Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 15 juni 2023
gepubliceerd op 04 augustus 2023

Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid met betrekking tot diensten voor de ziektepreventie en ondersteuning bij epidemieën geleverd door erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand

bron
waalse overheidsdienst
numac
2023203897
pub.
04/08/2023
prom.
15/06/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 JUNI 2023. - Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid met betrekking tot diensten voor de ziektepreventie en ondersteuning bij epidemieën geleverd door erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, inzonderheid op artikel 43/31/1, ingevoegd bij het decreet van 22 december 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 22/12/2021 pub. 30/11/2022 numac 2022034344 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022. - Addendum type decreet prom. 22/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043653 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene ontvangstenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2022 sluiten, en de artikelen 47/1, § § 1 en 2 en 47/2, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 20 februari 2014;

Gelet op het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 november 2022 en 13 maart 2023;

Gelet op de instemmingen van de Minister van Begroting, gegeven op 18 november 2022 en 17 maart 2023;

Gelet op het rapport van 18 november 2022, opgesteld overeenkomstig artikel 4, 2°, van het decreet van 3 maart 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2016 pub. 14/03/2016 numac 2016201315 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen, voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet;

Gelet op het advies van het inter-Franstalig overlegorgaan en van het ministerieel comité, gegeven op 15 december 2022;

Gelet op advies nr. 277/2022 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 21 december 2022;

Gelet op advies nr. 73.290/4 van de Raad van State, gegeven op 4 mei 2023, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van de "Conseil économique, social et environnemental de Wallonie" (Economische, Sociale en Milieuraad van Wallonië) nr. 1523, gegeven op 16 januari 2023;

Gelet op het advies van de "Commission wallonne de la santé" (Waalse gezondheidscommissie), gegeven op 27 januari 2023;

Gelet op het decreet van 21 december 2022Relevante gevonden documenten type decreet prom. 21/12/2022 pub. 08/03/2023 numac 2023030576 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2023 sluiten houdende de eerste aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest voor het begrotingsjaar 2023;

Gelet op de beslissing van de Waalse regering van 1 juli 2021 over de reorganisatie van tracering in het kader van de opdracht van het Waals Agentschap voor Gezondheid, Sociale Bescherming, Handicap en Gezin om epidemieën te monitoren, te beheren, te controleren en te voorkomen;

Op de voordracht van de Minister van Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een materie bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

Art. 2.In het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, Deel I/1, ingevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 21 december 2018, wordt een Titel IV dat de artikelen 10/69 tot 10/75 omvat, ingevoegd, luidend als volgt: "Titel IV - Diensten voor ziektepreventie en ondersteuning bij gezondheidscrises aangeboden door erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand HOOFDSTUK 1. - Periode buiten de epidemie Afdeling 1. - Opdrachten

Art. 10/69.§ 1. De niet-epidemische periode komt overeen met de basistaken van fase één zoals beschreven in de tabel in bijlage 1/3, die geactiveerd wordt wanneer de epidemische situatie laag of zelfs matig is en onder controle. Tijdens deze fase voert het personeel van de erkende Waalse regionale ziekenfondsen preventieve acties uit met risicogroepen via preventiemedewerkers. Het team dat actief is tijdens fase één is permanent en voert de volgende activiteiten uit: 1° het Agentschap ondersteunen bij het bevorderen van de gezondheid en het voorkomen van ziekten die het voorwerp uitmaken van preventieve geneeskundeprogramma's en preventiecampagnes die het Agentschap organiseert en die gericht zijn op specifieke segmenten van de Waalse bevolking;2° proactieve acties uitvoeren die gericht zijn op de leden en de hele Waalse bevolking bestrijken, door contact op te nemen met een specifiek publiek via verschillende kanalen zoals rechtstreeks contact, telefoon, videoconferenties, e-mail en applicaties, om preventieboodschappen over ziekten die vallen onder preventieve geneeskundeprogramma's en preventiecampagnes georganiseerd door het Agentschap te versterken, om de kennis inzake gezondheid te verbeteren en om leden volgens vastgestelde behoeften door te verwijzen naar geschikte externe, regionale en lokale mutualistische diensten;3° het verspreiden van boodschappen aan het grote publiek over de preventie van ziekten die vallen onder programma's van preventieve geneeskunde en preventiecampagnes georganiseerd door het Agentschap. Met betrekking tot paragraaf 1, 1°, bepaalt het toezichtscomité bedoeld in artikel 10/74 de doelgroepen op basis van het Waals plan voor gezondheidsbevordering en preventie bedoeld in artikel 47/8 van het decreetgevend deel van het wetboek.

De interventiedomeinen van de preventiemedewerkers van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand worden in overleg met het Agentschap bepaald op basis van de prioriteiten van het Waalse plan voor gezondheidspromotie en preventie. § 2 De definitie van de doelgroepen en doelstellingen van de interventies bedoeld in paragraaf 1, het toezicht op en het verzamelen van gegevens over de activiteiten van de preventiemedewerkers en de evaluatie van het systeem worden bepaald door het toezichtscomité bedoeld in artikel 10/74.

De methodologieën, instrumenten en inhoud van de interventies bedoeld in paragraaf 1 worden bepaald door elke erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand. Afdeling 2. - Subsidiëring

Art. 10/70.§ 1. Buiten de epidemieperiode wordt een jaarlijkse subsidie van in totaal €1.196.820 toegekend aan erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand. § 2. De toegekende subsidie is bestemd voor de financiering van de personeels- en werkingskosten van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand in het kader van de taken bedoeld in artikel 43/31/1, eerste lid, 1°, van het decreetgevend deel van het wetboek en in artikel 10/69, § 1. § 3. Het bedrag bedoeld in paragraaf 1 bestaat uit een vast gedeelte en een variabel gedeelte dat elk jaar door het Agentschap berekend wordt op basis van het gemiddelde van de cijfers bekend op 30 juni van het jaar N-1.

De berekening van de verdeling van dit bedrag over elke erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand komt overeen met de som : 1° van het vaste gedeelte overeenstemmend met 5 van het in § 1 bedoelde bedrag, dat in gelijke mate verdeeld wordt tussen alle Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand;2° van het variabele gedeelte overeenstemmend met 95 van de globale enveloppen, dat als volgt wordt gesplitst: a) vijftig procent verdeeld naar rato van het totaalaantal Waalse verzekerden (titularissen en personen ten laste) van elke erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand, gedeeld door het totaalaantal Waalse verzekerden van het geheel van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand;b) veertig procent verdeeld naar rato van het totaalaantal Waalse verzekerden van 65 jaar en ouder (titularissen en personen ten laste) van elke erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand, gedeeld door het totaalaantal Waalse verzekerden van vijfenzestig jaar en ouder van het geheel van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand;c) tien procent verdeeld naar rato van het totaalaantal Waalse verzekerden (titularissen en personen ten laste), begunstigden van de verhoogde tegemoetkoming in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen binnen elke erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand, gedeeld door het totaalaantal Waalse verzekerden van dezelfde verhoogde tegemoetkoming in het geheel van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand. § 4 De subsidie bedoeld in paragraaf 1 dekt de kosten van in totaal twintig VTE preventiemedewerkers, met een maximum van 59.841 euro per VTE. Dit bedrag dekt de bezoldigingskosten van deze personeelsleden met een arbeidscontract, inclusief hun reiskosten voor officiële dienstreizen, en de werkingskosten in verband met de opdracht.

Subsidiabele operationele kosten zijn echter beperkt tot het equivalent van €4.968 per VTE. Het bedrag van de subsidie toegekend aan elke erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand komt minstens overeen met de dekking van de kosten van één VTE preventiemedewerker, zoals bepaald in het eerste lid. Het aantal werknemers in voltijdse equivalenten bedoeld in lid 1 wordt naar boven afgerond voor de erkende Waalse regionale mutualiteit die door het toezichtscomité bedoeld in artikel 10/74 wordt aangeduid om de coördinatietaak uit te voeren. § 5. Indien op basis van de in artikel 10/73 bedoelde bewijsstukken blijkt dat het aantal daadwerkelijk ingezette VTE's lager is dan het in paragraaf 4 bedoelde aantal VTE's, wordt de theoretische maximumsubsidie verlaagd naar rato van het aantal VTE's.

VTE's worden berekend op basis van betaalde uren. § 6. In afwijking van artikel 12/1 wordt op 1 maart van het boekjaar een voorschot betaald dat overeenstemt met vijfentachtig procent van de subsidie.

Het saldo wordt op basis van de in artikel 10/73 bedoelde bewijsstukken betaald op 1 maart van het jaar N+1. § 2. De in dit artikel bedoelde bedragen zijn gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen 120,73 (basis 2013=100) dat in oktober 2022 wordt bereikt en worden geïndexeerd overeenkomstig de bepalingen van de wet van 2 augustus 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/1971 pub. 20/02/2009 numac 2009000070 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, toelagen en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen, aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, toelagen en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen, aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld. HOOFDSTUK 2. - Epidemieperiode Afdeling 1. - Opdrachten

Art. 10/71.§ 1. De fase-epidemieperiode bedoeld in de tabel in bijlage 1/3 wordt geactiveerd op verzoek van de gewestelijke gezondheidsinspecteurs, artsen en verpleegkundigen van het Agentschap belast met het toezicht op de besmettelijke ziektes bedoeld in artikel 47/15 van het decreetgevend deel van het Wetboek, na validering door het in artikel 10/74 bedoelde toezichtscomité Dit is een overgangsfase, waarin het personeel van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand de cel voor toezicht op besmettelijke ziektes zal ondersteunen om indexgevallen, contactgevallen en meldingen van contact per telefoon op te volgen Veldinterventies kunnen worden uitgevoerd als de cel voor toezicht op besmettelijke ziektes van het Agentschap dit nodig acht op basis van een risicobeoordeling. § 2 De epidemieperiode van de derde fase waarnaar verwezen wordt in de tabel van bijlage 1/3, wordt door de gewestelijke gezondheidsinspecteurs, de artsen en de verpleegkundigen van het Agentschap die belast zijn met de opvolging van besmettelijke ziektes, vastgesteld als een acute epidemische situatie en gevalideerd door het toezichtscomité bedoeld in artikel 10/74. Tijdens deze fase wordt een extern callcenter geactiveerd door het toezichtscomité bedoeld in artikel 10/74 om de gevallen telefonisch op te volgen en het personeel van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand ondersteunt het externe callcenter en voert veldacties uit. § 3 De inhoud en de methodologie van de interventies bedoeld in de leden 1 en 2 worden bepaald door het toezichtscomité bedoeld in artikel 10/74. § 4. Als externe dienstverleners die door het Agentschap zijn aangesteld in het kader van de opdrachten waarnaar wordt verwezen in de paragrafen 1 en 2, verwerken en verzamelen de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand de gegevens waarnaar wordt verwezen in artikel 47/14 van het decreetgevend deel van het Wetboek, onder toezicht en verantwoordelijkheid van de artsen of verpleegkundigen die belast zijn met het toezicht op besmettelijke ziektes voor het Agentschap, dat verantwoordelijk blijft voor de verwerking van deze gegevens. De procedures voor de verwerking van persoonsgegevens met het oog op de uitvoering van de opdrachten van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand waarnaar wordt verwezen in de paragrafen 1 en 2, zijn deze die worden beschreven in artikel 47/14 van het decreetgevend deel van het Wetboek. Afdeling 2. - Subsidiëring

Art. 10/72.§ 1. Krachtens artikel 43/31/1, eerste lid, 2°, van het decreet kunnen de volgende aanvullende jaarlijkse subsidiebedragen cumulatief worden toegekend aan de erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand die is aangewezen bij beslissing van het toezichtscomité, dat deze bedragen verdeelt naar rato van de bezetting van elk type personeel van elke erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand voor de opdrachten bedoeld in artikel 10/71 : 1° in fase twee van de epidemie, een maximumbedrag van 645.666 euro; 2° in fase drie van de epidemie, een maximumbedrag van 3.259.247 euro; § 2 Deze extra bedragen zijn bedoeld om de kosten te dekken van aanvullende diensten die tijdens de tweede en derde fase van de epidemie worden verleend, waaronder de aanstelling van extra personeel om de preventie en het toezicht op de preventieactiviteiten te garanderen.

Over de toekenning en verdeling van deze bedragen aan de erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand wordt beslist door het in artikel 10/74 bedoelde toezichtscomité en volgens de in de paragrafen 3 tot en met 5 beschreven procedures. § 3. De aanvullende jaarlijkse subsidie voor fase twee is bedoeld om de extra werkings- en salariskosten te dekken van de 20 VTE preventiemedewerkers die voortvloeien uit de ontwikkeling van de opdracht in fase twee.

De subsidie wordt toegekend voor een extra bedrag van 16.782 euro per VTE preventiemedewerker, waarbij het plafond voor de totale subsidiabele bedrijfskosten in dit geval wordt verhoogd tot 6.475 euro per VTE. Bij beslissing van het in artikel 10/74 bedoelde toezichtscomité kan ook een aanvulling op de subsidie worden toegekend om de aanwerving van drie tijdelijke of bezoldigde VTE-supervisoren mogelijk te maken, voor een maximumbedrag van 8.649 euro per maand per VTE, d.w.z. 103.788 euro per jaar per VTE, met een toelaatbaar maximumbedrag voor werkingskosten van 596 euro per maand per VTE, d.w.z. 7.152 euro per jaar per VTE-surpervisor. § 4 In de derde fase van de epidemiesituatie kunnen aanvullende subsidies worden toegekend bij beslissing van het in artikel 10/74 bedoelde toezichtscomité om de aanwerving van de volgende personen mogelijk te maken: 1° vijfendertig bijkomende VTE preventiemedewerkers, tijdelijk of in loondienst, voor een maximumbedrag van 7.022 euro per maand per VTE, hetzij 84.264 euro per jaar per VTE, met een toegelaten plafond voor werkingskosten van 596 euro per maand per VTE, hetzij 7.152 euro per jaar per bijkomende VTE preventiemedewerker; 2° drie bijkomende VTE supervisoren, hetzij tijdelijk, hetzij in loondienst, onder dezelfde financieringsvoorwaarden als deze beschreven in paragraaf 3, derde lid. § 5. De bedragen van deze subsidies toegekend aan elke erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand stemmen minstens overeen met de dekking van de kosten van één VTE preventiemedewerker, zoals bepaald in de paragrafen 3 en 4. Het aantal VTE-werknemers, vermeld in paragraaf 3 en 4, wordt naar boven afgerond voor de erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand die door het toezichtscomité, vermeld in artikel 10/74, is aangeduid om de coördinatie-opdracht uit te voeren. § 6. Indien op basis van de in artikel 10/73 bedoelde bewijsstukken blijkt dat het aantal daadwerkelijk ingezette VTE's lager is dan de in de paragrafen 3 en 4 bedoelde aantal VTE's, wordt de theoretische maximumsubsidie verlaagd naar rato van het aantal VTE's.

VTE's worden berekend op basis van betaalde uren. § 7. Een voorschot dat overeenstemt met vijfentachtig procent van de theoretische subsidie die geraamd is op basis van de procedures in de paragrafen 3 en 4, wordt betaald in de maand die volgt op de beslissing van het Toezichtscomité om de aanvullende financiering te activeren.

Het saldo wordt op basis van de in artikel 10/73 bedoelde bewijsstukken betaald. § 8. De in dit artikel bedoelde bedragen zijn gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen 120,73 (basis 2013=100) dat in oktober 2022 wordt bereikt en worden geïndexeerd overeenkomstig de bepalingen van de wet van 2 augustus 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/1971 pub. 20/02/2009 numac 2009000070 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, toelagen en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen, aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, toelagen en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen, aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld. HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen Afdeling 1. - Procedures voor verantwoording van subsidies

Art.10/73. Om het saldo van de subsidies bedoeld in de artikelen 10/70, § 6, tweede lid, en 10/72, § 7, tweede lid, te verkrijgen, legt de erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand in één exemplaar de bewijsstukken over met betrekking tot het doel van de subsidie, die uit het volgende bestaat: 1° een gedetailleerde rekening van alle inkomsten en uitgaven met betrekking tot de opdrachten die in het kader van de subsidies worden uitgevoerd;2° de afschriften van de originele facturen opgesteld op naam van de Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand en erkend als betaald;3° een overzicht waarin per rubriek en in chronologische volgorde de bewijsstukken bedoeld in 2° worden opgesomd;4° een verklaring op erewoord van de financieel verantwoordelijke van de erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand waaruit enerzijds blijkt dat de afschriften eensluidende afschriften zijn van de originele documenten en anderzijds dat de uitgaven die worden ingediend om deze subsidie te rechtvaardigen, niet het voorwerp uitmaken van enige andere overheidssubsidie;5° een beknopt en volledig jaarlijks activiteitenverslag over de hele subsidieperiode. Met betrekking tot paragraaf 1, 3°, bevat het overzicht een indicatie van het totale bedrag van de geproduceerde stukken. Afdeling 2. - Toezichtscomité

Art. 10/74.§ 1. Het Agentschap zal een toezichtscomité instellen dat te allen tijde door een van de partijen kan worden bijeengeroepen, met de volgende opdrachten: 1° de doelgroepen en doelstellingen bepalen van de opdrachten bedoeld in artikel 10/69, monitoring en gegevensverzameling;2° de inhoud en de methodologie bepalen van de opdrachten bedoeld in artikel 10/71;3° de verschillende epidemiefasen activeren en deactiveren volgens de tabel in bijlage 1/3;4° de termijnen voor de overgang van de ene fase naar de andere vastleggen;5° de budgettaire middelen verdelen onder de Waalse regionale ziekenfondsen die erkend zijn voor fase twee en drie;6. toezien op de conformiteit van de activiteiten van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand;7° de erkende Waalse gewestelijke maatschappij van onderlinge bijstand aanwijzen dat belast is met de coördinatie van de opdrachten en de verdeling van de aanvullende bedragen bedoeld in artikel 10/72, § 1;8° het systeem evalueren. § 2. Het toezichtscomité bestaat uit de volgende leden: 1° vertegenwoordigers van de Minister;2° vertegenwoordigers van het Agentschap;3° vertegenwoordigers van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand. Het aantal vertegenwoordigers van de Minister en het Agentschap is gelijk aan het aantal vertegenwoordigers van de erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand.

Het toezichtscomité kan de hulp inroepen van elke andere persoon wiens expertise hij nuttig acht bij de beoordeling van het project.

Het toezichtscomité stelt zijn huishoudelijk reglement op.

De verslagen van de vergaderingen van het toezichtcomité en het advies over de evaluatie van de activiteiten van de preventiemedewerkers maken integraal deel uit van het dossier voor de betaling van de subsidie.

Het toezichtcomité komt elke maand bijeen wanneer fase één geactiveerd is en elke week wanneer fase twee en drie geactiveerd zijn.

Het toezichtcomité kan specifieke maatregelen nemen afhankelijk van de ontwikkeling van de epidemiesituatie. § 3. De erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand bezorgen op verzoek van het toezichtscomité een tussentijds activiteitenverslag. Afdeling 3. - Controle

Art. 10/75.§ 1. Erkende Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand stellen hun balansen en rekeningen, alle inkomsten- en uitgavendocumenten met betrekking tot de gesubsidieerde activiteiten, deze met betrekking tot het personeel dat tewerkgesteld is om de gesubsidieerde activiteiten uit te voeren en het geanonimiseerde personeelsregister ter beschikking van het Agentschap voor eventueel onderzoek. § 2 Het Agentschap behoudt zich het recht voor het saldo van de subsidie geheel of gedeeltelijk niet uit te betalen of het toegekende voorschot geheel of gedeeltelijk terug te vorderen indien blijkt dat de subsidieaanvraag onjuiste gegevens bevat of dat de subsidie niet of slechts gedeeltelijk gerechtvaardigd is. § 3. Indien de erkenning toegekend aan de Waalse gewestelijke maatschappij voor onderlinge bijstand krachtens artikel 43/3 van het decreetgevend deel van het Wetboek wordt ingetrokken tijdens de subsidieperiode, kan de subsidie enkel betrekking hebben op de periode die eindigt op de datum waarop de erkenning wordt ingetrokken en wordt ze pro rata van die periode verminderd. Hetzelfde geldt als de begunstigde tijdens het jaar afziet van erkenning.".

Art. 3.In hetzelfde Wetboek wordt een bijlage 1/3 ingevoegd die als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.

Art. 4.Dit besluit heeft uitwerking op 1 januari 2023.

Art. 5.De Minister van Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 15 juni 2023.

Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE

Bijlage Bijlage bij het besluit van de Waalse Regering van 15 juni 2023 tot wijziging van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid met betrekking tot diensten voor de ziektepreventie en ondersteuning bij epidemieën geleverd door Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand "Bijlage 1/3 bij het reglementair deel van het Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid - Tabel met epidemiedrempels

Epidemiefase

Activeringsmodus

Opdracht-personeelsleden van erkende gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand

Externe callcenter

Fase 1 - lage tot matige epidemie periode onder controle

Routinemodus, de facto geactiveerd

Preventie voor risicogroepen

inactief

Fase 2 - Ondersteuning voor de cel voor toezicht op besmettelijke ziektes van de "AVIQ" (SURVMI)

Op verzoek van "SURVMI", na goedkeuring door het toezichtscomité

Ondersteuning van "SURVMI" bij het opvolgen van indexgevallen en meldingen van contact per telefoon, met de mogelijkheid om het veld in te gaan als SURVMI dat nodig acht.

inactief

Fase 3 - Acute epidemie situatie

Vaststelling door SURVMI en validatie door de Toezichtscomité

Interventie op het terrein om het bewustwordingsproces te vergroten en de naleving van profylactische maatregelen te controleren, inclusief quarantaine

Geactiveerd


Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 15 juni 2023 tot wijziging van het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid met betrekking tot diensten voor de ziektepreventie en ondersteuning bij epidemieën geleverd door Waalse gewestelijke maatschappijen van onderlinge bijstand Namen, 15 juni 2023.

Voor de Regering: De Minister-President, E. DI RUPO De Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE

^