Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 07 februari 2024
gepubliceerd op 14 februari 2024

Koninklijk besluit tot goedkeuring van de statuten van ASEVA

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2024001167
pub.
14/02/2024
prom.
07/02/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

7 FEBRUARI 2024. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de statuten van ASEVA


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA, artikel 37, Gelet op het koninklijk besluit van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/06/2006 pub. 18/07/2006 numac 2006011298 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot goedkeuring van de statuten van APETRA sluiten tot goedkeuring van de statuten van APETRA, Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 mei 2023;

Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 12 januari 2024 op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.352/16;

Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 23 januari 2024 om binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Energie en op advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De bij dit besluit gevoegde statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht "ASEVA" worden goedgekeurd.

Art. 2.Het koninklijk besluit van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/06/2006 pub. 18/07/2006 numac 2006011298 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot goedkeuring van de statuten van APETRA sluiten tot goedkeuring van de statuten van APETRA wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 7 februari 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Energie, T. VAN DER STRAETEN Bijlage HOOFDSTUK I. - Benaming - Maatschappelijke zetel

Artikel 1.ASEVA is een naamloze vennootschap van publiek recht in de zin van de bepalingen van de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA, hierna genoemd "de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten".

De benaming ASEVA dient, op alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, briefwisseling, orders en andere stukken uitgaande van de vennootschap, steeds te worden voorafgegaan of gevolgd door de vermelding "naamloze vennootschap van publiek recht" of "société anonyme de droit public".

Art. 2.De zetel van de vennootschap is gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, op de plaats die wordt vastgesteld door de raad van bestuur. HOOFDSTUK II. - Doel

Art. 3.ASEVA heeft tot doel en is krachtens de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten belast met het aanhouden en beheren van de verplichte voorraden aardolie en aardolieproducten en de bijkomende strategische voorraden voor de energievoorziening van het land en voor het gebruik van deze voorraden in geval van een energiecrisis, overeenkomstig de bepalingen van de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten en de uitvoeringsbesluiten daarvan. HOOFDSTUK III. - Kapitaal - Aandelen Afdeling I. - Kapitaal

Art. 4.Het kapitaal van ASEVA wordt aanvankelijk vastgesteld op tweeënzestigduizend euro. Het wordt vertegenwoordigd door tweeënzestig volledig volgestorte aandelen, zonder vermelding van nominale waarde, die elk 1/62e van het kapitaal vertegenwoordigen.

Het kapitaal van ASEVA werd volledig onderschreven door de Federale Staat. Afdeling II. - Beperkingen in geval van kapitaalsverhoging

Art. 5.De algemene vergadering, beraadslagend overeenkomstig de regels die gelden voor een wijziging van de statuten, kan het kapitaal verhogen. Elke uitgifte van nieuwe aandelen is onderworpen aan de voorafgaande goedkeuring van de Koning, in een besluit vastgelegd na overleg in de Ministerraad.

Nieuwe aandelen kunnen niet worden opgenomen door andere personen dan de Federale Staat. Afdeling III. - Beperkingen inzake de overdracht van aandelen

Art. 6.De Federale Staat mag de aandelen die hem bij de oprichting van ASEVA werden toegekend, evenals de aandelen voortkomend uit een kapitaalsverhoging, niet overdragen. Afdeling IV. - Verzoek tot volstorting

Art. 7.De volstorting van niet-volgestorte aandelen moeten gebeuren op de plaats en datum bepaald door de raad van bestuur, die hierover soeverein mag beslissen.

De uitoefening van de maatschappelijke rechten verbonden aan deze aandelen wordt geschorst zolang de stortingen, behoorlijk opgevraagd en invorderbaar, niet zijn gedaan. Afdeling V. - Aard van de aandelen

Art. 8.De aandelen zijn en blijven op naam. Afdeling VI. - Uitoefening van aan de aandelen verbonden rechten

Art. 9.Ten aanzien van de vennootschap zijn de aandelen ondeelbaar.

Indien de rechten op een aandeel tussen verschillende personen zijn verdeeld, mag de raad van bestuur de uitoefening van de aan de aandelen verbonden rechten schorsen totdat één enkele persoon tegenover de vennootschap als aandeelhouder is aangewezen. HOOFDSTUK IV. - Organisatie Afdeling I. - De algemene vergadering

Vergaderingen

Art. 10.De jaarlijkse algemene vergadering komt bijeen tussen 1 maart en 15 juni van elk jaar.

Een buitengewone algemene vergadering kan worden bijeengeroepen telkens het belang van de vennootschap het vereist en moet worden bijeengeroepen op verzoek van de Federale Staat als enige aandeelhouder. De algemene vergaderingen vinden plaats op de maatschappelijke zetel of op elke andere plaats die vermeld is in de oproepingen.

Bevoegdheden

Art. 11.§ 1. De algemene vergadering oefent geen andere bevoegdheden uit dan die welke haar zijn voorbehouden door de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dat van toepassing is op de naamloze vennootschappen en door dit besluit. § 2. Elke wijziging van de statuten wordt vastgesteld door de algemene vergadering, maar treedt pas in werking na goedkeuring door de Koning bij een in de Ministerraad overlegd besluit. § 3. De algemene vergadering benoemt en ontslaat de voorzitter alsmede de overige leden van de raad van bestuur. Het mandaat van voorzitter en lid van de raad van bestuur bedraagt vijf jaar en is hernieuwbaar.

Vertegenwoordiging

Art. 12.De Minister bevoegd voor Energie (hierna "de minister") of zijn afgevaardigde, vertegenwoordigt de Federale Staat op de algemene vergadering.

Bijeenroeping

Art. 13.De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de raad van bestuur of de revisoren.

Deze oproepingen vermelden de plaats, de datum, het uur en de agenda van de algemene vergadering en geschieden in de juiste vorm en ten minste vijftien dagen vóór de datum van de algemene vergadering.

Aanwezigheidslijst - Bureau - Notulen

Art. 14.§ 1. Op elke algemene vergadering wordt een aanwezigheidslijst opgesteld. Deze lijst wordt voor de algemene vergadering ondertekend door de enige aandeelhouder. § 2. De voorzitter van de raad van bestuur, zijn plaatsvervanger of de enige aandeelhouder oefenen de functie van voorzitter en secretaris uit. Er worden geen waarnemers aangewezen. § 3. Van iedere algemene vergadering worden notulen opgesteld die ondertekend worden door diegenen die de functies van voorzitter en secretaris vervullen. De aanwezigheidslijst wordt aan deze notulen gehecht.

Beraadslaging en stemming

Art. 15.De algemene vergadering kan geldig beraadslagen indien de enige aandeelhouder aanwezig is of geldig vertegenwoordigd is overeenkomstig artikel 14. De aandeelhouder stemt over de punten die op de agenda staan, en kan eveneens punten aan deze agenda toevoegen.

Afschriften en uittreksels van de notulen

Art. 16.De afschriften en uittreksels, al dan niet in rechte voor te leggen, worden door twee bestuurders ondertekend. Afdeling II. - De raad van bestuur

Art. 17.§ 1. De raad van bestuur bestaat uit een voorzitter en zes leden en is samengesteld als volgt: 1° De voorzitter van de raad van bestuur, aangeduid door de minister; 2° Drie vertegenwoordigers van de federale overheid, voorgesteld door de ministers waaronder deze overheidsdiensten ressorteren : a) een vertegenwoordiger van de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie; b) een vertegenwoordiger van het Nationaal Crisiscentrum van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;c) een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Financiën, Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen. Deze drie vertegenwoordigers van de federale overheid zullen bijgestaan worden door een onafhankelijke expert, aangeduid door de minister, en die met adviserende stem de raad van bestuur bijwoont. 3° Twee vertegenwoordigers van de aardoliesector, voorgesteld door de respectievelijke beroepsverenigingen: a) een vertegenwoordiger van de federatie Energia;b) een vertegenwoordiger van de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars (BRAFCO);4° Een vertegenwoordiger van de Belgische sectorfederatie van de chemische industrie en de life sciences (Essenscia).5° De algemeen directeur neemt deel aan de raad van bestuur met een adviserende stem. § 2. De mandaten van de leden van de raad van bestuur zijn onbezoldigd. § 3. Wanneer een betrekking van de voorzitter of van een bestuurder vacant wordt, hebben de overblijvende bestuurders het recht om voorlopig in deze vacature te voorzien tot op het ogenblik dat een definitieve benoeming gebeurt overeenkomstig artikel 13, § 3. § 4. De raad van bestuur bepaalt het beleid van ASEVA teneinde tegemoet te kunnen komen aan zijn taken van openbare dienst en houdt toezicht op de activiteiten van de algemeen directeur, die hij benoemt. Hij kan aan de algemeen directeur bijkomende bevoegdheden toekennen die verder gaan dan het dagelijks bestuur. § 5. De raad van bestuur stelt een huishoudelijk reglement op, dat aan de goedkeuring van de minister is onderworpen.

Taken van de raad van bestuur

Art. 18.§ 1. De raad van bestuur is belast met het besturen van ASEVA. Hij stelt het beleid van ASEVA vast teneinde tegemoet te kunnen komen aan de aan ASEVA opgelegde voorraadplicht en oefent toezicht uit op de uitvoering van het beleid door de algemeen directeur en op zijn overige activiteiten. § 2. Te dien einde vervult de raad van bestuur de volgende taken : a) de selectie, benoeming en het ontslag van de algemeen directeur;b) de vastlegging van de regels inzake de bezoldiging en de verdere arbeidsvoorwaarden van de algemeen directeur;c) de voordracht van een lijst met kandidaat-voorzitters waaruit de minister de voorzitter van de raad van bestuur aanduidt;d) de goedkeuring van het beheerscontract evenals elke wijziging ervan;e) de jaarlijkse goedkeuring van een door de algemeen directeur opgesteld ondernemingsplan; Het ondernemingsplan betreft een voortschrijdend meerjarenplan, waarin een aan- en verkoopplan, een verversings- en opslagplan voor ruwe aardolie en aardolieproducten en aanvullende energieproducten en een daarmee verbonden financieringsplan opgenomen zijn. De onderdelen van het ondernemingsplan, die de uitvoering van de taken van openbare dienst betreffen, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de minister, voor toetsing aan de bepalingen van het beheerscontract. De andere elementen worden hem ter informatie meegedeeld. f) de goedkeuring van de door de algemeen directeur voorgelegde inventaris en de jaarrekeningen, met inbegrip van de balans, de resultatenrekening en de toelichting, alsmede het beleidsverslag, bedoeld in de artikelen 3:5 en 3:6 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ;g) de vaststelling, op basis van een voorstel van de algemeen directeur, van het huishoudelijk reglement, evenals de vaststelling van andere reglementen;h) de vastlegging van specifieke regels inzake de aankoop en verkoop van eigen voorraden, inzake de toekenning van delegatieovereenkomsten en de overeenkomsten inzake opslagcapaciteit;i) het op eigen initiatief adviseren van de minister over de berekeningswijze van de bijdrage;j) de andere bevoegdheden die aan de raad van bestuur formeel worden toegekend door de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten en haar uitvoeringsbesluiten, door de krachtens het koninklijk besluit vastgelegde statuten en door het Wetboek van economisch recht. Vergaderingen en beraadslagingen van de raad van bestuur

Art. 19.De raad van bestuur vergadert ten minste viermaal per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter daartoe oproept of ten minste twee leden de wens daartoe aan de voorzitter kenbaar maken.

De oproepingen vermelden de plaats, de datum, het uur en de agenda van de vergadering en worden ten minste vijf werkdagen voor de vergadering per brief of e-mail verzonden. De regeringscommissaris wordt op dezelfde wijze opgeroepen.

Art. 20.§ 1. De leden van de raad van bestuur hebben stemrecht; de voorzitter heeft de beslissende stem in geval van staking van stemmen. § 2. Geldige besluiten kunnen slechts worden genomen in een vergadering waarin ten minste vier van de leden van de raad van bestuur (de voorzitter niet meegerekend) aanwezig zijn of bij volmacht vertegenwoordigd zijn. Wanneer dit aanwezigheidsquorum niet wordt bereikt, wordt de raad binnen de maand opnieuw bijeengeroepen met dezelfde agenda en beraadslaagt en stemt hij dan geldig, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Voor zover het in reglementen van ASEVA niet anders is bepaald, is voor het tot stand komen van een besluit een gewone meerderheid van stemmen vereist. § 3. De beraadslagingen van de raad van bestuur worden vastgesteld in notulen die door de aanwezige leden worden ondertekend. De afschriften of uittreksels, die in rechte of elders moeten worden overgelegd, moeten door twee bestuurders ondertekend worden.

Onverenigbaarheden

Art. 21.§ 1. De voorzitter en de leden van de raad van bestuur van ASEVA, hierna genoemd de "titularissen", mogen geen enkele functie of activiteit uitoefenen, die bezoldigd wordt door een geregistreerde aardoliemaatschappij bedoeld in artikel 2, 20°, van de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten, door een maatschappij uit de energiesector, door een buitenlandse aardoliemaatschappij of door een maatschappij die eigenaar is van opslagcapaciteit voor aardolieproducten of meer dan 1 % aandelen bezitten in een dergelijke firma. § 2. Indien een titularis, rechtstreeks of onrechtstreeks, een tegengesteld belang heeft bij een beslissing, advies of andere akte van ASEVA, mag hij de betreffende beraadslagingen van de raad van bestuur niet bijwonen, noch deelnemen aan de stemming. Hij dient de overige leden van de raad van bestuur hiervan vooraf in te lichten, die dit in de notulen van de vergadering moeten opnemen. § 3. De voorzitter en leden van de raad van bestuur kunnen niet tot algemeen directeur benoemd worden. § 4. Onverminderd alle andere beperkingen die bij of krachtens de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten of deze statuten zijn voorzien, is de functie van voorzitter of lid van de raad van bestuur onverenigbaar met de volgende mandaten of functies: 1° lid van het Europees Parlement of de Europese Commissie;2° lid van een van de Wetgevende Kamers;3° lid van de federale regering of lid van het kabinet van de minister;4° lid van de Raad van een Gemeenschap of Gewest;5° lid van de Regering van een Gemeenschap of Gewest;6° gouverneur van een provincie, met ingebrip van de adjunct-gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en de Hoge Ambtenaar en de Vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, arrondissementscommissaris of lid van de bestendige deputatie van een provincieraad;7° lid van het statutair of contractueel personeel van de vennootschap; 8° burgemeester, schepen of voorzitter van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van een gemeente met meer dan 30.000 inwoners of houder van een voltijds mandaat of een voltijdse functie van een intercommunale.

Wanneer een bestuurder de bepalingen van het vorige lid overtreedt, moet hij binnen een termijn van één maand de betrokken mandaten of functies neerleggen. Indien hij dit niet doet, wordt hij, na het verstrijken van deze termijn, van rechtswege geacht zijn mandaat bij de vennootschap te hebben neergelegd, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtsgeldigheid van de handelingen die hij inmiddels heeft gesteld, of van de beraadslagingen waaraan hij in de betrokken periode heeft deelgenomen. Afdeling III. - De algemeen directeur

Art. 22.§ 1. De algemeen directeur is belast met het beheer en de dagelijkse leiding van de activiteiten van ASEVA en met de tenuitvoerlegging van de besluiten van de raad van bestuur. Hij stelt alle handelingen die nodig of dienstig zijn voor de uitvoering van de opdrachten bedoeld in artikel 4, § 1. § 2. De algemeen directeur wordt benoemd en ontslagen door de raad van bestuur. Hij wordt gekozen omwille van zijn kennis inzake de energiemarkt en is niet actief in een commerciële maatschappij.

Het mandaat van de algemeen directeur bedraagt zes jaar en kan eenmaal worden verlengd. § 3. De algemeen directeur wordt uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur en heeft er een raadgevende stem. § 4. Artikel 23, § 4, eerste lid, 1° tot en met 6° en 8°, en tweede lid, van deze statuten is van toepassing op de algemeen directeur. § 5. Zonder afbreuk te doen aan de algemene bevoegdheid van vertegenwoordiging van de raad van bestuur als college, wordt ASEVA in rechte en in de akten, met inbegrip van die waarvoor de bijstand van een ministeriële ambtenaar of een notaris vereist is, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de algemeen directeur.

Art. 23.§ 1. De algemeen directeur wordt jaarlijks onderworpen aan een evaluatie door de raad van bestuur. Ten laatste zes maanden vóór het einde van zijn mandaat krijgt hij een globale eindevaluatie. § 2. De jaarlijkse evaluatie en de eindevaluatie van de algemeen directeur betreffen de prestatiedoelstellingen en hun concrete uitwerking. § 3. De jaarlijkse evaluatie en de eindevaluatie van de algemeen directeur wordt besloten met de vermelding "onvoldoende" wanneer de prestatiedoelstellingen en hun concrete uitwerking, duidelijk niet bereikt werden.

De eindevaluatie van de algemeen directeur wordt besloten met de vermelding "zeer goed" wanneer de prestatiedoelstellingen en hun concrete uitwerking, in hun geheel optimaal werden gerealiseerd.

Wanneer een tussentijdse evaluatie resulteert in een vermelding "onvoldoende" of een eindevaluatie niet resulteert in een eindvermelding "zeer goed", kan de geëvalueerde binnen de vijftien kalenderdagen na ontvangst van het evaluatieverslag beroep instellen bij de minister. Met het oog op de beroepszitting, wordt de betrokkene : 1° opgeroepen ten laatste acht kalenderdagen voor de zitting;2° indien hij wenst, kan hij zich laten bijstaan door een verdediger van zijn keuze;3° de mogelijkheid geboden zijn evaluatiedossier te raadplegen. § 4. Wanneer een tussentijdse evaluatie leidt tot een vermelding "onvoldoende", wordt het mandaat van de algemeen directeur beëindigd.

Art. 24.Het personeel van ASEVA, inclusief de algemeen directeur, wordt aangeworven en tewerkgesteld door ASEVA krachtens arbeidsovereenkomsten beheerst door de wet van 3 juli 1978Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/07/1978 pub. 03/07/2008 numac 2008000527 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten type wet prom. 03/07/1978 pub. 12/03/2009 numac 2009000158 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten sluiten betreffende de arbeidsovereenkomsten.

De raad van bestuur stelt de regelingen inzake aanwerving, bezoldiging, loopbaan en verlof vast voor het personeel van ASEVA en de algemeen directeur.

Daartoe dient de algemeen directeur uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van dit besluit een voorstel in bij de raad van bestuur. HOOFDSTUK V. - Controle Afdeling I. - Administratief toezicht

Art. 25.§ 1. ASEVA staat onder de controlebevoegdheid van de minister. Deze controle wordt uitgeoefend door bemiddeling van een regeringscommissaris, benoemd en ontslagen door de Koning op voorstel van de minister. Het mandaat van de regeringscommissaris is onbezoldigd. § 2. De regeringscommissaris waakt over de naleving van de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten, de statuten van ASEVA en het beheerscontract. § 3. De regeringscommissaris wordt uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur en heeft er een raadgevende stem. De regeringscommissaris ontvangt de volledige agenda alsmede elk bijbehorend document, uiterlijk vijf werkdagen voor de datum van de vergaderingen, behoudens met redenen omklede buitengewone omstandigheden.

De regeringscommissaris ontvangt de notulen van de vergaderingen van de raad van bestuur. De regeringscommissaris kan te allen tijde ter plaatse inzage nemen van de rekeningen, brieven, notulen en in het algemeen, van alle documenten en geschriften van ASEVA. Hij kan van de leden en voorzitter van de raad van bestuur, van de algemeen directeur en van de leden van het personeel van ASEVA alle verduidelijkingen en inlichtingen vorderen en alle verificaties verrichten die hij nodig acht voor de uitvoering van zijn mandaat.

ASEVA bezorgt onmiddellijk aan de regeringscommissaris de opmerkingen van het in artikel 28 bedoelde college van revisoren alsmede de op deze opmerkingen gegeven antwoorden. De regeringscommissaris correspondeert met de leden van het voormelde college van hierboven vernoemde revisoren betreffende de aangelegenheden die tot zijn bevoegdheid behoren.

ASEVA stelt ter beschikking van de regeringscommissaris de menselijke en materiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering van zijn mandaat. De minister kan, indien hij zulks nuttig acht, de regeringscommissaris laten bijstaan door deskundigen, wier bezoldiging ten laste is van ASEVA. § 4. De regeringscommissaris kan binnen een termijn van zes werkdagen beroep aantekenen bij de minister aan wie hij verslag uitbrengt tegen elke beslissing van organen van ASEVA, die hij strijdig acht met de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten, met de statuten van ASEVA of met het beheerscontract. Dit beroep is eveneens mogelijk tegen elke beslissing die erop gericht is taken die ASEVA zelf kan uitvoeren, toe te wijzen aan derden.

Deze termijn van zes werkdagen om een beroep in te stellen tegen een beslissing van de raad van bestuur gaat in op de dag van de vergadering waarop de beslissing werd genomen, voor zover de regeringscommissaris daarop regelmatig was uitgenodigd en in het tegenovergestelde geval, de dag waarop de beslissing aan hem werd betekend of, bij gebrek daaraan, de dag waarop hij van de beslissing kennis heeft gekregen.

Voor de andere beslissingen van de organen van ASEVA gaat deze termijn in vanaf de betekening van de beslissing aan de regeringscommissaris of, bij gebrek hieraan, vanaf de dag waarop hij van de beslissing kennis heeft gekregen.

Het beroep heeft een schorsende werking en wordt door de regeringscommissaris binnen dezelfde termijn ter kennis gebracht aan de raad van bestuur van ASEVA. § 5. Binnen een termijn van twintig werkdagen, ingaand dezelfde dag als de in § 4 bedoelde termijn, betekent de minister aan de voorzitter van de raad van bestuur en aan de algemeen directeur, de nietigverklaring van de beslissing.

Bij gebreke van een beslissing binnen de in het vorige lid bedoelde termijn, wordt de beslissing van ASEVA definitief. § 6. Elk jaar brengt de raad van bestuur verslag uit bij de minister over de uitvoering door ASEVA van haar taken van openbare dienst.

Elk jaar brengt de minister verslag uit bij de Kamer van volksvertegenwoordigers betreffende de toepassing van de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten. § 7. Wanneer de naleving van de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten, van de statuten van ASEVA of van het beheerscontract dit vereist, kan de minister of de regeringscommissaris het bevoegde bestuursorgaan verplichten om, binnen de door hem gestelde termijn, te beraadslagen over iedere door hem bepaalde aangelegenheid. Afdeling II. - Controle op de financiële toestand

Art. 26.§ 1. De controle van de financiële toestand, de jaarrekeningen en de regelmatigheid vanuit het oogpunt van de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten en van de statuten van ASEVA, van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekeningen, wordt binnen ASEVA toevertrouwd aan een college van revisoren dat twee leden telt. De leden van het college voeren de titel van revisor. § 2. Het Rekenhof benoemt één revisor. De andere revisor wordt door de raad van bestuur benoemd.

De revisor benoemd door het Rekenhof wordt benoemd onder de leden van het Hof. De andere revisor wordt benoemd onder de leden, natuurlijke personen of rechtspersonen, van het Instituut der bedrijfsrevisoren. § 3. De door de raad van bestuur benoemde revisor wordt benoemd voor een termijn van drie jaar, die éénmaal kan worden verlengd. Op straffe van schadevergoeding kunnen zij tijdens hun opdracht alleen om wettige redenen ontslagen worden.

Behoudens gewichtige persoonlijke redenen mag een revisor geen ontslag nemen, tenzij ter gelegenheid van de neerlegging van zijn verslag bij de jaarrekening en nadat hij de minister schriftelijk heeft ingelicht over de beweegredenen van zijn ontslag. § 4. Het Rekenhof oefent zijn toezicht uitsluitend uit op grond van artikel 30. De rekenplichtigen van ASEVA zijn niet onderworpen aan de wet van 29 oktober 1846 houdende de inrichting van het Rekenhof. HOOFDSTUK VI. - Boekhouding- jaarrekening verdeling van de winst - verslagen Afdeling I. - Boekhouding en jaarrekening

Art. 27.§ 1. Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar. § 2. ASEVA is onderworpen aan het Boek III, Titel 3, Hoofdstuk 2 "Boekhouding van de ondernemingen" van het Wetboek van economisch recht. Zij voert haar boekhouding per kalenderjaar.

De bijlage bij de jaarrekening bevat een samenvattende staat van de rekeningen betreffende de taken van openbare dienst en een desbetreffend commentaar. § 3. Elk jaar maakt de raad van bestuur een inventaris op, alsmede de jaarrekening en een beleidsverslag. Het beleidsverslag bevat de informatie bepaald in artikel 3:6 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

De jaarrekening, het beleidsverslag en het verslag van het college van revisoren worden bekendgemaakt op de wijze bepaald in artikel 3:10 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. De artikelen 3:16 en 3:17 van deze wet zijn van overeenkomstige toepassing. Afdeling II. - Controle door het Rekenhof en mededeling aan de Kamer

van volksvertegenwoordigers

Art. 28.De raad van bestuur zendt de minister voor 15 april van het jaar volgend op het betrokken boekjaar, de jaarrekening tezamen met het beleidsverslag en het in artikel 28 bedoelde verslag van het college van revisoren.

Voor 31 mei van het jaar volgend op het betrokken boekjaar, zendt de minister de in het eerste lid bedoelde stukken ter nazicht over aan het Rekenhof.

Het Rekenhof kan door bemiddeling van zijn vertegenwoordiger in het college van revisoren een toezicht ter plaatse inrichten op de rekeningen en verrichtingen die betrekking hebben op de uitvoering van de taken van openbare dienst. Het Hof kan de rekeningen in zijn Opmerkingenboek bekendmaken.

Bovendien stelt het Rekenhof, door bemiddeling van zijn vertegenwoordiger binnen het college van revisoren, jaarlijks een verslag op, bestemd voor de Senaat en de Kamer van volksvertegenwoordigers, over de uitvoering van de taken van openbare dienst.

Voor dezelfde datum deelt de minister de in het eerst lid bedoelde stukken mee aan de Kamer van volksvertegenwoordigers. Afdeling III. - Goedkeuring van de jaarrekening

Art. 29.De jaarlijkse algemene vergadering hoort het beleidsverslag en het verslag van het college van revisoren en beslist over de goedkeuring van de jaarrekening.

Na goedkeuring van de jaarrekening spreekt de algemene vergadering zich uit, bij afzonderlijke stemming, over de kwijting aan de bestuurders en, desgevallend, aan de leden van het college van revisoren. Deze kwijting is slechts geldig indien de jaarrekening noch weglatingen, noch valse vermeldingen bevat die de werkelijke toestand van de vennootschap verbergen en, wat betreft de handelingen strijdig met de statuten, slechts wanneer deze speciaal in de oproeping werden aangeduid. Afdeling IV. - Bestemming van de winst

Art. 30.Op voorstel van de raad van bestuur beslist de algemene vergadering bij volstrekte meerderheid van uitgebrachte stemmen over de bestemming van het saldo van de nettowinst, met inachtneming van de bepalingen voorgeschreven door het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. De te bestemmen nettowinst zal aangewend worden ter financiering van de werkingskosten, voor het versneld afbouwen van de leningen, voor het versneld opbouwen van voorraden in eigendom en van noodzakelijke of nuttige investeringen voor de goede werking van de vennootschap. In geen geval zal een uitkering van winst aan de aandeelhouders mogelijk zijn. Afdeling V. - Op te stellen verslagen

Art. 31.§ 1. De volgende verslagen worden jaarlijks opgesteld : 1° een ontwerp van beheersverslag, dat met name de informatie bepaald in artikel 3:6 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen bevat.Dit ontwerpverslag wordt opgesteld door de algemeen directeur en bezorgd aan de raad van bestuur, die het definitieve verslag opstelt. Dit verslag wordt voor 30 april van elk jaar voorgelegd aan de algemene vergadering. 2° het in artikel 3:80 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen bedoelde verslag, opgesteld door het college van revisoren. Dit verslag wordt ten minste 15 dagen voor de algemene vergadering meegedeeld aan de raad van bestuur.

De verslagen bedoeld in 1° en 2° worden openbaar gemaakt overeenkomstig artikel 3:12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Artikelen 3:16 en 3:17 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen zijn van overeenkomstige toepassing.

De raad van bestuur zendt voor 30 april van het jaar volgend op het betrokken boekjaar de verslagen bedoeld in 1° en 2° aan de minister, alsmede aan de Minister van Begroting. Deze verslagen worden ter informatie eveneens bezorgd aan de Ministers waaronder de overheidsdiensten vertegenwoordigd in de raad van bestuur ressorteren.

De minister maakt voor 31 mei van het jaar volgend op het betrokken boekjaar deze verslagen over aan het Rekenhof en aan Kamer en Senaat. § 2. Een ontwerp van ondernemingsplan waarin de doelstellingen en de strategie van ASEVA op middellange termijn worden vastgelegd, wordt jaarlijks opgesteld door de algemeen directeur. Dit ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur. Dit ondernemingsplan wordt overgemaakt aan de minister voor 1 juni van het jaar voorafgaand aan het boekjaar. § 3. De algemeen directeur brengt regelmatig verslag uit aan de raad van bestuur. Een verslag over het dagelijks beheer wordt jaarlijks aan het Parlement voorgelegd. HOOFDSTUK VII. - Duur en ontbinding

Art. 32.De vennootschap is opgericht voor een onbepaalde duur.

Art. 33.De ontbinding van de vennootschap kan slechts bij of krachtens een wet worden uitgesproken. De wet regelt de wijze en de voorwaarden van de vereffening.

Na de aanzuivering van de hele passiva en de terugbetaling van de eigen inbreng van de aandeelhouders, zal het overschot van de liquidatie toegewezen worden op een manier die zo nauw mogelijk aansluit bij de taken van de vennootschap. HOOFDSTUK VIII. - Algemene, eind- en overgangsbepalingen

Art. 34.Begrippen die niet nader gedefinieerd zijn in deze statuten zullen de betekenis hebben zoals bepaald in de wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten.

Art. 35.De wet van 21 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2023 pub. 28/12/2023 numac 2023048506 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten, de aanhouding van bijkomende strategische voorraden voor de energiebevoorrading van het land in geval van een energiecrisis, het beheer van een aardoliebevoorradingscrisis en de organisatie van ASEVA sluiten beëindigt de mandaten van de leden van het directiecomité, met uitzondering van de algemeen directeur.

De arbeidsovereenkomsten van het personeel van ASEVA, voormalige leden van het directiecomité opgericht onder de vroegere wet van 26 januari 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2006 pub. 13/02/2006 numac 2006011055 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de aanhouding van een verplichte voorraad aardolie en aardolieproducten en de oprichting van een agentschap voor het beheer van een deel van deze voorraad en tot wijziging van de wet van 10 juni 1997 betreffende de algemene regeling voor accijnsproducten, het voorhanden hebben, en het verkeer daarvan en de controles daarop sluiten, worden binnen één bestuursvergadering na de inwerkingtreding van deze statuten en vóór de volgende algemene vergadering herzien door de raad van bestuur.

Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 7 februari 2024 tot goedkeuring van de statuten van ASEVA. FILIP Van Koningswege : De Minister van Energie, T. VAN DER STRAETEN

^