gepubliceerd op 10 april 2009
Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten op 10 oktober 2008 tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de steun voor schoolintegratie ten gunste van jongeren met een handicap
19 MAART 2009. - Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord gesloten op 10 oktober 2008 tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de steun voor schoolintegratie ten gunste van jongeren met een handicap (1)
Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1.Dit decreet regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.
Art. 2.Er wordt ingestemd met het Samenwerkingsakkoord inzake de steun voor schoolintegratie ten gunste van jongeren met een handicap, gesloten op 10 oktober 2008 tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Namen, 19 maart 2009.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE De Minister van Begroting, Financiën en Uitrusting, M. DAERDEN De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, Ph. COURARD De Minister van Economie, Tewerkstelling, Buitenlandse Handel en Patrimonium, J.-C. MARCOURT De Minister van Onderzoek, Nieuwe Technologieën en Buitenlandse Betrekkingen, Mevr. M.-D. SIMONET De Minister van Vorming, M. TARABELLA De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, D. DONFUT De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme, B. LUTGEN Nota (1) Zitting 2008-2009. Stukken van het Waals Parlement, 927 (2008-2009), nrs. 1 en 2.
Volledig verslag, openbare vergadering van 18 maart 2009.
Bespreking - Stemmingen.
Samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest inzake de steun voor de schoolintegratie ten gunste van jongeren met een handicap.
Gelet op de artikelen 1, 39, 127, 128, 134 en 138 van de Grondwet;
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen, inzonderheid op artikel 92bis, § 1;
Gelet op het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs;
Gelet op het decreet van het Waalse Gewest van 6 april 1995 betreffende de integratie van gehandicapte personen;
Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschap van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 19 september 2002 betreffende de integratiehulp voor gehandicapte jongeren;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 betreffende de voorwaarden van erkenning en subsidiëring van de voor gehandicapte personen bestemde diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleidingsdiensten voor volwassenen, De Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door haar Regering in de persoon van de Minister-Presidente, Marie Arena, belast met het Leerplichtonderwijs en het Onderwijs voor Sociale Promotie, Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door haar Regering in de persoon van zijn Minister-President, Rudy Demotte, en van de Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Paul Magnette, Zijn overeengekomen wat volgt : HOOFDSTUK I. - Definities
Artikel 1.In de zin van deze overeenkomst wordt verstaan onder : 1° schoolinrichting : elke inrichting die een gewoon of gespecialiseerd basis- of secundair onderwijs inricht dat door de Franse Gemeenschap georganiseerd of gesubsidieerd wordt;2° administratie : Algemeen Bestuur van het Onderwijs en het Wetenschappelijk Onderzoek van het Ministerie van de Franse Gemeenschap;3° Agentschap : "Agence wallonne pour l'Intégration des Personnes handicapées" (Waals Agentschap voor de Integratie van de Gehandicapte Personen), opgericht bij het decreet van 6 april 1995;4° dienst : dienst voor integratiehulp erkend door het Agentschap krachtens het besluit van 19 september 2002 betreffende de integratie van gehandicapte jongeren of krachtens het besluit van de Waalse Regering van 22 april 2004 betreffende de voorwaarden van erkenning en subsidiëring van de voor gehandicapte personen bestemde diensten voor vroegtijdige hulpverlening en begeleidingsdiensten voor volwassenen of de specifieke projecten die uit de omvormingen kunnen voortvloeien krachtens artikel 81ter van het besluit van 9 oktober 1997;5° jongere : elke gehandicapte persoon, zoals omschreven in artikel 2 van het decreet van 6 april 1995 betreffende de integratie van de gehandicapte personen, voor wie het Agentschap besluit tot de noodzaak van een interventie van een dienst;6° gezin : de personen met wie de jongere verwant is, alsook de voogd of de onthaalouder, met name degene die het toezicht op hem uitoefent. HOOFDSTUK II. - Algemene doelstellingen
Art. 2.Deze overeenkomst heeft tot doel : 1° bovenop de actie van de schoolinrichting een gespecialiseerde steun te verlenen aan de jongere wiens schoolintegratie in het gewoon of buitengewoon onderwijs vermoeilijkt wordt door zijn handicap;2° op een punctuele behoefte in te spelen en/of geleidelijk naar een voltijds schoolbezoek te streven wat betreft de jongeren met een handicap die van school afhaken of niet opgeleid zijn.
Art. 3.§ 1. Elke contracterende partij verbindt zich ertoe te zorgen voor een aangepaste schoolintegratie en een gespecialiseerde individuele begeleiding van de jongeren, met inachtneming van de voorwaarden en perken waarin deze overeenkomst voorziet. § 2. De actiemodaliteiten van de respectievelijke ploegen van de schoolinrichting en van de dienst liggen vast in de overeenkomst bedoeld in artikel 5. § 3. Het Waalse Gewest machtigt de diensten van het Agentschap ertoe binnen de in artikel 2 bedoelde perken de jongeren te begeleiden of gedurende de schooltijd bij te staan. § 4. De Franse Gemeenschap stemt in met de samenwerking tussen de ploegen van de schoolinrichting en de dienst, met inachtneming van de bevoegdheden en de specifieke verantwoordelijkheden van elke ploeg.
Die organisatie wordt soepel en aangepast voorgesteld overeenkomstig het individuele project en het ontwerp van overeenkomst bedoeld in artikel 5.
Art. 4.De contracterende partijen wisselen informatie uit over de maatregelen die ze aannemen in de materies bedoeld in deze overeenkomst. HOOFDSTUK III. - Samenwerking
Art. 5.§ 1. De schoolinrichting, de dienst, de jongere en zijn gezin werken in samenspraak een overeenkomst inzake steun voor schoolintegratie uit, met een omschrijving van het project inzake : 1. doelstellingen; 2. de aard van de begeleiding (modaliteiten, plaats,...); 3. de identificering en de rol van de referenten van het project;4. de evaluatie van het project (wijze, frequentie, betrokken actoren);5. duur : de overeenkomst heeft een maximumduur van één jaar, die verlengbaar is. § 2. Er wordt een coördinator door de ondertekenaars van de overeenkomst aangewezen. § 3. Indien de overeenkomst niet gevoerd kan worden totdat de voorziene doelstellingen gehaald worden, neemt de dienst of de schoolinrichting in overleg met de in artikel 6 bedoelde commissie elke maatregel om de schoolintegratie van de jongere zo goed mogelijk in stand te houden tot een alternatieve en overlegde oplossing gevonden wordt. Die oplossing wordt ter informatie meegedeeld aan de commissie bedoeld in artikel 6. § 4. De overeenkomst verbindt enkel de ondertekenende partijen. De toezichtsoverheden van de diensten en inrichtingen oefenen hun bevoegdheden in het raam van de vigerende regelgeving uit. § 5. De overeenkomst wordt binnen de maand waarin ze ondertekend wordt ter informatie verzonden naar de commissie bedoeld in artikel 6 en naar het betrokken psycho-medisch-sociaal centrum.
Art. 6.§ 1. Er wordt een commissie opgericht, met name : de "Commission de soutien à la scolarité de jeunes présentant un handicap" (Commissie inzake de steun voor schoolintegratie ten gunste van jongeren met een handicap), zowel wat het gespecialiseerd onderwijs als wat het gewoon secundair en basisonderwijs betreft. Die commissie is gevestigd Lavalléestraat 1, in 1080 Brussel. § 2. De commissie is samengesteld uit de volgende leden : 1° een voorzitter, gekozen in gemeen overleg door de Minister bevoegd voor het Gehandicaptenbeleid en door de Minister(s) van Onderwijs;2° drie ondervoorzitters, gekozen door respectievelijk de Minister bevoegd voor het Gehandicaptenbeleid, de Minister bevoegd voor het Buitengewoon Onderwijs en de Minister(s) bevoegd voor het Gewoon Onderwijs;3° een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger van de "Conseil d'Avis pour l'Education, l'Accueil et l'Hébergement de l'Agence" (Adviesraad voor Opvoeding, Opvang en Huisvesting van het Agentschap);4° een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger van de Hoge Raad voor het gespecialisserd onderwijs bedoeld in de artikelen 178 tot 180 van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs;5° een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger, gekozen door de Regering van de Franse Gemeenschap binnen één van de volgende algemene raden : a) de Algemene overlegraad voor het gewoon secundair onderwijs bedoeld in artikel 1 van het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs;b) de Algemene raad van het gewoon basisonderwijs bedoeld in artikel 21 van het decreet van 14 maart 1995 tot bevordering van het welslagen in de basisscholen;6° een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger van het Waalse adviesorgaan dat de gehandicapte personen vertegenwoordigt, opgericht bij een decreet van de Waalse Gewestraad;7° twee leden en twee plaatsvervangers van het Agentschap;8° een lid en een plaatsvervanger van de administratie die het Gespecialiseerd Onderwijs vertegenwoordigt;9° een lid en een plaatsvervanger van de administratie die het Gewoon Onderwijs vertegenwoordigt. § 3. De commissie wijst onder haar leden een secretaris aan en legt een huishoudelijk reglement vast, dat ze ter goedkeuring aan de bevoegde Ministers overlegt. § 4. De verdeling en de financiering van de eventuele werkingskosten van de commissie bedoeld in § 1, die uit deze overeenkomst voortvloeien, worden door de partijen gedragen naar gelang van het aantal leden die onder respectievelijk het Waalse Gewest en de Franse Gemenschap ressorteren.
Art. 7.§ 1. De commissie bedoeld in artikel 6 maakt jaarlijks, o.a. op basis van de jaarverslagen die daartoe jaarlijks uiterlijk 30 juni overgemaakt worden door de diensten van het Agentschap, rue de la Rivelaine 21, 6061 Charleroi, een kwalitatief en kwantitatief rapport op waarin het beleid inzake de steun voor schoolintegratie beoordeeld wordt en verbeteringsvoorstellen geformuleerd worden. § 2. De kwantitatieve gegevens in het rapport van de commissie worden geventileerd met inachtneming van drie voorname activiteitengebieden van de diensten, namelijk schoolintegratie (rechtstreekse actie binnen de schoolinrichting), schoolsteun of -begeleiding en steunverlening aan niet-schoolgaande jongeren of aan jongeren die van school afgehaakt zijn. § 3. De kwantitatieve gegevens bedoeld in § 2 zijn de volgende : 1° aantal begeleide jongeren;2° leeftijdscategorieën (< 6 jaar, 6 tot 12 jaar, 12 tot 18 jaar, > 18 jaar);3° type gevolgd onderwijs al naar gelang van het net : kleuteronderwijs, gewoon en/of gespecialiseerd lager onderwijs, gewoon en/of gespecialiseerd secundair onderwijs, alternerend onderwijs (CEFA);4° deficiëntiecategorieën;5° het aantal jongeren voor wie een begeleiding is geweigerd en de redenen van de weigering. § 4. Het rapport van de commissie wordt jaarlijks uiterlijk 31 oktober aan de bevoegde ministers overgemaakt. De commissie kan daarenboven op eigen initiatief en elk ogenblik elk advies i.v.m. met haar eigen opdrachten en het beleid inzake steun voor schoolintegratie aan de bevoegde ministers richten. HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 8.Deze overeenkomst is van toepassing gedurende drie volle jaren, te rekenen van de datum waarop ze in werking treedt. Na evaluatie kan ze bij beslissing van de Regeringen met periodes van dezelfde duur verlengd worden.
Brussel, 10 oktober 2008, in vier exemplaren.
Voor de Franse Gemeenschap : De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van het Verplicht Onderwijs, C. DUPONT Voor het Waalse Gewest : De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, D. DONFUT
BIJLAGE OVEREENKOMST INZAKE DE STEUN VOOR SCHOOLINTEGRATIE I. DUUR VAN DE OVEREENKOMST Betreft het schooljaar . . . . .
Begint op . . . . . en eindigt op . . . . .
II. ALGEMENE GEGEVENS Betrokken jongere : . . . . .
Geboortedatum : . . . . .
Wettelijke vertegenwoordigers : . . . . .
Adres : . . . . .
Tel. : . . . . .
Schoolinrichting : . . . . .
Adres : . . . . .
Indien gespecialiseerd onderwijs : type . . . . . vorm : . . . . .
Contactpersoon : . . . . .
Dienst erkend door het "AWIPH" : . . . . .
Adres : . . . . .
Contactpersoon : . . . . . Tel. : . . . . .
Andere interveniënten : . . . . . . . . . . . . . . .
III. DOELSTELLINGEN : . . . . . . . . . . . . . . .
IV. AARD VAN DE BEGELEIDING (modaliteiten, plaats,...) . . . . . . . . . . . . . . .
V. IDENTIFICERING EN ROL VAN DE REFERENTEN VAN HET PROJECT . . . . . . . . . . . . . . .
VI. EVALUATIE VAN HET PROJECT (Frequenties, betrokken actoren) . . . . . . . . . . . . . . .
Voor de schoolinrichting,
Voor de Dienst,
De wettelijke vertegenwoordiger en/of de jongere,
Naam en ondertekening
Naam en ondertekening
Naam en ondertekening