Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 03 augustus 2012
gepubliceerd op 09 november 2012

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 30 januari 2006, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer, betreffende de functieclassificatie van het niet-rijdend personeel in de ondernemingen van het goederenvervoer en van de goederenbehandeling voor rekening van derden

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2012012030
pub.
09/11/2012
prom.
03/08/2012
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

3 AUGUSTUS 2012. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 30 januari 2006, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer, betreffende de functieclassificatie van het niet-rijdend personeel in de ondernemingen van het goederenvervoer en van de goederenbehandeling voor rekening van derden (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het vervoer;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 30 januari 2006, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer, betreffende de functieclassificatie van het niet-rijdend personeel in de ondernemingen van het goederenvervoer en van de goederenbehandeling voor rekening van derden.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 3 augustus 2012.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het vervoer Collectieve arbeidsovereenkomst van 30 januari 2006 Functieclassificatie van het niet-rijdend personeel in de ondernemingen van het goederenvervoer en van de goederenbehandeling voor rekening van derden (Overeenkomst geregistreerd op 7 maart 2006 onder het nummer 78896/CO/140) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers ressorterend onder het Paritair Comité voor het vervoer en behorend tot de subsectoren voor het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en voor de goederenbehandeling voor rekening van derden, alsook op hun werklieden. § 2. Onder "subsector voor het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden", wordt verstaan : de werkgevers die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vervoer en die zich inlaten met : 1° het goederenvervoer voor rekening van derden door middel van een voertuig met of zonder motor waarvoor een vervoervergunning vereist is, afgeleverd door de bevoegde overheid;2° het goederenvervoer voor rekening van derden door middel van een voertuig met of zonder motor waarvoor geen vervoervergunning vereist is;3° het verhuur met chauffeur van voertuigen met of zonder motor bestemd voor het goederenvervoer ten lande, voertuigen waarvoor een vervoervergunning vereist is die door de bevoegde overheid afgeleverd werd;4° het verhuur met chauffeur van voertuigen met of zonder motor bestemd voor het goederenvervoer ten lande, voertuigen waarvoor geen vervoervergunning vereist is;5° voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst worden de taxibestelwagens, met name de voertuigen waarvan het laadvermogen gelijk is aan of kleiner dan 500 kilogram en uitgerust met een taximeter, beschouwd als voertuigen waarvoor geen vervoervergunning vereist is. § 3. Onder "subsector voor de goederenbehandeling voor rekening van derden" wordt verstaan : de werkgevers ressorterend onder het Paritair Comité voor het vervoer en die, buiten de havenzones, zich inlaten met : 1° alle behandeling van goederen voor rekening van derden ter voorbereiding van het vervoer en/of ter afwerking van het vervoer, ongeacht het gebruikte vervoermiddel;2° en/of alle logistieke diensten ter voorbereiding van het vervoer van goederen voor rekening van derden en/of ter afwerking van dit vervoer, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. § 4. Onder "werklieden" wordt verstaan : alle werklieden en werksters behorend tot de categorie van het niet-rijdend personeel. HOOFDSTUK II. - Functieclassificatie

Art. 2.De werklieden worden ingedeeld in 8 klassen en 15 categorieën (zie artikel 3).

De werkgever zal de verantwoordelijkheid dragen voor de indeling in klassen en categorieën van de functies op basis van hun reële functie-inhoud in de onderneming.

De inschaling in één van de klassen en categorieën van de concrete functie van de werknemer in de onderneming, dient te gebeuren volgens de procedures die door de sectorale functieclassificatiecommissie zullen worden vastgelegd.

Art. 3.De klassen en categorieën zijn samengevat de volgende :

Klasse

Functie

Classe

Fonction

8

Superviserende magazijnfunctie type 4

8

Fonction de supervision dans le magasin type 4

6

Superviserende magazijnfunctie type 3

6

Fonction de supervision dans le magasin type 3

5 5

Kwaliteitscontroleur Superviserende magazijnfunctie type 2

5 5

Contrôleur qualité Fonction de supervision dans le magasin type 2

4 4

Magazijnmedewerker type 8 Superviserende magazijnfunctie type 1

4 4

Magasinier type 8 Fonction de supervision dans le magasin type 1

3 3 3

Magazijnmedewerker type 6 Magazijnmedewerker type 4 Magazijnmedewerker type 7

3 3 3

Magasinier type 6 Magasinier type 4 Magasinier type 7

2 2 2 2 2

Klusjesman (m/v) Magazijnmedewerker type 2 Magazijnmedewerker type 3 Magazijnmedewerker type 5 Schoonmaker

2 2 2 2 2

Homme à tout faire (f/m) Magasinier type 2 Magasinier type 3 Magasinier type 5 Technicien de surface

1

Magazijnmedewerker type 1

1

Magasinier type 1


Art. 4.De functie van magazijnmedewerker § 1. Differentiërende factoren Magazijnmedewerkers kunnen van elkaar verschillen op grond van de volgende 3 factoren : 1. De moeilijkheidsgraad van de gebruikte hulpmiddelen (hoog/laag);2. De mate van het nodige inzicht in de magazijnwerking (breed/smal);3. De diversiteit van de taken die moeten worden uitgevoerd (talrijk/beperkt). De combinatie van deze factoren geeft 8 verschillende types die worden weergegeven in onderstaande tabel. Elke type heeft zijn plaats in de classificatie.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld § 2. Algemene omschrijving van de functie van magazijnmedewerker : De magazijnmedewerker houdt zich bezig met het uitvoeren van het volledige proces of delen van het proces van goederenbehandeling (gaande van de ontvangst van goederen tot het verzenden ervan) teneinde het opgedragen werk binnen het vooropgestelde tijdschema en volgens de voorgeschreven kwaliteitseisen te verwerken.

Alle activiteiten van de functie goederenbehandelaar kunnen worden ondergebracht in één van de volgende processtappen : - goederenontvangst; - intern transport; - samenstellen van bestellingen (order picking); - verpakken van goederen (packing); - bewerken van goederen (handling bijvoorbeeld added value services); - goederenverzending.

De activiteiten van de magazijnmedewerker zijn grotendeels routinematige taken, met andere woorden : - de handelingen die moeten worden uitgevoerd zijn steeds dezelfde en keren per uur verschillende keren terug; - indien een probleem zich voordoet, is er duidelijk bepaald en aangeleerd welke instructies te volgen (bijvoorbeeld, melden aan de ploegbaas). § 3. Kernactiviteiten van de functie van magazijnmedewerker : 1. Goederenontvangst : - lossen van goederen uit containers, trailers, vrachtwagen,...; - identificeren en controleren van ontvangen goederen op hoeveelheid en beschadiging; - melden van beschadiging; -... 2. Intern transsport : - verplaatsen van de goederen binnen het magazijn; - plaatsen van de goederen op de voorbestemde locatie in het magazijn rekening houdend met het systeem; - eventueel beslissen waar te stockeren; -... 3. Samenstellen van bestellingen en verpakken (order picking and packing) : - verzamelen van goederen aan de hand van bestellijsten; - klaarmaken van de goederen voor de klant volgens duidelijk omschreven richtlijnen; - verpakken van de goederen; - stabiel opbouwen van paletten; - aanbrengen van verzendlabels; - uitvoeren van eerste kwaliteitscontroles op juistheid van de verzamelde goederen; -... 4. Bewerken van goederen (handling) : - creëren van toegevoegde waarde aan het product door het uitvoeren van handelingen die duidelijk omschreven worden door de klant (bijvoorbeeld, toevoegen van een onderdeel of handleiding); - eenvoudige herstellingen aan beschadigde verpakkingen; - uitsortering van goederen (bijvoorbeeld, beschadigde paletten verwijderen); -... 5. Goederenverzending : - ordenen van de lading met inachtneming van gewicht en volgorde van de lossing; - laden van goederen in containers, trailers, vrachtwagens... op basis van een laadschema; -... 6. Onderhoud van de eigen werkplek : - opruimen van de eigen werkplek; - veilig opbergen van materialen; -... 7. Kwaliteitszorg : - instaan voor de kwaliteit van het eigen werk; - bewust zijn en toepassen van de kwaliteitseisen in verband met verpakking, stapelen, en ordenen van goederen enz., en de normen toe te passen; - uitvoeren van een eerste visuele controle op de behandelde goederen en hun verpakking; -... 8. Veiligheid : - aandacht hebben voor en toepassen van de veiligheidsrichtlijnen zoals bepaald binnen de organisatie; - toepassen van de veiligheidsregels zoals wettelijk bepaald; -... 9. Afhankelijk van de dagelijkse werkverdeling, kan de magazijnmedewerker ook worden ingezet in een andere functie op de vloer of nevenactiviteiten uitvoeren. § 4. Typisch profiel/vaardigheden - geen magazijnervaring vereist; - in staat om fysieke arbeid te verrichten en instructies te begrijpen; - nauwkeurig en correct kunnen werken; - oog voor orde, netheid en veiligheid; - flexibel zijn.

Art. 5.De functie van superviserende magazijnmedewerker § 1. Differentiërende factoren Verschillende niveaus en types zijn terug te vinden. De belangrijkste factor waarop de functies in hoofdzaak kunnen verschillen is het leidinggevende aspect, namelijk : stuurt de functie alle magazijnmedewerkers (inclusief ploegbazen) aan of stuurt de functie een ploeg van medewerkers aan en wordt ze op haar beurt aangestuurd door een hoofdmagazijnier ? Indien de functie een ploeg aanstuurt, dan kan de grootte van de ploeg verschillen van organisatie tot organisatie. Indien de functie alle magazijn-medewerkers aanstuurt, dan is een belangrijk verschil tussen de organisaties de grootte van het magazijn.

De combinatie van deze factoren geeft 4 verschillende types die worden weergegeven in de onderstaande tabel. Elk type heeft zijn plaats in de classificatie.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld § 2. Algemene omschrijving van de functie van superviserende magazijnmedewerker § 2.1. De superviserende magazijnmedewerker werkt zelfstandig en is polyvalent. § 2.2. Hij heeft een diep inzicht in de totale werking van het magazijn, de samenhang van de verschillende processen en de impact van de activiteiten onder zijn verantwoordelijkheid op de werking van het magazijn. § 2.3. Hij maakt gebruik van hulpmiddelen waarvan het gebruik moet worden aangeleerd aan de hand van een formele opleiding en training op de werkvloer. Het correct toepassen van het hulpmiddel vereist inzicht in de werking ervan en vereist interpretatie van gegevens of omstandigheden (bijvoorbeeld : heftruck, reachtruck, bepaalde computerapplicaties zoals software pakketten voor magazijnbeheer en geautomatiseerde systemen,...). § 3. Kernactiviteiten § 3.1. Kernactiviteiten van toepassing op alle superviserende magazijnfuncties. 1. Administratie - opmaken van verslagen i.v.m. de uitgevoerde werkzaamheden, ondervonden problemen...; - opmaken van verzendingsdocumenten; - aftekenen van ontvangstdocumenten; - data ingeven in systeem van behandelde goederen; -... 2. Kwaliteitszorg : - instaan voor de kwaliteit van het eigen werk EN het werk van de magazijnmedewerkers en/ of ploegbazen; - grondig kennen van de kwaliteitseisen in verband met verpakking, stapelen, en ordenen van goederen,...; - uitvoeren van steekproeven op de kwaliteit van de goederenbehandeling (juiste verpakking, juiste hoeveelheid, geen beschadiging,...). 3. Veiligheid : - grondig kennen, toepassen en aanleren van de veiligheidsregels (zowel wettelijke als bedrijfseigen) EN erover waken dat ook de magazijnmedewerkers en/of ploegbazen zich houden aan de veiligheidsregels; -... 4. Onderhoud van de werkplek en/of magazijn : - opruimen van de eigen werkplek; - erop toezien dat de magazijnmedewerkers en/of ploegbazen hun werkplek onderhouden; - oog hebben voor veiligheid; -... § 3.2. Bijkomende kernactiviteiten specifiek voor typen 1 en 2 (aansturen van een ploeg) : 1. Coördinatie ploeg van magazijnmedewerkers : - verdelen van de uit te voeren werkzaamheden onder de leden van zijn ploeg; - controleren van de correcte uitvoering van het fysisch behandelen van de goederen; - bemiddelen bij conflicten tussen ploegleden en bij nood aan disciplinaire maatregelen dit doorgeven en hierover adviseren aan het hoofd van het magazijn; - opleiden en begeleiden van nieuwe medewerkers in de ploeg; - begeleiden van medewerkers bij functioneringsproblemen; -... 2. Rapporteren : - op regelmatige basis aan het hoofd van het magazijn rapporteren over de stand van zaken; - bij problemen die de ploeg overstijgen dadelijk het hoofd van het magazijn verwittigen. § 3.3. Bijkomende kernactiviteit specifiek voor type 3 (hoofd van een klein magazijn) : 1. Coördinatie van alle magazijnmedewerkers : - verdelen van de uit te voeren werkzaamheden onder de magazijnmedewerkers; - controleren van de correcte uitvoering van het fysisch behandelen van de goederen; - bemiddelen bij conflicten tussen magazijn-medewerkers; - opleiden en begeleiden van nieuwe medewerkers; - begeleiden van medewerkers bij functioneringsproblemen; -... 2. Coördinatie magazijnwerkzaamheden : - organiseren van het magazijn, de magazijnindeling en de werkprocessen die moeten worden gevolgd; - organiseren van inventarisatietellingen; - continu bijhouden van magazijnbewegingen; - opvolgen van het magazijnbudget; - verzekeren dat de medewerkers te alle tijde op de hoogte zijn van nieuwe regels, specifieke opdrachten...; -... 3. Verbetering magazijnwerking : - voorstellen doen ter verbetering van de organisatie van het magazijn; - begeleiden van de implementatie van verbeteringsacties/projecten. 4. Rapporteren : - op regelmatige basis aan de bedrijfsleiding rapporteren over de stand van zaken in het magazijn; - bij problemen steeds de bedrijfsleiding informeren en adviseren over mogelijke oplossingen. § 3.4. Bijkomende kernactiviteiten specifiek voor type 4 (hoofd van een groot magazijn) : 1. Coördinatie ploegbazen : - dagelijks ontvangen van werkorders vanuit de administratie, bepalen van prioriteiten en verdelen en bespreken met de ploegbazen; - opmaken van verlofregelingen voor al het magazijnpersoneel; - ondersteunen van de ploegbazen bij problemen i.v.m personeelsbezetting, functioneringsproblemen; -... 2. Coördinatie magazijnwerkzaamheden : - organiseren van het magazijn, de magazijnindeling en de werkprocessen die moeten worden gevolgd; - organiseren van inventarisatietellingen; - continu bijhouden van magazijnbewegingen; - opvolgen van het magazijnbudget; - verzekeren dat de medewerkers te allen tijde op de hoogte zijn van nieuwe regels, specifieke opdrachten,... 3. Verbetering magazijnwerking : - voorstellen doen ter verbetering van de organisatie van het magazijn; - begeleiden van de implementatie van verbeteringsacties/projecten. 4. Rapporteren : - op regelmatige basis aan de bedrijfsleiding rapporteren over de stand van zaken in het magazijn; - bij problemen steeds de bedrijfsleiding informeren en adviseren over mogelijke oplossingen. § 4. Typisch profiel/vaardigheden - meerdere jaren magazijnervaring; - leidinggevende vaardigheden; - heftruck en/of reachtruck opleiding (goed en veilig een heftruck/reachtruck kunnen besturen); - motorisch vermogen en ruimtelijk inzicht is cruciaal; - diep inzicht in de werking en samenhang van het volledige magazijn; - communicatief zijn; - kunnen uitleggen van basisboodschappen, bijvoorbeeld, aan chauffeurs; - stressbestendig.

Art. 6.De functie van kwaliteitscontroleur § 1. Algemene omschrijving van de functie van kwaliteitscontroleur De kwaliteitscontroleur houdt zich bezig met het organiseren en uitvoeren van diverse operationele inspecties teneinde de kwaliteit van de activiteiten en eventueel gestockeerde goederen in de verschillende stadia van de goederenbehandeling te controleren en op basis hiervan input te geven voor verbeteringen.

Hij heeft een diep inzicht in de totale werking van het magazijn, de samenhang van de verschillende processen en de werking en activiteiten van het bedrijf in het algemeen.

Hij is op de hoogte van alle kwaliteitsvoorschriften die gelden in het bedrijf en die opgelegd zijn door het hoofdkantoor.

Hij is op de hoogte van wettelijke richtlijnen en bepalingen bijvoorbeeld over manier van verpakken van bepaalde goederen.

Hij werkt zelfstandig, organiseert zelf zijn activiteiten en coördineert deze met de verschillende diensten. § 2. Kernactiviteiten van de kwaliteitscontroleur 1. Uitvoeren van spotchecks op de kwaliteit van het geleverde werk.2. Organiseren en uitvoeren van interne controles.3. Organiseren en uitvoeren van bijzondere stocktellingen en controles.4. Deelnemen aan kwaliteitsbesprekingen met de betrokken teams/personen over de oorzaken van de vastgestelde tekortkomingen teneinde zijn/haar interpretatie hierop te kunnen geven en voorstellen te doen ter verbetering.5. Opmaken van verslagen over de uitgevoerde controles, testen en resultaten hiervan.6. Verzamelen van het nodige bewijsmateriaal bij vaststelling van schade aan inkomende goederen om schadedossiers te vermijden. 7. Onderzoeken van klachten bijvoorbeeld in verband met schade aan verpakking van verzonden goederen, verkeerde inhoud van verzonden dozen,... 8. Op basis van vaststellingen, voorstellen doen ter verbetering van de magazijnorganisatie. § 3. Typisch profiel/vaardigheden - meerdere jaren magazijnervaring; - kan werken met pc, internet, e-mail,...; - diep inzicht in de volledige werking en samenhang van het magazijn; - zeer accuraat en nauwkeurig; - goede communicatievaardigheden.

Art. 7.De functie van klusjesman (m/v) § 1. Algemene omschrijving van de functie van klusjesman Op basis van duidelijk omschreven werkopdrachten, voert de klusjesman eenvoudige vooral manuele taken uit in verband met onderhoudswerken aan gebouwen en infrastructuur.

Hij moet een beperkt aantal permanente werk-instructies en regels kunnen begrijpen en toepassen en eenvoudige werkgereedschappen hanteren.

Hij voert vooral manuele handelingen uit die een fysische handigheid vereisen en op korte tijd kunnen aangeleerd worden.

Hij kan ingezet worden binnen verschillende werkplaatsen/afdelingen.

De functie van klusjesman beoogt het onderhouden van de infrastructuur en staat los van de magazijnactiviteiten en slaat onder andere op lampen vervangen, schilderen, loodgieterij, enz. § 2. Kernactiviteiten van de klusjesman 1. Op zelfstandige wijze, uitvoeren van specifieke opdrachten op basis van instructies betreffende WAT moet worden gedaan;HOE dit te doen is volledig vrij te bepalen door de functie. 2. Verrichten van vooral eenvoudige manuele handelingen zoals plaatsen, monteren, herstellen, hangen, verhuizen, en dergelijke. 3. Uitvoeren van werkvoorbereidingen zoals het verzamelen van het materiaal, het transport naar de werkplek en het treffen van de nodige schikkingen (bijvoorbeeld, afbakeningen, afscherming,...) om het werk te kunnen beginnen. 4. Opruimen van de werkplek in propere en veilige staat, na het beëindigen van het werk. 5. Gebruiken van een aantal "klassieke" handgereedschappen (bijvoorbeeld, boormachine, zaagmachine, schroevendraaiers, enz.). 6. Onmiddellijk signaleren van elk probleem aan zijn chef.7. Uitvoeren van een eenvoudige (meestal korte schriftelijke aantekeningen) rapporteringadministratie.8. Kennen en toepassen van de veiligheidsvoorschriften. § 3. Typisch profiel/vaardigheden van de klusjesman - geen ervaring vereist; - in staat om fysieke arbeid te verrichten en eenvoudige instructies te begrijpen; - "plantrekker" zijn; - nauwkeurig en correct kunnen werken; - oog voor orde, netheid en veiligheid.

Art. 8.De functie van schoonmaker § 1. Algemene omschrijving van de functie van schoonmaker De schoonmaker houdt zich bezig met het schoonmaken van kantoren en/of magazijn waar netheid en hygiëne zeker vereist zijn en dit volgens een vast stramien.

Hij werkt met gebruikelijke huishoud- en reinigingsmiddelen.

Hij reinigt/onderhoudt niet voor het bedrijf belangrijke apparatuur, zoals testapparatuur, servers, gesofisticeerde instrumenten,...

Hij kan werken aan de hand van onderhoudsmachines, bijvoorbeeld machine vloerreiniging § 2. Kernactiviteiten van de schoonmaker 1. Afstoffen van meubilair, stofzuigen, reinigen van tapijten, schrobben van vloeren en wanden al dan niet machinaal.2. Reinigen van kleedkamers, wc's, douches, enz.3. Zorgen voor voldoende voorraad en de goede staat van de schoonmaakmiddelen, zo nodig bij bestellen in het magazijn.4. Vervangen van handdoeken en aanvullen van toiletpapier, zeep en ontsmettingsmiddel.5. Leegmaken van vuilbakken en verwijderen van afval volgens de afspraken.6. Signaleren van tekorten en andere vastgestelde onregelmatigheden aan de chef.7. Afhankelijk van de dagelijkse werkverdeling, kan deze functie ook worden ingezet in een andere functie op de vloer of nevenactiviteiten uitvoeren vb.koffie zetten, vergaderzaal klaarmaken,... § 4. Typisch profiel/vaardigheden - geen ervaring vereist; - in staat om fysieke arbeid te verrichten en eenvoudige instructies te begrijpen; - nauwkeurig en correct kunnen werken met oog voor orde, netheid en veiligheid.

Art. 9.De functieclassificatie toepasselijk op het garagepersoneel is vastgesteld door de collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het Paritair Comité voor de garageondernemingen.

Art. 10.De partijen komen overeen een sectorale functieclassificatiecommissie op te richten, die belast zal zijn met : - de procedures die moeten gevolgd worden bij de invoering van de functieclassificatie in de onderneming; - het evalueren en actualiseren van het functiehandboek; - de procedures die moeten gevolgd worden in geval de werknemer van oordeel is dat de werkgever zijn functie verkeerd heeft ingeschaald; - de koppeling van de lonen aan de sectorale functieclassificatie/voorstellen. HOOFDSTUK III. - Geldigheidsduur

Art. 11.Deze collectieve arbeidsovereenkomst trudt in werking op 31 december 2005 en is gesloten voor onbepaalde duur.

Zij kan door elk van de contracterende partijen worden opgezegd. Deze opzegging moet minstens drie maanden op voorhand geschieden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het vervoer, die zonder verwijl de betrokken partijen in kennis zal stellen. De termijn van drie maanden begint te lopen vanaf de datum van verzending van bovengenoemde aangetekende brief.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 augustus 2012.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

^