Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 12 mei 2011
gepubliceerd op 24 mei 2011

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de "Commission consultative et d'agrément des entreprises d'économie sociale"

bron
waalse overheidsdienst
numac
2011202451
pub.
24/05/2011
prom.
12/05/2011
ELI
eli/besluit/2011/05/12/2011202451/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

12 MEI 2011. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de "Commission consultative et d'agrément des entreprises d'économie sociale" (Commissie inzake adviesverlening aan en erkenning van sociale economiebedrijven)


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet sluiten houdende rationalisering van de adviesverlenende functie, inzonderheid op artikel 2, 19°;

Gelet op het decreet van 20 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/11/2008 pub. 31/12/2008 numac 2008204798 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de sociale economie sluiten betreffende de sociale economie, inzonderheid op artikel 6;

Gelet op de beraadslaging van de "Commission consultative et d'agrément des entreprises d'économie sociale" van 4 maart 2011;

Op de voordracht van de Minister die voor Sociale Economie bevoegd is;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het huishoudelijk reglement van de "Commission consultative et d'agrément des entreprises d'économie sociale", waarvan de tekst als bijlage bij dit besluit gaat, is door de Regering goedgekeurd.

Art. 2.De Minister bevoegd voor Sociale Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 12 mei 2011.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Buitenlandse Handel en Nieuwe Technologieën, J.-C. MARCOURT

Bijlage "COMMISSION CONSULTATIVE ET D'AGREMENT DES ENTREPRISES D'ECONOMIE SOCIAL" Huishoudelijk reglement HOOFDSTUK 1. - Voorzitterschap van de Commissie

Artikel 1.De zetel van het secretariaat van de Commissie is gevestigd bij de "SPW" (Waalse Overheidsdienst), « Direction générale de l'Economie, de l'Emploi et de la Recherche., Département du Développement économique, Direction de l'Economie sociale, pace de la Wallonie 1, te 5100 Namur (Jambes) ».

Alle briefwisseling i.v.m. de activiteiten van de Commissie wordt aan de voorzitter gericht op de zetel van het secretariaat vermeld in het vorige lid.

Het archief van de Commissie wordt op de zetel van het secretariaat bewaard.

De Commissie vergadert minstens zes keer per jaar.

De vergaderingen van de Commissie zijn niet openbaar. De Commissie kan op voorstel van de voorzitter evenwel instemmen met de aanwezigheid van elke persoon waarvan de getuigenis, de bevoegdheden of de kennis haar werkzaamheden zouden kunnen voorlichten. De aanwezigheid van voormelde personen beperkt zich tot de bespreking van het vraagstuk waarover ze verzocht worden zich uit te spreken. Ze zijn niet stemgerechtigd.

Art. 2.De voorzitter leidt de debatten en zorgt ervoor dat de bepalingen van dit reglement in acht genomen worden.

Art. 3.De Commissie wordt voorgezeten door de voorzitter. Bij afwezigheid van de voorzitter worden diens voorrechten door de ondervoorzitter uitgeoefend.

Bij afwezigheid van de voorzitter en de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door het oudste stemgerechtigd lid of door het lid dat de voorzitter voor die functie heeft aangewezen. HOOFDSTUK 2. - Secretariaat van de Commissie

Art. 4.De Commissie vergadert na bijeenroeping door de voorzitter.

Hij roept op eigen initiatief of op verzoek van minstens twee stemgerechtigde leden bijeen.

De leden ontvangen de oproeping uiterlijk acht kalenderdagen voor de vastgelegde datum.

In geval van dringende noodzakelijkheid ontvangen de leden de oproeping binnen een termijn van twee werkdagen, onverminderd de schriftelijke procedure zoals bedoeld in artikel 6.

De oproeping en de desbetreffende stukken kunnen per post, email of door overlegging op de gedeelde server verstuurd worden.

Art. 5.De agenda wordt door de voorzitter bepaald. Het lid dat na ontvangst van de oproeping een punt op de agenda wenst toe te voegen, deelt zijn wens minstens achtenveertig uren vóór de vergadering per post of email aan de voorzitter van de Commissie mee.

De voorzitter beslist of dat punt op de agenda opgenomen wordt.

Wanneer de agenda voorziet in de opneming van een punt dat door een lid aangevraagd wordt, wordt de aanvraag als bijlage bijgevoegd.

Als één of meer agendapunten niet behandeld kunnen worden tijdens de vergadering van de Commissie, worden ze op de agenda van een volgende vergadering opgenomen.

Een lid dat gevraagd heeft om een punt op de agenda op te nemen, kan altijd beslissen dat punt in te trekken.

Een lid dat verhinderd is, verwittigt het secretariaat voor de vergadering.

De ontwerpen van notulen worden door het secretariaat opgemaakt en door de voorzitter aan het geheel van de leden gericht. De ontwerpen van notulen kunnen ook langs de elektronische weg verstuurd worden of op de gedeelde server overgelegd worden.

Indien er binnen acht werkdagen na verzending geen opmerkingen aan de voorzitter gericht worden, worden de notulen op de agenda van de volgende vergadering van de Commissie opgenomen om goedgekeurd te worden.

Eén exemplaar van de goedgekeurde notulen, getekend door de voorzitter en het secretariaat, wordt gericht aan de leden van de Commissie en/of overgelegd op de gedeelde server, alsook aan de Voogdijminister.

Art. 6.In geval van dringende noodzakelijkheid of van speciaal gemotiveerde omstandigheden kan het secretariaat een schriftelijke vergaderingsprocedure per e-mail opstarten. Het secretariaat bepaalt een antwoordtermijn voor de meegedeelde punten.

Op basis van de ontvangen antwoorden wordt een tussentijds advies uitgewerkt onder de verantwoordelijkheid van de voorzitter en de ondervoorzitter.

Het tussentijds advies wordt door de Commissie goedgekeurd tijdens haar eerstkomende plenaire vergadering. HOOFDSTUK 3. - Werking van de Commissie

Art. 7.Een lid dat afwezig is kan een ander lid volmacht geven indien zijn plaatsvervanger afwezig is.

Een lid kan slechts over één volmacht beschikken.

De volmachten, behoorlijk getekend door de afwezige leden, moeten vóór de vergadering per e-mail, fax of post aan hun bestemmeling en aan het secretariaat meegedeeld worden. Ze kunnen ook aan het begin van de zitting afgegeven worden.

Voor het begin van elke vergadering legt de Commissie het aantal aanwezigen en toelaatbare volmachten vast.

Art. 8.De beslissingen worden genomen bij meerderheid van de stemgerechtigde leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Er wordt bij handopsteken gestemd, behalve als de meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden om geheime stemming verzoekt.

Wanneer minstens één vierde van de aanwezige of vertegenwoordigde leden zich tegen het advies van de meerderheid kant, wordt het advies aangevuld met de melding van de dissidente mening. Die melding wordt binnen vierentwintig uren na de vergadering aan het secretariaat overgemaakt en neemt niet meer dan één standaardpagina in beslag.

Art. 9.Personen die een zitting van de Commissie bijwonen en die persoonlijk betrokken zijn bij één van de agendapunten, verlaten de zitting tijdens de bespreking van dat punt.

De inhoud van de werkzaamheden van de Commissie is vertrouwelijk.

De leden, alsook elke persoon die de zittingen van de Commissie bijwoont, moeten de terughoudendheids- en geheimhoudingsplicht nakomen wat betreft de informatie die ze tijdens die zittingen hebben ingewonnen.

Art. 10.Het jaarverslag van de Commissie kan op de internetsite van de "CESRW" (Sociaal-Economische Raad van het Waalse Gewest) ingekeken worden zodra het aan de Regering en aan het Waals Parlement is overgemaakt.

Art. 11.De Commissie kan in haar midden één of meer subcommissies of werkgroepen oprichten voor de behandeling van specifieke vraagstukken (adviesverlening/erkenning).

Ze legt er het doel en de werkingswijze van vast en benoemt de leden.

Art. 12.De subcommissies of werkgroepen die overeenkomstig artikel 11 door de Commissie opgericht worden, kiezen een voorzitter en een ondervoorzitter binnen hun midden.

Elk lid van de Commissie mag de vergaderingen van de subcommissies en werkgroepen bijwonen, zelfs als het er geen deel van uitmaakt.

In dat geval woont het lid van de Commissie de vergaderingen van de subcommissies en werkgroepen met raadgevende stem bij.

De verslagen van de subcommissies en werkgroepen worden overgelegd aan de voorzitter van de Commissie, die ze vervolgens aan haar leden overlegt.

Het secretariaat van de subcommissies en werkgroepen wordt door het secretariaat van de Commissie waargenomen.

De Commissie is vrij om de plaats van de vergadering van de subcommissies en werkgroepen te bepalen.

Art. 13.Elke wijziging in het huishoudelijk reglement wordt ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd nadat ze door de Commissie is aangenomen volgens dezelfde regels als die omschreven in artikel 8.

Art. 14.Wanneer ze zitting hebben, genieten de voorzitter, de ondervoorzitster en de leden dezelfde vergoedingen voor hun verplaatsingskosten als de personeelsleden van de diensten van de Regering krachtens de Ambtenarencode.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 2 mei 2011 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de "Commission consultative et d'agrément des entreprises d'économie sociale".

Namen, 12 mei 2011.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Buitenlandse Handel en Nieuwe Technologieën, J.-C. MARCOURT

^