gepubliceerd op 07 juni 2024
Decreet houdende hervorming van het bestuur van de "Office de la Naissance et de l'Enfance"
18 APRIL 2024. - Decreet houdende hervorming van het bestuur van de "Office de la Naissance et de l'Enfance"
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1.Het opschrift van het decreet van 17 juli 2022 houdende hervorming van de "Office de la Naissance et de l'Enfance", afgekort "O.N.E."; " wordt vervangen door "decreet betreffende de "Office de la Naissance et de l'Enfance".
Art. 2.In artikel 1 van hetzelfde decreet worden de woorden "instelling van openbaar nut" vervangen door de woorden "openbare administratieve instelling".
Art. 3.Het eerste lid van artikel 3 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "Na het advies van de Dienst en rekening houdend inzonderheid met de beginselen bepaald in artikel 2, § 3, stelt de Regering de normen vast waarbij de erkenning verleend kan worden aan : 1° de instellingen en diensten die bijdragen tot de uitvoering van de opvang- en begeleidingsopdrachten, alsook de transversale opdrachten bedoeld in artikel 2, § 2, 1°, 2° en 8° ;2° de opleidingsinstellingen in de kindersector die bijdragen tot de uitvoering van de transversale opdracht bedoeld in artikel 2, § 2, 3° ;3° de coördinatieorganisaties in de kindersector die bijdragen tot de uitvoering van de opvangopdracht, de begeleidingsopdracht of een of meer transversale opdrachten bedoeld in artikel 2, § 2, 4° tot 7°.».
Art. 4.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt het opschrift van afdeling 1 vervangen door "De raad van bestuur en het executieve bureau".
Art. 5.In artikel 7 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1, eerste lid, worden de woorden "van zes leden" vervangen door "van dertien openbare bestuurders en, in voorkomend geval, waarnemers aangesteld met inachtneming van artikel 4, eerste lid, tweede lid en vierde lid, 2, 4 en 5, en artikel 5 van het decreet van 5 oktober 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/10/2023 pub. 12/01/2024 numac 2023046944 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren";2° in dezelfde paragraaf wordt het tweede lid vervangen als volgt : "De openbare bestuurders worden door de regering benoemd uit kandidaten die beantwoord hebben aan een openbare oproep die in het Belgisch Staatsblad en op de website van de Dienst bekendgemaakt werd. » ; 3° in dezelfde paragraaf wordt het derde lid vervangen als volgt : "De voorzitter van de Adviesraad voor Kind of de voorzitster van de Adviesraad voor Kind wordt uitgenodigd bij de Raad van bestuur.De voorzitter of de voorzitster van de Wetenschappelijke Raad, de coördinator van het Waarnemingscentrum voor Kind, Jeugd en Hulpverlening aan de jeugd en de voorzitter of de voorzitster van het Programmatiecomité worden uitgenodigd bij de Raad van bestuur als er een voorstel of advies van hun orgaan op de agenda staat"; 4° in paragraaf 2 wordt het eerste lid vervangen als volgt : "De openbare bestuurders en, in voorkomend geval, de waarnemers worden aangesteld binnen drie maanden na de eedaflegging van de leden van de regering na de vernieuwing van het Parlement.» ; 5° in dezelfde paragraaf wordt het tweede lid opgeheven.
Art. 6.Artikel 9 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.
Art. 7.In artikel 10 van hetzelfde decreet worden de woorden "een voorzitter(ster) en drie ondervoorzitters(sters)" vervangen door "een voorzitter of een voorzitster en een ondervoorzitter of een ondervoorzitster".
Art. 8.Het eerste lid en het tweede lid van artikel 11 van hetzelfde decreet worden vervangen als volgt : "Het executieve bureau is samengesteld overeenkomstig artikel 4, § 3, van het decreet van 5 oktober 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/10/2023 pub. 12/01/2024 numac 2023046944 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren.
Het executieve bureau oefent de opdrachten uit die aan hem gedelegeerd zijn door de Raad van Bestuur, zoals bepaald door het organiek reglement bedoeld in artikel 14. Het stelt de agenda voor de vergaderingen van de Raad van Bestuur vast. ».
Art. 9.In de artikelen 11, derde lid, 12, 13 en 23, vierde lid, van hetzelfde decreet worden de woorden "College van het Voorzitterschap" telkens vervangen door de woorden "Executief Bureau".
Art. 10.Artikel 14, tweede lid, van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "Het organiek reglement bepaalt de perken binnen welke en de vormen waarin de Raad sommige bevoegdheden kan delegeren aan zijn voorzitter of zijn voorzitster, de ondervoorzitter of de ondervoorzitster, het Executieve Bureau, de administrateur-generaal en de subregionale comités. ».
In paragraaf 3, 7°, van hetzelfde artikel wordt het woord "subregionale" vervangen door "plaatselijke".
Art. 11.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt het opschriftl van afdeling 3 vervangen door "De plaatselijke comités".
Art. 12.Artikel 18 van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : « Art 18. De "ONE" kan bepaalde opdrachten toevertrouwen aan plaatselijke comités samengesteld uit vertegenwoordigers van de instellingen en diensten die bijdragen tot de uitvoering van de opvang- en begeleidingsopdrachten, alsook van de transversale opdrachten bedoeld in artikel 2, § 2, 1°, 2° en 8°, die binnen het bevoegdheidsgebied van het plaatselijke comité zijn opgericht. Het organiek reglement bepaalt deze opdrachten en de voorwaarden waaronder ze worden uitgevoerd.
Op advies van de Raad van Bestuur en van de Adviesraad voor Kind bepaalt de regering de samenstelling van deze plaatselijke comités, evenals hun aantal en hun geografische ambtsgebied.
De leden van de plaatselijke comités verbinden zich ertoe het handvest van de openbare bestuurder na te leven zoals bedoeld in hoofdstuk III van titel II van het decreet van 5 oktober 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/10/2023 pub. 12/01/2024 numac 2023046944 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren, dat zij bij hun installatie ondertekenen. ».
Art. 13.In artikel 19 van hetzelfde decreet wordt het woord "subregionale" vervangen door "plaatselijke" en wordt de zin "Deze voeren de opdrachten uit die hun door de raad van bestuur in zijn organiek reglement worden toevertrouwd, onder de voorwaarden die deze bepaalt" opgeheven.
Art. 14.In artikel 21, 3°, van hetzelfde decreet worden de woorden "en de onthaalopdracht" ingevoegd tussen "de begeleidingsopdracht" en "aan de wetenschappelijke vooruitgang".
Art. 15.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt het opschrift van afdeling 5 vervangen door "De adviesraad voor Kind".
Art. 16.In artikel 22 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "Raad van advies" worden telkens vervangen door "Adviesraad voor Kind" en het woord "vetegenwoordiger" of "vertegenwoordigster" wordt telkens vervangen door "vertegenwoordigers en vertegenwoordigsters" of "vertegenwoordiger en vertegenwoordigster" ;2° in het eerste lid worden de woorden "die ervoor zorgt dat zijn leden representatief zijn" ingevoegd na de woorden "volgens door de Regering vast te stellen bepalingen";3° het eerste lid, 3° tot 6°, wordt vervangen als volgt : "3° vertegenwoordigers of vertegenwoordigsters van ouders en gezinnen ;4° vertegenwoordigers of vertegenwoordigsters van de coördinatieorganisaties van de kindersector erkend overeenkomstig artikel 3, eerste lid, 3° ; 4/1° vertegenwoordigers of vertegenwoordigsters van de hulpcentra betreffende de strijd tegen armoede en de vermindering van sociale ongelijkheid bedoeld in artikel 12 van het decreet van 3 mei 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/05/2019 pub. 04/10/2019 numac 2019042053 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de strijd tegen de armoede en de vermindering van de sociale ongelijkheid sluiten betreffende de strijd tegen de armoede en de vermindering van de sociale ongelijkheid ; 5° vertegenwoordigers of vertegenwoordigsters van opleidingsinstellingen in de kindersector, erkend krachtens artikel 3, eerste lid, 2° ;6° vertegenwoordiger of vertegenwoordigsters van het Waarnemingscentrum voor Kind, Jeugd, Hulpverlening aan de Jeugd bedoeld in het decreet van 12 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/05/2004 pub. 18/06/2004 numac 2004029203 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de oprichting van het « Observatoire de l'Enfance, de la Jeunesse et de l'Aide à la Jeunesse » type decreet prom. 12/05/2004 pub. 14/06/2004 numac 2004029185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de hulpverlening aan mishandelde kinderen sluiten houdende de oprichting van het « Observatoire de l'Enfance, de la Jeunesse et de l'Aide à la Jeunesse »;" ; 4° in het eerste lid, 8°, en in het tweede lid, wordt het woord "subregionale" vervangen door "plaatselijke" ;5° in het tweede lid worden de woorden "een voorzitter(ster) en twee ondervoorzitters" vervangen door de woorden "een voorzitter of een voorzitster en een ondervoorzitter of een ondervoorzitster";6° hetzelfde lid wordt aangevuld met de volgende twee zinnen : "Zij zorgt voor de gelijkheid tussen de openbare en privésectoren bij de aanstelling van de leden bedoeld in het eerste lid, 1°.De werkende en plaatsvervangende leden ondertekenen een handvest, waarvan het model door de ONE wordt bepaald. » ; 7° in het derde lid worden de woorden "De voorzitter(ster) en de ondervoorzitters(sters) zijn afkomstig uit" vervangen door "de voorzitter(ster) en de ondervoorzitter(ster) zijn afkomstig uit";8° het zevende lid wordt aangevuld met de volgende zin : "Als de Regering of de Raad van Bestuur om een advies vraagt in een context van gemotiveerde noodzakelijkheid, kan de Adviesraad voor Kind binnen een beperkte termijn bijeengeroepen worden in overeenstemming met de nadere regels die zijn vastgelegd in zijn huishoudelijk reglement.» ; 9° de vier leden waarvan de inhoud hierna volgt, worden toegevoegd : "Bij het opstellen van zijn adviezen zorgt de Adviesraad voor Kind ervoor dat er rekening wordt gehouden met de mening van kinderen. Hiertoe zet hij participatieve processen op waarbij zij rechtstreeks betrokken zijn.
Een vertegenwoordiger of een vertegenwoordigster van de minister die verantwoordelijk is voor het kind woont de vergaderingen van de Adviesraad voor kinderen en is niet stemgerechtigd.
Wanneer de regering beraadslaagt over een project waarover de Adviesraad voor Kind een advies heeft uitgebracht, informeert zij de raad over het gevolg dat aan zijn advies is gegeven en, indien van toepassing, de redenen waarom het advies niet is gevolgd.
De Dienst neemt het secretariaat van de Adviesraad voor Kind waar. Hij stuurt hem de agenda's van de vergaderingen van de raad van bestuurdoor en, op verzoek van de voorzitter van de Adviesraad voor Kind, documenten over zaken die geen betrekking hebben op wervingen, overheidsopdrachten, beroepen en andere zaken die de voorzitter of de voorzitster van de adviesraad als vertrouwelijk kan beschouwen. ».
Art. 17.In artikel 22/1, eerste lid, 1 tot 3° van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : 1° vijf vertegenwoordigers of vertegenwoordigsters van representatieve interprofessionele werknemersorganisaties;2° vijf vertegenwoordigers of vertegenwoordigsters van representative intersectorale werkgeversorganisaties;3° vijf vertegenwoordigers of vertegenwoordigsters van ouders en gezinnen bedoeld in artikel 22, eerste lid, 3°." Het tweede lid van hetzelfde artikel wordt vervangen als volgt : "De Voorzitter of de Voorzitster van de Adviesraad voor Kind, zijn vertegenwoordiger of vertegenwoordigster, de Administrateur-generaal, zijn vertegenwoordiger of vertegenwoordigster, de Regeringscommissarissen, een vertegenwoordiger of vertegenwoordigster van het Waals Gewest, een vertegenwoordiger of vertegenwoordigster van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en een vertegenwoordiger of vertegenwoordigster van de Franse Gemeenschapscommissie worden uitgenodigd op het Programmatiecomité zonder stemgerechtigd te zijn. ».
Art. 18.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt een nieuwe afdeling 7 ingevoegd, "De Overlegcommissie" genoemd.
Art. 19.In de afdeling 7 van hoofdstuk III van hetzelfde decreet ingevoegd bij artikel 18, wordt een artikel 22/6 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 22/6.Er wordt een Overlegcommissie opgericht, bestaande uit een gelijk aantal leden die enerzijds de werknemers in de kindersector en anderzijds de werkgevers in deze sector vertegenwoordigen, aangesteld volgens de door de regering nadere regels, zodat er voor de vertegenwoordiging van de werknemers pariteit is tussen de openbare en de privésector. De Administrateur-generaal van de Dienst of zijn afgevaardigde, en een vertegenwoordiger of vertegenwoordigster van de minister die verantwoordelijk is voor het Kind, zetelen met raadgevende stem. De vertegenwoordigers van gewestelijke ministers van lokale overheden kunnen worden uitgenodigd om deel te nemen aan de werkzaamheden van de Commissie.
Het voorzitterschap van de Commissie wordt waargenomen door de vertegenwoordiger of vertegenwoordigster van de Minister van Kind. De Dienst neemt het secretariaat van de werkzaamheden waar.
De Overlegcommissie kan een advies uitbrengen over alle vragen met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden in de opvangcentra, de medewerkers opvang vrije tijd, de diensten voor de gezondheidspromotie op school en SOS-Kinderteams. De Regering wint haar advies in vóór elke wijziging van de decretale of regelgevende normen die een invloed hebben op de toelating of de subsidiëring van de instellingen, structuren en diensten bedoeld in artikel 2, § 1, tweede lid, 4° en 5°, en 3, alsook vóór de wijziging en het afsluiten van het beheerscontract bedoeld in de artikelen 26 en 27. Binnen zes maanden na de eedaflegging van haar leden zal de regering deze commissie om advies vragen over prioritaire sociale maatregelen in de kindersector.
De Regering stelt op voorstel van de Overlegcommissie het huishoudelijk reglement van deze commissie vast.
Art. 20.Hoofdstuk III van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een afdeling 8, luidend als volgt : "Afdeling 8 - De Raad van beroep
Art. 22/7.Personen die een beslissing tot intrekking, weigering of opschorting hebben gekregen van een door de Dienst verleende machtiging, erkenning, of subsidiëring, kunnen tegen die beslissing beroep instellen bij de Raad van beroep ingesteld binnen de Dienst.
Op straffe van onontvankelijkheid moet het beroep met redenen omkleed zijn en binnen vijfenveertig dagen na kennisgeving van de bedoelde beslissing bij aangetekende brief gericht aan de voorzitter van de Raad van beroep worden ingediend. De eiser heeft het recht om gehoord te worden door de Raad van Beroep.
De Raad van beroep neemt binnen zestig dagen na ontvangst van de klacht een beslissing en stelt de eiser per aangetekende brief in kennis van zijn met redenen omklede beslissing. Tenzij het belang van het kind onmiddellijke tenuitvoerlegging vereist, wordt de bestreden beslissing tijdens deze periode opgeschort.
De termijnen bedoeld in dit artikel worden opgeschort tijdens de vakantieperiodes en verlofdagen bedoeld in artikel 1.9.1-1, § 2, eerste lid, en § 3, tweede lid, van het Wetboek van het Basis- en Secundair Onderwijs.
De Regering bepaalt de procedure voor de Raad van beroep.
Art. 22/8.De Raad van Beroep bestaat uit een magistraat, die het voorzitterschap uitoefent, twee leden van de Raad van Bestuur en twee leden van de Adviesraad voor Kind, die door deze laatsten worden voorgedragen.
Als de voorzittende magistraat en zijn laatsvervanger langer dan twee maanden verhinderd zijn, wordt het voorzitterschap waargenomen door de voorzitter of voorzitster van de Raad van Bestuur van de Dienst die onafhankelijk van de twee andere leden van de Raad van Bestuur zitting heeft.
De Regering benoemt de werkende en plaatsvervangende leden van de Raad van beroep voor een verlengbare termijn van vijf jaar.
De leden bedoeld in het eerste lid eerste krijgen : 1° een presentiegeld, waarvan het bedrag bepaald wordt door de Regering en niet hoger mag zijn dan het plafond bepaald voor openbare bestuurders in artikel 10 van het decreet van 5 oktober 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/10/2023 pub. 12/01/2024 numac 2023046944 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren;2° de terugbetaling van eventuele reiskosten voor het openbaar vervoer in verband met hun deelname, overeenkomstig de vormen en voorwaarden vastgelegd in het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten. De Dienst biedt administratieve en logistieke ondersteuning voor de Raad van beroep. Daartoe wordt een personeelslid van niveau 1 met een graad in het domein van de rechtswetenschappen bedoeld in artikel 83, § 1, 7°, van het decreet van 7 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/11/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013029625 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies sluiten tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies of een gelijkwaardige graad, aangesteld als secretaris van de Raad van beroep. ».
Art. 21.In artikel 23, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden « Raad van advies » vervangen door de woorden « Adviesraad voor Kind ».
Art. 22.In artikel 24, § 2 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden "de personeelsformatie," opgeheven ;2° er wordt een lid ingevoegd tussen het eerste lid en het tweede lid, luidend als volgt : "Binnen drie maanden na het afsluiten van het beheerscontract bedoeld in artikel 26 stelt de Raad van Bestuur na overleg in het basisoverlegcomité een personeelsplan op dat hij ter goedkeuring voorlegt aan de Regering.Dit plan definieert de richtlijnen voor werving en promotie op basis van de beschikbare middelen en de doelstellingen die in het beheerscontract zijn vastgelegd. ».
Art. 23.§ 1. In artikel 26, § 1, van hetzelfde decreet : 1° worden de woorden ", die vooraf met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen zal hebben beslist," opgeheven;2° het derde lid wordt vervangen als volgt : "Binnen twaalf maanden na zijn indiensttreding overeenkomstig de bepalingen van artikel 23 legt de Administrateur-generaal aan de regering een voorstel voor een beheerscontract voor dat door een tweederde meerderheid van de Raad van bestuur wordt aangenomen, na overleg met het basisoverlegcomité over de aspecten die van invloed zijn op de organisatie van de diensten van de Dienst.» § 2. In paragraaf 3 van hetzelfde artikel : 1° worden de woorden "is gestructureerd in strategische en operationele doelstellingen die gericht zijn op het uitvoeren van de opdrachten van de Dienst met het oog op kwaliteit.Het beheerscontract bepaalt de middelen inzake begroting en personeelsleden die nodig zijn om deze doelstellingen te bereiken, evenals de termijnen en indicatoren voor de evaluatie ervan. Voor het overige regelt "ingevoegd tussen het woord "beheerscontract" en "hij"; 2° worden de punten 1° tot 4° opgeheven;3° er wordt een tweede lid toegevoegd, luidend als volgt : "Vanaf zes maanden na de ondertekening van het beheerscontract, en vervolgens om de drie maanden, wordt er een prestatieverslag opgesteld door de Administrateur-generaal en voorgelegd aan de Raad van bestuur. ».
Art. 24.In artikel 20 van het decreet van 3 juli 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/07/2003 pub. 19/08/2003 numac 2003029415 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de coördinatie van de opvang van de kinderen tijdens hun vrije tijd en betreffende de ondersteuning van de buitenschoolse opvang sluiten betreffende de coördinatie van de opvang van de kinderen tijdens hun vrije tijd en betreffende de ondersteuning van de buitenschoolse opvang worden de woorden "de vormingsinstellingen die daartoe erkend zijn door de Regering volgens de nadere regels bepaald door hem, na advies van de ONE, dat binnen de maand gegeven wordt" vervangen door de woorden "de vormingsinstellingen die erkend zijn krachtens artikel 3, eerste lid, 2°, van het decreet van 17 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2002 pub. 02/08/2002 numac 2002029383 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende hervorming van de « Office de la Naissance et de l'Enfance », afgekort « O.N.E. » sluiten betreffende de "Office de la Naissance et de l'Enfance".
Art. 25.De artikelen 27, § 5, 29, derde en vierde lid, 35, § 4, en 35/1, vijfde lid, van hetzelfde decreet worden opgeheven.
Art. 26.In het decreet van 12 mei 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 12/05/2004 pub. 18/06/2004 numac 2004029203 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende de oprichting van het « Observatoire de l'Enfance, de la Jeunesse et de l'Aide à la Jeunesse » type decreet prom. 12/05/2004 pub. 14/06/2004 numac 2004029185 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de hulpverlening aan mishandelde kinderen sluiten betreffende de hulpverlening aan mishandelde kinderen wordt na artikel 16 een nieuw hoofdstuk 6 ingevoegd, luidend als volgt : "Beheer van klachten".
Art. 27.In hoofdstuk 6 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij artikel 26 van dit decreet, wordt een artikel 16/1 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 16/1.§ 1. Er wordt binnen de Dienst een onafhankelijk adviesorgaan opgericht om op basis van individuele klachten de procedures en de werking van de SOS Kinderteams te analyseren.
Dit adviesorgaan onderzoekt de situaties aangehaald door de klagers bedoeld in paragraaf 2 in het licht van de richtlijnen uitgevaardigd door de CAEM, dit decreet en zijn uitvoeringsbesluiten evenals het Internationaal Verdrag over de Rechten van het Kind van 20 november 1989 of elke andere wetgevende of reglementaire tekst met betrekking tot kindermishandeling die van toepassing is in het Franse taalgebied en in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad. § 2. Natuurlijke personen en rechtspersonen kunnen een klacht indienen, op voorwaarde dat het om een individueel dossier gaat. De rechtspersonen bedoeld in deze paragraaf moeten kunnen bewijzen dat ze toezicht houden op de individuele situatie van de minderjarige. § 3. De klacht moet betrekking hebben op de situatie van een minderjarige die opgenomen wordt door een SOS Kinderteam wiens opname is beëindigd op het moment dat de klacht wordt ingediend. Het gaat om de procedure of de manier waarop het team werkt.
De klager is de minderjarige zelf, een persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, de vertegenwoordiger van de minderjarige, de voogd van de minderjarige of een rechtspersoon zoals bedoeld in paragraaf 2.
De klacht moet worden ingediend met behulp van een door de dienst vastgesteld klachtenformulier en binnen een periode van maximaal 24 maanden na kennisgeving van de sluiting van de zaak door het SOS Kinderteam wordt verzonden.
De klacht is gericht aan de voorzitter of de voorzitster van het orgaan en moet in het Frans opgesteld zijn, een uiteenzetting van de feiten bevatten en gedateerd en ondertekend zijn.
Het orgaan beslist binnen maximaal 6 weken na ontvangst over de ontvankelijkheid van de klacht.
De klager moet kunnen aantonen dat hij of zij de moeilijkheden en meningsverschillen van tevoren met het SOS Kinderteam heeft meegedeeld en dat hij of zij heeft geprobeerd om deze met het team op te lossen.
Als dit niet mogelijk is, moet de klager uitleggen waarom.
Het orgaan kan geen klachten behandelen als er al een gerechtelijke procedure tussen de klager en het team loopt. § 4. Het orgaan is niet bevoegd voor klachten met betrekking tot zuiver klinische of ethische aspecten. ».
Art. 28.In hoofdstuk 6 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij artikel 26 van dit decreet, wordt een artikel 16/2 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 16/2.De adviezen van het orgaan zijn adviserend van aard. Het orgaan stuurt deze systematisch, binnen maximaal 12 maanden na ontvangst van de klacht, door naar de klagers, het betrokken team en de Dienst.
Het orgaan is verplicht om de adviezen die zij uitbrengt op verzoek van andere professionals op het gebied van kinderbescherming beschikbaar te stellen, op voorwaarde dat deze eerst geanonimiseerd worden. ».
Art. 29.In hoofdstuk 6 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij artikel 26 van dit decreet, wordt een artikel 16/3 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 16/3.§ 1. De leden van het orgaan worden voor een termijn van 5 jaar benoemd door de Raad van bestuur van de Dienst.
Het orgaan bestaat uit : 1° een persoon uit de sector van het wetenschappelijk onderzoek gekozen uit een lijst van kandidaten voorgedragen door elk van de universiteiten gesubsidieerd of georganiseerd door de Franse Gemeenschap;2° een vertegenwoordiger of vertegenwoordigster van de diensten van de Regering ;3° een jeugdmagistraat of een ererechter met ervaring in jeugdzaken;4° twee personen met een academische graad van bachelor maatschappelijke assistent of een met een master in klinische psychologie of artsen die gespecialiseerd zijn in psychiatrie of kindergeneeskunde en die kunnen aantonen dat ze ervaring hebben op het gebied van kindermishandeling. Geen enkele persoon, ongeacht of deze in loondienst of als zelfstandige werkt, die binnen een SOS Kinderteam of de inrichtende macht daarvan werkt, mag deel uitmaken van het orgaan als vast of plaatsvervangend lid. § 2. De Raad van Bestuur van de Dienst benoemt de voorzitter of de voorzitster uit zijn leden.
Het secretariaat van het orgaan wordt waargenomen door een vertegenwoordiger van de Dienst.
Elk lid stelt een plaatsvervanger aan. Het plaatsvervangend lid moet dezelfde hoedanigheid hebben als het werkend lid dat hij vervangt, maar mag niet behoren tot hetzelfde gerechtelijke arrondissement als dat waarin het werkend lid actief is. Het kan trouwens slechts zetelen in afwezigheid van het werkend lid.
Voor elk lid dat de hoedanigheid of het ambt waarvoor hij is benoemd, verliest, wordt zijn mandaat van rechtswege beëindigd. § 3. Worden ook benoemd door de Raad van Bestuur van de Dienst om vergaderingen bij te wonen met raadgevende stem : 1° De verantwoordelijke van de Coördinatie- en steundienst inzake Preventie en Bescherming van het kind (C.A.P.P.) van de Dienst; 2° een vertegenwoordiger of een vertegenwoordigster de juridische directie van de Dienst. § 4. Afhankelijk van de reden van de klacht kunnen de leden in onderling overleg en op ad-hoc basis beslissen om een beroep te doen op een of twee uitgenodigde personen. Zij worden benoemd uit personen die bekend staan om hun vaardigheden of ervaring op het gebied van preventie en bescherming van het kind of op een onderwerp dat specifiek zou zijn voor de situatie die geanalyseerd wordt. § 5. De leden en de uitgenodigden zijn gebonden aan het beroepsgeheim en de regels inzake het gedeelde beroepsgeheim met betrekking tot hun activiteiten als lid van het adviesorgaan. ».
Art. 30.In hoofdstuk 6 van hetzelfde decreet, ingevoegd bij artikel 26 van dit decreet, wordt een artikel 16/4 ingevoegd, luidend als volgt : «
Art. 16/4.De regering stelt de regels vast voor de werking van het adviesorgaan, de procedure voor de benoeming en het ontslag van de leden en het bedrag van hun vergoeding. Het garandeert het recht van de klager om gehoord te worden, de documenten in het dossier te raadplegen en vergezeld te worden door een vertrouwenspersoon. Het garandeert ook dat het team waarover de klacht gaat, door het adviesorgaan op de hoogte wordt gesteld zodra het een klacht tegen het team ontvangt, en dat het team door het adviesorgaan wordt gehoord. ».
Art. 31.In artikel 5, § 1, van het decreet van 21 februari 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/02/2019 pub. 18/03/2019 numac 2019040720 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de versteviging van de kwaliteit en de toegankelijkheid van de opvang van jonge kinderen in de Franse Gemeenschap sluiten betreffende de versteviging van de kwaliteit en de toegankelijkheid van de opvang van jonge kinderen in de Franse Gemeenschap wordt tussen het eerste en het tweede lid een nieuw lid ingevoegd, luidend als volgt : "Voordat de inrichtende macht de aanvraag voor een opvangvergunning indient, neemt zij deel aan het voorbereidende proces dat door ONE wordt georganiseerd. ONE bepaalt de voorwaarden voor de opening van de opvangplaatsen van de kinderopvangdiensten. ».
In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de woorden "en uiterlijk binnen 5 jaar na de inwerkingtreding van dit decreet" geschrapt.
Art. 32.In artikel 2, tweede lid, van het decreet van 5 oktober 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/10/2023 pub. 12/01/2024 numac 2023046944 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren sluiten betreffende het bestuur, de transparantie, de autonomie en de controle in verband met de instellingen, de maatschappijen voor schoolgebouwen en de maatschappijen voor vermogensbeheer die onder de Franse Gemeenschap ressorteren, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 1 worden de woorden "en het ONE" opgeheven ;2° er wordt een 1/1 ingevoegd,luitdend als volgt : « 1/1.de artikelen 16 tot 19 zijn niet van toepassing op de "ONE" ».
Art. 33.Het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 12 januari 1998Relevante gevonden documenten type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 12/01/1998 pub. 28/02/1998 numac 1998029077 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende het uitoefenen van een hoger ambt bij de "Office de la Naissance et de l'Enfance" type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 12/01/1998 pub. 28/02/1998 numac 1998029076 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van de "Office de la Naissance et de l'Enfance" type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 12/01/1998 pub. 28/02/1998 numac 1998029078 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de personeelsformatie van de "Office de la Naissance et de l'Enfance" type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 12/01/1998 pub. 28/02/1998 numac 1998029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 april 1996 tot wijziging van sommige statutaire bepalingen die van toepassing zijn op het personeel van de Diensten van de Regering van de Franse Gemeenschap, het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 april 1996 houdende het administratief en geldelijk statuut van sommige ambtenaren van de Diensten van de Regering die belast zijn met ambten in verband met bijstand en hygiëne en het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 15 april 1996 tot vaststelling van de weddeschalen van de graden van niveau 2+ en van sommige graden van niveau 2, op de personeelsleden van de "Office de la Naissance et de l'Enfance" toepasselijk worden gemaakt type besluit van de regering van de franse gemeenschap prom. 12/01/1998 pub. 28/02/1998 numac 1998029075 bron ministerie van de franse gemeenschap Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 28 maart 1991 tot vaststelling van het administratief en geldelijk statuut van het personeel van de "Office de la Naissance et de l'Enfance" sluiten tot vaststelling van de personeelsformatie van de "Office de la Naissance et de l'Enfance" wordt opgeheven op de datum van inwerkingtreding van het eerste personeelsplan dat wordt aangenomen overeenkomstig de bepalingen van artikel 24, § 2, van het decreet van 17 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2002 pub. 02/08/2002 numac 2002029383 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende hervorming van de « Office de la Naissance et de l'Enfance », afgekort « O.N.E. » sluiten betreffende de " Office de la Naissance et de l'Enfance", zoals gewijzigd bij dit decreet.
Art. 34.Artikel 19 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 30 april 2009 houdende algemene regeling en tot vaststelling van de nadere regels voor de subsidiëring van de opvangmilieus georganiseerd door de " Dienst " en van de gespecialiseerde opvangdiensten voor het jonge kind, wordt opgeheven.
Art. 35.De artikelen 27 en 39 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 17 december 2014 tot vaststelling van de regelgeving van de thuisopvangdiensten voor zieke kinderen worden opgeheven.
Art. 36.De artikelen 39, 83, 85 en 120 van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 2 mei 2019 houdende de vergunnings- en subsidieregeling voor kinderdagverblijven, diensten voor kinderopvang en zelfstandige (mede)onthaalouders, worden opgeheven.
In artikel 38, § 3, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "van de Raad van Bestuur" vervangen door "van de Raad van beroep bedoeld in afdeling 8 van hoofdstuk III van het decreet van 17 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2002 pub. 02/08/2002 numac 2002029383 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende hervorming van de « Office de la Naissance et de l'Enfance », afgekort « O.N.E. » sluiten betreffende de "Office de la Naissance et de l'Enfance".
In de artikelen 64, tweede lid, en 86, § 3, van hetzelfde besluit worden de woorden "Er is voorzien in een administratief beroep overeenkomstig de in artikel 39 bedoelde modaliteiten." opgeheven.
Art. 37.Dit decreet treedt in werking op de dag waarop de leden van de regering de eed afleggen na de verkiezingen van 9 juni 2024 met uitzondering van artikel 31 dat op 1 januari 2020 in werking treedt.
In afwachting van de uitvoering van de machtiging bepaald in artikel 18 van het decreet van 17 juli 2002Relevante gevonden documenten type decreet prom. 17/07/2002 pub. 02/08/2002 numac 2002029383 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende hervorming van de « Office de la Naissance et de l'Enfance », afgekort « O.N.E. » sluiten betreffende de "Office de la Naissance et de l'Enfance", zoals gewijzigd bij dit decreet, blijven het aantal, het geografische ambtsgebied en de samenstelling van de subregionale comités bepaald door de voorheen geldende bepalingen.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 18 april 2024.
De Minister-President, belast met Internationale Betrekkingen, Sport en Onderwijs voor sociale promotie, P.-Y. JEHOLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Ambtenarenzaken, Gelijke kansen en het toezicht op Wallonie-Bruxelles Enseignement, F. DAERDEN De Vicepresidente en Minister van Kind, Gezondheid, Cultuur, Media en Vrouwenrechten, B. LINARD De Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek, Universitaire ziekenhuizen, Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Jeugd en Promotie van Brussel, F. BERTIEAUX De Minister van Onderwijs, C. DESIR _______ Nota (1) Zitting 2023-2024 Stukken van het Parlement.- Ontwerp van decreet, nr. 694-1 - Commissieamendement(en), nr. 694-2 - Amendement(en) tijdens de vergadering, nr. 694-3 - Tekst aangenomen tijdens de plenaire vergadering, nr. 694-4 Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. - Vergadering van 17 april 2024.