Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 14 september 2017
gepubliceerd op 06 oktober 2017

Besluit van de Waalse Regering tot invoeging van bepalingen betreffende de voedselhulp in het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid

bron
waalse overheidsdienst
numac
2017205082
pub.
06/10/2017
prom.
14/09/2017
ELI
eli/besluit/2017/09/14/2017205082/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 SEPTEMBER 2017. - Besluit van de Waalse Regering tot invoeging van bepalingen betreffende de voedselhulp in het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid


De Waalse Regering, Gelet op het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, de artikelen 56/3, 56/4, 56/6, 56/7, 56/10, 56/12 en 56/13, ingevoegd bij het decreet van 23 maart 2017Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/03/2017 pub. 02/05/2017 numac 2017202144 bron waalse overheidsdienst Decreet tot invoeging van bepalingen betreffende de voedselhulp in het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid sluiten;

Gelet op het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 26 mei 2017;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 31 mei 2017;

Gelet op het rapport opgesteld op 31 mei 2017 overeenkomstig artikel 4, 2°, van het decreet van 3 maart 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 03/03/2016 pub. 14/03/2016 numac 2016201315 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen, voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet sluiten houdende uitvoering van de resoluties van de Vrouwenconferentie van de Verenigde Naties die in september 1995 in Peking heeft plaatsgehad en tot integratie van de genderdimensie in het geheel van de gewestelijke beleidslijnen voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet;

Gelet op het advies 61.893/2/V van de Raad van State, gegeven op 28 augustus 2017, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van de "Commission wallonne de l'Action sociale" (Waalse Commissie voor Sociale Actie), gegeven op 5 juli 2017;

Gelet op het advies van de Federatie van de O.C.M.W.'s, gegeven op 23 juni 2017;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Actie;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, ervan.

Art. 2.In Boek II van het tweede deel van het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid, laatst gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 4 december 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 04/12/2014 pub. 16/12/2014 numac 2014207536 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het reglementair deel van het Waals Wetboek van sociale actie en gezondheid met het oog op de harmonisatie en de vereenvoudiging van het proces waarbij de subsidies toegekend en gecontroleerd worden en van de activiteitenverslagen sluiten,wordt een hoofdstuk Titel/I, dat de artikelen 38/1 tot 38/15 omvat, ingevoegd, luidend als volgt : « TITEL I/1. - Sociale kruideniers en sociale restaurants HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Art. 38/1.Voor de toepassing van deze Titel wordt verstaan onder : 1° begunstigde : elke persoon alsook elk lid van zijn gezin die/dat in aanmerking komt voor de activiteiten van de sociale kruidenier zoals bepaald in artikel 56/1 van het decreetgevend deel van het Wetboek of elke persoon die in aanmerking komt voor de activiteiten van het sociale restaurant zoals bepaald in artikel 56/2 van hetzelfde Wetboek.2° de dienst : elke bedrijfssite van een sociale kruidenier of van een sociaal restaurant zoals bedoeld in de artikelen 56/1 en 56/2 van het decreetgevend deel van het Wetboek;3° de openingsuren: ofwel de wekelijkse openingsuren die elke week gelijk zijn en die, voor de week en dag per dag, de uren bepalen waarin de dienst toegankelijk is voor de begunstigden, ofwel de maandelijkse openingsuren die, voor de maand en dag per dag, de uren bepalen waarin de dienst toegankelijk is voor de begunstigden, in geval van openingsuren die van week tot week verschillen;4° de wekelijkse openingsuren: het jaarlijkse totaal uren waarin de dienst toegankelijk is voor de begunstigden volgens de in 3° bedoelde openingsuren gepresteerd door de dienst tijdens het kalenderjaar dat aan de erkenningsaanvraag voorafgaat en dat door 52 weken wordt gedeeld;5° het aantal personen die in aanmerking komen voor het leefloon of de daarmee gelijkgestelde tegemoetkoming : gemiddelde over de 12 maanden van het referentiekalenderjaar van dit aantal personen over een bepaald grondgebied. HOOFDSTUK II. - Erkenning Afdeling 1. - Toekenningsvoorwaarden

Art. 38/2.Wanneer de vereniging of de instelling zoals bedoeld in artikel 56/3, § 1, van het decreetgevend deel van het Wetboek of de in artikel 38/1 bedoelde dienst met een sociale dienst een samenwerking die nodig is voor de uitoefening van de opdracht van sociale begeleiding, tot stand brengt, bevat de desbetreffende partnerschapsovereenkomst minstens : 1° de identificatie van de vereniging, instelling of dienst die een beroep doet op de samenwerking;2° de identificatie van de sociale dienst waarop een beroep wordt gedaan;3° het doel van de overeenkomst, namelijk de uitoefening van de opdracht van sociale begeleiding zoals bepaald in artikel 56/1, 2°, van het decreetgevend deel, voor de sociale kruideniers, of 56/2, 2°, van hetzelfde Wetboek, voor de sociale restaurants;4° de duur van de overeenkomst en de datum van inwerkingtreding ervan;5° de ondertekening van de partijen en de datum ervan.

Art. 38/3.§ 1. De opleidingen van de werknemers en vrijwilligers bedoeld in artikel 56/3, § 1, 7°, van het decreetgevend deel van het Wetboek worden georganiseerd met het oog op de opvang van de in artikel 49 van hetzelfde Wetboek bedoelde personen, op een dynamiek waarbij werknemers en vrijwilligers hun ervaringen ten opzichte van deze opvang uitwisselen en delen. § 2. Naar gelang van de categorie die overeenkomstig artikel 38/10 aan de dienst toegekend wordt, verbindt bedoelde dienst er zich toe om zijn werknemers en vrijwilligers jaarlijks te vormen voor een totaal uren bepaald als volgt : 1° categorie 3 : tien uur per jaar;2° categorie 2 : twintig uur per jaar;3° categorie 1 : dertig uur per jaar.

Art. 38/4.Om erkend te worden, beschikken de sociale kruideniers en de sociale restaurants respectievelijk over minimale wekelijkse openingsuren van twee uur en vijf uur.

Onderafdeling 2. - Erkennings- en intrekkingsprocedure

Art. 38/5.De erkenningsaanvraag wordt door de dienst bij de Administratie ingediend.

Naast de informatie vereist bij artikel 56/4 van het decreetgevend deel van het Wetboek bevat het aanvraagdossier de volgende gegevens : 1° de identiteit van de persoon die de vereniging of de instelling zoals bedoeld in artikel 56/3, § 1, 1°, van het decreetgevend deel van het Wetboek vertegenwoordigt, en de omschrijving van de samenstelling van de bestuursorganen ervan;2° de activiteitenzetel van de dienst zoals bepaald in artikel 38/1;3° de naam, titels, diploma's en kwalificaties alsook de functies van de personeelsleden en vrijwilligers van de dienst;4° een synthesenota waarin de overwogen voorziening wordt omschreven en tot bepaling met name van de wijze waarop de vereniging of de instelling zoals bedoeld in artikel 56/3, § 1, 1°, van het decreetgevend deel aan de verbintenissen bedoeld in artikel 56/3, § 1, 3°, 4°, 5°, 6°, 7°, 10° en11°, van het decreetgevend deel van het Wetboek wil voldoen;5° de partnerschapsovereenkomsten bedoeld in artikel 56/3, § 1, 5°, van het decreetgevend deel van het Wetboek;6° het huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 56/3, § 1, 9°, van het decreetgevend deel van het Wetboek, dat in de dienst in voege is en dat aangeplakt is in een voor de begunstigden toegankelijke plaats;7° de openingsuren van de dienst, het aantal begunstigden alsook het aantal bezoeken of maaltijden die de periode van twaalf maanden vóór de maand waarin de aanvraag wordt ingediend, dekken;8° een brandveiligheidattest, opgemaakt overeenkomstig het model bepaald in bijlage 2, voor de lokalen waarin de activiteiten plaatsvinden.

Art. 38/6.Om op 1 januari 2018 erkend te worden, moeten de erkenningsaanvragen voor 15 december 2017 ingediend worden.

In 2018 en de volgende jaren moeten de aanvragen, om op 1 juli erkend te worden, op 31 maart ingediend worden en om op 1 januari erkend te worden, moeten ze op 31 augustus van het vorige jaar ingediend worden.

Art. 38/7.Binnen tien dagen na ontvangst van de aanvraag stuurt de Administratie een bericht van ontvangst naar de dienst.

De Administratie gaat na of de aanvraag volledig is en verzoekt de dienst in voorkomend geval binnen dertig dagen na ontvangst van de aanvraag om de toezending van de ontbrekende stukken of gegevens.

De Administratie stuurt de dienst binnen dertig dagen na ontvangst van de aanvraag of binnen tien dagen als ze hem om de toezending van de ontbrekende stukken of gegevens heeft verzocht, een schrijven om mee te delen dat de aanvraag volledig is.

Wanneer de voor het onderzoek van de erkenningsaanvraag nodige gegevens bij authentieke bronnen beschikbaar zijn, zamelt het bestuur die gegevens rechtstreeks bij de authentieke bronnen in en verwittigt de aanvrager.

De Minister beslist over de aanvraag binnen twee maanden te rekenen van de datum van het schrijven waaruit blijkt dat de aanvraag volledig is en de beslissing wordt bij aangetekend schrijven of elk middel waarbij een vaste datum aan de zending wordt verleend, aan de Administratie medegedeeld.

Art. 38/8.In geval van niet-naleving van de bepalingen bepaald in Titel I van Boek I van het tweede deel van het decreetgevend deel van het Wetboek of van de krachtens dit Wetboek bepaalde bepalingen richt de Administratie een voorstel tot intrekking van de erkenning bij aangetekend schrijven of elk middel waarbij een vaste datum aan de zending wordt verleend, aan de betrokken dienst.

Het voorstel tot intrekking vermeldt de motieven op grond waarvan ze gerechtvaardigd wordt.

De dienst beschikt met ingang van de datum van ontvangst van het voorstel tot intrekking over een termijn van dertig dagen om zijn schriftelijke opmerkingen aan de Administratie te richten.

De Administratie vult het dossier aan met de schriftelijke opmerkingen, met alle door haar ingezamelde gegevens en stukken en met het proces-verbaal van verhoor van de vertegenwoordiger van de dienst.

Daartoe roept ze de vertegenwoordiger van de dienst op bij aangetekend schrijven of per brief afgegeven tegen ontvangbewijs of bij elk middel waarbij een vaste datum aan de zending wordt verleend, en vermeldt ze de plaats, de dag en het uur van de hoorzitting.

De oproeping vermeldt de mogelijkheid om zich door een raadsman te laten bijstaan.

De weigering te verschijnen of zijn verweermiddelen aan te voeren wordt in het proces-verbaal van verhoor geacteerd.

De beslissing tot intrekking wordt bij aangetekend schrijven of elk middel waarbij een vaste datum aan de zending wordt verleend, aan de dienst medegedeeld. Afdeling 3. - Programmering

Art. 38/9.§ 1. De in artikel 56/3, § 3, van het decreetgevend deel van het Wetboek bedoelde programmering wordt per provincie vastgesteld en voor de provincie Luik, voor het Franstalige deel ervan. § 2. Voor de sociale kruideniers wordt het aantal erkenningen per provincie bepaald als volgt : 1° een erkenning wordt toegekend per volledige schijf van 55 personen die in de gemeenten van de provincie in aanmerking komen voor het leefloon of de daarmee gelijkgestelde tegemoetkoming, 2° een erkenning wordt ook toegekend per volledige schijf van 500 km2 oppervlakte. § 3. Voor de sociale restaurants wordt het aantal erkenningen per provincie bepaald als volgt : 1° een erkenning wordt toegekend per volledige schijf van 1 000 personen die in de gemeenten van de provincie in aanmerking komen voor het leefloon of de daarmee gelijkgestelde tegemoetkoming;2° een erkenning wordt ook toegekend per volledige schijf van 1 000 km2 oppervlakte. § 4. De op het volgende jaar toepasselijke programmering wordt in voor 31 december in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt op grond van de cijfers van het vorige jaar. § 5. Als er in het kader van de programmering per provincie onvoldoende erkenningen beschikbaar zijn wanneer verschillende aanvragen op geldige wijze zijn ingediend, wordt elke nieuwe erkenning bij voorkeur toegekend aan de dienst gelegen in de gemeente met het grootste aantal personen die in aanmerking komen voor het leefloon of de daarmee gelijkgestelde tegemoetkoming behalve indien bedoelde gemeente reeds over een andere dienst beschikt. Afdeling 4. - Indeling

Art. 38/10.§ 1. De indeling volgens de criteria bedoeld in artikel 56/3, § 3, van het decreetgevend deel wordt bepaald naar gelang het aantal toegekende punten volgens de volgende modaliteiten : 1° de coëfficiënt betreffende de sociaal-economische indicatoren van de vestigingsplaats is de verhouding tussen het aantal begunstigden die in aanmerking komen voor het leefloon of de daarmee gelijkgestelde tegemoetkoming, in jaarlijks gemiddelde : a) een waarde van zes punten wordt toegekend indien de gemeente waarin de dienst is gelegen, ingedeeld wordt onder de 84 gemeenten met de hoogste waarden;b) een waarde van vier punten wordt toegekend indien de gemeente waarin de dienst is gelegen, ingedeeld wordt onder de 85 gemeenten met de tussenliggende waarden;c) een waarde van twee punten wordt toegekend indien de gemeente waarin de dienst is gelegen, ingedeeld wordt onder de 84 gemeenten met de laagste waarden;2° voor de coëfficiënt betreffende de wekelijkse openingsuren : a) voor de sociale kruideniers : (1) een waarde van drie punten wordt toegekend indien het aantal wekelijkse openingsuren hoger is dan twaalf uur;(2) een waarde van twee punten wordt toegekend indien het aantal wekelijkse openingsuren tussen zes en twaalf uur is;(3) een waarde van één punt wordt toegekend indien het aantal wekelijkse openingsuren lager is dan zes uur en hoger dan of gelijk is aan twee uur;b) voor de sociale restaurants : (1) een waarde van drie punten wordt toegekend indien het aantal wekelijkse openingsuren hoger is dan zesendertig;(2) een waarde van twee punten wordt toegekend indien het aantal wekelijkse openingsuren tussen vijftien en zesendertig uren ligt;(3) een waarde van één punt wordt toegekend indien het aantal wekelijkse openingsuren lager is dan vijftien uur en hoger is dan of gelijk aan vijf uur;3° voor de coëfficiënt betreffende het aantal begunstigden : a) een waarde van drie punten wordt toegekend indien het aantal begunstigden hoger is dan 500;b) een waarde van twee punten wordt toegekend indien het aantal begunstigden tussen 200 en 500 ligt;c) een waarde van één punt wordt toegekend indien het aantal begunstigden lager is dan 200;4° de coëfficiënt betreffende de hoeveelheid activiteiten is de volgende : a) voor de sociale kruideniers is de hoeveelheid activiteiten gelijk aan het aantal bezoeken die jaarlijks door de begunstigden van de dienst worden verricht : (1) een waarde van zes punten wordt toegekend indien het aantal bezoeken hoger is dan 2 000;(2) een waarde van vier punten wordt toegekend in het aantal bezoeken tussen 1 000 en 2 000 ligt;(3) een waarde van twee punten wordt toegekend indien het aantal bezoeken tussen 200 en 290 ligt;b) voor de sociale restaurants is de hoeveelheid activiteiten gelijk aan het aantal maaltijden die jaarlijks aan de begunstigden worden verdeeld : (1) een waarde van zes punten wordt toegekend indien het aantal maaltijden hoger is dan 15 000;(2) een waarde van vier punten wordt toegekend in het aantal maaltijden tussen 5 000 en 15 000 ligt;(3) een waarde van twee punten wordt toegekend indien het aantal maaltijden tussen 500 en 4 999 ligt. § 2. De diensten met een hoeveelheid activiteiten kleiner dan de minima van de coëfficiënt bepaald in § 1, 4°, worden in categorie 4 ingedeeld. § 2. De diensten met een hoeveelheid activiteiten hoger dan of gelijk aan de minima van de coëfficiënt bepaald in § 1, 4°, worden ingedeeld : 1° in categorie 1, indien het totaal van de coëfficiënten bepaald in § 1, 1° tot 4°, hoger dan of gelijk is aan 15;2° in categorie 2, indien het totaal van de coëfficiënten bepaald in § 1e, 1° tot 4°, tussen 11 en 14 ligt;3° in categorie 3, indien het totaal van de coëfficiënten bepaald in § 1, 1° tot 4°, lager dan of gelijk is aan 10. § 3. De categorie wordt toegekend bij de erkenning van de diensten naar gelang van de in erkenningsaanvraag overgemaakte gegevens.

Art. 38/11.Wanneer de erkenning wordt toegekend, kan een verandering van de categorie worden aangevraagd.

Elke desbetreffende veranderingsaanvraag moet aan de Administratie vóór 31 maart worden gericht.

Om voor een verandering van categorie in aanmerking te komen, heeft de dienst gedurende twee kalenderjaar voorafgaand aan de aanvraag een totaal van de coëfficiënten bepaald in artikel 38/10, § 1, 1° tot 4°, voorgesteld, dat overeenstemt met de hogere categorie waarvoor de verandering van het erkenningsbesluit wordt aangevraagd.

De verandering van categorie treedt in werking op 1 januari van het jaar volgend op het jaar waarin de aanvraag werd ingediend.

Art. 38/12.Indien een dienst gedurende twee opeenvolgende jaren de in artikel 38/10, § 1, 1° tot 4°, bedoelde coëfficiënten die overeenstemmen met de categorie waarvoor hij erkend is, niet kan bewijzen, kan de Minister van ambtswege overgaan tot de herziening van het erkenningsbesluit.

Na het eerste jaar betekent de Minister aan de dienst een schrijven waarin aan de bepaling waarin dit artikel voorziet, herinnerd wordt.

De Minister stelt de dienst in kennis van het voorstel tot herziening, waarbij de dienst over vijftien dagen beschikt om schriftelijk zijn opmerkingen te gelde te maken.

De verandering van categorie treedt in werking op 1 januari van het jaar volgend op de kennisgeving bedoeld in het derde lid. HOOFDSTUK III. - Subsidiëring

Art. 38/13.Binnen de perken van de begrotingskredieten en krachtens artikel 56/7 van het decreetgevend deel en van de in artikel 56/3, § 3, van het decreetgevend Wetboek bedoelde indeling is het bedrag van de forfaitaire subsidie van de erkende diensten gelijk aan : 1° 5.000,00 euro voor de diensten ingedeeld categorie 3; 2° 10.000,00 euro voor de diensten ingedeeld categorie 2; 3° 15.000,00 euro voor de diensten ingedeeld categorie 1.

Voor de erkende diensten ingedeeld in categorie 4 wordt geen subsidie toegekend.

Art. 38/14.De subsidies bedoeld in artikel 38/13 vallen onder de toepassing van de wet van 2 augustus 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/1971 pub. 20/02/2009 numac 2009000070 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, toelagen en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen, aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, toelagen en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen

Art. 38/15.De subsidies worden per kalenderjaar door de Regering verleend aan elke erkende dienst die de volgende verplichtingen nakomt : 1° geen subsidies voor de tewerkgestelde professionele werknemers of voor de werkingskosten genieten als ze elkaar overlappen; 2° zich houden aan het boekhoudplan dat toepasselijk is op de O.C.M.W.'s, de verenigingen vallende onder hoofdstuk XII van de wet van 8 juli 1976Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1976 pub. 18/04/2016 numac 2016000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. - Officieuze coördinatie in het Duits van de versie toepasselijk op de inwoners van het Duitse taalgebied sluiten tot organisatie van de O.C.M.W.'s of op de verenigingen zonder winstoogmerk; 3° de administratie laten nagaan of de activiteiten en de boekhouding voldoen aan de voorwaarden voor de toekenning van de subsidies.»

Art. 3.In Boek II van het tweede deel van hetzelfde Wetboek, laatst gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 4 december 2014Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 04/12/2014 pub. 16/12/2014 numac 2014207536 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van het reglementair deel van het Waals Wetboek van sociale actie en gezondheid met het oog op de harmonisatie en de vereenvoudiging van het proces waarbij de subsidies toegekend en gecontroleerd worden en van de activiteitenverslagen sluiten, wordt een hoofdstuk Titel/2, dat de artikelen 38/16 tot 38/21 omvat, ingevoegd, luidend als volgt : « TITEL I/2. - "Organisme ballon de onderstation de laaide alimentatie (Waalse Overleginstelling voor de Voedselhulp)" HOOFDSTUK I. - Erkenning Afdeling 1. - Toekenningsvoorwaarden

Art. 38/16.Het "organisme wallon de concertation de l'aide alimentaire" beschikt over een ploeg die uit minstens 2 voltijds equivalenten met minimum een bachelor bestaat. Afdeling 2. - Toekenningsprocedure

Art. 38/17.De erkenningsaanvraag wordt uiterlijk op 31 december bij de Administratie ingediend.

Van het aanvraagdossier maken deel uit : 1° de identiteit van de persoon die de vereniging of de instelling zoals bedoeld in artikel 56/9, § 1, 1°, van het decreetgevend deel van het Wetboek vertegenwoordigt, en de omschrijving van de samenstelling van de bestuursorganen ervan;2° de activiteitenzetel van de vereniging of de instelling zoals bedoeld in artikel 56/9, § 1, 1°, van hetzelfde Wetboek;3° de naam, titels, diploma's en kwalificaties alsook de functies van de personeelsleden en vrijwilligers;4° de samenwerkingsovereenkomsten met de sociale kruideniers en restaurants bedoeld in artikel 56/9, 2°, van hetzelfde Wetboek;5° het activiteitenverslag van de laatste drie jaar zoals bedoeld in artikel 56/9, 4°, van hetzelfde Wetboek.

Art. 38/18.Binnen tien dagen na ontvangst van de aanvraag stuurt de Administratie een bericht van ontvangst naar de dienst.

De Administratie gaat na of de aanvraag volledig is en verzoekt de dienst in voorkomend geval binnen dertig dagen na ontvangst van de aanvraag om de toezending van de ontbrekende stukken of gegevens.

De Administratie stuurt de dienst binnen dertig dagen na ontvangst van de aanvraag of binnen tien dagen als ze hem om de toezending van de ontbrekende stukken of gegevens heeft verzocht, een schrijven om mee te delen dat de aanvraag volledig is.

Wanneer de voor het onderzoek van de erkenningsaanvraag nodige gegevens bij authentieke bronnen beschikbaar zijn, zamelt het bestuur die gegevens rechtstreeks bij de authentieke bronnen in en verwittigt de aanvrager.

Art. 38/19.De Minister beslist over de aanvraag binnen twee maanden te rekenen van de datum van het schrijven waaruit blijkt dat de aanvraag volledig is.

De beslissing wordt bij aangetekend schrijven of elk middel waarbij een vaste datum aan de zending wordt verleend, aan de dienst medegedeeld. Afdeling 3. - Intrekking

Art. 38/20.In geval van niet-naleving van de bepalingen bepaald in Titel I van Boek I van het tweede deel van het decreetgevend deel van het Wetboek of van de krachtens dit Wetboek bepaalde bepaling richt de Administratie een voorstel tot intrekking van de erkenning bij aangetekend schrijven of elk middel waarbij een vaste datum aan de zending wordt verleend, aan de instelling bedoeld in artikel 56/8.

Het voorstel tot intrekking vermeldt de motieven op grond waarvan ze gerechtvaardigd wordt.

De instelling beschikt met ingang van de datum van ontvangst van het voorstel tot intrekking over een termijn van dertig dagen om haar schriftelijke opmerkingen aan de Administratie te richten.

De Administratie vult het dossier aan met de schriftelijke opmerkingen, met alle door haar ingezamelde gegevens en stukken en met het proces-verbaal van verhoor van de vertegenwoordiger van de instelling.

Daartoe roept ze de vertegenwoordiger van de instelling op bij aangetekend schrijven of per brief afgegeven tegen ontvangbewijs of bij elk middel waarbij een vaste datum aan de zending wordt verleend, en vermeldt ze de plaats, de dag en het uur van de hoorzitting.

De oproeping vermeldt de mogelijkheid om zich door een raadsman te laten bijstaan.

De weigering te verschijnen of zijn verweermiddelen aan te voeren wordt in het proces-verbaal van verhoor geacteerd.

De beslissing tot intrekking wordt bij aangetekend schrijven of elk middel waarbij een vaste datum aan de zending wordt verleend, aan de instelling medegedeeld. HOOFDSTUK III. - Subsidiëring

Art. 38/21.§ 1. Voor het personeel van de in artikel 38/16 bedoelde ploeg is het bedrag van de subsidie gelijk aan de personeelskosten volgens de loonschaal bedoeld in bijlage 3.

Het deel van de toelage gerechtvaardigd door de werkgeversbijdragen in de sociale zekerheid, evenals de kosten voor het vakantiegeld, de eindejaarspremie, de andere verscheidene onkosten en de andere wettelijke verplichtingen inzake personeelsonkosten wordt beperkt tot 50 % van het brutoloon. § 2. De werkingskosten voor de opdrachten van de instelling worden in aanmerking genomen voor zover ze niet meer dan € 10.000 per jaar bedragen. § 2. De subsidies die bezoldigingen of daarmee gelijkgestelde kosten vormen vallen onder de wet van 1 maart 1977Relevante gevonden documenten type wet prom. 01/03/1977 pub. 05/03/2009 numac 2009000107 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende inrichting van een stelsel waarbij sommige uitgaven in de overheidssector aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van het Rijk worden gekoppeld.

De subsidies ter dekking van de werkingskosten vallen onder de wet van 2 augustus 1971Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/1971 pub. 20/02/2009 numac 2009000070 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, toelagen en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen, aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, subsidies en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen, aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld.".

Art. 4.In artikel 113, § 3, 2°, van hetzelfde Wetboek, vervangen bij het besluit van de Waalse Regering van 26 januari 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 26/01/2017 pub. 07/02/2017 numac 2017200641 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering tot wijziging van sommige bepalingen van het Waals reglementair Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid betreffende de huisvesting van in sociale moeilijkheden verkerende personen sluiten, worden de woorden "het aantal begunstigden van het leefloon van het arrondissement" vervangen door de woorden "het aantal begunstigden van het leefloon of de daarmee gelijkgestelde tegemoetkoming van het arrondissement. »

Art. 5.In het reglementair deel van het Waals Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid worden de bijlagen 2 en 3 respectievelijk als bijlagen 1 en 2 bij dit besluit gevoegd.

Art. 6.De Minister van Sociale Actie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 14 september 2017.

De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Sociale Actie, Gezondheid, Gelijke Kansen, Ambtenarenzaken en Administratieve vereenvoudiging, A. GREOLI

Bijlage 1 « Bijlage 2 - Model van brandattest van de sociale kruideniers en sociale restaurants Gelet op het rapport opgesteld door . . . . . ..........., Hoofd van de brandweerdienst, op . . . . . ..............., betreffende de sociale kruidenier- het sociale restaurant * - genaamd . . . . . .................................... . . . . . ......................................................................................................................................, gelegen . . . . . .................................................................................................................................................... . . . . . .................................................................................................................................................... en beheerd door . . . . . ......................................................................................................................... . . . . . ......................................................................................................................., Ondergetekende, . . . . . ......................................................................................................................, burgemeester van . . . . . ....................................................................................................................................................

Eerste mogelijkheid * stem in met de conclusies van het verslag van de brandweerdienst.

Tweede mogelijkheid * stem niet in met de conclusies van het verslag van de brandweerdienst om de volgende redenen : . . . . . .................................................................................................................................................... . . . . . .................................................................................................................................................... . . . . . .................................................................................................................................................... . . . . . ....................................................................................................................................................

Bijgevolg, Eerste mogelijkheid ** de inbedrijfstelling - de voortzetting van de activiteiten van de hierboven vermelde sociale kruidenier - van het hierbovenvermelde sociale restaurant voor een periode van vier jaar ** - van . . . . . .............. (te bepalen voor een periode van minder dan vier jaar).

Tweede mogelijkheid ** de inbedrijfstelling - de voortzetting van de activiteiten van de hierboven vermelde sociale kruidenier - van het hierbovenvermelde sociale restaurant voor een periode van vier jaar ** - en tot . . . . . ..............

Tijdens die periode zal inzake veiligheid en brandbeveiliging aan de volgende punten moeten voldaan worden : Het hoofd van de brandweerdienst zal een controle moeten uitvoeren.

Derde mogelijkheid * de inbedrijfstelling - de voortzetting van de activiteiten - is niet toegelaten *.

De burgemeester, (datum en handtekening) (*) Schrappen wat niet past (**) Schrappen wat niet past en aanvullen. » Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 14 september 2017 tot invoeging van bepalingen betreffende de voedselhulp in het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid.

Namen, 14 september 2017.

De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Sociale Actie, Gezondheid, Gelijke Kansen, Ambtenarenzaken en Administratieve vereenvoudiging, A. GREOLI

Bijlage 2 « Bijlage 3 - Op de in artikel 38/20 bedoelde subsidie toepasselijke loonschaal

Anciënniteit

Niet-geïndexeerde jaarlijkse loonschaal

0

€ 16.462,78

1

€ 17.661,12

2

€ 17.661,12

3

€ 18.193,62

4

€ 18.193,62

5

€ 18.726,12

6

€ 18.726,12

7

€ 21.341,10

8

€ 21.341,10

9

€ 21.884,14

10

€ 22.246,14

11

€ 22.789,20

12

€ 22.789,20

13

€ 23.332,23

14

€ 23.332,23

15

€ 23.875,27

16

€ 25.745,85

17

€ 26.288,89

18

€ 26.288,89

19

€ 26.831,92

20

€ 26.831,92

21

€ 27.374,98

22

€ 27.374,98

23

€ 27.918,02

24

€ 27.918,02

25

€ 28.461,08

26

€ 28.461,08

27

€ 29.004,11


De loonschaal is gekoppeld aan het spilindexcijfer 138,01. Vanaf 1 juli 2017 is de vermenigvuldigingscoëfficiënt gelijk aan 1,6734. » Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 14 september 2017 tot invoeging van bepalingen betreffende de voedselhulp in het reglementair deel van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid Namen, 14 september 2017.

De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Sociale Actie, Gezondheid, Gelijke Kansen, Ambtenarenzaken en Administratieve vereenvoudiging, A. GREOLI

^