gepubliceerd op 07 april 2023
Decreet over het hybride onderwijs in het secundair onderwijs
24 MAART 2023. - Decreet over het hybride onderwijs in het secundair onderwijs (1)
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet over het hybride onderwijs in het secundair onderwijs
Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.
Art. 2.In artikel 2, § 1, 2°, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, gewijzigd bij de decreten van 3 juli 2020 en 4 februari 2022, wordt de zinsnede "en 116 tot en met 120" vervangen door de zinsnede ", 116 tot en met 120 en 122/2 tot en met 122/6".
Art. 3.In artikel 3, 38°, van dezelfde codex, ingevoegd bij het decreet van 25 november 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/11/2011 pub. 23/02/2012 numac 2012035065 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het inschrijvingsrecht sluiten, wordt tussen de zinsnede "hoofdstuk 1/1" en de zinsnede ", wordt" de zinsnede "en hoofdstuk 4/1" ingevoegd.
Art. 4.In artikel 112, eerste lid, 9°, a), van dezelfde codex, vervangen bij het decreet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/04/2014 pub. 20/08/2014 numac 2014035565 bron vlaamse overheid Decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de participatie op school sluiten, wordt punt 1) vervangen door wat volgt: "1) de basisprincipes van het school- of centrumbeleid met betrekking tot leerlingenevaluatie, met inbegrip van, desgevallend, de leerstofonderdelen die via interactief afstandsonderwijs worden aangeboden, waaronder voor het secundair onderwijs de beslissing van de klassenraad wordt verstaan of de leerling in voldoende mate de doelstellingen, vastgelegd door of krachtens decreet- of regelgeving, heeft bereikt of nagestreefd, naargelang van het geval;".
Art. 5.In deel III, titel 2, van dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 4 februari 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/02/2022 pub. 16/03/2022 numac 2022040496 bron vlaamse overheid Decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 en de Codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016, wat betreft het inschrijvingsrecht in het gewoon onderwijs buiten het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en de regelgeving over het LOP en de CLR type decreet prom. 04/02/2022 pub. 22/02/2022 numac 2022030897 bron vlaamse overheid Decreet tot het nemen van dringende maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis (1) sluiten, wordt na artikel 122/1 een hoofdstuk 4/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "Hoofdstuk 4/1. Interactief afstandsonderwijs".
Art. 6.In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2022 pub. 09/08/2022 numac 2022015517 bron vlaamse overheid Decreet tot uitvoering van dringende maatregelen om het lerarenambt in het basis- en secundair onderwijs te herwaarderen type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015623 bron vlaamse overheid Decreet over het onderwijs XXXII type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015596 bron vlaamse overheid Decreet over diverse maatregelen voor het onderwijs type decreet prom. 08/07/2022 pub. 30/08/2022 numac 2022021055 bron vlaamse overheid Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022 sluiten, wordt in hoofdstuk 4/1, ingevoegd bij artikel 5, een artikel 122/2 ingevoegd, dat luidt als volgt: "
Art. 122/2.In het voltijds gewoon secundair onderwijs, met uitzondering van de aanloopstructuuronderdelen, vermeld in artikel 357/39, en buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 3 en opleidingsvorm 4 kan een school interactief afstandsonderwijs organiseren voor een leerlingengroep.
In alle structuuronderdelen en onderwijsvormen van het voltijds gewoon secundair onderwijs, het buitengewoon secundair onderwijs, het stelsel van leren en werken, het deeltijds beroepssecundair onderwijs en aanloopstructuurnderdelen, vermeld in artikel 357/39, kan een school in uitzonderlijke gevallen en onder de voorwaarden zoals bepaald in deze codex, interactief afstandsonderwijs organiseren voor een individuele leerling.
Interactief afstandsonderwijs bestaat uit onderwijsactiviteiten die via digitale media plaatsonafhankelijk worden georganiseerd tijdens de schooltijd en waarbij er interactie is tussen de leerling en de leerkracht, synchroon of asynchroon.
Interactief afstandsonderwijs wordt altijd georganiseerd in combinatie met contactonderwijs. De school bepaalt autonoom de verhouding tussen interactief afstandsonderwijs en contactonderwijs.
Interactief afstandsonderwijs voor een leerlingengroep kan per structuuronderdeel op schooljaarbasis voor maximaal: 1° 20% in de eerste graad en het onthaaljaar;2° 30% in de tweede graad;3° 40% in de derde graad. In een duaal opgericht structuuronderdeel hebben de percentages, vermeld in het vijfde lid, betrekking op de schoolcomponent.
Voor de structuuronderdelen met in de benaming "topsport", die vallen onder toepassing van het gesloten topsportconvenant, het structuuronderdeel Ballet en de opleiding Verpleegkunde van het hoger beroepsonderwijs, zijn de maxima niet van toepassing.
De maxima zijn niet van toepassing op individueel interactief afstandsonderwijs voor een leerling.".
Art. 7.In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2022 pub. 09/08/2022 numac 2022015517 bron vlaamse overheid Decreet tot uitvoering van dringende maatregelen om het lerarenambt in het basis- en secundair onderwijs te herwaarderen type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015623 bron vlaamse overheid Decreet over het onderwijs XXXII type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015596 bron vlaamse overheid Decreet over diverse maatregelen voor het onderwijs type decreet prom. 08/07/2022 pub. 30/08/2022 numac 2022021055 bron vlaamse overheid Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022 sluiten, wordt in hetzelfde hoofdstuk 4/1 een artikel 122/3 ingevoegd, dat luidt als volgt: "
Art. 122/3.Een school kan alleen interactief afstandsonderwijs als vermeld in artikel 122/2 organiseren als de school aan al de volgende voorwaarden voldoet: 1° de school maakt een analyse van de beginsituatie, met minstens aandacht voor de beschikbaarheid en kennis van de benodigde ICT-materialen en -competenties, voor de leerling en de leerkracht;2° de school ontwikkelt voor zichzelf de visie op en de bijhorende doelen van het interactieve afstandsonderwijs;3° de school waarborgt de participatiekansen van elke leerling.De leerling krijgt altijd de mogelijkheid om het interactieve afstandsonderwijs in de school of het centrum te volgen. Ook de leraar krijgt altijd de mogelijkheid om in de school of het centrum les te geven.".
Art. 8.In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2022 pub. 09/08/2022 numac 2022015517 bron vlaamse overheid Decreet tot uitvoering van dringende maatregelen om het lerarenambt in het basis- en secundair onderwijs te herwaarderen type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015623 bron vlaamse overheid Decreet over het onderwijs XXXII type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015596 bron vlaamse overheid Decreet over diverse maatregelen voor het onderwijs type decreet prom. 08/07/2022 pub. 30/08/2022 numac 2022021055 bron vlaamse overheid Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022 sluiten, wordt in hetzelfde hoofdstuk 4/1 een artikel 122/4 ingevoegd, dat luidt als volgt: "
Art. 122/4.Een school die interactief afstandsonderwijs als vermeld in artikel 122/2 organiseert, neemt dat op in zijn schoolreglement of centrumreglement, en vermeldt, met behoud van de toepassing van artikel 112, minstens al de volgende elementen: 1° de mogelijkheid om het interactieve afstandsonderwijs in de school of het centrum te volgen;2° de structuuronderdelen die in interactief afstandsonderwijs worden georganiseerd; 3° of het interactieve afstandsonderwijs in groep of individueel wordt aangeboden.".
Art. 9.In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2022 pub. 09/08/2022 numac 2022015517 bron vlaamse overheid Decreet tot uitvoering van dringende maatregelen om het lerarenambt in het basis- en secundair onderwijs te herwaarderen type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015623 bron vlaamse overheid Decreet over het onderwijs XXXII type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015596 bron vlaamse overheid Decreet over diverse maatregelen voor het onderwijs type decreet prom. 08/07/2022 pub. 30/08/2022 numac 2022021055 bron vlaamse overheid Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022 sluiten, wordt in hetzelfde hoofdstuk 4/1 een artikel 122/5 ingevoegd, dat luidt als volgt: "
Art. 122/5.Als een school interactief afstandsonderwijs organiseert als vermeld in artikel 122/2 wordt de wijze waarop personeelsleden worden ingezet, vastgelegd in het arbeidsreglement.".
Art. 10.In dezelfde codex, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juli 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2022 pub. 09/08/2022 numac 2022015517 bron vlaamse overheid Decreet tot uitvoering van dringende maatregelen om het lerarenambt in het basis- en secundair onderwijs te herwaarderen type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015623 bron vlaamse overheid Decreet over het onderwijs XXXII type decreet prom. 08/07/2022 pub. 23/08/2022 numac 2022015596 bron vlaamse overheid Decreet over diverse maatregelen voor het onderwijs type decreet prom. 08/07/2022 pub. 30/08/2022 numac 2022021055 bron vlaamse overheid Decreet houdende aanpassing van de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022 sluiten, wordt in hetzelfde hoofdstuk 4/1 een artikel 122/6 ingevoegd, dat luidt als volgt: "
Art. 122/6.Met het oog op een mogelijke bijsturing wordt het interactief afstandsonderwijs in het voltijds gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs, opleidingsvorm 4, in het schooljaar 2027-2028 geëvalueerd.
De Vlaamse Regering kan de nadere modaliteiten van deze evaluatie bepalen en heeft bij die evaluatie minstens aandacht voor de gelijke onderwijskansen van alle leerlingen.".
Art. 11.Dit decreet treedt in werking op 17 april 2023.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 24 maart 2023.
De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand, B. WEYTS _______ Nota Zitting 2022-2023 Documenten: - Ontwerp van decreet : 1578 - Nr. 1 - Verslag : 1578 - Nr. 2 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 1578 - Nr. 3 Handelingen - Bespreking en aanneming: Vergadering van 22 maart 2023.