Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 15 juli 2024
gepubliceerd op 26 juli 2024

Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024007511
pub.
26/07/2024
prom.
15/07/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

15 JULI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 68, eerste lid, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993;

Gelet op decreet I van 7 juli 1993 betreffende de overheveling van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse Gewest;

Gelet op het decreet II van 22 juli 1993 betreffende de overheveling van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het decreet van 11 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/04/2014 pub. 12/05/2014 numac 2014202999 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening aan het Waalse Gewest en aan de Franse Gemeenschapscommissie overgedragen wordt sluiten betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening aan het Waalse Gewest en aan de Franse Gemeenschapscommissie overgedragen wordt;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 15 juli 2024;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15 juli 2024;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 26/09/2019 pub. 07/10/2019 numac 2019204496 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering sluiten tot regeling van de werking van de Regering niet meer van toepassing kan zijn op de huidige Regering;

Overwegende dat de Regering zo doeltreffend mogelijk moet kunnen werken;

Overwegende dat deze bepalingen daarvoor zo spoedig mogelijk in werking dienen te treden;

Op de voordracht van de Minister-President;

Na beraadslaging, Besluit :

HOOFDSTUK 1 - Organisatie van vergaderingen van de Regering

Artikel 1.Onverminderd de delegaties die ze aan haar leden toekent, beraadslaagt de Regering op collegiale wijze volgens de consensusprocedure en bepaalt ze haar beleid in de materies die onder de bevoegdheid van het Gewest vallen.

Art. 2.§ 1. De Regering beraadslaagt rechtsgeldig over de geagendeerde punten als meer dan de helft van haar leden aanwezig is, waarbij elke politieke fractie die de meerderheid vormt vertegenwoordigd is.

Art. 3.De Regering kan, op voorstel van haar Minister-President, een Minister van de Franse Gemeenschapsregering uitnodigen om haar vergadering bij te wonen.

De uitgenodigde Minister heeft de hoedanigheid van geassocieerde Minister en wordt niet in aanmerking genomen voor de beraadslagingsregels bedoeld in artikel 2.

Art. 4.§ 1. De agenda wordt door de Minister-President bepaald. § 2. Punten worden slechts op de agenda geplaatst indien zij dringend en naar behoren gemotiveerd zijn en vergezeld gaan van: 1° het advies van de Inspectie van Financiën, tenzij het niet binnen de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is ingediend. Die termijn kan worden gebracht op twintig werkdagen op verzoek van de Inspectie van Financiën; 2° het advies van de "Wallonie Finances Expertises", tenzij het niet binnen de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is ingediend;3° het verzoek om instemming van de Minister van Ambtenarenzaken met een volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een vergadering van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie van een stilzwijgende procedure is ingediend.Deze instemming moet uiterlijk op de maandag voorafgaand aan de vergadering om 12.00 uur zijn ontvangen, tenzij ze niet binnen deze termijn is ingediend; 4° het verzoek om instemming van de Minister van Begroting met een volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een vergadering van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie van een stilzwijgende procedure is ingediend.Deze instemming kan tijdens de vergadering worden gegeven; 5° het LEGISA-advies van de Waalse Overheidsdienst Ondersteunende Diensten voor de punten aangenomen in twee lezingen, behalve wanneer de directie haar advies niet heeft uitgebracht binnen de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier of binnen de twintig werkdagen op gemotiveerd verzoek van de Waalse Overheidsdienst Ondersteunende Diensten.Voor punten die in drie lezingen zijn aangenomen, moet het LEGISA-advies uiterlijk in de tweede lezing worden uitgebracht;

Art. 5.§ 1. De niet geagendeerde punten worden niet in overweging genomen, behoudens behoorlijk verantwoorde dringende noodzakelijkheid. § 2. Een Minister kan elke zaak die onder de bevoegdheid van een andere Minister valt, ter sprake brengen. § 3. Voor de aangelegenheden die onder de bevoegdheden van verschillende Ministers vallen, wordt overleg gepleegd vanaf de uitwerkingsfase van de voorstellen met het oog op de gezamenlijke eindafwerking. § 4. Een lid wiens afwezigheid gerechtvaardigd is, kan vóór de vergadering verzoeken om de verdaging van de bespreking van een punt.

Art. 6.De binnen de Regering beraadslaagde ontwerpen van decreten en besluiten worden ondertekend door de Minister(s) die bevoegd is(zijn) voor de aangelegenheid waarop zij betrekking hebben.

De besluiten en beslissingen van de Regering inzake overheidspersoneel voor de overheidsbestuurseenheden worden samen ondertekend door de Minister van Ambtenarenzaken en de Minister(s) die het toezicht uitoefent(en) op de betrokken overheidsbestuurseenheden.

Elektronische ondertekening van documenten heeft de voorkeur.

Bij afwezigheid of verhindering van de Minister kan laatstgenoemde de Minister aanwijzen die bevoegd is om in diens naam en opdracht te tekenen.

Art. 7.Elke omzendbrief met een algemene draagwijdte wordt door de Minister-President medeondertekend en onverwijld door de auteur ervan aan de overige regeringsleden overgemaakt.

HOOFDSTUK 2 - Exclusieve bevoegdheden van de Waalse Regering

Art. 8.Alleen de Regering is bevoegd om: 1° te beraadslagen over elk ontwerp van decreet en reglementair besluit;2° te beraadslagen over elk voorstel van decreet opgenomen op de agenda van een Commissie van het Waals Parlement en over de amendementsvoorstellen.3° elk ontwerp van decreet betreffende de begroting van het Waalse Gewest aan te nemen en de bestemming van de kredieten die de uitgaven van het Waalse Gewest moeten dekken, te regelen.Het ontwerpdecreet met betrekking tot de begroting gaat vergezeld van personeelsplannen en organigrammen van de Waalse overheidsdienst voor elk directoraat-generaal en elke overheidsbestuurseenheid; 4° te beraadslagen over elk project of voorstel tot oprichting, decentralisatie, deconcentratie of herstructurering van de diensten van de Waalse Overheidsdienst of van de overheidsbestuurseenheden;5° te beraadslagen over de investeringsprogramma's die één of verschillende jaren dekken, en meer bepaald de programma's die in het kader van een alternatieve financiering of een privaat-publieke samenwerking passen. In die programma's worden o.a. het bedrag van de tegemoetkomingen en subsidies of de raming van de werken, leveringen en diensten, de bestemming ervan en, desgevallend, de begunstigden, evenals een meerjarige programmering in ESR-termen, nauwkeurig aangegeven. In voorkomend geval wordt het advies van het Instituut der Nationale Rekeningen aangevraagd en bij het aan de Regering voorgelegde dossier gevoegd. 6° wanneer het Gewest ofwel betrokken wordt bij het ontwerp of de uitwerking van een beleidslijn ofwel in daarmee belaste organen of instellingen vertegenwoordigd is, de bestanddelen van het beleid van het Gewest te bepalen, zijn vertegenwoordigers bij die organen of instellingen aan te wijzen, hen elk nodige richtlijn te verstrekken en hun verslagen te ontvangen;7° in naam van het Gewest een advies of een akkoord uit te brengen aan communautaire, federale, Europese of internationale overheden of instanties, en hen een verslag of een verzoek te sturen;8° te beraadslagen over ontwerpen van verdragen en samenwerkingsakkoorden van nationale of internationale aard, na voorlegging door de Minister-President samen met de functioneel bevoegde Minister. Voordat ze door de Regering worden goedgekeurd, worden verdragen en samenwerkingsakkoorden gezamenlijk voorbereid door de Minister-President en de functioneel bevoegde Minister; 9° te beslissen over de programmering met betrekking tot de Europese Fondsen, de selectie van projecten, de overdrachten tussen projecten binnen een projectportefeuille of tussen portefeuilles, en de herverdeling van middelen tussen projecten. Die dossiers worden gezamenlijk voorbereid en medeondertekend door de Minister-President en de functioneel bevoegde Minister(s).

Een halfjaarlijkse rapportering wordt aan de Minister-President en de Vice-Minister-Presidenten meegedeeld; 10° de Inspecteurs van Financiën te accrediteren en hen bij haar leden aan te stellen op de voordracht van de Minister van Begroting;11° op voorstel van de Minister van Begroting het ontwerp van beraadslaging goed te keuren die de vastlegging, de vereffening en de betaling mogelijk maakt van de uitgaven die de goedgekeurde kredieten overschrijden. HOOFDSTUK 3 - Overheidsopdrachten

Art. 9.§ 1. De Regering kiest de gunningswijze van de overheidsopdrachten bedoeld in artikel 169, eerste lid, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de overheidsopdrachten waarvan het geraamde bedrag hoger is dan de hierna vermelde bedragen:

Open aanbesteding Beperkte aanbesteding

Mededingingsprocedure van gunning door onderhandelingen, rechtstreekse-onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking Concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap

Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking

Werken

15.000.000 €

3.000.000 €

1.500.000 €

Leveringen

8.000.000 €

1.000.000 €

600.000 €

Diensten

3.000.000 €

600.000 €

300.000 €


§ 2. Tenzij de Regering anders beslist, is de bevoegde minister verantwoordelijk voor de gunning en de uitvoering van de opdrachten die door de Regering zijn goedgekeurd. § 3. De Regering gunt de opdracht wanneer het geraamde bedrag ervan lager is dan het overeenstemmende bedrag, vastgesteld in paragraaf 1 maar het bedrag van de goed te keuren offerte dat bedrag met meer dan vijftien percent overschrijdt. § 4. De Regering stemt in met de gunning van concessies voor overheidsopdrachten en concessies voor diensten waarvan het geraamde bedrag exclusief btw hoger is dan 5.500.000 euro. § 5. De Regering stemt in met elke ontwerpovereenkomst die ertoe kan leiden dat het Waals Gewest of een instelling onder de hiërarchische bevoegdheid van een Minister gebonden wordt op het gebied van opdrachten voor werken, leveringen of diensten binnen de drempels voorzien in paragraaf 1 voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Voor de berekening van de drempels dient de gehele uitgave voortvloeiend uit de ontwerpovereenkomst in overweging te worden genomen.

Art. 10.De beslissing van de Regering wordt vervangen door de beslissing van de Minister-President in de gevallen bedoeld in de artikelen 42, § 1, eerste lid, 1°, b), en 124, § 1, 5°, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de overheidsopdrachten, voor zover zij niet vooraf kan worden genomen wegens dringende noodzakelijkheid.

Het behoort in dat geval de bevoegde Minister toe er onverwijld de Regering over in te lichten. De ingeroepen dringende noodzakelijkheid moet verantwoord worden.

Art. 11.In afwijking van artikel 9 is de instemming van de Regering niet vereist: 1° voor het plaatsten van overheidsopdrachten door middel van een niet-openbare procedure, als deze procedure voortvloeit uit een openbare procedure waarvoor de Regering vooraf toestemming heeft gegeven maar waaraan geen gevolg kon worden gegeven wegens geringe moeilijkheden bij de uitlegging van de bepalingen hetzij van de bepalingen van het bestek, hetzij van de ingediende offertes, waarbij in het bestek alleen de aanpassingen worden aangebracht die als gevolg van deze moeilijkheden strikt noodzakelijk waren.2° voor het plaatsen van overheidsopdrachten via een onderhandelingsprocedure in de gevallen bedoeld in de artikelen 38, § 1, lid 1, 2°, 42, § 1, lid 1, 1°, c), en 5°, en 124, § 1, 2°, 9°, 10° en 12°, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de overheidsopdrachten;3° in het kader van de maatregelen van ambtswege, voor overheidsopdrachten die met één of meer derde gesloten moeten worden voor rekening van een in gebreke gebleven aannemer 4° voor de overheidsopdrachten geplaatst via een onderhandelde procedure bij artikel 42, § 1, lid 1, 2°, van de wet van 17 juni 2016Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/06/2016 pub. 14/07/2016 numac 2016021053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet inzake overheidsopdrachten sluiten betreffende de overheidsopdrachten.

Art. 12.Het bedrag van de overheidsopdrachten moet, al naar gelang van het geval, geraamd worden volgens de regels bedoeld in artikelen 7 van het koninklijk besluit van 18 april 2017Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2017 pub. 09/05/2017 numac 2017020322 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren sluiten betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren of in artikel 7 van het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de speciale sectoren.

In geval van gunning van bijkomende werken, leveringen of diensten bedoeld in de artikelen 38/1 en 38/2 van de wet van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/01/2013 pub. 01/03/2013 numac 2013009078 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende diverse bepalingen inzake werklastvermindering binnen justitie type wet prom. 14/01/2013 pub. 31/01/2013 numac 2013009053 bron federale overheidsdienst justitie Wet houdende fiscale en andere bepalingen betreffende justitie sluiten tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, wordt het bedrag van de hoofdopdracht eveneens in aanmerking genomen.

HOOFDSTUK 4. - Openbaar Ambt

Art. 13.§ 1. Voor de toepassing van dit artikel betreffende het Openbaar Ambt wordt verstaan onder : 1° A Dossiers, de dossiers, die door de Minister van Ambtenarenzaken ter beslissing aan de Regering wordt voorgelegd en dat betrekking heeft op : a) de besluiten tot organisatie of reglementering;b) de toekenning van machtigingen in personeels- en begrotingsaangelegenheden voor wat de Waalse Overheidsdienst betreft;c) de personeelsformaties van de Waalse Overheidsdienst;d) 1 organigram van de Waalse Overheidsdienst in zijn geheel e) elke handeling met betrekking tot het systeem van mandaten bedoeld in boek II van het besluit van de Waalse regering van 18 december 2003Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 03/03/2004 numac 2004200578 bron waals ministerie van uitrusting en vervoer Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 6 december 2001 tot oprichting van het Waalse Waarnemingscentrum voor de Mobiliteit type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 31/12/2003 numac 2003027782 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de voorwaarden voor de indienstneming en de administratieve en geldelijke toestand van de contractuele personeelsleden type besluit van de waalse regering prom. 18/12/2003 pub. 11/03/2004 numac 2004200659 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering betreffende de bijzondere erkenning van de rust- en verzorgingstehuizen, dagverzorgingscentra voor bejaarden, psychiatrische verzorgingstehuizen en geïntegreerde diensten voor thuisverzorging sluiten houdende de Waalse Ambtenarencode, voor de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden f) de verklaringen van vacature voor de graad in de rangen A3 (niet-mandataris) en directeur voor de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden en de verklaringen van vacature voor de graden in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de Waalse Overheidsdienst;g) de bevorderingen tot de graden van rang A3 (niet-mandataris) en directeur, en de toekenning van hogere functies voor deze rangen, voor de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden, en de bevorderingen tot de graden van rang A5, en de toekenning van hogere functies voor deze rang, voor de Waalse Overheidsdienst; De Secretaris-generaal van de Waalse Overheidsdienst en de leidende ambtenaren van de overheidsbestuurseenheden bezorgen de A-dossiers aan de Minister van Ambtenarenzaken, de functioneel bevoegde Minister en de Minister van Begroting.

De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de beslissingen van de Regering over alle dossiers A betreffende de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden. 2° B-dossiers, dossiers die aan de Regering ter beslissing worden voorgelegd door de functioneel bevoegde ministers, met het akkoord van de Minister voor Ambtenarenzaken, en die betrekking hebben op : a) de toekenning van andere machtigingen aan ambtenaren;b) de personeelsformatie van de overheidsbestuurseenheden c) de organigrammen van de overheidsbestuurseenheden d) verklaringen van vacatures in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de overheidsbestuurseenheden;e) de bevorderingen naar rang A5, en de toekenning van hogere functies voor deze graad,, voor de overheidsbetuurseenheden f) de eindbeslissingen volgend op de adviezen die uitgebracht zijn door de kamers van beroep, voor de betrekkingen van een hogere rang dan A5;g) de definitieve tuchtstrafen bestaande uit het ontslag van ambtswege of de afzetting; De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de overheidsbestuurseenheden bezorgen de B-dossiers aan de Minister voor Ambtenarenzaken en aan de functionele bevoegde Minister(s).

De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de beslissingen van de Regering over alle B dossiers betreffende de overheidsbestuurseenheden. 3° C-dossiers, de dossiers die het voorwerp uitmaken van de beslissing van de functioneel verantwoordelijke minister(s) en die betrekking hebben op de andere administratieve beslissingen met betrekking tot het personeel van de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden, met uitzondering van die welke gedelegeerd zijn aan ambtenaren De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de overheidsbestuurseenheden bezorgen de C-dossiers aan de functionele bevoegde Minister(s). § 2. De Minister van Ambtenarenzaken is verantwoordelijk voor de samenhang tussen de administratieve situaties van het personeel van de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden.

Voor B-dossiers is systematisch het akkoord van de minister voor Ambtenarenzaken vereist.

Het akkoord van de minister voor Ambtenarenzaken is vereist in geval van onenigheid tussen de administratie en de ministers die functioneel verantwoordelijk zijn voor C-dossiers.

HOOFDSTUK 5 - Delegaties Afdeling 1. - Algemene delegatie


Art. 14.De volgende bevoegdheden zijn gedelegeerd aan elk van de ministers met betrekking tot hun respectieve bevoegdheidsgebieden: 1° de beslissingen met betrekking tot inkomens- en kapitaaloverdrachten betaald aan overheidsbestuurseenheden (ESR 4130, 4140, 6131, 6132, 6141 en 6142), op voorwaarde dat het bedrag en de betrokken overheidsbestuurseenheid uitdrukkelijk en specifiek in de algemene uitgavenbegroting zijn opgenomen en op voorwaarde dat het bedrag niet verminderd of vermeerderd is door een herschikking tussen de stemming over de begroting en de uitvaardiging van het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie; 2° beslissingen voor een maximumbedrag van één miljoen euro wanneer een begunstigde buiten sector S13.12 expliciet met naam is aangeduid in de algemene uitgavenbegroting en op voorwaarde dat het bedrag niet is verlaagd of verhoogd door herschikking tussen de stemming over de begroting en het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie.

Als de begunstigde niet is geïdentificeerd in de algemene uitgavenbegroting, wordt dit bedrag verlaagd tot 500.000 euro; 3° mededelingen, informatiecampagnes, sponsoring en sociale netwerken, ongeacht de media, bestemd voor het publiek, die worden voorgelegd aan de Controlecommissie van het Parlement, tot een maximum van 50.000 euro ; 4° zonder beperking van bedrag, de beslissingen betreffende de uitgaven uitgetrokken op een beraadslaagd programma van de Waalse Regering met vermelding van de begunstigde(n) 5° de besluiten tot toekenning van de subsidies, ongeacht het bedrag ervan, ter uitvoering van de programma's bedoeld in artikel 8, 5° ;6° de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag ervan, wanneer ze onderworpen zijn aan organieke regels die de toekenningsvoorwaarden, de begunstigden, de toepasselijke subsidiepercentages en de aard van de n aanmerking komende uitgaven bepalen en die, met het oog op het uitvoeren van een investering, worden toegekend aan een overheid bedoeld in artikel L3111-1, § 1, van het Wetboek van plaatselijke democratie en decentralisatie of in artikel 2 van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in de gevallen waarin de overheidsopdracht onderworpen is aan de toezichthoudende overheid;7° bij de Minister-resident, de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag ervan, in uitvoering van de programmering bedoeld in artikel 8, 9° voor zover er geen budgettaire herschikkingen zijn tussen projecten binnen of tussen portefeuilles;8° de rechtsvorderingen ingesteld als eiser en als verweerder in naam van de Regering, de bestemming van de aan het Gewest betekende deurwaardersexploten; 9° beslissingen om schikkingen of minnelijke schikkingen te treffen tot 500.000 euro; 10° de afgifte van getuigschriften;11° de contracten van minnelijke overdracht, de kwijtingen, de huurovereenkomsten en andere akten betreffende de aankoop of de overdracht van onroerende goederen;12. de vervolging en de vergunning van de onteigeningen die nodig zijn voor de uitoefening van zijn bevoegdheden, waarbij de eigenheid van de behandelde aangelegenheid tegenover de maatregelen van algemeen toezicht als bedoeld in artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen aangevoerd wordt. 13° het afsluiten van huurovereenkomsten met een jaarlijkse huur van meer dan 125.000 euro. Afdeling 2. - Specifieke delegaties


Art. 15.Voor de materies die tot hun bevoegdheden behoren, hebben de Ministers machtiging om de wetten, decreten, besluiten, reglementen en omzendbrieven toe te passen, onverminderd de andere bepalingen van dit besluit.

Art. 16.Delegatie wordt verleend : 1° aan de Minister-President voor het toekennen van licenties voor de in-, de uit- en de doorvoer van wapens, munities en materieel die in het bijzonder bestemd zijn voor een militair gebruik, voor de ordehandhaving en van de daarmee verband houdende technologie, evenals van de producten en technologieën voor beide doeleinden, onverminderd de federale bevoegdheid voor die met betrekking tot leger en politie. 2° aan de Minister van Plaatselijke Besturen om de uitgaven die toegerekend worden op de basisallocaties bestemd voor het Fonds der Gemeenten, met inbegrip van de gewaarborgde aanvullende dotaties, het Fonds der Provincies en het speciaal Fonds voor maatschappelijke hulp, uitgetrokken op programma 17.091 Binnenlandse Aangelegenheden van de algemene uitgavenbegroting, evenals op de basisartikelen bestemd voor het gewestelijk fonds voor de gemeentelijke investeringen uitgetrokken op programma 14.048 gesubsidieerde Werken van de algemene uitgavenbegroting, vast te leggen, goed te keuren en te vereffenen; 3° aan de Minister van Plaatselijke Besturen voor de bevoegdheden bepaald bij de artikelen L1123-6, LL1123-13 en L2112-13 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie en bij artikel 20 van de organieke wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met inbegrip van het horen maar behoudens de uitspraak van de tuchtstraf.In het kader van de behandeling van de tuchtdossiers kan de Minister van Plaatselijke Besturen een beroep doen op de territoriaal bevoegde Gouverneur, behalve als laatstgenoemde aan de oorsprong van het tuchtonderzoek ligt; 4° aan de Minister van Plaatselijke Besturen,de beslissingen houdende goedkeuring van de begeleidingsovereenkomsten en de leningen in uitvoering van de wetgeving en de reglementering betreffende het gebruik van de C.R.A.C.-rekening waarvan sprake in de overeenkomst van 30 juli 1992, zoals gewijzigd, voorzover de financiële tegemoetkoming van het Gewest niet wordt gevraagd; 5° aan de Minister van Plaatselijke Besturen, de goedkeuring van de driejarenprogramma's bedoeld in artikel 3342-6 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie en bedoeld in artikel 7, § 1, van het decreet van 29 april 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/04/2004 pub. 02/07/2004 numac 2004202057 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de gesubsidieerde werken sluiten betreffende de gesubsidieerde werken vanaf 1 januari 2005; 6° aan de Minister van Economie, de toekenning van de voordelen die verleend worden ter uitvoering van de wet- en regelgeving over de economische steun en de technologische tegemoetkomingen betreffende elk dossier dat verband houdt met tegemoetkomingen waarvan het bedrag lager is dan 3.720.000 euro en waarvoor de Inspectie van Financiën een gunstig advies uitgebracht heeft. Er wordt evenwel een halfjaarverslag met een lijst van de ondernemingen en het bedrag van de hen ter uitvoering van de relevante wetgeving verleende voordelen aan de leden van de Regering medegedeeld; 7° aan de Minister van Economie, de goedkeuring van aannemers; 8° aan de Minister van Begroting, het verlenen van de gewestelijke waarborg die toegestaan wordt ter uitvoering van de wet- en regelgeving over de economische expansie indien het te waarborgen krediet betrekking heeft op een maximumbedrag van 2.480.000 euro en de technologische tegemoetkomingen indien ze betrekking heeft op een maximumprogramma van 2.480.000 euro; 9° aan de Minister van Ruimtelijke Ordening, de besluiten tot goedkeuring van de plannen van aanleg en de stedenbouwkundige verordeningen op gemeentelijk initiatief en de herzieningen van gewestplannen op gemeentelijk en privé-initiatief;10° aan de Minister van Verkeersveiligheid, de aanvullende politiereglementen voor het wegverkeer;11° aan de Minister van Tewerkstelling en Vorming, de benoeming binnen de subregionale comités voor arbeidsbemiddeling en vorming van de leden die de werkgevers- en werknemersorganisaties vertegenwoordigen;12° aan de Minister van Tewerkstelling en Beroepsopleiding, de benoeming van de leden van de Commissies voor Tewerkstelling, Opleiding en Onderwijs;

Art. 17.De Minister-President coördineert elke procedure inzake adviesverlening, overlegpleging, geschillen, vereniging of samenwerking met de federale overheid, de deelstaten of de Europese en internationale instellingen.

Deze procedures worden gezamenlijk voorbereid door de minister-president en de functioneel bevoegde minister, op initiatief van deze laatste.

Art. 18.De minister-president is voorzitter van de verschillende technische, financiële en toezichtcomités die zich bezighouden met kwesties in verband met Europese fondsen.

Elke beslissing tot vastlegging betreffende een Europees fonds of de Belgische cofinanciering ervan of een impulsfonds wordt onmiddellijk aan de Minister-President betekend.

HOOFDSTUK 6. - Begrotingsinformatie

Art. 19.§ 1. Elk kwartaal en vóór de goedkeuring van een begrotingsdecreet door de Regering stuurt "Wallonie Finances Expertises" aan elk lid van de Regering : - een verslag van het Monitoringscomité; - een gedetailleerde begrotingsuitvoering voor elke overheidsbestuurseenheid. § 2. Elke Minister heeft rechtstreeks toegang tot de boekhouding der vastleggingen en vereffeningen wat betreft de aangelegenheden die onder zijn bevoegdheden vallen.

De Minister-President en de Vice-Minister-Presidenten hebben rechtstreeks toegang tot de boekhouding van alle vastleggingen en vereffeningen.

HOOFDSTUK 7. - Opheffings- en slotbepalingen

Art. 20.Het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 26/09/2019 pub. 07/10/2019 numac 2019204496 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering sluiten tot regeling van de werking van de Regering wordt opgeheven.

Art. 21.Dit besluit treedt in werking op de dag van ondertekening ervan.

Art. 22.De Ministers zijn belast, elk wat hem betreft, met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 15 juli 2024.

De Minister-President en Minister van Begroting, Financiën, Onderzoek en Dierenwelzijn, A. DOLIMONT De Vice-Minister-President en Minister van Ruimtelijk Beleid, Infrastructuren, Mobiliteit en Plaatselijke Besturen, F. DESQUESNES De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Industrie, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en Vorming, P.-Y. JEHOLET De Minister van Volksgezondheid, Milieu, Solidariteit en Sociale Economie, Y. COPPIETERS De Minister van Ambtenarenzaken, Administratieve Vereenvoudiging en Sportinfrastructuren, J. GALANT De Minister van Toerisme, Erfgoed en Kinderopvangbeleid, V. LESCRENIER De Minister van Klimaat, het Plan Lucht-Klimaat, Huivesting en Luchthavens, C. NEVEN De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, A-C. DALCQ


^