Etaamb.openjustice.be
Decreet van 22 april 2024
gepubliceerd op 24 januari 2025

Decreet betreffende de geestelijke gezondheidszorg

bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
numac
2024205549
pub.
24/01/2025
prom.
22/04/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 APRIL 2024. - **** betreffende de geestelijke gezondheidszorg


Het **** van de **** Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, ****, bekrachtigen hetgeen volgt:

HOOFDSTUK 1. - **** bepalingen

Artikel 1.Toepassingsgebied **** decreet is van toepassing op alle **** die werkzaam zijn in de geestelijke gezondheidszorg en die het in hoofdstuk 2 vermelde aanbod aan diensten voor **** en georganiseerde ondersteuning in de **** **** aanbieden.

Art. 2.Verwijzingen naar personen De verwijzingen naar personen in dit decreet gelden voor alle geslachten.

Art. 3.Definities **** de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder: 1° aanbod aan diensten voor ambulante ondersteuning: aanbod aan diensten voor georganiseerde ondersteuning die dicht bij huis ter beschikking staan van de betrokkene.Het heeft tot doel ervoor te zorgen dat de betrokkene aan het maatschappelijke leven kan deelnemen doordat hij in zijn **** blijft. **** dat aanbod kan ook een beroep worden gedaan na een verblijf in een residentiële voorziening; 2° aanbod (aan diensten): dienst van algemeen economisch belang, zoals omschreven in artikel 14 en artikel 106, lid 2, van het **** betreffende de werking van de **** **** (****) en in het daaraan gehechte **** ****.26, bestaande uit de **** inzake geestelijke gezondheidszorg die wordt verricht door een **** en die tot doel heeft, met inachtneming van de in artikel 5 vermelde ****, de geestelijke gezondheid en de **** van de betrokkenen te bevorderen, te behouden en/of te verbeteren; 3° betrokkene: elke natuurlijke persoon met psychische **** die gebruik maakt of kan maken van het aanbod aan diensten inzake geestelijke gezondheidszorg;4° bewoner: betrokkene met een gestabiliseerde psychische aandoening die gebruik maakt van de **** voor beschut wonen die worden vermeld in artikel 13;****: persoon die niet-beroepshalve zorgt voor een betrokkene met wie hij een nauwe band heeft, ongeacht of hij daarvoor vergoed wordt of niet.**** **** gelden ook de **** vermeld in de wet van 12 mei 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2014 pub. 06/06/2014 numac 2014203605 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende de erkenning van de mantelzorger die een persoon met een grote zorgbehoefte bijstaat type wet prom. 12/05/2014 pub. 29/09/2014 numac 2014000737 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de erkenning van de mantelzorger die een persoon met een grote zorgbehoefte bijstaat. - Duitse vertaling sluiten betreffende de erkenning van de ****; ****: gericht op kwalitatief hoogstaande oriëntering, begeleiding en opvang inzake geestelijke gezondheidszorg voor de individuele betrokkenen en hun ****;7° Algemene **** ****: **** (****) 2016/679 van het **** **** en de **** van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van **** en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene **** ****);****: natuurlijke persoon of rechtspersoon ****. vereniging zonder rechtspersoonlijkheid die in hoofdberoep, **** of als vrijwilliger een aanbod van de **** verricht; ****: alle maatregelen op **** en **** op individueel niveau die publieke **** of **** als gevolg van een psychische belemmering tegengaan.**** **** is de **** in de samenleving. **** is de door de betrokkenen verinnerlijkte ****; 10° ****: de kennis en competentie die het resultaat zijn van ervaring met **** zorg, opgedaan als betrokkene of in een context, en die **** kunnen worden ingezet voor zichzelf en voor anderen.**** ervaring kan alleen tot kennis en competentie op het gebied van **** leiden, als die ervaring door contact met **** verwerkt en uitgebreid wordt en als kennis, attitudes, bekwaamheden en methoden door opleiding of vrijwilligerswerk werden doorgegeven, om de uitgebreide ervaring op het gebied van **** ondersteuning op competente wijze te gebruiken; 11° bevordering van de geestelijke gezondheid: handelingen om het emotioneel en sociaal welzijn te beschermen, te ondersteunen en te behouden en individuele, sociale en **** voorwaarden te creëren die een optimale psychologische en **** ontwikkeling mogelijk maken en de **** van het individu verbeteren.Bevordering van de geestelijke gezondheid heeft betrekking op een positieve geestelijke gezondheid en niet op psychische aandoeningen; 12° genezing: uniek en persoonlijk zoekproces dat, rekening houdend met de gevolgen van een stoornis, gericht is op het ontwikkelen van een nieuwe **** en nieuwe doelstellingen in het leven die in overeenstemming zijn met de eigen persoonlijke waarden, zodat een hoopvol en vervuld leven mogelijk blijft of wordt;13° aanbod aan diensten voor groepen: aanbod aan diensten die op een **** locatie ter beschikking staan van verscheidene betrokkenen tegelijk;14° geïntegreerde zorg: zorg en ondersteuning via een ****, gaande van **** en preventie tot nazorg, met als doel de gezondheid en daardoor ook de **** van de betrokkenen op het gebied van geestelijke gezondheid levenslang te behouden, te verbeteren en/of te stabiliseren;15° ****: graad van tevredenheid die een persoon ervaart op geestelijk, lichamelijk, sociaal, **** en spiritueel niveau, alsook op het niveau van de onderlinge relatie tussen deze aspecten in zijn leven;16° geestelijke gezondheid: staat van psychische gezondheid en welzijn waarin elke mens zijn eigen potentieel benut, met de stress van het dagelijkse leven kan omgaan en kan bijdragen aan de gemeenschap waartoe hij behoort.**** gezondheid is een vast bestanddeel van gezondheid; 17° netwerk voor geestelijke gezondheidszorg: geformaliseerd **** dat bevoegd is voor geestelijke gezondheid en betrokken is bij de **** zorg.**** aanbod aan diensten inzake geestelijke gezondheidszorg wordt vergemakkelijkt en geoptimaliseerd in samenwerking met vertegenwoordigers van de betrokkenen en hun ****; 18° aanbod aan **** psychosociale diensten: initiatieven van een lokale overheid, van lokale **** of van de bevolking die niet voornamelijk door professionals worden uitgevoerd en die tot doel hebben bij te dragen aan de ondersteuning van de betrokkenen en hun ****.Daaronder vallen ook organisaties die betrokkenen of hun **** samenbrengen; 19° aanbod aan diensten voor **** ondersteuning: aanbod aan diensten die tot doel hebben het welzijn van de betrokkenen in hun omgeving te verhogen en de sociale cohesie te bevorderen;20° aanbod aan diensten voor georganiseerde ondersteuning: het hele aanbod aan ambulante, **** en/of residentiële diensten die verricht worden door **** en die ofwel **** zijn, ofwel kunnen worden erkend;21° ****: het hele aanbod aan diensten voor **** en georganiseerde ondersteuning;22° proefproject: bijzonder initiatief voor **** dat gekenmerkt wordt door een tijdelijk, innovatief en experimenteel karakter;23° preventie van psychische aandoeningen: handelingen die gericht zijn op het verminderen van **** en het versterken van beschermende factoren die verband houden met psychische aandoeningen, met als doel het risico, de incidentie, de **** en het opnieuw optreden van psychische aandoeningen te verminderen;24° psychologische ****: behoefte op het gebied van cognitieve vaardigheden, **** of gedrag van een betrokkene die wijst op verstoorde psychologische, biologische of ontwikkelingsprocessen die ten grondslag liggen aan het psychisch functioneren.**** **** op het gebied van geestelijke gezondheidszorg omvat ook de **** die verband houdt met verslaving aan **** stoffen, kansspelen, gokken of andere soorten stoffen of activiteiten; 25° ****: de beslissingen en handelingen van een natuurlijke persoon in het dagelijks leven om zijn geestelijke gezondheid te behouden, te versterken of te herstellen, alsook daarmee samenhangende activiteiten;26° vertegenwoordiger: een van de hierna volgende natuurlijke personen: ****) de wettelijke of door de rechter aangewezen vertegenwoordiger van de betrokkene;****) de door de betrokkene notarieel aangewezen gevolmachtigde, met uitzondering van de personen die werken voor een **** op wie de betrokkene een beroep doet;27° ****: de door de **** bepaalde vaste subsidie per dag, per plaats van een **** en/of residentiële voorziening;28° aanbod aan diensten voor **** en/of residentiële ondersteuning: aanbod aan diensten voor georganiseerde ondersteuning die ter beschikking staan van de betrokkene.Ze hebben tot doel de betrokkene bij wijze van tussenoplossing een toevluchtsoord of opvang te bieden en hem door een **** de mogelijkheid te bieden om terug te keren naar een ****; 29° ****: het aantal vergunde plaatsen van een **** en/of residentiële voorziening;30° aanbod dicht bij huis: aanbod dat op geringe afstand van de woonplaats bestaat.**** aanbod wordt in elk geval als 'dicht bij huis' beschouwd, als het wordt verricht in het noorden van het **** taalgebied, ****.****. in de gemeenten ****, ****, **** en ****, en tegelijk ook in het zuiden van het **** taalgebied, ****.****. in de gemeenten ****, ****, ****, **** en **** ****.

Art. 4.**** en doelstelling **** decreet: 1° beschrijft de activiteiten van de ****;2° bepaalt de voorwaarden voor de vergunning en erkenning van de ****;3° bepaalt de financiering van de ****. **** doel is de gezondheid en daardoor ook de **** van de betrokkenen op het gebied van geestelijke gezondheid te behouden, te verbeteren en/of te stabiliseren door het volgende te doen: 1° de **** en de **** sterken;2° vroegtijdige ondersteuning op het gebied van **** en preventie aanbieden.**** is het belangrijk voor een **** toegang te zorgen; 3° een specifiek aanbod aan diensten voor medische en psychosociale ondersteuning creëren;4° de **** ondersteunen;5° de actieve deelname van de betrokkene aan de samenleving ondersteunen;6° de **** **** en afspraken tussen **** bevorderen, met als doel op een **** manier de best mogelijke ondersteuning te bieden en de overgang van het ene naar het andere aanbod vlot te laten verlopen, en dit binnen het kader van geïntegreerde zorg.

Art. 5.**** **** de uitoefening van hun opdracht nemen de **** de volgende rechten van de betrokkenen in acht en leven ze, in het belang van de betrokkenen, de volgende principes na: 1° het recht op waardigheid, fysiek en mentaal welzijn, vrijheid en veiligheid;2° het recht op zelfbeschikking;3° het recht op privacy;4° het recht op begeleiding op maat die aan de geldende kwaliteitsnormen voldoet;5° het recht op een **** toegang, gepersonaliseerde informatie en **** advies om een afgewogen beslissing te kunnen nemen;6° het recht op communicatie en het recht om deel te nemen aan het maatschappelijk leven en aan culturele activiteiten;7° het recht op vrijheid van meningsuiting, **** en gewetensvrijheid, vrijheid van levensbeschouwing, cultuur en religie;8° het recht op vrije keuze van de **** en het recht tot wijziging van die keuze, voor zover de wet die rechten niet inperkt. **** **** waarborgen in de uitoefening van hun opdracht dat de medewerkers: 1° de **** bij de begeleiding van de betrokkene ondersteunen en hen bij de begeleiding betrekken;2° multidisciplinair en **** samenwerken met andere **** bij de begeleiding van de betrokkene. De **** bepaalt de verdere inhoud van de rechten en principes vermeld in het eerste en het tweede lid en bepaalt de nadere regels die de **** in de uitoefening van hun opdracht moeten naleven.

Art. 6.**** **** de perken van de wettelijke voorschriften kan de vertegenwoordiger van de betrokkene alle in dit decreet en de uitvoeringsbepalingen ervan vermelde rechten en plichten van de betrokkene in diens naam en voor diens rekening waarnemen. Daarbij handelt hij uitsluitend in het belang van de betrokkene.

HOOFDSTUK 2. - **** aan diensten voor **** Afdeling 1. - **** aan diensten voor **** ondersteuning


Art. 7.**** aan diensten voor **** psychosociale ondersteuning **** aanbod aan diensten voor **** psychosociale ondersteuning bestaat uit diensten die in het **** taalgebied dicht bij huis worden georganiseerd en de geestelijke gezondheid van de bevolking bevorderen. **** **** om diensten die de geestelijke gezondheid bevorderen of psychische aandoeningen voorkomen en ter beschikking staan van alle betrokkenen. **** betrokkenen kunnen zich bij de diensten melden of de **** kunnen **** bij de betrokkenen. **** aanbod omvat minstens een van de volgende diensten: 1° informatie- en **** organiseren over welzijn, **** en ondersteuning van ****;2° voortgezette opleidingen organiseren over welzijn, **** en ondersteuning van ****;3° informatie, advies en oriëntering bieden aan betrokkenen die vragen hebben over geestelijke gezondheid;4° sociale re-integratie en inclusie in de maatschappij en ****;**** en bevordering van de ****. De psychosociale ondersteuning dicht bij huis kan individueel of in groep plaatsvinden. Ze kan in fysieke of virtuele vorm worden georganiseerd.

De **** kan nog andere diensten bepalen die verricht worden in het kader van het aanbod aan diensten voor **** psychosociale ondersteuning.

Art. 8.**** en begeleidend advies door professionals **** aanbod aan oriënterend en begeleidend advies door professionals dient ter begeleiding van betrokkenen die versterkte begeleiding voor hun geestelijke gezondheid wensen, maar niet de behoefte hebben om gebruik te maken van een georganiseerd ****. **** omvat psychologische ****, hulp bij zelfhulp, alsook een aanbod aan tussenoplossingen voor de periode waarin een betrokkene wacht op de begeleiding in een georganiseerd ****. **** aanbod aan diensten wordt dicht bij huis georganiseerd.

**** aanbod aan oriënterend en begeleidend advies door professionals is **** en op korte termijn beschikbaar en omvat in het bijzonder een of meer van de volgende diensten: 1° het bevorderen en stabiliseren van de gezonde ontwikkeling van de betrokkenen;2° het ondersteunen van de betrokkenen bij het omgaan met persoonlijke en familiale conflicten en crisissen en de factoren die daaraan ten grondslag liggen;3° het versterken van de relatie tussen de betrokkene en zijn ****;4° het bevorderen van de competenties van de betrokkene en zijn ****;5° het versterken van de sociale participatie en de vrijetijdsbesteding, het bieden van gezelschap;6° het ondersteunen van de betrokkene bij het omgaan met alledaagse problemen, **** en ****;7° het ondersteunen van de betrokkene bij zijn maatschappelijke integratie, educatieve integratie en, indien van toepassing, integratie op de arbeidsmarkt;8° het ondersteunen van de autonome levenswijze en de **** van de betrokkenen;9° een eerste psychologische begeleiding van de betrokkenen die eventueel kan leiden tot een oriëntering naar het aanbod aan diensten voor georganiseerde ondersteuning;10° de nazorg van betrokkenen die een beroep hebben gedaan op een aanbod aan diensten voor georganiseerde ondersteuning, maar dat aanbod niet langer nodig hebben en gestabiliseerd zijn. **** **** kan in fysieke of virtuele vorm worden georganiseerd.

De **** kan de nadere regels en de verdere doelstellingen van het oriënterend en begeleidend advies door professionals bepalen. Afdeling 2. - **** aan diensten voor georganiseerde ondersteuning

Onderafdeling 1. - **** aan diensten voor ambulante ondersteuning

Art. 9.**** **** **** ambulante begeleidingsdienst behoort tot het aanbod aan diensten voor ambulante ondersteuning, vindt overdag plaats en is bestemd voor betrokkenen.

**** omvat minstens twee van de volgende diensten: 1° psychosociale begeleiding en ondersteuning;2° doorverwijzing naar het aanbod aan diensten voor ****;3° activering en ondersteuning;****;5° bevordering van sociale participatie en vrijetijdsbesteding;6° multidisciplinaire samenwerking in het netwerk. De **** kan nog andere diensten bepalen die in het kader van de ambulante begeleidingsdienst verricht worden.

Art. 10.**** therapie **** therapie behoort tot het aanbod aan diensten voor ambulante ondersteuning en is bestemd voor betrokkenen met een psychische aandoening. **** toegang is ****.

**** omvat minstens de volgende diensten: 1° psychologische of psychosociale multidisciplinaire begeleiding en ondersteuning;2° coördinatie van of doorverwijzing naar het **** aanbod aan diensten voor **** in het netwerk;3° activering en ondersteuning van de resources van de betrokkene en/of de ****;4° bevordering van veerkracht, sociale participatie en vrijetijdsbesteding. De **** kan nog andere diensten bepalen die in het kader van de ambulante therapie verricht worden.

Art. 11.**** dagopvang **** psychosociale dagopvang behoort tot het voor groepen bestemde aanbod aan diensten voor ambulante ondersteuning, vindt overdag plaats en is bestemd voor betrokkenen met een psychische aandoening.

**** omvat de volgende diensten: 1° psychosociale ondersteuning;2° activering en ****;3° het structureren van het dagelijks leven;4° het verrichten van diensten inzake **** en preventie;5° het mee vorm geven van de vrijetijdsbesteding;6° het aanbieden van ****, **** en sanitaire ruimten;7° multidisciplinaire samenwerking in het netwerk. De **** kan: 1° nog andere diensten bepalen die in het kader van de psychosociale dagopvang verricht worden;2° de **** bepalen. Onderafdeling 2. - **** aan diensten voor residentiële en/of **** ondersteuning

Art. 12.**** **** **** psychiatrisch **** is een aanbod aan diensten voor **** en/of residentiële ondersteuning waarvan betrokkenen met een psychische aandoening gebruik kunnen maken gedurende een periode van hoogstens drie maanden per kalenderjaar en gedurende hoogstens drie opeenvolgende maanden. **** is bedoeld om de last op de schouders van de **** te verlichten.

**** omvat de volgende diensten: 1° verrichten van diensten van de gezondheidszorg;2° waarborgen van medische begeleiding;3° psychosociale ondersteuning;4° activering, alsook ondersteuning en ****;5° specifieke ****;6° verrichten van diensten ter bevordering van de gezondheid en ter voorkoming van ziekten;7° mee vorm geven aan de vrijetijdsbesteding;8° aanbieden van huishoudelijke diensten;9° aanbieden van een woonruimte;10° samenwerken met andere **** in het netwerk. De **** kan: 1° nog andere diensten bepalen die in het kader van een psychiatrisch **** verricht worden;2° de **** bepalen.

Art. 13.**** voor beschut wonen **** voor beschut wonen behoren tot het aanbod aan diensten voor residentiële en/of **** ondersteuning die zich hoofdzakelijk tot meerderjarige bewoners met een gestabiliseerde psychische aandoening richten en hen een woongelegenheid met begeleiding bieden. Afhankelijk van de **** worden therapeutische of psychosociale maatregelen aangeboden. Ze zijn ontworpen om de **** van de bewoner te behouden en/of te herstellen in een **** omgeving.

**** omvatten de volgende diensten: 1° aanbieden van een woonruimte;2° aanbieden van een gemeenschappelijke keuken of een individuele ****;3° participatieve organisatie van het dagelijks leven;4° pedagogische en psychosociale ondersteuning;5° activering en ****;6° begeleiding naar andere instellingen en diensten;7° bevordering van sociale participatie en vrijetijdsbesteding;8° ondersteuning, aangepast aan de mentale en fysieke mogelijkheden, verricht door gekwalificeerd personeel;9° samenwerking met artsen-specialisten;10° samenwerking met andere **** in het netwerk;11° het verrichten van diensten inzake **** en preventie. De **** kan: 1° nog andere diensten bepalen die in het kader van de **** voor beschut wonen verricht worden;2° de **** bepalen. HOOFDSTUK 3. - ****, **** en **** Afdeling 1. - **** en ****


Art. 14.Toepassingsgebied **** afdeling is van toepassing op het aanbod aan diensten voor **** en/of residentiële ondersteuning.

Art. 15.Beginsel van de vergunning § 1 - Voor het aanbod aan diensten voor **** en/of residentiële ondersteuning dienen de **** in de volgende gevallen een **** in bij de ****: 1° om een **** te creëren of aan te bieden;2° om de **** te wijzigen. Bij het toekennen van de vergunning bestaat de vergunning uit een ****, gevolgd door een **** bij het verrichten van het aanbod. § 2 - **** **** vermeld in § 1, tweede lid, verleent de **** het recht om de nodige ****- en **** uit te voeren en zo de geplande projecten vermeld in § 1, eerste lid, te realiseren. § 3 - **** **** vermeld in § 1, tweede lid, verleent de **** het recht om zijn aanbod aan diensten te verrichten.

**** moet voorafgegaan worden door een ****.

**** **** vragen de **** drie maanden vóór het verrichten van de dienst en uiterlijk bij het verstrijken van de **** aan.

Art. 16.**** § 1 - De **** verleent de **** als: 1° de door de **** vastgelegde **** en specifieke veiligheidsmaatregelen in acht genomen worden;2° het te creëren aanbod beantwoordt aan een behoefte die voldoende gedocumenteerd is. De **** bepaalt welke documenten moeten worden verstrekt om de behoefte vermeld in het eerste lid, 2°, aan te tonen. § 2 - De **** kent de **** toe als er een **** werd toegekend.

De **** bepaalt de verdere voorwaarden voor het verkrijgen van de ****. Die hebben in het bijzonder betrekking op: 1° de juridische vorm van de ****;2° de boekhouding; 3° het concept ****.****.****. de organisatie van het ****; 4° het **** van de betrokkenen en van de ****, in het bijzonder inzake participatie bij het bepalen van de levensomstandigheden in het **** en/of residentiële aanbod;5° de rechten en plichten van de vertegenwoordiger, met behoud van de toepassing van **** bepalingen;6° het bestaan van een overeenkomst tussen de **** en de betrokkene met een psychische aandoening in de vorm van een ****;7° de openingstijden, de wachtdiensten, de toegankelijkheid en de manier waarop de **** kan worden opgezegd;8° het ****, met inbegrip van het ****;9° de geplande ****. De **** kan uitzonderingen op de verplichting om aan de voorwaarden vermeld in het tweede lid te voldoen, bepalen.

Art. 17.**** § 1 - **** die een **** en een **** willen krijgen, dienen daartoe een aanvraag in bij de ****.

**** de aanvraag worden documenten gevoegd waaruit blijkt dat de voorwaarden vermeld in artikel 16 vervuld zijn.

**** **** is drie jaar geldig.

Tot uiterlijk drie maanden vóór het verstrijken van de **** kunnen de **** een gemotiveerd verzoek indienen om de vergunning voor een periode van ten hoogste één jaar te verlengen. De **** beslist over deze aanvraag tot verlenging binnen drie maanden na ontvangst van de volledige aanvraag.

**** **** wordt in principe voor onbepaalde duur verleend. De **** bepaalt in welke uitzonderlijke gevallen een **** voor bepaalde duur kan worden verleend.

Eventueel kan ze samen met de **** worden verleend. § 2 - **** **** die een vergunning hebben, dienen een nieuwe **** of gedeeltelijke **** in: 1° voordat de eventueel voor bepaalde duur verleende vergunning verstreken is;2° als de ****, de **** of de inspecteurs vaststellen dat de gegevens die in de vergunning vermeld staan, niet meer overeenstemmen met de werkelijkheid of om andere redenen gewijzigd moeten worden;3° als de **** een aanvullend **** wil aanbieden, voor zover het **** om een aanbod vermeld in artikel 14. § 3 - De **** bepaalt: 1° de vorm en de inhoud van de **** of van de aanvraag om verlenging van de ****;2° de procedure en de verdere nadere regels en voorwaarden om de **** en **** te verkrijgen;3° de procedure om de **** te verlengen;4° de procedure om een **** te verlenen, voor onbepaalde duur of eventueel voor bepaalde duur;5° de procedure om de vergunning te wijzigen;6° de beroepsmogelijkheden indien een aanvraag wordt afgewezen.

Art. 18.Overdracht van de vergunning § 1 - De vergunning voor een aanbod wordt aan een bepaalde **** verleend en dit voor het **** en het residentiële aanbod op een bepaalde vestigingsplaats.

Het verkopen of kopen van **** is verboden, tenzij de **** dit op verzoek en in uitzonderlijke gevallen uitdrukkelijk toestaat. **** overdragen van **** aan een andere **** zonder wijziging van de vestigingsplaats is wel toegelaten. De nieuwe **** dient daartoe een nieuwe **** in. § 2 - **** behoud van de toepassing van paragraaf 1 is de overdracht van **** aan een andere **** of aan dezelfde **** met wijziging van de vestigingsplaats, voor bepaalde tijd toegelaten, als het vergunde **** op de oorspronkelijke vestigingsplaats verbouwd wordt. **** **** aan wie de **** tijdens de **** wordt overgedragen, heeft geen afzonderlijke vergunning nodig. **** beëindiging van de **** **** de oorspronkelijk overgedragen **** terug naar de oorspronkelijke vestigingsplaats.

**** de toepassing van het eerste lid bepaalt de **** de tijdstippen waarop een verbouwing als begonnen en als beëindigd wordt beschouwd.

Art. 19.Verplichtingen voor het behoud van de **** **** het behoud van de **** komen de **** de volgende verplichtingen na: 1° de verplichtingen naleven die overeenkomstig artikel 16 ten grondslag liggen aan de **** en de ****;2° de **** inzake aantal en/of kwalificatie van het personeel naleven;3° het betrokken aanbod verrichten met inachtneming van de actuele normen;4° zorgen voor de continuïteit van de opvang;5° de kwaliteitsnormen inzake de **** vermeld in artikel 5 naleven;6° de overeenkomstig hoofdstuk 2 bepaalde opdrachten werkelijk vervullen. De **** kan: 1° de verplichtingen vermeld in het eerste lid nader preciseren;2° nog andere verplichtingen voor het behoud van de vergunning vastleggen.

Art. 20.**** als **** **** van wie het **** vóór het verrichten ervan met toepassing van deze afdeling door de **** vergund werd, krijgen een financiering overeenkomstig hoofdstuk 4.

Art. 21.Niet-naleving van de **** § 1 - **** de **** een of meer voorwaarden die ten grondslag liggen aan de vergunning of die voor het behoud van de vergunning dienen, niet naleeft, maant de **** hem overeenkomstig de door haar bepaalde regels aan om die **** na te komen.

**** de ****, na de aanmaning vermeld in het eerste lid, de **** nog altijd niet naleeft: 1° schorst de **** de vergunning van de **** en/of trekt ze die in;2° schorst de **** de vergunning van de **** gedeeltelijk en/of trekt ze die gedeeltelijk in;3° trekt de **** de financiering van de **** geheel of gedeeltelijk in. De sanctie bepaald in het tweede lid, 3°, kan gecombineerd worden met de sancties bepaald in het tweede lid, 1° en 2°.

**** gedeeltelijke schorsing of de gedeeltelijke intrekking van de vergunning heeft betrekking op de **** of, in geval van een overtreding van artikel 16, § 1, eerste lid, 1°, op afzonderlijke kamers.

De ****: 1° bepaalt de procedure voor de schorsing en de intrekking van de vergunning;2° preciseert de nadere regels voor de gedeeltelijke schorsing en de gedeeltelijke intrekking van de vergunning of, naargelang van het geval, van de financiering. § 2 - **** de gedeeltelijke schorsing, de schorsing of de **** kan de **** zijn aanbod alleen verrichten voor bewoners die al een beroep deden op zijn aanbod voordat de beslissing tot schorsing of tot instelling van een **** ter kennis werd gebracht. **** aanbod kan niet worden uitgebreid tot andere betrokkenen. **** **** is ertoe verplicht de bewoners die een beroep doen op het aanbod in te lichten over de beperking van de uitbreiding en over de redenen ervan.

De **** bepaalt de vorm, de inhoud en de procedure voor de kennisgeving van de informatie vermeld in het eerste lid.

Art. 22.**** **** intrekking van de vergunning heeft de sluiting of de beëindiging van het aanbod tot gevolg.

De **** bepaalt de procedure voor de sluiting of de beëindiging van het aanbod.

Art. 23.Sluiting van een **** voor beschut wonen **** de kennisgeving van de intrekking van de vergunning zijn **** die **** voor beschut wonen aanbieden, ertoe verplicht ervoor te zorgen dat de betrokken bewoners binnen een door de **** bepaalde termijn in een andere voorziening worden opgevangen. Na het verstrijken van die termijn wordt de **** voor beschut wonen gesloten.

**** behoud van de toepassing van het eerste lid kan de **** bij wijze van tussenoplossing de onmiddellijke sluiting bevelen, indien uiterst dringende redenen voor de volksgezondheid of de veiligheid dit rechtvaardigen.

De **** bepaalt de procedure voor de sluiting of de beëindiging van het aanbod.

Art. 24.Beëindiging van het **** **** vrijwillige stopzetting van het aanbod heeft de beëindiging van het aanbod tot gevolg.

De **** bepaalt de procedure voor de beëindiging van een ****.

Art. 25.**** **** vergunning kan gepaard gaan met een mandaat waarbij de betrokken **** wordt belast met het beheer van een dienst van algemeen economisch belang.

**** geval van een overdracht van **** met toepassing van artikel 18, § 1, tweede lid, wordt de **** aan wie de **** is overgedragen, pas met het beheer van een dienst van algemeen economisch belang belast nadat hij de desbetreffende vergunning heeft ontvangen. **** geval van een tijdelijke overdracht van **** aan een andere **** met toepassing van artikel 18, § 2, wordt de nieuwe **** belast met het beheer van een dienst van algemeen economisch belang voor de duur van de overdracht.

De **** legt de nadere regels vast. Afdeling 2. - ****


Art. 26.Toepassingsgebied **** afdeling is van toepassing op het aanbod aan diensten voor ambulante ondersteuning.

Art. 27.**** en erkenning als **** **** die een aanbod aan diensten voor ambulante ondersteuning aanbieden, kunnen bij de **** een erkenning aanvragen overeenkomstig de bepalingen van deze afdeling.

**** van wie het **** vóór het verrichten ervan met toepassing van deze afdeling door de **** erkend werd, krijgen een financiering overeenkomstig hoofdstuk 4.

Art. 28.**** **** Regering kent de erkenning toe als: 1° het aanbod of de wijziging van de **** op het tijdstip van de aanvraag voldoet aan de criteria;2° de door de **** vastgelegde normen in acht genomen worden;3° de voorwaarden bepaald in artikel 16, § 2, tweede lid, vervuld zijn.

Art. 29.**** § 1 - **** die een erkenning willen krijgen, dienen daartoe een aanvraag in bij de ****.

**** de aanvraag worden documenten gevoegd waaruit blijkt dat de voorwaarden vermeld in artikel 28 vervuld zijn.

**** erkenning wordt in principe voor onbepaalde duur toegekend. De **** bepaalt in welke uitzonderlijke gevallen een erkenning voor bepaalde duur kan worden verleend. § 2 - **** **** die een erkenning hebben, dienen een nieuwe **** of gedeeltelijke **** in: 1° voordat de eventueel voor bepaalde duur verleende erkenning verstreken is;2° als de ****, de **** of de inspecteurs vaststellen dat de gegevens die in de erkenning vermeld staan, niet meer overeenstemmen met de werkelijkheid of om andere redenen gewijzigd moeten worden;3° als de **** een aanvullend **** wil aanbieden, voor zover het **** om een aanbod aan diensten voor ambulante ondersteuning. § 3 - De **** bepaalt: 1° de vorm en de inhoud van de ****;2° de procedure en de verdere nadere regels en voorwaarden om de erkenning te krijgen;3° de procedure om een erkenning te verlenen, voor onbepaalde duur of eventueel voor bepaalde duur;4° de beroepsmogelijkheden indien een aanvraag wordt afgewezen.

Art. 30.Overdracht van de erkenning **** erkenning voor een aanbod wordt toegekend aan een bepaalde ****.

Het verkopen of kopen van **** is verboden, tenzij de **** dit op verzoek en in uitzonderlijke gevallen uitdrukkelijk toestaat.

Art. 31.Verplichtingen voor het behoud van de erkenning **** het behoud van de erkenning komen de **** de volgende verplichtingen na: 1° de verplichtingen naleven die overeenkomstig artikel 28 aan de erkenning ten grondslag liggen;2° de verplichtingen vermeld in artikel 19, eerste lid, 2°, 3° en 5°, naleven. De **** kan: 1° de verplichtingen vermeld in het eerste lid nader preciseren;2° nog andere verplichtingen voor het behoud van de erkenning vastleggen.

Art. 32.Niet-naleving van de **** § 1 - **** de **** die een erkenning heeft een of meer verplichtingen niet nakomt, maant de **** hem overeenkomstig de door haar bepaalde regels aan om die verplichtingen na te komen.

**** de ****, na de aanmaning vermeld in het eerste lid, de verplichtingen nog altijd niet nakomt, schorst de **** de erkenning van de **** en/of trekt ze die in.

De **** bepaalt de procedure voor de schorsing en de intrekking van de erkenning. § 2 - **** de schorsing of de **** krijgt de **** geen of geen volledige financiering overeenkomstig hoofdstuk 4.

Art. 33.**** **** erkenning kan gepaard gaan met een mandaat waarbij de betrokken **** wordt belast met het beheer van een dienst van algemeen economisch belang.

**** geval van een overdracht van **** met toepassing van artikel 30, tweede lid, wordt de **** aan wie de **** zijn overgedragen, pas met het beheer van een dienst van algemeen economisch belang belast nadat de **** de overdracht heeft toegestaan.

De **** legt de nadere regels vast.

HOOFDSTUK 4. - Financiering Afdeling 1. - **** aan diensten voor **** ondersteuning


Art. 34.Financiering via een overeenkomst **** de perken van de beschikbare **** kan het aanbod aan diensten voor **** ondersteuning via een overeenkomst tussen de **** en de **** worden gesubsidieerd.

De **** bepaalt de daarmee samenhangende ****.

**** **** die een aanbod aan diensten voor **** ondersteuning aanbieden, kunnen een financiële bijdrage voor het gebruik van hun diensten vragen aan de betrokkenen. Afdeling 2. - **** aan diensten voor georganiseerde ondersteuning

Onderafdeling 1. - **** bepaling

Art. 35.Toepassingsgebied **** bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op het aanbod aan diensten voor georganiseerde ondersteuning.

Art. 36.Verplichte vergunning of erkenning **** **** die een vergunning of erkenning hebben, kunnen een subsidie ontvangen.

Bij het vastleggen van het bedrag van de subsidie wordt rekening gehouden met de geschatte inkomsten van de ****.

Onderafdeling 2. - **** door middel van een financiële bijdrage

Art. 37.**** bijdrage van de betrokkene **** die een aanbod aan diensten voor georganiseerde ondersteuning aanbieden, kunnen een financiële bijdrage voor het gebruik van hun **** vragen aan de betrokkenen.

**** die het volgende aanbod aan diensten aanbieden, sluiten daartoe met de betrokkene een overeenkomst waarin de door de financiële bijdrage gedekte diensten worden bepaald: 1° psychosociale dagopvang;2° psychiatrische ****;**** voor beschut wonen. De **** bepaalt voor het aanbod aan diensten vermeld in het eerste lid: 1° de **** om de te betalen bijdrage te bepalen;2° de **** om gebruik te maken van het ****;3° de voorwaarden en nadere regels voor de verhoging van de ****;4° de **** die door de financiële bijdrage gedekt worden in het kader van een overeenkomst tussen de **** vermeld in het tweede lid en de betrokkene. Onderafdeling 3. - **** door middel van een ****

Art. 38.**** **** die volgende diensten aanbieden, kunnen, binnen de perken van de beschikbare ****, een subsidie ontvangen in de vorm van een **** overeenkomstig artikel 39: 1° psychosociale dagopvang;2° psychiatrische ****.

Art. 39.Subsidiëring § 1 - De subsidiëring geschiedt forfaitair en is gebaseerd op de door de **** bepaalde taken.

**** **** kan betrekking hebben op: 1° de totale kosten van de **** of;2° bepaalde ****- en/of ****. § 2 - **** een **** de afgesproken taken niet vervult, vordert de **** het **** in het daaropvolgende jaar terug of verrekent ze dat bedrag met de subsidie voor het daaropvolgende kalenderjaar. § 3 - De **** bepaalt: 1° de ****.Die hebben in het bijzonder betrekking op de benutting van het ****; 2° het bedrag van de subsidie;3° de procedure voor de aanvraag en de uitbetaling van de subsidie;4° de ****;5° de jaarlijkse ****. Onderafdeling 4. - **** door middel van ****

Art. 40.**** **** die **** voor beschut wonen aanbieden, kunnen, binnen de perken van de beschikbare ****, een **** subsidie ontvangen overeenkomstig artikel 41, een **** subsidie overeenkomstig artikel 42 en een subsidie voor een bijzonder aanbod aan diensten overeenkomstig artikel 43.

Art. 41.**** subsidiëring § 1 - De **** bepaalt de jaarlijkse **** om de **** subsidiëring en de andere **** vast te leggen.

**** toekenning van de subsidie vermeld in het eerste lid is gebonden aan het naleven van de ****. § 2 - De subsidiëring vermeld in paragraaf 1 wordt berekend door de **** te vermenigvuldigen met de **** en het door de **** bepaalde ****. § 3 - **** afwijking van 3 % van de vastgelegde **** wordt getolereerd. § 4 - **** een **** een afwijking van meer dan 3 %. bereikt, vordert de **** het **** voor elke ontbrekende **** op basis van de vastgelegde **** in het daaropvolgende jaar terug of verrekent ze dat bedrag met de subsidie voor het daaropvolgende kalenderjaar. § 5 - De **** bepaalt: 1° het bedrag van het ****;2° de procedure voor de aanvraag en de uitbetaling van de subsidie;3° indien van toepassing, andere ****.

Art. 42.**** subsidiëring **** **** subsidiëring wordt bepaald door: 1° de **** van het personeel;2° de benutting van de toepasselijke ****;3° de berekeningsgrondslagen voor de subsidiëring van de personeelskosten in de sectoren "sociale aangelegenheden" en "gezondheid". De ****: 1° bepaalt de nadere voorwaarden en regels, alsook het bedrag van de subsidie vermeld in het eerste lid;2° kan nog andere grondslagen voor de subsidiëring bepalen.

Art. 43.Subsidie voor een bijzonder aanbod aan diensten **** toekenning van de subsidie voor een bijzonder aanbod aan diensten is gebonden aan de indiening, door de ****, van concepten om een bijzonder aanbod aan diensten te creëren die door de **** moeten worden goedgekeurd.

De **** bepaalt: 1° het bedrag van de subsidie en de bestanddelen ervan;2° de procedure voor de aanvraag en de uitbetaling van de subsidie;3° indien van toepassing, andere ****. Onderafdeling 5. - Financiering via een overeenkomst

Art. 44.Financiering via een overeenkomst **** behoud van de toepassing van de onderafdelingen 1 tot 4 en afdeling 3 en binnen de perken van de beschikbare **** kan het aanbod aan diensten voor georganiseerde ondersteuning worden gesubsidieerd via een overeenkomst tussen de **** en de ****.

De **** bepaalt de daarmee samenhangende ****. Afdeling 3. - ****


Art. 45.**** **** inachtneming van de voorschriften bepaald in hoofdstuk 2 kunnen de **** en een **** die een vergunning heeft gekregen, de subsidiëring en de nadere taakomschrijving vastleggen in een **** als bedoeld in artikel 105 van het decreet van 25 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/05/2009 pub. 14/07/2009 numac 2009203077 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende het financieel reglement van de Duitstalige Gemeenschap sluiten houdende het financieel reglement van de **** Gemeenschap.

HOOFDSTUK 5. - ****

Art. 46.Ondersteuning van **** § 1 - **** de perken van de beschikbare **** en onder de voorwaarden die samen met een **** in het kader van een overeenkomst zijn vastgelegd, kan de **** **** ondersteunen voor een periode die beperkt is tot hoogstens drie jaar.

**** maanden voor het verstrijken van de overeenkomst dient de **** bij de **** een evaluatie in.

**** een project voor een periode van minder dan drie jaar goedgekeurd werd, kan de ****, op verzoek van de ****, beslissen of het project verder ondersteund wordt voor een periode van in totaal drie jaar. § 2 - De **** bepaalt: 1° de voorwaarden voor de ondersteuning van een proefproject;2° de vorm en de inhoud van de aanvraag betreffende een proefproject;3° de procedure voor de ondersteuning van een proefproject;4° de nadere regels voor de evaluatie van het proefproject. **** afsluiting en positieve evaluatie van het proefproject bepaalt de ****: 1° de voorwaarden voor de voortzetting van het aanbod;2° de verdere ondersteuning en financiering van het aanbod. HOOFDSTUK 6. - ****

Art. 47.**** **** het **** taalgebied werken alle **** uit de geestelijke gezondheidszorg samen in een netwerk.

Het netwerk voor geestelijke gezondheidszorg streeft de in artikel 4, tweede lid, vermelde doelstellingen inzake geestelijke gezondheid na door een georganiseerde, gestructureerde en **** uitwisseling onder de betrokken ****. **** **** die op grond van dit decreet een vergunning hebben of op vrijwillige basis erkend zijn, zijn ertoe verplicht om deel te nemen aan de ****.

**** andere **** die werkzaam zijn in de geestelijke gezondheidszorg staat het vrij om als **** mee te werken. **** **** staan in een niet-hiërarchische relatie tot elkaar.

**** taken van het netwerk vermeld in het eerste lid omvatten in het bijzonder: 1° vorm geven aan het **** inzake geestelijke gezondheid, wat minstens de volgende aspecten omvat: ****) zorgen voor een vlotte overstap binnen het netwerk, gaande van preventie tot en met nazorg;****) koppelingen tot stand brengen tussen het bestaande aanbod aan diensten;2° de kwaliteit en kwantiteit van het bestaande aanbod aan diensten regelmatig evalueren en een eigentijds aanbod aan diensten uitwerken dat afgestemd is op de behoefte van de bevolking;3° een efficiënt netwerk en afspraken onder de **** tot stand brengen;4° jaarlijks verslag uitbrengen aan de ****. **** de uitvoering van die taken vindt minstens één **** per jaar met alle **** plaats. Het netwerk fungeert onder de verantwoordelijkheid van een stuurgroep.

HOOFDSTUK 7. - **** en bescherming van ****

Art. 48.Vertrouwelijkheid **** behoud van de toepassing van **** wettelijke of **** bepalingen moeten de ****, de **** en andere personen die bij de uitvoering van dit decreet en de uitvoeringsbepalingen ervan betrokken zijn, de gegevens die hun in de uitoefening van hun opdracht toevertrouwd worden, vertrouwelijk behandelen.

Art. 49.Verantwoordelijken voor de gegevensverwerking § 1 - De **** is verantwoordelijk voor de verwerking van de in artikel 51, eerste lid, vermelde gegevens voor de vervulling van de doeleinden vermeld in artikel 52, § 1. **** geldt als **** in de zin van artikel 4, punt 7, van de **** **** **** voor de verwerking van die gegevens.

**** mag de verzamelde gegevens niet voor andere doeleinden dan de uitvoering van die opdrachten gebruiken. § 2 - **** **** zijn verantwoordelijk voor de verwerking van de in artikel 51, tweede lid, vermelde gegevens voor de vervulling van de doeleinden vermeld in artikel 52, § 2.

**** gelden als **** in de zin van artikel 4, lid 7, van de **** **** **** voor de verwerking van die gegevens.

**** mogen de verzamelde gegevens niet voor andere doeleinden dan de uitvoering van die opdrachten gebruiken.

Art. 50.Verwerking van **** **** verwerking van gegevens over de gezondheid van de betrokkenen geschiedt onder de verantwoordelijkheid van een **** uit de gezondheidszorg die werkzaam is bij de **** en die overeenkomstig artikel 458 van het **** gebonden is aan het beroepsgeheim. De **** verwerkt de gegevens over de gezondheid van de betrokkenen onder de verantwoordelijkheid van een **** uit de gezondheidszorg.

Art. 51.**** **** **** en de in artikel 55 vermelde externe deskundigen kunnen overeenkomstig artikel 49 gegevens uit de volgende categorieën van **** verwerken: 1° met betrekking tot de betrokkenen die worden opgevangen door de ****: ****) **** en **** en in het bijzonder het **** en het identificatienummer van de **** vermeld in artikel 8, § 1, 1° en 2°, van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een **** van de sociale zekerheid;****) **** en **** van de vertegenwoordiger en de familieleden van de betrokkene;****) gegevens over de gezinssituatie van de betrokkene;****) gegevens over de **** van de betrokkene;****) gegevens over de sociale en financiële situatie van de betrokkene;****) gegevens over de gezondheid en de ontwikkeling van de betrokkene: - gegevens over de lichamelijke gezondheid; - gegevens over inentingen; - gegevens over de geestelijke gezondheid; - gegevens over het gedrag; - gegevens over risico's en ****; - gegevens over de bekwaamheden en vaardigheden; - gegevens over de medicatie; 2° met betrekking tot het personeel van de ****: ****) **** en ****;****) informatie over de kwalificatie;****) gegevens over de ****;****) gerechtelijke gegevens in de vorm van een uittreksel uit het strafregister;****) ****. **** **** die een vergunning of erkenning hebben, kunnen overeenkomstig artikel 49 gegevens uit de volgende categorieën van **** verwerken: 1° met betrekking tot de betrokkenen die worden opgevangen door de ****: ****) **** en **** en in het bijzonder het **** en het identificatienummer van de **** vermeld in artikel 8, § 1, 1° en 2°, van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een **** van de sociale zekerheid;****) **** en **** van de vertegenwoordiger en de familieleden van de betrokkene;****) gegevens over de gezinssituatie van de betrokkene;****) gegevens over de **** van de betrokkene;****) gegevens over de sociale en financiële situatie van de betrokkene;****) gegevens over de gezondheid en de ontwikkeling van de betrokkene: - gegevens over de lichamelijke gezondheid; - gegevens over inentingen; - gegevens over de geestelijke gezondheid; - gegevens over het gedrag; - gegevens over risico's en ****; - gegevens over de bekwaamheden en vaardigheden; - gegevens over de medicatie; ****) gerechtelijke gegevens, voor zover ze betrekking hebben op de handelingsbekwaamheid van de betrokkene;2° met betrekking tot het personeel van de ****: ****) **** en ****;****) informatie over de kwalificatie;****) gegevens over de ****;****) gerechtelijke gegevens in de vorm van een uittreksel uit het strafregister. De **** kan de **** vermeld in het eerste en tweede lid preciseren.

Art. 52.Doeleinden van de verwerking § 1 - De **** verzamelt en verwerkt de categorieën van gegevens vermeld in artikel 51, eerste lid, voor de volgende doeleinden: 1° het toekennen van de in hoofdstuk 4 bepaalde subsidiëring;2° het uitvoeren van controles op de naleving van de ****-, ****- en **** overeenkomstig de artikelen 16 en 55;3° het controleren van de in artikel 56 vastgelegde rapportering. **** behoud van de toepassing van het eerste lid kan de **** de gegevens die vermeld staan op het uittreksel uit het strafregister uitsluitend verwerken om overeenkomstig de artikelen 4 en 5 te controleren of het gedrag van het personeel verenigbaar is met de behoeften en de bescherming van de betrokkenen die door de **** worden opgevangen. § 2 - **** **** verzamelen en verwerken de in artikel 51, tweede lid, vermelde categorieën van gegevens voor het aanvragen en behouden van de erkenning overeenkomstig hoofdstuk 3, voor het krijgen en behouden van de subsidiëring overeenkomstig hoofdstuk 4, voor de rapportering overeenkomstig artikel 56 en voor de correcte en passende uitvoering van hun opdracht inzake opvang met het oog op het welzijn van de begeleide betrokkenen.

**** behoud van de toepassing van het eerste lid kunnen de **** de gegevens over de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de betrokkene uitsluitend verwerken om een op de behoeften van de betrokkene afgestemde begeleiding en opvang te bieden.

**** behoud van de toepassing van het eerste lid kunnen de **** de gegevens die vermeld staan op het uittreksel uit het strafregister uitsluitend verwerken om overeenkomstig de artikelen 4 en 5 ervoor te zorgen dat het gedrag van hun personeel verenigbaar is met de behoeften en de bescherming van de betrokkenen die door de **** worden opgevangen.

Art. 53.Duur van de gegevensverwerking **** gegevens mogen tot maximaal tien jaar nadat de betrokkene voor het laatst gebruik heeft gemaakt van het aanbod van een **** of tot maximaal tien jaar nadat het personeelslid gestopt is met werken bij de **** in kwestie worden bewaard in een vorm die het mogelijk maakt de betrokken personen te identificeren. **** behoud van de toepassing van de bepalingen betreffende het archiefwezen worden ze uiterlijk na het verstrijken van die termijn vernietigd.

Art. 54.**** De **** en de **** die een vergunning of erkenning hebben, **** er bij de verwerking van de in artikel 51 vermelde gegevens op dat gepaste veiligheidsmaatregelen worden genomen.

Voor zover gegevens **** of **** worden, is de daarmee samenhangende techniek gebaseerd op de aanbevelingen van het **** van de **** **** voor **** (****).

De **** kan: 1° preciseren welke veiligheidsmaatregelen in de omgang met de vermelde **** moeten worden toegepast;2° nog andere passende technische en organisatorische maatregelen in de zin van artikel 32 van de **** **** **** nemen om een **** te waarborgen dat aangepast is aan het risico. HOOFDSTUK 8. - CONTROLE- EN STRAFBEPALINGEN

Art. 55.**** en controle § 1 - **** **** vermeld in dit decreet vallen onder het toezicht van de inspecteurs die door de **** worden aangewezen.

Met het oog op de uitoefening van hun opdracht kunnen de inspecteurs zich laten bijstaan door vertegenwoordigers van het openbaar gezag.

**** met het toezicht belaste inspecteurs mogen alle onderzoeken, controles en opsporingen uitvoeren en alle inlichtingen verzamelen die zij noodzakelijk achten om zich ervan te vergewissen dat de bepalingen van dit decreet en van de uitvoeringsbesluiten ervan nageleefd worden.

Ze kunnen: 1° iedere persoon ondervragen over feiten waarvan de bekendheid nuttig is voor de uitoefening van het toezicht;2° ter **** kennis nemen van alle boeken en bescheiden voorgeschreven door dit decreet en de uitvoeringsbepalingen ervan en afschriften of uittreksels ervan vervaardigen;3° alle boeken en bescheiden inzien die noodzakelijk zijn om hun opdracht te vervullen;4° alle ruimten van de **** die niet als woongelegenheid dienen te allen tijde inspecteren;5° de woningen met toestemming van alle meerderjarige bewoners inspecteren;6° in de uitoefening van hun ambt een beroep doen op de hulp van de lokale of federale politie;7° met inachtneming van de voorwaarden vermeld in 4° en 5° de onderzoeken en controles uitvoeren zonder voorafgaande aanmelding en zonder door een vertegenwoordiger van de **** begeleid te worden.**** dat geval krijgt de vertegenwoordiger van de **** in aansluiting daarop onmiddellijk feedback. § 2 - De **** kan bovendien externe deskundigen, onder toezicht van de inspecteurs, belasten met het onderzoek en de beoordeling van een ****. **** dat geval ondersteunen de met die taken belaste deskundigen de inspecteurs bij de uitoefening van hun bevoegdheden vermeld in paragraaf 1. § 3 - **** aanwending van de toegekende subsidies wordt gecontroleerd overeenkomstig de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het ****.

Art. 56.**** § 1 - **** **** die een vergunning of erkenning hebben, dienen jaarlijks uiterlijk op 30 april een **** over hun in het vorige jaar verrichte diensten in bij de ****.

De **** bepaalt de structuur en de inhoudelijke minimumeisen van het in te dienen ****. § 2 - **** **** bezorgen de ****, als ze daarom verzoekt, alle relevante informatie en statistische gegevens.

De **** bepaalt de vorm en de termijnen.

Art. 57.Commissaris-afgevaardigde **** in het kader van de uitoefening van de inspectie in de **** voor beschut wonen ernstige tekortkomingen in de uitoefening van de opdracht worden vastgesteld en indien deze niet binnen de gestelde termijn door de **** worden verholpen, dan kan de **** - los van de mogelijkheid om de vergunning in te trekken - ten laste van de **** een commissaris-afgevaardigde aanwijzen om de leiding van het **** waar te nemen.

De **** bepaalt de nadere regels en voorwaarden terzake, alsook de rechten en plichten van de commissaris-afgevaardigde.

Art. 58.**** bepaling **** gestraft met een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en/of met een geldboete van 1.000 tot 10.000 **** wie: 1° een overeenkomstig hoofdstuk 3, afdeling 1, **** **** zonder de nodige vergunning verricht of na de intrekking van die vergunning aanbiedt of exploiteert;2° op onwettige wijze schriftelijk of mondeling beweert te beschikken over een in dit decreet bepaalde vergunning of erkenning;3° de uitoefening van de in artikel 55 bepaalde inspectie weigert of belemmert. HOOFDSTUK 9. - Slotbepalingen

Art. 59.**** **** hoofdstuk **** van het decreet van 18 maart 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/03/2002 pub. 10/07/2002 numac 2002033050 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de Infrastructuur sluiten betreffende de **** wordt het opschrift van afdeling 5, ingevoegd bij het decreet van 22 februari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/02/2016 pub. 01/03/2016 numac 2016201142 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de bestrijding van doping in de sport sluiten en gewijzigd bij het decreet van 15 december 2021, gewijzigd als volgt: "Afdeling 5 - **** en **** voor beschut wonen in de sector van de geestelijke gezondheidszorg".

Art. 60.**** **** artikel 44.1 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 22 februari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/02/2016 pub. 01/03/2016 numac 2016201142 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de bestrijding van doping in de sport sluiten en gewijzigd bij het decreet van 15 december 2021, worden de woorden "en psychiatrische ****" vervangen door de woorden "en **** voor beschut wonen in de zin van artikel 13 van het decreet van 22 april 2024 betreffende de geestelijke gezondheidszorg".

Art. 61.**** **** worden: 1° het decreet van 4 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/06/2007 pub. 11/09/2007 numac 2007033054 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de woon-, begeleidings- en verzorgingsstructuren voor bejaarden en de psychiatrische verzorgingstehuizen type decreet prom. 04/06/2007 pub. 07/08/2007 numac 2007033053 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende het niet-dringend ziekenvervoer sluiten betreffende de psychiatrische ****, laatstelijk gewijzigd bij het decreet van 13 december 2018;2° artikel 6 van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 21/08/2009 numac 2008015123 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Verdrag inzake de erkenning van diploma's betreffende het hoger onderwijs in de Europese Regio, gedaan te Lissabon op 11 april 1997 (2) sluiten op de ziekenhuizen en andere ****, gewijzigd bij de wet van 18 december 2016;3° de artikelen 47 tot 50 van dezelfde gecoördineerde wet;4° het koninklijk besluit van 20 maart 1975 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten voor geestelijke gezondheidszorg, laatstelijk gewijzigd bij het besluit van de **** van 17 december 2002;5° de koninklijke besluiten van 15 en 19 juli 1976 tot nadere omlijning van de in overweging te nemen prestaties met het oog op de berekening van de anciënniteit, bedoeld in artikel 18 van het koninklijk besluit van 20 maart 1975 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten voor geestelijke gezondheidszorg;6° het koninklijk besluit van 10 juli 1990Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/07/1990 pub. 11/06/2015 numac 2015000298 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van de normen voor de erkenning van samenwerkingsverbanden van psychiatrische instellingen en diensten. - Officieuze coördinatie in het Duits type koninklijk besluit prom. 10/07/1990 pub. 11/06/2015 numac 2015000297 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van de normen voor de erkenning van initiatieven van beschut wonen ten behoeve van psychiatrische patiënten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende vaststelling van de normen voor de bijzondere erkenning van psychiatrische ****, laatstelijk gewijzigd bij het koninklijk besluit van 29 februari 2008.

Art. 62.**** **** dat al vóór de inwerkingtreding van dit decreet toegelaten of erkend was met toepassing van het decreet van 4 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/06/2007 pub. 11/09/2007 numac 2007033054 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de woon-, begeleidings- en verzorgingsstructuren voor bejaarden en de psychiatrische verzorgingstehuizen type decreet prom. 04/06/2007 pub. 07/08/2007 numac 2007033053 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende het niet-dringend ziekenvervoer sluiten betreffende de psychiatrische **** en het koninklijk besluit van 20 maart 1975 betreffende de erkenning en de subsidiering van de diensten voor geestelijke gezondheidszorg, wordt met toepassing van dit decreet als volgt als voorlopig vergund ****. erkend beschouwd en kan binnen de volgende termijnen in aanmerking komen voor de indiening van een **** of **** overeenkomstig dit decreet: **** voor beschut wonen die een van de volgende toelatingen, vergunningen of erkenningen hebben, worden voor een **** van vijf jaar beschouwd als **** die overeenkomstig dit decreet vergund of erkend zijn: ****) voorzieningen met een toelating of erkenning als psychiatrisch verzorgingstehuis overeenkomstig het decreet van 4 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/06/2007 pub. 11/09/2007 numac 2007033054 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de woon-, begeleidings- en verzorgingsstructuren voor bejaarden en de psychiatrische verzorgingstehuizen type decreet prom. 04/06/2007 pub. 07/08/2007 numac 2007033053 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende het niet-dringend ziekenvervoer sluiten betreffende de psychiatrische ****;****) voorzieningen met een toelating, vergunning of erkenning als initiatief van beschut wonen met toepassing van artikel 6 van de gecoördineerde wet van 10 juli 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 21/08/2009 numac 2008015123 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Verdrag inzake de erkenning van diploma's betreffende het hoger onderwijs in de Europese Regio, gedaan te Lissabon op 11 april 1997 (2) sluiten op de ziekenhuizen en andere ****;2° de ambulante therapie die een erkenning heeft als dienst voor geestelijke gezondheidszorg overeenkomstig het koninklijk besluit van 20 maart 1975 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de diensten voor geestelijke gezondheidszorg, wordt voor een overgangsperiode van tien jaar beschouwd als een therapie die overeenkomstig dit decreet vergund is. **** behoud van de voorlopige toelating of erkenning van het aanbod aan diensten vermeld in het eerste lid, is gedurende de overgangsperiode gebonden aan de naleving van de ****- en **** bepaald bij of krachtens de voormelde gecoördineerde wet van 10 juli 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 21/08/2009 numac 2008015123 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Verdrag inzake de erkenning van diploma's betreffende het hoger onderwijs in de Europese Regio, gedaan te Lissabon op 11 april 1997 (2) sluiten, het voormelde decreet van 4 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/06/2007 pub. 11/09/2007 numac 2007033054 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de woon-, begeleidings- en verzorgingsstructuren voor bejaarden en de psychiatrische verzorgingstehuizen type decreet prom. 04/06/2007 pub. 07/08/2007 numac 2007033053 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende het niet-dringend ziekenvervoer sluiten en het voormelde koninklijk besluit van 20 maart 1975.

**** die overgangsperiode ontvangen ze een subsidie en een financiële bijdrage overeenkomstig de bepalingen van dit decreet en de uitvoeringsbepalingen ervan, zonder dat ze alle uit dit decreet voortvloeiende ****- of **** hoeven te vervullen. **** financiering is tijdens de periode vermeld in het eerste lid gebonden aan de naleving van de ****- en **** bepaald bij of krachtens de voormelde gecoördineerde wet van 10 juli 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 21/08/2009 numac 2008015123 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met het Verdrag inzake de erkenning van diploma's betreffende het hoger onderwijs in de Europese Regio, gedaan te Lissabon op 11 april 1997 (2) sluiten, het voormelde decreet van 4 juni 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 04/06/2007 pub. 11/09/2007 numac 2007033054 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de woon-, begeleidings- en verzorgingsstructuren voor bejaarden en de psychiatrische verzorgingstehuizen type decreet prom. 04/06/2007 pub. 07/08/2007 numac 2007033053 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende het niet-dringend ziekenvervoer sluiten en het voormelde koninklijk besluit van 20 maart 1975, alsook aan de naleving van de overeenkomsten die op grond van dit decreet worden gesloten.

Art. 63.**** Dit decreet treedt in werking op 1 mei 2024.

Wij kondigen dit decreet af en bevelen dat het door het **** Staatsblad wordt bekendgemaakt.

****, 22 april 2024.

****. ****, **** ****-****, Minister van **** **** en **** ****. ****, **** ****, Minister van **** en **** Aangelegenheden, Ruimtelijke **** en **** ****. ****, **** **** van **** en Sport, **** en **** ****. ****, **** **** van **** en **** Onderzoek _______ Nota (1) Zitting 2023-2024 Parlementaire stukken: 347 (2023-2024) ****.1 Ontwerp van decreet 347 (2023-2024) ****. 2 Verslag 347 (2023-2024) ****. 3 **** aangenomen door de plenaire vergadering **** verslag: 22 april 2024 - ****. 72 **** en aanneming


^