Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 20 juli 2015

Projectoproep Nationale projectfinanciering 2016 voor opvang en vrijwillige terugkeer INLEIDING Het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers is een instelling van openbaar nut. Fedasil staat onder de voogdij van de Staats(...) Fedasil heeft als opdracht materiële hulp te verlenen aan asielzoekers en aan andere categorieën va(...)

bron
federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers
numac
2015011294
pub.
20/07/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERAAL AGENTSCHAP VOOR DE OPVANG VAN ASIELZOEKERS


Projectoproep Nationale projectfinanciering 2016 voor opvang en vrijwillige terugkeer INLEIDING Het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers (Fedasil) is een instelling van openbaar nut. Fedasil staat onder de voogdij van de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie.

Fedasil heeft als opdracht materiële hulp te verlenen aan asielzoekers en aan andere categorieën van vreemdelingen die eveneens recht hebben op opvang. Fedasil organiseert hiertoe, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en beheert de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de NBMV). Het Agentschap coördineert ook de programma's voor vrijwillige terugkeer en draagt, tenslotte, bij tot het uitwerken en voorbereiden van een coherent opvangbeleid.

ALGEMEEN KADER Krachtens art. 62 van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen type wet prom. 12/01/2007 pub. 19/10/2007 numac 2007000860 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen kan "het Agentschap [...] aan partners de taak toevertrouwen om aan begunstigden van de opvang materiële hulp te verstrekken zoals voorzien in deze wet. [...] Met het oog hierop sluit het Agentschap overeenkomsten af." Krachtens art. 54 en 58 van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen type wet prom. 12/01/2007 pub. 19/10/2007 numac 2007000860 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen ziet het "Agentschap erop toe dat de begunstigde van de opvang toegang krijgt tot een programma voor vrijwillige terugkeer [...].

Hiertoe kan het Agentschap [...] overeenkomsten afsluiten met derden".

Deze projectoproep verschijnt in het kader van de wettelijke bepalingen betreffende de materiële hulp die wordt toegekend aan begunstigden van de opvang voorzien in de wet en van de doelstellingen vastgelegd in de algemene beleidsnota inzake de opvang van asielzoekers en andere begunstigden van opvang.

De ingediende projecten dienen te beantwoorden aan de huidige noden in het opvangnetwerk en de noden omtrent vrijwillige terugkeer. De prioriteit van het Agentschap zal hierbij uitgaan naar die projecten die meer specifiek beantwoorden aan noden van het nieuwe opvangmodel, die tegemoet komen aan de opvangnoden van specifieke doelgroepen (doelgroepenbeleid), die inspelen op de informatisering van het netwerk (via Match-IT) of die een relevante studie betreffen met betrekking tot één van de bevoegdheidsdomeinen van het Agentschap. Het sluiten van overeenkomsten betreffende de projecten die voortkomen uit deze projectoproep kan slechts plaatsvinden na formele goedkeuring door de verschillende betrokken instanties.

In 2016 kan een bedrag van € 1.021.574 (waarvan ca. € 100.000 voor projecten inzake vrijwillige terugkeer) worden toegekend onder voorbehoud van goedkeuring van de Fedasil begroting 2016. Het Selectiecomité bepaalt de door Fedasil gefinancierde projecten binnen de grenzen van de daarvoor toegekende budgetten voor het jaar 2016.

Enkel de projecten die voldoen aan de onderstaande voorwaarden komen in aanmerking.

PRIORITEITEN VAN DE PROJECTOPROEP 2016 De hierna genoemde prioriteiten, die in willekeurige volgorde worden vermeld, werden goedgekeurd door het Directiecomité en de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie.

PRIORITEIT I : Tegemoetkomen aan de specifieke opvangnoden en behoeften van kwetsbare doelgroepen : 1/ medische doelgroepen - Creëren van opvang en aangepaste begeleiding voor zwaar zieke personen in lokale opvanginitiatieven in centrumsteden (aanwezigheid ziekenhuizen met sterk uitgebouwde faciliteiten bv. dialyse, chemo-radio therapie, ...) en het uitbouwen van de nodige samenwerkingsverbanden met de diverse externe zorgverstrekkers; - Faciliteren van residentiële opvang in externe zorginstellingen voor chronisch zwaar hulpbehoevende opvangbegunstigden; - Faciliteren van de toeleiding naar psychiatrische zorg voor minderjarigen (uit families of NBMV) 2/ sociaal kwetsbare doelgroepen - Organiseren van een `buddy systeem' (van vrijwilligers) voor kwetsbare opvangbegunstigden; - Bieden van omkadering aan opvangstructuren in het identificeren en adequaat begeleiden van personen die folteringen hebben ondergaan, zijn verkracht of aan ernstige vormen van psychologisch, fysiek of seksueel geweld zijn blootgesteld; - Versterken van de psychosociale omkadering van bewoners in opvangstructuren (organiseren van psychosociale activiteiten); - Creëren van een geïntegreerde aanpak inzake intra familiaal geweld met toeleiding naar het regulier netwerk (mediatie, noodopvang, time-out plaatsen); - Voorzien van een aangepaste begeleiding van de opvangbegunstigden met een verslavingsproblematiek; - Voorzien in een onderwijsbegeleiding voor opvangstructuren met kortverblijvers. 3/ niet begeleide minderjarigen - Faciliteren en/of te organiseren van pleegzorg voor NBMV met nood aan een verblijf in familieverband (in de vorm van een pilootproject); - Aanbieden van crisisplaatsen met een alternatief pedagogisch project voor NBMV met problematisch gedrag; - Creëren van crisisopvang voor NBMV met specifieke behoeften (geïdentificeerd door de OOC's of structuren van 2de fase) in structuren erkend door de Integrale Jeugdhulp (IJH). Deze tijdelijke opvang heeft als doel de jongere grondig te observeren met het oog op doorverwijzing naar gespecialiseerde begeleiding (IJH) of re-integratie in het Fedasil netwerk (in de vorm van een pilootproject); - Aanbieden van korte, praktijkgerichte opleidingsmodules aan uitgeprocedeerde NBMV ouder dan 17 jaar. 4/ gedragsproblematiek (volwassen) - Versterken van de crisisopvang (time-out) voor volwassen met problematisch gedrag in de opvangstructuur. 5/ ondersteuning medewerkers op het terrein - Ondersteunen van medewerkers op het terrein bij de opvang en de begeleiding van kwetsbare doelgroepen (vrouwen ouderen, (>65j), slachtoffers mensenhandel, slachtoffers van een zwaar psychologisch, fysiek of seksueel trauma) door het uitwerken van begeleidingsmethodieken en begeleidingstrajecten. Alsook bieden van de nodige ondersteuning aan de medewerkers bij de eigenlijke implementatie van deze instrumenten.

PRIORITEIT II : Inspelen op noden ikv de implementatie van het nieuwe opvangmodel binnen het opvangnetwerk : 1/ niet-begeleide minderjarigen - Aanbieden van transitieplaatsen en begeleiding voor zeer kwetsbare erkende NBMV die over onvoldoende autonomie beschikken om zelfstandig de overgang te maken naar de maatschappelijke dienstverlening; - Ondersteunen van NBMV in de zoektocht naar eigen huisvesting ikv hun overgang naar de maatschappelijke dienstverlening. 2/ volwassenen - Aanreiken van een methodologie en tools aan de individuele opvangstructuren om hen te ondersteunen bij de begeleiding van bewoners met een verblijfstitel of een hoge kans op erkenning ( faciliteren van de toegang tot de woningmarkt, arbeidsmarkt, opleidingen, taalverwerving tijdens hun transitiefase). Een bijzondere focus ligt hierbij op kwetsbare groepen (bijv. medische problematiek,...); - Voorzien in aangepaste juridische opleidingen voor terreinwerkers in de individuele opvangstructuren.

PRIORITEIT III : Informatisering van het opvangnetwerk : - Begeleiden van opvangoperatoren bij het veranderingsproces in het kader van de informatisering van het beheer van het opvangnetwerk (Match-IT).

PRIORITEIT IV : Uitvoeren van studies : - Het opzetten en realiseren van studies die inspelen op de noden van het terrein en dit binnen de verschillende bevoegdheidsdomeinen van het Agentschap (opvang, vrijwillige terugkeer, resettlement, communicatie).

VOORWAARDEN VOOR SUBSIDI"RING - Fedasil financiert geen organisaties, maar activiteiten. Aanvragen die er uitsluitend op gericht zijn de werking van de organisatie te versterken, worden als structureel beschouwd en worden bijgevolg niet in overweging genomen; - Zijn uitgesloten van de projectoproep : kandidaat-organisaties - die een bedrijf met winstoogmerk exploiteren; - die zich in staat van faillissement bevinden of het voorwerp zijn van een faillissementsprocedure, een procedure van schikking, van vereffening of stopzetting van de activiteiten, of zich in een gelijkaardige situatie bevinden; - die het voorwerp zijn geweest van een in kracht van gewijsde gegaan vonnis voor elk strafbaar feit dat invloed heeft op hun moraliteit, omwille van fraude, corruptie, deelname aan een criminele organisatie of elke andere onwettige activiteit die de financiële belangen van de Staat schaadt; - die niet voldoen aan hun sociale en fiscale verplichtingen overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen; - die, in het kader van een andere procedure voor toekenning van subsidies, ernstig in gebreke zijn gesteld wegens niet-nakoming van de contractuele verplichtingen; - die, in het kader van deze subsidieaanvraag, geconfronteerd worden met een belangenconflict; - Om ontvankelijk te worden verklaard, moet het project dat wordt ingediend door de kandidaat-organisatie voldoen aan de volgende voorwaarden : - beantwoorden aan de huidige noden in het opvangnetwerk; - zich richten op de begunstigden van de opvang en vrijwillige terugkeer zoals vastgelegd in artikel 2, 54 en 58 van de wet van 12 januari 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/01/2007 pub. 07/05/2007 numac 2007002066 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen type wet prom. 12/01/2007 pub. 19/10/2007 numac 2007000860 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen sluiten betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen.; - uitgewerkt zijn in België; - niet-lucratief zijn van aard. In het budget moeten de eventuele inkomsten worden opgenomen die gegenereerd worden bij de uitvoering van een gesubsidieerd project. In dit geval gaat het in principe om ontvangsten die gegenereerd worden tijdens de periode van de overeenkomst (verkoop, verhuur, verlenen van diensten, uitgaven voor inschrijvingen,...) - Om ontvankelijk te worden verklaard, moet het kandidatuurdossier dat wordt ingediend door de kandidaat-organisatie voldoen aan de volgende voorwaarden : - ingediend zijn binnen de vastgestelde termijn en in de, door deze projectoproep, voorgeschreven vorm; - ingediend zijn middels het standaardformulier voor subsidieaanvraag opgesteld door Fedasil; - alle vereiste informatie (context, uitvoering, financiering, verwachte resultaten, evaluatiemethode,...) en gevraagde documenten bevatten. Indien dit niet het geval is, is rechtvaardiging vereist; - gedateerd en ondertekend zijn door de persoon die wettelijk bevoegd is om in naam van de kandidaat-organisatie te ondertekenen. - De kandidaat-organisatie moet haar project op een gedetailleerde manier beschrijven in het kandidatuurdossier. De projectbeschrijving moet een duidelijk idee geven van de beoogde doelgroep, de doelstellingen, de inhoud en de uitvoering van het project, alsook van de relevantie en de coherentie ervan; - Het budget moet volledig zijn en mag geen niet-subsidiabele uitgaven vermelden. Het is hierbij essentieel dat de financiële en budgettaire richtlijnen worden geraadpleegd (zie bijlage); - Het budget moet steeds in evenwicht zijn. Met andere woorden : de totale uitgaven en de totale inkomsten (financieel plan) moeten gelijk zijn en moeten duidelijk vermeld zijn in het budget. Bovendien moet er een duidelijke verdeling en identificering van de kosten per financiële bron worden gegeven; - Het project mag geen voorwerp uitmaken van een dubbele financiering.

Er zullen bijgevolg geen subsidies worden toegekend voor projecten die reeds op andere wijze (kunnen) worden gefinancierd door het Agentschap of door een andere instantie. Ook zal het project niet als cofinanciering kunnen worden gebruikt voor een AMIF project (Asylum Migration and Integration Fund); - De uitvoering van de activiteiten in het kader van het project, moet volledig overeenstemmen met de beschrijving die wordt gegeven in het kandidatuurdossier, en dit gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst; - De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om binnen de vereiste termijn het personeel, het materiaal en de technieken in te zetten die nodig zijn om het project uit te voeren zoals beschreven in het kandidatuurdossier. De personen die zijn aangesteld voor de uitvoering van het project waarover de kandidatuur gaat, beschikken over de vereiste capaciteiten en voldoende bekwaamheden om het doelpubliek te begeleiden volgens de voorgestelde werkwijze en zijn niet het voorwerp van een rechterlijk verbod. De kandidaat-organisatie beschikt ook over voldoende ruimten en geschikte uitrusting om het project uit te voeren; - De kandidaat-organisatie moet in staat zijn om het project uit te voeren overeenkomstig de regels voor het beheer die zijn opgelegd door Fedasil. In dit verband maakt de organisatie, op de data vastgelegd door Fedasil, tussentijdse verslagen en een eindverslag op over de uitvoering van het project. Deze verslagen dienen in het bijzonder een kwantitatieve en kwalitatieve beschrijving te bevatten van de activiteiten en de resultaten die binnen het lopende referentiejaar werden behaald in het kader van het project en in toepassing van de vooropgestelde doelstellingen en toegekende missies; - Tijdens de hele duur van het project moet de doelgroep op objectieve en controleerbare wijze worden geregistreerd. Deze registratie moet toelaten een duidelijk onderscheid te maken tussen de doelgroep van de organisatie en die van het project. Het niet afbakenen van doelgroepen zal als gevolg hebben dat een eventueel toegekende subsidie moet worden terugbetaald; - De kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren van de prestaties en resultaten worden vastgelegd in de overeenkomst op basis van de voorstellen van de kandidaat-organisatie en de onderhandelingen die hierover door Fedasil kunnen worden gevoerd. Deze indicatoren moeten minstens het aantal begunstigden en hun kenmerken bevatten; - Indien er sprake is van een partnerschap met een andere organisatie, is de organisatie die het project heeft ingediend de enige contactpersoon voor Fedasil. Deze organisatie coördineert het project en zal verantwoordelijk zijn voor het communiceren van alle door Fedasil gevraagde informatie. Voor de partnerschappen is een overeenkomst vereist die op gedetailleerde wijze de rechten en plichten van de partners vastlegt, m.a.w. de modaliteiten van het partnerschap, zowel op financieel vlak als op het vlak van organisatie en de inhoud; - De subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven voor de projecten die zijn geselecteerd in het kader van deze projectoproep loopt van 1 januari 2016 tot 31 december 2016.

SELECTIECRITERIA EN SELECTIEPROCEDURE VAN DE PROJECTEN De kandidatuurdossiers worden verplicht op elektronische wijze ingediend, middels het standaardformulier voor de subsidieaanvraag opgesteld door Fedasil. Dit formulier moet volledig ingevuld, gedateerd en ondertekend worden en met de gevraagde bijlagen verstuurd worden naar het volgende mailadres : Voor projecten rond opvang Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers - Fedasil Directie Operationele Diensten Coördinatie Cel Anne-Marie De Weerdt e-mail : anne-marie.deweerdt@fedasil.be cc : barbara.nys@fedasil.be Voor projecten rond vrijwillige terugkeer Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers - Fedasil Cel Vrijwillige Terugkeer Jo Matyn e-mail : jo.matyn@fedasil.be cc : barbara.nys@fedasil.be Gevraagde bijlagen :

1

Juridique


1.1

Statuts


1.2

Organigramme de l'organisation (y inclus nom et fonction par personne)


1.3

Organigramme du projet (y inclus nom et fonction par personne)


2

Opérationnel


2.1

Calendrier détaillé du projet


2.2

Rapport annuel de l'année précédente


3

Finances


3.1

Estimation budgétaire du projet/de l'activité (annexe 1)


3.2

Comptes annuels approuvés du dernier exercice comptable


1

Juridisch


1.1

Statuten


1.2

Organigram van de organisatie (met naam en functiebeschrijving per persoon)


1.3

Organigram van het project (met naam en functiebeschrijving per persoon)


2

Operationeel


2.1

Gedetailleerde kalender van het project


2.2

Jaarverslag van het vorige jaar


3

Financieel


3.1

Geraamd budget van het project of de activiteit (per jaar) (bijlage 1)


3.2

Goedgekeurde jaarrekeningen van het laatste financiële boekingsjaar


Termijn voor het indienen De uiterste datum voor het indienen van de projecten is vrijdag 4 september 2015.

Verloop selectieproces De selectie van de projecten zal gebeuren op basis van het kandidatuurdossier dat ingediend wordt door de kandidaat-organisatie en alle nuttige informatie omtrent de kandidaat-organisatie en het voorgestelde project waarvan Fedasil in het bezit zou zijn. Hierbij inbegrepen de evaluaties betreffende de uitvoering van de projecten waarvoor voordien door Fedasil een subsidie werd toegekend door Fedasil.

Fedasil onderzoekt eerst de ontvankelijkheid van de projecten (zie `Voorwaarden voor subsidiëring') en geeft vervolgens voor elk ontvankelijk project een advies aan het Selectiecomité. Dit advies steunt op de volgende 4 criteria : doelmatigheid, innovatief karakter, kwaliteit van het project en kwaliteit van de organisatie. - Het eerste selectiecriterium is de mate waarin het ingediende project effectief beantwoordt aan de huidige noden op het terrein (doelmatigheid). Bij voorkeur speelt her in op één van de door het Agentschap naar voren geschoven projectprioriteiten (zie Prioriteiten van de projectoproep 2016). Het is een pluspunt als het project zich kan beroepen op een bewezen effectiviteit in een andere zorgsector of in het buitenland (best practices). - Vervolgens wordt ook veel belang gehecht aan het innovatief karakter van het project. Voorrang zal worden gegeven aan kleinschalige pilootprojecten van korte duur die een nieuw soort aanpak voorstellen of een nieuwe methode beproeven waarna, in geval van succes, eventueel schaalvergroting mogelijk is via het AMIF of waarvoor daarna structurele financiering gezocht kan worden binnen de structurele middelen van het Agentschap. - Het derde en vierde criterium tenslotte betreffen de kwaliteit van het project en van de organisatie. Belangrijk is dat het project gebaseerd is op de SMART-methode : project van tijdelijke duur met duidelijke, realistische doelstellingen en resultaatsverbintenissen op korte termijn (projectduur is max. 3 jaar). Eveneens belangrijk is de mate waarin de resultaten ook na het aflopen van het project zichtbaar en voelbaar blijven.

Na de evaluatie op basis van de inhoudelijke criteria, volgt er een financiële doorlichting van het project.

Het Selectiecomité, bestaande uit vertegenwoordigers van Fedasil en van de beleidscel van de Staatssecretaris voor Asiel en Migratie, bepaalt vervolgens de door Fedasil voor het jaar 2016 gefinancierde projecten binnen de grenzen van de daarvoor toegekende budgetten. De beslissingen van het Selectiecomité zijn soeverein.

Het Agentschap voorziet om na de beslissing van het selectiecomité rond de tafel te gaan zitten met de geselecteerde projectindieners om de scope, doelstellingen en het beschikbare budget nog verder te verfijnen en waar nodig bij te stellen. Dit om de efficiëntie en doelmatigheid van het project nog verder te verhogen.

De kandidaat-organisaties worden schriftelijk op de hoogte gebracht van de gemotiveerde beslissing van weigering van de subsidie, die desgevallend door het Selectiecomité werd genomen. De weerhouden projecten worden onderworpen aan een advies van de Inspectie van Financiën. Wanneer de Inspectie van Financiën een positief advies geeft, brengt Fedasil de kandidaat-organisaties schriftelijk op de hoogte van de beslissing tot toekenning van de subsidie. De overeenkomsten worden getekend voor een duur die valt binnen de subsidiabiliteitsperiode van de uitgaven zoals vastgelegd in deze projectoproep.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de Coördinatie cel, de Cel Vrijwillige terugkeer en bij de dienst Begroting en Controle Conventies van het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers : Voor projecten rond OPVANG : Anne-Marie De Weerdt - Coördinatie Cel Anne-marie.deweerdt@fedasil.be Voor projecten rond VRIJWILLIGE TERUGKEER : Jo Matyn - Cel Vrijwillige Terugkeer Jo.matyn@fedasil.be Voor financiële vragen : Barbara Nys - Verantwoordelijke Dienst Budget en Controle Conventies barbara.nys@fedasil.be De documenten die in deze projectoproep worden vermeld, zijn beschikbaar op : www.fedasil.be

^