gepubliceerd op 18 december 2020
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009 betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/10500-10650 MHz
3 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/10500-10650 MHz
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Algemeen Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, heeft tot doel voldoende grote blokken in de band 3400-3600 MHz te reorganiseren om de toekomstige uitrol van 5G te vergemakkelijken.
Na de liberalisering van de Belgische telecommunicatiemarkt in 1998 hadden talrijke spelers hun interesse betoond voor vaste lokale radioverbindingen. Gezien de interesse van de markt werd een regelgevend kader uitgewerkt om de vaste lokale radioverbindingen in bepaalde frequentiebanden te introduceren, waaronder de band 3400-3600 MHz in 2000. Datzelfde jaar werd een eerste gunningsprocedure georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz en er werden vergunningen toegewezen aan Formus Communications Belgium en Winstar Communications. Deze twee operatoren hebben nooit een netwerk aangelegd, wat geleid heeft tot de intrekking van de twee vergunningen.
In 2004 werd een tweede gunningsprocedure georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz en er werden vergunningen toegewezen aan Clearwire Belgium (in 2012 is Clearwire Belgium b.lite geworden) en Mac Telecom.
In 2008 heeft de Europese Commissie Beschikking 2008/411/EG betreffende de harmonisering van de 3400 - 3800 MHz-frequentieband voor terrestrische systemen die elektronischecommunicatiediensten kunnen verschaffen in de Gemeenschap, aangenomen. Gelet op de beschikking van de Europese Commissie en de toenemende interesse voor de WiMax-technologie was het noodzakelijk geworden om het regelgevingskader in verband met de 3400-3600 MHz-band te wijzigen. De 3400-3600 MHz-band was immers de voornaamste frequentieband voor de invoering van de WiMax-technologie in Europa. Het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500 / 3510-3600 MHz en 10150-10300 / 10500-10650 MHz (hierna "het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten") werd dus aangenomen.
Een derde gunningsprocedure werd georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz in 2010 en er werden vergunningen toegewezen aan ZapFi en Gigaweb.
De vergunning van ZapFi werd ingetrokken in 2013.
Een vierde gunningsprocedure werd georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz in 2015 en er werd een vergunning toegewezen aan Citymesh.
In 2016 werden de gebruiksrechten van b.lite en Mac Telecom overgedragen aan Broadband Belgium en de gebruiksrechten van Gigaweb aan Gridmax.
In 2017 heeft Broadband Belgium zijn gebruiksrechten ingeleverd.
Noch de technologieën van de vaste lokale radioverbindingen begin jaren 2000 noch de WiMax-technologie hebben ooit het verhoopte succes gekend. De band 3400-3600 MHz is dus relatief ondergebruikt sinds 2000.
Twee operatoren beschikken niettemin over gebruiksrechten voor de 3400-3600 MHz-band: - Citymesh, tot 6 mei 2025; - Gridmax, tot 6 maart 2021.
Overeenkomstig artikel 54, lid 1, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie2 moeten de lidstaten uiterlijk 31 december 2020 het gebruik van voldoende grote blokken in de band van 3400-3800 MHz reorganiseren en toestaan, om de uitrol van 5G te vergemakkelijken.
In juli 2018 heeft de Ministerraad een ontwerpbesluit aangenomen dat de voorwaarden bepaalt voor het verkrijgen en uitoefenen van de gebruiksrechten die worden toegekend aan de mobiele operatoren in de frequentieband 3400-3800 MHz. Dit ontwerp bevatte ook bepalingen tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten, onder andere met betrekking tot de reorganisatie van het radionetwerk van de bestaande operatoren om voldoende grote blokken mogelijk te maken in de band 3400-3800 MHz zoals voorgeschreven door artikel 54, lid 1, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie. Dat ontwerp heeft echter niet het voorwerp uitgemaakt van een akkoord binnen het Overlegcomité.
Om de toekomstige uitrol van 5G in België niet in het gedrang te brengen, is het van fundamenteel belang dat voldoende grote blokken in de band 3400-3800 MHz zo snel mogelijk worden gereorganiseerd. Vandaar worden de bepalingen tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten uit het ontwerp goedgekeurd door de Ministerraad in juli 2018 in het voorliggende ontwerp opgenomen. Op die manier kan de vereiste reorganisatie (op basis van artikel 54, lid 1, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie) reeds plaatsvinden in afwachting van de goedkeuring door het Overlegcomité van een nieuwe regeling voor gebruiksrechten in de band 3400-3800 MHz.
Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Dankzij de wijziging kan de einddatum van de gebruiksrechten van Citymesh en Gridmax op 6 mei 2025 worden afgestemd. In elk geval is het niet langer mogelijk om deze gebruiksrechten na 6 mei 2025 te verlengen.
Er dient te worden opgemerkt dat het door de Ministerraad in juli 2018 aangenomen ontwerp bepaalt dat een blok van 20 MHz wordt voorbehouden aan Citymesh en Gridmax opdat ze de mogelijkheid hebben om hun netwerken na 2025 te blijven gebruiken. In elk geval zullen Citymesh en Gridmax, zoals gelijk welke andere operator, bijkomend spectrum kunnen verkrijgen in de band 3400-3800 MHz in het kader van de toekomstige procedure voor de toekenning van gebruiksrechten.
Artikel 2 Dezelfde twee niet-aaneengrenzende frequentieblokken 3430-3450 MHz en 3530-3550 MHz zijn toegewezen aan Citymesh en Gridmax.
Niet-aaneengrenzende blokken zijn noch voor Citymesh en Gridmax, noch voor de toekomstige 5G-operatoren gunstig. De netwerken van Citymesh en Gridmax zullen moeten worden herschikt om slechts één blok van 40 MHz te gebruiken.
Artikel 3 De wijzigingen betreffen de heffingen voor de gebruiksrechten verleend krachtens het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten. Deze wijzigingen willen vermijden dat deze jaarlijkse rechten meer bedragen dan 10.000 euro per MHz.
Artikel 4 Er zullen geen nieuwe toewijzingsprocedures meer zijn overeenkomstig het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten.
Artikel 5 Aangezien er geen nieuwe toewijzingsprocedures meer zullen zijn (door de wijziging aangebracht door artikel 4) dient artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten te worden aangepast. De nieuwe werkwijze bestaat erin dat het BIPT de lijst van gemeenten waarvoor de gebruiksrechten gelden kan wijzigen.
Artikel 6 Krachtens artikel 18, § 1, tweede lid, 1°, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten, gewijzigd door de wet van 27 maart 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2014 pub. 28/04/2014 numac 2014011254 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten, worden de technische en operationele voorwaarden ter voorkoming van de schadelijke storingen vastgelegd door het BIPT. Sedert de inwerkingtreding van de wet van 27 maart 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2014 pub. 28/04/2014 numac 2014011254 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie heeft de bijlage bij het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten geen wettelijke grondslag meer.
Artikel 7 Dit artikel behoeft geen commentaar.
Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Telecommunicatie P. DE SUTTER _______ Nota 2. Richtlijn 2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie. RAAD VAN STATE, afdeling Wetgeving, advies 67.529/4 van 29 juni 2020 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz et 10150-10300/10500-10650 MHz' Op 2 juni 2020 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz et 10150-10300/10500-10650 MHz'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 29 juni 2020. De kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne-Catherine VAN GEERSDAELE, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Anne VAGMAN, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 29 juni 2020.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.
GEDEELTELIJKE NIET-ONTVANKELIJKHEID VAN DE ADVIESAANVRAAG 1. De ontworpen tekst strekt tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten `betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/10500-10650 MHz'. Het verslag aan de Koning bevat de volgende toelichting: "Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, heeft tot doel voldoende grote blokken in de band 3400-3600 MHz te reorganiseren om de toekomstige uitrol van 5G te vergemakkelijken.
Na de liberalisering van de Belgische telecommunicatiemarkt in 1998 hadden talrijke spelers hun interesse betoond voor vaste lokale radioverbindingen. Gezien de interesse van de markt werd een regelgevend kader uitgewerkt om de vaste lokale radioverbindingen in bepaalde frequentiebanden te introduceren, waaronder de band 3400-3600 MHz in 2000. Datzelfde jaar werd een eerste gunningsprocedure georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz en er werden vergunningen toegewezen aan Formus Communications Belgium en Winstar Communications. Deze twee operatoren hebben nooit een netwerk aangelegd, wat geleid heeft tot de intrekking van de twee vergunningen.
In 2004 werd een tweede gunningsprocedure georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz en er werden vergunningen toegewezen aan Clearwire Belgium (in 2012 is Clearwire Belgium b.lite geworden) en Mac Telecom.
In 2008 heeft de Europese Commissie Beschikking 2008/411/EG betreffende de harmonisering van de 3400 - 3800 MHzfrequentieband voor terrestrische systemen die elektronischecommunicatiediensten kunnen verschaffen in de Gemeenschap, aangenomen. Gelet op de beschikking van de Europese Cornmisste en de toenemende interesse voor de WiMax-technologie was het noodzakelijk geworden om het regelgevingskader in verband met de 3400-3600 MHz-band te wijzigen. De 3400-3600 MHz-band was immers de voornaamste frequentieband voor de invoering van de WiMax-technologie in Europa. Het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500 / 3510-3600 MHz en 10150-10300 / 10500-10650 MHz (hierna `het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten') werd dus aangenomen.
Een derde gunningsprocedure werd georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz in 2010 en er werden vergunningen toegewezen aan ZapFi en Gigaweb.
De vergunning van ZapFi werd ingetrokken in 2013.
Een vierde gunningsprocedure werd georganiseerd voor de band 3400-3600 MHz in 2015 en er werd een vergunning toegewezen aan Citymesh.
In 2016 werden de gebruiksrechten van b.lite en Mac Telecom overgedragen aan Broadband Belgium en de gebruiksrechten van Gigaweb aan Gridmax. ln 2017 heeft Broadband Belgium zijn gebruiksrechten ingeleverd.
Noch de technologieën van de vaste lokale radioverbindingen begin jaren 2000 noch de WiMax-technologie hebben ooit het verhoopte succes gekend. De band 3400-3600 MHz is dus relatief ondergebruikt sinds 2000.
Twee operatoren beschikken niettemin over gebruiksrechten voor de 3400-3600 MHz-band: - Citymesh, tot 6 mei 2025; - Gridmax, tot 6 maart 2021.
Overeenkomstig artikel 54, lid 1, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie1 moeten de lidstaten uiterlijk 31 december 2020 het gebruik van voldoende grote blokken in de band van 3400-3800 MHz reorganiseren en toestaan, om de uitrol van 5G te vergemakkelijken.
In juli 2018 heeft de Ministerraad een ontwerpbesluit aangenomen dat de voorwaarden bepaalt voor het verkrijgen en uitoefenen van de gebruiksrechten die worden toegekend aan de mobiele operatoren in de frequentieband 3400-3800 MHz. Dit ontwerp bevatte ook bepalingen tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten, onder andere met betrekking tot de reorganisatie van het radionetwerk van de bestaande operatoren om voldoende grote blokken mogelijk te maken in de band 3400-3800 MHz zoals voorgeschreven door artikel 54, lid i, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie. Dat ontwerp heeft echter niet het voorwerp uitgemaakt van een akkoord binnen het Overlegcomité.
Om de toekomstige uitrol van 5G in België niet in het gedrang te brengen, is het van fundamenteel belang dat voldoende grote blokken in de band 3400-3800 MHz zo snel mogelijk worden gereorganiseerd. Vandaar worden de bepalingen tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten uit het ontwerp goedgekeurd door de Ministerraad in juli 2018 in het voorliggende ontwerp opgenomen. Op die manier kan de vereiste reorganisatie (op basis van artikel 54, lid i, a) van het Europees wetboek voor elektronische communicatie) reeds plaatsvinden in afwachting van de goedkeuring door het Overlegcomité van een nieuwe regeling voor gebruiksrechten in de band 3400-3800 MHz." Uit die toelichting en uit de analyse van het ontworpen dispositief blijkt dat het ertoe strekt de situatie te regelen van twee bepaalde operatoren, namelijk Citymesh en Gridmax, door de voorwaarden voor het gebruik van de rechten die hun in de frequentieband van 3400-3600 MHZ zijn verleend, te wijzigen. De bedoeling is een reorganisatie door te voeren van voldoende grote blokken in de band van 3400-3800 MHz - zodat de toekomstige uitrol van 5G in België niet in het gedrang komt - in afwachting van een koninklijk besluit dat een nieuwe regeling moet vaststellen voor de gebruiksrechten in de band van 3400-3800 MHz.
In afwachting dat dat nieuwe koninklijk besluit wordt uitgevaardigd, beoogt de ontworpen tekst, waarvan de artikelen 1, 2, 3 en 5 de situatie van beide voornoemde operatoren tot uiterlijk 6 mei 2025 regelt,2 voorts de artikelen 12 tot 19 van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten op te heffen (in artikel 4 van het ontwerp). Het gevolg is dat zodra het ontworpen besluit in werking treedt, geen enkele procedure voor de toekenning van rechten op het gebruik van de betreffende frequenties meer mogelijk is op basis van dat besluit van 24 maart 2009.
Met andere woorden: de ontworpen tekst wil de situatie van twee welbepaalde operatoren vaststellen, in afwachting dat een nieuw koninklijk besluit met algemene strekking wordt uitgevaardigd waarbij een nieuwe juridische regeling wordt ingevoerd voor de gebruiksrechten in de band radiofrequenties van 3400-3800 MHz. 2. De afdeling Wetgeving heeft het volgende opgemerkt in haar advies 45.621/4, op 7 januari 2009 gegeven over een ontwerp dat heeft geleid tot het koninklijk besluit van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2010 pub. 25/01/2011 numac 2011011015 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten `tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie': "Gedeeltelijke onontvankelijkheid van de adviesaanvraag Artikel 3, § 2, van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten bepaalt het volgende: `De vergunning die krachtens dit bestek wordt verleend3, is geldig gedurende een periode van vijftien jaar, te rekenen vanaf de datum waarop die vergunning is uitgereikt.
Na het verstrijken van die eerste periode kan de vergunning stilzwijgend worden verlengd voor opeenvolgende termijnen van vijf jaar.
De Minister en de operator mogen afzien van de stilzwijgende verlenging, op grond van een opzegging van twee jaar betekend met een ter post aangetekende brief. De beslissing de vergunning niet te verlengen houdt met name rekening met de voorwaarden waaronder de operator voldaan heeft aan de voorwaarden van zijn vergunning en van het bestek, alsook met de algemene ontwikkeling van de sector van de mobiele diensten.' Artikel 1, 1°, van het ontworpen besluit wil die bepaling zo wijzigen dat het eerste lid ervan voortaan het volgende bepaalt : `De vergunning die krachtens dit bestek wordt verleend, is geldig gedurende een periode van vijftien jaar, te rekenen vanaf de datum waarop die vergunning is uitgereikt, [behoudens de vergunningen van de GSM 1-operator en de GSM2-operator die geldig blijven tot 2 juli 2013 op voorwaarde dat deze operatoren: a) binnen de vier weken na de inwerkingtreding van onderhavige bepaling schriftelijk hun uitdrukkelijke toestemming bevestigen aan het Instituut om hun vergunning te laten verlengen tot 2 juli 2013, en b) ten laatste zes maanden voor het aflopen van de initiële vergunningstermijn van 15 jaar het in artikel 15, § 1 bis van dit besluit bedoelde concessierecht betalen.De betreffende betaling gebeurt door de GSM1-operator ten laatste op 2 januari 2011, voor de GSM2- operator ten laatste op 27 mei 2010.]' Het koninklijk besluit van 7 maart 1995, dat men hier wil wijzigen, definieert weliswaar niet rechtstreeks en uitdrukkelijk de begrippen `GSM1-operator' en `GSM2-operator', maar definieert wel het begrip `GSM1' als `eerste GSM-net op 900 Mhz in België geëxploiteerd door BELGACOM of haar dochteronderneming onder de handelsnaam PROXIMUS', en het begrip `GSM2' als `tweede GSM-net op 900 MHz in België geëxploiteerd door de tweede operator'.
Daarnaast definieert het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten, dat men ook van zins is te wijzigen via het ontworpen besluit, de begrippen `GSM1-operator' en `GSM2-operator', en dit respectievelijk als volgt : de `naamloze vennootschap BELGACOM MOBILE welke het eerste GSM-net op 900 MHz in België exploiteert onder de handelsnaam PROXIMUS' en de `naamloze vennootschap MOBISTAR welke het tweede GSM-net op 900 MHz in België exploiteert'.
Uit wat voorafgaat volgt dat de wijziging die artikel 1, 1°, van het ontworpen besluit wil aanbrengen in artikel 3, § 2, eerste lid, van het voornoemde koninklijk besluit van 7 maart 1995 er eigenlijk toe strekt de looptijd te verlengen van twee specifieke vergunningen, waarvan de ene aan PROXIMUS is toegekend en de andere aan MOBISTAR, vergunningen waarvan de ene volgens de steller van het ontwerp overeenkomstig de van kracht zijn de regels op 1 juli 2011 zou verstrijken en de andere op 26 november 2010 4.
Die `verlenging' geschiedt luidens de ontworpen regeling enkel na instemming van de twee betrokken operatoren, en tegen betaling door elk van hen van een welbepaald recht, waarvan het bedrag specifiek wordt bepaald door de wijziging die artikel 3 van het ontworpen besluit beoogt aan te brengen in artikel 15 van het voornoemde koninklijk besluit van 7 maart 1995, door daaraan een paragraaf 1bis toe te voegen. Die nieuwe paragraaf 1bis zal alleen van toepassing zijn in het kader van de verlenging van de twee betreffende vergunningen tot 2 juli 2013.
Daaruit volgt dat de wijzigingen die artikel 1, 1°, en artikel 3 van het ontworpen besluit beogen aan te brengen in de artikelen 3, § 2, en 15 van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 ertoe strekken het verdere verloop van twee specifieke individuele situaties te regelen, die van de vergunningen toegekend aan twee bij naam genoemde operatoren, namelijk PROXIMUS en MOBISTAR, bij individuele beslissingen die volgens het verslag aan de Koning respectievelijk dateren van 2 juli 1996 en 27 november 1995.
Zulke bepalingen brengen geen algemene en abstracte rechtsregels tot stand. Ze zijn dus niet van reglementaire aard in de zin van artikel 3 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State.
De adviesaanvraag is dan ook onontvankelijk voor zover ze betrekking heeft op artikel 1, 1°, en artikel 3 van het ontworpen besluit. Die bepalingen worden dan ook niet onderzocht in het onderhavige advies."5 In advies 47.980/46 op 7 april 2010 gegeven over een tweede ontwerp dat naar aanleiding van advies 45.621/4 opgesteld is, heeft de afdeling Wetgeving een identieke redenering gevolgd voor wat betreft de bepalingen die van toepassing zijn op de "DCS-1800-operator", namelijk Base. 3. In casu is het de bedoeling dat de artikelen 1, 2, 3 en 5 van de ontworpen tekst van toepassing zijn op welbepaalde operatoren die thans houder zijn van de rechten op het gebruik van de radiofrequenties in de band 3410-3500/3510-3600 MHz. Dat blijkt uit de in het verslag aan de Koning verstrekte uitleg en uit de combinatie van de voornoemde artikelen van het ontwerp met zijn artikel 4, dat strekt tot opheffing van de artikelen 12 tot 19 van het te wijzigen koninklijk besluit, waardoor er, zodra het ontworpen besluit in werking treedt, geen enkele procedure voor de toekenning van rechten op het gebruik van de betreffende frequenties meer mogelijk zal zijn op basis van het besluit van 24 maart 2009.
Aangezien de ontworpen tekst er enkel toe strekt de situatie te regelen van twee welbepaalde houders van rechten, dient er om dezelfde redenen als die aangevoerd in advies 45.621/4 vastgesteld te worden dat het ontwerp geen algemene en abstracte rechtsregeling invoert en dus niet van reglementaire aard is in de zin van artikel 3 van de gecoördineerde wetten `op de Raad van State'.
De adviesaanvraag is bijgevolg onontvankelijk wat betreft de artikelen 1, 2, 3 en 5 van het ontwerp.
Die bepalingen zullen dan ook niet onderzocht worden.7 VOORAFGAANDE VORMVEREISTEN 1. Over het ontwerp is overleg opgestart zoals voorgeschreven bij artikel 9 van het samenwerkingsakkoord van 17 november 2006 tussen de Federale Staat, de Vlaamse Gemeenschap, de Franstalige Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap `betreffende het wederzijds consulteren bij het opstellen van regelgeving inzake elektronische communicatienetwerken, het uitwisselen van informatie en de uitoefening van de bevoegdheden met betrekking tot elektronische communicatienetwerken door de regulerende instanties bevoegd voor telecommunicatie of radio-omroep en televisie'. Uit de informatie die de gemachtigde van de minister overgezonden heeft, blijkt dat dat overleg momenteel nog niet afgerond is. De steller van het ontwerp moet erop toezien dat het overleg naar behoren voleindigd wordt en de aanhef moet dienovereenkomstig aangevuld worden. 2. Overeenkomstig artikel 19, lid 4, van richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 `tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (herschikking)' (hierna: "de richtlijn (EU) 2018/1972"): "[wordt e]lk voornemen om rechten in het kader van de algemene machtiging of individuele gebruiksrechten voor radiospectrum of voor nummervoorraden te beperken of in te trekken zonder toestemming van de houder van de rechten, (...) aan overleg met de belanghebbenden onderworpen overeenkomstig artikel 23".
Artikel 4 van het ontwerp - dat in dit advies alleen onderzocht wordt, met de artikelen 6 en 7 - strekt ertoe bepalingen op te heffen die de procedure regelen voor de toekenning van rechten op het gebruik van radiofrequenties in het blok 3410-3500/3510-3600 MHz.
Een dergelijke bepaling valt onder artikel 19, lid 4, van richtlijn (EU) 2018/1972.
De vereiste raadpleging dient dan ook gehouden te worden.
In dat verband maakt het aan de afdeling Wetgeving bezorgde dossier melding van een openbare raadpleging die op verzoek van de minister bevoegd voor Telecommunicatie op 24 december 2019 bekendgemaakt is.
Op de internetsite van het BIPT kan inderdaad vastgesteld worden dat de vereiste raadpleging tussen 24 december 2019 en 29 januari 2020 gehouden is.
Gelet op de gedeeltelijke niet-ontvankelijkheid van de adviesaanvraag, beperkt dit advies zich in dat verband tot de vaststelling dat, hoewel de ontworpen tekst op punten die niet louter details blijken te zijn,8 verschilt van het ontwerpbesluit waarover de verplichte openbare raadpleging dus gehouden is, het ontwerp enkel verschilt wat artikel 6 betreft van het ontwerp waarover een raadpleging gehouden is ? voor wat betreft de artikelen ten aanzien waarvan de adviesaanvraag ontvankelijk is, namelijk de bepalingen die de artikelen 4, 6 en 7 van het ontwerp vormen. Artikel 6 van het ontwerp strekt echter louter tot opheffing van bijlage 1 bij het besluit van 24 maart 2009, welke bijlage geen rechtsgrond heeft sinds de inwerkingtreding van de wet van 27 maart 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2014 pub. 28/04/2014 numac 2014011254 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten `houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie' waarbij artikel 18, § 1, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten `betreffende de elektronische communicatie' gewijzigd is teneinde voortaan niet meer de Koning, maar wel het BIPT bevoegd te maken om de technische en operationele voorwaarden te bepalen ter voorkoming van schadelijke storingen. De aldus aangebrachte wijziging in het oorspronkelijke ontwerp waarover een openbare raadpleging gehouden is, is dus eerder van formele dan van fundamentele aard, waardoor er a priori geen nieuwe openbare raadpleging gehouden moet worden voordat het ontwerp vastgesteld wordt.
ONDERZOEK VAN HET ONTWERP AANHEF De akkoordbevinding van de minister van Begroting met betrekking tot de ontworpen tekst dateert van 12 mei 2020. Die datum moet vermeld worden in het vijfde lid dat dienovereenkomstig aangevuld moet worden.
DISPOSITIEF ARTIKEL 4 Zoals hiervoor reeds gesteld werd, strekt artikel 4 tot opheffing van de artikelen 12 tot 19 van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten, waardoor vanaf de inwerkingtreding van het ontworpen besluit geen enkele procedure voor de toekenning van rechten op het gebruik van de betreffende frequenties meer mogelijk zal zijn op basis van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten in afwachting van het vaststellen van een koninklijk besluit dat ertoe zal strekken een nieuwe regeling in te voeren die van toepassing is op de gebruiksrechten in de band 3400-3800 MHz.
Daaruit volgt dus dat tussen de datum van inwerkingtreding van het ontworpen besluit en de datum van inwerkingtreding van het toekomstig koninklijk besluit dat ertoe zal strekken de nieuwe regeling in te voeren voor de toekenning van de betreffende gebruiksrechten geen enkele bepaling van Belgisch recht die toekenning zal regelen.
Die situatie zou problemen kunnen opleveren in het licht van artikel 54 van richtlijn (EU) 2018/1972 dat als volgt luidt: "Gecoördineerde tijdschema's betreffende toewijzingen voor specifieke 5G-banden 1. Voor terrestrische systemen die draadlozebreedbanddiensten kunnen leveren, nemen de lidstaten, wanneer dit noodzakelijk is om de uitrol van 5G te vergemakkelijken, uiterlijk 31 december 2020 alle passende maatregelen om: a) het gebruik van voldoende grote blokken in de band van 3,4 tot 3,8 GHz te reorganiseren en toe te staan;b) het gebruik mogelijk te maken van ten minste 1 GHz in de band van 24,25 tot 27,5 GHz, mits er sprake is van een duidelijke marktvraag en er geen aanzienlijke beperkingen zijn voor de migratie van bestaande gebruikers of het vrijmaken van banden.2. De lidstaten kunnen de in lid 1 van dit artikel vastgelegde termijn indien gerechtvaardigd evenwel verlengen overeenkomstig artikel 45, lid 3, of artikel 53, lid 2, 3 of 4.3. De maatregelen genomen op grond van lid 1 van dit artikel moeten in overeenstemming zijn met de geharmoniseerde voorwaarden die zijn vastgesteld door middel van technische uitvoeringsmaatregelen overeenkomstig Beschikking nr.676/2002/EG." De Belgische Staat heeft weliswaar tot 31 december 2020 de tijd om voldoende ruime blokken van de band 3,4-3,8 GHz te reorganiseren en om het gebruik daarvan toe te staan en, indien gerechtvaardigd, kan die termijn verlengd worden onder de precieze voorwaarden waarin artikel 45, lid 39 of artikel 53, lid 2, 3 of 410 van richtlijn (EU) 2018/1972 voorziet.
Niettemin wordt de aandacht van de steller van het ontwerp gevestigd op de noodzaak om zonder verwijl het toekomstige besluit vast te stellen dat ertoe zal strekken de nieuwe regeling in te voeren die van toepassing is op de gebruiksrechten in de band 3400-3800 MHz, zodat voldaan wordt aan de verplichtingen die artikel 54 van richtlijn (EU) 2018/1972 oplegt en dat binnen de in dat artikel bepaalde termijn. Die termijn kan in voorkomend geval verlengd worden onder de voorwaarden die bij de relevante bepalingen van diezelfde richtlijn bepaald worden.
DE GRIFFIER, A.-C. VAN GEERSDAELE DE VOORZITTER, M. BAGUET _______ Nota's 1. Voetnoot 2 van het Verslag aan de Koning: Richtlijn 2018/1972/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie.2. Artikel 1 van het ontwerp.3. Voetnoot 1 van het geciteerde advies: Namelijk, volgens artikel 2, § 1, van hetzelfde besluit, de vergunning die "het opzetten en exploiteren van een GSM-mobilofoonnet in België (dekt) dat werkt op basis van de Europese norm voor digitale openbare radioverbinding, GSM, in de 900 MHz-band".4. Voetnoot 2 van het geciteerde advies: Die data kunnen worden afgeleid uit de informatie verschaft in het verslag aan de Koning. 5. http://www.raadvst-consetat.be/dbx/avis/45621.pdf 6. Advies 47.980/4, op 7 april 2010 gegeven over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk besluit van 22 december 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/12/2010 pub. 25/01/2011 numac 2011011015 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997 betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie sluiten `tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten, van het koninklijk besluit van 24 oktober 1997Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014244 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 maart 1995 betreffende het opzetten en exploiteren van GSM-mobilofoonnetten type koninklijk besluit prom. 24/10/1997 pub. 05/12/1997 numac 1997014245 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS-1800-mobilofonienetten sluiten betreffende het opzetten en de exploitatie van DCS1800-mobilofonienetten en van het koninklijk besluit van 18 januari 2001 tot vaststelling van het bestek en van de procedure tot toekenning van vergunningen voor de mobiele telecommunicatiesystemen van de derde generatie' http://www.raadvst-consetat.be/dbx/adviezen/47980.pdf. 7. Er zal dus niet onderzocht worden of die bepalingen al dan niet verenigbaar zijn met het Europese recht ter zake.8. Zo kwam artikel 3 van het ontwerp betreffende het jaarlijkse recht niet voor in het ontwerp.9. Artikel 45, lid 3, van richtlijn (EU) 2018/1972 luidt als volgt: "Indien er op nationaal of regionaal niveau op de markt geen vraag is naar het gebruik van een band in het geharmoniseerde radiospectrum, kunnen de lidstaten overeenkomstig de leden 4 en 5 van dit artikel een alternatief gebruik van die gehele band of een gedeelte daarvan, met inbegrip van het bestaande gebruik, toestaan, mits: a) de conclusie dat er op de markt geen vraag is naar het gebruik van een dergelijke band, gebaseerd is op een openbare raadpleging overeenkomstig artikel 23, met inbegrip van een toekomstgerichte beoordeling van de marktvraag;b) een dergelijk alternatief gebruik de beschikbaarheid of het gebruik van een dergelijke band in andere lidstaten niet onmogelijk maakt of schaadt;en c) de betrokken lidstaat terdege rekening houdt met de beschikbaarheid en het gebruik op lange termijn van een dergelijke band in de Unie en met de schaalvoordelen betreffende apparatuur als gevolg van het gebruik van geharmoniseerd radiospectrum in de Unie. Elk besluit dat op uitzonderlijke gronden een alternatief gebruik toestaat, wordt regelmatig opnieuw beoordeeld en wordt in elk geval onmiddellijk opnieuw beoordeeld naar aanleiding van een met redenen omkleed verzoek door een potentiële gebruiker aan de bevoegde instantie met betrekking tot gebruik van de band in overeenstemming met de technische uitvoeringsmaatregel. De lidstaat stelt de Commissie en de andere lidstaten in kennis van zijn besluit en de bijbehorende motivering, alsook van de resultaten van een eventuele beoordeling." 10. Artikel 53, leden 2, 3 en 4, van richtlijn (EU) 2018/1972 luidt als volgt: "2.Indien geharmoniseerde voorwaarden zijn vastgesteld door middel van technische uitvoeringsmaatregelen overeenkomstig Beschikking nr. 676/2002/EG om het gebruik van radiospectrum voor draadlozebreedbandnetwerken en -diensten mogelijk te maken, staan de lidstaten het gebruik van dat radiospectrum zo spoedig mogelijk en uiterlijk 30 maanden na de vaststelling van die maatregel toe, of zo spoedig mogelijk na de opheffing van eventuele beslissingen om, bij wijze van uitzondering, alternatief gebruik op grond van artikel 45, lid 3, van deze richtlijn toe te staan. Dit geldt onverminderd Besluit (EU) 2017/899 en het initiatiefrecht van de Commissie om wetgevingshandelingen voor te stellen. 3. Een lidstaat mag de in lid 2 van dit artikel bedoelde termijn voor een specifieke band verlengen onder de volgende voorwaarden: a) voor zover gerechtvaardigd door een beperking van het gebruik van die band op basis van de doelstelling van algemeen belang bedoeld in punt a) of d) van artikel 45, lid 5;of b) in het geval van onopgeloste grensoverschrijdende coördinatiekwesties die resulteren in schadelijke interferenties met derde landen, mits de betrokken lidstaat in voorkomend geval heeft verzocht om bijstand van de Unie op grond van artikel 28, lid 5;c) waarborgen van de nationale veiligheid en defensie;of d) overmacht. De betrokken lidstaat evalueert een dergelijke verlenging ten minste om de twee jaar. 4. Een lidstaat mag de in lid 2 bedoelde termijn voor een specifieke band voor zover nodig en maximaal met 30 maanden verlengen in het geval van: a) onopgeloste grensoverschrijdende coördinatiekwesties die resulteren in schadelijke interferentie tussen de lidstaten, mits de betrokken lidstaat tijdig alle nodige maatregelen neemt op grond van artikel 28, leden 3 en 4; b) de noodzaak te zorgen voor de technische migratie van bestaande gebruikers van die band, en de complexiteit daarvan."
3 DECEMBER 2020. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/10500-10650 MHz FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, artikel 18, gewijzigd door de wet van 10 juli 2012 en door de wet van 27 maart 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/2014 pub. 28/04/2014 numac 2014011254 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500 / 3510-3600 MHz en 10150-10300 / 10500-10650 MHz;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies van de inspecteur van financiën, gegeven op 24 februari 2020 en 9 maart 2020;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven op 12 mei 2020;
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, gegeven op 25 maart 2020;
Gelet op de raadpleging van 28 mei 2020 tot 29 juni 2020 van het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie;
Gelet op de raadpleging van het Overlegcomité van 23 november 2020;
Gelet op advies 67.529/4 van de Raad van State, gegeven op 29 juni 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het advies van onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In artikel 3, § 1, tweede lid, van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten wordt de eerste zin aangevuld met de woorden "of tot 6 mei 2025 indien de nieuwe periode aanvangt na 7 mei 2020".
Art. 2.In artikel 4 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden de volgende wijzigingen aangebracht: a) de woorden "overeenkomstig de bepalingen van Hoofdstuk VI" worden opgeheven;b) de woorden "de volgende vier frequentieblokken" worden vervangen door de woorden "het volgende frequentieblok";c) de bepalingen onder 1°, 3° en 4° worden opgeheven.2° tussen de tweede en derde paragraaf wordt een paragraaf 2/1 ingevoegd, luidende: " § 2/1.In afwijking van paragraaf 1 reorganiseren de radiotoegangsoperatoren die gebruiksrechten hebben voor het in paragraaf 1, 2°, vermelde frequentieblok, hun radiotoegangsnetwerk om het frequentieblok 3410-3450 MHz te gebruiken.
Vanaf de zesde maand na de inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 3 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009011174 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/ 10500-10650 MHz type koninklijk besluit prom. 24/03/2009 pub. 07/04/2009 numac 2009000225 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 21 april 2007 waarbij de stormwinden die op 18 en 19 januari 2007 schade hebben aangericht in talrijke Belgische gemeenten als een algemene ramp worden beschouwd en waarbij de geografische uitgestrektheid van deze ramp wordt afgebakend sluiten betreffende radiotoegang in de frequentiebanden 3410-3500/3510-3600 MHz en 10150-10300/10500-10650 MHz, mogen de radiotoegangsoperatoren de frequenties tussen 3450 en 3600 MHz niet meer gebruiken krachtens dit besluit." 3° het artikel wordt aangevuld met een paragraaf 5, luidende: " § 5.Het Instituut mag, na de betrokken partijen te hebben gehoord, de positionering van de frequentieblokken vermeld in paragraaf 1 in de frequentieband 3400-3600 MHz wijzigen, zonder de kwantiteit spectrum te wijzigen, in objectief gerechtvaardigde gevallen, binnen redelijke termijnen en verhoudingen."
Art. 3.In artikel 8, § 1, tweede lid van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "Voor een nationale radiotoegangsoperator, m.a.w. een houder van gebruiksrechten die het hele nationale grondgebied bestrijken, bedraagt het jaarlijkse recht voor de beschikbaarstelling van frequenties" worden vervangen door de woorden "Het basisbedrag bedraagt"; 2° de woorden "Voor de andere radiotoegangsoperatoren wordt het bedrag" worden vervangen door de woorden "Het bedrag van het jaarlijkse recht voor de beschikbaarstelling van de frequenties is gelijk aan het basisbedrag"; 3° het lid wordt aangevuld met de volgende zin: "In afwijking van het voorgaande, indien de coëfficiënt groter is dan 0,4, bedraagt het jaarlijkse recht voor de beschikbaarstelling van de frequenties 10.000 euro per MHz toegekend voor de frequenties vermeld in artikel 4, § 1 en 4.000 euro per MHz toegekend voor de frequenties vermeld in artikel 4, § 3.".
Art. 4.Artikelen 12 tot 19 van hetzelfde besluit worden opgeheven.
Art. 5.Artikel 21 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "
Art. 21.Het Instituut onderzoekt de verzoeken vanwege radiotoegangsoperatoren tot wijziging van de lijst met de gemeenten opgenomen in hun gebruiksrechten. Het Instituut neemt een beslissing na raadpleging van de andere radiotoegangsoperatoren die dezelfde frequenties gebruiken."
Art. 6.Bijlage 1 van hetzelfde besluit wordt opgeheven.
Art. 7.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 3 december 2020.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER