Etaamb.openjustice.be
Decreet van 21 maart 2014
gepubliceerd op 15 mei 2014

Decreet houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid, wat betreft kadervormingstrajecten

bron
vlaamse overheid
numac
2014035411
pub.
15/05/2014
prom.
21/03/2014
ELI
eli/decreet/2014/03/21/2014035411/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

21 MAART 2014. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/01/2012 pub. 07/03/2012 numac 2012035198 bron vlaamse overheid Decreet houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid sluiten houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid, wat betreft kadervormingstrajecten (1)


Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art. 2.In het decreet van 20 januari 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/01/2012 pub. 07/03/2012 numac 2012035198 bron vlaamse overheid Decreet houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid sluiten houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid, gewijzigd bij het decreet van 21 december 2012, wordt een artikel 17/1 ingevoegd, dat luidt als volgt: "

Art. 17/1.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder: 1° animator: jeugdwerker die kinderen en jongeren bij hun activiteiten binnen het jeugdwerk begeleidt;2° attest: een door de Vlaamse Gemeenschap erkend bewijs dat een individu een kadervormingstraject heeft doorlopen;3° competentieprofiel: een afgerond geheel van competenties die een persoon in een bepaalde maatschappelijke context hanteert om de te verwachten resultaten in die maatschappelijke rol te realiseren;4° hoofdanimator: jeugdwerker die verantwoordelijkheid opneemt binnen een groep van jeugdwerkers;5° instructeur: jeugdwerker die verantwoordelijkheid opneemt in het vormingsproces van jeugdwerkers;6° kadervormingstraject: een specifiek vormingstraject dat wordt opgezet met het oog op de vorming van animatoren, hoofdanimatoren en instructeurs. § 2. Een vereniging die op basis van dit decreet een werkingssubsidie ontvangt, kan kadervormingstrajecten organiseren die leiden tot de uitreiking van attesten aan jeugdwerkers. Die kadervormingstrajecten hebben specifiek tot doel de deelnemers te begeleiden bij het verwerven van de competenties van de competentieprofielen van respectievelijk animator, hoofdanimator en instructeur.

De Vlaamse Regering bepaalt de competenties en bijhorende indicatoren met betrekking tot de drie competentieprofielen. § 3. Elk kadervormingstraject bestaat uit: 1° een theoretisch gedeelte;2° een begeleide stage;3° een evaluatie. De Vlaamse Regering bepaalt de duur, de inhoud, de toelatings- en begeleidingsvoorwaarden en de specifieke regels waaraan moet worden voldaan. § 4. Met het oog op de erkenning van een kadervormingstraject dient de vereniging bij de administratie een aanvraagdossier in dat ten minste volgende onderdelen beschrijft: 1° de manier waarop de vereniging het kadervormingstraject organiseert en begeleidt;2° de manier waarop de vereniging ondersteunt, stimuleert en garandeert dat deelnemers kansen krijgen om de competenties te verwerven;3° de manier waarop de vereniging alle begeleiders van het traject vormt en opvolgt. De Vlaamse Regering bepaalt de termijnen, de inhoud en de procedure voor de aanvraag en de erkenning van het kadervormingstraject. § 5. Nadat een aanvraag door de administratie is goedgekeurd, heeft de vereniging een meldingsplicht voor de afzonderlijke kadervormingstrajecten.

De Vlaamse Regering bepaalt de termijnen, de inhoud en de procedure.

De Vlaamse Regering bepaalt de wijze waarop de erkende kadervormingstrajecten worden bekendgemaakt. § 6. Aan de deelnemer die met positief gevolg een kadervormingstraject heeft doorlopen, wordt een attest uitgereikt.

De Vlaamse Regering bepaalt de termijnen en de vereisten voor de uitreiking van de attesten.

Met het oog op de beleidsuitvoering, -handhaving en -evaluatie wordt door de administratie een databestand beheerd dat volgende gegevens bevat: voornaam, naam, geboortedatum en rijksregisternummer van de houder van het attest. Dit databestand kan enkel geraadpleegd worden door de administratie.".

Art. 3.Dit decreet treedt in werking op 1 oktober 2015.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 21 maart 2014.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, P. SMET _______ Nota (1) Zitting 2013-2014 Stukken - Ontwerp van decreet : 2408 - Nr.1 - Amendement : 2408 - Nr. 2 - Verslag : 2408 - Nr. 3 - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering : 2408 - Nr. 4 Handelingen - Bespreking en aanneming : Vergadering van 12 maart 2014.

^