Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 06 februari 2009
gepubliceerd op 06 maart 2009

Koninklijk besluit tot oprichting en organisatie van het maritiem informatiekruispunt

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2009000142
pub.
06/03/2009
prom.
06/02/2009
ELI
eli/besluit/2009/02/06/2009000142/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

6 FEBRUARI 2009. - Koninklijk besluit tot oprichting en organisatie van het maritiem informatiekruispunt


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe een Maritiem Informatiekruispunt (MIK) op te richten en de organisatie ervan te bepalen.

De verschillende bevoegdheden op zee zijn verspreid over verschillende overheidsdiensten, zowel federaal als gewestelijk. Het is daarom noodzakelijk om de samenwerking tussen deze diensten te optimaliseren en hiervoor de nodige instrumenten te voorzien om zowel binnen de Federale Staat, als tussen de Federale Staat en het Vlaams Gewest een goede communicatie tussen alle kustwacht-partners te kunnen organiseren.

In artikel 32 van het Samenwerkings-akkoord van 8 juli 2005 tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de oprichting van en de samenwerking in een structuur kustwacht, zoals goedgekeurd door de wet van 4 april 2006 en het decreet van 17 maart 2006. wordt de « operationele structuur » aangekondigd. Er wordt bepaald dat in het beleidsorgaan en het overlegorgaan de nodige voorbereidingen worden getroffen voor een specifiek samenwerkingsverband tussen het hierbij op te richten Maritiem Informatiekruispunt (MIK) en het bestaande Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC), de Kustwachtcentrale genoemd.

Het MIK dient, in de geest van interdepartementale samenwerking, het globale inzicht te vergroten over wat er werkelijk plaatsvindt binnen de zeegebieden onder Belgische rechtsbevoegdheid. Hierdoor zullen de kustwachtpartners beter in staat zijn hun bevoegdheden uit te oefenen.

De verbeterde communicatie en operationele samenwerking (ook met het MRCC) is noodzakelijk om de rechtshandhaving te optimaliseren. Wanneer een kustwachtpartner een misdrijf of een incident vaststelt dat valt onder de bevoegdheid van een andere kustwachtpartner, kan de informatie via het MIK worden overgemaakt aan de bevoegde autoriteit.

De inhoud van dit koninklijk besluit wordt artikel per artikel besproken : In artikel 1 van dit koninklijk besluit worden de gebruikte termen toegelicht en/of gedefinieerd.

Artikel 2 betreft de formele oprichting van het MIK dat complementair zal optreden voor wat betreft beveiliging ('security') naast het MRCC, dat instaat voor veiligheid ('safety'). Het MIK maakt deel uit van de voormelde Kustwachtcentrale.

Artikel 3 somt de hoofdopdrachten op van het MIK, met name het verzamelen en ter beschikking van de kustwachtpartners stellen van informatie om de uitoefening van hun bevoegdheden te ondersteunen (para 1) en het ter beschikking stellen aan de kustwachtpartners van de aangeleverde logistiek en infrastructuur (para 2).

Het MIK is het aanspreekpunt voor informatie met betrekking tot de rechtshandhavingstaken binnen de mariene gebieden onder Belgische rechts-bevoegdheid.

De kustwachtpartners stellen alle relevante informatie ter beschikking van het MIK waardoor het globale inzicht vergroot over wat er exact plaatsvindt binnen de zeegebieden onder Belgische rechtsbevoegdheid.

Hierdoor ondersteunt het MIK de kustwachtpartners maximaal in de uitoefening van hun respectievelijke bevoegdheden.

Het MIK draagt verder bij tot het op een coherente manier coördineren en verzekeren van de bevoegdheden van de Kustwachtpartners in de domeinen security en rechtshandhaving.

Dit houdt verband met de definitie van « incident » zoals in artikel 1, 6° vermeld (met verwijzing naar artikel 3,6° van het Samenwerkingsakkoord).

Onder 'Incident' wordt verstaan : gebeurtenis die minstens voldoet aan één van de volgende criteria : a) gevaar voor de openbare orde, personen of goederen meebrengt of kan meebrengen, b) schade aan het milieu veroorzaakt of kan veroorzaken, c) gevaar of belemmering voor de scheepvaart meebrengt of kan meebrengen. Artikel 4 behoeft geen verdere uitleg.

Artikel 5 behoeft geen verdere uitleg.

Artikel 6 is van toepassing op het personeel dat fysiek aanwezig is op het MIK. Artikel 7 en 8 zijn van toepassing op alle betrokken personeelsleden.

Onder personeelsleden tewerkgesteld op het MIK, wordt verstaan personeelsleden die fysiek aanwezig zijn op het MIK. Onder personeelsleden ter beschikking gesteld van het MIK wordt verstaan personeelsleden die van op een andere locatie de werkzaamheden van het MIK ondersteunen.

In artikel 9 wordt onder werkingskosten verstaan de kosten die inherent zijn aan de uitoefening van de bevoegdheden van de kustwachtpartners, die gevestigd zijn in het MIK. Dubbele investeringskosten dienen vermeden te worden door overleg tussen de verschillende kustwachtpartners.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedwaardige en zeer getrouwe dienaars, De Eerste Minister, H. VAN ROMPUY De Minister van Financiën, D. REYNDERS De Minister van Buitenlandse Zaken, K. DE GUCHT De Minister van Justitie, S. DE CLERCK De Minister van Wetenschapsbeleid, Mevr. S. LARUELLE De Minister van Landsverdediging, P. DE CREM De Minister van Energie, P. MAGNETTE De Minister van Binnenlandse Zaken, G. DE PADT De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

6 FEBRUARI 2009. - Koninklijk besluit tot oprichting en organisatie van het maritiem informatiekruispunt ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de artikelen 37 en 107, tweede lid, van de Grondwet;

Gelet op het Samenwerkingsakkoord van 8 juli 2005 tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de oprichting van en de samenwerking in een structuur kustwacht;

Op de voordracht van Onze Eerste Minister, Onze Minister van Financiën, Onze Minister van Binnenlandse Zaken, Onze Minister van Justitie, Onze Minister van Buitenlandse Zaken, Onze Minister van Wetenschapsbeleid, Onze Minister van Landsverdediging, Onze Minister van Energie en Onze Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° 'Samenwerkingsakkoord' : het Samenwerkingsakkoord van 8 juli 2005 tussen de Federale Staat en het Vlaamse Gewest betreffende de oprichting van en samenwerking in een structuur Kustwacht;2° 'MIK' : Maritiem Informatiekruispunt, zoals bedoeld in artikel 3, 7° van het Samenwerkingsakkoord 3° 'MRCC' : Maritiem Reddings- en CoördinatieCentrum, zoals bedoeld in artikel 3, 2° van het Samenwerkings-akkoord;4° 'Kustwachtcentrale' : specifiek samenwerkingsverband tussen het MRCC en het MIK, zoals bedoeld in artikel 32, § 1 van het Samenwerkingsakkoord;5° 'Kustwachtpartners' : alle overheden en diensten met bevoegdheid op de zeegebieden onder Belgische rechtsbevoegdheid;6° 'Incident' : gebeurtenis zoals bedoeld in artikel 3, 6° van het Samenwerkingsakkoord;7° 'Provinciale fase' : fase zoals bedoeld in artikel 7, 2° van het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen;8° 'Federale fase' : fase zoals bedoeld in artikel 7, 3° van het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen.

Art. 2.Er wordt een MIK opgericht dat deel uitmaakt van de Kustwachtcentrale en complementair is aan het MRCC.

Art. 3.§ 1. Het MIK verzamelt informatie en stelt deze ter beschikking van de kustwachtpartners om de uitoefening van hun bevoegdheden te ondersteunen.

Daartoe is het MIK onder meer belast met : 1° het verzamelen en verwerken van scheepvaartgerelateerde en maritieme informatie;2° het verzamelen en verwerken van informatie met betrekking tot elk incident;3° het doorsturen van informatie zoals voorzien in de operationele plannen;4° het ondersteunen van de coördinatie van de beveiliging en de rechtshandhaving op zee. § 2. De kustwachtpartners kunnen gebruik maken van de aangeleverde logistiek en infrastructuur die ten dienste staan van het MIK voor onder meer : 1° de ondersteuning van hun activiteiten met betrekking tot de zeegebieden onder Belgische rechtsbevoegdheid, met inbegrip van de controleactiviteiten;2° het faciliteren van de coördinatie en het commando voor maritiem incidentenrespons;3° het deelnemen aan nationale en internationale oefeningen en operaties, met inbegrip van de controleactiviteiten;4° de ondersteuning van de regering wanneer een federale fase wordt afgekondigd;5° de ondersteuning van de gouverneur wanneer het Rampenplan Noordzee wordt afgekondigd en in de provinciale fase van de noodplanning.

Art. 4.Het MIK werkt op basis van een vierentwintig uur per dag, zeven dagen op zeven permanentie.

Art. 5.Het MIK wordt gelokaliseerd in het communicatiecentrum van Defensie gelegen in de Marinebasis te Zeebrugge en maakt gebruik van de faciliteiten aangeboden door de kustwachtpartners en de infrastructuur aangeboden door Defensie.

Art. 6.De militaire commandant verantwoordelijk voor de lokalen waar het MIK is ondergebracht, oefent het gezag uit met betrekking tot de inwendige orde en veiligheid, ook ten aanzien van de aanwezige personeelsleden van de andere kustwachtpartners of de personen op wie deze kustwachtpartners een beroep doen.

De personeelsleden van de kustwachtpartners die tewerkgesteld zijn op het MIK blijven onderworpen aan de statutaire, disciplinaire en strafrechtelijke bepalingen die op hen van toepassing zijn.

Een huishoudelijk reglement wordt opgesteld in gezamenlijk overleg tussen de kustwachtpartners die persoonsleden permanent tewerkstellen op het MIK. De personeelsleden van de kustwachtpartners die tewerkgesteld worden op het MIK worden voorafgaandelijk aan de uitvoering van hun opdracht op het MIK in kennis gesteld van het huishoudelijk reglement en de reglementen met betrekking tot de inwendige orde en veiligheid. De betrokken personeelsleden dienen onverkort de reglementen na te leven.

Art. 7.Alle personeelsleden van de kustwachtpartners, tewerk- of ter beschikking gesteld van het MIK, blijven functioneren onder het gezag van hun eigen Minister en onderworpen aan hun hiërarchische meerderen.

Art. 8.De loonkosten van het ter beschikking- en tewerkgesteld personeel blijven ten laste van de betrokken kustwachtpartner.

Art. 9.De kustwachtpartners dragen, elk voor zich, de werkingskosten voor de uitoefening van de eigen bevoegdheden.

Voorstellen met betrekking tot bijkomende gemeenschappelijke middelen worden voorgelegd aan de federale regering, via het Beleidsorgaan.

Indien een kustwachtpartner voor de uitoefening van zijn specifieke functies in het kader van het MIK bijzondere middelen nodig heeft, vallen deze ten laste van het betreffende departement.

Art. 10.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 11.Onze Eerste Minister, Onze Minister van Financiën, Onze Minister van Binnenlandse Zaken, Onze Minister van Justitie, Onze Minister van Buitenlandse Zaken, Onze Minister van Wetenschapsbeleid, Onze Minister van Landsverdediging, Onze Minister van Energie en Onze Staatssecretaris voor Mobiliteit ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit Gegeven te Brussel, 6 februari 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, H. VAN ROMPUY De Minister van Financiën, D. REYNDERS De Minister van Buitenlandse Zaken, K. DE GUCHT De Minister van Justitie, S. DE CLERCK De Minister van Wetenschapsbeleid, Mevr. S. LARUELLE De Minister van Landsverdediging, P. DE CREM De Minister van Energie, P. MAGNETTE De Minister van Binnenlandse Zaken, G. DE PADT De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

^