Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 10 januari 2025

Besluit van het afdelingshoofd Sociale Economie en Werkbaar Werk houdende de subdelegatie van sommige bevoegdheden aan de diensthoofden van het Departement Werk en Sociale Economie

bron
vlaamse overheid
numac
2024011843
pub.
10/01/2025
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 NOVEMBER 2024. - Besluit van het afdelingshoofd Sociale Economie en Werkbaar Werk houdende de subdelegatie van sommige bevoegdheden aan de diensthoofden van het Departement Werk en Sociale Economie

Werk, Economie, Wetenschap, Innovatie, Landbouw en Sociale Economie


Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - het besluit van de Vlaamse Regering van 2 oktober 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 02/10/2019 pub. 18/10/2019 numac 2019014947 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering sluiten tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 5 augustus 2024; - het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 30/10/2015 pub. 24/11/2015 numac 2015036338 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de hoofden van de departementen en van de intern verzelfstandigde agentschappen sluiten tot regeling van de delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de hoofden van de departementen en van de intern verzelfstandigde agentschappen, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2024; - het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 03/06/2005 pub. 22/09/2005 numac 2005036144 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie type besluit van de vlaamse regering prom. 03/06/2005 pub. 20/07/2005 numac 2005035804 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de criteria, de voorwaarden en de nadere regels voor het verlenen van subsidies met betrekking tot het VESOC-actieplan « 2005 Evenredige arbeidsdeelname en diversiteit » sluiten met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 juni 2024; - het ministerieel besluit van 12 mei 2021Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 12/05/2021 pub. 18/05/2021 numac 2021041514 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2021 betreffende de toekenning van een bijkomende tegemoetkoming ten gunste van de inrichtingen die per beslissing zijn getroffen in het kader van de crisis in verband met het coronavirus COVID-19 type ministerieel besluit prom. 12/05/2021 pub. 25/05/2021 numac 2021020955 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot verlenging van het ministerieel besluit van 14 september 2020 betreffende de privé- en publieke activiteiten van culturele, maatschappelijke, festieve, folkloristische, sportieve en recreatieve aard type ministerieel besluit prom. 12/05/2021 pub. 25/05/2021 numac 2021020960 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit houdende ambtelijke erkenning van de extreem ongevoelige springstoffen type ministerieel besluit prom. 12/05/2021 pub. 20/05/2021 numac 2021020949 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Ministerieel besluit tot toekenning van een vaste vergoeding aan bepaalde personeelsleden van de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid die zijn gedetacheerd bij de Permanente Vertegenwoordiging van België bij de Europese Unie type ministerieel besluit prom. 12/05/2021 pub. 19/07/2021 numac 2021031805 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit waarbij de gehele Sint-Petrus-en-Pauluskerk te Waasten, met inbegrip van de onroerende goederen door inlijving en door bestemming, alsmede bepaalde cultuurgoederen, wegens hun architectonische, artistieke, gedenkwaardige en technische belangen, die voldoen aan de criteria van authenticiteit, integriteit, representativiteit en zeldzaamheid, als monument worden aangewezen type ministerieel besluit prom. 12/05/2021 pub. 21/05/2021 numac 2021041431 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Ministerieel besluit tot wijziging van de lijst gevoegd bij het koninklijk besluit van 1 februari 2018 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van farmaceutische specialiteiten type ministerieel besluit prom. 12/05/2021 pub. 21/05/2021 numac 2021041422 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Ministerieel besluit tot wijziging van de lijst gevoegd bij het koninklijk besluit van 1 februari 2018 tot vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen in de kosten van farmaceutische specialiteiten sluiten tot delegatie van bepaalde bevoegdheden aan de leidend ambtenaar van het Departement Werk en Sociale Economie; - het besluit van de secretaris-generaal van 13 november 2024 houdende de subdelegatie van sommige bevoegdheden aan de afdelingshoofden en het diensthoofd Diensten van de Secretaris-generaal van het Departement Werk en Sociale Economie.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: Met het oog op een doeltreffende en efficiënte vervulling van de opdrachten van het Departement Werk en Sociale Economie, is het noodzakelijk om sommige beslissingsbevoegdheden te delegeren aan personeelsleden van de Afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk van het Departement Werk en Sociale Economie.

HET AFDELINGSHOOFD SOCIALE ECONOMIE EN WERKBAAR WERK VAN HET DEPARTEMENT WERK EN SOCIALE ECONOMIE BESLUIT:

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de personeelsleden van de Afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk van het Departement Werk en

Sociale Economie van het Vlaams ministerie van Werk en Sociale Economie.

Art. 2.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° minister: de Vlaamse minister, bevoegd voor het tewerkstellingsbeleid en de sociale economie;2° secretaris-generaal: de secretaris-generaal van het Departement Werk en Sociale Economie;3° afdelingshoofd: het hoofd van de Afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk van het Departement Werk en Sociale Economie;4° diensthoofd Sociale Economie: het diensthoofd van de dienst Sociale Economie van de Afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk van het Departement Werk en Sociale Economie;5° diensthoofd Werkbaar Werk: het diensthoofd van de dienst Werkbaar Werk van de Afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk van het Departement Werk en Sociale Economie;6° diensthoofd Ondersteuning: het diensthoofd van de dienst Ondersteuning van de afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk van het Departement Werk en Sociale Economie;7° coördinator Financiën en Begroting: de coördinator Financiën en Begroting van de diensten Sociale Economie, Ondersteuning en Werkbaar Werk van de Afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk van het Departement Werk en Sociale Economie.

Art. 3.De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden worden uitgeoefend met inachtname van de voorwaarden bepaald in relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders, richtlijnen en beslissingen.

De bij dit besluit aan de diensthoofden gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen enkel uitgeoefend worden voor de aangelegenheden die tot de kerntaken van de betrokken dienst behoren en die binnen de grenzen van de kredieten en middelen die onder het beheer van de dienst in kwestie ressorteren.

Art. 4.Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde materies expliciet gedelegeerd wordt, omvat die delegatie: 1° de beslissingen in het kader van de voorbereiding en de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;2° de beslissingen van ondergeschikt belang of van aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken. HOOFDSTUK 2. - Algemene delegaties

Art. 5.De diensthoofden hebben voor wat betreft het personeel van de dienst de bevoegdheid om regularisaties van werktijdregelingen goed te keuren, evenals verlof toe te staan, met uitzondering van regularisaties met financiële gevolgen. De krachtens een gunstregime geweigerde verloftijdregelingen worden ter beoordeling aan de secretaris-generaal voorgelegd.

Art. 6.Het diensthoofd vermeld in artikel 2, heeft de bevoegdheid tot: 1° het voeren van de dagelijkse briefwisseling, met uitzondering van die gericht aan het Rekenhof, de Inspectie van Financiën, Audit Vlaanderen of aan de minister;2° het in ontvangst nemen van gewone en aangetekende zendingen, met uitzondering van dagvaardingen;3° het eensluidend verklaren en afleveren van uittreksels en afschriften van documenten die verband houden met de taken van hun dienst;4° het goedkeuren van de besluiten betreffende de toekenning van voorschotten en saldi. HOOFDSTUK 3. - Specifieke delegaties Afdeling 1. - Bevoegdheden van het diensthoofd Sociale Economie


Art. 7.§ 1. Het diensthoofd Sociale Economie vermeld in artikel 2 is bevoegd om in het kader van maatwerk bij collectieve inschakeling, maatwerk bij individuele inschakeling, de lokale diensteneconomie, arbeidsmatige activiteiten werk en sociale economie en de Vlaamse Intersectorale akkoorden de volgende opdrachten uit te oefenen met betrekking tot de beslissingsbevoegdheden die aan hem gedelegeerd zijn binnen de kredieten en de middelen die onder het beheer van zijn dienst vallen in verband met de uitvoering van de begroting, waarbij de kredieten enkel betrekking hebben op de beleidskredieten: 1° het nemen van beslissingen met betrekking tot het aangaan van verbintenissen;2° het nemen van vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen, uitgaven en betalingen, met inbegrip van de ondertekening van de vastleggings- en ordonnanceringsdocumenten;3° vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten. § 2. Het diensthoofd Sociale Economie is bevoegd om de volgende opdrachten uit te oefenen met betrekking tot de materies waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de Vlaamse minister, de secretaris-generaal of een ander orgaan berust, en voor zover deze binnen de kredieten en middelen onder het beheer van zijn dienst vallen: 1° het nemen van administratieve beslissingen;2° het stellen van administratieve handelingen, met inbegrip van de ondertekening van de vastleggings- en ordonnanceringsdocumenten die in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de Vlaamse minister, de secretaris-generaal of een ander orgaan. § 3. Het diensthoofd treedt in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, de betrouwbaarheid van de financiële en beheersrapportering en de bescherming van de te hun toegewezen activa, op als inhoudelijk ordonnateur voor zijn dienst. § 4. Het diensthoofd organiseert voor zijn dienst het risicobeheer dat verbonden is aan de ontvangsten- en uitgavencyclus. § 5. De bevoegdheden, vermeld in paragraaf 1, 2, 3 en 4 gelden onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus van het systeem van interne controle. Afdeling 2. - Bevoegdheden van het diensthoofd Ondersteuning


Art. 8.§ 1. Het diensthoofd Ondersteuning vermeld in artikel 2 is bevoegd om in het kader van de collectieve dienstverlening voor de sociale economie-ondernemingen, financiële ondersteuning op maat (waaronder Vlaams participatiefonds voor de sociale economie en het Sociaal Investeringsfonds), managementadvies, innovatiesteun, het bevorderen van de sociale economie en het maatschappelijk verantwoord ondernemen, de regierol van gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie, de wetenschappelijk onderbouwde managementopleidingen en onderzoek op het vlak van de sociale economie en het maatschappelijk verantwoord ondernemen, de activiteitencoöperaties, de startende sociale-economieondernemingen, de infrastructuursubsidies voor beschutte werkplaatsen de volgende opdrachten uit te oefenen met betrekking tot de beslissingsbevoegdheden die aan hem gedelegeerd zijn binnen de kredieten en de middelen die onder het beheer van zijn dienst vallen in verband met de uitvoering van de begroting, waarbij de kredieten enkel betrekking hebben op de beleidskredieten: 1° het nemen van beslissingen met betrekking tot het aangaan van verbintenissen;2° het nemen van vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen, uitgaven en betalingen, met inbegrip van de ondertekening van de vastleggings- en ordonnanceringsdocumenten;3° vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten. § 2. Het diensthoofd Ondersteuning is bevoegd om de volgende opdrachten uit te oefenen met betrekking tot de materies waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de Vlaamse minister, de secretaris-generaal of een ander orgaan berust, en voor zover deze binnen de kredieten en middelen die onder het beheer van zijn dienst vallen: 1° het nemen van administratieve beslissingen;2° het stellen van administratieve handelingen, met inbegrip van de ondertekening van de vastleggings- en ordonnanceringsdocumenten die in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de Vlaamse minister, de secretaris-generaal of een ander orgaan. § 3. Het diensthoofd Ondersteuning is bevoegd om operationele beslissingen te nemen in uitvoering van de reglementering aangaande de maatregelen vermeld in hoofdstuk 8 van het decreet van 17 februari 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/02/2012 pub. 26/03/2012 numac 2012035299 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen sluiten betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen. § 4. Het diensthoofd treedt in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, de betrouwbaarheid van de financiële en beheersrapportering en de bescherming van de te hun toegewezen activa, op als inhoudelijk ordonnateur voor zijn dienst. § 5. Het diensthoofd organiseert voor zijn dienst het risicobeheer dat verbonden is aan de ontvangsten- en uitgavencyclus. § 6. De delegaties, vermeld in paragraaf 1, 2, 3 en 4 gelden onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus van het systeem van interne controle. Afdeling 3. - Bevoegdheden van het diensthoofd Werkbaar Werk


Art. 9.§ 1. Het diensthoofd Werkbaar Werk vermeld in artikel 2 is bevoegd om in het kader van de aanmoedigingspremies en het Vlaams zorgkrediet de volgende opdrachten uit te oefenen met betrekking tot de beslissingsbevoegdheden die aan hem gedelegeerd zijn binnen de kredieten en de middelen die onder het beheer van zijn dienst vallen in verband met de uitvoering van de begroting, waarbij de kredieten enkel betrekking hebben op de beleidskredieten: 1° het nemen van beslissingen met betrekking tot het aangaan van verbintenissen;2° het nemen van vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen, uitgaven en betalingen, met inbegrip van de ondertekening van de vastleggings- en ordonnanceringsdocumenten;3° vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten. § 2. Het diensthoofd Werkbaar Werk is bevoegd om de volgende opdrachten uit te oefenen met betrekking tot de materies waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de Vlaamse minister, de secretaris-generaal of een ander orgaan berust, en voor zover deze binnen de kredieten en middelen die onder het beheer van zijn dienst vallen: 1° het nemen van administratieve beslissingen;2° het stellen van administratieve handelingen, met inbegrip van de ondertekening van de vastleggings- en ordonnanceringsdocumenten die in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de Vlaamse minister, de secretaris-generaal of een ander orgaan. § 3. Het diensthoofd treedt in het kader van de ontvangsten- en uitgavencyclus, de betrouwbaarheid van de financiële en beheersrapportering en de bescherming van de te hun toegewezen activa, op als inhoudelijk ordonnateur voor zijn dienst. § 4. Het diensthoofd organiseert voor zijn dienst het risicobeheer dat verbonden is aan de ontvangsten- en uitgavencyclus. § 5. De delegaties, vermeld in paragraaf 1, 2, 3 en 4 gelden onverminderd de bevoegdheden en opdrachten van andere actoren in de ontvangsten- en uitgavencyclus van het systeem van interne controle. Afdeling 4. - Bevoegdheden van de coördinator Financiën en Begroting


Art. 10.De coördinator Financiën en Begroting is bevoegd om de goedkeuring van vastleggingen en betalingen uit te voeren voor de materies van de dienst Ondersteuning, de dienst Sociale Economie en de dienst Werkbaar Werk.

HOOFDSTUK 4. - Gemeenschappelijke bepalingen

Art. 11.De bij dit besluit verleende bevoegdheden aan het diensthoofd of aan de coördinator Financiën en Begroting worden tevens verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van het ambt van de titularis is gelast of dat hem vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering. In dit geval ondertekent dit personeelslid met vermelding van zijn graad door middel van de formule "voor het diensthoofd, afwezig" of "voor de coördinator afwezig".

Art. 12.Het diensthoofd Sociale Economie, het diensthoofd Ondersteuning en het diensthoofd Werkbaar Werk subdelegeren de hiervoor in aanmerking komende gedelegeerde bevoegdheden, na overleg met het afdelingshoofd, aan personeelsleden van hun dienst tot op het meest functionele niveau.

Elke subdelegatie wordt meegedeeld aan het Rekenhof en aan de minister.

De subdelegaties worden vastgesteld in een besluit waarvan een afschrift aan de secretaris-generaal wordt bezorgd.

Art. 13.De gedelegeerden nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende bevoegdheden.

Het gebruik van de verleende bevoegdheden kan door het afdelingshoofd nader worden geregeld bij eenvoudige beslissing onder de vorm van een dienstorder, nota of emailbericht.

Het gebruik van de verleende bevoegdheden kan door het afdelingshoofd worden onderworpen aan een periodieke rapportering.

Art. 14.Het afdelingshoofd kan te allen tijde, bij eenvoudige beslissing, de verleende bevoegdheden tijdelijk, geheel of gedeeltelijk opheffen.

In voorkomend geval worden de beslissingen over de aangelegenheden waarvoor de delegatie tijdelijk werd opgeheven, genomen door het afdelingshoofd.

Art. 15.Het besluit van het afdelingshoofd Sociale Economie en Werkbaar Werk van 31 mei 2021 houdende de subdelegatie van sommige bevoegdheden aan de diensthoofden van het Departement Werk en Sociale Economie wordt opgeheven.

Art. 16.Dit besluit treedt in werking op 21 november 2024.

Brussel, 21 november 2024.

Het afdelingshoofd Sociale Economie en Werkbaar Werk van het Departement Werk en Sociale Economie, V. MOENS


^