gepubliceerd op 22 mei 2023
Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de interministeriële Commissie ingesteld bij artikel 48 van het decreet van 10 juni 2021 betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften
20 APRIL 2023. - Besluit van de Waalse Regering houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de interministeriële Commissie ingesteld bij artikel 48 van het decreet van 10 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/06/2021 pub. 01/07/2021 numac 2021031757 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften (1) sluiten betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling (Franse afkorting "APE") gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften
De Waalse Regering, Gelet op het
decreet van 10 juni 2021Relevante gevonden documenten
type
decreet
prom.
10/06/2021
pub.
01/07/2021
numac
2021031757
bron
waalse overheidsdienst
Decreet betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften (1)
sluiten betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling (Franse afkorting "APE") gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften, artikel 48;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021022873 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering ter uitvoering van het decreet van 10 juni 2021 betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften sluiten ter uitvoering van het decreet van 10 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/06/2021 pub. 01/07/2021 numac 2021031757 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften (1) sluiten betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling (Franse afkorting "APE") gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften, inzonderheid op artikel, Op de voordracht van de Minister van Werk;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.Het huishoudelijk reglement van de interministeriële Commissie, als bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt wordt.
Art. 3.De Minister van Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 20 april 2023.
Voor de Regering, De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE
Bijlage HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE INTERMINISTERIELE COMMISSIE Artikel. 1 - Begripsomschrijvingen Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder : 1° "het decreet": het decreet van 10 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/06/2021 pub. 01/07/2021 numac 2021031757 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften (1) sluiten betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling (Franse afkorting "APE") gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften";2° "het besluit": het besluit van de Waalse Regering van 16 december 2021Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 16/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021022873 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering ter uitvoering van het decreet van 10 juni 2021 betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften sluiten ter uitvoering van het decreet van 10 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/06/2021 pub. 01/07/2021 numac 2021031757 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften (1) sluiten betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling (Franse afkorting "APE") gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften;3° "de commissie" : de interministeriële commissie bedoeld in artikel 48 van het decreet;4° "Forem" : de "Office wallon de la formation professionnelle et de l'emploi" (Waalse dienst voor beroepsopleiding en arbeidsbemiddeling), afgekort « FOREM ». Artikel 2 - Opdrachten Krachtens artikel 48 van het decreet en artikel 15, § 6, derde lid, van het besluit is de Commissie ermee belast: 1° op eigen initiatief of na verzoek, een advies over de uitvoering van dit decreet over te leggen;2° een advies over te leggen vóór er om het even welke sanctie getroffen wordt krachtens artikel 49 van het decreet;3° op verzoek een voorafgaand advies uit te brengen bij het opstellen van de inhoud van de in hoofdstuk 3, afdeling 2, bedoelde oproepen tot het indienen van projecten;4° het in artikel 50 van het decreet bedoelde evaluatieverslag te onderzoeken en te valideren;5° advies uit te brengen over elke aanvraag tot overdracht van een subsidie als bedoeld in artikel 6 van het decreet wanneer de overdracht plaatsvindt voor een andere activiteit van algemeen belang dan die waarvoor de overdragende werkgever de subsidie ontvangt. Artikel 3 - Samenstelling van de commissie en aanwezigheid van deskundigen § 1. Krachtens artikel 60 van het besluit bestaat de commissie uitl een vertegenwoordiger van de minister-president en een vertegenwoordiger van elke minister van de Waalse regering, die stemrecht hebben; 2° één vertegenwoordiger van de minister-president van de Regering van de Franse Gemeenschap die met raadgevende stem zetelt enkel wanneer hij betrokken is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen;3° een vertegenwoordiger van Forem, die met raadgevende stem zetelt. § 2. De commissie kan de volgende personen uitnodigen om aan zijn vergaderingen deel te nemen: 1° een vertegenwoordiger van elke minister van de Franse Gemeenschap;2° een of meer vertegenwoordigers van Forem belast met de mondelinge presentatie van de in artikel 9, § 1, eerste lid, bedoelde juridische analysenota;3° iedereen, met inbegrip van vertegenwoordigers van de leden van de Waalse Regering en de Franse Gemeenschap en Forem, van wie de deskundigheid en vaardigheden nuttig zijn voor de uitvoering van de opdrachten van de commissie. De in het eerste lid bedoelde personen zijn zo nodig aanwezig bij de presentatie van het dossier, bij het horen van de werkgever of zijn vertegenwoordiger, bij de mondelinge presentatie van de in artikel 9, § 1, eerste lid, bedoelde juridische analysenota en bij de beraadslaging van de leden van het comité om vragen van de leden van het comité te beantwoorden. Zij hebben een adviserende stem en nemen niet deel aan de formalisering van het advies van de commissie.
Artikel 4 - Voorzitterschap De commissie wordt voorgezeten door de minister van Werk of zijn afgevaardigde.
De Commissie werkt onder het gezag van haar voorzitter of diens plaatsvervanger.
De voorzitter moet o.a.: 1° de goede werking van de commissie verzekeren;2° de werken van de commissie organiseren;3° de vergaderdata van het comité en de agenda vaststellen. De voorzitter wordt in zijn taken bijgestaan door het in artikel 13 bedoelde secretariaat, dat met name tot taak heeft : 1° de leden van de commissie bijeen te roepen;2° alle personen bijeenroepen van wie deskundigheid en vaardigheden nuttig blijken te zijn voor de uitvoering van de opdrachten van de commissie;3° de dossiers over te maken aan de leden van de commissie, de vertegenwoordigers van de Administratie en de Forem en aan alle personen van wie expertise en vaardigheden nuttig zijn voor de uitvoering van de opdrachten van de commissie;4° de adviezen samen met een met redenen omkleed voorstel voor een besluit toe te zenden aan de minister van Werk. Artikel 5 - Leden Voor elk gewoon lid wordt er een plaatsvervangend lid aangewezen.
Bij onbeschikbaarheid van een gewoon lid van de commissie kan hij worden vervangen door zijn plaatsvervanger.
Een plaatsvervangend lid kan bij de commissie worden opgeroepen als een persoon van wie deskundigheid en vaardigheden nuttig blijken te zijn voor de uitvoering van de opdrachten van de commissie.
Indien zowel een gewoon lid als zijn plaatsvervanger op een commissievergadering aanwezig is, oefent alleen het gewone lid zijn stemrecht uit.
Indien een gewoon lid of plaatsvervangend lid aangeeft niet langer lid van het comité te kunnen zijn, wordt voor een vervanger gezorgd.
Een gewoon lid kan een ander gewoon lid mandateren om hem/haar in een commissievergadering te vertegenwoordigen Een gewoon lid kan slechts één mandaat per vergadering ontvangen.
Artikel 6 - Oproepingen Overeenkomstig artikel 61, § 2 van het besluit vergadert de Ccommissie vergadert zo dikwijls als nodig, doch ten minste viermaal per jaar, op uitnodiging van haar voorzitter.
De agenda is opgenomen in de uitnodiging.
De oproepingen en de bijlagen worden ten minste 10 kalenderdagen vóór de vergadering van de commissie elektronisch aan de leden van het comité toegezonden.
De oproeping van de werkgever wordt uiterlijk 10 kalenderdagen vóór de datum van de vergadering waarop hij zal worden gehoord, toegezonden aan de werkgever die heeft verzocht te worden gehoord.
Op eigen initiatief of op verzoek van een of meer leden van de commissie roept de voorzitter de in artikel 3, § 2 bedoelde personen bijeen.
Artikel 7 - Commissievergaderingen De vergaderingen worden gehouden op het volgende adres: Rue Kefer, 2, te 5100 Jambes. De voorzitter kan besluiten de vergadering op een andere plaats te houden; in dat geval wordt het adres in de oproeping vermeld.
Vergaderingen kunnen ook per videoconferentie worden gehouden.
Artikel 8 - Pre-sanctie bericht § 1. In het kader van de opdracht bedoeld in artikel 2, eerste lid, 2°, maakt Forem een juridische analyse van de situatie van de werkgever. Deze analyse wordt uiterlijk vijftien dagen voor de vergadering van de commissie langs elektronische weg aan de leden van de commissie en aan de in § § 2 en 4 bedoelde personen toegezonden.
De werkgever stuurt zijn schriftelijke opmerkingen over de inhoud van de waarschuwing uiterlijk acht dagen voor de vergadering van het comité, op straffe van niet-ontvankelijkheid. Daarbij kan hij elk soort stuk bijvoegen. § 2. Forem stuurt het administratieve dossier naar de commissie, dat ten minste omvat: 1° het inspectieverslag;2° de door Forem overeenkomstig artikel 62, lid 2, van het besluit verzonden waarschuwing;3° de eventuele opmerkingen en verweeren van de werkgever als bedoeld in lid 1, tweede alinea 4° de stukken die bij de in de punten 1 tot en met 3 bedoelde documenten zijn gevoegd. § 3. Wanneer de werkgever zijn recht doet gelden om door de commissie te worden gehoord en de vergadering per videoconferentie wordt gehouden, activeert de werkgever of zijn vertegenwoordiger zijn camera en verklaart hij zijn identiteit, die hij zo nodig met zijn identiteitskaart bewijst. § 4. Een vertegenwoordiger van Forem presenteert in de eerste plaats de in lid 1, eerste alinea, bedoelde analyse en krijgt maximaal 15 minuten spreektijd.
De werkgever of zijn vertegenwoordiger wordt als laatste gehoord en krijgt maximaal 15 minuten spreektijd.
Indien de werkgever of zijn vertegenwoordiger van oordeel is dat zijn spreektijd, gelet op de omstandigheden van het behandeld geval, niet volstaat, stelt hij de voorzitter van de commissie hiervan vóór de vergadering in kennis. Deze kan een langere spreektijd toestaan dan die welke in de voorgaande leden is bedoeld. § 5. Indien de werkgever of zijn vertegenwoordiger mondeling relevante informatie onder de aandacht van het Comité brengt die van invloed kan zijn op het uit te brengen advies zonder dat dit vooraf is meegedeeld, kan de voorzitter de vergadering schorsen of tot een latere datum uitstellen zodat de nieuwe aangevoerde argumenten kunnen worden onderzocht en beantwoord.
Artikel 9 - Notulering Van elke vergadering worden door het secretariaat notulen opgesteld.
Daarin worden minstens vermeld : 1° de plaats en datum van de vergadering, de openings- en sluitingstijden;2° de namen van de aanwezige, verontschuldigde of afwezige leden;3° in voorkomend geval, de namen van uitgenodigde deskundigen;4° het verloop van de procedure;5° de vaststelling van de voorzitter dat de in artikel 11 bedoelde voorwaarden voor beraadslaging op geldige wijze zijn vervuld;6° het advies uitgebracht door de leden. Binnen 15 dagen na de vergadering van de commissie stuurt het in artikel 13 bedoelde secretariaat de notulen langs elektronische weg naar de leden.
De leden van de commisie keuren de notulen binnen 15 dagen na toezending goed of maken er in voorkomend geval opmerkingen over. Bij uitblijven van een antwoord binnen deze termijn worden de notulen geacht te zijn goedgekeurd.
Artikel 10 - Sessies van de commissie De voorzitter is verantwoordelijk voor het toezicht op de vergadering Hij opent en sluit de vergadering van de Commissie. Hij gaat het aanwezigheidsquorum bedoeld in artikel 12, § 1, na. Hij beslist over de volgorde waarin de zaken worden behandeld.
Voor elke commissie wordt een presentielijst en een stemlijst bijgehouden.
Deze lijst is bij het proces-verbaal gevoegd.
Artikel 11 - Vertrouwelijkheid Alle documenten met de vermelding "vertrouwelijk" moeten door de leden van de commissie of door elke andere deelnemer aan de commissie geheim worden gehouden.
De leden van de commissie en de in artikel 3, § 2 bedoelde personen zijn gebonden door het beroepsgeheim.
Artikel 12 - Beraadslagingswijze § 1. De commissie beraadslaagt slechts geldig indien een aantal leden dat meer dan de helft van de uitgebrachte stemrechten vertegenwoordigt, aanwezig is.
Alle leden, effectieve dan wel plaatsvervangende, kunnen deelnemen aan de zitting. Voor de berekening van het aanwezigheidsquorum wordt alleen rekening gehouden met de gewone leden en de plaatsvervangende leden die de verhinderde gewone leden vervangen.
Indien niet aan deze voorwaarde wordt voldaan, wordt de commissie op een later tijdstip met dezelfde agenda bijeengeroepen. § 2. De Commissie tracht een unaniem advies uit te brengen. Anders kan het advies worden geformuleerd in de vorm van een verslag waarin de verschillende standpunten van de leden worden verwoord.
Tijdens de beraadslagingen heeft elk lid van de commissie met raadgevende stem de mogelijkheid om te stemmen of zich te onthouden. § 3. Het advies van de commissie bevat het resultaat van de beraadslaging.
De adviezen van de commissie worden door het secretariaat aan de Minister van Werk toegezonden.
Artikel 13 - Secretariaat Het secretariaat van de commissie wordt verzorgd door Forem.
Het lid/de leden van het secretariaat woont/wonen de vergadering van het comité bij en helpt/helpen bij de formalisering van het advies.
Artikel 14 - Briefwisseling Alle documenten betreffende de commissie moeten aan Forem worden toegezonden, ook de documenten die elektronisch worden uitgewisseld.
De archieven van de commissie worden bewaard op de zetel van Forem.
Artikel 15 - Inwerkingtreding Dit reglement is onderworpen aan de goedkeuring van de Waalse regering en heeft uitwerking op de datum van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Alle leden kunnen verzoeken om wijziging van het reglement.
Met het verzoek tot wijziging van het huishoudelijk reglement wordt rekening gehouden indien de helft van de leden van de commissie daarom verzoekt.
Alleen stemgerechtigde leden kunnen de wijziging van dit reglement goedkeuren.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 20 april 2023 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de interministeriële Commissie ingesteld bij artikel 48 van het decreet van 10 juni 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 10/06/2021 pub. 01/07/2021 numac 2021031757 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften (1) sluiten betreffende het standvastig maken van de in het kader van de regeling voor de steun ter bevordering van de tewerkstelling (Franse afkorting "APE") gecreëerde jobs en de creatie van jobs die beantwoorden aan prioritaire maatschappelijke behoeften.
Namen, 20 april 2023.
Voor de Regering : De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE