarden van de internationale samenwerking. l'appréciation des termes et des conditions de la coopération internationale.

Art. 4.Net zoals in het koninklijk besluit van 29 april 2001 wordt

Art. 4.Tout comme dans l'arrêté royal du 29 avril 2001, il est

bepaald dat de goedkeuring van de Ministerraad wordt vervangen door de précisé que l'accord du Conseil des ministres est remplacé par
goedkeuring van de Eerste Minister, indien het om redenen van l'accord du Premier Ministre pour autant que l'accord du Conseil des
dringende noodzaak onmogelijk is vooraf de goedkeuring van de Ministres ne puisse être recueilli préalablement en raison de
Ministerraad te verkrijgen. l'urgence.

Art. 5.Dit artikel bepaalt hoe de raming dient te gebeuren. Meer

Art. 5.Cet article détermine quand l'évaluation doit avoir lieu. Il

bepaald wordt verwezen naar de ramingsregels van het koninklijk est plus particulièrement renvoyé aux règles d'estimation de l'arrêté
besluit van 23 januari 2012, inzonderheid de artikelen 25 tot 28. royal du 23 janvier 2012, en particulier aux articles 25 à 28.
Net als bij de opdrachten die onder het toepassingsgebied vallen van A l'instar des contrats entrant dans le champ d'application de
het voormelde koninklijk besluit van 3 april 2013, moet in geval van l'arrêté royal précité du 3 avril 2013, le montant du marché principal
aanvullende werken, leveringen of diensten, ook het bedrag van de est également pris en compte en cas de travaux, de fournitures ou de
hoofdopdracht worden meegerekend. services complémentaires.

Art. 6.Dit artikel voorziet in de opheffing van het voormelde koninklijk besluit van 29 april 2001.

Art. 6.Cet article prévoit l'abrogation de l'arrêté royal du 29 avril 2001 précité.

Art. 7.Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Art. 7.Cet article ne nécessite pas d'explication supplémentaire.

Ik heb de eer te zijn, J'ai l'honneur d'être,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, de Votre Majesté,
de zeer eerbiedige le très respectueux
en zeer getrouwe dienaar, et très fidèle serviteur,
De Eerste Minister, Le Premier Ministre,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Vice-Eerste Minister en Minister van Landsverdediging, Le Vice-Premier Ministre et Ministre de la Défense,
P. DE CREM P. DE CREM
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Le Vice-Premier Ministre et Ministre de l'Economie,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
RAAD VAN STATE CONSEIL D'ETAT
Affdeling Wetgeving Section de législation
Advies 54.435/1 van 5 december 2013 over een ontwerp van koninklijk Avis 54.435/1 du 5 décembre 2013 sur un projet d'arrêté royal `relatif
besluit `betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van au contrôle préalable en matière de passation des marchés publics en
de overheidsopdrachten in uitvoering van artikel 18, § 3, van de wet
13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten exécution de l'article 18, § 3, de la loi du 13 août 2011 relative aux
voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied' marchés publics et à certains marchés de travaux, de fournitures et de
Op 7 november 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de services dans les domaines de la défense et de la sécurité'
Eerste Minister verzocht binnen een termijn van dertig dagen een Le 7 novembre 2013, le Conseil d'Etat, section de législation, a été
invité par le Premier Ministre à communiquer un avis, dans un délai de
advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit trente jours, sur un projet d'arrêté royal `relatif au contrôle
`betreffende het voorafgaand toezicht inzake de plaatsing van de préalable en matière de passation des marchés publics en exécution de
overheidsopdrachten in uitvoering van artikel 18, § 3, van de wet 13 l'article 18, § 3, de la loi du 13 août 2011 relative aux marchés
augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor publics et à certains marchés de travaux, de fournitures et de
werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied'. services dans les domaines de la défense et de la sécurité'.
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 28 november 2013. De Le projet a été examiné par la première chambre le 28 novembre 2013.
kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wilfried La chambre était composée de Marnix Van Damme, président de chambre,
Van Vaerenbergh en Wouter Pas, staatsraden, Michel Tison, assessor, en Wilfried Van Vaerenbergh et Wouter Pas, conseillers d'Etat, Michel
Wim Geurts, griffier. Tison, assesseur, et Wim Geurts, greffier.
Het verslag is uitgebracht door Pierrot T'Kindt, auditeur. Le rapport a été présenté par Pierrot T'Kindt, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het La concordance entre la version française et la version néerlandaise
advies is nagezien onder toezicht van Marnix Van Damme, de l'avis a été vérifiée sous le contrôle de Marnix Van Damme,
kamervoorzitter. président de chambre.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 5 december L'avis, dont le texte suit, a été donné le 5 décembre 2013.
2013. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de 1. En application de l'article 84, § 3, alinéa 1er, des lois sur le
Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973, la section de
Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de législation a fait porter son examen essentiellement sur la compétence
steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of de l'auteur de l'acte, le fondement juridique et l'accomplissement des
aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. formalités prescrites.
Strekking en rechtsgrond van het ontwerp Portée et fondement juridique du projet
2. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt tot 2. Le projet d'arrêté royal soumis pour avis a pour objet de fixer les
het vaststellen van de regels betreffende het voorafgaand toezicht règles relatives au contrôle préalable en matière de passation des
inzake de plaatsing van de overheidsopdrachten die betrekking hebben marchés publics portant sur la coopération internationale ou la
op internationale samenwerking of internationale deelname, bedoeld in participation internationale, visées à l'article 18 de la loi du 13
artikel 18 van de wet van 13 augustus 2011 `inzake overheidsopdrachten août 2011 `relative aux marchés publics et à certains marchés de
en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op travaux, de fournitures et de services dans les domaines de la défense
defensie- en veiligheidsgebied' (hierna: de wet van 13 augustus 2011). (1) et de la sécurité' (ci-après : la loi du 13 août 2011) (1).
3. De ontworpen regeling kan worden geacht rechtsgrond te vinden in 3. Le dispositif en projet peut être réputé trouver son fondement
artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011, waarbij aan de juridique dans l'article 18, § 3, de la loi du 13 août 2011, qui
Koning wordt opgedragen om de controleregels te bepalen waaraan de charge le Roi, dans les cas qu'Il détermine, de fixer les règles de
overheidsopdrachten, bedoeld in artikel 18, § 1 en § 2, 3° en 6°, van dezelfde wet, onderworpen zijn in de gevallen die Hij bepaalt. contrôle auxquelles sont soumis les marchés publics, visés à l'article 18, § 1er et § 2, 3° et 6°, de la même loi.
Algemene opmerkingen Observations générales
4. Er dient uiteraard op te worden toegezien dat de wetsbepaling die 4. Il faut bien entendu veiller à ce que la disposition législative
de ontworpen regeling tot rechtsgrond strekt in werking zal zijn qui procure un fondement juridique au dispositif en projet, soit
getreden op het ogenblik dat het ontworpen koninklijk besluit in entrée en vigueur au moment où l'arrêté royal en projet entrera en
werking treedt. vigueur.
5. In eerdere adviezen heeft de Raad van State, afdeling Wetgeving, 5. Dans des avis antérieurs, le Conseil d'Etat, section de
reeds de bekommernis uitgedrukt om te komen tot een meer eenvormig en législation, avait déjà exprimé le souci de faire un usage plus
consequent gebruik van bepaalde basisbegrippen met het oog op een uniforme et cohérent de certaines notions fondamentales afin
beter begrijpelijke en toegankelijke regelgeving inzake d'améliorer la lisibilité et l'accessibilité de la législation sur les
overheidsopdrachten. Daarbij is onder meer gewezen op de noodzakelijk marchés publics. A cet égard, on avait notamment souligné la nécessité
te onderscheiden betekenissen van de begrippen "plaatsing" en de faire la distinction entre les différentes acceptions des notions
"gunning" van de overheidsopdracht. de « passation » et d'« attribution » des marchés publics.
Niettemin dient te worden vastgesteld dat ook in sommige bepalingen
van het voorliggende ontwerp het begrip "procédure de passation", in Or, force est de constater que certaines dispositions du projet à
de Franse tekst, nog wordt weergegeven door het begrip l'examen rendent encore la notion de « procédure de passation » dans
"gunningsprocedure", in de Nederlandse tekst. Zulks is namelijk het le texte français par les mots « gunningsprocedure » dans le texte
geval in de inleidende zin van het eerste lid van artikel 3, §§ 1 en néerlandais. C'est notamment le cas dans la phrase introductive de
2, van het ontwerp. De Nederlandse en de Franse tekst van het ontwerp l'alinéa 1er de l'article 3, §§ 1er et 2, du projet. Sur ce point, il
zouden op dat punt beter op elkaar moeten worden afgestemd. Ook het faudrait mieux harmoniser les textes français et néerlandais du
verslag aan de Koning behoeft in dat opzicht te worden nagezien, projet. Le rapport au Roi mérite aussi d'être vérifié à cet égard, en
inzonderheid wat het opschrift ervan betreft, dat niet overeenstemt particulier en ce qui concerne son intitulé, qui ne concorde pas avec
met het opschrift van het ontwerp. (2) l'intitulé du projet (2).
Onderzoek van de tekst Examen du texte
Aanhef Préambule
6. Onmiddellijk na het eerste lid van de aanhef van het ontwerp moet 6. Immédiatement après le premier alinéa du préambule du projet, on
een nieuw lid worden ingevoegd waarin wordt verwezen naar het insérera un nouvel alinéa visant l'arrêté royal du 29 avril 2001 (3),
koninklijk besluit van 29 april 2001, (3) waarvan artikel 6 van het que l'article 6 du projet entend abroger.
ontwerp de opheffing beoogt. 7. Il a été communiqué au Conseil d'Etat, section de législation, que
7. Aan de Raad van State, afdeling Wetgeving, is meegedeeld dat het dans le cas des marchés publics visés dans le projet, il pourrait
bij de in het ontwerp bedoelde overheidsopdrachten "uitzonderlijk ook s'agir exceptionnellement aussi de marchés de la police fédérale par
[zou] kunnen gaan om opdrachten van bijvoorbeeld de Federale Politie". exemple. Compte tenu de ce qui précède, il y a lieu d'envisager
Hiermee rekening houdend valt te overwegen om ook de Minister van d'associer également le Ministre de l'Intérieur à la présentation et
Binnenlandse Zaken te betrekken bij de voordracht en de au contreseing de l'arrêté royal en projet (4).
medeondertekening van het ontworpen koninklijk besluit (4).
Dispositief Dispositif
Artikel 1 Article 1er
8. In verband met de in artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp 8. En ce qui concerne les notions de « coopération internationale » et
omschreven begrippen "internationale samenwerking" en "internationale de « participation internationale », définies à l'article 1er, 4° et
deelname", verduidelijkte de gemachtigde het volgende: 5°, du projet, le délégué a donné les précisions suivantes :
"Gelet op de aard van de betreffende uitgesloten opdrachten, kan men « Gelet op de aard van de betreffende uitgesloten opdrachten, kan men
er inderdaad vanuit gaan dat het in de praktijk bijna uitsluitend zal er inderdaad vanuit gaan dat het in de praktijk bijna uitsluitend zal
gaan om opdrachten van het Ministerie van Landsverdediging. Weliswaar gaan om opdrachten van het Ministerie van Landsverdediging. Weliswaar
zou het uitzonderlijk ook kunnen gaan om opdrachten van bijvoorbeeld zou het uitzonderlijk ook kunnen gaan om opdrachten van bijvoorbeeld
de Federale Politie, maar hoe dan ook, dient volgens ons de hier de Federale Politie, maar hoe dan ook, dient volgens ons de hier
ingerichte controle door de Ministerraad enkel te slaan op opdrachten ingerichte controle door de Ministerraad enkel te slaan op opdrachten
geplaatst door de Belgische Staat. Om die reden kan daarom worden geplaatst door de Belgische Staat. Om die reden kan daarom worden
overwogen om in de definities van `internationale samenwerking' en overwogen om in de definities van "internationale samenwerking" en
`internationale deelname' (artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp) te "internationale deelname" (artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp) te
preciseren dat het de aankoopprocedures betreft die worden geplaatst preciseren dat het de aankoopprocedures betreft die worden geplaatst
door de Belgische Staat. Op die manier is de werkingssfeer van dit door de Belgische Staat. Op die manier is de werkingssfeer van dit
ontwerp juridisch duidelijker afgebakend". ontwerp juridisch duidelijker afgebakend ».
De door de gemachtigde geformuleerde suggestie kan worden bijgevallen. La suggestion formulée par le délégué peut être retenue.
9. Nog in artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp, wordt melding gemaakt 9. Toujours à l'article 1er, 4° et 5°, du projet, il est fait état des
van de "aankoopprocedures", bedoeld in de desbetreffende onderdelen « procédures d'achats », visées dans les divisions pertinentes de
van artikel 18 van de wet van 13 augustus 2011. De betrokken l'article 18 de la loi du 13 août 2011. Les procédures concernées en
procedures inzake overheidsopdrachten zullen evenwel niet noodzakelijk matière de marchés publics ne porteront toutefois pas nécessairement
op een "aankoop" betrekking hebben. (5) De term "aankoopprocedures", sur un « achat » (5). De ce point de vue, les termes « procédures
in artikel 1, 4° en 5°, van het ontwerp, lijkt vanuit dat oogpunt te d'achats », figurant à l'article 1er, 4° et 5°, du projet, paraissent
beperkt. trop restrictifs.
Artikel 5 Article 5
10. In artikel 5 van het ontwerp wordt melding gemaakt van een raming 10. L'article 5 du projet fait mention d'une estimation « conformément
"overeenkomstig artikel 13 van het koninklijk besluit van 3 april à l'article 13 de l'arrêté royal du 3 avril 2013 ». Il a été demandé
2013". Aan de gemachtigde werd gevraagd of een algemene verwijzing au délégué si une référence générale à l'article 13 de l'arrêté royal
naar artikel 13 van het koninklijk besluit van 3 april 2013 wel in al du 3 avril 2013 est toutefois pertinente, dans tous ses éléments, pour
haar onderdelen relevant is voor de beoogde raming van "de bedragen l'estimation envisagée des « montants des propositions visées aux
van de in de artikelen 3 en 4 bedoelde voorstellen". articles 3 et 4 ».
De gemachtigde verduidelijkte in dat verband : A cet égard, le délégué a précisé :
"Inderdaad zijn niet alle verwijzingen in artikel 13 van het « Inderdaad zijn niet alle verwijzingen in artikel 13 van het
koninklijk besluit van 3 april 2013 relevant. Meer bepaald zijn de koninklijk besluit van 3 april 2013 relevant. Meer bepaald zijn de
verwijzingen naar de koninklijke besluiten van 15 juli 2011 en 16 juli verwijzingen naar de koninklijke besluiten van 15 juli 2011 en 16 juli
2012 niet relevant, aangezien de respectievelijke toepassingsgebieden 2012 niet relevant, aangezien de respectievelijke toepassingsgebieden
van beide koninklijke besluiten geen uitstaans hebben met de defensie- van beide koninklijke besluiten geen uitstaans hebben met de defensie-
en veiligheidsopdrachten, omdat die van toepassing zijn in de en veiligheidsopdrachten, omdat die van toepassing zijn in de
klassieke sectoren respectievelijk de speciale sectoren. De verwijzing klassieke sectoren respectievelijk de speciale sectoren. De verwijzing
naar de artikelen 25 tot 28 van het koninklijk besluit plaatsing naar de artikelen 25 tot 28 van het koninklijk besluit plaatsing
overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en
diensten op defensie- en veiligheidsgebied van 23 januari 2012, is wel diensten op defensie- en veiligheidsgebied van 23 januari 2012, is wel
dienstig. Nochtans is dat besluit in beginsel niet van toepassing op dienstig. Nochtans is dat besluit in beginsel niet van toepassing op
de betreffende uitgesloten opdrachten (art 18, § 1 en § 2, 3° en 6° de betreffende uitgesloten opdrachten (art 18, § 1 en § 2, 3° en 6°
wet van 13 augustus 2011), wat niet lijkt te beletten dat de wet van 13 augustus 2011), wat niet lijkt te beletten dat de
betreffende ramingsregels toch zouden worden toegepast ingevolge een betreffende ramingsregels toch zouden worden toegepast ingevolge een
(rechtstreekse) verwijzing. (rechtstreekse) verwijzing.
Niets lijkt een rechtstreekse verwijzing naar de betreffende Niets lijkt een rechtstreekse verwijzing naar de betreffende
bepalingen van het koninklijk besluit van 23 januari 201[2] in de weg bepalingen van het koninklijk besluit van 23 januari 201[2] in de weg
te staan. De opname van de ramingsvoorschriften zelf in het ontwerp te staan. De opname van de ramingsvoorschriften zelf in het ontwerp
van koninklijk besluit, lijkt wat omslachtig, gezien het volume, van koninklijk besluit, lijkt wat omslachtig, gezien het volume,
alsook het feit dat bij latere wijzigingen van de ramingsregels inzake alsook het feit dat bij latere wijzigingen van de ramingsregels inzake
defensieopdrachten (artikel 25 tot 28 van het koninklijk besluit van defensieopdrachten (artikel 25 tot 28 van het koninklijk besluit van
23 januari 2012), ook het ontwerp van koninklijk besluit dat nu ter 23 januari 2012), ook het ontwerp van koninklijk besluit dat nu ter
advies voorligt zou moeten worden aangepast. Bovendien zou de opname advies voorligt zou moeten worden aangepast. Bovendien zou de opname
van de ramingsvoorschriften zelf in het ontwerp, bij de lezer kunnen van de ramingsvoorschriften zelf in het ontwerp, bij de lezer kunnen
doen uitschijnen dat afgeweken wordt van de normaal gangbare doen uitschijnen dat afgeweken wordt van de normaal gangbare
ramingsregels inzake veiligheids- en defensieopdrachten, wat geenszins ramingsregels inzake veiligheids- en defensieopdrachten, wat geenszins
het geval is. het geval is.
Er zou wel moeten worden gepreciseerd, ook indien de voormelde Er zou wel moeten worden gepreciseerd, ook indien de voormelde
rechtstreekse verwijzing zou worden aangewend, dat in geval van rechtstreekse verwijzing zou worden aangewend, dat in geval van
aanvullende opdrachten, ook het bedrag van de hoofdopdracht wordt aanvullende opdrachten, ook het bedrag van de hoofdopdracht wordt
meegerekend." meegerekend ».
Artikel 5 van het ontwerp wordt inderdaad best aangepast in de door de Il est en effet préférable d'adapter l'article 5 du projet dans le
gemachtigde aangegeven zin. In dat geval kan bovendien de verkorte sens indiqué par le délégué. Dans ce cas, on peut en outre conserver
weergave worden behouden van het koninklijk besluit `plaatsing la mention abrégée de l'arrêté royal `relatif à la passation des
overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en marchés publics et de certains marchés de travaux, de fournitures et
diensten op defensie- en veiligheidsgebied' van 23 januari 2012, die de services dans les domaines de la défense et de la sécurité' du 23
in artikel 1, 2°, van het ontwerp is opgenomen, maar die vooralsnog janvier 2012, qui figure à l'article 1er, 2°, du projet mais qui est
zonder nut is bij gebrek aan enige verwijzing naar dat koninklijk pour l'heure sans utilité faute d'une quelconque référence à cet
besluit in het ontwerp zoals het om advies is voorgelegd. arrêté royal dans le projet, tel qu'il est soumis pour avis.
Artikel 7 Article 7
11. Aangezien niet alle ministers van de federale regering zijn 11. Dès lors que tous les ministres du gouvernement fédéral ne sont
betrokken bij de uitvoering van de ontworpen regeling, dienen in de pas associés à l'exécution du dispositif en projet, la disposition
uitvoeringsbepaling enkel die ministers te worden vermeld die wel bij exécutoire doit uniquement mentionner les ministres qui sont
de uitvoering zijn betrokken. Daar de uitvoering van een besluit moet effectivement associés à cette exécution. L'exécution d'un arrêté
gewaarborgd blijven over de wisseling van ministers heen, moeten de devant être assurée au-delà des changements de ministres, les
betrokken ministers daarenboven op een abstracte wijze, met een ministres concernés doivent en outre être désignés de façon abstraite,
omschrijving van hun bevoegdheid die relevant is voor de te regelen par une description de leur compétence qui est pertinente pour la
aangelegenheid, worden weergegeven (6). Hiermee rekening houdend, matière à régler (6). Compte tenu de ce qui précède, on rédigera
redigere men artikel 7 van het ontwerp als volgt: l'article 7 du projet comme suit :
"De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Landsverdediging, de « Le Premier Ministre, le ministre qui a la Défense nationale dans ses
minister bevoegd voor Economie en de minister bevoegd voor attributions, le ministre qui a l'Economie dans ses attributions et le
Binnenlandse Zaken zijn, elk wat hem betreft, belast met de uitvoering ministre qui a l'Intérieur dans ses attributions sont chargés, chacun
van dit besluit." en ce qui le concerne, de l'exécution du présent arrêté ».
De griffier, Le greffier,
Wim Geurts Wim Geurts
De voorzitter, Le président,
Marnix Van Damme Marnix Van Damme
_______ _______
Nota's Notes
(1) Het betreft de internationale samenwerking, bedoeld in artikel 18, (1) Il s'agit de la coopération internationale visée à l'article 18, §
§ 1, 1° en 2°, en § 2, 3°, van de wet van 13 augustus 2011, en 1er, 1° et 2°, et § 2, 3°, de la loi du 13 août 2011, et de la
internationale deelname in de zin van artikel 18, § 1, 3°, en § 2, 6°, participation internationale au sens de l'article 18, § 1er, 3°, et §
van dezelfde wet. 2, 6°, de la même loi.
(2) Zie daarnaast ook de eerste paragraaf van de bespreking van (2) Voir, par ailleurs, aussi le paragraphe 1er de l'examen de
artikel 3 van het ontwerp in het verslag aan de Koning. l'article 3 du projet dans le rapport au Roi.
(3) Koninklijk besluit van 29 april 2001 `betreffende het voorafgaand (3) Arrêté royal du 29 avril 2001 `relatif au contrôle préalable en
toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor aanneming matière de passation des marchés publics de fournitures et de services
van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet van 24 auxquels s'applique l'article 3, § 4, de la loi du 24 décembre 1993
december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten relative aux marchés publics et à certains marchés de travaux, de
voor aanneming van werken, leveringen en diensten van toepassing is'. fournitures et de services'.
(4) In zowel de voordrachtformule als bij de medeondertekening kan er (4) Tant dans la formule de présentation que dans le contreseing, il
trouwens mee worden volstaan om de betrokken ministers te vermelden peut d'ailleurs suffire de mentionner les ministres concernés avec la
met de bevoegdheid krachtens dewelke zij in het concrete geval compétence en vertu de laquelle ils agissent dans le cas concret
handelen (Beginselen van de wetgevingstechniek. Handleiding voor het (Principes de technique législative. Guide de rédaction des textes
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, législatifs et réglementaires, Conseil d'Etat, 2008, recommandation n°
2008, aanbeveling nr. 41 en model F 7, te raadplegen op de 41 et modèle F7, à consulter sur le site internet du Conseil d'Etat
internetsite van de Raad van State (www.raadvst-consetat.be), hierna (www.raadvst-consetat.be), ci-après Guide de légistique.
Handleiding wetgevingstechniek.
(5) Zij kunnen bijvoorbeeld ook neerkomen op een overheidsopdracht (5) Elles peuvent par exemple également s'analyser comme un marché
voor leveringen, welk begrip in artikel 3, 3°, van de wet van 13 public de fournitures, notion qui est définie à l'article 3, 3°, de la
augustus 2011 wordt omschreven als "een andere overheidsopdracht dan loi du 13 août 2011 comme « marché public autre qu'un marché de
een opdracht voor werken die betrekking heeft op de aankoop, leasing, travaux ayant pour objet l'achat, le crédit-bail, la location ou la
huur of huurkoop, met of zonder koopoptie, van producten". location-vente, avec ou sans option d'achat, de produits ».
(6) Handleiding wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 167. (6) Guide de légistique, recommandation n° 167.
9 JANUARI 2014. - Koninklijk besluit betreffende het voorafgaand 9 JANVIER 2014. - Arrêté royal relatif au contrôle préalable en
toezicht inzake de plaatsing van overheidsopdrachten met toepassing matière de passation de marchés publics en application de l'article
van artikel 18, § 3, van de wet van 13 augustus 2011 inzake 18, § 3, de la loi du 13 août 2011 relative aux marchés publics et à
overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en certains marchés de travaux, de fournitures et de services dans les
diensten op defensie- en veiligheidsgebied domaines de la défense et de la sécurité
FILIP, Koning der Belgen, PHILIPPE, Roi des Belges,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. A tous, présents et à venir, Salut.
Gelet op de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en Vu la loi du 13 août 2011 relative aux marchés publics et à certains
bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- marchés de travaux, de fournitures et de services dans les domaines de
en veiligheidsgebied, artikel 18, § 3, ingevoegd bij de wet van 1 la défense et de la sécurité, article 18, § 3, inséré par la loi du 1er
december 2013; décembre 2013;
Gelet op het koninklijk besluit van 29 april 2001 betreffende het Vu l'arrêté royal du 29 avril 2001 relatif au contrôle préalable en
voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor matière de passation des marchés publics de fournitures et de services
aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet
van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige auxquels s'applique l'article 3, § 4, de la loi du 24 décembre 1993
opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van relative aux marchés publics et à certains marchés de travaux, de
toepassing is;
Gelet op het advies van de Commissie voor de overheidsopdrachten, fournitures et de services;
gegeven op 27 mei 2013; Vu l'avis de la Commission des marchés publics, donné le 27 mai 2013;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 13 Vu l'avis de l'Inspectrice des Finances, donné le 13 juin 2013;
juni 2013; Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 21 juni 2013; Vu l'accord du Ministre du Budget, donné le 21 juin 2013;
Gelet op het advies 54.435/1 van de Raad van State, gegeven op 5 Vu l'avis 54.435/1 du Conseil d'Etat, donné le 5 décembre 2013, en
december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van application de l'article 84, § 1er, alinéa 1er, 1°, des lois sur le
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 ; Conseil d'Etat, coordonnées le 12 janvier 1973;
Op de voordracht van de Eerste Minister, de Vice-Eerste Minister en Sur la proposition du Premier Ministre, du Vice-Premier Ministre et
Minister van Landsverdediging, en de Vice-Eerste Minister en Minister Ministre de la Défense, et du Vice-Premier Ministre et Ministre de
van Economie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, l'Economie, et de l'avis des Ministres qui en ont délibéré en Conseil,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Nous avons arrêté et arrêtons :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

Article 1er.Pour l'application du présent arrêté, on entend par :

1° de wet van 13 augustus 2011 : de wet van 13 augustus 2011 inzake 1° la loi du 13 août 2011 : la loi du 13 août 2011 relative aux
overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en marchés publics et à certains marchés de travaux, de fournitures et de
diensten op defensie- en veiligheidsgebied ; services dans les domaines de la défense et de la sécurité;
2° het koninklijk besluit van 23 januari 2012 : het koninklijk besluit 2° l'arrêté royal du 23 janvier 2012 : l'arrêté royal du 23 janvier
plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, 2012 relatif à la passation des marchés publics et de certains marchés
leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied van 23 de travaux, de fournitures et de services dans les domaines de la
januari 2012; défense et de la sécurité;
3° internationale samenwerking : de in artikel 18, § 1, 1° en 2° en 3° la coopération internationale : les procédures visées à l'article
artikel 18, § 2, 3°, van de wet van 13 augustus 2011 bedoelde 18, § 1er, 1° et 2°, et à l'article 18, § 2, 3°, de la loi du 13 août
procedures gevoerd door de Belgische Staat; 2011 menées par l'Etat belge;
4° internationale deelname : de in artikel 18, § 1, 3° en artikel 18, 4° la participation internationale: les procédures visées à l'article
§ 2, 6°, van de wet van 13 augustus 2011 bedoelde procedures gevoerd 18, § 1er, 3° et à l'article 18, § 2, 6°, de la loi du 13 août 2011
door de Belgische Staat. menées par l'Etat belge.

Art. 2.Elk bedrag vermeld in dit besluit is een bedrag zonder

Art. 2.Tout montant mentionné dans le présent arrêté s'entend hors

belasting over de toegevoegde waarde. taxe sur la valeur ajoutée.

Art. 3.§ 1. Vóór het opstarten van elke gunningsprocedure worden de

Art. 3.§ 1er. Avant d'entamer toute procédure de passation, les

voorstellen van de overheidsopdrachten die te plaatsen zijn in het propositions de marchés publics à passer dans le cadre d'une
kader van een internationale samenwerking ter goedkeuring aan de coopération internationale sont soumises à l'accord du Conseil des
Ministerraad voorgelegd ingeval het geraamde bedrag van het Belgische Ministres dans le cas où le montant estimé de la part belge est égal
aandeel gelijk is aan of hoger dan : ou supérieur à :
1° 2.000.000 euro voor overheidsopdrachten voor werken; 1° 2.000.000 euros pour les marchés publics de travaux;
2° 1.250.000 euro voor overheidsopdrachten voor leveringen; 2° 1.250.000 euros pour les marchés publics de fournitures;
3° 350.000 euro voor overheidsopdrachten voor diensten. 3° 350.000 euros pour les marchés publics de services.
De definitieve instemming met de overheidsopdrachten die te plaatsen L'accord définitif sur les marchés publics à passer dans le cadre
zijn in het kader van een internationale samenwerking vereist opnieuw d'une coopération internationale est également soumis à l'accord
de voorafgaande goedkeuring van de Ministerraad. préalable du Conseil des ministres.
Zowel bij de beoordeling van de opportuniteit van de keuze van de Tant lors de l'appréciation de l'opportunité du choix de la
internationale samenwerking in het kader van de beslissing als bedoeld coopération internationale dans le cadre de la décision visée à
in het eerste lid, als bij de beoordeling van de formulering en de l'alinéa 1er, que lors de l'appréciation des termes et des conditions
voorwaarden van de internationale samenwerking in het kader van de de la coopération internationale dans le cadre de la décision visée à
beslissing als bedoeld in het tweede lid, houdt de Ministerraad met l'alinéa 2, le Conseil des Ministres tient notamment compte des
name rekening met de operationele, technische en financiële voordelen avantages opérationnels, techniques et financiers pouvant en découler.
die eruit zouden kunnen voortvloeien. § 2. Vóór het opstarten van elke gunningsprocedure worden de § 2. Avant d'entamer toute procédure de passation, les propositions de
voorstellen van de overheidsopdrachten die te plaatsen zijn in het marchés publics à passer dans le cadre d'une participation
kader van een internationale deelname ter goedkeuring aan de internationale sont soumises à l'accord du Conseil des ministres dans
Ministerraad voorgelegd ingeval het geraamde bedrag van het Belgische aandeel gelijk is aan of hoger dan : le cas où le montant estimé de la part belge est égal ou supérieur à :
1° 2.000.000 euro voor overheidsopdrachten voor werken; 1° 2.000.000 euros pour les marchés publics de travaux;
2° 1.250.000 euro voor overheidsopdrachten voor leveringen; 2° 1.250.000 euros pour les marchés publics de fournitures;
3° 350.000 euro voor overheidsopdrachten voor diensten. 3° 350.000 euros pour les marchés publics de services.
De in het eerste lid bedoelde goedkeuring van de Ministerraad geldt L'accord du Conseil des ministres visé à l'alinéa 1er implique que
als de definitieve instemming met de overheidsopdracht. celui-ci donne son accord définitif sur le marché public.
Bij de beoordeling van de opportuniteit van de keuze van de Lors de l'appréciation de l'opportunité du choix de la participation
internationale deelname in het kader van de beslissing als bedoeld in internationale dans le cadre de la décision visée à l'alinéa 1er, le
het eerste lid, houdt de Ministerraad met name rekening met de Conseil des Ministres tient notamment compte des avantages
operationele, technische en financiële voordelen die eruit zouden opérationnels, techniques et financiers pouvant en découler.
voortvloeien.

Art. 4.De goedkeuring van de Ministerraad bedoeld in artikel 3, § 1,

Art. 4.L'accord du Conseil des ministres visé à l'article 3, § 1er,

eerste en tweede lid, en in artikel 3, § 2, wordt vervangen door de alinéas 1er et 2, et à l'article 3, § 2, est remplacé par l'accord du
goedkeuring van de Eerste Minister indien het om redenen van dringende Premier Ministre pour autant qu'il ne puisse être recueilli
noodzaak, onmogelijk is vooraf de goedkeuring van de Ministerraad te préalablement en raison de l'urgence.
verkrijgen. In dit geval licht de bevoegde minister de Ministerraad hierover Il appartient, dans ce cas, au ministre compétent d'informer sans
onmiddellijk in, met vermelding van de bij de Eerste Minister délai le Conseil des Ministres, en exposant l'urgence invoquée auprès
ingeroepen reden van dringende noodzaak. du Premier Ministre.

Art. 5.Voor de toepassing van dit besluit worden de bedragen van de

Art. 5.Pour l'application du présent arrêté, les montants des

in de artikelen 3 en 4 bedoelde voorstellen geraamd overeenkomstig de propositions visées aux articles 3 et 4 sont estimés conformément aux
artikelen 25 tot 28 van het koninklijk besluit van 23 januari 2012. articles 25 à 28 de l'arrêté royal du 23 janvier 2012.
In geval van aanvullende werken, leveringen of diensten, wordt ook het En cas de travaux, de fournitures ou de services complémentaires, le
bedrag van de hoofdopdracht meegerekend. montant du marché principal est également pris en compte.

Art. 6.Het koninklijk besluit van 29 april 2001 betreffende het

Art. 6.L'arrêté royal du 29 avril 2001 relatif au contrôle préalable

voorafgaand toezicht inzake de gunning van de overheidsopdrachten voor en matière de passation des marchés publics de fournitures et de
aanneming van leveringen en diensten waarop artikel 3, § 4, van de wet services auxquels s'applique l'article 3, § 4, de la loi du 24
van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige décembre 1993 relative aux marchés publics et à certains marchés de
opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van travaux, de fournitures et de services, est abrogé.
toepassing is, wordt opgeheven.

Art. 7.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Landsverdediging,

Art. 7.Le Premier Ministre, le ministre qui a la Défense dans ses

en de minister bevoegd voor Economie zijn, elk wat hem betreft, belast attributions et le ministre qui a l'Economie dans ses attributions
met de uitvoering van dit besluit. sont chargés, chacun en ce qui le concerne, de l'exécution du présent arrêté.
Gegeven te Brussel, 9 januari 2014. Donné à Bruxelles, le 9 janvier 2014.
FILIP PHILIPPE
Van Koningswege : Par le Roi :
De Eerste Minister, Le Premier Ministre,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Vice-Eerste Minister en Minister van Landsverdediging, Le Vice-Premier Ministre et Ministre de la Défense,
P. DE CREM P. DE CREM
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Le Vice-Premier Ministre et Ministre de l'Economie,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
^