Etaamb.openjustice.be
Decreet van 03 april 2014
gepubliceerd op 14 augustus 2014

Decreet tot wijziging van het stelsel van normen inzake creatie en behoud van opties in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2014029368
pub.
14/08/2014
prom.
03/04/2014
ELI
eli/decreet/2014/04/03/2014029368/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 APRIL 2014. - Decreet tot wijziging van het stelsel van normen inzake creatie en behoud van opties in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan (1)


Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Wijziging van het koninklijk besluit nr. 49 van 2 juli 1982 betreffende de oprichtings-, behouds- en splitsingsnormen en de berekening van het urenkrediet van het secundair onderwijs van het type I en betreffende de fusie van instellingen en bepaalde personeelsbetrekkingen van de instellingen voor secundair onderwijs met volledig leerplan van type I en type II

Artikel 1.Artikel 4 van het koninklijk besluit nr. 49 van 2 juli 1982 betreffende de oprichtings-, behouds- en splitsingsnormen en de berekening van het urenkrediet van het secundair onderwijs van het type I en betreffende de fusie van instellingen en bepaalde personeelsbetrekkingen van de instellingen voor secundair onderwijs met volledig leerplan van type I en type II, wordt vervangen door : "

Artikel 4.In de twee graad worden vereist : 1° minimum 12 leerlingen voor een basisoptie; 2° minimum 10 leerlingen wanneer in een inrichting een gegroepeerde basisoptie enkel in de vorm van het alternerend secundair onderwijs ingericht wordt.".

Art. 2.Artikel 5 van het koninklijk besluit nr. 49 van 2 juli 1982 betreffende de oprichtings-, behouds- en splitsingsnormen en de berekening van het urenkrediet van het secundair onderwijs van het type I en betreffende de fusie van instellingen en bepaalde personeelsbetrekkingen van de instellingen voor secundair onderwijs met volledig leerplan van type I en type II, wordt vervangen door : "

Artikel 5.In de derde graad, onverminderd de toepassing van artikel 5, § 7, van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 15/07/2009 numac 2009029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de oprichting van subregionale sturingsinstanties en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen sluiten betreffende de oprichting van subregionale sturingsinstanties en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen, zijn ten minste : 1° in het vijfde jaar, minstens tien leerlingen vereist voor een enkelvoudige basisoptie of een gegroepeerde basisoptie ingericht in het vijfde en zesde jaar;2° in het vijfde jaar, minimum acht leerlingen vereist voor een gegroepeerde basisoptie ingericht in het vijfde en zesde jaar met een gemeenschappelijke thematiek in de regio voor Kwalificerend onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt die overeenstemt met de vestiging waarin de gegroepeerde basisoptie opgericht wordt volgens de bepalingen van het samenwerkingsakkoord, op 20 maart 2014 gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie, betreffende de ontwikkeling van regio's voor Kwalificerend Onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt;3° in het zevende voorbereidingsjaar op het hoger onderwijs (7VHO) of het zevende beroepsjaar bedoeld in artikel 4, § 1, 6°, van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs, minimum acht leerlingen;4° in het zevende technisch kwalificatiejaar (7KT) of het zevende beroepsjaar bedoeld in artikel 4, § 1, 5°, van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs (7BB) : - minimum tien leerlingen voor een gegroepeerde basisoptie; - minimum acht leerlingen voor de gegroepeerde basisoptie waarvan de leerlingen ten minste één derde van het uurrooster met de leerlingen van andere opties volgen; - minimum vijf leerlingen voor de gegroepeerde basisoptie waarvan de leerlingen ten minste twee derde van het uurrooster met de leerlingen van andere opties volgen; - minimum twee leerlingen voor de gegroepeerde basisoptie waarvan het volledige uurrooster met leerlingen van andere opties wordt gevolgd. 5° in het zevende beroepsjaar bedoeld in artikel 4, § 1, 5°, van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs (7BB), voor een gegroepeerde basisoptie die ingericht wordt om het aanbod aan vorming reeds ingericht in het vijfde en zesde jaar in de inrichting aan te vullen, op eensluidend advies van de Algemene overlegraad, of voor een gegroepeerde basisoptie die het voorwerp uitmaakt van een gemeenschappelijke thematiek in de regio voor Kwalificerend onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt die overeenstemt met de vestiging waarin de gegroepeerde basisoptie opgericht wordt volgens de bepalingen van het samenwerkingsakkoord, op 20 maart 2014 gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie, betreffende de ontwikkeling van regio's voor Kwalificerend Onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt; - minimum acht leerlingen voor een gegroepeerde basisoptie; - minimum zes leerlingen voor de gegroepeerde basisoptie waarvan de leerlingen minstens één derde van het uurrooster met de leerlingen van andere opties volgen; - minimum vier leerlingen voor de gegroepeerde basisoptie waarvan de leerlingen minstens twee derde van het uurrooster met de leerlingen van andere opties volgen; - minimum één leerling voor de gegroepeerde basisoptie waarvan het volledige uurrooster met leerlingen van andere opties wordt gevolgd.

In de derde graad, wanneer een gegroepeerde basisoptie in een inrichting alleen in de vorm van het alternerend secundair onderwijs wordt georganiseerd, onverminderd de toepassing van artikel 5, § 4, van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 15/07/2009 numac 2009029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de oprichting van subregionale sturingsinstanties en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen sluiten betreffende de oprichting van subregionale sturingsinstanties en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen, zijn : 1° in het vijfde jaar, minstens zes leerlingen vereist voor een gegroepeerde basisoptie ingericht in het vijfde en zesde jaar;2° in het vijfde jaar, minimum vijf leerlingen vereist voor een gegroepeerde basisoptie die het voorwerp uitmaakt van een gemeenschappelijke thematiek in de regio voor Kwalificerend onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt die overeenstemt met de vestiging waarin de gegroepeerde basisoptie opgericht wordt volgens de bepalingen van het samenwerkingsakkoord, op 20 maart 2014 gesloten tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie, betreffende de ontwikkeling van regio's voor Kwalificerend Onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt;3° in het zevende jaar technisch kwalificatieonderwijs (7TK) of een zevende beroepsjaar bedoeld in artikel 4, § 1, 5°, van het koninklijk besluit van 29 juni 1984 betreffende de organisatie van het secundair onderwijs, minimum acht leerlingen (7BB) : - minimum vijf leerlingen voor een gegroepeerde basisoptie; - minimum drie leerlingen voor de gegroepeerde basisoptie waarvan de leerlingen ten minste één derde van het uurrooster met de leerlingen van andere opties volgen; - minimum één leerling voor de gegroepeerde basisoptie waarvan het volledige uurrooster met leerlingen van andere opties wordt gevolgd.

Voor de toepassing van dit artikel is de in acht te nemen lijst van de gemeenschappelijke groepen thema's de lijst zoals bepaald door de instantie regio voor Kwalificerend onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt op 1 oktober van het vorige jaar.

In afwijking van het vorige lid, indien de gemeenschappelijke groepen thema's in de regio voor Kwalificerend onderwijs - Vorming - Arbeidsmarkt niet beschikbaar zijn ten laatste op 1 oktober van het vorige jaar, worden de gemeenschappelijke groepen thema's vervangen door het herverdelingsplan aangenomen door de instanties voor de netoverschrijdende sturing van het kwalificatieonderwijs (IPIEQ) met toepassing van het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 15/07/2009 numac 2009029358 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet betreffende de oprichting van subregionale sturingsinstanties en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen sluiten betreffende de oprichting van instanties voor de onderlinge sturing van de netten van het kwalificatieonderwijs en de toekenning van stimuli met het oog op een doeltreffender herverdeling van het aanbod van kwalificatieonderwijs om de territoriale ontwikkeling te bevorderen, zoals gewijzigd.

Dit artikel is niet van toepassing op de gegroepeerde basisopties van het zevende jaar die in het repertorium van de basisopties van het secondair onderwijs opgenomen worden en die ernaast vermeld staan, vóór de vermelding ZN (zonder normen). HOOFDSTUK II. - Wijziging van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan

Art. 3.Artikel 18 van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, wordt met een lid aangevuld, luidend als volgt : "Er wordt geen minimumbevolking vereist voor de gegroepeerde basisopties van het zevende jaar die in het repertorium van de basisopties van het secundair onderwijs opgenomen worden en die ernaast vermeld staan, vóór de vermelding ZN (zonder normen).".

Art. 4.§ 1. In artikel 19 van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, wordt paragraaf 2 vervangen door : " § 2. Op advies van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs bedoeld bij artikel 5quater, kan de Regering afwijken van de bepalingen van § 1 inzake optie, jaar of graad.

Er wordt geen afwijking toegekend voor de opties van de tweede en derde graden waarvan het gemiddeld schoolbezoek door regelmatige leerlingen op 15 januari van de twee schooljaren voor de aanvraag om afwijking lager was dan de helft van de behoudsnorm zoals bepaald bij artikel 12, § 1, vierde lid van het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 31 augustus 1992 ter uitvoering van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan.

Voor de toepassing van het eerste lid, als het advies niet binnen de termijn van twee maanden vanaf de ontvangst van de aanvraag om advies die hem door de Regering wordt gestuurd, niet wordt uitgebracht, wordt het als gunstig geacht.". § 2. In artikel 19 van hetzelfde decreet, wordt paragraaf 5 vervangen door : " § 5. Een inrichting kan de organisatie van een optie opschorten tijdens een maximum van twee opeenvolgende schooljaren. Na de schorsingsperiode, kan ze deze optie opnieuw inrichten. Vanuit het standpunt van de toepassing van de normen bedoeld bij artikel 18 en bij paragraaf 1 van artikel 19, wordt deze optie geanalyseerd in de continuïteit van de toestand die reeds bestond gedurende het schooljaar vóór de schorsing.

Het herinrichten van een vooraf opgeschorte optie wordt niet gelijkgesteld met een oprichting.

Indien, ondanks de schorsing, de optie ertoe geleid wordt te sluiten, wordt ze jaar per jaar gesloten en zal ze niet meer opnieuw ingericht worden tijdens de twee schooljaren na de definitieve sluiting. Na deze periode, kan ze opnieuw ingericht worden mits inachtneming van de programmatieregels bedoeld bij het besluit van de Executieve van de Franse Gemeenschap van 15 maart 1993 tot vaststelling van de verplichtingen tot overleg tussen gelijkaardige inrichtingen in het secundair onderwijs met volledig leerplan.".

Art. 5.Artikel 24, eerste lid, van hetzelfde decreet, wordt aangevuld met : "4° bepaalt de verplichtingen inzake overleg op het niveau van de Algemene overlegraad voor het secundair onderwijs.". HOOFDSTUK III. - Wijziging van het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs

Art. 6.In artikel 2 van het decreet van 27 oktober 1994 wordt een 6° toegevoegd : "6° het deelnemen aan het overleg zoals bepaald bij artikel 24 van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan.". HOOFDSTUK IV. - Slotbepaling

Art. 7.Dit decreet treedt in werking op 1 september 2015.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Brussel, 3 april 2014.

De Minister-president van de Regering van de Franse Gemeenschap, R. DEMOTTE De Vicepresident en Minister van Kind, Onderzoek en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Vicepresident en Minister van Begroting, Financiën en Sport, A. ANTOINE De Vicepresident en Minister van Hoger Onderwijs, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Jeugd, Mevr. E. HUYTEBROECK De Minister van Cultuur, Audiovisuele Sector, Gezondheid en Gelijke Kansen, Mevr. F. LAANAN De Minister van Leerplichtonderwijs en van Onderwijs voor Sociale Promotie, Mevr. M.-M. SCHYNS _______ Nota (1) Zitting 2013.2014.

Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 624-1. - Verslag, nr. 624- 2.

Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 2 april 2014.

^