Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 december 2023
gepubliceerd op 16 september 2024

Koninklijk besluit betreffende de toekenning van een subsidie aan 30 OCMW's en 1 vereniging van OCMW's voor de verderzetting van de projecten die werden geselecteerd uit de kandidaturen van de projectoproep "e-inclusion for Belgium - OCMWs 2022" en de digitale insluiting van kwetsbare groepen in de Belgische samenleving bevorderen dankzij het project "e-inclusion for Belgium" van het Europees herstel- en veerkrachtplan

bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
numac
2024008624
pub.
16/09/2024
prom.
08/12/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende de toekenning van een subsidie aan 30 OCMW's en 1 vereniging van OCMW's voor de verderzetting van de projecten die werden geselecteerd uit de kandidaturen van de projectoproep "e-inclusion for Belgium - OCMWs 2022" en de digitale insluiting van kwetsbare groepen in de Belgische samenleving bevorderen dankzij het project "e-inclusion for Belgium" van het Europees herstel- en veerkrachtplan


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten betreffende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124 ;

Gelet op de programmawet van 20 december 2020Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 20/12/2020 pub. 30/12/2020 numac 2020044541 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten, artikel 91;

Gelet op de wet van 26 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2022 pub. 30/12/2022 numac 2022043150 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2023 sluiten betreffende de Algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2023, artikel 2.06.4 ;

Gelet op het koninklijk besluit van 20 mei 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/05/2022 pub. 10/06/2022 numac 2022041447 bron interfederaal korps van de inspectie van financien Koninklijk besluit betreffende de administratieve, begrotings- en beheerscontrole sluiten betreffende de administratieve, begrotings- en beheerscontrole, artikel 20 ;

Gelet op de verordening (EU) 2021/241 van het Europees parlement en van de Raad van de Europese unie van 12 februari 2021 tot instelling van de herstel- en veerkrachtfaciliteit.

Gelet op de uitvoeringsbeslissing van de Raad van de Europese unie van 6 juli betreffende de goedkeuring van de evaluatie van het Belgische herstel- en veerkrachtplan;

Gelet op de uitvoeringsbeslissing van de Europese Raad van 13 juli 2021 (en zijn bijlage) met betrekking tot de goedkeuring van de evaluatie van het Belgische plan voor Herstel en Veerkracht;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 16 november 2023;

Overwegende het belang van een snelle uitvoering van het project dat is opgenomen in het door de Ministerraad van 30 april 2021 goedgekeurde Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht betreffende de investeringen in digitalisering

Op de voordracht van de Minister Karine Lalieux,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Er wordt in het kader van het "e-inclusion for Belgium" project (referentie I408034vBE-C[42]-I[I-4.08]) van het Europees herstel- en veerkrachtplan aan 30 OCMW's en 1 vereniging van OCMW's een subsidie van samen maximaal drie miljoen vierhonderd achtenveertigduizend en negenentachtig euro (3.448.089 EUR) toegekend ter dekking van de kosten die gepaard gaan met de verwezenlijking van projecten inzake digitale inclusie van kwetsbare groepen in onze maatschappij. § 2. De subsidie van drie miljoen vierhonderd achtenveertigduizend en negenentachtig euro (3.448.089 EUR) wordt aan de 30 OCMW's en de 1 vereniging van OCMW's verdeeld zoals vermeld in de bijlage van dit Koninklijk Besluit. § 3. Het bedrag van de subsidie komt overeen met het goedgekeurde bedrag voor het tweede werkingsjaar van het uit te voeren project.

De toekenning van het bedrag van het derde werkingsjaar is afhankelijk van de evaluatie die op het einde van het tweede jaar plaats vindt zoals vermeld in artikel 10. § 4. Het subsidiebedrag werd uitgesplitst in een bedrag exclusief en een bedrag inclusief btw. In geval van onduidelijkheid werd een correctie doorgevoerd om de btw te berekenen zonder het maximumbedrag van de toegekende subsidiebedrag te overschrijden. § 5. Alleen bedragen exclusief btw kunnen ten laste van het herstel- en veerkrachtplan worden gebracht. De btw wordt gedragen door de Belgische staat.

Daar voor het bedrag van het eerste werkingsjaar geen rekening werd gehouden met het feit dat alleen bedragen exclusief btw ten laste van het herstel- en veerkrachtplan kunnen worden gebracht, zal een technische correctie worden doorgevoerd op het bedrag van het tweede werkingsjaar. § 6. Het subsidiebedrag zal worden aangerekend op de basisallocatie 06.41.14.43.52 van de Algemene uitgavenbegroting van het begrotingsjaar 2023.

Art. 2.Het Digilab team van de POD Maatschappelijke Integratie, Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower, Kruidtuinlaan 50 bus 165, 1000 Brussel, is belast met het administratieve beheer van het project "e-inclusion for Belgium".

Art. 3.§ 1. Binnen drie maanden na de ondertekening van dit koninklijk besluit wordt een protocol, opgesteld op basis van de gegevens in het aanvraagdossier, gesloten tussen de begunstigde van de subsidie en de minister bevoegd voor maatschappelijke integratie en armoedebestrijding. Daarin worden de doelstellingen van het project,de wijze van uitvoering, de samenwerking tussen de partijen, de sancties, de verslaglegging en de verplichtingen van de begunstigde gespecificeerd. § 2. De uitvoering van het project moet geschieden op de in het protocol beschreven wijze.

Art. 4.De subsidie dekt de uitgaven in de periode van 1 november 2023 tot en met 31 oktober 2024.

Art. 5.§ 1. De subsidie kan alleen de kosten in verband met het project dekken die zijn aangegeven in het aanvraagdossier ingediende financiële plan of waarvoor een wijzigingsverzoek is goedgekeurd door Digilab en die kunnen worden gefinancierd in het kader van het Europees herstel- en veerkrachtplan. § 2. Dubbele financiering van projectkosten is strikt verboden. § 3. Het betreft kosten die verband houden met de uitvoering van volgende goedgekeurde projecten: i. Het project van het OCMW van Brugge, "Digiscan Brugge", bestaat uit drie delen.Enerzijds een `Digiscan' aan huis die een basis vormt tot advies, ondersteuning en doorverwijzing. Anderzijds na analyse van deze `Digiscan' resultaten een vormings- en coaching traject voor de OCMW-medewerkers. Ten slotte met de resultaten uit de `Digiscan' een basis vormen voor het e-inclusiebeleid lokale besturen en het leggen van verbanden met reeds bestaande projecten. De deelnemende OCMW's en/of gemeenten in dit project zijn: Brugge (projectdrager), Beernem, Oostkamp, Zedelgem, Jabbeke, Torhout, Blankenberge, Knokke-Heist, Damme en Zuienkerke ii. Het project "Amicaal Digitaal" van het OCMW van de Stad Menen bestaat uit detectie, monitoring en bijsturing van toegang tot essentiële diensten en digitale vaardigheden. Het huidige vormingsaanbod zal laagdrempeliger en op maat gemaakt worden met behulp van een mobiele ontmoetingsplaats, zijnde een caravan. Er zullen ook e-inclusie ambassadeurs worden ingezet in een buddywerking en/of om advies, kritische reflectie en signalen naar het beleid te communiceren. iii. Het project "Digivaardig Sint-Niklaas" van het OCMW van de Stad Sint-Niklaas bestaat uit het uitbreiden van de digipunten, digicafés en hulp aan huis. Er worden extra vrijwilligers verworven en nog meer ingezet op tewerkstellingstrajecten. Zo wordt er voorzien in kwalitatieve professionalisering en ondersteuning van vrijwilligers, stagiairs en mensen in een tewerkstellingstraject. Met academische steun zal men de inwoners rond e-inclusie bevragen om zo het beleid nog beter af te stemmen op de noden. iv. Het project "Digitale Brugfiguren" van het OCMW van de Stad Kortrijk bestaat uit digitale `brugfiguren' die in de zes meest kwetsbare wijken van Kortrijk een e-inclusie aanbod van laagdrempelige workshops en lessenreeksen aanbieden. De digitale `brugfiguren' zullen op basis van de persoonlijke begeleiding een aanbod ontwikkelen met verhoogde aandacht voor specifieke doelgroepen zoals vb. digitaal kwetsbare anderstaligen, digitaal kwetsbare ouderen, ... v. Het project "DIGI-taal" van het OCMW van de Stad Tongeren bestaat uit het opleiden van lokale dienstencentra, verenigingen tegen armoede, de bib, ... tot `digihelper'. Hiernaast volgen OCMW-medewerkers een workshops rond het sensibiliseren van cliënten en het opzoeken van correcte informatie online, zodat zij cliënten sneller en doeltreffender kunnen verder. Tot slot willen ze het gebruik van hun digitaal buurtplatform `Hoplr' uitbreiden om kwetsbare doelgroepen meer te bereiken. vi. Het project "Regionaal samenwerken W13" van de welzijnsvereniging W13 bestaat uit het aanbod van begeleiding aan huis, de uitbouw van laagdrempelige digipunten en een pop-up aanbod. Via een monitoringssysteem krijgt men een duidelijk beeld op wie men bereikt, wat de noden zijn en voor welke groepen er extra inspanningen nodig zijn. Het is de bedoeling om op basis van deze monitoring een gericht e-inclusiebeleid op te nemen in de strategische meerjarenplanning. De deelnemende OCMW's en/of gemeenten in dit project zijn: Avelgem, Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Lendelede, Waregem, Wevelgem en Zwevegem. vii. Het project "Reach out for e-inclusion" van het OCMW van de Gemeente Beerse bestaat uit outreachers die in de wijken op zoek gaan naar burgers die niet digitaal actief zijn. Samen starten ze een persoonlijk digitaal inclusietraject met kansen op verbetering en de drempels in de toegankelijkheid te verminderen. Men ondersteunt de eerstelijns teams via collegiaal leren en opleiding. Met al deze initiatieven zorgt men ten slotte voor een visie op e-inclusie. De deelnemende OCMW's en/of gemeenten in dit project zijn: Beerse (projectdrager), Turnhout, Vosselaar, Lille, Kasterlee en Oud Turnhout. viii. Het project "Lokaal Digitaal" van het OCMW van de Gemeente Oud-Heverlee bestaat uit een `digidokter', een persoonlijke coach die de digitale vaardigheden versterkt in de bib en in LDC `De Kouter'.

Alle partners en hun collega's kennen het initiatief `digidokter' en leiden hun doelgroep actief naar deze dienstverlening. Daarnaast worden er korte vorming sessies gegeven door een vrijwilliger of een organisatie en zal men ook een mobiel aanbod aan huis voorzien voor inwoners met verminderde mobiliteit. ix. Het project "De Digitale KLIK" van het OCMW van de Stad Lier en de Stad Lier bestaat uit het inzetten op een individuele aanpak op maat en op verankering van `digitale zelfredzaamheid'. Hiervoor zullen ze een breder hulpverleningsnetwerk uitbouwen met als doel om de eerstelijns te ondersteunen in vaardigheden om het digitaal profiel van cliënten gerichter in te schatten. Met dit project hebben ze de ambitie om een nieuwe -digitale- pijler toe te voegen aan het Recht op Maatschappelijke Integratie. x. Het project "DIGI Care" van het OCMW van de Gemeente Temse bestaat uit de digitale vaardigheden van kwetsbare moeders te versterken.Men voorziet daartoe een themagericht vormingsaanbod op basis van hun vragen en noden. Deze vormingen maken kwetsbare moeders mediawijzer, duiden voor welke digitale vallen men alert moet zijn, geven hen de tools de moeilijke thema's met hun kinderen te bespreken en hoe hen bij te staan. De deelnemende OCMW's en/of gemeenten in dit project zijn: Temse (projectdrager), Kruibeke en Sint-Gillis-Waas. xi. Het project "Cyber Rogier et Formations" van het OCMW van Schaarbeek bestaat uit de ontwikkeling van een Openbare Computerruimte die een gratis toegankelijk onthaal biedt met een programma van opleidingen en workshops gericht op de digitale autonomie van OCMW-cliënten. Het omvat ook de bewustmaking van eerstelijnsmedewerkers van het OCMW omtrent de problemen ten gevolge van digitale uitsluiting en actualisering van hun digitale vaardigheden via een opleidingsprogramma. Ten slotte wil het project de digitale toegankelijkheid van OCMW-diensten verbeteren. xii. Het project "Num@tic" van het OCMW van de Stad Brussel bestaat uit de oprichting van een mobiel team van digitale helpers die naar de verschillende sociale centra reizen, het opzetten van digitale workshops, het creëren van een digitale openbare computerruimte met computerspecialisten; alsook het opleiden van maatschappelijk werkers om digitale behoeften op te sporen en deze doelgroep te begeleiden. xiii. Het project "TIC@Jette" van het OCMW van Jette bestaat uit het aanbieden van een permanentie van een openbare informaticus, het aanbieden van opleidingen om de digitale vaardigheden van ouderen te verbeteren (op tablets, smartphones en pc's) en het aanbieden van opleidingen om gezinshulpen, huishoudhulpen en maatschappelijk werkers uit te rusten om hun digitaal kwetsbare cliënten beter te ondersteunen. xiv. Het project "Molenbeek e-inclusion" van het OCMW van Molenbeek bestaat uit het aanbieden van `Digital Buddies' die naar de huizen van de ouderen gaan om hen te sensibiliseren en te begeleiden bij hun digitale procedures, om hen gemakkelijker toegang te bieden tot computerapparatuur en hen bewust te maken van het gebruik van de smartphone. Het project bestaat ook uit het aanbieden van digitale permanenties op verschillende OCMW-locaties om alle cliënten bij hun digitale vragen te begeleiden, hen te adviseren en hen op individuele basis uitleg te geven om hen beter in staat te stellen zelf online procedures uit te voeren. Ten slotte beoogt het project het opzetten van Openbare Computerruimtes op verschillende OCMW-locaties. xv. Het project "La Maison du Numérique 1190" van het OCMW van Vorst bestaat uit de oprichting van een Huis van Digitale Bemiddeling, een plaats (of meerdere plaatsen) waar de activiteiten van partners die in Vorst gevestigd zijn en die zich via hun missies voor de vermindering van digitale uitsluiting, worden samengebracht. Dit Huis van de Digitale Bemiddeling zal een plaats zijn voor ontmoetingen, bemiddeling en sociale, culturele en maatschappelijke experimenten met behulp van digitale technologie. Dit vertrekkende vanuit preventie, opleiding, gepersonaliseerde ondersteuning en digitale transitie. Deze plaats biedt toegang tot een computer, internet, opleiding en individuele begeleiding. xvi. Het project "Connect1060" van het OCMW van Sint-Gillis bestaat erin een permanentie van een digitale helper aan te bieden (in het het OCMW, in de gedecentraliseerde diensten en bij verschillende sociale actoren van de gemeente) en digitale helpers en maatschappelijk werkers op te leiden om hen te leren eventuele digitale uitsluiting beter te diagnosticeren en concrete antwoorden te geven. Het project wil ook een maatschappelijk werker aanstellen om informatie- en luistersessies te houden en te versterken, de digitale behoeften van de doelgroep te bestuderen en verzoeken tot financiële steun te beheren. Ten slotte heeft het project tot doel een werkgroep digitale inclusie op te richten binnen de Coördinatie van de Sociale Actie van Sint-Gillis. xvii. Het project "Digital Buddies" van het OCMW van Evere bestaat erin jongeren (van 18 tot 30 jaar) op te leiden tot digitale helpers en hen in contact te brengen met senioren (van 65 jaar en ouder) die kwetsbaar zijn vlak op van sociale uitsluiting en gezondheid, die veel in openbare ruimtes komen, die in rusthuizen wonen of OCMW-cliënten zijn. De opgeleide jongeren zullen deze ouderen begeleiden bij het gebruik van hun digitale instrumenten in verschillende digitale centra (of indien nodig thuis) en hen helpen hun digitale vaardigheden en autonomie te vergroten, terwijl er uitwisselingen tussen de generaties ontstaan. De deelnemende OCMW's in dit project zijn Evere (projectdrager) en Schaarbeek. xviii. Het project "Informaticien pour tous!" van het OCMW van Sint-Agatha-Berchem bestaat erin een openbare informaticaspecialist ter beschikking te stellen van de doelgroep en zijn partners. Zijn rol zal erin bestaan mensen in een situatie van onzekerheid en digitale uitsluiting te helpen, zo nodig op individuele basis, zowel om hen te begeleiden bij hun online procedures als om hen in staat te stellen de nodige vaardigheden te verwerven om zo mogelijk digitaal zelfstandig te worden. xix. Het project "Numéri'Bus" van het OCMW van Yvoir houdt in dat de burgers hun administratieve procedures online kunnen afhandelen met de hulp van een professional in een bus met computerapparatuur die door de verschillende dorpen rijdt. Het project heeft ook tot doel maatschappelijk werkers op te leiden in het gebruik van IT-tools en mensen te ondersteunen bij hun online administratieve procedures. De deelnemende OCMW's in dit project zijn Yvoir (projectdrager) en Anhée. xx. Het project "Ensemble, pour le numérique!" van het OCMW van Ottignies - Louvain-la-Neuve bestaat erin maatschappelijk werkers en de inwoners op te leiden in het gebruik van essentiële onlinediensten, dankzij de terbeschikkingstelling van een ruimte voor opleiding en individuele begeleiding. Het project wil ook de digitale communicatie van het OCMW verbeteren om deze toegankelijker te maken en beter af te stemmen op het kwetsbare doelpubliek. xxi. Het project "Digital pour Tous" van het OCMW van Morlanwelz bestaat uit de oprichting van een cel die gespecialiseerd is in het beheer van de dagelijkse digitale tools. In dit kader zal het OCMW zijn teams opleiden en permanenties/workshops voor de doelgroep organiseren op het hoofdkantoor van het OCMW, op gedecentraliseerde locaties of bij de begunstigde thuis. Ten slotte wil het project zijn website verbeteren zodat deze gericht is op de "gebruiker". xxii. Het project "Inclusion numérique à Ramillies et Perwez" van het OCMW van Ramillies bestaat uit de aanwerving van een voltijdse animator voor de Openbare Computerruimte van Ramillies en Perwez. Deze animator zal aangepaste opleidingen creëren, de begunstigden individuele hulp bieden en uitstappen in verband met digitale technologie organiseren. Het project omvat ook de opleiding van OCMW-medewerkers, vrijwilligers van de Openbare Computerruimte en verenigingen op het grondgebied op het vlak van digitale inclusie. De OCMW's die deelnemen aan dit project zijn Ramillies (Projectdrager) en Perwez. xxiii. Het project "E-inclusion pour tou(te)s" van het OCMW van La Louvière bestaat erin zijn personeel en partners op te leiden om de bevolking te begeleiden bij onlineprocedures, collectieve leerateliers aan te bieden en een gepersonaliseerde diagnose van de behoeften van elke deelnemer op te stellen. Het project heeft ook tot doel bepaalde lokale plaatsen uit te rusten met computerapparatuur om onder toezicht van opgeleid personeel en/of vrijwilligers procedures uit te voeren en apparatuur uit te lenen aan alleenstaande en/of mindervalide personen. xxiv. Het project "DigiCap" van het OCMW van Zinnik bestaat uit de opleiding van personeel om de doelgroepen te kunnen informeren en opleiden. Het project heeft eveneens tot doel collectieve activiteiten in te voeren onder leiding van opgeleide medewerkers, laptops en tablets ter beschikking te stellen (uitgerust met 4G-verbinding) voor informatie-/opleidingssessies om deze interactiever en praktischer te maken, en een digitale terminal te installeren in de wachtkamer van de sociale dienst. xxv. Het project "E-inclusion - CPAS Namur" van het OCMW van Namen bestaat erin een digitale ruimte te creëren om zowel individuele als collectieve acties te ontwikkelen, de cliënten een aangepaste ondersteuning te bieden door hen toegang te geven tot materiaal en hen te helpen bij het gebruik ervan. Het project heeft ook tot doel maatschappelijk werkers op te leiden om hen in staat te stellen mensen te detecteren die het risico op digitale uitsluiting lopen, deze mensen individueel of via voorlichtingsworkshops of collectieve opleidingen te ondersteunen, afhankelijk van de behoeften van de verschillende groepen. Het project zal er ook voor zorgen dat de doelgroepen worden doorverwezen naar digitale vaardigheidstests om hen beter te kunnen begeleiden. xxvi. Het project "En marche pour l'e-inclusion" van het OCMW van Marche-en-Famenne bestaat uit het opzetten van workshops om mensen bewust te maken van digitale vaardigheden en het gebruik van essentiële diensten in alle veiligheid en autonomie. De thema's van de workshops zullen specifiek zijn voor elke doelgroep (vrouwen, jongeren en ouderen die digitaal kwetsbaar zijn en/of in armoede leven). xxvii. Het project "C_PAS Sorcier" van het OCMW van Comines-Warneton bestaat uit het invoeren van een lokaal transversaal platform voor "e-inclusion", het aanbieden van opleidingen in "digitale vaardigheden" voor verschillende doelgroepen, het organiseren van gedecentraliseerde digitale cafés om een digitale gemeenschap van wederzijdse hulp creëren en het opzetten van "e-transmitters" (maatschappelijk werkers die zullen worden opgeleid om hun eigen digitale vaardigheden te verbeteren en deze kennis door te geven aan de doelgroep). Het project wil ook apparatuur aanschaffen voor bepaalde locaties die op duurzame basis zullen werken aan digitale inclusie. xxviii. Het project "Digithurlu" van het OCMW van Moeskroen bestaat uit het aanbieden van opleidingen van 10 weken, gebaseerd op het Europese referentiekader voor DIG COMP-vaardigheden, voor een digitaal kwetsbare doelgroep. Het project wil ook eerstelijnsmedewerkers opleiden tot "digitale coaches", zodat zij cliënten kunnen ondersteunen bij hun digitale procedures. xxix. Het project "e-permanences" van het OCMW van Les Bons Villers bestaat uit het opleiden van maatschappelijk werkers tot digitale helpers en het invoeren van openbare computersessies op verschillende plaatsen om een groot kwetsbaar doelpubliek te bereiken. De deelnemende OCMW's in dit project zijn Les bons Villers (projectdrager) en Seneffe. xxx. Het OCMW-project "Clic... Tous connectés" van Charleroi bestaat uit de opening van 9 ruimten op het grondgebied waar individuele en collectieve activiteiten zullen worden aangeboden die gericht zijn op het gebruik van digitale hulpmiddelen en het behoud van de grondrechten door het gebruik van onlinediensten. Het project bestaat ook uit bewustmaking en opleiding van maatschappelijk werkers om nieuwe praktijken van sociale ondersteuning te veralgemenen. xxxi. Het project "Auberge digit@le" van het OCMW van Thuin bestaat erin twee dagen per week een gemeenschapsherberg te uit te baten voor 65-plussers en (voornamelijk alleenstaande) vrouwen, met hen te werken aan digitale inclusie en om hen uit hun isolement te halen. In dit kader worden de cliënten begeleid bij hun stappen om digitale toestellen te verwerven of toegang te krijgen tot digitale technologieën, worden zij opgeleid om digitale vaardigheden te verwerven (e-burgerschap, e-gezondheid, e-communicatie, e-lifestyle) en worden zij in hun digitale procedures bijgestaan door een openbare computerspecialist die in het digitale herberg of thuis beschikbaar is.

Art. 6.Er wordt in tegenstelling tot het eerste jaar aan de begunstigden geen voorschot uitbetaald.

Art. 7.§ 1. Om het bedrag van de subsidie te verkrijgen moet de organisatie één of twee terugbetalingsaanvragen indienen. § 2. De eerste terugbetalingsaanvraag heeft betrekking op uitgaven tussen 1 november 2023 en eind april 2024. Deze moet uiterlijk op 12 mei 2024 aan Digilab worden verzonden. Het gevraagde bedrag dat in deze eerste terugbetalingsaanvraag wordt teruggevorderd, mag niet hoger zijn dan 60% van de subsidie.

Deze eerste terugbetalingsaanvraag moet vergezeld gaan van de in artikel 7 paragraaf 4 beschreven documenten.

Het bedrag van de eerste terugbetalingsaanvraag wordt na goedkeuring van de door de begunstigde ingediende documenten en mits aan de in artikel 7 paragraaf 8 genoemde eisen wordt voldaan.

De begunstigde zal dus maximaal 60% van de subsidie hebben ontvangen na de eerste 6 maanden van het project.

Als de begunstigde op het moment van de 1e terugbetalingsaanvraag geen terugbetaling wenst te vragen, is hij niettemin verplicht om Digilab uiterlijk 12 mei 2024 de documenten toe te sturen die zijn opgesomd in artikel 7 lid 4. Deze documenten moeten betrekking hebben op alle uitgaven die zijn betaald tussen 1 november 2023 en april 2024 en waarvoor de diensten volledig zijn geleverd. § 3. De tweede terugbetalingsaanvraag heeft betrekking op uitgaven die zijn gedaan tussen 1 november 2023 en oktober 2024, die niet zijn opgenomen in de eerste terugbetalingsaanvraag.

Deze tweede terugbetalingsaanvraag moet uiterlijk op 10 november 2024 aan Digilab worden verzonden. Deze moet ook vergezeld gaan van de in artikel 7 paragraaf 4 beschreven documenten met betrekking tot de in deze terugbetalingsaanvraag opgegeven uitgaven (om verificatie van die uitgaven mogelijk te maken).

Het bedrag van de tweede terugbetalingsaanvraag, dat ten hoogste overeenkomt met het saldo van de subsidie, wordt na goedkeuring van de door de begunstigde ingediende documenten en mits aan de in artikel 7 paragraaf 8 genoemde eisen wordt voldaan. § 4. Om ontvankelijk te zijn moet elke aanvraag vergezeld gaan van de volgende documenten : - een financieel verslag over de uitgaven die in het kader van het project zijn gedaan. De inhoud van het financieel verslag wordt in artikel 7 paragraaf 5 nader toegelicht; - alle boekhoudkundige documenten, originelen of leesbare kopieën, die de in het financieel verslag vermelde uitgaven rechtvaardigen. Al deze documenten moeten worden genummerd volgens een voorgeschreven methode (toegelicht in het protocol) zodat deze gemakkelijk gelinkt kunnen worden met de gegevens in het financieel verslag. De aanvrager verbindt zich ertoe de originelen gedurende de wettelijk voorgeschreven termijnen te bewaren en op verzoek van de administratie ter beschikking te stellen. - alle aanvullende bewijsstukken die nodig zijn om aan te tonen dat de gedane uitgaven rechtstreeks verband houden met de mijlpalen/doelstellingen van het "e-inclusion for Belgium" project zoals goedgekeurd in het herstel- en veerkrachtplan ; - een verklaring op eer dat : a) de projectuitgaven niet dubbel worden gefinancierd ;b) alle ingediende facturen zijn betaald. Indien dit niet het geval is, moet Digilab hiervan onverwijld in kennis worden gesteld. Dit deel van de subsidie wordt dan niet betaald of moet worden terugbetaald. - een document met de naam, voornaam en geboortedatum van de wettelijke vertegenwoordigers van de dienstverleners aan wie in het kader van het project een betaling is gedaan en wie vrijgesteld zijn van registratie in het UBO register. - een activiteitenverslag in waarin onder meer de in het kader van het project ondernomen acties en de mate waarin de doelstellingen en resultaten zijn bereikt, worden aangetoond. § 5. De financiële verslagen moeten bevatten : a) een overzichtstabel van de uitgegeven bedragen en betalingsbewijzen met : - de referentie van het project "e-inclusion for Belgium" (I408034vBE-C[42]-I[I-4.08]) ; - informatie ter identificatie van de organisaties waaraan een betaling is verricht (naam, KBO-nummer, adres); - de bedragen exclusief btw ; - de btw-bedragen ; - een verdeelsleutel waarmee een onderscheid gemaakt kan worden tussen: ? facturen of delen van facturen ten laste van de subsidie voor het herstel- en herstelplan waarop dit koninklijk besluit betrekking heeft; ? facturen of delen van facturen die ten laste zijn van andere financieringsbronnen (met vermelding van de naam van deze andere bronnen). - Gedetailleerde uitleg over onder andere de relevantie van de uitgaven en het verband met het project. § 6. De financiële verslagen en activiteitenverslagen worden uitsluitend opgesteld op basis van het door Digilab verstrekte modellen. § 7. Terugbetalingsaanvragen en andere in artikel 7 paragraaf 4 genoemde documenten moeten bij Digilab worden ingediend via het elektronische systeem voor projecttoezicht. § 8. De uitbetaling van de terugbetalingsaanvraag zal worden geweigerd of het gevorderde bedrag zal niet volledig worden betaald: - in geval van niet-naleving van de bepalingen van dit koninklijk besluit ; - in geval van één of meerdere ontbrekende, onvolledige of buiten de termijn verzonden document (in het kader van de in artikel 7 paragraaf 4 gevraagde documenten) ; - in geval van één of meerdere bewijsstukken, financiële verslagen of activiteitenverslagen die geen onweerlegbaar bewijs leveren dat de subsidie overeenkomstig de voorschriften is gebruikt.

Art. 8.De begunstigde van de subsidie is verplicht de betaalde bedragen onverwijld terug te betalen : - in geval van onaanvaardbare, onvolledige of niet-conforme uitvoering van het project met betrekking tot de mijlpalen/doelstellingen van het project "e-inclusion for Belgium" zoals goedgekeurd in het herstel- en veerkrachtplan; - in geval van niet-naleving van de voorwaarden van dit koninklijk besluit of het protocol. - in geval van niet-naleving van de bijkomende voorwaarden die werden opgelegd in het evaluatieverslag ter goedkeuring van de verlenging van het project voor het tweede jaar.

Art. 9.§ 1. Digilab zal één of meer controles ter plaatse uitvoeren om na te gaan of de uitvoering van het project beantwoordt aan de in het protocol omschreven doelstellingen en dat de subsidie wordt gebruikt overeenkomstig de geldende regelgeving. § 2. Een externe audit kan worden verricht door de bevoegde federale of Europese autoriteiten. § 3. Indien de begunstigde van de subsidie de controle(s) belemmert, is hij verplicht de betaalde bedragen onverwijld terug te betalen.

Art. 10.Op het einde van het eerste jaar van het project vindt een evaluatie plaats. Alleen bij een positieve evaluatie kan het project het volgende jaar worden verlengd. Digilab is belast met deze evaluatie en legt een voorstel tot beslissing over de (niet-)verlenging van het project voor aan minister Karine Lalieux, die de uiteindelijke beslissing neemt.

Art. 11.§ 1. Het Belgische en Europese juridische kader betreffende het gebruik van middelen in het kader van het herstel- en herstelplan moeten door de organisatie en diens partners worden nageleefd.

Het is de verantwoordelijkheid van organisatie ervoor te zorgen dat de wettelijke kaders door diens partners worden nageleefd. § 2. Bij de uitvoering van het project moet met name het DNSH-beginsel ("Do No Significant Harm") in acht worden genomen.

Het niet naleven van het DNSH-beginsel kan ertoe leiden dat de subsidie moet worden terugbetaald.

Art. 12.De Minister Karine Lalieux is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 8 december 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, K. LALIEUX


Naam van de organisatie

Naam van het project

Subsidiebedrag (exclusief btw)

Bedrag btw

Totaal van het Subsidiebedrag

Nom de l'organisation

Nom du projet

Montant de la subvention (hors T.V.A.)

Montant de la T.V.A. Montant total de la subvention

OCMW Brugge

Digiscan regio Brugge

€ 290.639,24

€ 20.213,37

€ 310.852,61

OCMW Menen

Amicaal Digitaal

€ 44.643,27

€ 7.828,55

€ 52.471,82

OCMW Sint-Niklaas

Digivaardig Sint-Niklaas

€ 158.530,53

€ 41.156,18

€ 199.686,71

OCMW Kortrijk

Digitale brugfiguren

€ 202.665,54

€ 520,66

€ 203.186,20

OCMW Tongeren

DIGI-taal

€ 88.222,57

€ 1.388,43

€ 89.611,00

welzijnsvereniging W13

Regionaal samenwerken W13

€ 189.593,93

€ 11.269,43

€ 200.863,36

OCMW Beerse

Reach out for e-inclusion

€ 185.155,00

€ 13.755,00

€ 198.910,00

OCMW oud-Heverlee

Lokaal digitaal

€ 17.051,61

€ 11.280,99

€ 28.332,60

OCMW Lier

De Digitale KLIK

€ 53.000,00

€ 0,00

€ 53.000,00

OCMW Temse

Digi care

€ 173.236,85

€ 26.033,06

€ 199.269,91

OCMW Schaarbeek

CyberRogier et formations

€ 154.811,76

€ 14.834,24

€ 169.646,00

OCMW Brussel

Num@tic

€ 204.828,45

€ 41.965,29

€ 246.793,74

OCMW Jette

TIC@Jette

€ 38.117,34

€ 12.509,88

€ 50.627,22

OCMW Sint-Jans-Molenbeek

Molenbeek E-inclusion

€ 149.763,76

€ 11.401,59

€ 161.165,35

OCMW Vorst

La Maison du Numérique 1190

€ 38.189,79

€ 22.475,21

€ 60.665,00

OCMW Sint-Gillis

Connect1060

€ 73.665,79

€ 694,21

€ 74.360,00

OCMW Evere

Digital Buddies

€ 93.909,47

€ 23.277,82

€ 117.187,29

OCMW Sint-Agatha-Berchem

Informaticien pour tous !

€ 35.000,00

€ 0,00

€ 35.000,00

CPAS d'Yvoir

Numéri'Bus

€ 25.195,04

€ 22.804,96

€ 48.000,00

CPAS d'Ottignies-Louvain-La-Neuve

Ensemble, pour le numérique!

€ 65.065,00

€ 4.584,00

€ 69.649,00

CPAS de Morlanwelz

Digital pour tous

€ 38.696,39

€ 4.946,41

€ 43.642,80

CPAS de Ramillies

Inclusion numérique à Ramillies et Perwez

€ 42.202,80

€ 6.563,20

€ 48.766,00

CPAS de La Louvière

E-inclusion pour tou(te)s

€ 27.875,34

€ 18.793,73

€ 46.669,07

CPAS de Soignies

DigiCap'

€ 67.222,74

€ 14.722,13

€ 81.944,87

CPAS de Marche-en-Famenne

En marche pour l'e-inclusion

€ 48.285,00

€ 11.487,00

€ 59.772,00

CPAS de Comines-Warneton

C_PAS Sorcier

€ 36.945,22

€ 15.094,80

€ 52.040,02

CPAS de Mouscron

Digithurlu

€ 20.174,12

€ 20.813,26

€ 40.987,38

CPAS de Les Bons Villers

E-permanences

€ 39.935,13

€ 8.894,71

€ 48.829,84

CPAS de Charleroi

Clic...Tous connectés!

€ 297.668,76

€ 21.514,24

€ 319.183,00

CPAS de Namur

E-inclusion - CPAS Namur

€ 70.987,53

€ 18.113,27

€ 89.100,80

CPAS de Thuin

Auberge digit@le

€ 39.522,00

€ 8.353,28

€ 47.875,28


Totaal - Total

€ 3.010.800

€ 437.289

€ 3.448.089


^