Etaamb.openjustice.be
Decreet van 30 november 2023
gepubliceerd op 22 december 2023

Decreet ter bestrijding van discriminatie bij de toegang tot huisvesting

bron
waalse overheidsdienst
numac
2023048478
pub.
22/12/2023
prom.
30/11/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

30 NOVEMBER 2023. - Decreet ter bestrijding van discriminatie bij de toegang tot huisvesting (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt: HOOFDSTUK 1 - Toepassingsgebied en definities

Artikel 1.Het doel van dit decreet is het creëren van een specifiek kader op het gebied van toegang tot huisvesting, dat het mogelijk maakt discriminatietesten uit te voeren met het oog op de bestrijding van alle vormen van discriminatie in de zin van de artikelen 3 en 15 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, en het invoeren van administratieve boetes die van toepassing zijn in het geval van discriminatie die wordt vastgesteld in overeenstemming met de bepalingen van dit decreet.

Art. 2.Voor de toepassing van dit decreet, wordt verstaan onder: 1° toegang tot huisvesting: a) de voorwaarden en criteria m.b.t. de toegang tot huisvesting; b) de presentatie, informatie of publiciteit met betrekking tot de toegang tot huisvesting;2° administratie: de dienst(en) aangewezen door de Waalse Regering;3° belangengroep: elke instelling van openbaar nut en elke rechtspersoon waarvan de statuten de verdediging van de mensenrechten of de bestrijding van discriminatie voorstellen en die voldoet aan de voorwaarden van artikel 17, lid 2, 1° tot 3°, van het Gerechtelijk Wetboek .

Art. 3.De hoofdstukken I, II, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI en XIV van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie zijn van toepassing op dit decreet. HOOFDSTUK 2 - Specifieke controlemechanismen en procedure

Art. 4.De administratie heeft als opdracht discriminatietesten uit te voeren met het oog op de bestrijding van alle vormen van discriminatie in de zin van de artikelen 3 en 15 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie.

Onverminderd de taken van de ambtenaren van de gerechtelijke politie, wijst de Regering personeelsleden aan die belast zijn met het toezicht op de naleving van dit decreet en de reglementaire bepalingen die krachtens dit decreet worden aangenomen.

De daartoe aangewezen personeelsleden zijn bevoegd om overtredingen van de bepalingen van dit decreet op te sporen en bij proces-verbaal, dat bewijskracht heeft tot het tegendeel bewezen is, vast te stellen .

Art. 5.§ 1. De in artikel 4 bedoelde personeelsleden kunnen in de uitoefening van hun functie een discriminatietest uitvoeren met betrekking tot de toegang tot huisvesting. De discriminatietest neemt de vorm aan van een situatietest of mysteryshopper test overeenkomstig de paragrafen 2 en 3 § 2. Het doel van de in paragraaf 1 bedoelde situatietest is het opsporen van directe of indirecte discriminatie in de zin van de artikelen 3, 4 en 15 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie van kandidaat-huurders op basis van een of meerdere beschermde criteria.

De test verloopt als volgt: twee casussen of meer, reëel of fictief, die gelijkaardige profielen vertonen die behalve het te testen criterium niet sterk van elkaar verschillen en die hun belangstelling kenbaar maken of hun kandidatuur indienen bij een verhuurder of een vastgoedmakelaar, waarna de antwoorden met elkaar vergeleken worden met het oog op het nakijken van hun overeenkomst met dit decreet. § 3. Het doel van de in paragraaf 1 bedoelde mysteryshopper-test is het opsporen van directe of indirecte discriminatie in de zin van de artikelen 3, 4 en 15 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie van een kandidaat-huurder, op basis van een of meerdere van de beschermde criteria waarnaar wordt verwezen in artikel 4 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie.

De test verloopt als volt: een echte of fictieve klant of kandidaat dient een verzoek in bij een verhuurder of vastgoedmakelaar om na te gaan of het gegeven antwoord in overeenstemming is met het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie. § 4. In het kader van het uitvoeren van een discriminatietest mogen de in artikel 4 bedoelde personeelsleden een valse identiteit gebruiken zonder dat ze hun functie of de context waarin de test wordt uitgevoerd, moeten vermelden. § 5. De discriminatietest mag niet de vorm aannemen van uitlokking in de zin van artikel 30 van de inleidende titel van het Wetboek van Strafvordering. De test moet beperkt blijven tot het creëren van een mogelijkheid om een discriminerende praktijk aan het licht te brengen door, zonder te overdrijven, een proces voor informatieoverdracht in de context van toegang tot huisvesting te reproduceren.

De discriminatietest kan op eigen initiatief worden uitgevoerd op basis van klachten, meldingen of ernstige aanwijzingen van praktijken die een overtreding in de zin van dit decreet kunnen vormen. § 6. Het doel waarvoor persoonsgegevens krachtens dit artikel worden verwerkt, is het uitvoeren van controles met het oog op het vaststellen van discriminatie in de zin van dit decreet.

De administratie is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens.

De betrokkenen zijn verhuurders en hun mandatarissen.

De categorieën persoonsgegevens die worden verzameld en verwerkt tijdens discriminatietests omvatten de volgende categorieën: 1° identificatiegegevens, namelijk de naam en de voornaam, het identificatienummer in het Rijksregister;2° contactgegevens, namelijk het telefoonnummer en e-mailadres, een contactadres;3° gegevens met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de verhuurder;4° de gegevens met betrekking tot natuurlijke personen die het mogelijk maken al dan niet het bestaan van discriminatie in de zin van dit decreet te onthullen, met inbegrip van kenmerken die verband houden met de betrokken woning;5° schriftelijke correspondentie;6° de gegevens met betrekking tot de onroerende goederen, namelijk de identificatie van de houders van zakelijke rechten, de aard van het goed en de identificatie en de ligging van het onroerend goed. Deze gegevens worden verstrekt door de betrokkenen, tenzij de verantwoordelijke voor de verwerking de gegevens rechtstreeks uit authentieke bronnen verzamelt. Onverminderd artikel 9, lid 1, van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, moet de verwerking van de gegevens bedoeld in lid 4 voldoen aan de volgende voorwaarden: 1° de gegevens mogen niet worden doorgegeven, onder voorbehoud van de artikelen 7 en 8;2° de gegevens worden verwerkt in een beveiligde omgeving die een adequaat beheer van de gebruikers en de toegang mogelijk maakt. § 7. De door de verantwoordelijke voor de verwerking verkregen gegevens worden verwerkt gedurende een maximale bewaartermijn die niet langer mag zijn dan 31 december van het jaar waarin alle acties die onder de bevoegdheid van de verantwoordelijke voor de verwerking vallen, zoals bepaald door de Regering, zijn verjaard en, indien van toepassing, administratieve en gerechtelijke procedures en beroepen die daarmee verband houden, definitief zijn beëindigd.

Art. 6.§ 1. Elke persoon die een belang kan aantonen kan een klacht indienen bij de administratie tegen de vermeende dader van discriminatie zoals bedoeld in de artikelen 3 en 15 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie.

De volgende personen worden geacht een belang te hebben in de zin van lid 1: 1° elke door discriminatie getroffen persoon;2° elke belangengroep die beschikt over de goedkeuring van de persoon waarop de discriminatie betrekking heeft. § 2. De klacht wordt schriftelijk ingediend, gedateerd en ondertekend.

Daarin omschrijft de klager het belang waarnaar wordt verwezen in lid 1 evenals de grieven gericht aan de persoon die wordt verdacht van discriminatie. De administratie stelt de klager binnen acht dagen na ontvangst van de klacht in kennis van haar ontvangstbevestiging.. § 3. Elke persoon kan een vermoedelijke daad van discriminatie melden zoals bedoeld in de artikelen 3 en 15 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding bepaalde vormen van discriminatie. § 4. In het kader van de overdracht van gegevens aan de administratie door elke persoon die een belang aantoont in de zin van paragraaf 1, zijn de categorieën van persoonsgegevens die worden verwerkt de gegevens van de betrokken personen (naam, voornaam, adres), de beschrijving van de feiten die de discriminatie vormen, evenals de eventuele beschermde criteria bedoeld in artikel 4 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, waarop de discriminatie betrekking heeft. In elk geval is de communicatie beperkt tot gegevens die relevant en niet buitensporig zijn voor de doeleinden van dit decreet.

Het doel van de verwerking van persoonsgegevens op grond van dit artikel is het opsporen van discriminatie in de zin van dit decreet.

De in paragraaf 1 genoemde personen zijn verantwoordelijk voor de verwerking.

De categorieën van betrokkenen van wie de gegevens worden verwerkt zijn verzoekers, slachtoffers, getuigen en verdachten.

De administratie is de uiteindelijke ontvanger van de gegevens die krachtens dit artikel worden verzameld.

De door de verantwoordelijken voor de verwerking verkregen gegevens worden verwerkt gedurende een maximale bewaartermijn die niet langer mag zijn dan 31 december van het jaar waarin alle acties die onder de bevoegdheid van de verantwoordelijke voor de verwerking vallen, zoals bepaald door de Regering, zijn verjaard en, indien van toepassing, administratieve en gerechtelijke procedures en beroepen die daarmee verband houden, definitief zijn beëindigd.

Art. 7.§ 1. De administratie brengt de aangeklaagde feiten ter kennis van de verhuurder of de vastgoedmakelaar die ofwel : 1° het voorwerp is van een klacht of melding overeenkomstig artikel 6;2° betrokken is bij een discriminatietest uitgevoerd overeenkomstig dit decreet en die directe of indirecte discriminatie aan het licht heeft gebracht;3° de auteur is van een gepubliceerde advertentie die één of meerdere ernstige aanwijzingen van directe of indirecte discriminatie op het gebied van huisvesting bevat. Deze kennisgeving gebeurt in de maand waarin de klacht of melding wordt ontvangen, de discriminatietest wordt uitgevoerd of de administratie kennis krijgt van de advertentie.

De betrokken verhuurder of vastgoedmakelaar beschikt over een termijn van vijftien dagen vanaf de ontvangst van de aangeklaagde feiten om zijn opmerkingen schriftelijk in te dienen of om te vragen door de administratie te worden gehoord. In geval van een hoorzitting kan hij zich laten bijstaan door een persoon van zijn keuze. § 2 Wanneer een persoon die een belang in de zin van de bepalingen van dit decreet rechtvaardigt, voor de administratie of de bevoegde rechtbank feiten aanvoert die het bestaan van discriminatie op basis van een of meerdere van de beschermde criteria doen vermoeden, is het aan de verweerder om te bewijzen dat er geen discriminatie is geweest.

Feiten op grond waarvan kan worden vermoed dat er sprake is van discriminatie op grond van een of meerdere van de beschermde criteria bedoeld in artikel 4 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie omvatten, maar zijn niet beperkt tot, de in paragraaf 1 bedoelde vastgestelde feiten en de resultaten van discriminatietests uitgevoerd in overeenstemming met artikel 5.

De Regering kan de feiten vaststellen op grond waarvan kan worden aangenomen dat er sprake is van discriminatie op basis van een of meerdere van de beschermde criteria bedoeld in artikel 4 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie.

Onverminderd de bewijskracht van de notulen opgesteld overeenkomstig artikel 4, lid 2, van dit decreet, is deze bepaling van toepassing op alle administratieve en gerechtelijke procedures, met uitzondering van strafrechtelijke procedures. § 3. De administratie stelt een samenvattend verslag op waarin de klacht, de geregistreerde melding, de op eigen initiatief uitgevoerde test of de elementen naar aanleiding van een of meerdere ernstige aanwijzingen van een discriminerende praktijk, in voorkomend geval, de redenen en resultaten van de uitgevoerde test van de discriminatie op het vlak van huisvesting of de vermoede discriminatie op basis van een gepubliceerde advertentie, alsook de door de van de overtreding verdachte persoon schriftelijk of tijdens de hoorzitting gegeven toelichtingen worden opgenomen. § 4. Als de administratie op basis van het samenvattend verslag besluit dat er sprake is van discriminatie op het vlak van huisvesting, wordt er een proces-verbaal opgesteld en naar de procureur des Konings gestuurd volgens de vormen en termijnen die door de Regering zijn vastgelegd.

De procureur des Konings deelt zijn beslissing om de verdachte van de overtreding al dan niet te vervolgen mee binnen een termijn van twee maanden vanaf de datum van ontvangst van het in paragraaf 1 bedoelde proces-verbaal. De beslissing van de procureur des Konings om de overtreder binnen die termijn van twee maanden te vervolgen, beëindigt de administratieve procedure.

Indien de administratie niet binnen de in lid 2 bedoelde termijn in kennis wordt gesteld van de beslissing van de procureur des Konings, kunnen de feiten overeenkomstig artikel 8 slechts administratief worden bestraft. § 5. Het doel waarvoor persoonsgegevens krachtens dit artikel worden verwerkt, is het bestraffen van discriminatie in de zin van dit decreet.

De administratie en de procureur des Konings zijn samen verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens.

De betrokkenen zijn verhuurders en hun mandatarissen.

De categorieën persoonsgegevens die worden verzameld en verwerkt zijn de volgende: 1° identificatiegegevens, namelijk de naam en de voornaam, het identificatienummer in het Rijksregister;2° contactgegevens, namelijk het telefoonnummer en e-mailadres, een contactadres;3° gegevens met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de verhuurder;4° de gegevens met betrekking tot de betrokken natuurlijke personen die het mogelijk maken al dan niet het bestaan van discriminatie in de zin van dit decreet te onthullen, met inbegrip van kenmerken die verband houden met de betrokken woning;5° elementen van het administratief dossier zoals bepaald in dit artikel;6° de gegevens met betrekking tot de onroerende goederen, namelijk de identificatie van de houders van zakelijke rechten, de aard van het goed en de identificatie en de ligging van het onroerend goed. Deze gegevens worden verstrekt door de betrokkenen, tenzij de verantwoordelijke voor de verwerking de gegevens rechtstreeks uit authentieke bronnen verzamelt.

Deze gegevens worden verstrekt door de betrokkenen, tenzij de verantwoordelijke voor de verwerking de gegevens rechtstreeks uit authentieke bronnen verzamelt. Onverminderd artikel 9, lid 1, van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, moet de verwerking van de gegevens bedoeld in lid 4 voldoen aan de volgende voorwaarden: 1° de gegevens mogen niet worden doorgegeven, onder voorbehoud van de artikelen 7 en 8;2° de gegevens worden verwerkt in een beveiligde omgeving die een adequaat beheer van de gebruikers en de toegang mogelijk maakt. De door de verantwoordelijke voor de verwerking verkregen gegevens worden verwerkt gedurende een maximale bewaartermijn die niet langer mag zijn dan 31 december van het jaar waarin alle acties die onder de bevoegdheid van de verantwoordelijke voor de verwerking vallen, zoals bepaald door de Regering, zijn verjaard en, indien van toepassing, administratieve en gerechtelijke procedures en beroepen die daarmee verband houden, definitief zijn beëindigd.

Art. 8.§ 1. Als de administratieve procedure wordt voortgezet, kan de door de Regering aangewezen ambtenaar de overtreder een berisping of een administratieve geldboete opleggen.

Het bedrag van de administratieve geldboete ligt tussen 125 euro en 6.200 euro. De Regering bepaalt het bedrag van de administratieve geldboete en de berekeningswijze ervan in functie van het aantal beschermde criteria bedoeld in artikel 4 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie waarop de vastgestelde discriminatie en een eventuele recidive gebaseerd zijn.

De Regering kan de modaliteiten definiëren en bepalen voor de toepassing van verzachtende omstandigheden, uitstel en recidive.

In geval van recidive door dezelfde overtreder binnen vijf jaar na een beslissing waarbij een berisping of een administratieve geldboete werd opgelegd, kunnen de in het vorige lid vermelde bedragen worden verdubbeld.

Het bedrag van de geldboete kan tot onder het wettelijke minimum worden verlaagd als er verzachtende omstandigheden zijn.

De door de Regering aangewezen ambtenaar kan beslissen om de tenuitvoerlegging van de beslissing waarbij een administratieve geldboete wordt opgelegd, geheel of gedeeltelijk op te schorten, op voorwaarde dat de overtreder tijdens de vijf jaar voorafgaand aan de nieuwe overtreding geen administratieve geldboete of strafsanctie opgelegd heeft gekregen.

De door de Regering aangewezen ambtenaar kent het uitstel toe bij dezelfde beslissing als die waarbij de geldboete werd opgelegd.

De proeftijd mag niet korter zijn dan één jaar en niet langer dan drie jaar vanaf de datum van kennisgeving van de beslissing tot oplegging van de administratieve geldboete.

Het uitstel wordt van rechtswege herroepen wanneer tijdens de proeftijd een nieuwe overtreding wordt begaan die aanleiding heeft gegeven tot het opleggen van een administratieve geldboete. § 2. Op voorstel van de door de Regering aangewezen ambtenaar kan het bedrag van de administratieve geldboete met de helft worden verminderd in ruil voor het volgen van een opleiding in verband met de bestrijding van discriminatie bij de toegang tot huisvesting, waarvan de inhoud vooraf door de ambtenaar is gevalideerd. § 3. Wanneer de overtreder een rechtspersoon of een feitelijke vereniging is die de activiteit van vastgoedmakelaar uitoefent, moeten alle personeelsleden die in contact komen met klanten de in paragraaf 2 bedoelde opleiding volgen, tenzij de administratie anders beslist. § 4. De overtreder kan binnen dertig dagen na kennisgeving van de beslissing tot oplegging van een berisping of administratieve geldboete een schorsend beroep instellen bij de Regering of haar afgevaardigde, volgens de procedure en de modaliteiten bepaald door de Regering.

De overtreder kan vragen door de Regering of haar afgevaardigde te worden gehoord. In geval van een hoorzitting kan hij zich laten bijstaan door een persoon van zijn keuze.

De Regering of haar afgevaardigde beslist over het beroep binnen zestig dagen na ontvangst van het beroep.

Bij ontstentenis van een beslissing binnen de vereiste termijn wordt de administratieve sanctie geacht bevestigd te zijn. § 5. De procedures voor de inning van de administratieve geldboete en voor de controle op de naleving van de in paragraaf 2 bedoelde opleiding worden vastgesteld door de Regering. § 6. Door de kennisgeving van de beslissing tot oplegging van een berisping of de betaling van de administratieve geldboete doet de strafvordering vervallen. § 7 De overtreder kan bij de vrederechter in beroep gaan tegen de beslissing genomen in toepassing van paragraaf 4. § 8. Een administratieve geldboete kan niet meer worden opgelegd vijf jaar na de feiten die een overtreding vormen waarop dit hoofdstuk van toepassing is.

De daden van onderzoek of van vervolging die verricht zijn binnen de in het eerste lid gestelde termijn, met inbegrip van kennisgevingen van beslissingen van de procureur des Konings om strafvervolging in te stellen of niet te vervolgen en uitnodigingen aan de overtreder om verweer te voeren stuiten de loop ervan. HOOFDSTUK 3 - Strafbepalingen

Art. 9.De in artikel 4 bedoelde personeelsleden die in toepassing van de bepalingen van dit decreet overtredingen plegen die absoluut noodzakelijk zijn voor de uitoefening en het doel van hun functie, zijn vrijgesteld van elke strafsanctie. Deze overtredingen moeten in verhouding staan tot het nagestreefde doel.

Art. 10.De artikelen 22 tot 27/1 van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204573 bron waalse overheidsdienst Decreet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, met inbegrip van de discriminatie tussen vrouwen en mannen inzake economie, tewerkstelling en beroepsopleiding sluiten ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie zijn van toepassing in het kader van dit decreet. HOOFDSTUK 4 - Wijzigingsbepalingen

Art. 11.In artikel 13bis van het Waals Wetboek van Duurzaam Wonen, worden de volgende wijzigingen aangebracht: - in het tweede lid, worden de woorden "de administratieve boetes ingevoerd bij het decreet van 30 november 2023ter bestrijding van discriminatie bij de toegang tot huisvesting, alsook" ingevoegd tussen de woorden "die voortvloeien uit" en de woorden "de administratieve boetes bedoeld in artikel 13ter van het Wetboek".; het derde lid wordt aangevuld met de woorden "en op de maatregelen ter bestrijding van discriminatie bij de toegang tot huisvesting". .

Art. 12.In artikel 132, eerste lid, van hetzelfde Wetboek, laatst gewijzigd bij het decreet van 17 juli 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2018 pub. 22/10/2018 numac 2018070049 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2018 sluiten, worden de woorden "elke instelling met een maatschappelijk doel" vervangen door de woorden ", elke instelling met een maatschappelijk doel of elke VZW die voldoet aan de door de Waalse Regering vastgestelde criteria". HOOFDSTUK 5 - Slotbepaling

Art. 13.Dit decreet treedt in werking op 1 januari 2024.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 30 november 2023.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, de Plaatselijke Besturen en het Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2023-2024. Stukken van het Waalse Parlement, 1512 (2023-2024), Nrs. 1 tot 5 Volledig verslag, plenaire vergadering van 29 november 2023.

Bespreking.

Stemming.

^