gepubliceerd op 16 juli 2002
Besluit van de Waalse Regering betreffende de globale geluidsquota in de luchthaven Charleroi-Brussel-Zuid tijdens de tijdsbestekken 22 uur-23 uur en 6 uur-7 uur
20 JUNI 2002. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de globale geluidsquota in de luchthaven Charleroi-Brussel-Zuid tijdens de tijdsbestekken 22 uur-23 uur en 6 uur-7 uur
De Waalse Regering, Gelet op het Verdrag van Chicago van 7 december 1944 inzake de internationale burgerluchtvaart;
Gelet op het decreet van 23 juni 1994 betreffende de oprichting en de uitbating van de onder het Waalse Gewest ressorterende luchthavens en vliegvelden, gewijzigd op 8 juni 2001;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 8 november 2000 tot beperking van de opstijgingen en landingen op de luchthavens die onder het Waalse Gewest ressorteren, inzonderheid op artikel 1bis , tweede lid;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 18 februari 2002 overeenkomstig de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, gewijzigd bij de wetten van 4 augustus 1996, 8 september 1997 en 25 mei 1999;
Overwegende dat het decreet van 23 juni 1994 betreffende de oprichting en de uitbating van de onder het Waalse Gewest ressorterende luchthavens en vliegvelden, gewijzigd op 8 juni 2001, voorziet in zijn artikel 1bis dat de exploitatie van de luchthaven Charleroi-Brussel-Zuid uitsluitend tussen 7 uur en 22 uur wordt toegestaan;
Overwegende dat hetzelfde decreet erin voorziet dat bij wijze van uitzondering de Regering er de ene of andere vliegtuigbeweging tussen 6 uur en 7 uur en tussen 22 uur en 23 uur kan toelaten in het kader van een maximale globale geluidsquota die ze jaarlijks vastlegt;
Overwegende dat op die wijze de Waalse decreetgever de Regering ermee belast heeft de mate van het uitzonderingsbeginsel vast te stellen op grond van een jaarlijkse globale quota;
Op de voordracht van de Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, Besluit : HOOFDSTUK I. - Begripsbepalingen
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1) Minister : de Minister tot wiens bevoegdheden het beheer van luchthavens behoort;2) bijlage 16 van de ICAO : volume I, deel 2, van bijlage 16 bij het verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart ondertekend te Chicago op 7 december 1944;3) luchthaven : de luchthaven Charleroi-Brussel-Zuid, ICAO-code "EBCI" 4) exploitant : een exploitant van luchtvaartuigen die vluchten vanuit en naar de luchthaven uitvoeren;5) landing : het ogenblik waarop een luchtvaartuig effectief landt;6) opstijging : het ogenblik waarop een luchtvaartuig effectief opstijgt;7) beweging : een landing of een opstijging;8) vrijgestelde beweging : beweging waarmee geen rekening wordt gehouden voor de berekening van de geluidsquota, overeenkomstig artikel 1bis van het decreet van 23 juni 1994 betreffende de oprichting en de uitbating van de onder het Waalse Gewest ressorterende luchthavens en vliegvelden;9) EPNdB : meeteenheid voor het effectieve geluidshinderniveau;10) globale geluidsquota (QC) : de maximale geluidshoeveelheid die wordt toegestaan tijdens de nacht in de luchthaven Charleroi-Brussel-Zuid voor een geheel van gegeven bewegingen met uitzondering van de vrijgestelde bewegingen, uitgedrukt als een functie van de effectieve geluidshinderniveaus (EPNL);11) geluidsquota per beweging : de maximale geluidshoeveelheid die wordt toegestaan tijdens de nacht in de luchthaven Charleroi-Brussel-Zuid voor een beweging. HOOFDSTUK II. - Bepaling van de geluidshoeveelheid
Art. 2.§ 1. Voor de bewegingen van vliegtuigen gecertificeerd volgens de normen van hoofdstukken 2, 3 of 5 van bijlage 16 van de ICAO wordt de geluidshoeveelheid per beweging (GB) als volgt berekend op twee decimalen na : GB = 10[(G - 85)/10] waarin de variabele G vertegenwoordigt : - voor elke landing : het gecertificeerde geluidsniveau in EPNdB van een vliegtuig bij zijn maximale landingsmassa gemeten op het naderingsmeetpunt, min 9 EPNdB; - voor elke opstijging : de helft van de som van de gecertificeerde geluidsniveaus van een vliegtuig in EPNdB op het laterale meetpunt en op het meetpunt waarboven bij het opstijgen gevlogen wordt, gemeten bij zijn maximale opstijgmassa, overeenkomstig de voorschriften van bijlage 16 van de ICAO. § 2. Voor de bewegingen van vliegtuigen met een maximale opstijgmassa van niet meer dan 8 618 kg of van elk ander vliegtuig dat gecertificeerd werd volgens de normen van één van de hoofdstukken van bijlage 16 van de ICAO, uitgezonderd de hoofdstukken 2, 3 en 5, wordt de geluidshoeveelheid per beweging forfaitair vastgesteld op 1.
Art. 3.Voor de toepassing van dit besluit is de geluidshoeveelheid teweeggebracht door een bepaald geheel van gegeven bewegingen de som van de geluidshoeveelheden voor ieder van deze bewegingen individueel genomen. HOOFDSTUK III. - Geluidsquotasysteem voor de luchthaven
Art. 4.§ 1. De maximale geluidsquota toegelaten per beweging wordt vastgesteld op 12. § 2. De maximum globale geluidsquota wordt vastgesteld op : - 6 500 punten voor 2002; - 6 000 punten voor 2003. HOOFDSTUK IV. - Te verstrekken informatie
Art. 5.Vóór elke beweging die plaatsvindt tijdens de periodes waarin de geluidsquota's worden ingevoerd, moet de Directie Luchthavens beschikken over de volgende informatie : - de soort luchthaven; - zijn registratie; - de maximale opstijgmassa; - de maximale landingsmassa; - de geluidscertificaten met, o.a., de geluidsniveaus uitgedrukt in EPNdB : * bij de landing, * bij de nadering, * zijwaarts. HOOFDSTUK V. - Overtredingen
Art. 6.§ 1. De overtredingen van dit besluit zijn het voorwerp van administratieve straffen zoals bedoeld in artikel 6 van het decreet van 23 juni 1994 betreffende de oprichting en de uitbating van de onder het Waalse Gewest ressorterende luchthavens en vliegvelden. § 2. De vrijgestelde bewegingen zijn niet onderworpen aan straffen. HOOFDSTUK VI. - Slotbepaling
Art. 7.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Namen, 20 juni 2002.
De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Onderzoek en Nieuwe Technologieën, S. KUBLA