Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 december 2023
gepubliceerd op 16 september 2024

Koninklijk besluit betreffende de toekenning van een subsidie aan 25 OCMW's en 2 verenigingen van OCMW's die werden geselecteerd uit de kandidaturen van de projectoproep "e-inclusion for Belgium - OCMWs 2023" voor de uitvoering van een project gericht op de digitale inclusie van kwetsbare groepen in het kader van het project "e-inclusion for Belgium" van het Europees herstel- en veerkrachtplan

bron
programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie
numac
2024008622
pub.
16/09/2024
prom.
08/12/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende de toekenning van een subsidie aan 25 OCMW's en 2 verenigingen van OCMW's die werden geselecteerd uit de kandidaturen van de projectoproep "e-inclusion for Belgium - OCMWs 2023" voor de uitvoering van een project gericht op de digitale inclusie van kwetsbare groepen in het kader van het project "e-inclusion for Belgium" van het Europees herstel- en veerkrachtplan


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten betreffende de organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124 ;

Gelet op de programmawet van 20 december 2020Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 20/12/2020 pub. 30/12/2020 numac 2020044541 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten, artikel 91;

Gelet op de wet van 26 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/12/2022 pub. 30/12/2022 numac 2022043150 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2023 sluiten betreffende de Algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2023, artikel 2.06.4 ;

Gelet op het koninklijk besluit van 20 mei 2022Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/05/2022 pub. 10/06/2022 numac 2022041447 bron interfederaal korps van de inspectie van financien Koninklijk besluit betreffende de administratieve, begrotings- en beheerscontrole sluiten betreffende de administratieve, begrotings- en beheerscontrole, artikel 20 ;

Gelet op de verordening (EU) 2021/241 van het Europees parlement en van de Raad van de Europese unie van 12 februari 2021 tot instelling van de herstel- en veerkrachtfaciliteit.

Gelet op de uitvoeringsbeslissing van de Raad van de Europese unie van 6 juli betreffende de goedkeuring van de evaluatie van het Belgische herstel- en veerkrachtplan;

Gelet op de uitvoeringsbeslissing van de Europese Raad van 13 juli 2021 (en zijn bijlage) met betrekking tot de goedkeuring van de evaluatie van het Belgische plan voor Herstel en Veerkracht;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 24 juli 2023 ;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 28 juli 2023;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 16 november 2023;

Overwegende het belang van een snelle uitvoering van het project dat is opgenomen in het door de Ministerraad van 30 april 2021 goedgekeurde Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht betreffende de investeringen in digitalisering

Op de voordracht van de Minister Karine Lalieux,

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Er wordt in het kader van het "e-inclusion for Belgium" project (referentie I408034vBE-C[42]-I[I-4.08]) van het Europees herstel- en veerkrachtplan aan 25 OCMW's en 2 verenigingen van OCMW's een subsidie van samen maximaal drie miljoen vierhonderdentweeduizend achthonderdentwaalf euro (3.402.812 EUR) toegekend ter dekking van de kosten die gepaard gaan met de verwezenlijking van projecten inzake digitale inclusie van kwetsbare groepen in onze maatschappij. § 2. De subsidie van drie miljoen vierhonderdentweeduizend achthonderdentwaalf euro (3.402.812 EUR) wordt aan de 25 OCMW's en de 2 verenigingen van OCMW's verdeeld zoals vermeld in de bijlage van dit Koninklijk Besluit. § 3. Het bedrag van de subsidie komt overeen met het goedgekeurde bedrag voor het eerste werkingsjaar van het uit te voeren project. De toekenning van het bedrag van het tweede werkingsjaar is afhankelijk van de evaluatie die op het einde van het eerste jaar plaats vindt zoals vermeld in artikel 10. § 4. Het subsidiebedrag werd uitgesplitst in een bedrag exclusief en een bedrag inclusief btw. In geval van onduidelijkheid werd een correctie doorgevoerd om de btw te berekenen zonder het maximumbedrag van de toegekende subsidiebedrag te overschrijden. § 5. Alleen bedragen exclusief btw kunnen ten laste van het herstel- en veerkrachtplan worden gebracht. De btw wordt gedragen door de Belgische staat. § 6. Het subsidiebedrag zal worden aangerekend op de basisallocatie 06.41.14.43.52 van de Algemene uitgavenbegroting van het begrotingsjaar 2023.

Art. 2.Het Digilab team van de POD Maatschappelijke Integratie, Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower, Kruidtuinlaan 50 bus 165, 1000 Brussel, is belast met het administratieve beheer van het project "e-inclusion for Belgium".

Art. 3.§ 1. Binnen drie maanden na de ondertekening van dit koninklijk besluit wordt een protocol, opgesteld op basis van de gegevens in het aanvraagdossier, gesloten tussen de begunstigde van de subsidie en de minister bevoegd voor maatschappelijke integratie en armoedebestrijding. Daarin worden de doelstellingen van het project,de wijze van uitvoering, de samenwerking tussen de partijen, de sancties, de verslaglegging en de verplichtingen van de begunstigde gespecificeerd. § 2. De uitvoering van het project moet geschieden op de in het protocol beschreven wijze.

Art. 4.De subsidie dekt de uitgaven in de periode van 1 november 2023 tot en met 31 oktober 2024.

Art. 5.§ 1. De subsidie kan alleen de kosten in verband met het project dekken die zijn aangegeven in het aanvraagdossier ingediende financiële plan of waarvoor een wijzigingsverzoek is goedgekeurd door Digilab en die kunnen worden gefinancierd in het kader van het Europees herstel- en veerkrachtplan. § 2. Dubbele financiering van projectkosten is strikt verboden. § 3. Het betreft kosten die verband houden met de uitvoering van volgende goedgekeurde projecten: i. Het project van het OCMW van Gent, "Digiclusie Gent", bestaat uit twee luiken.Enerzijds past het "e-inclusion by design" toe bij het uitwerken van digitale dossiertoegang voor OCMW-cliënten en automatische toekenning van het kortingstarief bij sociale restaurants. Anderzijds bouwt het met Digitaal Inclusieve Wijken (DIW) aan e-inclusienetwerken en -acties op wijkniveau rond toegang, vaardigheden en digitale oefenkansen. Het project versterkt voorts baliemedewerkers om burgers te helpen bij digitale dienstverlening. ii. Het project van het OCMW van Puurs-Sint-Amands, "Digikar", bestaat ten eerste uit het bereiken van digitaal kwetsbare (en minder mobiele) personen via een mobiele ontmoetingsplaats, "de Digikar", waarbij digicoaches individuele ondersteuning bieden. Ten tweede zet men in op de toeleiding van een deel van de doelgroep naar regionale hulp- en dienstverlening, waarbij de digicoaches verwijzen naar zowel digitale ondersteuning als sociale diensten en netwerkversterkende activiteiten. iii. Het project van het OCMW van Bilzen, "Allemaal digitaal!", bestaat uit het opzetten van een vindplaatsgericht ondersteuningsaanbod, met aandacht voor senioren, kwetsbare buurten en personen met een psychische kwetsbaarheid. Dit e-inclusie-aanbod wordt geïntegreerd in bestaande werkingen die deze doelgroepen reeds bereiken. Daarnaast wordt aandacht besteed aan training voor medewerkers en de evaluatie/bijsturing van digitale lokale toepassingen vanuit "e-inclusion by design"-principes. iv. Het project van het OCMW van Oostende, "E-trust", bestaat uit het voorzien van een permanent laagdrempelig aanspreekpunt in een vertrouwde omgeving waar kwetsbare burgers hulp krijgen bij gevoelige digitale handelingen door een professionele medewerker met de juiste opleiding en beroepsgeheim. Verder omvat het project het in kaart brengen van hulpvragen voor de ontwikkeling van vormingen op maat en het melden van beleidssignalen, evenals het leggen van de nodige linken met de bestaande initiatieven. v. Het project van het OCMW van Roeselare, "De welzijnsapp #VANRSL", bestaat uit de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke "Welzijnsapp".Deze app, ontwikkeld via human-centered design, biedt kwetsbare doelgroepen toegang tot essentiële digitale tools en communicatie met maatschappelijk werkers, inclusief documentuitwisseling. Het project beoogt zowel e-inclusie als efficiënte dossieropvolging te bereiken door een persoonlijke digitale communicatietool voor cliënten en maatschappelijk werkers. vi. Het project van het OCMW van Halle, "Digiplek OCMW", bestaat uit de oprichting van een extra openbare computerruimte (OCR) voor kwetsbare personen in het Sociaal Huis, waar de digitaal educatief medewerker 1-op-1-ondersteuning biedt en men digitale vaardigheden screent voor aangepaste opleidingen. Deze OCR dient ook als digi-vormingslokaal en hulpverleners kunnen er trainingen volgen om zelf digitaal sterker te worden. Het project omvat tevens de inzet van een digitale brugfiguur met een bakfiets, die huisbezoeken en informatiesessies aanbiedt. Tenslotte screent men de websites van de gemeenten op hun toegankelijkheid. vii. Het project van het OCMW van Wingene, "W(ijze)W(eb)Wijkfiguren", bestaat uit een intergemeentelijk initiatief gericht op het versterken van digitale vaardigheden van mensen in een maatschappelijk kwetsbare situatie. Dit wordt bereikt via wijkfiguren die 1-op-1 digitale ondersteuning aanbieden, outreachend werken en laagdrempelige ontmoetingsmomenten organiseren. Het project omvat samenwerking met lokale partners, directe acties om digitale vaardigheden te verbeteren, het capteren van signalen betreffende digitale inclusie en het opbouwen van expertise bij medewerkers. viii. Het project van het OCMW van Eeklo, "Eeklo digitaal sterker", bestaat uit het aanpakken van digitale uitsluiting door het opzetten van een decentraal aanbod in verschillende buurten in Eeklo. Hierbij worden openbare computerruimtes met ondersteuning via digi-spreekuren en vraag gestuurde vormingen opgezet in samenwerking met bestaande initiatieven en partners. Het doel is om kwetsbare burgers digitale vaardigheden bij te brengen en toegang te geven tot digitale dienstverlening. Daarnaast zet men in op vorming van personeel en digi-vrijwilligers, om zo de doelgroep beter te kunnen herkennen en ondersteunen. ix. Het project van het OCMW van Genk, "Vlotte balie", bestaat uit de participatieve ontwikkeling van 3 luiken: de uitbouw van een "vlotte balie", de organisatie van een educatief project voor frontdeskmedewerkers om hun digitale vaardigheden te versterken en het inzetten van een digi-ambassadeur die een netwerk uitbouwt van representatieve rolmodellen om de groep "achterblijvers" te enthousiasmeren voor digitalisering. x. Het project van het OCMW van Maldegem, "Digitaal voor elke Maldegemnaar", bestaat uit het verbeteren van de digitale vaardigheden van alle inwoners, met specifieke aandacht voor kwetsbare doelgroepen. Via uitgebreide bevraging in samenwerking met lokale verenigingen wordt e-inclusiebeleid bepaald. Het project omvat de uitbouw van ondersteuningsnetwerken, Digipunten en vormingen. Daarnaast zet men in het versterken van de digitale vaardigheden van de maatschappelijk werkers. xi. Het project van het OCMW van Waterloo "Digit-Help" bestaat uit het oprichten van een dienst met digitale helpers om kwetsbare burgers op te vangen en hen ondersteuning te bieden bij hun digitale handelingen.

Naast het bieden van individuele hulp zal deze dienst ook de werklast verlichten van maatschappelijk werkers en/of eerstelijnswerkers die vaak gevraagd worden om het publiek te helpen met hun digitale hulpvragen. Daarnaast worden OCMW-medewerkers opgeleid om digitale hulp te kunnen bieden, zodat ze de nodige basisvaardigheden en -attitudes hebben om de burgers te ondersteunen en efficiënter te kunnen werken. xii. Het project van het OCMW van Eigenbrakel "cyber(wo)man" bouwt verder op de realisaties uit de vorige projectoproep "e-inclusion for Belgium - OCMW's 2022" waarmee een "Cyberman" ter beschikking werd gesteld. Hiermee komt het project tegemoet aan een nog intensievere individuele ondersteuning, aan huis en op maat van de kwetsbare mensen om hen te helpen digitaal onafhankelijk te worden. Voorts wordt ingezet op het aanmoedigen van digitale participatie door het wegnemen van angsten en beperkende ideeën zodat burgers de stap naar digitale technologie durven te zetten. Aandacht gaat uit naar het kunnen herkennen van mogelijke valkuilen en fraude. Als laatste zet het OCMW van Eigenbrakel in op de creatie van (digitale) hulpmiddelen waarmee begunstigden na de ondersteuning zelfstandig kunnen functioneren. Het project wordt in samenwerking met de lokale Openbare Computerruimte (OCR) ontwikkeld die ook instaat voor collectieve acties. xiii. Het project van het OCMW van Ans "l'e-inclusion pour tous" bestaat uit het creëren van een openbare computerruimte voor mensen bij wie een digitale kwetsbaarheid werd vastgesteld en die door de sociale dienst worden opgevolgd. Het project zet actief in op de bewustmaking van maatschappelijk werkers voor digitale uitsluiting.

Men zet in op acties om de vaardigheden van kwetsbare personen te verbeteren. Dit kan zowel op basis van individuele hulp op afspraak als door middel van workshops voor groepstraining. Het OCMW van Ans wenst met de middelen geleidelijk een ondersteunend netwerk te ontwikkelen door middel van de activiteiten die zijn opgezet en de evenementen die met de verschillende partners worden georganiseerd. xiv. Het project van het OCMW van Anderlues "Le monde numérique et moi" heeft dankzij de aanwerving van een nieuwe digitaal opgeleide medewerker als doel om het publiek door middel van workshops te ondersteunen en te trainen in het gebruik van digitale hulpmiddelen.

De medewerker zal maatschappelijk werkers trainen en digitale workshops voor de doelgroep opzetten, zodat zij digitale basisvaardigheden kunnen verwerven, sociale banden kunnen versterken en zelfstandiger kunnen worden. xv. Het project van het OCMW van Luik "Digi-Connect 2.0" bouwt verder op de realisaties uit de vorige projectoproep "e-inclusion for Belgium - OCMW's 2022" die heeft het enerzijds mogelijk gemaakt om binnen elke sociale dienst individuele digitale hulplijnen op te zetten en anderzijds een openbare computerruimte (OCR) te creëren waar begunstigden van het OCMW toegang hebben tot computers en digitale basisvaardigheden kunnen verwerven via groepsworkshops.

De uitbreiding van het project maakt het mogelijk om de digitale inloopsessies binnen de sociale diensten voort te zetten en de OCR verder te ontwikkelen. Het project omvat ook de implementatie van de E-Box service en een audit van de OCMW-website. Een partnerschap met de Régie des quartiers de Liège ASBL in het kader van het project versterkt gezamenlijke acties. xvi. Het project van het OCMW van Lessen "Femmes Connectées" bouwt verder op de realisaties uit de vorige projectoproep "e-inclusion for Belgium - OCMW's 2022" en maakt het mogelijk om de bestaande acties te versterken. Het project bestaat uit het aanbieden van interactieve opleiding en sociale ondersteuning aan vrouwen tussen 25 en 55 jaar met een kind op de basisschool. Het geeft hen de middelen om online administratieve handelingen uit te voeren en de vaardigheden te verwerven zodat ze hun kinderen op school kunnen helpen. Het project omvat voorts ook opleidingen voor OCMW-medewerkers om deze vrouwen met digitale tools te kunnen ondersteunen en de kwetsbare doelgroep van het OCMW te helpen met hun onlineprocedures. xvii. Het project van het OCMW van Welkenraedt "E-Wel" zet in op drie acties. Ten eerste stelt het leermodules samen met de e-inclusie referent, het team van maatschappelijk werkers van het OCMW en het doelpubliek. Voorts huurt het een parttime facilitator in die nauw samenwerkt met de deelnemers aan de leermodule om een praktische en theoretische opleiding te ontwikkelen die is afgestemd op hun specifieke noden. Een multidisciplinaire stuurgroep bewaakt het geheel. De burgerzaal wordt verder uitgerust zodat groepscursussen kunnen plaatsvinden en een kersvers Digipoint kan worden opgericht om de toegankelijkheid en het gebruik van moderne, functionele digitale apparatuur te bevorderen. xviii. Het project van Montigny-le-Tilleul "Soutien numérique pour tous" omvat het opzetten van opleidings- en ondersteuningssessies op maat van de behoeften van elke doelgroep (OCMW-begunstigden, sociale onzekerheid, invaliditeit, geïsoleerde ouderen) om zo het vertrouwen in het gebruik van digitale hulpmiddelen van de deelnemers en hun vermogen om toegang te krijgen tot online diensten te verbeteren.

Voorts worden maatschappelijk werkers opgeleid en bewuster gemaakt van de digitale inclusie van OCMW-begunstigden, zodat zij de vraag van de begunstigde naar digitale ondersteuning correct kunnen beoordelen en de meest geschikte digitale hulp kunnen bieden. xix. Het project van het OCMW van Fléron "Connect&Vous@Fléron" bestaat uit het opzetten van een ondersteuningsnetwerk voor burgers door ze in hun buurt op te zoeken en ze te leren hoe ze de digitale handelingen in hun dagelijks leven kunnen uitvoeren en zo hun (sociale) rechten kunnen uitoefenen. Deze digitale ondersteuning wordt gebracht door een getrainde maatschappelijk werker in een bus die is uitgerust met computerapparatuur en een internetverbinding. Om dit project te realiseren worden maatschappelijk werkers opgeleid om de digitale behoeften van kwetsbare groepen vast te stellen en IT-hulpmiddelen te gebruiken. xx. Het project van het OCMW van Plombières "Projet POINT.com" stelt voor kwetsbare mensen apparatuur beschikbaar op verschillende plaatsen in de gemeente (op roulerende basis). Voorts zal het 15 opleidingsmodules creëren en geschikt lesmateriaal om kwetsbare groepen op te leiden in het gebruik van pc's/tablets/smartphones om verschillende administratieve handelingen online uit te kunnen voeren.

Deze modules worden op verschillende locaties en zo dicht mogelijk bij het doelpubliek georganiseerd zodat de sessies voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn. 5 referenten, één voor elke deelgemeente, worden aangeworven en opgeleid. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de bewustmaking van de gevaren van het internet (phishing, oplichting, frauduleuze e-mails, enz.) en de preventie ervan dankzij het ontwikkelen van geschikte communicatieacties en het voeren van een informatiecampagne. xxi. Het project van het OCMW van Doornik "l'Atelier numérique" omvat het aanbieden van een toegankelijke plek voor digitaal kwetsbare burgers. Het centrum wordt beheerd door een medewerker die is opgeleid tot "digitale ondersteuner" en beschikt over digitale hulpmiddelen om gebruikers te helpen met hun administratieve handelingen (met behulp van een tablet, smartphone of pc). Deze digitale assistent zal begunstigden van het OCMW opleiden door middel van individuele en collectieve acties. Indien nodig verwijst men door naar de correcte andere gespecialiseerde hulporganisaties die bijkomende digitale ondersteuning bieden voor iedereen. Voorts worden maatschappelijk werkers en opvoeders opgeleid om mensen die zich in een digitaal kwetsbare situatie bevinden, op te sporen en in te spelen op hun behoeften. xxii. Het project van het OCMW van Flémalle "L'Appui numérique" bouwt verder op de realisaties uit de vorige projectoproep "e-inclusion for Belgium - OCMW's 2022". In samenwerking met een PMTIC-geaccrediteerde organisatie ontwikkelt men een snel diagnose-instrument waarmee maatschappelijk werkers tijdens individuele gesprekken met cliënten hun digitale behoeften kunnen analyseren, zodat ze hen beter kunnen doorverwijzen. Dit instrument wordt zowel binnen het OCMW verspreid, maar ook gedeeld met andere organisaties die rechtstreeks in contact staan met het publiek (vrijwilligers- of overheidssector). De ontwikkeling van het materiaal is gericht op het beter kunnen ondersteunen van de kwetsbare burgers die een beroep doen op het OCMW. xxiii. Het project van SPOT (Vereniging van OCMW's Hoofdstuk XII bestaande uit Aywaille, Beyne-Heusay, Chaudfontaine, Fléron, Sprimont en Trooz.), genaamd "SPOT en réseau" zet een openbare computerruimte (OCR) op die toegankelijk is voor de inwoners van Chaudfontaine en Trooz. Het project werkt verder een reeks modules van 3 uur uit waaruit kan worden gekozen om afhankelijk van de behoeften de begunstigden te leren hoe ze bepaalde onlinediensten kunnen gebruiken.

Dit kan met behulp van de digitale tools (smartphone/tablet/computer) waarover ze thuis of in de OCR beschikken. De modules worden afgestemd op de tools waar de begunstigden daadwerkelijk toegang toe hebben. xxiv. Het project van Integra Plus (Vereniging van OCMW's Hoofdstuk XII bestaande uit 5 oprichtende OCMW's, namelijk Durbuy, Erezée, Hotton, La Roche-en-Ardenne en Rendeux, alsook uit de OCMW's van Marche-en-Famenne, Nassogne en Nandrin, en de OCMW's en lokale besturen van Somme-Leuze, Manhay, Ouffet, Clavier, Tinlot en Ferrières die het initiatief geheel of gedeeltelijk hebben ondertekend), genaamd "Connec'toi" richt zich op cross-functionele digitale inclusie-initiatieven, naast de sociale of sociaal-professionele inclusie-initiatieven die Integra Plus gewoonlijk uitvoert. Het omvat de aanwerving van een digitale coach die een digitale diagnose maakt van de behoeften van de begunstigden en zorgt voor individuele of groepsopvolging om digitale inclusie aan te moedigen, uitgaande van de behoeften/middelen van het individu. Voorts organiseert het bijeenkomsten met verschillende lokale spelers om een reflectieve en collaboratieve aanpak aan te moedigen. xxv. Het project van het OCMW van Jemeppe-sur-Sambre "numérique pour tous" richt zich op alle inwoners van de gemeente die te maken hebben met digitale uitsluiting. Het omvat ten eerste het opzetten van groepsworkshops over verschillende onderwerpen voor een breed scala aan mensen. Ten tweede organiseert het één-op-één inloopsessies om mensen te helpen met hun digitale zaken. Ten derde wilt het maatschappelijk werkers in staat stellen hun digitale vaardigheden te verbeteren om kwetsbare burgers te ondersteunen en nieuwe digitale hulpmiddelen te verwerven. Als laatste bouwt het met medewerking van de begunstigden van het OCMW een interactieve website uit die voor iedereen toegankelijk is. xxvi. Het project van het OCMW van Oudergem "Clic'Mobile" bestaat uit het opzetten van een mobiele openbare computerruimte (OCR) met laptops en internetverbinding. Deze mobiele OCR kan op verschillende locaties worden ingezet (verenigingen, gemeenschapscentra, enz.) om zo de toegang tot digitale technologieën te vergemakkelijken. De mobiele OCR is ook bedoeld om een netwerk van lokale actoren te creëren om kansarme groepen beter te kunnen ondersteunen. Voorts zal Clic'Mobile computer- en digitale vaardigheidstrainingen aanbieden om mensen vertrouwd te maken met digitale technologieën en ze effectief te gebruiken. Daarnaast van een openbare computertechnicus worden aangeworven die ook aanwezig is op markten, lokale evenementen, enz.

De inloopsessies bij deze persoon zijn bedoeld als aanknopingspunt om de activiteiten van de OCR-mobiel bekend te maken en het publiek aan te raden langs te komen. xxvii. Het project van het OCMW van Ganshoren "Tous connectés" biedt van een geautomatiseerde administratieve ondersteuningsdienst aan begunstigden in de lokalen van het OCMW aan. Dit zal gebeuren onder de vorm van wekelijkse inloopsessies om begunstigden te helpen met hun papierwerk. Het project zet ook in op het ontwikkelen van een lokale dienst voor alle inwoners van de gemeente om de toegang tot en het begrip van essentiële onlinediensten te garanderen, door rechtstreeks naar de inwoners toe te gaan. Het biedt ook training aan maatschappelijk werkers aan zodat zij hun digitaal kwetsbare begunstigden beter kunnen ondersteunen.

Art. 6.§ 1. In het eerste kwartaal van het project wordt aan de begunstigde een voorschot van 30% van het in de vereffeningskredieten voorziene bedrag betaald. Het bedrag van het voorschot per project wordt opgenomen in de bijlage van dit koninklijk besluit. § 2. De resterende 70% van het bedrag voorzien op de vereffeningskredieten wordt in twee delen aan de begunstigde betaald, evenredig met de gedane uitgaven en met inachtneming van de bepalingen in artikel 7 en artikel 8, onder voorbehoud van : a) de verwezenlijking van de in het protocol opgenomen doelstellingen van het project en de conformiteit ervan met betrekking tot de in het herstel- en veerkrachtplan bepaalde mijlpalen/doelstellingen van het project "e-inclusion for Belgium";b) de verwezenlijking van gepaste maatregelen om de belangen van de Unie te beschermen en erover te waken dat het gebruik van de fondsen in het kader van de door de faciliteit ondersteunde maatregelen het Belgisch en Europees juridisch kader respecteren, in het bijzonder wat de preventie, de detectie en de bestrijding van fraude, corruptie en belangenconflicten in artikel 22 van het Europees reglement (EU) 2021/241 betreft;c) het opmaken van terugbetalingsaanvragen vergezeld van de in artikel 7 paragraaf 4 genoemde documenten, waaruit onder meer de materialiteit en het bedrag van de aangegeven kosten blijkt.

Art. 7.§ 1. Om de resterende 70% van de subsidie d.w.z. het bedrag boven het voorschot van 30%) te verkrijgen, moet de organisatie twee terugbetalingsaanvragen indienen. § 2. De eerste terugbetalingsaanvraag heeft betrekking op uitgaven tussen 1 november 2023 en april 2024 die het bedrag van het voorschot overschrijden. Deze moet uiterlijk op 12 mei 2024 aan Digilab worden verzonden. Het gevraagde bedrag dat in deze eerste terugbetalingsaanvraag wordt teruggevorderd, mag niet hoger zijn dan 30% van de subsidie.

Deze eerste terugbetalingsaanvraag moet vergezeld gaan van de in artikel 7 paragraaf 4 beschreven documenten. Deze documenten moeten de uitgaven bevatten die met het voorschot van 30% zijn betaald (om controle op de met het voorschot gedane uitgaven mogelijk te maken) en de uitgaven die boven het bedrag van het voorschot zijn gemaakt (om de uitgaven waarop de eerste terugbetalingsaanvraag betrekking heeft, te kunnen verifiëren).

Het bedrag van de eerste terugbetalingsaanvraag wordt na goedkeuring van de door de begunstigde ingediende documenten en mits aan de in artikel 7 paragraaf 8 genoemde eisen wordt voldaan.

De begunstigde zal dus maximaal 60% van de subsidie hebben ontvangen na de eerste 6 maanden van het project (het voorschot van 30% + het bedrag van de eerste terugbetalingsaanvraag dat niet hoger mag zijn dan 30%).

Als de begunstigde op het moment van de 1e terugbetalingsaanvraag nog niet het volledige voorschotbedrag heeft gebruikt, of als hij geen terugbetaling wenst te vragen, is hij niettemin verplicht om Digilab uiterlijk 12 mei 2024 de documenten toe te sturen die zijn opgesomd in artikel 7 lid 4. Deze documenten moeten betrekking hebben op alle uitgaven die zijn betaald tussen 1 november 2023 en april 2024 en waarvoor de diensten volledig zijn geleverd. § 3. De tweede terugbetalingsaanvraag heeft betrekking op uitgaven die zijn gedaan tussen 1 november 2023 en oktober 2024, die niet zijn betaald met het bedrag van het voorschot, noch zijn opgenomen in de eerste terugbetalingsaanvraag.

Deze tweede terugbetalingsaanvraag moet uiterlijk op 10 november 2024 aan Digilab worden verzonden. Deze moet ook vergezeld gaan van de in artikel 7 paragraaf 4 beschreven documenten met betrekking tot de in deze terugbetalingsaanvraag opgegeven uitgaven (om verificatie van die uitgaven mogelijk te maken).

Het bedrag van de tweede terugbetalingsaanvraag, dat ten hoogste overeenkomt met het saldo van de subsidie, wordt na goedkeuring van de door de begunstigde ingediende documenten en mits aan de in artikel 7 paragraaf 8 genoemde eisen wordt voldaan. § 4. Om ontvankelijk te zijn moet elke aanvraag vergezeld gaan van de volgende documenten : - een financieel verslag over de uitgaven die in het kader van het project zijn gedaan. De inhoud van het financieel verslag wordt in artikel 7 paragraaf 5 nader toegelicht; - alle boekhoudkundige documenten, originelen of leesbare kopieën, die de in het financieel verslag vermelde uitgaven rechtvaardigen. Al deze documenten moeten worden genummerd volgens een voorgeschreven methode (toegelicht in het protocol) zodat deze gemakkelijk gelinkt kunnen worden met de gegevens in het financieel verslag. De aanvrager verbindt zich ertoe de originelen gedurende de wettelijk voorgeschreven termijnen te bewaren en op verzoek van de administratie ter beschikking te stellen. - alle aanvullende bewijsstukken die nodig zijn om aan te tonen dat de gedane uitgaven rechtstreeks verband houden met de mijlpalen/doelstellingen van het "e-inclusion for Belgium" project zoals goedgekeurd in het herstel- en veerkrachtplan ; - een verklaring op eer dat : a) de projectuitgaven niet dubbel worden gefinancierd ;b) alle ingediende facturen zijn betaald. Indien dit niet het geval is, moet Digilab hiervan onverwijld in kennis worden gesteld. Dit deel van de subsidie wordt dan niet betaald of moet worden terugbetaald. - een document met de naam, voornaam en geboortedatum van de wettelijke vertegenwoordigers van de dienstverleners aan wie in het kader van het project een betaling is gedaan en wie vrijgesteld zijn van registratie in het UBO register. - een activiteitenverslag in waarin onder meer de in het kader van het project ondernomen acties en de mate waarin de doelstellingen en resultaten zijn bereikt, worden aangetoond. § 5. De financiële verslagen moeten bevatten : a) een overzichtstabel van de uitgegeven bedragen en betalingsbewijzen met : - de referentie van het project "e-inclusion for Belgium" (I408034vBE-C[42]-I[I-4.08]) ; - informatie ter identificatie van de organisaties waaraan een betaling is verricht (naam, KBO-nummer, adres); - de bedragen exclusief btw ; - de btw-bedragen ; - een verdeelsleutel waarmee een onderscheid gemaakt kan worden tussen: ? facturen of delen van facturen ten laste van de subsidie voor het herstel- en herstelplan waarop dit koninklijk besluit betrekking heeft; ? facturen of delen van facturen die ten laste zijn van andere financieringsbronnen (met vermelding van de naam van deze andere bronnen). - Gedetailleerde uitleg over onder andere de relevantie van de uitgaven en het verband met het project. § 6. De financiële verslagen en activiteitenverslagen worden uitsluitend opgesteld op basis van het door Digilab verstrekte modellen. § 7. Terugbetalingsaanvragen en andere in artikel 7 paragraaf 4 genoemde documenten moeten bij Digilab worden ingediend via het elektronische systeem voor projecttoezicht. § 8. De uitbetaling van de terugbetalingsaanvraag zal worden geweigerd of het gevorderde bedrag zal niet volledig worden betaald: - in geval van niet-naleving van de bepalingen van dit koninklijk besluit ; - in geval van één of meerdere ontbrekende, onvolledige of buiten de termijn verzonden document (in het kader van de in artikel 7 paragraaf 4 gevraagde documenten) ; - in geval van één of meerdere bewijsstukken, financiële verslagen of activiteitenverslagen die geen onweerlegbaar bewijs leveren dat de subsidie overeenkomstig de voorschriften is gebruikt.

Art. 8.De begunstigde van de subsidie is verplicht de betaalde bedragen onverwijld terug te betalen : - in geval van onaanvaardbare, onvolledige of niet-conforme uitvoering van het project met betrekking tot de mijlpalen/doelstellingen van het project "e-inclusion for Belgium" zoals goedgekeurd in het herstel- en veerkrachtplan; - in geval van niet-naleving van de voorwaarden van dit koninklijk besluit of het protocol.

Art. 9.§ 1. Digilab zal één of meer controles ter plaatse uitvoeren om na te gaan of de uitvoering van het project beantwoordt aan de in het protocol omschreven doelstellingen en dat de subsidie wordt gebruikt overeenkomstig de geldende regelgeving. § 2. Een externe audit kan worden verricht door de bevoegde federale of Europese autoriteiten. § 3. Indien de begunstigde van de subsidie de controle(s) belemmert, is hij verplicht de betaalde bedragen onverwijld terug te betalen.

Art. 10.Op het einde van het eerste jaar van het project vindt een evaluatie plaats. Alleen bij een positieve evaluatie kan het project het volgende jaar worden verlengd. Digilab is belast met deze evaluatie en legt een voorstel tot beslissing over de (niet-)verlenging van het project voor aan minister Karine Lalieux, die de uiteindelijke beslissing neemt.

Art. 11.§ 1. Het Belgische en Europese juridische kader betreffende het gebruik van middelen in het kader van het herstel- en herstelplan moeten door de organisatie en diens partners worden nageleefd.

Het is de verantwoordelijkheid van organisatie ervoor te zorgen dat de wettelijke kaders door diens partners worden nageleefd. § 2. Bij de uitvoering van het project moet met name het DNSH-beginsel ("Do No Significant Harm") in acht worden genomen.

Het niet naleven van het DNSH-beginsel kan ertoe leiden dat de subsidie moet worden terugbetaald.

Art. 12.De Minister Karine Lalieux is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 8 december 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, K. LALIEUX


Naam van de organisatie

Naam van het project

Subsidiebedrag (exclusief btw)

Bedrag btw

Totaal van het Subsidiebedrag

Bedrag van het voorschot (30%)

Nom de l'organisation

Nom du projet

Montant de la subvention (hors T.V.A.)

Montant de la T.V.A. Montant total de la subvention

Montant de l'avance (30%)

OCMW van Gent

Digiclusie Gent

€ 361.974,45

€ 38.024,19

€ 399.998,64

€ 119.999,59

OCMW van Puurs-Sint-Amands

Digikar

€ 103.172,23

€ 16.827,77

€ 120.000,00

€ 36.000,00

OCMW van Bilzen

Allemaal digitaal!

€ 99.140,34

€ 20.819,49

€ 119.959,83

€ 35.987,95

OCMW van Oostende

E-trust

€ 66.901,38

€ 1.841,62

€ 68.743,00

€ 20.622,90

OCMW van Roeselare

De welzijnsapp #VANRSL

€ 78.650,00

€ 11.151,00

€ 89.801,00

€ 26.940,30

OCMW van Halle

Digiplek OCMW

€ 169.525,17

€ 9.212,57

€ 178.737,74

€ 53.621,32

OCMW van Wingene

W(ijze)W(eb)Wijkfiguren

€ 241.374,54

€ 8.625,46

€ 250.000,00

€ 75.000,00

OCMW van Eeklo

Eeklo digitaal sterker

€ 113.727,11

€ 6.242,69

€ 119.969,80

€ 35.990,94

OCMW van Genk

Vlotte balie

€ 224.522,50

€ 10.500,00

€ 235.022,50

€ 70.506,75

OCMW van Maldegem

Digitaal voor elke Maldegemnaar

€ 69.942,93

€ 5.024,81

€ 74.967,74

€ 22.490,32

CPAS de Waterloo

Digit-Help

€ 153.426,35

€ 638,53

€ 154.064,81

€ 46.219,46

CPAS de Braine-l'Alleud

Cyber(wo)man

€ 41.414,04

€ 1.290,27

€ 42.704,31

€ 12.811,29

CPAS d'Ans

L'e-inclusion pour tous

€ 110.264,86

€ 9.735,14

€ 120.000,00

€ 36.000,00

CPAS d' Anderlues

Le monde numérique et moi

€ 39.339,20

€ 3.011,23

€ 42.350,43

€ 12.705,13

CPAS de Liège

Digi-Connect 2.0

€ 300.757,17

€ 19.242,83

€ 320.000,00

€ 96.000,00

CPAS de Lessines

Femmes connectées

€ 110.661,56

€ 6.837,93

€ 117.499,49

€ 35.249,85

CPAS de Welkenraedt

E-Wel

€ 59.977,40

€ 0,00

€ 59.977,40

€ 17.993,22

CPAS de Montigny-le-Tilleul

Soutien numérique pour tous

€ 11.926,45

€ 746,55

€ 12.673,00

€ 3.801,90

CPAS de Fléron

Connect&Vous@Fléron

€ 86.550,16

€ 16.250,52

€ 102.800,68

€ 30.840,20

CPAS de Plombières

Projet POINT.com

€ 31.189,31

€ 761,23

€ 31.950,54

€ 9.585,16

CPAS de Tournai

L'Atelier numérique

€ 68.265,28

€ 6.102,71

€ 74.367,99

€ 22.310,40

CPAS de Flémalle

L'appui numérique

€ 105.435,54

€ 1.561,46

€ 106.997,00

€ 32.099,10

SPOT (Association des CPAS Chapitre XII : Aywaille, Beyne-Heusay, Chaudfontaine, Fléron, Sprimont et Trooz.)

SPOT en réseaux

€ 239.565,00

€ 0,00

€ 239.565,00

€ 71.869,50

Integra Plus (Association des CPAS Chapitre XII composée de 5 CPAS fondateurs de Durbuy, Erezée, Hotton, La Roche-en-Ardenne et Rendeux, ainsi que des CPAS de Marche-en-Famenne, Nassogne et Nandrin, ainsi que des CPAS et communes de Somme-Leuze, Manhay, Ouffet, Clavier, Tinlot et Ferrières qui ont adhéré à l'initiative en partie ou en totalité)

Connec'toi

€ 80.457,47

€ 686,33

€ 81.143,80

€ 24.343,14

CPAS de Jemeppe-Sur-Sambre

Numérique pour tous

€ 87.308,11

€ 5.250,00

€ 92.558,11

€ 27.767,43

CPAS d'Auderghem

Clic'Mobile

€ 70.748,74

€ 6.422,78

€ 77.171,52

€ 23.151,46

CPAS de Ganshoren

Tous connectés

€ 69.187,40

€ 600,00

€ 69.787,40

€ 20.936,22


^