gepubliceerd op 10 augustus 2018
Decreet houdende diverse bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs
11 JULI 2018. - Decreet houdende diverse bepalingen inzake het gespecialiseerd onderwijs
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Bepalingen tot wijziging van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving
Artikel 1.In de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving, worden in artikel 3, § 3, 7e lid, 1) de woorden "en behalve voor het gespecialiseerd onderwijs type 5, waar het aantal leerlingen dat in aanmerking wordt genomen, het gemiddelde is van het aantal regelmatig ingeschreven leerlingen tijdens het vorige schooljaar" toegevoegd na de woorden "van de opleidingseenheid".
Art. 2.In artikel 24, § 1 van dezelfde wet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° na het tweede lid wordt het volgende nieuwe lid toegevoegd : "Er moet echter noodzakelijkerwijs tijdens de eerste helft van de maand februari een vergadering van de algemene overlegraad worden belegd als een inrichtende macht tegelijk wenst te worden toegelaten tot subsidies en te antwoorden op de oproep voor projecten bedoeld in artikel 212bis van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs."; 2° in het vijfde lid worden de woorden "volgens een criterium in verband met de demografische spanning" geschrapt, worden de woorden "of in artikel 212bis, eerste lid, van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs" toegevoegd na de woorden "de onderwijswetgeving" en worden de woorden "in artikel 6, § 2, zevende lid en volgende leden, van het voormelde decreet van 29 juli 1992 of in artikel 2bis, zevende lid en volgende leden, van het voormelde decreet van 13 juli 1998" vervangen door de woorden "in artikel 6, § 2, zevende lid en volgende leden, van het voormelde decreet van 29 juli 1992 of in artikel 2bis, zevende lid en volgende leden, van het voormelde decreet van 13 juli 1998 of in artikel 212bis, vierde lid en volgende leden van het voormelde decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten". HOOFDSTUK II. - Bepaling tot wijziging van het koninklijk besluit nr. 184 van 30 december 1982 tot vaststelling van de wijze waarop voor de Rijksinstituten voor gespecialiseerd onderwijs en de tehuizen van het Rijk de ambten worden bepaald van het paramedisch personeel en van het personeel toegekend in het kader van het internaat
Art. 3.In het koninklijk besluit nr. 184 van 30 december 1982 tot vaststelling van de wijze waarop voor de Rijksinstituten voor gespecialiseerd onderwijs en de tehuizen van het Rijk de ambten worden bepaald van het paramedisch personeel en van het personeel toegekend in het kader van het internaat wordt een nieuw artikel 5bis, luidend als volgt, toegevoegd : "
Artikel 5bis.- Voor de permanente opvangtehuizen die tijdens de maand juli of augustus werken, wordt het lestijdenpakket herberekend en gebruikt vanaf de eerste dag van de maand.". HOOFDSTUK III. - Bepaling tot wijziging van het decreet van 5 februari 1990 betreffende de schoolgebouwen van het niet-universitair onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
Art. 4.In het decreet van 5 februari 1990 betreffende de schoolgebouwen van het niet-universitair onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap worden in artikel 13bis, § 2 de woorden "de oproep voor projecten bedoeld in artikel 6, § 2, van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan en in artikel 2bis van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving" vervangen door de woorden "de oproep voor projecten bedoeld in artikel 6, § 2, van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan en in artikel 2bis van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving en in artikel 212bis van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs". HOOFDSTUK IV. - Bepalingen tot wijziging van het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs
Art. 5.In het decreet van 3 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2004 pub. 03/06/2004 numac 2004029137 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs sluiten houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, worden in artikel 12, § 1, eerste lid, de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "van de Adviesraad belast met de problematiek gebonden aan de integratie voor de bepalingen bedoeld in de artikelen 133, § 5, en 147bis of op voorstel" worden geschrapt;2° de woorden "artikelen 133, § 4, en 147, tweede lid" worden vervangen door "artikelen 133, § 4 en § 5, 147, tweede lid, en 147bis".
Art. 6.In hetzelfde decreet wordt in artikel 15, § 3, een tweede lid, luidend als volgt, toegevoegd : "De toelating bedoeld in het vorige lid wordt toegekend tot aan het einde van de vormingscyclus van de leerling.".
Art. 7.In hetzelfde decreet wordt artikel 15bis vervangen door : "
Artikel 15bis.- In het gespecialiseerd secundair onderwijs worden in aanmerking genomen alsof zij regelmatig school zouden hebben gevolgd, de leerlingen die ongewettigd afwezig geweest zijn voor zover de verplichting bedoeld in artikel 25, tweede lid, van het decreet van 21 november 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/11/2013 pub. 03/04/2014 numac 2014029203 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie type decreet prom. 21/11/2013 pub. 03/04/2014 numac 2014029205 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot organisatie van een gemeenschappelijk beleid inzake leerplichtonderwijs en hulpverlening aan de jeugd ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van de studieoriëntatie sluiten tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie nageleefd werd.".
Art. 8.In artikel 15ter van hetzelfde decreet worden de woorden "of die onder een andere vorm van gespecialiseerd onderwijs ressorteert dan door haar wordt ingericht" toegevoegd na de woorden "die onder een ander type gespecialiseerd onderwijs ressorteert dan dat/deze door ze ingericht".
Art. 9.In hetzelfde decreet wordt onder hoofdstuk IV, na artikel 25, een afdeling 3bis toegevoegd, getiteld : "Afdeling 3bis. - Voorwaarden om in het gespecialiseerd basisonderwijs van inrichting ressorterende onder hetzelfde onderwijstype te veranderen".
Art. 10.In hetzelfde decreet wordt in afdeling 3bis een artikel 25bis, luidend als volgt, toegevoegd : "
Artikel 25bis.- Een leerling die regelmatig in een inrichting voor gespecialiseerd basisonderwijs is ingeschreven kan, bij beslissing van zijn ouders of van de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent, na 30 september van een lopend schooljaar in een andere inrichting voor gespecialiseerd basisonderwijs die hetzelfde onderwijstype inricht worden ingeschreven, na advies van de directie van de oorspronkelijke gespecialiseerde inrichting.
In geval van een ongunstig advies van de directie van de oorspronkelijke gespecialiseerde inrichting, blijft de inschrijving niettemin mogelijk, op voorwaarde dat de leerling een advies krijgt van de instelling die belast is met de begeleiding van de leerlingen van de oorspronkelijke gespecialiseerde inrichting.".
Art. 11.In hetzelfde decreet worden in artikel 35, eerste lid, 4°, de woorden "aan de telling van de leerlingen op 15 januari" vervangen door "aan het gemiddelde".
Art. 12.In hetzelfde decreet wordt in artikel 54, § 1, tussen het derde en het vierde lid, een nieuw lid, luidend als volgt, toegevoegd : "Het slagen voor de tweede fase leidt tot de toekenning van het getuigschrift van basisonderwijs aan de leerling die daar nog geen houder van is.".
Art. 13.In hetzelfde decreet wordt onder hoofdstuk V, na artikel 66, een afdeling 7bis toegevoegd, getiteld: "Afdeling 7bis. - Voorwaarden om in het gespecialiseerd secundair onderwijs van inrichting ressorterende onder hetzelfde onderwijstype te veranderen".
Art. 14.In hetzelfde decreet wordt in afdeling 7bis een artikel 66bis, luidend als volgt, toegevoegd : "
Artikel 66bis.- Een leerling die regelmatig in een inrichting voor gespecialiseerd secundair onderwijs is ingeschreven kan, na schriftelijke aanvraag van zijn ouders, van de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent of van de meerderjarige leerling zelf, na 30 september van een lopend schooljaar in een andere inrichting voor gespecialiseerd secundair onderwijs die hetzelfde onderwijstype inricht worden ingeschreven, op voorwaarde dat hij een advies van de directie van de oorspronkelijke gespecialiseerde inrichting kreeg.
In geval van een ongunstig advies van de directie van de oorspronkelijke gespecialiseerde inrichting, blijft de inschrijving niettemin mogelijk, op voorwaarde dat de leerling een advies krijgt van de instelling die belast is met de begeleiding van de leerlingen van de oorspronkelijke gespecialiseerde inrichting.".
Art. 15.In artikel 87, eerste lid, van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 1° wordt het woord "lager" vervangen door het woord "secundair";2° in 4° worden de woorden "aan de telling van de leerlingen op 15 januari" vervangen door "aan het gemiddelde".
Art. 16.In hetzelfde decreet wordt in artikel 121, een vierde lid, luidend als volgt, toegevoegd : "In het gespecialiseerd basisonderwijs kunnen de lessen gedurende hoogstens 3 dagen per jaar worden opgeschort om de beraadslagingen van de klassenraden en de ontmoetingen met de ouders in het kader van het op- en bijstellen van het individueel leerplan te organiseren. Het onthaal van de aanwezige leerlingen moet echter verzekerd worden.".
Art. 17.In hetzelfde decreet wordt artikel 132, § 6, met een tweede lid, luidend als volgt, aangevuld : "Voor de leerlingen die genieten van een geïndividualiseerd leerplan volgens artikel 7bis van het decreet van 30 juni 2006Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/06/2006 pub. 31/08/2006 numac 2006202786 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair onderwijs sluiten betreffende de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair onderwijs, wordt dit leerplan bijgewerkt om zo het individuele leerplan bedoeld in het vorige lid te vormen.".
Art. 18.In artikel 133 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in § 1, vijfde lid, worden de woorden "kan de leerling die alle cursussen volgt in het gewoon onderwijs in het kader van een totale tijdelijke integratie sinds minstens 30 oktober van het lopende schooljaar, in totale permanente integratie in deze gewone school ingeschreven zijn" vervangen door de woorden "wordt de leerling die alle cursussen volgt in het gewoon onderwijs in het kader van een totale tijdelijke integratie sinds minstens 30 oktober van het lopende schooljaar, automatisch in totale permanente integratie in deze gewone school ingeschreven".2° in § 1, zevende lid, worden de woorden "de schooljaren 2010-2011, 2011-2012 en 2012-2013" vervangen door "de schooljaren 2010-2011 tot 2017-2018";3° in de Franse versie van § 4 worden de woorden "de concertation de l'enseignement spécialisé" vervangen door de woorden "de concertation pour l'enseignement spécialisé";4° in § 5 worden de woorden "Adviesraad belast met de problemen die verband houden met de integratie" vervangen door de woorden "Algemene overlegraad voor gespecialiseerd onderwijs".
Art. 19.In artikel 136, eerste lid, van hetzelfde decreet, wordt het eerste lid, 3°, vervangen door de volgende woorden: "3° de toestemming van het psycho-medisch-sociale centrum dat de begeleiding van de leerling voorafgaande aan zijn integratie waarneemt".
Art. 20.In hetzelfde decreet worden in artikel 137 de woorden "voor 15 september" vervangen door de woorden "voor 30 september".
Art. 21.In artikel 143 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden "met uitzondering van het psycho-medisch-sociale centrum dat de begeleiding van de leerling voorafgaande aan zijn integratie waarnam, in zoverre dat dit centrum de begeleiding van die leerling niet meer waarneemt, of het psycho-medisch-sociale centrum dat de begeleiding van de leerling aan het einde van het schooljaar waarneemt" ingelast tussen de woorden "haar toestemming heeft verleend" en de woorden "vragen een einde te maken";2° het vierde lid wordt vervangen door de volgende leden : "In afwijking van het eerste lid, eindigt de integratie om de volgende redenen, op de datum van het voorval, voor zover die bekend is : 1° een plaatsingsmaatregel, ofwel door een magistraat ofwel door een adviseur of de directeur voor hulpverlening aan de jeugd genomen;2° een verandering van woonplaats;3° een scheiding van de ouders die een verandering van de verblijfplaats van de leerling tot gevolg heeft;4° de overgang van de leerling van een externaatschool naar een school met internaat en omgekeerd;5° de opvang van de leerling, op initiatief van de ouders, in een ander gezin of in een centrum, wegens ziekte of reis;6° de definitieve uitsluiting van de leerling. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de partners van het integratieproject, zoals bepaald in het eerste lid, door een met redenen omklede collegiale beslissing een einde maken aan de integratie en de terugkeer met voltijdse prestatie van de leerling in het gespecialiseerd onderwijs gedurende het schooljaar toelaten.
De leerling bedoeld in het vierde en vijfde lid kan echter niet in aanmerking worden genomen bij de eventuele nieuwe telling op 1 oktober van het lopende schooljaar. Voor het bedoelde schooljaar, wordt hij echter geacht zijn hoedanigheid van geïntegreerde leerling voor de toepassing van artikelen 132 en 142 te behouden.
Het proces-verbaal dat akte neemt van het einde van de integratie wordt ter beschikking van de Regeringsdiensten gehouden.".
Art. 22.In artikel 147bis van hetzelfde decreet, worden de woorden "Adviesraad belast met de problemen die verband houden met de integratie" vervangen door de woorden "Algemene overlegraad voor gespecialiseerd onderwijs".
Art. 23.In artikel 152, eerste lid, van hetzelfde decreet, wordt het eerste lid, 3°, vervangen door de volgende woorden: "3° de toestemming van het psycho-medisch-sociale centrum dat de begeleiding van de leerling voorafgaande aan zijn integratie waarneemt;".
Art. 24.In hetzelfde decreet wordt artikel 156 vervangen door : "
Artikel 156.- Aan het einde van elke integratieperiode, kan elke partij die met het protocol instemde, met uitzondering van het psycho-medisch-sociale centrum dat de begeleiding van de leerling voorafgaande aan zijn integratie waarnam, in zoverre dat dit centrum de begeleiding van die leerling niet meer waarneemt, of het psycho-medisch-sociale centrum dat de begeleiding van de leerling aan het einde van de integratieperiode waarneemt, vragen om de integratie te beëindigen en om de terugkeer met volledige prestatie in het gespecialiseerd onderwijs toe te staan.
In afwijking van het eerste lid, eindigt de integratie om de volgende redenen, op de datum van het voorval, voor zover die bekend is : 1° een plaatsingsmaatregel, ofwel door een magistraat ofwel door een adviseur of de directeur voor hulpverlening aan de jeugd genomen;2° een verandering van woonplaats;3° een scheiding van de ouders die een verandering van de verblijfplaats van de leerling tot gevolg heeft;4° de overgang van de leerling van een externaatschool naar een school met internaat en omgekeerd;5° de opvang van de leerling, op initiatief van de ouders, in een ander gezin of in een centrum, wegens ziekte of reis;6° de definitieve uitsluiting van de leerling. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de partners van het integratieproject, zoals bepaald in het eerste lid, door een met redenen omklede collegiale beslissing een einde maken aan de integratie en de terugkeer met voltijdse prestatie van de leerling in het gespecialiseerd onderwijs gedurende het schooljaar toelaten.
Het proces-verbaal dat akte neemt van het einde van de integratie wordt ter beschikking van de Regeringsdiensten gehouden.".
Art. 25.In hetzelfde decreet wordt afdeling 4 van hoofdstuk X opgeheven.
Art. 26.In artikel 169, eerste lid, van hetzelfde decreet, wordt 4°, vervangen door : "4° de Regering, op haar verzoek, samen met de Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs, adviseren betreffende de kwalificatieprofielen, overeenkomstig artikelen 39, 45 en 47, § 1 van voornoemd decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten;".
Art. 27.In artikel 169, eerste lid, van hetzelfde decreet, wordt 4/1°, vervangen door : "4/1° de Regering, op haar verzoek, samen met de Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs, adviseren betreffende de specifieke kwalificatieprofielen, overeenkomstig artikel 47, § 2 van voornoemd decreet van 24 juli 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 24/07/1997 pub. 06/11/1997 numac 1997029343 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat het statuut bepaalt van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het opvoedend hulppersoneel van de hogescholen ingericht of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap type decreet prom. 24/07/1997 pub. 23/09/1997 numac 1997029337 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren sluiten;".
Art. 28.In artikel 169, eerste lid, van hetzelfde decreet, wordt 8° geschrapt.
Art. 29.In artikel 195, § 1, van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° wordt, tussen de woorden "worden opgericht of" en de woorden "in de toelageregeling worden opgenomen", het woord "definitief" toegevoegd; 2° punt 3° wordt vervangen door: "3° ten minste het eerste jaar 200 %, het tweede jaar 225 % en het derde jaar 250 % van het totaal van de rationalisatienormen voor elk georganiseerd type, bepaald in artikelen 189 en 190, bereiken;"; 3° 4° en 5° worden geschrapt; 4° er wordt een tweede lid, luidend als volgt, toegevoegd: "worden deze minima niet bereikt, dan moet hetzij het of de in gebreken blijvende type(s), hetzij de school met ingang van 1 september daaropvolgend worden opgeheven, behoudens afwijking toegestaan door de Regering als het of de type(s) of de school beantwoordt of beantwoorden aan een reële nood in de onderwijszone."; 5° er wordt een derde lid, luidend als volgt, toegevoegd: "In afwijking van het voorgaande lid, wordt het type of de school niet opgeheven op 1 september van het volgende schooljaar als deze minima in de loop van het schooljaar gedurende minstens 10 werkdagen werden bereikt."; 6° er wordt een vierde lid, luidend als volgt, toegevoegd: "Met ingang van het vierde schooljaar zijn uitsluitend de bepalingen in verband met rationalisatie van toepassing en wordt de nieuwe school definitief in de toelageregeling opgenomen en krijgt ze toegang tot de Fondsen voor schoolgebouwen.".
Art. 30.In artikel 196 van hetzelfde decreet worden tussen het tweede en het derde lid de volgende leden toegevoegd : "worden deze minima niet bereikt, dan moet hetzij het of de in gebreken blijvende type(s), hetzij de vestigingsplaats met ingang van 1 september daaropvolgend worden opgeheven, behoudens afwijking toegestaan door de Regering als het of de type(s) of de vestigingsplaats beantwoordt of beantwoorden aan een reële nood in de onderwijszone.
In afwijking van het voorgaande lid, wordt het type of de vestigingsplaats niet opgeheven op 1 september van het volgende schooljaar als deze minima in de loop van het schooljaar gedurende minstens 10 werkdagen werden bereikt.".
Art. 31.In artikel 208 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid wordt, tussen de woorden "worden opgericht of" en de woorden "in de toelageregeling worden opgenomen", het woord "definitief" toegevoegd;2° in het tweede lid worden, na de woorden "worden opgeheven", de woorden "behoudens afwijking toegestaan door de Regering als de vorm(en) of de school beantwoordt of beantwoorden aan een reële nood in de onderwijszone" toegevoegd; 3° tussen het tweede en derde lid wordt een nieuw lid, luidend als volgt, toegevoegd: "In afwijking van het voorgaande lid, wordt de vorm of de school niet opgeheven op 1 september van het volgende schooljaar als deze minima in de loop van het schooljaar gedurende minstens 10 werkdagen werden bereikt."; 4° in het derde lid, dat het vierde lid wordt, worden, tussen de woorden "van toepassing" en "en voldoet de nieuwe school", de woorden "wordt de nieuwe school definitief in de toelageregeling opgenomen en" toegevoegd.
Art. 32.In artikel 209 van hetzelfde decreet worden tussen het tweede en het derde lid de volgende leden toegevoegd :; "worden deze minima niet bereikt, dan moet hetzij het of de in gebreken blijvende vorm(en), hetzij de vestigingsplaats met ingang van 1 september daaropvolgend worden opgeheven, behoudens afwijking toegestaan door de Regering als de vorm(en) of de vestigingsplaats beantwoordt of beantwoorden aan een reële nood in de onderwijszone.
In afwijking van het voorgaande lid, wordt de vorm of de vestigingsplaats niet opgeheven op 1 september van het volgende schooljaar als deze minima in de loop van het schooljaar gedurende minstens 10 werkdagen werden bereikt.".
Art. 33.In hetzelfde decreet wordt een nieuw hoofdstuk XVbis, luidend als volgt, toegevoegd : "HOOFDSTUK XVbis. - Subsidies in verband met schoolgebouwen
Artikel 212bis.- De Regering richt jaarlijks, in de loop van de maand oktober, een oproep voor projecten aan alle inrichtende machten van het gespecialiseerd onderwijs om ten belope van maximum 10 %, berekend over een periode van vijf jaar vanaf juli 2019, te kunnen genieten van de geldmiddelen voorzien, naargelang het geval, in artikel 13bis, § 2, 1°, artikel 13bis, § 2, 2°, en artikel 13bis, § 2, 3°, van het decreet van 5 februari 1990 betreffende de schoolgebouwen van het niet-universitair onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.
De Regering bepaalt de voorrangscriteria en de regels van de projectoproep.
De voorrangscriteria moeten het mogelijk maken om de doeltreffendheid van de voorgestelde projecten te beoordelen, met name in verband met hun fysieke omgeving en met de noodzaak om in een bepaalde onderwijszone een bijzonder onderwijstype of een bijzondere onderwijsvorm in te richten.
De antwoorden op de projectoproep worden door de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen, of bij ontstentenis daarvan, door de inrichtende machten zelf uiterlijk tegen 15 maart bezorgd.
Indien een inrichtende macht op de projectoproep wenst te antwoorden in het kader van een aanvraag tot oprichting of toelating tot subsidies van een inrichting voor gespecialiseerd basis- of secundair onderwijs, is de procedure bepaald in artikel 24, § 1, van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving van toepassing op de aanvraag tot toelating tot subsidies van die inrichting, en wordt het gunstige advies van de algemene overlegraad voor het gespecialiseerd onderwijs bij de projectoproep gevoegd.
Uiterlijk op 15 mei, worden de antwoorden op de projectoproep door de administratie bevoegd voor de infrastructuren enerzijds en door de instanties die aan de monitoring voor het aanbod van schoolplaatsen deelnemen anderzijds, telkens in functie van hun eigen bevoegdheden, onderzocht.
De in het vorige lid bedoelde overheidsinstanties onderwerpen vervolgens hun analyse aan het advies van de karakteroverschrijdende commissie bedoeld in artikel 11 van het decreet van 16 november 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2007 pub. 24/01/2008 numac 2008029008 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap sluiten betreffende het prioritaire programma voor werken aan de schoolgebouwen van het gewoon en gespecialiseerd basisonderwijs, van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs en van het secundair onderwijs voor sociale promotie, van het kunstonderwijs met beperkt leerplan, van de psycho-medisch-sociale centra alsook van de internaten van het gewoon en gespecialiseerd basis- en secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.
De karakteroverschrijdende commissie brengt uiterlijk op 15 juni haar advies uit aan de Regering, samen met de analyse van de administratie belast met de infrastructuren en de analyse van de instanties die aan de monitoring voor het aanbod van schoolplaatsen deelnemen.
De Regering beslist uiterlijk op 30 juli over de toekenning van de subsidies.
Indien een inrichtende macht heeft geantwoord op de projectoproep in het kader van een aanvraag tot oprichting of tot toelating tot subsidies van een nieuwe onderwijsinrichting, zal de Regering zich voor 30 juli over die twee punten uitspreken.
Art. 34.In hetzelfde decreet wordt in artikel 213, een derde lid, luidend als volgt, toegevoegd: "In afwijking van het vorige lid, bedraagt dat percentage 100 % voor de categorieën van het bestuurs- en onderwijzend personeel en van het paramedisch, maatschappelijk en psychologisch personeel dat instaat voor de omkadering van de leerlingen die vallen onder de aangepaste pedagogieën zoals bedoeld in artikelen 8bis en 8ter van huidig decreet.
Voor de toepassing van het vorige lid mogen de aangepaste pedagogieën bepaald in artikelen 8bis en 8ter van huidig decreet slechts van 100 % van het lestijdenpakket genieten als de betrokken inrichtingen een lastenboek naleven dat de nodige bepalingen bevat voor de organisatie van voormelde pedagogieën. Dat lastenboek wordt bepaald door de Regering, na advies van de Algemene overlegraad voor gespecialiseerd onderwijs." HOOFDSTUK V. - Slotbepaling
Art. 35.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2018.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 11 juli 2018.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-President en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vice-President en Minister van Hoger Onderwijs, Media en Wetenschappelijk Onderzoek, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, belast met het toezicht op de Franse Gemeenschapscommissie van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten en Gelijke Kansen, I. SIMONIS _______ Nota Zitting 2017-2018 Stukken van het Parlement. - Ontwerpdecreet, nr. 654-1. - Commissieamendement, nr. 654-2. - Commissie-verslag, nr. 654-3. - Tekst aangenomen tijdens de commissie, nr. 654-4. - In voltallige vergadering aangenomen tekst, nr. 654-5.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 11 juli 2018.