Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 december 2013
gepubliceerd op 23 december 2013

Koninklijk besluit betreffende de modaliteiten van de procedure van offerteaanvragen aangenomen met toepassing van artikel 5 van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2013011638
pub.
23/12/2013
prom.
08/12/2013
ELI
eli/besluit/2013/12/08/2013011638/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit betreffende de modaliteiten van de procedure van offerteaanvragen aangenomen met toepassing van artikel 5 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 5, § 4, ingevoegd bij de wet van 1 juni 2005 en gewijzigd bij de wet van 8 januari 2012;

Gelet op het advies (F)130503-CDC-1243 van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas van 3 mei 2013 over "de modaliteiten voor de procedure van offerteaanvraag voorzien in artikel 5 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt";

Overwegende dat dit besluit dat de modaliteiten bepaalt van de procedure voor de offerteaanvragen georganiseerd door artikel 5 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en gelet op de hoogdringendheid om deze procedure uit te voeren teneinde binnen een nuttige termijn te beschikken over nieuwe bijkomende productiecapaciteit, rekening houdend met de termijn voor de bouw die eigen is aan de industriële indienststelling van nieuwe productie-eenheden, vermeerderd met de bekendmakingstermijn van het ministerieel besluit waarin de noodzaak van de procedure van de offerteaanvraag wordt gemotiveerd, met de termijn die de AD Energie nodig heeft om het bestek uit te werken alsook met de bekendmakingstermijn van de offerteaanvraag in het Publicatieblad van de Europese Unie van ten minste zes maanden zoals voorzien in artikel 5, § 4bis, van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten;

Gelet op het advies 53.818/3 van de Raad van State, gegeven op 30 september 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en van de Staatssecretaris voor Energie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit moet worden verstaan onder: 1° « wet » : de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt;2° « minister » : de federale minister die bevoegd is voor Energie; 3° « de Algemene Directie Energie » : De Algemene Directie Energie van de Federale overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie; 4° « netbeheerder » : de beheerder van het transmissienet aangeduid in overeenstemming met artikel 10 van de wet.

Art. 2.De modaliteiten en voorwaarden van de offerteaanvraag voor het oprichten van nieuwe productie-installaties voor elektriciteit worden bepaald door de Algemene Directie Energie in overeenstemming met artikel 5, § 4, van de wet.

Art. 3.Het bestek voor de bouw van nieuwe productie-installaties voor elektriciteit vastgesteld door de Algemene Directie Energie moet ten minste bevatten: 1° de modaliteiten voor de neerlegging van de kandidatuurdossiers voor de offerteaanvraag die toelaten om de vertrouwelijkheid van de informatie en de stukken uit het dossier te garanderen en tevens toelaten om met zekerheid vast te stellen op welke offerteaanvraag wordt geantwoord;2° de ontvankelijkheidsvoorwaarden van de kandidatuurdossiers voor de offerteaanvraag;3° de exhaustieve lijst van de selectiecriteria van de kandidatuurdossiers voor de offerteaanvraag, hun weging en hiërarchie, evenals de exhaustieve lijst van de informatie en documenten die door de kandidaten dienen overgemaakt worden teneinde de beoordeling van deze criteria toe te laten;4° de productiecapaciteit, uitgedrukt in megawatt, bedoeld door de offerteaanvraag.Deze capaciteit mag worden uitgedrukt onder de vorm van een vork; 5° de uiterlijke datum en uur voor de verzending van de kandidatuurdossiers voor de offerteaanvraag;6° het postadres waarnaar de kandidaat zijn kandidatuurdossier voor de offerteaanvraag dient te verzenden;7° de gedetailleerde voorschriften van alle aard die opgelegd worden aan iedere weerhouden kandidaat en die van toepassing zijn voor de indienststelling van de productie-installatie of tijdens haar uitbating;8° het verloop en de kalender met de procedurestappen die gevolgd worden door de Algemene Directie Energie;9° de sancties in geval van tekortkoming door de weerhouden kandidaat aan de voorschriften van het bestek;10° een beschrijving van de eventuele stimuli.

Art. 4.De Algemene Directie Energie werkt het bestek uit met inachtneming van de Belgische en Europese milieudoelstellingen en het bestaande wettelijke kader.

Art. 5.De offerteaanvraag kan, in functie van de noden van het elektriciteitssysteem, een of meerdere productie-eenheden beogen.

Art. 6.Ingeval de kandidaat voor de offerteaanvraag niet beschikt over een productievergunning zoals bedoeld in artikel 4 van de wet met betrekking tot het voorgestelde project of nog geen aanvraag hiervoor heeft ingediend, bevat het kandidatuurdossier alle nodige informatie bedoeld in artikel 4 en zijn uitvoeringsbesluiten.

Art. 7.De Algemene Directie Energie maakt een bekendmaking van de offerteaanvraag over aan het Bureau voor publicaties van de Europese Unie voor publicatie in het Publicatieblad van de Europese Unie. Deze bekendmaking vermeldt de modaliteiten van de offerteaanvraag. Te dien einde vermeldt het : 1° het voorwerp van de offerteaanvraag;2° de plaats of het elektronisch adres evenals de datum van de terbeschikkingstelling van het bestek van de offerteaanvraag;3° de periode voor de indiening van de kandidatuurdossiers die minstens zes maanden bedraagt te rekenen vanaf de datum van publicatie van de bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Art. 8.Binnen een termijn van één maand vanaf de publicatie van de bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie mag iedere kandidaat schriftelijk informatie opvragen bij de Algemene Directie Energie of via een website opgericht door de Algemene Directie Energie.

Om hierop te antwoorden, beschikt de Algemene Directie Energie over een termijn van een maand vanaf de laatste dag van de termijn voor vraagstelling.

Teneinde de gelijkheid van informatie tussen de kandidaten te waarborgen, maakt de Algemene Directie Energie de antwoorden op deze vragen bekend, met eerbiediging van de wettelijk beschermde geheimen.

Art. 9.De Algemene Directie Energie bevestigt de ontvangst van het kandidaatsdossier tot de offerteaanvraag van iedere kandidaat.

Art. 10.De indiening van een offerte geldt als de verbintenis van de kandidaat om alle verplichtingen en voorschriften van welke aard dan ook die in het bestek staan te eerbiedigen en om de installatie voor de productie van elektriciteit in dienst te stellen conform de voorwaarden van de offerteaanvraag.

De Algemene Directie Energie is belast met het toezicht op de goede uitvoering door de kandida(a)t(en) aan wie de opdracht werd gegund van zijn verplichtingen voorzien door het bestek.

Art. 11.De openingssessie van de kandidatuurdossiers van de offerteaanvraag is openbaar.

Het bestek preciseert de plaats, de datum en het uur waarop de openingssessie van de kandidatuurdossiers zal plaatsvinden.

Art. 12.De Algemene Directie Energie publiceert op haar website de lijst van de kandidaturen die voldoen aan de ontvankelijkheidscriteria zoals voorzien door het bestek.

Ingeval de ingediende offerte niet beantwoordt aan de ontvankelijkheidscriteria, brengt de Algemene Directie Energie, per gemotiveerd schrijven en binnen een redelijke termijn, de kandidaat wiens offerte werd afgewezen om reden van onontvankelijkheid op de hoogte.

Art. 13.De Algemene Directie Energie evalueert de kandidatuurdossiers aan de hand van de selectiecriteria.

Voor de behandeling van de ingediende kandidatuurdossiers, kan de Algemene Directie Energie bijkomende informatie opvragen bij de kandidaten.

De bijkomende vragen van de Algemene Directie Energie, alsook de antwoorden die niet vertrouwelijk en/of commercieel gevoelig zijn en/of geen zakengeheimen bevatten, worden bekendgemaakt op de website van de Algemene Directie Energie.

Art. 14.Uiterlijk tien werkdagen na de openingssessie van de kandidatuurdossiers, verzoekt de Algemene Directie Energie de netbeheerder om advies omtrent de verenigbaarheid van het geheel van deze projecten op het Belgische elektriciteitsnet in functie van hun geografische locatie. De transmissienetbeheerder brengt zijn advies uit binnen de maand die volgt op de vraag van de Algemene Directie Energie.

Art. 15.Uiterlijk binnen twee maanden na de openingssessie van de kandidatuurdossiers, maakt de Algemene Directie Energie haar met redenen omkleed advies over aan de minister.

Dit met redenen omkleed advies omvat een aflopend puntenklassement op basis van de selectiecriteria voorzien in het bestek.

Ingeval de offerteaanvraag overeenkomstig artikel 5 meerdere types van productie-eenheden omvat, kan de Algemene Directie Energie onderscheiden klassementen opstellen per type van productie-eenheden indien zij kan rechtvaardigen dat een effectieve mededinging tussen deze types van eenheden onder eenzelfde klassement niet relevant is omwille van technisch-economische redenen.

De Algemene Directie Energie vermeldt in haar met redenen omkleed advies de beste combinatie van offertes met het oog het bereiken van de doelstelling inzake het aantal megawatts vermeld in het bestek.

De combinatie voorgesteld door de Algemene Directie Energie is in overeenstemming met het (de) klassement(en) bedoeld in het tweede en derde lid. Zij kan enkel afwijken van dit (deze) klassement(en) op basis van voldoende gerechtvaardigde technisch-economische overwegingen, bijvoorbeeld op basis van het advies van de transmissienetbeheerder.

Art. 16.Het advies van de Algemene Directie Energie doet geen afbreuk aan de mogelijkheid voor de minister om op gemotiveerde wijze te beslissen om de totaliteit van de offerteaanvraag, uitgedrukt in megawatts, niet toe te kennen, ingeval belangrijke ontwikkelingen zich voordoen na het opstarten van de offerteaanvraag dit verantwoorden.

Art. 17.De minister wijst voor het verstrijken van de geldigheidstermijn van de kandidatuurdossiers vermeld in het bestek, de laurea(a)t(en) aan, bij individueel ministerieel besluit van aanwijzing vastgesteld na overleg in de Ministerraad.

Deze aanwijzing geldt als productievergunning overeenkomstig artikel 5, § 5, van de wet.

De minister stelt de andere kandidaten in kennis van de afwijzing van hun kandidatuurdossier per gemotiveerde en per post aangetekende brief.

Art. 18.In geval van intrekking of faling van een weerhouden kandidaat aan het einde van de offerteaanvraag en teneinde te voldoen aan de geraamde behoeften voor de bevoorradingszekerheid van energie, kan de minister, binnen de grenzen van de geldigheid van de verkregen offertes, overgaan tot het aanwijzen van één of meerdere kandida(a)t(en) die (een) in aanmerking komende opvolger(s) van de lijst is (zijn) opgesteld door de Algemene Directie Energie, overeenkomstig artikel 15.

Art. 19.Dit besluit treedt in werking op de dag van haar bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Art. 20.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 8 december 2013.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET De Staatssecretaris voor Energie, M. WATHELET

^