Etaamb.openjustice.be
Decreet van 22 december 2010
gepubliceerd op 30 december 2011

Decreet betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen. - Addenda

bron
waalse overheidsdienst
numac
2011206553
pub.
30/12/2011
prom.
22/12/2010
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WAALSE OVERHEIDSDIENST


22 DECEMBER 2010. - Decreet betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen. - Addenda


De volgende bijlagen dienen te worden gevoegd na artikel 21 van bovenbedoeld decreet, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 25 januari 2011, op blz. 7123.

Bijlage 1 bij het decreet van 22 december 2010 betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen VERKEERSVEILIGHEIDSEFFECTBEOORDELING VAN EEN WEG VOOR DE INFRASTRUCTUURPROJECTEN 1. Componenten van een verkeersveiligheidseffectbeoordeling van een weg;a) beschrijving van het probleem : b) huidige toestand en status-quoscenario;c) verkeersveiligheidsdoelstellingen;d) analyse van de effecten van de voorgestelde opties op de verkeersveiligheid; e) vergelijking van de opties, w.o. analyse van de verhouding kosten/voordelen; f) voorstelling van de verschillende mogelijke oplossingen.2. In aanmerking te nemen elementen : a) overlijden en ongevallen, verminderingsdoelstellingen vergeleken met het status-quoscenario;b) keuze van de trajecten en aard van het verkeer;c) eventuele gevolgen op de bestaande wegennetten (bij voorbeeld, afritten, kruisingen, overwegen);d) weggebruikers, met name kwetsbare gebruikers (bij voorbeeld voetgangers, fietsers, motorrijders);e) verkeer (bij voorbeeld, verkeersvolume, klassering van het verkeer per type);f) seizoensgebonden karakter en weersomstandigheden;g) aanwezigheid van een voldoende aantal veilige parkeerplaatsen;h) seismische activiteit. Gezien om te worden gevoegd bij het decreet van 22 december 2010 betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen.

Bijlage 2 bij het decreet van 22 december 2010 betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen VERKEERSVEILIGHEIDSAUDITS VOOR DE INFRASTRUCTUURPROJECTEN 1. Criteria toepasselijk op de opvattingsfase : a) geografische toestand (bij voorbeeld, blootstelling aan aardschuivingen, overstromingen, lawines), seizoen- en weersomstandigheden en seismische activiteit;b) soorten verbinding en afstand tussen de verbindingspunten;c) aantal en soorten wegen;d) verkeerssoorten die de nieuwe weg kunnen nemen;e) functionaliteit van de weg in het wegennet;f) weersomstandigheden;g) rijsnelheden;h) dwarsprofielen (bij voorbeeld, breedte van de weg, fietspaden, voetpaden); horizontale en verticale rooilijnen; j) zichtbaarheid;k) inrichting van de verbindingspunten;l) openbaar vervoer en openbare infrastructuren;m) overwegen.2. Criteria toepasselijk op de gedetailleerde opvattingsfase : a) tracé;b) coherente bebakening en wegmarkering;c) verlichting van de wegen en van de verlichte kruispunten;d) wegranduitrustingen e) wegrandomgeving, waaronder vegetatie;f) vaste obstakels aan de rijbaankant;g) inrichting van veilige parkeerplaatsen;h) kwetsbare gebruikers (bij voorbeeld voetgangers, fietsers, motorrijders);i) aangepaste beveiligingssystemen (middenberm en metaalhekken om de risico's voor de kwetsbare gebruikers te voorkomen).3. Criteria toepasselijk op de ingebruiknemingsfase : a) veiligheid van de weggebruikers en zichtbaarheid in diverse toestanden zoals duisternis en bij normale weersomstandigheden;b) leesbaarheid van de bebakening en wegmarkering;c) staat van de weg.4. Criteria toepasselijk op het begin van de exploitatie : evaluatie van de verkeersveiligheid in het licht van het reële gedrag van de gebruikers De uitvoering van een audit in een bepaald stadium kan ertoe leiden de op de vorige stadia toepasselijke criteria nader te overwegen. Gezien om te worden gevoegd bij het decreet van 22 december 2010 betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen.

Bijlage 3 bij het decreet van 22 december 2010 betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen CLASSIFICATIE VAN DE WEGGEDEELTEN MET EEN HOOG AANTAL ONGEVALLEN EN VAN DE VERKEERSVEILIGHEID VAN HET WEGENNET 1. Classificatie van weggedeelten met een hoog aantal verkeersongevallen : De classificatie van weggedeelten met een hoog aantal verkeersongevallen houdt minstens rekening met het aantal ongevallen die tijdens de vorige jaren een dodelijke afloop per afstandseenheid hebben gehad.2. Classificatie van weggedeelten met het oog op een analyse in het kader van de veiligheid van het wegennet : De classificatie van weggedeelten met het oog op een analyse in het kader van de veiligheid van het wegennet houdt rekening met de potentiële besparingen in de kosten van de ongevallen.De weggedeelten worden ingedeeld in verschillende categorieën.

Voor elke wegcategorie worden de weggedeelten geanalyseerd en ingedeeld volgens factoren gebonden aan de veiligheid zoals het aantal en de concentratie van de ongevallen, de typologie van de ongevallen.

Voor elke wegcategorie mondt de classificatie van de veiligheid van het wegennet uit in een prioritaire lijst van de weggedeelten waarvoor een verbetering van de infrastructuur zeer doeltreffend zou moeten zijn. 3. Evaluatie-elementen voor de bezoeken ter plaatse van de ploegen van deskundigen : a) de beschrijving van het weggedeelte;b) de verwijzing naar de eventuele vorige verslagen over hetzelfde weggedeelte;c) de analyse van de verslagen van eventuele ongevallen;d) het aantal ongevallen en overleden personen en zwaargewonden tijdens de vorige drie jaar;e) een reeks van potentiële verbeteringsmaatregelen die op verschillende termijnen uitgevoerd moeten worden, die bij voorbeeld voorzien in : - de verwijdering of de bescherming van de vaste obstakels aan de rijbaankant; - de vermindering van de snelheidsbeperkingen en de intensivering van de controle op snelheid op plaatselijk niveau; - de verbetering van de zichtbaarheid bij verschillende weersomstandigheden en onder bepaalde helderheidsvoorwaarden; - de verbetering van de veiligheidstaat van de wegranduitrustingen zoals de beveiligingssystemen; - de verbetering van de coherentie, van de zichtbaarheid, van de leesbaarheid en van de positie van de wegmarkeringen (met name de toepassing van geluidsvertragers) en van de bebakening; - de bescherming tegen vallend gesteente, grondverschuivingen en lawines; - de verbetering van de wegvastheid of van de stroefheid; - de wijziging van de beveiligingssystemen; - de terbeschikkingstelling en de verbetering van de bescherming van de middenberm; - de wijziging van de inhaalschema's; - de verbetering van de verbindingspunten en met name van de overwegen; - de wijziging van de rooilijn; - de wijziging van de breedte van de weg, de toevoeging van een vluchtstrook; - de installatie van een voorziening voor het beheer van en de controle op het verkeer; - de vermindering van potentiële conflicten met de kwetsbare weggebruikers; - de aanpassing van de weg ten opzichte van de vigerende opvattingsnormen; - het herstel of de vervanging van de weg; - het gebruik van intelligente signalen; - De verbetering van de intelligente vervoersystemen en van de telematicadiensten voor interoperabiliteit, noodgeval en bebakening.

Gezien om te worden gevoegd bij het decreet van 22 december 2010 betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen.

^