Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 05 juli 2006
gepubliceerd op 11 oktober 2006

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de uitbreiding van de vrachtzone voor de luchthaven Brussel-Nationaal en gelegen op het grondgebied van de gemeente Machelen van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2006014226
pub.
11/10/2006
prom.
05/07/2006
ELI
eli/besluit/2006/07/05/2006014226/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 JULI 2006. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de uitbreiding van de vrachtzone voor de luchthaven Brussel-Nationaal en gelegen op het grondgebied van de gemeente Machelen (voorheen Diegem) van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 6, § 1, X., 7°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;

Gelet op de wet van 26 juli 1962 betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000;

Gelet op het koninklijk besluit van 27 mei 2004 betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company (B.I.A.C.) in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 10 februari 2006;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven op 12 mei 2006;

Overwegende dat artikel 30, 1°, van het koninklijk besluit van 27 mei 2004 betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company (B.I.A.C.) in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties bepaalt dat de houder van een exploitatielicentie de luchthaveninstallaties moet onderhouden en ontwikkelen in economisch aanvaardbare omstandigheden op zodanige wijze dat de beveiliging van de personen en de veiligheid van de luchthaveninstallaties, de voortdurende certificatie van de luchthaveninstallaties, een voldoende capaciteit rekening houdend met de ontwikkeling van de vraag en de internationale rol van de luchthaven Brussel-Nationaal evenals een hoog kwaliteitsniveau worden verzekerd;

Overwegende de economische rol die de luchthaven Brussel-Nationaal zowel op nationaal als internationaal niveau speelt;

Overwegende dat de vrachtzone op de luchthaven Brussel-Nationaal sinds de oprichting ervan in het begin van de jaren '80, een gestage ontwikkeling kent en dat de luchthaven qua vrachtactiviteit is opgeklommen tot een van de belangrijkste Europese luchthavens en zodoende een prominente rol speelt in zowel het Belgisch als Europees logistiek gebeuren;

Overwegende dat de houder van de exploitatielicentie zich ten zeerste van het feit bewust is dat door de verhuizing van de DHL-hub in 2008, de prominente positie van Brussel-Nationaal als vrachtluchthaven in gevaar komt; dat dit een nefaste invloed zou hebben op het imago van Brussel-Nationaal en België als logistieke draaischijf van Europa;

Overwegende dat de houder van de licentie zich voor de belangrijke uitdaging geplaatst ziet om te blijven voldoen aan de in artikel 30, 1°, van het koninklijk besluit van 27 mei 2004 betreffende de omzetting van Brussels International Airport Company (B.I.A.C.) in een naamloze vennootschap van privaatrecht en betreffende de luchthaveninstallaties opgelegde verplichting om een voldoende capaciteit te bieden rekening houdende met de ontwikkeling van de vraag en de internationale rol van de luchthaven Brussel-Nationaal en dit in het luchtvrachtsegment;

Overwegende dat het niet mogelijk is om de nieuwe ontwikkeling ruimtelijk te voorzien op de plaats waar DHL nu zijn activiteiten heeft; dat in het kader van het intern ruimtelijk herstructureringsplan, de nieuwe activiteiten gepland worden in de zone genoemd Brucargo West;

Overwegende dat, daarom op dit ogenblik, de nodige maatregelen genomen moeten worden om enerzijds de reconversie in te zetten alvorens het wegvallen van de hubactiviteiten van DHL een volle uitwerking hebben zowel op het bedrijfsresultaat als op de tewerkstelling en anderzijds Brussel-Nationaal als logistiek platform en als volwaardige schakel in de logistieke keten verder toekomstgericht te kunnen uitbouwen; dat nu moet worden gehandeld om Brussel-Nationaal in staat te stellen zijn rol als belangrijke economische gateway voor België, de Gewesten, de Europese hoofdstad en de regio verder te spelen;

Overwegende dat om dit te realiseren de houder van de exploitatielicentie in de mogelijkheid dient te zijn om op een snelle en flexibele manier bestaande en nieuwe goederenmarkten aan te boren en de voorziene infrastructuur op Brucargo West in te richten, te verbeteren en uit te bouwen;

Overwegende dat het daarom noodzakelijk is dat de houder van de exploitatielicentie zo snel mogelijk kan beschikken over de nodige gronden ten westen van Brucargo om, in lijn met de bestaande infrastructuur, de capaciteit aan loods- en magazijnruimte te kunnen verhogen;

Overwegende dat deze gronden deel uitmaken van de gebieden die door de bevoegde overheid bestemd werden voor gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorzieningen en dat ze, zoals de gehele luchthaven, nu reeds grotendeels eigendom van BIAC zijn;

Overwegende echter dat deze gronden enkel gevaloriseerd kunnen worden voor zover de houder van de exploitatielicentie over alle gronden in de desbetreffende zone kan beschikken;

Overwegende dat de federale overheid, op grond van artikel 6, X., 7°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, kan overgaan tot de onteigening van de resterende gronden;

Overwegende dat de voormelde vereiste uitbreidingswerken het noodzakelijk maken de in oranje getinte percelen aangeduid op het bijgevoegde plan nr. 001 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Machelen (voorheen Diegem) in bezit te nemen, om in lijn met de bestaande infrastructuur de capaciteit aan loods- en magazijnruimte te kunnen verhogen;

Overwegende dat de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde gronden ten algemenen nutte en ter verwezenlijking van gezegd opzet derhalve onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemene nut vordert voor de uitbreiding van de vrachtzone voor de luchthaven Brussel-Nationaal op het grondgebied van de gemeente Machelen (voorheen Diegem) de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Machelen en opgenomen in het bijgevoegde plan.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne worden, ingevolge de hoogdringendheid van de uitvoering van de werken, de benodigde en op het voormelde plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000.

Art. 3.De inbezitneming gebeurt voor rekening van B.I.A.C.

Art. 4.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 5 juli 2006.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit R. LANDUYT

Bijlage bij het koninklijk besluit van 5 juli 2006 waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de uitbreiding van de vrachtzone voor de luchthaven Brussel-Nationaal en gelegen op het grondgebied van de gemeente Machelen (voorheen Diegem) van algemeen nut wordt verklaard De kadastrale gegevens van de te onteigenen percelen moeten Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 5 juli 2006 waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de uitbreiding van de vrachtzone voor de luchthaven Brussel-Nationaal en gelegen op het grondgebied van de gemeente Machelen (voorheen Diegem) van algemeen nut wordt verklaard.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT

^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x