Etaamb.openjustice.be
Document van 14 juli 2022
gepubliceerd op 27 september 2022

Beheerscontract van de SOWAER 2022 - 2027

bron
waalse overheidsdienst
numac
2022033391
pub.
27/09/2022
prom.
14/07/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WAALSE OVERHEIDSDIENST


14 JULI 2022. - Beheerscontract van de SOWAER 2022 - 2027


1 Identificatie van de partijen Dit beheerscontract wordt gesloten tussen : Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door zijn Waalse Regering in de persoon van de heer Adrien Dolimont, Minister van Begroting, Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, waarvan het kabinet gevestigd is te 5000 Namen, Chaussée de Louvain, 2, handelend krachtens de beslissing van de Waalse Regering van 7 juli 2022;

EN De "SOCIETE WALLONNE DES AEROPORTS" (Waalse Maatschappij voor Luchthavens), een gespecialiseerde vennootschap van openbaar nut waarvan de statuten op 20 juli 2001 in het Belgisch Staatsblad werden bekendgemaakt, vertegenwoordigd door de heer Laurent Blanchart, Voorzitter van de raad van bestuur, en de heer Nicolas Thisquen, Voorzitter van het directiecomité, met maatschappelijke zetel te 5101 Namen (Loyers), Namur Office Park Avenue des Dessus-de-Lives 8, hierna "SOWAER", krachtens de beslissing van de raad van bestuur van 14 juli 2022. 2 Aanhef Verschillende oriëntaties van de gewestelijke beleidsverklaring 2019-2024 houden rechtstreeks verband met de door de SOWAER uitgevoerde activiteiten en bijgevolg met het nieuwe beheerscontract.

In het kader van haar luchthavenbeleid bevestigt de Regering dat de Waalse luchthavens belangrijke bronnen van werkgelegenheid en belangrijke ontwikkelingspolen zijn in het proces van expansie van de Waalse economie die zij wil ondersteunen.

Zij zal zodanig te werk gaan dat de economische ontwikkeling en het scheppen van talrijke arbeidsplaatsen op en rond de luchthavens worden verzoend met de doelstellingen van bescherming van het milieu, de volksgezondheid en de kwaliteit van het bestaan van de bewoners.

Wat de luchthaveninfrastructuur betreft, wil zij de twee Waalse luchthavens tegen 2030 koolstofvrij maken in termen van infrastructuur. Zij wil ook de beheersvennootschappen meer autonoom maken, met name met het oog op de overgang naar het regelgevingsstelsel waarin de Europese bepalingen voorzien. Voor aanverwante economische zones zullen normen inzake ruimtegebruik en werkgelegenheid per hectare worden opgelegd voor de nieuwe bestemmingszones. Deze zones zullen ook activiteiten bevorderen die rechtstreeks verband houden met luchthavens. Wat de deelname van de burgers betreft, is de Regering van plan democratisch benoemde vertegenwoordigers van de omwonenden binnen de omtrek van het geluidsbelastingplan zitting te laten nemen in het begeleidingscomité van de luchthaven. Op Europees en internationaal niveau wil de regering het principe verdedigen van een sterke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart.

In de mobiliteitscomponent van de gewestelijke beleidsverklaring 2019-2024 worden ook bepaalde milieuaspecten belicht, in overeenstemming met de VISION FAST 2030 en de regionale mobiliteitsstrategie. Het voorziet met name in de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en de gevolgen van het vervoerssysteem voor de gezondheid. Om de behoefte aan mobiliteit te verminderen, wil de regering via haar ruimtelijk ordeningsbeleid ervoor zorgen dat openbare voorzieningen, bedrijfsparken, woningen en winkels dicht bij de bestaande woongebieden liggen. Zij is ook voornemens te investeren in het openbaar vervoer, met name door het aanbod te vergroten, de kwaliteit en de capaciteit te verbeteren en het bestaande netwerk uit te breiden. De regering wil ook intermodale en multimodale mobiliteit bevorderen. Daartoe zal het verbindingen tussen vervoermiddelen en coördinatie tussen exploitanten ondersteunen. Dit is ook een belangrijk punt in de regionale mobiliteitsstrategie, in het kader van het hoofdstuk over "toegankelijkheid van het gehele grondgebied door een hiërarchisch netwerk", dat voorziet in een verbetering van de aansluiting van de luchthavens op het openbaar vervoer.

In het gedeelte over het milieu, en in het bijzonder over gelui, verbindt de regering zich ertoe maatregelen ter bescherming tegen geluid ten uitvoer te leggen in overeenstemming met de Europese wetgeving. Zij zal ervoor zorgen dat de geluidsnormen worden nageleefd door permanent toezicht op de gegevens en door hogere boetes bij niet-naleving. Bovendien zal steun worden verleend voor de geluidsisolatie van gebouwen in de buurt van luchthavens. De Regering is ook van plan ervoor te zorgen dat de geluidsbelastingsplannen overeenstemmen met de feitelijke ontwikkeling van de luchthavens.

Voorts is zij voornemens een strategie te ontwikkelen om het vervoer per spoor en over water te bevorderen en het logistieke vervoer te beperken en een studie uit te voeren naar de milieusituatie en de luchtkwaliteit rond luchthavens.

De regering is ook van plan Wallonië in een tweeledige logica van "nulafval" en circulaire economie te plaatsen. Om een andere verhouding tot de consumptie aan te moedigen, zullen de Waalse economische activiteitszones geleidelijk worden omgevormd tot eco-zones.

De wens van de Regering om innovatie door Waalse bedrijven aan te moedigen, met name door steun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie (RDI) op de prioritaire gebieden van de innovatiestrategie voor intelligente specialisatie (RIS3), waarvan de luchtvaart een integrerend deel uitmaakt, zou ook een impact kunnen hebben op de activiteiten van de SOWAER. Ten slotte wenst de Regering de productie van energie-efficiënte woningen te programmeren, met name door de bouw en renovatie van openbare woningen, de strijd tegen de leegstand van woningen en een hervorming van de huurprijzen van openbare nutsbedrijven. Deze ambitie sluit aan bij de wens van SOWAER om de energieprestaties van haar in het kader van de begeleidende maatregelen verworven onroerende activa te verbeteren. 3 Algemene bepalingen 3.1 Begripsomschrijving In het kader van dit Beheerscontract, en in toepassing van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200761 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200760 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200759 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten betreffende het Beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking, wordt verstaan onder: 1) "Beheerscontract": de overeenkomst tussen de Waalse Regering en de SOWAER, met het oog op de vaststelling van de bijzondere regels en voorwaarden waaronder deze instelling haar opdrachten uitvoert;2) "Beheersorgaan" : de Raad van Bestuur van de SOWAER;3) "Ondernemingsplan": het door de SOWAER opgestelde programma waarin de middelen en hulpbronnen worden vastgesteld die de SOWAER in staat stellen haar opdrachten te vervullen en de in het Beheerscontract bepaalde doelstellingen te bereiken;4) "Voogdijminister": de Minister van de Waalse Regering die bevoegd is voor "Luchthavens";5) "Regering" : de Waalse Regering;6) "Beheersvennootschappen: vennootschappen waaraan Wallonië de exploitatie van sites heeft toevertrouwd;7) "basisluchtvaartinfrastructuur": luchtvaartinfrastructuur (start- en landingsbanen, taxibanen en vliegtuigverhardingen) en visuele hulpmiddelen die nodig zijn voor de exploitatie en ontwikkeling van luchthavens, zoals beschreven in de door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie uitgegeven documenten, met name bijlage 14 - deel I, betreffende het ontwerp en de technische exploitatie van vliegvelden en de verschillende in bijlage 14 bedoelde ontwerphandboeken;8) "Basisinvesteringen": investeringen in basisinfrastructuur voor de luchtvaart;9) "Zuiver commerciële investeringen": investeringen in niet-luchtvaartactiviteiten die commerciële inkomsten genereren;10) "Economische activiteit": een activiteit die geen deel uitmaakt van de prerogatieven van het openbaar gezag die gewoonlijk aan de staat zijn toevertrouwd 11) "Grote herstellingen en groot onderhoud": alle herstellingen, restauraties en reconstructies die gericht zijn op de algemene deugdelijkheid en het behoud van het gebouw (terrein, gebouw of luchthaveninfrastructuur) als geheel, zowel structureel als functioneel;12) "Beveiligingstaken" : de combinatie van de maatregelen en de menselijke en materiële middelen ter bescherming van de burgerlijke luchtvaart tegen het plegen van illegale daden;13) "Veiligheidstaken" : alle maatregelen en menselijke en materiële middelen strekkende tot het veilig verloop van het burgerlijk luchtvaartverkeer, met uitsluiting van alle beschermingsmaatregelen en -middelen van de burgerluchtvaart tegen illegale daden.14) "PDLT" : "Plan de Développement à Long Terme" (ontwikkelingsplan op lange termijn).Het omvat verschillende zones m.b.t. de blootstelling aan geluidshinder overeenstemmend met de maximale ontwikkelingsgrenzen van de luchthavens in Wallonië. De doelstelling is de planning en het gebruik van de grond in overeenstemming met de gewenste ontwikkeling van de twee luchthavens en het beheer op lange termijn van de geluidshinder; 15) "PEB": "Plan d'Exposition au Bruit" (Plan Geluid Blootstelling). Het komt overeen met de huidige activiteit en de verwachte ontwikkeling van de Waalse luchthavens in de komende tien jaar. De aan lawaai blootgestelde zones worden driejaarlijks geverifieerd. 16) "DPR" : "Déclaration de politique régionale" (Gewestelijke beleidsverklaring) ;17) "ZAE" : "Zone d'activité économique" (Bedrijfsruimte)"SPW" : "Service public de Wallonie" (Waalse Overheidsdienst); 18) "Belangenconflict": de situatie van een bestuurder als bedoeld in artikel 7.96 van het WVV; 19) "ESR 2010-normen": referentiemethode voor de beoordeling van de begrotingsdoelstellingen die tussen de Europese Commissie en de lidstaten zijn overeengekomen, met betrekking tot de overheidsrekeningen;20) "ESR-doelstelling": de begrotingsdoelstelling die elk jaar in het kader van de toepassing van ESR-normen aan de SOWAER wordt opgelegd;21) "Statutaire opdracht": opdracht die door de Regering wordt toevertrouwd aan een gespecialiseerde onderneming die onder haar maatschappelijk doel valt, uit eigen middelen wordt gefinancierd en onderworpen is aan een balansboekhouding, een instrument van economische overheidsactie waarin is voorzien door het decreet van 6 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 09/06/1999 numac 1999027444 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot wijziging van hoofdstuk V van de wet van 2 april 1962 tot oprichting van een Nationale Investeringsmaatschappij en van de Gewestelijke Investeringsmaatschappijen type decreet prom. 06/05/1999 pub. 26/06/1999 numac 1999027495 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende milieu-initiatie in het Waalse Gewest type decreet prom. 06/05/1999 pub. 30/06/1999 numac 1999027512 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de toeristische instellingen type decreet prom. 06/05/1999 pub. 24/06/1999 numac 1999027491 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de budgettaire programmering voor de medefinancieringen van de tegemoetkomingen van het Europees Sociaal Fonds sluiten tot wijziging van Hoofdstuk V van de wet van 2 april 1962 tot oprichting van een Nationale Investeringsmaatschappij en van de gewestelijke investeringsmaatschappijen op basis van een juridisch mechanisme sui generis dat nauw aanleunt bij de overeenkomst van opdracht, waarbij een gespecialiseerde onderneming optreedt voor rekening van Wallonië maar in eigen naam ;22) "Gedelegeerde opdracht": opdracht die door de Regering wordt toevertrouwd aan een gespecialiseerde onderneming in het kader van haar maatschappelijk doel, die het voorwerp uitmaakt van een specifieke beslissing van de Regering waarin de uitvoeringsmodaliteiten en -voorwaarden worden gepreciseerd, die buiten de balans wordt geboekt en die wordt gefinancierd via een jaarlijkse boeking in de begroting van het Waals Gewest. 3.2 Doel van het beheerscontract Dit beheerscontract wordt gesloten in toepassing van artikel 6 van het decreet van 6 mei 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/05/1999 pub. 09/06/1999 numac 1999027444 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot wijziging van hoofdstuk V van de wet van 2 april 1962 tot oprichting van een Nationale Investeringsmaatschappij en van de Gewestelijke Investeringsmaatschappijen type decreet prom. 06/05/1999 pub. 26/06/1999 numac 1999027495 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende milieu-initiatie in het Waalse Gewest type decreet prom. 06/05/1999 pub. 30/06/1999 numac 1999027512 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de toeristische instellingen type decreet prom. 06/05/1999 pub. 24/06/1999 numac 1999027491 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de budgettaire programmering voor de medefinancieringen van de tegemoetkomingen van het Europees Sociaal Fonds sluiten en van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200761 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200760 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200759 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten betreffende het Beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking.

Het Beheerscontract bevat de regels en voorwaarden volgens welke de SOWAER de haar toevertrouwde opdrachten moet uitvoeren en regelt de verplichtingen van de partijen bij het Contract.

Het omschrijft: ? De opdrachten toegewezen aan de SOWAER ; ? De verbintenissen van de partijen; ? De aan de partijen toegewezen doelstellingen en de indicatoren voor de evaluatie daarvan; ? De activiteiten die door de SOWAER moeten worden ondernomen om haar opdrachten uit te voeren; ? De middelen van de SOWAER om haar doelstellingen te bereiken; ? De wijze van uitvoering, toezicht, controle, sanctionering en herziening van het beheerscontract. 3.3 Opstelling van het beheerscontract Het volgende document is bij dit contract gevoegd en maakt er integrerend deel van uit: ? Bijlage: Toezicht en prestatie-indicatoren.

Het beheerscontract en zijn bijlage geven de volledige overeenkomst van de partijen weer met betrekking tot het onderwerp ervan en vervangen alle eerdere mondelinge of schriftelijke verbintenissen of overeenkomsten met betrekking tot hetzelfde onderwerp. 3.4 Duur en inwerkingtreding van het Beheerscontract Het huidige beheerscontract treedt in werking op 1 juli 2022 en is vastgesteld voor een periode van 5 jaar, d.w.z. tot 30 juni 2027. Het vervangt het beheerscontract 2017 - 2021 en de bijlagen daarbij. De partijen verbinden zich er evenwel toe zo nodig opnieuw over de daarin vervatte clausules te onderhandelen. Indien nodig kunnen ook investeringsprogramma's, financiële plannen en andere bedrijfsplannen worden herzien. 3.5 Wederzijdse verplichtingen van de partijen 3.5.1 De verbintenissen van de SOWAER ten aanzien van andere actoren van de luchthavensector De SOWAER verbindt zich er tegenover de Waalse Regering toe om, binnen de middelen waarover zij beschikt, alles in het werk te stellen om de doelstellingen te bereiken die in onderhavig beheerscontract zijn bepaald in het kader van de uitvoering van haar opdrachten ten voordele van de andere spelers in de Waalse luchthavensector: ? De Regering; ? De beheersvennootschappen; ? Skeyes ; ? De "ACNAW" (de onafhankelijke autoriteit voor de controle van geluidshinder door luchthavens in het Waalse Gewest); ? De "SPW" (Waalse Overheidsdienst). 3.5.2 Het engagement van Wallonië tegenover de andere partijen Wallonië verbindt zich er ten aanzien van SOWAER toe om, binnen de middelen waarover het beschikt, alles in het werk te stellen om de juiste financiële steun te verzekeren die SOWAER in staat zal stellen haar opdrachten te volbrengen en de vastgelegde verbintenissen na te komen. 3.6 Rol van de actoren De partijen verbinden zich ertoe de volgende beginselen in acht te nemen: ? De Regering of de Minister belast met het luchthavenbeleid bepaalt en beslist, in het kader van haar delegaties, over het algemeen beleid inzake de economische en duurzame ontwikkeling van de Waalse luchthavens en vliegvelden, over de rol van de luchthavens daarin en, in dat kader, over de elementen die aan de SOWAER zullen worden toevertrouwd in het kader van haar wettelijke opdrachten of in het kader van gedelegeerde opdrachten of bijkomende opdrachten Zij zien erop toe dat dit beleid door SOWAER naar behoren wordt uitgevoerd; ? De SOWAER voert haar taken uit binnen het kader dat door de Regering of de bevoegde Minister is vastgesteld. 3.7 Oriëntatie op de opdrachten en activiteiten van de SOWAER SOWAER verbindt zich ertoe om, in samenwerking met de bevoegde minister, zijn opdrachten en activiteiten te ontwikkelen op basis van de volgende richtsnoeren: ? Haar diensten aanbieden in een voortdurend streven naar kwaliteit en kostenbeheersing, ten voordele van de beheersvennootschappen; ? Bijdragen tot de vermindering van de milieu- en klimaateffecten van de luchthavenactiviteiten; ? De plaatselijke bevolking zo goed mogelijk bijstaan door de nodige maatregelen te treffen om hun levenskwaliteit en gezondheid te respecteren; ? Zorgen voor een betrouwbaar en efficiënt beheer van de geluidsniveaumeetnetten; ? Duidelijke, gediversifieerde en transparante communicatie met de bewoners van de luchthavenplatforms en de betrokken gemeenten; ? Effectief en efficiënt intern beheer; ? De geleverde diensten en de behaalde resultaten op permanente basis evalueren op basis van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren; ? Een technologisch hoogstaande wacht onderhouden; ? Rekening houden met de evolutie van de sector om diensten aan te bieden die beantwoorden aan de behoeften van de beheersvennootschappen en de normen van de sector respecteren; ? Optimalisering van de door de Regering toevertrouwde middelen, met name door een permanente evaluatie van de door haar eigen diensten en door haar partners of onderaannemers uitgevoerde activiteiten; ? Zorgen voor de aansturing van het strategisch comité in het kader van de coördinatie op het niveau van de luchthavens.

Sociaal engagement: Overeenkomstig de beslissing van de regering om "Waals te kopen", verbindt de SOWAER zich ertoe om in het kader van haar overheidsopdrachten: 1° ) de ondertekening door de betrokken aanbestedende diensten te eerbiedigen van een "akte van verbintenis om de eerlijke mededinging te bevorderen en sociale dumping te bestrijden" (sociale anti-dumpinggids voor opdrachten voor werken bestemd voor aanbestedende diensten) volgens het door de Regering goedgekeurde model (cf.akte van verbintenis voorzien in de sociale anti-dumpinggids voor opdrachten voor werken bestemd voor aanbestedende diensten); 2° ) de ondertekening van een "verklaring van aannemers voor eerlijke concurrentie en tegen sociale dumping die van toepassing is op aannemers die onderdaan zijn van Commissie 124 (Bouw)" (sociale anti-dumpinggids voor opdrachten voor werken bestemd voor aanbestedende diensten) volgens het door de Regering goedgekeurde model (zie de verklaring voorzien in de sociale anti-dumpinggids voor opdrachten voor werken bestemd voor aanbestedende diensten) 3° ) de naleving van de ondertekening van alle aanvullende documenten ter bestrijding van sociale dumping, overeenkomstig het door de Regering goedgekeurde model;4° ) de invoeging van ten minste, cumulatief, een sociale clausule, sociale anti-dumpingclausules en een milieuclausule uit of met behulp van de Waalse referentiedocumenten die op dit gebied van toepassing zijn. 4 Opdrachten en activiteiten van de SOWAER 4.1 Pool I. Statutaire taken bij de ontwikkeling van luchthaveninfrastructuur 4.1.1 Statutaire opdrachten op het gebied van planning, programmering en ontwikkeling van de fysieke capaciteit van luchthavens Doel van deze opdracht is vast te stellen welke investeringen moeten worden gedaan om de beheersvennootschappen in staat te stellen te profiteren van operationele luchthaveninfrastructuren.

Het omvat : ? Haalbaarheidsstudies en begrotingsramingen voor mogelijk nieuw uit te voeren investeringen; ? Financiële planning voor de verwezenlijking van de investeringsprogramma's, rekening houdend met de door de Waalse regering opgelegde ESR-doelstelling.

In de investeringsprogramma's worden de investeringen van de uit te voeren economische activiteiten vooraf geanalyseerd vanuit het oogpunt van rentabiliteit voor de SOWAER overeenkomstig de Europese regels inzake staatssteun, de duurzaamheid van de activiteit en de terugbetalingscapaciteit van de beheermaatschappijen, waarbij deze laatste worden betrokken.

De investeringen van SOWAER, die een exclusief recht heeft om deze te doen, betreffen de basisinfrastructuur van de luchthavens, die ter beschikking van de beheersvennootschappen worden gesteld in ruil voor door hen te betalen aanvullende vergoedingen.

De investeringsprogramma's van de SOWAER omvatten geen investeringen van louter commerciële aard, die door de beheermaatschappijen worden uitgevoerd. De SOWAER kan evenwel, rekening houdend met zijn financiële draagkracht, op verzoek van de beheersvennootschappen en met inachtneming van de regelgeving inzake overheidsopdrachten, dergelijke investeringen uitvoeren en/of financieren, met name via leasing.

Beheer, ontwikkeling en financiering van nieuwe investeringsprogramma's met betrekking tot de basisinfrastructuur voor de luchtvaart, goedgekeurd door de Waalse Regering in samenwerking met de beheersvennootschappen Voor de realisatie van nieuwe investeringen in de basisinfrastructuur van de luchthaven zal een extra vergoeding worden aangerekend die wordt berekend met inachtneming van de Europese wetgeving inzake staatssteun, zoals met name reeds is bepaald in de partnerschapsovereenkomst die op 28 augustus 2015 is ondertekend tussen Wallonië, SOWAER, Liège Airport, NEB en Aéroport de Paris management.

SKEYES investeringen De SOWAER zal ook de investeringen financieren en uitvoeren die zijn opgenomen in het programma in bijlage bij het door de regering op 7 oktober 2021 goedgekeurde bedrijfsplan van de SOWAER, voor wat betreft de luchtnavigatiehulpmiddelen die SKEYES voor rekening van Wallonië nodig heeft in uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst van 1989 en met inachtneming van de door de Regering vastgestelde financieringsregels.

In dit verband zal SOWAER de uitvoering voortzetten van de in mei 2021 ondertekende raamovereenkomst met SKEYES, die de oprichting bekrachtigt van het digitale controletorencentrum in Namen (Ecolys).

Investeringen in veiligheid Het zal op verzoek van de regering infrastructurele investeringen op het gebied van veiligheid kunnen financieren en uitvoeren ter bestrijding van terroristische daden (investeringen met een regaal karakter waarvan de overheidsfinanciering door de Europese richtsnoeren is toegestaan).

Voor al deze investeringen : De SOWAER zal de beheersvennootschappen en de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur een gedetailleerd uitvoeringsschema bezorgen voor de infrastructuurinvesteringen die zij doet, met verschillende uitvoeringsmijlpalen en niet uitsluitend een geraamde datum van definitieve oplevering, om hun verwachtingen inzake uitvoeringstermijn beter te beheren.

Opdracht Oriëntaties - Economische Voordelen - Het verlenen van een efficiënte en hoogwaardige dienst aan beheervennootschappen - Het waarborgen en garanderen van de veiligheid van de luchtvaart bij het onderhoud van luchthaveninfrastructuur - Het verstrekken van expertise aan beheersvennootschappen bij het beheer van grote projecten (gedelegeerd projectbeheer) - De uitvoering van bepaalde projecten bevorderen door de uitvoering en financiering van de investering over te nemen Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Bijdragen tot de vermindering van de koolstofvoetafdruk van luchthavens door het gebruik van innovatieve technieken - Ervoor zorgen dat leveranciers en onderaannemers zich zo gedragen dat zij voldoen aan de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN - Ervoor zorgen dat de meerjarige investeringsprogramma's van de beheermaatschappijen de leefomgeving van de lokale bewoners en de door WR vastgestelde broeikasgasemissies-reductiedoelstellingen respecteren.

Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - De naleving van de financiële verbintenissen verzekeren - Het waarborgen van de financiële rentabiliteit van elke nieuwe investering in de meerjareninvesteringsprogramma's van de beheersvennootschappen bij de berekening van de aanvullende vergoedingen tegen marktprijzen 4.2 Pool II. Opdrachten om de aantrekkelijkheid van luchthavens te vergroten 4.2.1 Statutaire opdracht van de marktdeelnemer Deze opdracht heeft enerzijds betrekking op de planning en het beheer van de beschikbare ruimten in de onmiddellijke omgeving van de luchthavens. Het betreft de aanleg en ontwikkeling van industriële of gemengde bedrijfsruimtes, waarvan de ontwikkeling kan worden gestimuleerd door de nabijheid van de luchthaven van Luik, in voorkomend geval in samenwerking met de plaatselijke exploitanten, overeenkomstig de gesloten akkoorden. Het ontwikkelingsproces is opgebouwd rond drie hoofdfasen: strategische bezinning, ontwikkeling van het gebied en tenslotte de marketing ervan.

In dit kader worden door de SOWAER de volgende activiteiten ontplooid: ? Verkrijgen van subsidies voor de ontwikkeling van de economische zones rond de luchthaven van Luik; ? Proactief beheer bij het zoeken naar subsidies ; ? Het beheer van de dossiers waarvoor EFRO-subsidies worden verleend, met inachtneming van de specifieke regels die daarop betrekking hebben; ? Liege Airport is verantwoordelijk voor de commercialisering van de bedrijvenparken die zijn aangelegd in het kader van de partnerschapsovereenkomst die op 28 oktober 2021 is goedgekeurd.

Anderzijds heeft deze opdracht ook tot doel de invloed van de luchthavens te vergroten door uitgeruste terreinen ter beschikking te stellen die de creatie van nieuwe economische activiteiten in hun omgeving mogelijk maken en door in overleg met Liege Airport de aan te trekken exploitanten te definiëren teneinde de ontwikkeling van de economische activiteit te bevorderen Zonder het reglementaire voorschrift S06 van het gewestplan en de in uitvoering zijnde of afgeronde projecten in overeenstemming met het gewestplan in vraag te stellen, zal de SOWAER erop toezien dat in de activiteitenzones die verbonden zijn met de luchthaven van Luik, voorrang wordt gegeven aan het onderbrengen van dienstverlenende activiteiten, hetzij in verband met de luchthavenactiviteit, hetzij van internationaal actieve ondernemingen waarvan de aard van de activiteiten de nabijheid van de luchthaven uitbuit.

Opdracht Oriëntaties - Economische Voordelen - Bijdragen tot de ontwikkeling van belangrijke centra van economische bedrijvigheid rond de luchthavens met het oog op het scheppen van talrijke arbeidsplaatsen. De aanleg van de ZAE's zal verlopen volgens het tijdschema dat is vastgesteld in de partnerschapsovereenkomst tussen Liege Airport en de SOWAER, zodat deze zones kunnen worden gecommercialiseerd in een tempo dat door de vastgoedmarkt kan worden geabsorbeerd en er in een duurzaam tempo banen kunnen worden gecreëerd Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Zorgen voor rationeel landgebruik en deelnemen aan de sanering van door ontwikkelingen aangetast land - Niet-ontwikkelbare percelen zodanig ontwikkelen dat zij gunstig zijn voor de biodiversiteit en dat er interessante soorten kunnen worden gehuisvest Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - De partnerschapsovereenkomst tussen Liège Airport en de SOWAER zal het mogelijk maken de ZAE's te ontwikkelen zodra de uitvoering ervan is voltooid. Hierdoor wordt het commerciële risico voor de SOWAER sterk verminderd of zelfs weggenomen. Dit soort commercialisering, per volledige zone, moet een snel en voorspelbaar financieel rendement mogelijk maken, waardoor de uitvoering van de andere ZAE's kan worden voortgezet zonder externe financiering of met minimale externe voorfinanciering 4.2.2 Gedelegeerde opdracht van mobiliteitsfacilitator rond luchthavens De SOWAER zal de interconnectiviteit tussen de verschillende vervoermiddelen vergemakkelijken, waar nodig in samenwerking met de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur. De SOWAER zal zijn uiterste best doen om de beste financieringsbronnen te vinden voor projecten ter verbetering van de toegankelijkheid, met name op basis van bestaande studies.

De SOWAER zal deze opdracht uitvoeren in nauwe samenwerking en onder permanent toezicht met de/SPW MI in het kader van de visie FAST 2030 en de doelstellingen van de GW inzake mobiliteit en vermindering van broeikasgasemissies.

Om zijn rol als facilitator van intermodaliteit en als coördinator van mobiliteitsstudies en -projecten te vervullen, voert SOWAER zijn opdracht uit zonder bijkomende middelen (bv. rol van leider van een portefeuille EFRO-projecten, zoeken naar financiering, ...).

Elke bijkomende opdracht in verband met mobiliteit rond luchthavens kan bij beslissing van de Regering worden toevertrouwd aan de SOWAER, in ruil voor de terbeschikkingstelling van bijkomende middelen om de opdracht uit te voeren.

Opdracht Oriëntaties - Economische Voordelen - De aantrekkingskracht van luchthavens vergroten om de ontwikkeling van economische activiteiten te stimuleren Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - De uitstoot van broeikasgassen verminderen door het gebruik van het openbaar vervoer en zachte vervoerswijzen te bevorderen - De reistijd voor gemotoriseerde voertuigen tot een minimum beperken. 4.3 Pool III. Ontwikkeling van de diensten 4.3.1 Statutaire opdracht van bijstand en advies aan de actoren van de sector In het kader van deze beheersovereenkomst kan van de SOWAER worden verlangd dat zij, op eigen initiatief of op verzoek, de volgende werkzaamheden verricht: ? Zij adviseert en assisteert beheersvennootchappen in juridische, administratieve, technische, financiële, milieu- en fiscale aangelegenheden, ? Zij moedigt Waalse luchthavens aan om de gevolgen van hun investeringen voor het klimaat en het milieu tot een minimum te beperken, ? Zij neemt actief deel aan de werkzaamheden van de technische werkgroep om de luchthavens te steunen bij hun inspanningen om het effect van vluchten op het klimaat en het milieu te beperken, met name via de trajecten en de gebruikte vliegtuigtypes, ? Zij verstrekt advies en informatie aan andere actoren in de Waalse luchthavensector, zo nodig in samenwerking met de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur, ? Zij staat de Waalse Regering, samen met de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur, bij in de stappen die erop gericht zijn de geschiktheid van de invoering van het reguleringsstelsel te analyseren en, zo nodig, afhankelijk van de conclusie, de WR te ondersteunen bij de invoering van dit model, ? De SOWAER zal namens Wallonië de juridische geschillen bijwonen waarbij laatstgenoemde partij is en die door omwonenden van Waalse luchthavens aanhangig zijn gemaakt, en zal de daarmee verband houdende gerechtskosten betalen. Zij zal er zoveel mogelijk naar streven de kosten van deze procedures voor alle partijen te beperken Met inachtneming van zijn wettelijke verplichtingen verbindt de SOWAER zich ertoe de bevoegde Minister alle nuttige informatie ter beschikking te stellen met betrekking tot de vaststelling, de analyse en de controle van het beleid inzake de exploitatie van de luchthavens.

Opdracht Oriëntaties - Economische voordelen, duurzame ontwikkeling en financiële autonomie - De verschillende belanghebbenden advies verstrekken met toegevoegde waarde, dankzij de deskundigheid die de SOWAER de afgelopen jaren heeft verworven 4.3.2 Statutaire opdracht om financiering te verstrekken Deze opdracht betreft de toekenning van financieringen aan beheersvennootschappen voor de verwezenlijking van investeringen in infrastructuur en uitrusting van louter commerciële aard. De SOWAER kan optreden om, op verzoek van de beheersvennootschappen, met inachtneming van de wet op de overheidsopdrachten en met inachtneming van de Europese wetgeving inzake staatssteun, investeringen van zuiver commerciële aard te financieren, met name via leasing.

Opdracht Oriëntaties - Economische Voordelen - Bijdragen tot de verwezenlijking van ontwikkelingsprojecten op luchthavens en vliegvelden die mogelijk in het gedrang zijn gekomen door problemen bij de toegang tot krediet Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Extra marktinkomsten genereren voor de SOWAER 4.3.3 Wettelijke coördinatieopdracht voor Waalse luchthavens De SOWAER is belast met het waarborgen van de bijdrage van de luchthavens aan de ontwikkeling van Wallonië. In die hoedanigheid leidt zij het strategisch comité dat is opgericht om voorstellen te formuleren voor de Minister die verantwoordelijk is voor de Waalse luchthavenstrategie en om te zorgen voor de coördinatie van de twee luchthavenstructuren door de synergieën die tot stand moeten worden gebracht te analyseren en te ondersteunen.

Om koolstofneutraliteit in de Waalse luchthaven- en luchtvaartsector te bereiken, heeft de SOWAER de opdracht gekregen een ambitieus stappenplan op te stellen om de BKG-uitstoot van de sector te verminderen, rekening houdend met de hefbomen waarover het beschikt.

Het strategisch comité van de SOWAER is belast met de lancering van dit project. In dit verband speelt de SOWAER een rol bij de coördinatie van de verschillende actoren. Zij zal hierover jaarlijks verslag uitbrengen aan de regering.

Opdracht Oriëntaties - Economische Voordelen - De bijdrage van de luchthavens aan de ontwikkeling van Wallonië waarborgen, met name door de nadruk te leggen op de synergieën tussen de luchthavens Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Coördinatie van een strategisch plan voor de duurzame ontwikkeling van het ecosysteem van de Waalse luchthaven 4.3.4 Statutaire opdracht om de belangen van Wallonië te verdedigen ten overstaan van Europese en internationale instanties In overleg met de beheersvennootschappen is de SOWAER verantwoordelijk voor het verdedigen van de belangen van de Waalse luchthavens en voor het proactief beheren van kwesties inzake luchthavenbeleid bij internationale luchthavenautoriteiten (met name ICAO, EASA) die een beslissings- of regelgevende invloed hebben op het gebied van luchthavens.

Vooraf zal SOWAER geen standpunten innemen die strijdig zijn met de standpunten die de Regering op het Europese en internationale toneel verdedigt.

De stappen die moeten worden ondernomen bij de administratieve diensten van de Europese Commissie hebben betrekking op technische aangelegenheden en kunnen geen diplomatieke stappen inhouden, een bevoegdheid die is voorbehouden aan de Minister van Internationale Betrekkingen in samenwerking met de Minister die verantwoordelijk is voor de luchthavens.

Opdracht Oriëntaties - Economische Voordelen - De deelname van actoren uit de Waalse luchthavensector aan door de Europese Commissie geïnitieerde projecten vergroten Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Ervoor zorgen dat de deelname van het Gewest en/of de SOWAER aan operaties in overeenstemming is met de Europese wetgeving inzake overheidssteun 4.3.5 Gedelegeerde aandelenbeleggingsopdracht Deze opdracht heeft betrekking op het verwerven van deelnemingen in beheersvennootschappen voor rekening van Wallonië die zijn toevertrouwd in het kader van een specifieke gedelegeerde opdracht.

Alle deelnemingen die de SOWAER namens het Waals Gewest bezit, zullen worden overgedragen aan haar gedelegeerde opdrachten. De waarderingsmethode van de participaties zal in onderling overleg tussen de Regering en SOWAER worden vastgesteld.

Deze overdracht kan pas van kracht worden na bekrachtiging door de Waalse Regering en na wijziging van de decreten betreffende de gedelegeerde opdrachten.

De SOWAER zal een globale visie op de participaties voorstellen, met als leidend beginsel dat de dividenden geheel of gedeeltelijk worden besteed aan steunmaatregelen voor de plaatselijke bevolking, waardoor de afhankelijkheid van de Waalse begroting wordt verminderd.

De handelingen die in het kader van de gedelegeerde deelnemingsmissie met de Europese Commissie moeten worden verricht, zullen het voorwerp uitmaken van een mandaat van de Regering en/of de bevoegde Minister Opdracht Oriëntaties - Economische Voordelen - Financiële steun verlenen aan beheermaatschappijen om bij te dragen tot de verwezenlijking van hun ontwikkelingsprojecten of, in tijden van crisis, om hun duurzaamheid te garanderen.

Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Zorgen voor de rentabiliteit van de deelnemingen 4.3.6 Gedelegeerde veiligheidsfinancieringsopdracht Deze opdracht werd aan de SOWAER toevertrouwd door het decreet van 28 augustus 2008 waarbij Wallonië de SOWAER belast met de financiering van de bewakings- en veiligheidsopdrachten die aan de beheersvennootschappen werden toevertrouwd. Het behelst de overname door de SOWAER, voor rekening van de Regering, van de verantwoordelijkheid voor de veiligheidsopdrachten die door de beheersvennootschappen worden uitgevoerd binnen de grenzen van de middelen die door Wallonië aan de SOWAER zijn toegekend. Zij strekt ertoe de beheersvennootschappen in staat te stellen, via de met Wallonië gedeelde dochterondernemingen op het gebied van de veiligheid, de hen door het decreet van 19 december 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2007 pub. 30/01/2008 numac 2008200268 bron ministerie van het waalse gewest Decreet waarbij goedkeuring wordt verleend aan het samenwerkingsakkoord gesloten op 23 november 2007 tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest over het gezamenlijk gebruik van infrastructuren in landelijke gebieden sluiten toevertrouwde bewakingstaken op zich te nemen.

Er wordt jaarlijks een bedrag voor uitgetrokken, dat in de rekeningen van de gedelegeerde opdrachten van de SOWAER wordt opgenomen Opdracht Oriëntaties - Economische voordelen, duurzame ontwikkeling en financiële autonomie - Het kasbeheer van beheersvennootschappen vergemakkelijken door gevraagde voorschotten tijdig uit te betalen 4.4 Pool IV. Milieumaatregelen 4.4.1 Gedelegeerde opdracht voor het uitvoeren van begeleidende maatregelen In het kader van dit Beheerscontract verbindt de SOWAER zich ertoe zijn opdracht als exploitant uit te voeren overeenkomstig de volgende activiteiten die voortvloeien uit de toepassing van de reglementaire bepalingen met betrekking tot de plannen inzake blootstelling aan geluid: ? De aankoop van bebouwde of onbebouwde eigendommen die in de EPB-zones zijn gelegen; ? Geluiddemping en toekenning van geluiddempingspremies voor woningen in EPB-zones; ? De huurders van een hoofdverblijfplaats verhuispremies toekennen; ? De toekenning van premies voor commerciële en professionele verstoringen.

Deze opdracht moet worden uitgevoerd overeenkomstig artikel 1 bis van de wet van 18 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/07/1973 pub. 25/06/2013 numac 2013000403 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bestrijding van de geluidshinder sluiten betreffende de bestrijding van de geluidshinder zoals gewijzigd bij het decreet van 22 december 2021, het besluit van de Waalse Regering van 29 november 2001 betreffende de uitoefening van bijzondere gemachtigde opdrachten toevertrouwd aan de gespecialiseerde maatschappij "Société wallonne des Aéroports" (SOWAER) (Waalse Maatschappij voor Luchthavens), het besluit van de Waalse Regering van 27 februari 2003 tot uitvoering van de wet van 18 juli 1973Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/07/1973 pub. 25/06/2013 numac 2013000403 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de bestrijding van de geluidshinder sluiten betreffende de bestrijding van de geluidshinder en de beslissingen van de Regering betreffende de uitvoering van de begeleidende maatregelen Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - De burgers van de regionale luchthavens een efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening bieden - De gevraagde begeleidende maatregelen tijdig uitvoeren en ervoor zorgen dat de betrokken omwonenden tevreden zijn.

Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Ervoor zorgen dat de maatregelen efficiënt worden uitgevoerd, teneinde de kosten ervan te beperken. 4.4.2 Gedelegeerde opdracht voor verspreiding van milieu-informatie Deze activiteit omvat het verstrekken van informatie aan de omwonenden, via de SOWAER Leefmilieu, of via het gratis nummer dat door de SOWAER is ingesteld. De informatiecel van de SOWAER Leefmilieu is de cel waar de bewoners alle informatie kunnen krijgen over de ligging van hun eigendom ten opzichte van de PEB- en PDLT-zones, de maatregelen die zij kunnen genieten, de te volgen procedures, de stand van zaken van hun dossier, de informatie in verband met het Diapason-analysesysteem en de informatie in verband met de stedenbouwkundige verplichtingen in de geluidszones. Deze eenheid is een eenheidsloket voor ontvangst, informatie en bijstand. De SOWAER heeft ook een gratis nummer ingesteld en organiseert een persoonlijk onthaal voor de bewoners die zich liever naar de kantoren van Bierset of Gosselies begeven, om bijstandsdossiers op te stellen, naar de bewoners te luisteren en hun bekommernissen door te geven aan de besluitvormers.

De SOWAER zal ook instaan voor de communicatie met de gemeentelijke overheden en voor de animatie en het secretariaat van de begeleidingscomités van de twee luchthavens die zijn opgericht bij de besluiten van de Waalse regering van 20 december 2018 tot oprichting van een begeleidingscomité voor de luchthaven van Charleroi en een begeleidingscomité voor de luchthaven van Luik.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Duidelijke en transparante informatie te verstrekken op een reactieve en efficiënte manier 4.4.3 Gedelegeerde opdracht voor het opzetten en beheren van het DIAPASON-instrument Deze opdracht heeft betrekking op de uitvoering en het beheer van het DIAPASON-instrument, dat door onafhankelijke externe instanties en de Waalse Overheidsdienst Mobiliteit en Infrastructuur wordt gecontroleerd. Een gecentraliseerde dienst van de SOWAER organiseert, verzamelt en analyseert de informatie over de trajecten van de vliegtuigen en de door hen veroorzaakte geluidshinder op het netwerk van vaste geluidsniveaumeters, die 24 uur per dag in werking zijn en zich rond de luchthavens van Luik en Charleroi bevinden. Mobiele geluidsniveaumeters worden ook gebruikt om in het kader van het gelijkheidsbeginsel om de drie jaar rond de EPB-zones steekproefsgewijze metingen uit te voeren. De vaste geluidsniveaumeters maken het mogelijk de stabiliteit van de EPB-zones te controleren door de waarde van de Lden-indicator te berekenen en de conformiteit van de vliegtuigen met de opgelegde geluidsniveaus aan de grond te controleren door de Lmax-waarde te meten. Bovendien maakt het systeem het in het kader van zijn milieu-informatietaak mogelijk om de naleving van luchtroutes te controleren door deze geluidsmetingen te combineren met het onderzoek van radartracks.

Deze opdracht heeft tot doel de kwaliteit van het geluidsbeheer op de luchthaven voortdurend te verbeteren en de naleving van de geluidsverminderingsniveaus te garanderen, alsook de doeltreffendheid van de begeleidende maatregelen in de geluidshinderzones, die zijn vastgesteld op grond van de ligging van de eigendommen in de EPB-zones. Het zorgt ervoor dat de start- en landingsbanen geconcentreerd zijn, waardoor de geluidsbelasting binnen de geluidszones wordt gekanaliseerd.

De SOWAER zal ervoor zorgen dat het over een netwerk van geluidsniveaumeters beschikt dat in overeenstemming is met de realiteit ter plaatse.

De SOWAER zal deelnemen aan de werkzaamheden van de Technische Werkgroep (TWG), waarvan de oprichting op 8 oktober 2020 door de Waalse Regering werd beslist.

De onderwerpen binnen het mandaat van deze TWG zijn: ? Analyse van de hypothesen die moeten worden gehanteerd in het kader van de driejaarlijkse herzieningen van de geluidsbelastingsplannen door de Waalse Overheidsdienst en formulering van aanbevelingen aan deze laatste; ? Onderzoek van opties voor geluidsreductie, waaronder : - Analyse van de mogelijkheid om de luidruchtigste apparatuur te verplaatsen of te verwijderen naar minder problematische tijdstippen, onder voorbehoud van contractuele verbintenissen en de resultaten van een door het Gewest uit te voeren economische impactstudie. - de reflectie over de vluchtprocedures op alle start- en landingsbanen van beide luchthavens. ? De algemene beoordeling van netwerken van geluidsniveaumeters; ? het Sanctiebesluit doeltreffender maken, onder meer door hogere boetes op te leggen, teneinde de uitvoering ervan te verbeteren Gezien haar betrokkenheid bij het milieubeleid van het Waals Gewest en de expertise die zij op dit gebied heeft verworven, zal SOWAER ook een belangrijke rol spelen in het Collaborative Environmental Management (CEM) dat binnen de twee luchthavens is opgezet.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Zorgen voor voortdurende gegevensverzameling - Gegevens van het DIAPASON-netwerk snel en transparant verspreiden 4.4.4 Gedelegeerde opdracht voor geluidsmetingen ten behoeve van Waalse gemeenten buiten de PDLT-zones Op 8 oktober 2020 heeft de Waalse Regering in beginsel ingestemd met de uitvoering van geluidsmaatregelen voor de Waalse gemeenten die niet in de PDLT-zones zijn opgenomen.

Na een gemotiveerd verzoek van een betrokken gemeente zal SOWAER de relevantie van het verzoek analyseren en beslissen of de maatregel al dan niet wordt toegekend.

De modaliteiten van deze maatregelen zullen in onderling overleg met de Voogdijminister worden vastgesteld.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Zorgen voor voortdurende gegevensverzameling - Duidelijke en transparante informatie te verstrekken op een reactieve en efficiënte manier 4.4.5 Gedelegeerde opdracht voor bewaking van de luchtkwaliteit De bewaking en publieke beschikbaarheid van milieugegevens zal worden uitgebreid met de permanente meting van de luchtkwaliteit in de omgeving van regionale luchthavens in samenwerking met het "ISSEP" (Wetenschappelijk Instituut van Openbare Dienst).

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Opzetten van een permanent systeem voor toezicht op de luchtkwaliteit rond regionale luchthavens, ondersteund door onafhankelijke expertise, en het doen van aanbevelingen aan luchthavenbeheerders om de gevolgen voor het milieu tot een minimum te beperken. 4.5 Pool V. Vastgoedactiviteiten 4.5.1 Gedelegeerde opdracht voor beheer en territoriale planning van geluidszones Krachtens deze beheersovereenkomst verbindt SOWAER zich ertoe : ? Zorgen voor een evenwichtige territoriale ontwikkeling, rekening houdend met de luchthavenactiviteit en de verbetering van de leefomgeving in de geluidszones; ? Deelnemen aan de strijd tegen de destructurering van de bebouwde omgeving, woestijnvorming, verarming en onveiligheid, door middel van diverse passende interventies op het gebouwde en niet-gebouwde erfgoed dat in het "MD" is verworven, in het kader van een efficiënt beheer van het erfgoed; ? Deelnemen aan stadsvernieuwingsoperaties, op initiatief van lokale overheidsinstanties, teneinde een lokale territoriale dynamiek te (her)creëren in de verstedelijkingskernen die zich binnen de geluidszones bevinden.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Ervoor zorgen dat een leefomgeving van goede kwaliteit wordt gehandhaafd/verbeterd in gebieden die met lawaai te maken hebben; - Uitvoering van projecten in overeenstemming met duurzaamheid. 4.5.2 Gedelegeerd beheer van onroerend goed In het kader van dit Beheerscontract verbindt de SOWAER zich ertoe haar opdracht als exploitant uit te voeren met betrekking tot het vastgoedbeheer van de verworven gebouwen in het kader van de begeleidende maatregelen als volgt Drie soorten acties worden dagelijks overwogen, afhankelijk van de ligging van het onroerend goed ten opzichte van het PEB en het PDLT: ? Sloop, hetzij omdat het zich in een economische zone bevindt, hetzij omdat de staat het onderhoud ervan niet rechtvaardigt; ? De verhuur op middellange termijn, voor particuliere of economische doeleinden, van de verworven gebouwen. De te verhuren eigendommen worden op passende wijze bekendgemaakt om de naleving van de beginselen van mededinging en doorzichtigheid te waarborgen.

Huisvesting wordt toegewezen op basis van een objectieve en niet-arbitraire procedure. Verhuur voldoet aan de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek. Bovendien gaat de verhuur van woningen vaak gepaard met renovatie-, onderhouds- en geluidsisolatiewerkzaamheden; ? Wederverkoop (voor huisvestingsdoeleinden buiten de A-zone, of voor economische doeleinden), volgens procedures die openbaarheid en transparantie garanderen.

In het kader van deze opdracht zal de SOWAER een waarderingsmodel invoeren dat het mogelijk zal maken om, op basis van een objectieve financiële analyse, te beslissen of een gebouw moet worden gesaneerd met het oog op wederverhuur of dat het onmiddellijk moet worden verkocht.

De energierenovatie van de door de SOWAER beheerde gebouwen zal worden uitgevoerd overeenkomstig de door de Regering vastgestelde doelstellingen en in overeenstemming met de langetermijnstrategie voor renovatie.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Vermindering van het energieverbruik van erfgoedgebouwen Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Een efficiënte en hoogwaardige dienstverlening bieden aan aanvragers en huurders die gebruik maken van de diensten op het gebied van vastgoedbeheer - Optimalisering van het rendement van vastgoedactiva 4.6 Pool VI. Ondersteunende opdrachten 4.6.1 Beheer van menselijke hulpbronnen In het kader van dit beheerscontract verbindt de SOWAER zich ertoe een strategie op het vlak van "Human Resources Management" uit te werken en toe te passen, met als doel een globaal werkgeversaanbod voor te stellen dat haar waarden weerspiegelt en dat haar in staat stelt talenten aan te trekken en te behouden. Dit betekent dat zij al haar beleid, processen en praktijken moet blijven moderniseren om ze in overeenstemming te brengen met de arbeidsmarkt.

Bovendien verbindt de SOWAER zich ertoe, met inachtneming van de interne arbeidsverhoudingen, functionele en organisatorische verbeteringen aan te brengen om de verplichtingen van deze beheersovereenkomst zo efficiënt mogelijk te kunnen nakomen.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Een omgeving en arbeidsomstandigheden bieden die het welzijn van de werknemers bevorderen en bijdragen tot een duurzame visie - Digitalisering/dematerialisering van HR-processen - Opnemen van duurzame componenten in overheidsopdrachten Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Beheersing van de loonkosten (met inbegrip van de kosten van tijdelijk personeel) 4.6.2 Communicatie De SOWAER zal zijn communicatieplan, dat met name op de digitale media gebaseerd zal zijn, regelmatig bijwerken om de verspreiding van informatie te optimaliseren, zowel naar het personeel van de onderneming als naar externe doelgroepen.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - De positieve impact van de projecten en acties van de SOWAER op duurzame ontwikkeling in de verf zetten Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Verbetering van de bekendheid van de SOWAER 4.6.3 Wettelijk In het kader van dit beheerscontract verbindt SOWAER zich ertoe te waken over de naleving van de wet op de overheidsopdrachten en de verschillende "OS", "MD" business lines bij te staan op het vlak van naleving en in alle juridische aangelegenheden Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Effectieve en efficiënte ondersteuning bieden aan de verschillende afdelingen van de SOWAER 4.6.4 Boekhouding/Financiën De SOWAER verbindt zich ertoe om voor haar specifieke statutaire en gedelegeerde taken een afzonderlijke boekhouding te voeren, georganiseerd overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake. Er wordt een analytische boekhouding gevoerd om ervoor te zorgen dat de kosten in verband met de verschillende activiteiten kunnen worden geïdentificeerd en voldoende onder controle kunnen worden gehouden.

In het kader van zijn ESR-rapporteringsverplichtingen is de SOWAER verplicht de door de Cel Financiële Informatie (CIF) gevraagde informatie te verstrekken om te kunnen antwoorden op de verzoeken van het INR overeenkomstig het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden (het zogenaamde wbfin-decreet).

De SOWAER zal een financiering opzetten die is aangepast aan de projecten van de onderneming, waarvoor zij een beroep kan doen op de regionale garantie.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Het verbruik van kantoorbenodigdheden verminderen door de werkzaamheden verder te digitaliseren - de energie- en milieueffecten van deze digitalisering zullen tot een minimum worden beperkt, zowel wat de apparatuur (Green IT) als wat het gebruik (digitale soberheid) betreft Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Een cultuur van kostenbeheer ontwikkelen om het concurrentievermogen van de SOWAER te verbeteren - Verdere automatisering van de operaties om de efficiëntie te verbeteren - Beperk het beroep op schulden tot het strikte minimum 4.6.5 Informatica SOWAER zal zijn personeel voorzien van efficiënte hardware, netwerk en software, in het kader van een coherent IT-ontwikkelingsplan. In dit plan zal rekening worden gehouden met de ontwikkeling van het werken op afstand.

Opdracht oriëntaties - Duurzame ontwikkeling - Invoering van een wereldwijd elektronisch documentenbeheer op bedrijfsniveau - de energie- en milieueffecten van deze digitalisering zullen tot een minimum worden beperkt, zowel wat de apparatuur (Green IT) als wat het gebruik (digitale soberheid) betreft Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Verbetering van de productiviteit van het personeel 4.6.6 Audit/bestuur LA SOWAER verbindt zich ertoe alle wettelijke voorschriften na te leven: bv. decreet van de openbare bewindvoerder, EFRO-regels, herstelplan, ...

Het Auditcomité van SOWAER zal ook toezicht houden op de uitvoering van het huidige beheerscontract (voorheen de rol van het Comité van toezicht op het beheerscontract) en van de gedelegeerde opdrachten (opdrachten die voorheen werden uitgevoerd door het Comité van toezicht op het financieel beheer). De Inspectie van Financiën en het CIF zullen worden uitgenodigd voor de vergaderingen van het auditcomité wanneer deze aangelegenheden worden besproken.

Opdracht oriëntaties - Financiële autonomie - Bijzondere aandacht besteden aan de actualisering van de regels inzake interne controle en goed bestuur en aan risicobeheer, teneinde de financiële en milieugevolgen van mogelijke incidenten te beperken 5 Strategie en organisatie van de SOWAER 5.1 Beheerinstrumenten 5.1.1 Wereldwijde hulpmiddelen De SOWAER en Wallonië verbinden zich ertoe de principes van goed beheer, integriteit en transparantie in het besluitvormingsproces na te leven, zoals bepaald in de Belgische Corporate Governance Code van 12 maart 2009 en de OESO-richtlijnen inzake Corporate Governance van overheidsbedrijven, evenals de daarmee verband houdende Waalse reglementaire bepalingen.

SOWAER verbindt zich ertoe een bedrijfsplan te blijven opstellen en ter goedkeuring voor te leggen aan de Waalse Regering, uiterlijk in juli van elk jaar. Dit globale bedrijfsplan, dat wordt opgesteld volgens de interne sociale verhoudingen en jaarlijks wordt bijgewerkt, heeft betrekking op alle opdrachten van de SOWAER, overeenkomstig de bepalingen van dit beheerscontract Voor het eerste begrotingsjaar (begrotingsjaar 2022-2023) moet het bedrijfsplan, vanwege de inwerkingtreding van dit beheerscontract, uiterlijk op 30 september 2022 worden ingediend.

Dit bedrijfsplan zal de volgende elementen bevatten: ? De omschrijving van de te bereiken doelstellingen ; ? Een plan voor het beheer en de ontwikkeling van het menselijk potentieel. Het plan voor het personeelsbeheer is gebaseerd op het welzijn van de werknemers, opleiding, ontwikkeling van vaardigheden, motivering van het personeel en responsabilisering, met de vaststelling van doelstellingen voor elke afdeling, enz; ? Een strategisch actieplan met lopende en corrigerende maatregelen, met een duidelijk tijdschema; ? Een financieel tienjarenplan ; ? Een analyse van de risico's die van invloed kunnen zijn op de verwezenlijking van het bedrijfsplan (in termen van middelen, termijnen, wijzigingen in de wetgeving, enz;); ? Een boordtabel met indicatoren en de aan de SOWAER toegewezen doelstellingen, dat wordt bijgewerkt naar gelang van de frequentie van de aan de indicatoren verbonden metingen. Het wordt geëvalueerd en verspreid overeenkomstig de meetfrequentie van de indicatoren en wordt bij het bedrijfsplan gevoegd; ? Het in 5.3.4 voorgeschreven evaluatieverslag.

Dit plan zal ook : ? Voor statutaire opdrachten : o De stand van zaken met betrekking tot de investeringsprogramma's. ? Voor gedelegeerde opdrachten : o Een evaluatie van de uitvoering van begeleidende maatregelen en het beheer van geluidsmeter-netwerken; o De stand van de aankopen, de geluidsisolatie en de waardering van de voor rekening van Wallonië verworven gebouwen. 5.1.2 Specifieke instrumenten voor de nieuwe investeringen van de SOWAER De SOWAER voert een rapportagesysteem in dat : ? Op transparante wijze, de elementen van de berekening van de door de beheersvennootschappen te betalen vergoeding en de gebruikte parameters ; ? Budgettaire controle van de site ; ? De stand van de vorderingen van het project ; ? Bijzonderheden over de berekening van eventuele tussentijdse rente. 5.2 Goed bestuur en beheer van belangenconflicten SOWAER organiseert zijn activiteiten met het oog op transparantie, efficiëntie en doeltreffendheid, zowel intern als ten aanzien van de Voogdijminister en de toezichthoudende organen.

De SOWAER verbindt zich ertoe de volgende principes toe te passen om ervoor te zorgen dat de manier waarop het werkt de belangen van al zijn partners respecteert: ? Wat zijn betrekkingen met Wallonië betreft, verbindt de SOWAER zich ertoe, naast de in deze beheersovereenkomst vastgestelde rapporteringsverplichtingen, de door Wallonië gevraagde informatie te verstrekken, zodat dit laatste zijn rol als autoriteit kan vervullen; ? Op het niveau van zijn besluitvormingsorganen zet SOWAER zich in voor een optimale werking en een permanente communicatie tussen deze organen; ? Wat de betrekkingen met de burgers, en in hoofdzaak met de omwonenden, betreft, verbindt de SOWAER zich ertoe een zo goed mogelijke dialoog met hen te onderhouden, door zo nodig te voorzien in overleg met de plaatselijke overheden.

De Raad van bewind zal de regels ter voorkoming van belangenconflicten toepassen. ? In geval van een belangenconflict meldt het betrokken lid dit op eigen initiatief, verlaat het de vergadering van het orgaan en neemt het niet deel aan de besluitvorming over de beslissing waarbij het een belangenconflict heeft. Indien het strijdige punt deel uitmaakt van een groep punten die tijdens dezelfde vergadering worden behandeld, moet het lid dat bij het belangenconflict betrokken is, de vergadering verlaten tijdens de presentatie en de bespreking van het strijdige punt. 5.3 Opvolging en prestaties 5.3.1 Rol van het auditcomité Het Auditcomité is het orgaan dat zal zorgen voor de in 4.6.6 bedoelde opdracht.

Het Auditcomité is verantwoordelijk voor: ? om de ontwikkeling van de begrotingsramingen van SOWAER te volgen; ? de evolutie van de indicatoren te volgen en het conformiteitsbeoordelingsverslag te evalueren. 5.3.2 Opvolging en prestatie-indicatoren.

Er zijn verschillende indicatoren vastgesteld om de SOWAER in staat te stellen zijn prestaties bij de uitvoering van zijn taken te volgen en te evalueren. Deze indicatoren worden in de bijlage gedetailleerd beschreven, met name wat betreft hun beschrijving, het tijdschema voor de verzameling ervan en hun specifieke doelstelling. 5.3.3 Evaluatie van de leden van het Directiecomité De uitvoering van het beheerscontract, via de bedrijfsplannen, zal deel uitmaken van de evaluatie van het beheerscomité. 5.3.4 Verslagen en boordtabellen Op kwartaalbasis zendt SOWAER aan de leden van het Auditcomité een boordtabel toe waarvan de inhoud door dit Comité wordt bepaald overeenkomstig de in de bijlage vermelde indicatoren.

Jaarlijks stelt SOWAER een in het Bedrijfsplan geïntegreerd evaluatieverslag op en legt dit ter goedkeuring voor aan de leden van het Auditcomité, met inbegrip van: ? De waarde van prestatie-indicatoren en een relevante geschiedenis; ? Een analyse van de afwijkingen (met bijbehorende analytische elementen); ? Een verslag over de genomen corrigerende maatregelen, het effect ervan en een eventuele bijwerking.

Dit verslag wordt ook aan de verantwoordelijke Minister meegedeeld, zodat het jaarlijks aan de WR en de raad van bestuur van de SOWAER kan worden voorgelegd. 6 Financiële en boekhoudkundige regeling/Financiële verbintenissen jegens SOWAER 6.1 Financiële middelen voor statutaire opdrachten 6.1.1 Voor groot onderhoud in verband met investeringen waartoe in 2000 is besloten Groot onderhoud aan de investeringen waartoe in het investeringsplan 2000 is besloten, zal worden gedekt door : ? Opbrengst van de verkoop van aandelen gehouden in gedelegeerde opdrachten ; ? Financiële opbrengsten (verdiende marges) in verband met de leasing van gebouwen, infrastructuurleasing ; ? Inkomsten uit nevenactiviteiten (bv. verkoop van bestekken, opwaardering van het erfgoed, enz;); ? Lenen ; ? Kapitaalverhogingen ; ? Inkomen uit bedrijfsruimtes. 6.1.2 Voor de andere investeringen van economische aard in de bijlage bij het bedrijfsplan van SOWAER Voor de investeringsprogramma's zorgt SOWAER voor de financiering van de basisinvesteringen, in ruil voor een marktconforme vergoeding die door de beheersvennootschappen wordt betaald, overeenkomstig de Europese regels inzake overheidssteun.

Indien de Regering zou toestaan dat de SOWAER niet de volledige investeringskosten aan de beheersvennootschappen doorberekent, in het kader van de mogelijkheden die de Europese richtsnoeren bieden, zou het aan de regering zijn om de SOWAER de bijkomende financiële middelen te verschaffen. 6.1.3 Financiering van statutaire opdrachten De financiële stromen met betrekking tot de overige holding- en ontwikkelingstaken van de economische zones zijn als volgt: ? Door Wallonië verleende subsidies voor de ontwikkeling van economische zones rond luchthavens, ter dekking van de kosten van uitrusting en de aankoop van grond voor economische activiteit; ? Door beheervennootschappen te betalen vaste en variabele vergoedingen. ? Inkomen uit bedrijfsruimtes. ? Alle andere subsidies of schenkingen waartoe de Regering beslist.

Indien na goedkeuring door de Regering investeringen zouden worden gedaan die niet in het investeringsprogramma waren voorzien (bv. investeringen die door Skeyes, DGTA, EASA, FOD Binnenlandse Zaken, onvoorziene investeringen, enz. zijn vereist), zou de Regering ook extra middelen aan de SOWAER moeten toekennen. 6.2 Financiële middelen voor gedelegeerde opdrachten Om haar gedelegeerde opdrachten uit te voeren, beschikt de SOWAER over de volgende belangrijke middelen: De jaarlijkse subsidie "begeleidende en voorlichtingsmaatregelen" die door Wallonië wordt betaald.

Deze dotatie wordt in vier termijnen vereffend, na goedkeuring van een boekhoudkundig verslag en een activiteitenverslag in de tweede maand van elk kalenderkwartaal door het Comité ter controle van de boekhouding van de SOWAER. De eerste drie tranches worden vereffend ten gunste van de SOWAER op basis van een door de SOWAER na goedkeuring van het controlecomité afgegeven schuldvorderingsverklaring. De betaling van de laatste tranche is afhankelijk van het akkoord van de Waalse Regering na de indiening van een boekhoudkundig verslag en een activiteitenverslag over het gehele voorgaande jaar.

Het maatschappelijk doel van de SOWAER is het dekken van alle diverse en personeelskosten (exploitatiekosten). Voor zover deze kosten verband houden met de uitoefening van de gedelegeerde milieu-opdrachten, zullen zij vanaf 2023 het voorwerp uitmaken van een specifieke toewijzing. De vereffening van deze toewijzing is afhankelijk van de goedkeuring van de bewijsstukken door het Auditcomité en de Voogdijminister.

Het totale bedrag van deze twee toewijzingen beloopt 15.834.000 euro.

Dit bedrag kan echter naar boven of naar beneden worden bijgesteld afhankelijk van de kasstroomsituatie en de verwachte behoeften.

De SOWAER beschikt tevens over de volgende aanvullende middelen: ? Huurinkomsten voor de terbeschikkingstelling van gebouwen die voor rekening van Wallonië zijn aangekocht in het kader van de begeleidende maatregelen; ? Opbrengst van de verkoop van gebouwen die in het kader van de begeleidende maatregelen voor rekening van Wallonië werden verworven; ? Alle andere inkomsten uit gedelegeerde opdrachten (bv. groenestroomcertificaten, enz.); ? De jaarlijkse toewijzing van Wallonië voor de financiering door SOWAER van de opdrachten op het gebied van beveiliging en veiligheid die zijn toevertrouwd aan de beheersvennootschappen van de luchthavens; ? Dividenden van de deelnemingen van de SOWAER voor rekening van het Waals Gewest. 6.3 Extra opdrachten en nieuwe configuraties De Regering verbindt zich ertoe de SOWAER niet rechtstreeks of onrechtstreeks met extra opdrachten te belasten zonder ervoor te zorgen dat de nodige middelen binnen de SOWAER beschikbaar zijn of zonder ervoor te zorgen dat de nodige extra middelen ter beschikking worden gesteld.

Ingeval de regering extra missies of nieuwe configuraties toevoegt, worden de toekomstige subsidieniveaus van de SOWAER vastgesteld op een basis waarover de partijen onderhandelen. Elke toevoeging moet tot uiting komen in een wijziging van deze beheersovereenkomst, waarin de gevolgen voor de SOWAER van de aanvullende opdrachten en de nieuwe gedelegeerde opdrachten worden aangegeven. 6.4 Opvolging van de financiële situatie van de SOWAER Het bestuursorgaan van de SOWAER verbindt zich ertoe de financiële situatie van de SOWAER te volgen aan de hand van indicatoren en binnen zijn mogelijkheden acties te ondernemen om deze te optimaliseren. 6.5 Budgettair, boekhoudkundig en financieel beheer De SOWAER verbindt zich ertoe een gescheiden boekhouding te voeren voor zijn statutaire en gedelegeerde opdrachten, overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake.

Er wordt een analytische boekhouding gevoerd om ervoor te zorgen dat de kosten in verband met de verschillende activiteiten worden geïdentificeerd en voldoende gecontroleerd. 6.6 ESR-verslaggeving In het kader van zijn ESR-rapporteringsverplichtingen is de SOWAER verplicht de door de Cel Financiële Informatie (CIF) gevraagde informatie te verstrekken om te kunnen antwoorden op de verzoeken van het INR overeenkomstig het decreet van 15 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/12/2011 pub. 29/12/2011 numac 2011027237 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende organisatie van de begroting en van de boekhouding van de diensten van de Waalse Regering sluiten houdende organisatie van de begroting, de boekhouding en de rapportage van de Waalse overheidsbestuurseenheden (het zogenaamde wbfin-decreet).

De SOWAER zal de mogelijkheid bestuderen om haar activiteiten die verband houden met het sociale object (d.w.z. onderhoud van de luchthaveninfrastructuur, ontwikkeling van bedrijfsruimtes, ...) te deconsolideren ten laste van de begroting van het Waals Gewest, met name door de realisatie en het succes van een markttest. 7 Methoden voor uitvoering, opvolging, evaluatie en herziening van het beheerscontract 7.1 Middelen voor opvolging en controle De controle van de financiële toestand, van de jaarrekening en van de regelmatigheid, in het licht van de wet en van de statuten, van de verrichtingen die in de jaarrekening moeten worden opgenomen, wordt toevertrouwd aan ten minste één commissaris-revisor, benoemd door de Algemene Vergadering en gekozen uit de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Hij stelt het bedrag van hun honoraria vast.

Ingeval verscheidene commissarissen-revisoren worden benoemd, handelen zij gezamenlijk. De commissarissen worden benoemd voor een termijn van drie jaar. Zij mogen slechts twee opeenvolgende mandaten vervullen.

Zij kunnen tijdens hun mandaat alleen om gegronde redenen door de Algemene Vergadering worden ontslagen.

De bedrijfsplannen en jaarrekeningen van de SOWAER worden bij de regering ingediend.

De SOWAER beschikt over een auditcomité waarvoor de CIF en de Inspectie van Financiën worden uitgenodigd, teneinde de uitgaven te controleren die de SOWAER bij de uitvoering van haar opdrachten doet.

Het Auditcomité van de SOWAER is eveneens belast met het toezicht op de uitvoering van dit Beheerscontract. 7.2 Sancties Door zijn opdrachten speelt de SOWAER een cruciale rol in de ontwikkeling van de Waalse luchthavens en in de regionale economische ontwikkeling. Het is derhalve van essentieel belang dat deze opdrachten met de grootste nauwgezetheid worden uitgevoerd.

Onverminderd de uitoefening van de rechtsmiddelen waarin het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200761 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200760 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200759 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut voorziet, wordt de SOWAER in geval van niet-nakoming of gebrekkige nakoming van zijn verbintenissen per brief aan zijn Voorzitter formeel aangemaand om de situatie binnen een redelijke termijn recht te zetten.

Indien de SOWAER het probleem niet binnen de gestelde termijn heeft verholpen of niet heeft aangetoond dat het om redenen buiten haar wil onmogelijk is het probleem te verhelpen, kan de voogdijminister, na goedkeuring door de Waalse Regering, eenzijdig en bij een met redenen omkleed besluit alle maatregelen nemen die zij nuttig acht - die audits, organisatorische maatregelen, enz. kunnen omvatten. - teneinde de normale bedrijfsomstandigheden te herstellen en de naleving van de verbintenissen van het huidige beheerscontract te waarborgen. 8 Wijziging en beëindiging van het beheerscontract 8.1 Wijziging en beëindiging van het beheerscontract Wanneer de evolutie van bepaalde elementen van de context waarin dit Beheerscontract werd afgesloten of wanneer de inhoud van de decreten en reglementen die SOWAER moet toepassen of die haar aanbelangen, een substantiële wijziging van het Beheerscontract vereisen, kan de meest gerede partij de herziening ervan vragen. In geval van een belangrijke aanpassing van het beheerscontract wordt dezelfde informatie- en communicatieprocedure gevolgd als die welke is bepaald in artikel 6 van het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200761 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200760 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200759 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking Indien zich voorts gebeurtenissen, met name overmacht, of onvoorziene beslissingen van algemene strekking voordoen waardoor bepaalde clausules van dit Beheerscontract niet toepasbaar zijn, plegen de Waalse Regering en de SOWAER overleg om de oorzaken daarvan te onderzoeken en de maatregelen vast te stellen die moeten worden genomen om de situatie te verhelpen. In voorkomend geval wordt het resultaat van deze raadpleging bevestigd in een wijziging van dit beheerscontract. 8.2 Wijziging van het beheerscontract In de loop van de uitvoering kunnen de partijen door middel van wijzigingen de nodige aanpassingen aanbrengen aan dit Beheerscontract.

Er mogen geen wijzigingen worden aangebracht zonder dat dit vooraf is vastgelegd in een amendement. 8.3 Wijziging van de bijlage bij het Beheerscontract Om de indicatoren voldoende relevant te houden, moeten diverse wijzigingen mogelijk blijven, zoals een herziening van de streefcijfers, een verfijning van een indicator, de vaststelling van een nieuwe indicator, enz. Voor elke wijziging moet de procedure voor een wijziging van het beheerscontract worden gevolgd. 8.4 Einde van het Beheerscontract De looptijd van dit Beheerscontract wordt vastgesteld op vijf jaar, te rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding ervan, tenzij de partijen in onderling overleg besluiten het Beheerscontract eerder te herzien.

Vóór het verstrijken van dit beheerscontract verrichten de partijen een algemene evaluatie van de behaalde resultaten, overeenkomstig de procedures die zijn vastgesteld in het decreet van 12 februari 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200761 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200760 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200759 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 23/03/2004 numac 2004200762 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200756 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de Regeringscommissarissen type decreet prom. 12/02/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004200763 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de overheidsbestuurder type decreet prom. 12/02/2004 pub. 30/03/2004 numac 2004200850 bron ministerie van het waalse gewest Decreet tot organisatie van de Waalse provincies sluiten betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking.

Indien bij het verstrijken van de huidige beheersovereenkomst, die kan worden verlengd, geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, stelt de regering de voorlopige regels vast die van toepassing zijn op de verdere uitvoering van de opdrachten van de SOWAER, die ten minste de in de artikelen 10 tot en met 17 van voornoemd besluit bedoelde aangelegenheden omvatten. Deze voorlopige regels zijn van toepassing tot de inwerkingtreding van het nieuwe beheerscontract dat overeenkomstig de artikelen 5 en 6 van hetzelfde decreet wordt gesloten, voor een niet-verlengbare periode van 6 maanden. Deze uitbreiding wordt door de bevoegde Minister in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. 9 Slotbepalingen 9.1 Inwerkingtreding van het Beheerscontract Dit beheerscontract treedt in werking op 1 juli 2022. 9.2 Document gevoegd bij het Beheerscontract Het volgende document is bij dit Beheerscontract gevoegd en maakt er integrerend deel van uit: ? Bijlage: Opvolging en prestatie-indicatoren.

Namen, 14 juli 2022.

Voor de Regering : De Waalse Minister van Begroting, Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT Voor de SOWAER : De Voorzitter van de raad van bestuur van de SOWAER, L. BLANCHART De Voorzitter van het directiecomité van de SOWAER, N. THISQUEN

Bijlage: Opvolging en prestatie-indicatoren Pool I. Statutaire opdrachten bij de ontwikkeling van de luchthaveninfrastructuur

Opdracht

Indicator

Begripsomschrijving

Doelstelling

Doel

Te bereiken doelstelling

Statutaire opdrachten op het gebied van planning, programmering en ontwikkeling van de fysieke capaciteit van luchthavens

Naleving van de budgetten voor onderhoudswerkzaamheden

Totale werkelijke kosten voor het onderhoud van de luchthaveninfrastructuur (exclusief posten die niet onder de controle van SOWAER vallen)/geplande kosten <= 100%.

? 100%

Jaarlijks

Effect van groot onderhoud en reparaties op de operabiliteit van de infrastructuur

Aantal dagen dat de infrastructuur niet operationeel is doordat het SOWAER geen groot onderhoud heeft uitgevoerd = 0

0

Jaarlijks

Naleving van de met de beheersvennootschappen overeengekomen investeringsbudgetten

Kosten van de gerealiseerde investering (exclusief elementen die niet onder de controle van SOWAER vallen) / gebudgetteerde kosten bij de beheersvennootschappen <= 100%.

? 100%

Jaarlijks

Naleving van de met de beheersvennootschappen overeengekomen operationaliteit

Aantal dagen dat een infra niet operationeel is om een reden die toe te schrijven is aan de SOWAER/Aantal dagen dat een infra niet operationeel is, overeengekomen met de beheersvennotschappen <= 100%.

? 100%

Jaarlijks

Eerbiediging van de tijdschema's voor de werkzaamheden op de luchthavens

Aantal dagen vertraging rechtstreeks te wijten aan SOWAER = 0

0

Jaarlijks


Pool II. Opdrachten om de aantrekkelijkheid van luchthavens te vergroten

Opdracht

Indicator

Begripsomschrijving

Doelstelling

Doel

Te bereiken doelstelling

Statutaire opdracht van de marktdeelnemer

Eerbiediging van de tijdschema's voor werkzaamheden in de bedrijfsruimtes

Aantal dagen vertraging rechtstreeks te wijten aan SOWAER = 0

0

Jaarlijks

Naleving van het werkgelegenheidscijfer

Aantal VTE's per hectare in de bedrijfsruimte / Minimumaantal VTE's per hectare dat in het erkenningsbesluit voor de betrokken bedrijfsruimte is vastgesteld

? 100%

Jaarlijks

Winstgevendheid van investeringen in de ZAE's

Feitelijke netto contante waarde / verwachte netto contante waarde >=100

? 100%

Jaarlijks


Pool III. Ontwikkeling van de diensten

Opdracht

Indicator

Begripsomschrijving

Doelstelling

Doel

Te bereiken doelstelling

Gedelegeerde aandelenbeleggingsopdracht

Rentabiliteit van de aandelen

Total Shareholder Return (TSR) > Weighted Average Cost of Capital (WACC)

? 100%

Jaarlijks

Gedelegeerde veiligheidsfinancieringsopdracht

Vertragingen bij de betaling van vorderingen van de beheersvennootschappen op SOWAER in het kader van de financiering van veiligheids- en beveiligingsopdrachten

Betalingstermijn voor schuldvorderingen ? 10 dagen

10 dagen

Jaarlijks


Pool IV. Milieumaatregelen

Opdracht

Indicator

Begripsomschrijving

Doelstelling

Doel

Te bereiken doelstelling

Gedelegeerde opdracht voor het uitvoeren van de maatregelen

Kwaliteit van de verwerking van individuele dossiers van milieumaatregelen

Tevredenheidspercentage van de bewoners die de begeleidende maatregelen hebben gebruikt (individuele dossiers) ? 70% tevreden of zeer tevreden (afhankelijk van een voldoende steekproef)

? 70% tevreden of zeer tevreden (afhankelijk van een voldoende steekproef)

Jaarlijks

Verwerkingstijd voor geluidsbeperkingsdossiers voor omwonenden

Gemiddelde behandelingstijd voor individuele zaken die rechtstreeks aan de SOWAER kunnen worden toegeschreven ? 15 maanden

? 15 maand

Jaarlijks

Gemiddelde kosten van begeleidende maatregelen

Werkelijke gemiddelde kosten (exclusief posten waarover de SOWAER geen controle heeft)/ geplande kosten: ?100% (jaarlijkse begroting)

?100%

Jaarlijks

Gedelegeerde opdracht voor verspreiding van informatie

Kwaliteit van de verwerking van individuele dossiers van milieumaatregelen

Tevredenheidspercentage van inwoners die gebruik hebben gemaakt van de voorlichtingsdiensten (klachten niet meegerekend) ? 70 % tevreden of zeer tevreden

? 70% tevreden of zeer tevreden (afhankelijk van een voldoende steekproef)

Jaarlijks

Verwerkingstijd voor verzoeken en klachten

Gemiddelde verwerkingstijd voor schriftelijke verzoeken en klachten ? 30 dagen

?30 dagen

Jaarlijks

Gedelegeerde opdracht voor het opzetten en beheren van het DIAPASON-instrument

Vermindering van de onbeschikbaarheid van gegevens van het Diapason-systeem

Aantal onderbrekingen van de Diapason-gegevensverzameling van meer dan 24 uur: ? 3 per maand

? 3 per maand

Jaarlijks

Naleving van de productietermijnen van maandelijkse verslagen op basis van de Diapason-gegevensverwerking

Aantal tijdig opgestelde verslagen (de maand volgend op de verslagperiode)/ Totaal aantal opgestelde verslagen: 100%

100%

Jaarlijks

Gedelegeerde opdracht voor bewaking van de luchtkwaliteit

Naleving van de halfjaarlijkse rapportagetermijnen

Aantal tijdig geproduceerde verslagen (het kwartaal volgend op de verslagperiode) / Totaal aantal geproduceerde verslagen = 100%.

100%

Vervaldatum


Pool V. Vastgoedactiviteiten

Opdracht

Indicator

Begripsomschrijving

Doelstelling

Doel

Te bereiken doelstelling

Gedelegeerd beheer van onroerend goed

Vermindering van operationele kosten in verband met vastgoedbeheer

Totaal nettorendement op vastgoedactiva (exclusief activa in zone A van de PDLT) bestemd voor verhuur ? 2%

? 2%

Vervaldatum

Waardering van verworven en geleasede activa

Maandelijkse huurinkomsten / aankoopwaarde van de gebouwen in de portefeuille ? 3 per duizend

? 3 per duizend

Vervaldatum

Vermindering van het energieverbruik

Bereiken van een gemiddeld specifiek primair energieverbruik voor alle jaarlijks behandelde gebouwen ? 340 Kwh/m2/jaar (? "D" energieprestatielabel voor gebouwen).

? 340 Kwh/m2/jaar (? EPB label "D")

Jaarlijks

Vermindering van de huurleegte

Aantal gerehabiliteerde lege huurwoningen/totaal aantal huurwoningen ? 5%

? 5%

Vervaldatum

Evenredigheid van de herstelwerkzaamheden

Aantal leegstaande gebouwen dat wordt gesaneerd /Totaal aantal huurgebouwen ? 5%

? 5%

Vervaldatum

Tevredenheid van kandidaat-huurders en huurders

Tevredenheidspercentage van kandidaat-huurders en huurders: ? 80% tevreden of zeer tevreden

80% van de huurders tevreden of zeer tevreden

Jaarlijks


Pool VI. Ondersteunende opdrachten

Opdracht

Indicator

Begripsomschrijving

Doelstelling

Doel

Te bereiken doelstelling

Boekhouding/Financiën

Eerbiediging van het eigen vermogen/ Kapitaal

Eigen vermogen / kapitaal

Eigen vermogen / kapitaal > 50% Doelstelling jaarlijks herzien op basis van financieel plan

Jaarlijks

Actief beheer van het kasbeheer

Gemiddelde maandelijkse cashflow OS < 5M€

< 5M€

Jaarlijks

^