Etaamb.openjustice.be
Document van 13 juli 2007
gepubliceerd op 17 augustus 2007

Beslissing nr. D-2007-3-S betreffende de klacht ingediend door de spoorwegonderneming Trainsport AG, aangaande de onmogelijkheid om nieuwe treinbestuurders in dienst te nemen en om een hercertificering van de treinbestuurders na 3 jaar dienst te laten uitvoeren

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2007014264
pub.
17/08/2007
prom.
13/07/2007
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER


13 JULI 2007. - Beslissing nr. D-2007-3-S betreffende de klacht ingediend door de spoorwegonderneming Trainsport AG, aangaande de onmogelijkheid om nieuwe treinbestuurders in dienst te nemen en om een hercertificering van de treinbestuurders na 3 jaar dienst te laten uitvoeren


De Dienst Regulering van het spoorwegvervoer en van de exploitatie van de luchthaven Brussel-Nationaal, hierna « Dienst Regulering » genoemd, Gelet op artikel 17 van de wet van 18 juli 1966 op het gebruik van de talen in bestuurszaken;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 oktober 2004 tot oprichting van de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal, tot vaststelling van zijn samenstelling en het administratief en geldelijk statuut dat van toepassing is op zijn leden, zoals gewijzigd bij koninklijk besluit van 1 februari 2006;

Gelet op artikel 62 van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur, dat de bevoegdheden van de Dienst Regulering vaststelt;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 januari 2007 houdende veiligheidsvereisten en -procedures van toepassing op de spoorweginfrastructuurbeheerder en de spoorwegondernemingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 januari 2007 houdende erkenning van de NMBS als instelling die instaat voor de verlening van opleidingsdiensten aan treinbestuurders en treinpersoneel;

Gelet op punt 15 van de bijlage bij het koninklijk besluit van 10 mei 2007 houdende goedkeuring van het tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel, in de zin dat het artikel 35 van genoemd beheerscontract goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 5 juli 2005, wijzigt;

Gelet op de op 15 mei 2007 ontvangen aangetekende brief aan de Dienst Regulering waarin een klacht wordt ingediend namens de spoorwegonderneming Trainsport AG, met ondernemingsnummer 0480.088.731;

Gelet op de andere dossierstukken, neemt de volgende beslissing : I. Feiten en retroacta.

Trainsport AG is een spoorwegonderneming met vergunning nr. L005 die haar spoorwegvervoeractiviteit in België uitoefent onder veiligheidscertificaat nr. C005.

Per aangetekende brief ontvangen op 15 mei 2007 diende Trainsport AG een klacht in bij de Dienst Regulering aangaande de onmogelijkheid om nieuwe treinbestuurders in dienst te nemen en om de treinbestuurders na 3 jaar dienst te laten hercertificeren.

Volgens Trainsport AG houdt de inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 21 januari 2007 houdende erkenning van de NMBS als instelling die instaat voor de verlening van opleidingsdiensten aan treinbestuurders en treinpersoneel, voor haar een verbod in inzake de certificering van nieuwe treinbestuurders, die reeds een volledige basisopleiding hebben gevolgd bij een Belgische spoorwegonderneming.

Deze uitvoeringsmaatregel maakt ook de hercertificering van de treinbestuurders na 3 jaar dienst onmogelijk. Trainsport AG voert aan dat zij hierdoor geen nieuwe vervoersopdrachten kan aannemen en zo een belangrijk deel van haar klanten dreigt te verliezen.

Voorts voert Trainsport AG nog aan dat deze toestand in dit concrete geval ook leidt tot een onaanvaardbare concurrentievervalsing.

Om een einde te maken aan deze concurrentievervalsing, ziet Trainsport AG een mogelijke oplossing in de herinvoering van de certificeringsprocedure voor treinbestuurders zoals deze vóór de invoering van het koninklijk besluit van 27 januari 2007 gold, met name de certificering door Infrabel.

Trainsport AG ziet nog een tweede mogelijkheid waarbij de NMBS verplicht wordt om op vraag van de spoorwegondernemingen, binnen dertig dagen na de aanvraag, certificeringsexamens of -sessies te organiseren, waarbij de NMBS ook kandidaten die hun opleiding in een andere spoorwegonderneming hebben genoten, moet aanvaarden.

Deze voorstellen bieden het voordeel dat de kandidaten van andere spoorwegondernemingen de opleidingen die de NMBS zelf organiseert, niet verplicht moeten volgen.

Hierbij moet worden opgemerkt dat volgens artikel 5 van het koninklijk besluit van 21 januari 2007, de NMBS bevoegd is om aan de kandidaten waarvoor de spoorwegonderneming een gemotiveerde aanvraag voorlegt, vrijstellingen voor cursussen te verlenen, op voorwaarde dat de Veiligheidsinstantie dit goedkeurt.

II. Ontvankelijkheid.

Overwegende dat de verzoekster de hoedanigheid heeft van spoorwegonderneming zoals omschreven in artikel 5 van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur, overwegende dat de kennisgeving van de klacht is gebeurd volgens de in artikel 62, § 5 van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur beschreven vorm, beschouwt de Dienst Regulering de klacht als ontvankelijk.

III. Bevoegdheid.

Op grond van artikel 62, § 5 van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur is de Dienst Regulering bevoegd om in het kader van de behandeling van klachten uitspraak te doen in verband met elk nadeel dat het gevolg is van een inbreuk : - op de netverklaring of de criteria die erin zijn opgenomen; - op de toewijzingsprocedure voor infrastructuurcapaciteit en haar resultaten; - op het tariferingsysteem, de hoogte of de structuur van heffingen voor het spoorweginfrastructuurgebruik; - op de bepalingen inzake toegang tot de spoorweginfrastructuur die specifiek betrekking hebben op het toegangs- en doorvoerrecht en de diensten die aan de spoorwegondernemingen moeten worden geleverd.

In dit concrete geval dient vastgesteld dat de onmogelijkheid inzake de certificering waarvan de verzoekster gewag maakt, niet onder het toepassingsgebied van het administratief beroep, zoals bepaald in artikel 62 van de wet van 4 december 2006, valt.

In die mate en in de huidige stand van de wettelijke bepalingen, is de Dienst Regulering, in het raam van zijn opdracht als administratiefrechtelijke instantie, niet bevoegd om de voorstellen van Trainsport AG in de reglementering te laten opnemen.

Voor het overige verwijst de Dienst Regulering naar zijn advies nr. 2007/1 betreffende het koninklijk besluit van 21 januari 2007 houdende erkenning van de NMBS als instelling die instaat voor de verlening van opleidingsdiensten aan treinconducteurs en treinpersoneel.

Daarbij dient vastgesteld dat punt 15 van de bijlage bij het koninklijk besluit van 10 mei 2007 houdende goedkeuring van het tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel, laatstgenoemde machtigt om de licenties voor de bestuurders en de certificaten van de treinbegeleiders verder af te leveren tot en met 23 januari 2008.

IV. Beslissing.

Op deze gronden, beslist de Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal : dat zij niet bevoegd is om de voorstellen tot wijziging van verzoekster Trainsport AG in de van kracht zijnde reglementering te laten opnemen.

Gedaan te Brussel op 13 juli 2007.

Voor de Dienst Regulering van het Spoorvervoer en van de Luchthaven Brussel-Nationaal, L. De RYCK Directeur

^