Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 04 april 2001
gepubliceerd op 18 april 2001

Koninklijk besluit betreffende de algemene tariefstructuur en de basisprincipes en procedures inzake de tarieven en de boekhouding van de beheerder van het nationaal transmissienet voor elektriciteit

bron
ministerie van economische zaken
numac
2001011158
pub.
18/04/2001
prom.
04/04/2001
ELI
eli/besluit/2001/04/04/2001011158/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

4 APRIL 2001. - Koninklijk besluit betreffende de algemene tariefstructuur en de basisprincipes en procedures inzake de tarieven en de boekhouding van de beheerder van het nationaal transmissienet voor elektriciteit


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikel 12, §§ 1 en 3;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 maart 2001;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat voornoemde wet van 29 april 1999 de omzetting in Belgisch recht beoogt van de bepalingen van Richtlijn 96/92/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 1996 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt van elektriciteit; dat de termijn voor de omzetting van deze richtlijn op 19 februari 2000 is verstreken; dat de Belgische Regering heeft aangekondigd dat zij alles in het werk wilde stellen om de richtlijn binnen deze termijn om te zetten; dat de Regering meent dat elke vertraging in de omzetting de concurrentiepositie van de Belgische industrie kan schaden, rekening houdend met de belangrijke tendens tot versnelling van het omzettingsproces van de richtlijn in de andere Lidstaten van de Europese Unie; dat dit besluit bijgevolg zo spoedig mogelijk moet worden genomen;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 27 maart 2001, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Gelet op het voorstel van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas;

Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Mobiliteit en Vervoer en van Onze Staatssecretaris voor Energie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.De definities vervat in artikel 2 van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en in artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit van 3 mei 1999 betreffende het beheer van het nationaal transmissienet voor elektriciteit, zijn van toepassing op dit besluit.

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "wet" : de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt;2° "tariefvoorstel" : het voorstel van de netbeheerder omvattende al de tarieven die hij elk jaar aan de commissie ter goedkeuring dient voor te leggen, overeenkomstig artikel 12, § 1, van de wet;3° "infrastructuurdeel" : het deel van het transmissienet dat overeenstemt met één van de volgende spanningsniveaus : a) het netwerk met een nominale spanning van 380/220/150 kV;b) de transformatoren waarvan de uitgang een nominale spanning heeft van 70/36/30 kV;c) het netwerk met een nominale spanning van 70/36/30 kV;d) de transformatoren waarvan de uitgang op middenspanning werkt;4° "klantengroep" : elke groep van netgebruikers die energie uitwisselen (injecteren en/of afnemen) via één van de onder 3° bedoelde infrastructuurdelen voorzover zij gebruik maken van één of meerdere diensten van de netbeheerder die door de commissie gereguleerd worden, met dien verstande dat een netgebruiker die via meer dan één infrastructuurdeel energie uitwisselt, tot de verschillende betrokken klantengroepen behoort;5° "overige klanten" : de groep van netgebruikers die één of meerdere diensten van de netbeheerder afnemen die niet door de commissie gereguleerd worden;6° "kostenobject" : elk geheel van de kosten die nodig zijn om een dienst te leveren, vermeerderd met de kosten van de belastingen, heffingen, toeslagen, bijdragen en vergoedingen toegewezen aan de betrokken dienst;7° "kostenplaats" : elke onderverdeling van de netbeheerder waaraan de kosten zijn toegewezen;8° "kostensoort" : de aard van de kosten van een onderneming zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1976 met betrekking tot de jaarrekening van de ondernemingen;9° "kostenveroorzaker" : elke sleutel die het rechtstreeks oorzakelijk verband tussen de kosten en de gerelateerde prestaties weergeeft;10° "verdeelsleutel" : elke forfaitaire sleutel gebruikt voor de toewijzing van kosten aan prestaties op basis van conventionele verhoudingen wanneer er geen rechtstreeks oorzakelijk verband bestaat tussen de kosten en de prestaties;11° "onderschrijvingsformule" : elke formule onderschreven door de netgebruiker in termen van tijdsperioden, vermogens en ondersteunende diensten;12° "toegangsverantwoordelijke" : elke natuurlijke of rechtspersoon, overeenkomstig het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet, die ten aanzien van de netbeheerder onder meer verantwoordelijk is voor het evenwicht op kwartuurbasis tussen het geheel van de injecties en het geheel van de afnamen van de netgebruikers die hem als toegangsverantwoordelijke hebben aangeduid;13° "systeembeheer" : elke dienst die de volgende elementen omvat : a) het commerciële beheer van de contracten betreffende de toegang tot het transmissienet en de ondersteunende diensten, namelijk het beheer van de aanvragen tot toegang, van de toegangscontracten en van de aankoop en levering van ondersteunende diensten;b) de programmering van de energie-uitwisselingen, namelijk het beheer van de nominaties, de voorbereiding van het exploitatieprogramma en de voorbereiding van het exploitatieprogramma dat in werking kan worden gesteld na een incident;c) het besturen van het transmissienet en het bewaken van de energie-uitwisselingen, hoofdzakelijk gericht op de exploitatie in reële tijd van het transmissienet die bestaat uit : - het uitvoeren van de exploitatieprogramma's die aanvaard zijn bij de programmering van de energie-uitwisselingen; - het permanent verzekeren van de veiligheid, de betrouwbaarheid en de efficiënte exploitatie van het transmissienet; - het coördineren en het uitvoeren of laten uitvoeren van de handelingen in het transmissienet die noodzakelijk zijn bij werken aan de installaties; d) het verzamelen door het verwerkingssysteem van de netbeheerder en de behandeling van de metingen en tellingen, wat het beheer van de uitrustingen en procédés inzake meting en telling omvat, alsook het verwerven, valideren en behandelen van de meet- en telgegevens;e) de controle op de kwaliteit van de bevoorrading en op de stabiliteit van het transmissienet, die bestaat uit : het verzamelen van de gegevens betreffende de kwaliteit van de bevoorrading en betreffende de stabiliteit van het transmissienet; het opvolgen van de kwaliteit van de bevoorrading en van de stabiliteit van het transmissienet; 14° "ondersteunende diensten" : het geheel van de volgende diensten : a) de primaire regeling van de frequentie;b) de secundaire regeling van de evenwicht in de Belgische regelzone;c) de black-start-dienst;d) de compensatie van de kwartuuronevenwichten;e) de tertiaire-reserve;f) de regeling van de spanning en van het reactief vermogen;g) het congestiebeheer;15° "primaire regeling van de frequentie" : het geheel van de volgende diensten : a) het inrichten, overeenkomstig het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet, binnen de Belgische regelzone van een aangepaste reserve om binnen maximum dertig seconden te reageren op de frequentievariaties door het geïnjecteerde en/of afgenomen vermogen, naar boven of naar beneden, aan te passen;b) de automatische activering van deze regeling ingeval van frequentievariaties;16° "secundaire regeling van de evenwicht in de Belgische regelzone" : het geheel van de volgende diensten : a) het inrichten van een regeling, overeenkomstig het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet, waarmee de productie en/of het verbruik in de Belgische regelzone binnen vijf minuten kunnen aangepast worden om de energie-uitwisselingen met de andere zones op hun geprogrammeerd peil te behouden;b) de automatische activering van deze regeling;17° "black-start-dienst" : de dienst die, overeenkomstig het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet, de beschikbaarheid van productiemiddelen verzekert die kunnen opstarten en actief vermogen kunnen leveren zonder over energie te beschikken vanuit het transmissienet, teneinde het heropstarten van het systeem na een ineenstorting ervan mogelijk te maken;18° "compensatie van de kwartuuronevenwichten" : de dienst die, overeenkomstig het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet, per toegangsverantwoordelijke de residuele onevenwichten op kwartuurbasis, namelijk de verschillen op kwartuurbasis tussen de injecties en afnames van de betrokken toegangsverantwoordelijke, compenseert;19° "tertiaire-reserve" : het geheel van de volgende diensten : a) het voorzien in een reserve, bestaande uit snelle reserve en koude reserve overeenkomstig het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet, bestemd om het grootste vermogensonevenwicht te compenseren dat na een incident kan voorkomen;b) de automatische of manuele activering van de snelle reserve binnen vijftien minuten na een incident;c) de activering van de koude reserve binnen de acht uren na een incident.20° "regeling van de spanning en van het reactief vermogen" : de dienst die erin bestaat, overeenkomstig het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet, de spanning in de verschillende punten van het transmissienet binnen een vooraf bepaalde marge te behouden;21° "congestiebeheer" : de dienst die erin bestaat de palliatieve acties te identificeren en te ondernemen die bij de exploitatie van het transmissienet beogen de situaties voor de Belgische regelzone te voorkomen waarin de betrouwbaarheid en/of de kwaliteit van de bevoorrading van de netgebruikers afwijken van de limieten bepaald in het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet;22° "aansluiting van een netgebruiker" : het geheel van de uitrustingen dat toelaat om de installaties van de netgebruiker met het transmissienet te verbinden en dat tenminste uit een aansluitingsveld bestaat. HOOFDSTUK 2. - Algemene tariefstructuur

Art. 2.De tariefstructuur onderscheidt vier tarieven : 1° de tarieven voor de aansluiting op het transmissienet, bedoeld in artikel 3 van dit besluit;2° de tarieven voor het gebruik van het transmissienet, bedoeld in artikel 4 van dit besluit;3° de tarieven voor de ondersteunende diensten, bedoeld in artikel 5 van dit besluit;4° de tarieven voor de belastingen, heffingen, toeslagen en bijdragen, bedoeld in artikel 6 van dit besluit.

Art. 3.§ 1. De tarieven voor aansluiting op het transmissienet omvatten : 1° het eenmalige tarief met betrekking tot de oriëntatiestudie voor een nieuwe aansluiting of voor de aanpassing van een bestaande aansluiting;2° het eenmalige tarief met betrekking tot de detailstudie voor nieuwe aansluitingsuitrustingen of voor de aanpassing van bestaande aansluitingsuitrustingen;3° het periodieke tarief met betrekking tot het gebruiksrecht voor een netgebruiker van een aansluitingsveld;4° het periodieke tarief met betrekking tot het gebruiksrecht voor een netgebruiker van een boven- of ondergrondse aansluitingsverbinding en de eventuele benodigdheden hiervoor;5° het periodieke tarief met betrekking tot het gebruiksrecht voor een netgebruiker van uitrustingen voor transformatie of voor het compenseren van reactieve energie of voor het filtreren van de spanninggolf;6° het periodieke tarief met betrekking tot het gebruiksrecht voor een netgebruiker van bijkomende beveiligingsuitrustingen, bijkomende uitrustingen voor alarmsignalisaties, metingen en tellingen, bijkomende uitrustingen voor gecentraliseerde tele-acties en/of telebedieningen. § 2. Het tarief bedoeld in § 1, 1°, is functie van de exploitatiespanning, het vermogen en de bestemming (injectie of afname) van de aansluiting.

Het tarief bedoeld in § 1, 2°, is functie van de technologische parameters gedefinieerd in het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet.

Het tarief bedoeld in § 1, 3°, is functie van de exploitatiespanning, het nominale vermogen, het kortsluitvermogen, het type van het onderstation en de technologische parameters gedefinieerd in het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet.

Het tarief bedoeld in § 1, 4°, is functie van de exploitatiespanning, de lengte, het nominale vermogen en de technologische parameters gedefinieerd in het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet.

Het tarief bedoeld in § 1, 5°, is functie van de exploitatiespanningen, het vermogen, de exploitatieomstandigheden en de technologische parameters gedefinieerd in het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet.

Het tarief bedoeld in § 1, 6°, is functie van de technologische parameters gedefinieerd in het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet. § 3. De tarieven bedoeld in § 1, 3° tot 6°, bevatten een vermenigvuldigings- of reductiecoëfficiënt die functie is van de complexiteit van het aansluitingscircuit.

Op de tarieven bedoeld § 1, 3° tot 6°, worden reductiecoëfficiënten toegepast indien meerdere netgebruikers gezamenlijk gebruikmaken van dezelfde aansluitingsuitrustingen. § 4. Tarieven bedoeld in § 1er, 3° à 6° met betrekking totproductie-eenheden, gebaseerd op hernieuwbare energie met beperktevoorspelbaarheid, bevatten een reductiecoëfficient die toelaat om dekarakteristieken van het totale park op het nationale territorium, gebaseerdop deze bronnen, te weerspiegelen. § 5. Voor wat de eenheden van zelfopwekking van elektriciteit betreft bevatten de tarieven bedoeld in § 1, 3° tot 6° een reductiecoëfficient die omgekeerd afhankelijk is van het vermogen per productiesite.

Art. 4.§ 1. De tarieven voor het gebruik van het transmissienet omvatten : 1° het tarief voor de dossierkosten;2° de tarieven voor het onderschreven vermogen en het bijkomend vermogen;3° het tarief voor het systeembeheer. § 2. Het tarief bedoeld in § 1, 1°, vergoedt de administratieve dossierskosten naar aanleiding van het afsluiten van een nieuw toegangscontract of van een bijvoegsel aan een lopend toegangscontract.

Dit tarief is functie van de duur en het onderschreven vermogen. § 3. De tarieven bedoeld in § 1, 2°, vergoeden de netstudies, een deel van de algemene beheerskosten, de afschrijvingen, de financieringskosten en de onderhoudskosten.

Het tarief voor het onderschreven vermogen is functie van het door de netgebruiker onderschreven vermogen, de door de netgebruiker gevraagde onderschrijvingsformule en tariefperiode en het spanningsniveau. Dit tarief bevat een vermenigvuldigings- of reductiecoëfficiënt die functie is van de betrouwbaarheidscriteria van het transmissienet (standaard, versterkt, beperkt, andere) en van de aanwezigheid van lokale productie om aanspraak te kunnen maken op het transmissienet voor het transport van elektriciteit voor de noodreserve van de productie.

Het tarief voor het bijkomend vermogen is functie van de grootte, de tariefperiode, het spanningsniveau en het recurrente karakter van het vastgestelde bijkomend vermogen in een punt van het transmissienet. § 4. Het tarief bedoeld in § 1, 3°, vergoedt het systeembeheer en de financiering van de activa voor het systeembeheer.

Dit tarief is functie van de actieve energie geïnjecteerd of afgenomen op kwartuurbasis door een netgebruiker of van de transiterende energie in het transmissienet.

Dit tarief kan een bijkomend tarief voor het niet-respecteren van een aanvaard injectie- of afnameprogramma omvatten, welk functie is van de bestemming (injectie of afname) en van de grootte en het recurrente karakter van het verschil tussen de vastgestelde injectie of afname en het aanvaard programma. In plaats van dit bijkomend tarief is een speciaal tarief van toepassing wanneer de betrokken injectie of afname deelneemt aan het opheffen van de congesties. § 5. Tarieven bedoeld in § 1, 2° en 3° met betrekking tot productie-eenheden, gebaseerd op hernieuwbare energie met beperktevoorspelbaarheid, bevatten een reductiecoëfficient die toelaat om dekarakteristieken van het totale park op het nationale territorium, gebaseerdop deze bronnen, te weerspiegelen. § 6. Voor wat de eenheden van zelfopwekking van elektriciteit betreft bevatten de tarieven bedoeld in § 1, 2° een reductiecoëfficient die omgekeerd afhankelijk is van het vermogen per productiesite.

Art. 5.§ 1. De tarieven voor de ondersteunende diensten omvatten : 1° het tarief voor de primaire regeling van de frequentie, voor de secundaire regeling van de evenwicht in de Belgische regelzone en voor de black-start-dienst;2° het tarief voor de compensatie van het kwartuuronevenwicht;3° het tarief voor de tertiaire-reserve;4° het tarief voor de regeling van de spanning en van het reactief vermogen;5° het tarief voor het congestiebeheer. § 2. Het tarief bedoeld in § 1, 1°, vergoedt de dienst voor de primaire regeling van de frequentie, voor de secundaire regeling van de evenwicht in de Belgische regelzone en voor de black-start.

Dit tarief is functie van de actieve energie geïnjecteerd of afgenomen op kwartuurbasis door een netgebruiker. § 3. Het tarief bedoeld in § 1, 2°, vergoedt de dienst van de compensatie van het onevenwicht tussen injectie en afname op kwartuurbasis.

Dit tarief is functie van de kwartuuronevenwichten van de betrokken toegangsverantwoordelijke, waarbij rekening gehouden wordt met het recurrente karakter van de vastgestelde onevenwichten en met hun individuele grootte.

Dit tarief wordt opsplitst in tariefperioden.

Het wordt maandelijks aangepast in functie van de aankoopprijzen van de energie bestemd voor de compensatie van het kwartuuronevenwicht. § 4. Het tarief bedoeld in § 1, 3°, vergoedt de dienst van de tertiaire-reserve.

Dit tarief is functie van : 1° de reserve van actief vermogen voor iedere toegangsverantwoordelijke zoals bepaald in het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet;2° de opgevraagde actieve energie door de toegangsverantwoordelijke. Dit tarief wordt opsplitst in tariefperioden.

Het wordt maandelijks aangepast in functie van de aankoopprijzen van de energie bestemd voor de tertiaire-reserve. § 5. De tarieven bedoeld in § 1, 4°, vergoeden de dienst van de regeling van de spanning en van het reactief vermogen.

Het tarief voor het recht op een forfaitaire afname van reactieve energie is functie van de actieve energie geïnjecteerd of afgenomen op kwartuurbasis door een netgebruiker.

Het tarief voor de overschrijding van reactieve energie ten opzichte van het forfait is functie van de overschrijding van de reactieve energie op kwartuurbasis. § 6. Het tarief bedoeld in § 1, 5°, vergoedt de dienst van het congestiebeheer.

Dit tarief is functie van de actieve energie geïnjecteerd of afgenomen op kwartuurbasis door een netgebruiker.

Dit tarief wordt opsplitst in tariefperioden. § 7. Tarieven bedoeld in § 1er, 1° tot 4° met betrekking totproductie-eenheden, gebaseerd op hernieuwbare energie met beperktevoorspelbaarheid, bevatten een reductiecoëfficient die toelaat om dekarakteristieken van het totale park op het nationale territorium, gebaseerdop deze bronnen, te weerspiegelen. § 8. Voor wat de eenheden van zelfopwekking van elektriciteit betreft bevatten de tarieven bedoeld in § 1, 3° en 4° een reductiecoëfficient die omgekeerd afhankelijk is van het vermogen per productiesite.

Art. 6.De tarieven voor de belastingen, heffingen, toeslagen en bijdragen omvatten : 1° de toeslagen of heffingen ter financiering van de openbare dienstverplichtingen, inzonderheid bedoeld in de artikelen 7 en 21, eerste lid, 3° van de wet;2° de toeslagen ter dekking van de werkingskosten van de commissie, bedoeld in artikel 25, § 3, eerste lid, van de wet;3° de bijdragen ter dekking van verloren kosten, bedoeld in artikel 12, § 2, 5°, d), van de wet;4° de overige lokale, provinciale, gewestelijke of federale belastingen die door de netbeheerder verschuldigd zijn.

Art. 7.De tarieven worden bepaald per klantengroep, per onderschrijvingsformule en per exploitatiejaar. HOOFDSTUK 3 Procedure voor de voorlegging en de goedkeuring van de tarieven

Art. 8.§ 1. Uiterlijk op 30 september van elk jaar dient de netbeheerder zijn budget met tariefvoorstel voor het volgende exploitatiejaar in bij de commissie.

Het budget met tariefvoorstel wordt per drager en tegen ontvangstbewijs overhandigd aan de commissie. § 2. Binnen de vijftien kalenderdagen na ontvangst van het budget met tariefvoorstel bevestigt de commissie aan de netbeheerder per brief of per drager met ontvangstbericht de volledigheid van het dossier of bezorgt zij hem een lijst van inlichtingen die hij bijkomend moet verstrekken.

Binnen de vijftien kalenderdagen na ontvangst van de brief of telefax bedoeld in het vorige lid en waarin hem om bijkomende inlichtingen verzocht werd, verstrekt de netbeheerder aan de commissie deze inlichtingen per drager en tegen ontvangstbewijs. § 3. Binnen de dertig kalenderdagen na ontvangst van het budget met tariefvoorstel of, in voorkomend geval, na ontvangst van de bijkomende inlichtingen brengt de commissie de netbeheerder bij een brief per drager met ontvangstbewijs op de hoogte van haar beslissing tot goedkeuring of afwijzing van het budget met tariefvoorstel.

In haar beslissing tot afwijzing geeft de commissie aan op welke punten de netbeheerder het budget met tariefvoorstel moet aanpassen om een goedkeurende beslissing van de commissie te verkrijgen. § 4. Indien de commissie het budget met tariefvoorstel van de netbeheerder afwijst, dient de netbeheerder binnen de vijftien kalenderdagen na ontvangst van de beslissing tot afwijzing zijn aangepast budget met tariefvoorstel in bij de commissie volgens de procedure bedoeld in § 1, tweede lid, van dit artikel.

Binnen de termijn bedoeld in het eerste lid hoort de commissie de netbeheerder indien deze erom verzoekt.

Binnen de vijftien kalenderdagen na ontvangst van het aangepaste budget en tariefvoorstel brengt de commissie de netbeheerder bij een ter post aangetekend schrijven op de hoogte van haar beslissing tot goedkeuring of afwijzing van het aangepaste budget met tariefvoorstel.

Art. 9.De commissie kan voor een periode van drie maanden, die hernieuwbaar is, voorlopige tarieven goedkeuren die de netbeheerder dient toe te passen indien de netbeheerder zijn verplichtingen niet nakomt binnen de termijnen die artikel 8 hem oplegt, indien de commissie beslist heeft tot afwijzing van het budget of van het aangepaste budget met respectievelijk bijhorend tariefvoorstel Het eerste lid is eveneens van toepassing indien de netbeheerder zijn boekhoudplan niet aan de commissie voorlegt binnen de termijn die artikel 21 van dit besluit hem oplegt of indien de commissie weigert dit boekhoudplan goed te keuren. HOOFDSTUK 4. - Bekendmaking van de tarieven

Art. 10.§ 1. De commissie laat haar beslissing tot goedkeuring van het budget met tariefvoorstel bedoeld in artikel 8 van dit besluit voor het komende exploitatiejaar bekendmaken in uiterlijk de laatste editie van het Belgisch Staatsblad en van het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen van het lopende jaar, alsook onverwijld langs elektronische weg. § 2. De commissie maakt haar beslissing bedoeld in artikel 9 van dit besluit onverwijld bekend in het Belgisch Staatsblad en in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen, alsook langs elektronische weg. § 3. De netbeheerder maakt de tarieven goedgekeurd door de commissie onverwijld aan de netgebruikers bekend op de wijze die hij passend acht, en stelt ze ter beschikking aan iedereen die erom verzoekt. Hij maakt ze eveneens onverwijld bekend langs elektronische weg.

Art. 11.Uiterlijk op 31 maart van elk jaar legt de commissie aan de minister een verslag voor over de tarieven bedoeld in artikel 12, § 1, van de wet, die tijdens het voorbije exploitatiejaar toegepast zijn.

De minister maakt dit verslag over aan de federale wetgevende Kamers, de gewestregeringen en het controlecomité. Hij ziet erop toe dat het verslag op passende wijze wordt bekendgemaakt.

De commissie maakt dit verslag ook over aan de netbeheerder door een ter post aangetekend schrijven. HOOFDSTUK 5. - Verslagen en gegevens die de netbeheerder aan de commissie moet verstrekken met het oog op de controle van de tarieven door de commissie

Art. 12.§ 1. Op 14 februari, 15 mei, 15 augustus en 15 november van elk jaar maakt de netbeheerder een trimestriële rapportering over aan de commissie over de exploitatieresultaten van het transmissienet gedurende het voorbije trimester.

Elke trimestriële rapportering omvat : 1° een kopij van de verslagen van de vergaderingen van het voorbije trimester van de interne en externe audit-comités en van het corporate governance-comité;2° een proef- en saldibalans van het voorbije trimester. § 2. De trimestriële rapportering op 15 augustus en 15 november van elk jaar omvat eveneens de gecumuleerde rapportering over de reeds voorbije trimesters van het lopende exploitatiejaar. § 3. De trimestriële rapportering op 15 augustus van elk jaar omvat eveneens : 1° de goedgekeurde en neergelegde jaarrekening van het voorbije exploitatiejaar;2° de verslagen van de raad van bestuur en van de commissarissen-revisoren aan de laatste algemene vergadering;3° de notulen van de laatste algemene vergaderingen. § 4. Tegelijkertijd met de trimestriële rapportering op 14 februari van elk jaar maakt de netbeheerder aan de commissie een jaarlijkse rapportering over de exploitatieresultaten van het transmissienet van het voorbije exploitatiejaar over. § 5. Elke rapportering wordt per drager en tegen ontvangstbewijs overhandigd aan de commissie. § 6. Binnen de dertig kalenderdagen na ontvangst van de rapportering brengt de commissie de netbeheerder van haar eventuele opmerkingen over zijn rapportering op de hoogte bij een ter post aangetekend schrijven.

Voor de jaarlijkse rapportering bedoeld in § 4 wordt de termijn bedoeld in het eerste lid verhoogd tot zestig kalenderdagen.

Art. 13.§ 1. De indiening van het budget met tariefvoorstel en eventueel het aangepast budget met tariefvoorstel, alsook van de rapporteringen, bedoeld in respectievelijk de artikelen 8 en 12 van dit besluit, gebeuren aan de hand van het rapporteringsmodel.

Op voorstel van de commissie, bepaalt de minister het rapporteringsmodel en de richtlijnen volgens welke het rapporteringsmodel en zijn bijlagen dienen ingevuld en geïnterpreteerd te worden. § 2. De minister kan het rapporteringsmodel en de richtlijnen volgens welke het rapporteringsmodel en zijn bijlagen dienen ingevuld en geïnterpreteerd te worden wijzigen of aanvullen wanneer de goede uitvoering van de wet of/dit besluit het vereisen.

Art. 14.§ 1. Samen met het budget met tariefvoorstel bedoeld in artikel 8 van dit besluit stelt de netbeheerder de volgende gegevens ter beschikking van de commissie in de vorm van met redenen omklede bijlagen : 1° inzake de uitgangspunten gehanteerd door de netbeheer bij het opstellen van zijn budget met tariefvoorstel : a) de verwachte evolutie van het bruto nationaal product;b) de verwachte evolutie van de getransporteerde kWh;c) de verwachte inflatievoet;d) de geplande wedde-aanpassingen, globaal en per categorie;e) de verwachte personeelsmutaties, met name de aanwervingen en afvloeiingen;f) de verwachte intrestvoeten;g) de gewogen gemiddelde kapitaalkost voor de komende periode;h) de effectieve belastingsvoet;i) de andere macro-economische gegevens die het resultaat in termen van output en van tarieven kunnen beïnvloeden;2° inzake de voorziene investeringen : a) de lijst van de investeringen voorzien voor het volgende exploitatiejaar : - met opsplitsing tussen de vervangingsinvesteringen voor vaste activa en de uitbreidingsinvesteringen; - met opsplitsing tussen de investeringen in de verwerving van het eigendom van bestanddelen van het transmissienet enerzijds, en de investeringen in de verwerving van het genot van bestanddelen van het transmissienet die eigendom zijn van derden en voor het gebruik waarvan de netbeheerder een vergoeding zal betalen anderzijds; - met opgave van de aanschaffingswaarde en de jaarlijkse afschrijving of van de gebruiksvergoeding die betaald zal moeten worden; b) voor alle investeringen van meer dan 2 478 935 EUR, met inbegrip van de nieuw in gebruik te nemen infrastructuurdelen die niet op de balans voorkomen, een financiële investerings- en rendementsanalyse, die minstens de volgende gegevens bevat : - de omschrijving van het project; - de doelstelling van het project; - de detaillering van de belangrijkste kostenposten van het project; - een overzicht van de leveranciers en (onder) aannemers die meewerken aan de realisatie van het project; - het verloop in de tijd van het project, waarbij het volledig tijdsverloop vermeld wordt als het project over meer dan één jaar loopt; - de impact op de afschrijvingen; - de beoogde efficiëntieverbeteringen, inzonderheid de energie-efficiëntie; - de milieu-effecten; - een financiële analyse, met name een cashflow-planning, met inbegrip van de financieringsbehoeftes tijdens de levensduur van het project en een rentabiliteitsanalyse van het project; 3° inzake het personeelsbestand : a) een uitgebreid personeelsplan met organigram voor het komende exploitatiejaar;b) een overzicht van het aantal personeelsleden in voltijdse equivalenten per kostenplaats, met inbegrip van voorgenomen aanwervingen en afvloeiingen;c) een gedetailleerd plan van de voorziene opleidingen;4° een analyse van de sterktes en zwaktes, alsook van de opportuniteiten en bedreigingen van de onderscheiden activiteiten van de netbeheerder, waarin minstens volgende bedrijfsdomeinen aan bod komen : - de technologie; - het personeel; - de administratieve organisatie; - de klantenrelaties; - het milieu; - het aankoopbeleid; - het onderhoud; - de exploitatie; - de benutting van het net; - de capaciteitsknelpunten; - de opstartrisico's; - het transitverkeer; - het verloop van de lange termijn-contracten; - het onderzoek en de ontwikkeling; 5° een geprojecteerde balans volgens het genormaliseerd schema van de jaarrekening voor de eerste drie exploitatiejaren;6° een overzicht van de acties en de investeringen specifiek gericht op efficiëntieverbetering en/of kostenbesparing, met een analyse en berekening van de verhoopte kostenbesparing;7° de onderscheiden onderschrijvingsformules waarvoor de netgebruikers kunnen opteren, met een uitsplitsing van de netgebruikers over de onderscheiden onderschrijvingsformules en een verdere uitsplitsing van elke soort over de onderscheiden klantengroepen;8° een omstandige toelichting bij de volgende soorten kosten en opbrengsten : - uitzonderlijke kosten; - uitzonderlijke opbrengsten; - kosten voor onderzoek en ontwikkeling; - kosten voor studies uitgevoerd door derden; - kosten voor informatica-investeringen. § 2. De activa die vallen in groep 25 van het genormaliseerd schema van de jaarrekening, namelijk de "vaste activa in leasing of op grond van een soortgelijk recht", worden in het rapporteringsmodel opgenomen alsof het om eigen goederen van de netbeheerder zou gaan, hetzij in de rubriek 22 "terreinen en gebouwen", hetzij in de rubriek 23 "installaties, machines en uitrusting", hetzij in de rubriek 24 "meubilair en rollend materieel" en rubriek 26 "overige materiele vaste activa".

Art. 15.Bij elke rapportering, gecumuleerde rapportering en jaarlijkse rapportering maakt de netbeheerder een analyse van de verschillen tussen de gegevens betreffende de exploitatie tijdens respectievelijk het voorbije trimester, de voorbije gecumuleerde trimesters of het voorbije exploitatiejaar en van de overeenstemmende gegevens uit het budget.

Voor de verschillen van meer dan 10 % tussen de gegevens betreffende de exploitatie en de overeenstemmende gegevens uit het budget voegt de netbeheerder een uitvoerige documentatie en motivering bij zijn analyse. HOOFDSTUK 6. - Boekhoudkundige verplichtingen van de netbeheerder

Art. 16.Onverminderd de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekening van de onderneming en haar uitvoeringsbesluiten : 1° valt het boekjaar van de netbeheerder samen met het kalenderjaar;2° geven de rekeningen van de netbeheerder een volledig gesplitste verwerking weer van de transacties uit de diensten en activiteiten bedoeld in artikel 8 van de wet en de transacties uit de andere diensten en activiteiten bedoeld in artikel 9, § 1, van de wet;3° voert de netbeheerder een analytische boekhouding die een toewijzing mogelijk maakt : a) van de kosten in functie van de kostenplaatsen, de kostenobjecten en de klantengroepen, met inbegrip van de overige klanten;b) van de opbrengsten in functie van de kostenobjecten en de klantengroepen, met inbegrip van de overige klanten.

Art. 17.De analytische boekhouding bedoeld in artikel 16, 3°, van dit besluit onderscheidt de volgende kostenobjecten : 1° de kosten voor de aansluiting op het transmissienet, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen : a) de studiekosten;b) de kosten voor de uitvoering en het onderhoud van de aansluiting op het transmissienet;2° de kosten voor het gebruik van het transmissienet waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen : a) de dossierkosten;a) de kosten voor de studie, de aanleg en het onderhoud van de infrastructuur, waarbij volgens een cascadesysteem de kosten van de infrastructuurdelen met de hogere spanningsniveaus ten laste van de infrastructuurdelen met de lagere spanningsniveaus worden gelegd in de mate dat deze laatste gebruik van de eerste maken;b) de kosten voor het beheer van het transmissienet waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen : - het commerciële beheer van de contracten betreffende de toegang tot het transmissienet en de ondersteunende diensten; - de programmering van de energie-uitwisselingen; - het besturen van het transmissienet en het opvolgen van de energie-uitwisselingen; - het verwerven en de behandeling van de meters en tellers; - de controle op de kwaliteit van de bevoorrading en op de stabiliteit van het transmissienet; 3° de kosten voor de ondersteunende diensten waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen : a) de primaire regeling van de frequentie;b) de secundaire regeling van de evenwicht in de Belgische regelzone;c) de black-start-dienst;d) de compensatie van de kwartuuronevenwichten;e) de tertiaire-reserve;f) de regeling van de spanning en van het reactief vermogen;g) het congestiebeheer;4° de belastingen, heffingen, toeslagen en bijdragen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen : a) de toeslagen of heffingen ter financiering van de openbare dienstverplichtingen, inzonderheid bedoeld in de artikelen 7 en 21, eerste lid, 3° van de wet;b) de toeslagen ter dekking van de werkingskosten van de commissie, bedoeld in artikel 25, § 3, eerste lid, van de wet;c) de bijdragen ter dekking van verloren kosten, bedoeld in artikel 12, § 2, 5°, d), van de wet;d) de inkomstenbelastingen;e) de overige lokale, provinciale, gewestelijke en federale belastingen;5° de vergoeding van de geïnvesteerde kapitalen, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen : a) de financieringskosten voor het aantrekken van vreemd vermogen bij externe kredietverschaffers;b) de billijke winstmarge, bedoeld in artikel 12, § 2, 3°, van de wet, ter vergoeding van het eigen vermogen.

Art. 18.De netbeheerder voert zijn analytische boekhouding bedoeld in artikel 17, 3°, zodat een rechtstreeks verband kan worden gelegd tussen de kosten en de opbrengsten per kostenobject en per klantengroep en een rentabiliteitsanalyse kan gemaakt worden.

Onverminderd het derde lid, rekent hij daartoe alle kostensoorten toe aan de kostenobjecten en de klantengroepen, met inbegrip van de overige klanten, op basis van de kostenveroorzakers en/of verdeelsleutels die de netbeheerder, samen met het budget met tariefvoorstel bedoeld in artikel 8 van dit besluit, ter goedkeuring van de commissie voorlegt. De netbeheerder voegt een verantwoording bij de kostenveroorzakers en verdeelsleutels die hij voorstelt.

De netbeheerder rekent de totale jaarlijkse kosten per kostenobject over de verschillende periodes toe in verhouding van de afname van energie over deze periodes tot de totale jaarlijkse afname. De in aanmerking te nemen periodes zijn winter-zomer, piekuren-daluren en weekend-weekdagen.

Art. 19.§ 1. De gegevens die nodig zijn om de kosten per eenheid te berekenen en die buiten de boekhouding om worden verkregen, worden door de netbeheerder gedocumenteerd en toegelicht. De netbeheerder toont aan op welke wijze de omvang van de gegevens is bepaald, welke de gehanteerde waarderingsgrondslagen en/of meetmethoden zijn en volgens welke methodiek en beginselen, zoals de aard van de kostenveroorzakers en de verdeelsleutels, de toerekening is gedaan. § 2. De netbeheerder houdt registers bij die minstens de volgende niet-monetaire gegevens bevatten : 1° de elementen die de berekening van de performantie-indicatoren bepaald in het rapporteringsmodel mogelijk maken;2° de personeelsgegevens;3° de hoeveelheid getransporteerde energie;4° de netwerklengte, de lengte van de ondergrondse kabels, de lengte van de bovengrondse lijnen;5° de bediende oppervlakte;6° het aantal geconnecteerde klanten;7° het aantal afnamepunten per infrastructuurdeel;8° de maximale vermogenspiek;9° de samenstelling van de onderschrijvingsformules en de netgebruikers per onderschrijvingsformule. De netbeheerder stelt deze registers op zodanige wijze samen dat zij op hun integriteit en consistentie in de rapportering kunnen worden getest. § 3. Op vraag van de commissie stelt de netbeheerder de van derden te verkrijgen gegevens te harer beschikking. § 4. De netbeheerder verschaft de commissie uitleg over zijn administratieve organisatie en de procedures van interne controle. Hij geeft een gedetailleerde beschrijving van zijn aankoopprocedure en van de processen die het voorwerp zijn van centrale bewaring en beheer van data en processtappen van de procedure bij het beheer van de computer.

Art. 20.§ 1. Uiterlijk drie maanden na de inwerkingtreding van zijn aanstelling tot netbeheerder legt de netbeheerder zijn boekhoudplan ter goedkeuring aan de commissie voor. Hij licht dit plan toe op verzoek van de commissie. Dit boekhoudplan moet afgestemd zijn op het rapporteringsmodel bedoeld in artikel 13 van dit besluit.

Het boekhoudplan wordt per drager en tegen ontvangstbewijs overhandigd aan de commissie. § 2. Binnen de zestig kalenderdagen na ontvangst van het boekhoudplan brengt de commissie de netbeheerder bij een ter post aangetekend schrijven op de hoogte van haar beslissing tot goedkeuring of afkeuring van het boekhoudplan.

In haar beslissing tot afkeuring geeft de commissie aan op welke punten de netbeheerder het boekhoudplan moet aanpassen om de goedkeuring van de commissie te verkrijgen. § 3. Indien de commissie het boekhoudplan afkeurt, legt de netbeheerder binnen de vijftien kalenderdagen een aangepast boekhoudplan ter goedkeuring voor aan de commissie volgens de procedure bedoeld in § 1, tweede lid, van dit artikel.

Binnen de termijn bedoeld in het eerste lid hoort de commissie de netbeheerder indien deze erom verzoekt.

Binnen de vijftien dagen na ontvangst van het aangepaste boekhoudplan brengt de commissie de netbeheerder bij een ter post aangetekend schrijven op de hoogte van haar beslissing tot goedkeuring of afkeuring van het aangepaste boekhoudplan. HOOFDSTUK 7. - Kostenbeheersing

Art. 21.§ 1. De netbeheerder houdt de kostprijs per eenheid getransporteerde energie zo laag mogelijk door de factoren die de kostprijs bepalen maximaal te beheersen. § 2. De netbeheerder brengt over het effect van zijn inspanningen tot kostenbeheersing verslag uit aan de commissie op basis van de performantie-indicatoren opgenomen in het rapporteringsmodel, bedoeld in artikel 13 van dit besluit.

Art. 22.De kosten in de kostenobjecten, bedoeld in artikel 17, 1°, 2°, 3° en 5°, b), van dit besluit, kunnen alleen in de tarieven, bedoeld in artikel 12, § 1, van de wet, doorgerekend worden voorzover de commissie ze niet als onredelijk verworpen heeft. De commissie beoordeelt de redelijkheid van deze kosten door ze ondermeer te vergelijken met de overeenstemmende kosten van gelijkaardige ondernemingen.

Art. 23.Voor de berekening van de tarieven, bedoeld in artikel 12, § 1, van de wet, worden de opbrengsten voortvloeiend uit de contracten voor de transit van elektriciteit tussen hoofdnetten, in de zin van artikel 2 van de Richtlijn 90/547/EEG van de Raad van 29 oktober 1990 betreffende de doorvoer van elektriciteit via de hoofdnetten, in mindering gebracht van de kosten bedoeld in artikel 17, 2°, van dit besluit.

Art. 24.Indien de commissie bij haar onderzoek van de jaarlijkse rapportering bedoeld in artikel 12, § 4, van dit besluit, vaststelt dat de tarieven, bedoeld in artikel 12, § 1, van de wet, toegepast tijdens het voorbije exploitatiejaar geresulteerd hebben in een bonus of een malus, brengt zij de netbeheerder bij een ter post aangetekend schrijven hiervan onverwijld op de hoogte.

Binnen de vijftien kalenderdagen na de ontvangst van dit schrijven kan de netbeheerder zijn bevindingen hierover meedelen aan de commissie; zijn bevindingen worden per drager en tegen ontvangstbewijs overhandigd aan de commissie. Op zijn verzoek wordt de netbeheerder binnen deze termijn gehoord door de commissie.

Binnen de dertig kalenderdagen na het verloop van de termijn bedoeld in het tweede lid, beslist de commissie definitief of de tarieven geresulteerd hebben in een bonus of malus.

Deze bonus of malus wordt voor de helft verrekend in de tarieven die van toepassing zullen zijn in het exploitatiejaar volgend op het exploitatiejaar waarin de commissie deze beslissing genomen heeft en voor de helft aan de netbeheerder.

Indien de commissie echter vastelt dat er een bonus voorkomt gedurende 2 opéénvolgende jaren, beslist de commissie of deze tweede bonus geheel of gedeeltelijk dient verrekend te worden in de tarieven die van toepassing zullen zijn in het exploitatiejaar volgend op het exploitatiejaar waarin de commissie deze beslissing genomen heeft.

Indien de commissie echter vaststelt dat er gedurende 2 opéénvolgende jaren een malus voorkomt, dan kan de tweede malus niet verrekend worden in de tarieven van het exploitatiejaar volgend op het exploitatiejaar waarin de commissie deze beslissing genomen heeft.

In ieder geval, indien de commissie vaststelt dat deze bonus of malus het resultaat is van uitzonderlijke elementen die voor een groot deel van het jaar en voor een groot deel het transmissienet getroffen hebben zoals natuurrampen of gewapende conflicten, dan kan de commissie beslissen over een andere verdeelsleutel voor het geheel of een gedeelte van die bonus of malus.

Voor de toepassing van dit artikel kan de commissie de uitgaven van de netbeheerder verwerpen die niet in verband staan met de wettelijke activiteiten van de netbeheerder bedoeld in de artikelen 8 en 9 van de wet. Het bedrag van deze uitgaven wordt in mindering gebracht van het kostenobject bedoeld in artikel 17, 4°, b), van dit besluit. Indien ook de bevoegde overheid deze uitgaven fiscaalrechtelijk verwerpt en dit aanleiding geeft tot bijkomende belastingen of heffingen, dan wordt het bedrag van deze belastingen of heffingen eveneens in mindering gebracht van het kostenobject bedoeld in artikel 17, 4°, b), van dit besluit. HOOFDSTUK 8. - Strafbepalingen

Art. 25.Worden gestraft met een geldboete van 50 euro tot 20 000 euro : - zij die nalaten of weigeren de commissie de informatie te verstrekken die door de commissie gevraagd wordt en die zij gehouden zijn mee te delen krachtens dit besluit. HOOFDSTUK 9. - Overgangsbepalingen

Art. 26.Tot de dag waarop het technisch reglement bedoeld in artikel 11 van de wet in werking treedt, worden de definities vervat in artikel 1 van dit besluit aangevuld met deze omschreven in de bestaande reglementen en bepalingen betreffende het beheer van het transmissienet en de toegang ertoe, zoals deze toegepast worden door de feitelijke beheerder van het transmissienet.

Art. 27.In afwijking van artikel 8, § 1, eerste lid, van dit besluit, dient de netbeheerder binnen de drie maand na de inwerkingtreding van zijn aanwijzing tot netbeheerder overeenkomstig artikel 10, § 1, van de wet, bij de commissie een budget met tariefvoorstel in voor het exploitatiejaar 2001.

In afwijking van artikel 8, § 3, van dit besluit, beschikt de commissie over een termijn van zestig kalenderdagen om de netbeheerder op de hoogte te stellen van haar beslissing met betrekking tot het budget met tariefvoorstel bedoeld in het eerste lid.

Voor het overige geldt de procedure voorzien in artikel 8, §§ 3 en 4, van dit besluit.

Art. 28.Tot op de dag van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit houdende de bedragen en nadere modaliteiten betreffende de toeslag bedoeld in artikel 25, § 3, eerste lid, van de wet, luidt artikel 17, 4°, b), van dit besluit als volgt : « c) de toeslagen ter dekking van de werkingskosten van de commissie, bedoeld in artikel 25, § 3, tweede lid, van de wet;".

Art. 29.Voor de periode tussen het van kracht worden van het huidige besluit en 31 december 2001 : a) is het bedrag van "100 millioen BEF" van toepassing in plaats van het bedrag van "2 478 935 EUR" vermeld in artikel 14 § 12° b) eerste alinea. b) zijn de bedragen "50 BEF" en "20.000 BEF" van toepassing in plaats van "50 EUR" en "20 000 EUR" vermeld in artikel 26, § 1. HOOFDSTUK 1 0. - Diverse bepalingen

Art. 30.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt met uitzondering van artikel 12, §§ 3 en 4, van dit besluit dat in werking treedt op 1 januari 2002.

Art. 31.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer en Onze Staatssecretaris voor Energie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 4 april 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT De Staatssecretaris voor Energie, O. DELEUZE

^