Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 26 mei 2000
gepubliceerd op 19 juli 2000

Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 18 mei 1999 houdende oprichting van een Herplaatsingsfonds

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2000035705
pub.
19/07/2000
prom.
26/05/2000
ELI
eli/besluit/2000/05/26/2000035705/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 MEI 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 18 mei 1999 houdende oprichting van een Herplaatsingsfonds


De Vlaamse regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 69;

Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende oprichting van een Herplaatsingsfonds, inzonderheid op de artikelen 3, derde lid, 4, derde lid, 6, tweede lid, 8, 9, 10, § 3, en 11;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 1999 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering, inzonderheid op artikel 25;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor Begroting, gegeven op 14 februari 2000;

Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, gegeven op 8 december 1999;

Gelet op de beraadslaging van de Vlaamse regering, op 3 maart 2000, betreffende de aanvraag om advies bij de Raad van State binnen een maand;

Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 27 april 2000 met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Werkgelegenheid en Toerisme;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° het decreet : het decreet van 18 mei 1999 houdende oprichting van een Herplaatsingsfonds;2° de minister : de Vlaamse minister tot wiens bevoegdheid het Tewerkstellingsbeleid behoort;3° de begeleidingscommissie : de commissie ingesteld bij artikel 10 van het decreet;4° de administratie : de administratie Werkgelegenheid van het departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;5° het STC : het subregionaal tewerkstellingscomité in wiens ambtsgebied de gefailleerde onderneming haar bedrijfsactiviteiten of de ontbonden vereniging zonder winstoogmerk haar activiteiten uitoefent.6° het Fonds : het herplaatsingsfonds, bedoeld in artikel 2, § 1 van het decreet.7° de directeur-generaal : de leidend ambtenaar van de administratie.8° outplacementbegeleiding : een vorm van arbeidsbemiddeling waarbij begeleidende adviezen en diensten aan een ontslagen of met ontslag bedreigde werknemer worden verstrekt om deze in staat te stellen zo vlug mogelijk een betrekking bij een nieuwe werkgever te vinden of een beroepsactiviteit als zelfstandige te ontplooien. HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied

Art. 2.De activiteiten die kunnen bijdragen tot de herplaatsing van de in artikel 3 van het decreet bedoelde werknemers en gelijkgestelde personen hebben betrekking op outplacementbegeleiding.

Worden als gelijkgestelde personen beschouwd, in de zin van artikel 3, derde lid, van het decreet : de gefailleerde zelfstandigen en de helpers van de gefailleerde zelfstandigen, die werknemer willen worden.

Art. 3.In de uitvoering van zijn opdracht kan het Fonds voorrang verlenen aan : de werknemers van wie de herplaatsing in het reguliere arbeidscircuit het moeilijkst verloopt omwille van de toestand van de subregionale arbeidsmarkt. HOOFDSTUK III. - Beheer en werking van het Fonds

Art. 4.Het Fonds heeft zijn zetel in de administratie.

Art. 5.Het departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap stelt die diensten, uitrusting, installaties en personeelsleden van haar diensten ter beschikking, die noodzakelijk zijn om een efficiënte werking van het Fonds te verzekeren.

Art. 6.De directeur-generaal is belast met het dagelijks bestuur en de organisatie van het Fonds. Hij voert hierbij de titel van directeur-generaal van het Fonds.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de directeur-generaal worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door het afdelingshoofd van de afdeling Migratie en Arbeidsmarktbeleid van de administratie, behalve de in § 3 bepaalde bevoegdheden.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van het afdelingshoofd van de afdeling Migratie en Arbeidsmarktbeleid wordt hij vervangen door een ambtenaar van rang Al of hoger van de afdeling.

De directeur-generaal kan de bevoegdheden die hem in toepassing van dit besluit worden toegekend, subdelegeren aan de ambtenaren van rang A1 of hoger van de administratie.

Art. 7.Alle financiële verrichtingen worden gecentraliseerd in het departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw, waar zij ter goedkeuring worden voorgelegd aan de directeur-generaal. HOOFDSTUK IV. - Procedure inzake de aanvraag tot tegemoetkoming Afdeling 1. - De aanvraagprocedure

Art. 8.De aanvraag tot tegemoetkoming wordt ingediend bij de administratie door de curator, vereffenaar en/of overnemer, binnen drie maanden na zijn aanstelling of na de overname. De aanvraag gebeurt in tweevoud op een daartoe bestemd formulier, dat op verzoek door de administratie wordt afgegeven en dat ook op geïnformatiseerde wijze ter beschikking wordt gesteld.

De administratie zendt uiterlijk binnen drie kalenderdagen een ontvangstmelding toe aan de curator, vereffenaar en/of overnemer.

Art. 9.Bij de aanvraag worden de volgende documenten gevoegd : 1° een sociaal plan dat is goedgekeurd door de curator, de vereffenaar en/of de overnemer en de representatieve werknemersorganisaties die vertegenwoordigd waren in de ondernemingsraad of bij ontstentenis van een ondernemingsraad, de syndicale afvaardiging voor de categorie van personen waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd (arbeiders en/of bedienden) of bij ontstentenis van de ondernemingsraad en een syndicale afvaardiging, de representatieve werknemersorganisaties vertegenwoordigd in het STC of in het bevoegde paritair comité, 2° een afschrift van het vonnis van faillissement van de onderneming of van de gerechtelijke ontbinding van de vereniging zonder winstoogmerk wegens kennelijke staat van onvermogen;3° een personeelslijst van de ex-werknemers met opsplitsing naar geslacht, leeftijd en aard van de tewerkstelling (arbeider/bediende) en met aanduiding van de personen waarvoor een tegemoetkoming wordt aangevraagd;4° desgevallend, bijkomende informatie met betrekking tot de werknemers bedoeld in artikel 3, in het bijzonder met betrekking tot de situatie van de subregionale arbeidsmarkt.

Art. 10.§ 1. Na ontvangst van de aanvraag ingediend overeenkomstig de procedure vermeld in artikel 8 en vergezeld van alle krachtens dit besluit bij de aanvraag te voegen documenten, onderzoekt de administratie of voldaan is aan alle in het decreet en de uitvoeringsbesluiten gestelde voorwaarden.

De administratie maakt het resultaat van dit onderzoek, tezamen met een kopij van het dossier, over aan de begeleidingscommissie binnen tien kalenderdagen na ontvangst van het dossier.

De administratie kan onvolledige aanvragen na een periode van minstens drie maanden, vanaf het opvragen van de ontbrekende informatie, aan de aanvrager terugzenden, voor zover het dossier binnen deze periode niet vervolledigd werd. § 2. De begeleidingscommissie brengt binnen een termijn van dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf de verzendingsdatum door de administratie, over de aanvraag tot tegemoetkoming, een advies uit dat betrekking heeft op de volgende punten : 1° de ontvankelijkheid en de gegrondheid van de aanvraag;2° de bepaling van de categorieën van werknemers waaraan voorrang kan worden verleend op grond van de situatie van de betreffende subregionale arbeidsmarkt.De bepaling van deze categorieën dient te gebeuren door een vergelijking van de ontslagen werknemers met de toestand van dezelfde soort werknemers op de andere subregionale arbeidsmarkten; 3° het aantal werknemers dat in aanmerking komt voor tegemoetkoming vanuit het Fonds en, rekening houdend met artikel 3, het aantal werknemers dat recht heeft op een verhoogd premiebedrag zoals bedoeld in artikel 19, § 2. Bij ontstentenis van enig advies binnen de gestelde termijn, wordt het advies geacht positief te zijn.

Binnen tien kalenderdagen na ontvangst van het advies van de begeleidingscommissie of na het verstrijken van de termijn voor advies van de begeleidingscommissie wordt het dossier ter beslissing toegezonden aan de minister. De beslissingen van de minister worden bij een ter post aangetekend schrijven ter kennis gebracht van de aanvrager en medegedeeld aan de begeleidingscommissie. HOOFDSTUK V. - De begeleidingscommissie Afdeling 1. - Samenstelling

Art. 11.De meest representatieve werkgeversorganisaties en de meest representatieve werknemersorganisaties vertegenwoordigd binnen de SERV beschikken elk over één effectief en één plaatsvervangend lid in de begeleidingscommissie.

Art. 12.De Vlaamse regering benoemt de effectieve en de plaatsvervangende leden. De meest representatieve werkgeversorganisaties en de meest representatieve werknemersorganisaties dragen daartoe een dubbele lijst van kandidaten voor.

Art. 13.De duur van het mandaat van de leden bedraagt vier jaar. Het mandaat is hernieuwbaar. Het lid dat voortijdig ophoudt zijn mandaat uit te oefenen wordt vervangen door zijn plaatsvervanger die dit mandaat voltooit, waarna een nieuwe plaatsvervanger wordt aangewezen.

Art. 14.Alleen de effectieve leden van de werknemers- en de werkgeversorganisaties en hun plaatsvervangers, wanneer ze zitting hebben, zijn stemgerechtigd. Afdeling 2. - Werkingsregelen

Art. 15.De werking van de begeleidingscommissie wordt geregeld in een huishoudelijk reglement. Dit reglement wordt opgesteld door de commissie en goedgekeurd door de minister.

Het huishoudelijk reglement bepaalt tenminste : 1° de bevoegdheden van de voorzitter;2° de nadere regels met betrekking tot de vervanging bij afwezigheid van de voorzitter;3° de wijze van bijeenroeping en beraadslaging;4° de periodiciteit van de vergaderingen;5° de bekendmaking van de handelingen;6° het minimaal aanwezig aantal leden om geldig te vergaderen. De commissie kan een beroep doen op deskundigen en permanente of tijdelijke werkgroepen instellen onder de voorwaarden bepaald in het huishoudelijk reglement.

Art. 16.§ 1. Het secretariaat van de begeleidingscommissie wordt verzekerd door de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen.

De werking van het secretariaat van de begeleidingscommissie wordt nader geregeld in het huishoudelijk reglement bedoeld in artikel 15 van dit besluit. § 2. De begeleidingscommissie maakt jaarlijks een evaluatie van haar werking en formuleert desgevallend voorstellen tot bijsturing. De begeleidingscommissie maakt hiertoe jaarlijks voor 1 mei een verslag op dat aan de minister wordt ter beschikking gesteld. HOOFDSTUK Vl. - Voorwaarden en nadere regels met betrekking tot de betaling van de kosten

Art. 17.§ 1. Er wordt een stuurgroep opgericht op het niveau van de onderneming of van de vereniging die, na verscheidene aanbieders te hebben geraadpleegd, beslist aan welke door het Vlaams Gewest erkende onderneming of instelling de opdracht wordt toevertrouwd en die nominatief de werknemers aanwijst waarvoor een tegemoetkoming wordt toegekend, waarbij de werknemers die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming bedoeld in artikel 19, § 2, afzonderlijk worden vermeld. § 2. De in § 1 bedoelde stuurgroep is als volgt samengesteld : 1° de curator, vereffenaar en/of de overnemer;2° de vertegenwoordigers van de representatieve werknemersorganisaties die vertegenwoordigd waren in de ondernemingsraad of bij ontstentenis van een ondernemingsraad, de syndicale afvaardiging voor de categorie van personen waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd (arbeiders en/of bedienden) of bij ontstentenis van de ondernemingsraad en een syndicale afvaardiging, de representatieve werknemersorganisaties vertegenwoordigd in het STC of in het bevoegde paritair comité;3° een vertegenwoordiger van de administratie;4° een vertegenwoordiger van het bevoegde STC. Alleen de curator, vereffenaar en/of de overnemer en de vertegenwoordigers van de representatieve werknemersorganisaties zijn stemgerechtigd. § 3. De stuurgroep informeert de begeleidingscommissie over het verloop en de resultaten van de begeleidingsopdracht.

Art. 18.De toegekende tegemoetkoming wordt gestort op de faillissementsrekening van de gefailleerde onderneming of op de derdenrekening van de curator van de gerechtelijk ontbonden vereniging zonder winstoogmerk, overeenkomstig de volgende regels : 1° een eerste voorschot ten belope van 55 % van de maximale tegemoetkoming wordt betaald na ondertekening van het toelagebesluit en na voorlegging van het afgesloten outplacementcontract of de in aanmerking genomen offerte;2° een tweede voorschot ten belope van 30 % van de maximale toelage wordt betaald na voorlegging door de curator van een inhoudelijk en financieel verslag met betrekking tot de activiteiten waarvoor een tegemoetkoming werd toegekend.Het verslag wordt opgemaakt door de erkende onderneming of instelling waaraan de opdracht werd toevertrouwd; 3° het saldo ten belope van maximaal 15 % van de maximale toelage wordt vereffend na voorlegging van al de bewijsstukken ter verantwoording van de uitgaven gedaan in het kader van voormeld contract;4° de in 1°, 2° en 3° bedoelde documenten dienen door de curator, vereffenaar en of overnemer ingediend bij de administratie.

Art. 19.§ 1. De tegemoetkoming bedraagt maximaal 80 000 BF, inclusief BTW, per begeleide ex-werknemer of gelijkgestelde persoon en mag enkel aangewend worden voor het betalen van de kosten van de in artikel 2 bedoelde activiteiten met betrekking tot de ontslagen werknemers van de in artikel 3, eerste lid van het decreet bedoelde onderneming of vereniging zonder winstoogmerk. § 2. Het bedrag bedoeld in § 1 kan verhoogd worden tot maximaal 160 000 BF, inclusief BTW, voor maximaal 20 % van de begeleide werknemers of gelijkgestelde personen, waarvan de stuurgroep heeft vastgesteld dat het personen betreft die bijkomende outplacementbegeleiding nodig hebben omwille van het feit dat hun herplaatsing in het reguliere arbeidscircuit het moeilijkst verloopt omwille van de toestand van de subregionale arbeidsmarkt. § 3. Een forfaitair bedrag van maximaal 20 000 BF, inclusief BTW, mag, ter vergoeding van haar werkingskosten, aan de curatele of vereffenaar worden uitgekeerd, tezamen met de uitbetaling van het eerste voorschot. § 4. De bedragen bedoeld in § 1 t.e.m. § 3 worden de eerste januari van elk jaar aangepast aan de evolutie van het gezondheidsindexcijfer van de consumptieprijzen van de maand december die voorafgaat, met dien verstande dat de eerste aanpassing zal gebeuren op 1 januari 2001. Deze aanpassing wordt berekend volgens de formule : bedrag x nieuw indexcijfer/indexcijfer december 1999.

Art. 20.Na ontvangst van de in artikel 18 genoemde documenten wordt de totaal verschuldigde toelage, steeds binnen het goedgekeurde maximum, bepaald aan de hand van de aanvaarde uitgavenbewijzen en de bewezen activiteiten in het kader van de georganiseerde begeleiding.

De curator, vereffenaar en/of overnemer verbindt er zich toe eventueel te veel betaalde of ten onrechte betaalde bedragen, op eenvoudig verzoek van de administratie en overeenkomstig de vastgelegde nadere regels, terug te storten. HOOFDSTUK VII. - Controle

Art. 21.De ambtenaren van de afdeling Inspectie van de administratie houden toezicht op de naleving van het decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan. HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen

Art. 22.Artikel 25 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 1999 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering wordt aangevuld als volgt : « 3° het Herplaatsingsfonds ».

Art. 23.De minister bevoegd voor het Tewerkstellingsbeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 26 mei 2000.

De minister-president van de Vlaamse regering, P. DEWAEL De Vlaamse minister van Werkgelegenheid en Toerisme, R. LANDUYT

^