Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 22 april 2022
gepubliceerd op 25 juli 2022

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de regels voor de relanceprojectoproep tot subsidiëring van toeristische projecten van Vlaamse Meesters, natuur en culinaire belevingen

bron
vlaamse overheid
numac
2022032275
pub.
25/07/2022
prom.
22/04/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 APRIL 2022. - Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de regels voor de relanceprojectoproep tot subsidiëring van toeristische projecten van Vlaamse Meesters, natuur en culinaire belevingen


Rechtsgronden Dit besluit is gebaseerd op: - het decreet van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2004 pub. 29/04/2004 numac 2004035613 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid « Toerisme Vlaanderen » sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Toerisme Vlaanderen", artikel 5, § 1, 2°, en § 2, tweede lid; - het decreet van 23 december 2021Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/12/2021 pub. 17/03/2022 numac 2022030952 bron vlaamse overheid Decreet houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022 sluiten houdende de uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap voor het begrotingsjaar 2022, artikel 82, derde lid, 6°.

Vormvereisten De volgende vormvereisten zijn vervuld: - De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 21 februari 2022. - De Raad van State heeft advies nr. 71.181/1 gegeven op 13 april 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Motivering Dit besluit is gebaseerd op het volgende motief: - In april 2021 kondigde de Vlaamse minister van Toerisme haar relancebeleid aan onder de titel `Mijn beleid, onze relance'. Dat beleid voorziet in een veelheid aan daadkrachtige initiatieven die de toeristische sector een nieuwe levensadem geven en tegelijkertijd de ambitie ondersteunen om versneld in te zetten op vergroening, verduurzaming, digitalisering en bewuster reizen. Het beleid voorziet, naast tal van andere initiatieven, in acht thematische relanceoproepen, waaronder een projectoproep voor de subsidiëring van toeristische projecten van Vlaamse Meesters, natuur en culinaire belevingen. Dit besluit legt de regels vast voor de relanceoproep tot subsidiëring van toeristische projecten van Vlaamse Meesters, natuur en culinaire belevingen. De projectoproepen sluiten aan bij het projectnummer 111 `Hefboomrelanceprojecten' van de relanceprovisie Vlaamse Veerkracht.

Juridisch kader Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: - verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun; - verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard; - de Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 29 maart 2019.

Initiatiefnemer Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme.

Na beraadslaging, DE VLAAMSE REGERING BESLUIT: HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° adviesbureau voor toegankelijkheid: Toegankelijk Vlaanderen, opgericht in toepassing/op grond van het decreet van 28 maart 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 28/03/2014 pub. 01/04/2014 numac 2014035362 bron vlaamse overheid Decreet houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Toegankelijk Vlaanderen in de vorm van een private stichting sluiten houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap in de vorm van een private stichting;2° algemene groepsvrijstellingsverordening: verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard; 3° begunstigde subsidieaanvrager: een subsidieaanvrager die met toepassing van dit besluit en de eventuele uitvoeringsbesluiten ervan een subsidie krijgt om een relanceproject uit te voeren;4° de-minimisverordening: verordening (EU) nr.1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun; 5° digitale subsidieloket van Toerisme Vlaanderen: het loket op de website https://relanceoproepen.toerismevlaanderen.be; 6° beoordelingsteam: het beoordelingsteam, vermeld in artikel 29;7° minister: de Vlaamse minister, bevoegd voor het toerisme;8° relancepijler: de relancepijlers vergroening, duurzaamheid, bewuster reizen en digitalisering, vermeld in hoofdstuk 1 van de bijlage bij dit besluit;9° relanceproject: een toeristisch project dat inzet op de relancepijlers en waarvoor met toepassing van dit besluit en de eventuele uitvoeringsbesluiten ervan een subsidie wordt aangevraagd;10° subsidie: de financiële steun die met toepassing van dit besluit en de eventuele uitvoeringsbesluiten ervan toegekend wordt om een relanceproject uit te voeren;11° subsidieaanvrager: de aanvrager van een subsidie voor een relanceproject;12° Toerisme Vlaanderen: het agentschap, opgericht bij het decreet van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2004 pub. 29/04/2004 numac 2004035613 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid « Toerisme Vlaanderen » sluiten tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Toerisme Vlaanderen";13° verhaallijn Vlaamse Meesters: de thematische verhaallijn rond Vlaamse Meesters;14° verhaallijn natuur: de thematische verhaallijn natuur omvat toeristisch-recreatieve ontwikkelingen inzake plattelands- en natuurtoerisme en recreatief wandelen;15° verhaallijn culinaire belevingen: de thematische verhaallijn culinaire belevingen identificeert, ontwikkelt en promoot sterke culinaire belevingen rond Vlaamse producten waarbij de noodzakelijke spelers (ondernemers, bewoners, organisaties, overheden) worden samengebracht om nieuwe ontwikkelingen vorm te geven of niet ontsloten sites toeristisch te ontwikkelen. HOOFDSTUK 2. - Toekenningsvoorwaarden voor de subsidie Afdeling 1. - Toekenning van de subsidie

Art. 2.Binnen de perken van dit besluit kan Toerisme Vlaanderen bij besluit van de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen een subsidie toekennen aan een subsidieaanvrager. Afdeling 2. - De subsidieaanvrager

Art. 3.De subsidieaanvrager voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 4 tot en met 6.

Art. 4.Een subsidieaanvrager neemt een van de volgende rechtsvormen aan: 1° de Vlaamse Gemeenschapscommissie;2° lokale en provinciale besturen;3° autonome gemeente- en provinciebedrijven;4° intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid;5° vennootschappen met rechtspersoonlijkheid van privaat of publiek recht;6° verenigingen zonder winstoogmerk;7° stichtingen;8° andere privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtspersonen dan vermeld in punt 1° tot en met 7° ;9° samenwerkingsverbanden tussen verschillende rechtsvormen als vermeld in punt 1° tot en met 8°.

Art. 5.De subsidieaanvrager is de juridisch eindverantwoordelijke voor de uitvoering van het relanceproject en draagt het financiële risico.

Art. 6.Als de subsidieaanvraag binnen het toepassingsgebied van de algemene groepsvrijstellingsverordening valt, voldoet de subsidieaanvrager conform de voormelde verordening aan al de volgende voorwaarden: 1° ten aanzien van de subsidieaanvrager staat er geen bevel tot terugvordering uit door een eerder besluit van de Europese Commissie waarbij de steun onrechtmatig en onverenigbaar is verklaard met de interne markt;2° de subsidieaanvrager is geen onderneming in moeilijkheden als vermeld in artikel 2, punt 18, van de voormelde verordening. Afdeling 3. - Het relanceproject

Art. 7.Een relanceproject komt in aanmerking voor een subsidie als het voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 8 en 9.

Art. 8.§ 1. Het relanceproject voldoet aan al de volgende criteria: 1° het relanceproject draagt bij tot het thema en de verhaallijn;2° het relanceproject voldoet aan een van de volgende voorwaarden: a) het is een trekker of reden-om-te-komen voor buitenlandse bezoekers binnen de verhaallijn Vlaamse Meesters, natuur of culinaire belevingen;b) het is een aanvulling van het bestaande aanbod aan beleving(en) rond de verhaallijn Vlaamse Meesters, natuur of culinaire belevingen en versterkt de internationale aantrekkingskracht van de verhaallijn als trekker of reden-om-te-komen;3° het relanceproject zet minstens op twee van de vier relancepijlers in;4° het relanceproject is maximaal toegankelijk voor personen met een beperking conform het rapport van het adviesbureau voor toegankelijkheid;5° het relanceproject besteedt maximaal aandacht aan familievriendelijkheid en de doelgroep jongeren, op het vlak van infrastructuur, communicatie, onthaal en beleving. Het relanceproject realiseert een van de volgende zaken: 1° infrastructuur;2° digitale producten;3° een combinatie van infrastructuur en digitale producten; Het relanceproject voor de verhaallijn Vlaamse Meesters kan, naast de zaken, vermeld in het tweede lid, ook een van de volgende zaken realiseren: 1° tentoonstellingen;2° evenementen. § 2. Het relanceproject voor de verhaallijn Vlaamse Meesters realiseert een van de volgende zaken: 1° nieuwe kwaliteitsvolle en innovatieve permanente bezoekersbelevingen, die aan al de volgende voorwaarden voldoen: a) ze vinden altijd plaats op een plek die een authentieke link heeft met de kunstenaar, de kunst of de kunstdiscipline, de kunstvorm of het kunstwerk in kwestie, door een historische link of de aanwezigheid van een permanente collectie;b) ze nemen het verhaal van de plek mee op;c) ze focussen op een van de volgende zaken: 1) een of meer Vlaamse Meesters uit de periode vanaf de vijftiende eeuw tot en met het interbellum, namelijk de periode van 1919 tot en met 1939, of een hedendaagse interpretatie gebaseerd of geïnspireerd op een of meer Vlaamse Meesters uit diezelfde periode.Daarbij zijn de volgende voorwaarden van toepassing: i) een Vlaamse Meester is een toonaangevende figuur, die een belangrijke rol heeft gespeeld binnen zijn of haar kunstdiscipline of kunstvorm; ii) het oeuvre van een Vlaamse Meester is tot op zekere hoogte uniek en invloedrijk; iii) een Vlaamse Meester heeft een sterke band met Vlaanderen, waarbij zijn of haar kunst in Vlaanderen is ontstaan of er aanwezig is en een iconische waarde heeft; iv) er is potentieel een permanente en voldoende beleving van het werk van de Vlaamse Meester aanwezig of die kan verder ontwikkeld worden; 2) een of meer van de volgende kunstdisciplines of kunstvormen uit de periode vanaf de vijftiende eeuw tot en met het interbellum, namelijk de periode van 1919 tot en met 1939, waarbij de ontsloten collectie of het onderwerp van beleving tot op zekere hoogte uniek en invloedrijk is, er een sterke band met Vlaanderen is, waarbij de kunst in Vlaanderen is ontstaan of er aanwezig is, en een iconische waarde heeft en er potentieel een permanente en voldoende beleving aanwezig is of verder ontwikkeld kan worden: i) beeldhouwkunst; ii) glaskunst; iii) miniatuurkunst; iv) polyfonie; v) prentkunst; vi) schilderkunst; vii) wandtapijten; 3) een of meer specifieke schilder- of beeldhouwkunstwerken van Vlaamse Meesters uit de periode vanaf de vijftiende eeuw tot en met het interbellum, namelijk de periode van 1919 tot en met 1939.Daarbij zijn de volgende voorwaarden van toepassing: i) een Vlaamse Meester is een toonaangevende figuur, die een belangrijke rol heeft gespeeld binnen zijn of haar kunstdiscipline of kunstvorm; ii) het oeuvre van een Vlaamse Meester is tot op zekere hoogte uniek en invloedrijk; iii) een Vlaamse Meester heeft een sterke band met Vlaanderen, waarbij zijn of haar kunst in Vlaanderen is ontstaan of er aanwezig is en een iconische waarde heeft; iv) de beleving maakt actief deel uit van een geografisch of thematisch netwerk van verschillende sites van Vlaamse Meesters op bijzondere plekken; v) de bezoekersbeleving vertelt het verhaal over de impact van de bijzondere plek in kwestie op een Vlaamse Meester of op een of meer kunstwerken, de wisselwerking tussen een of meer kunstwerken en het verhaal van de plek wordt op een belevingsvolle manier gebracht;2° tentoonstellingen of evenementen, die aan al de volgende voorwaarden voldoen: a) ze vinden altijd plaats op een plek die een authentieke link heeft met de kunstenaar, de kunst, de kunstdiscipline of de kunstvorm in kwestie, door een historische link of door de aanwezigheid van een permanente collectie;b) ze focussen op een van de volgende zaken: 1) een of meer Vlaamse Meesters uit de periode vanaf de vijftiende eeuw tot en met het interbellum, namelijk de periode van 1919 tot en met 1939, of een hedendaagse interpretatie gebaseerd of geïnspireerd op een of meer Vlaamse Meesters uit diezelfde periode.Daarbij zijn de volgende voorwaarden van toepassing: i) een Vlaamse Meester is een toonaangevende figuur, die een belangrijke rol heeft gespeeld binnen zijn of haar kunstdiscipline of kunstvorm; ii) het oeuvre van een Vlaamse Meester is tot op zekere hoogte uniek en invloedrijk; iii) een Vlaamse Meester heeft een sterke band met Vlaanderen, waarbij zijn of haar kunst in Vlaanderen is ontstaan of er aanwezig is en een iconische waarde heeft; iv) er is potentieel een permanente en voldoende beleving van het werk van de Vlaamse Meester aanwezig of die kan verder ontwikkeld worden; 2) een of meer van de volgende kunstdisciplines of kunstvormen uit de periode vanaf de vijftiende eeuw tot en met het interbellum, namelijk de periode van 1919 tot en met 1939, waarbij de ontsloten collectie of het onderwerp van beleving tot op zekere hoogte uniek en invloedrijk is, er een sterke band met Vlaanderen is, waarbij de kunst in Vlaanderen is ontstaan of er aanwezig is en een iconische waarde heeft, en er potentieel een permanente en voldoende beleving aanwezig is of verder ontwikkeld kan worden: i) beeldhouwkunst; ii) glaskunst; iii) miniatuurkunst; iv) polyfonie; v) prentkunst; vi) wandtapijten; c) ze koppelen een structurele nalatenschap of legacy aan de Vlaamse Meesters en hun meesterschap.Daarbij wordt de bezoekersbeleving op de plek op duurzame wijze verankerd ter versterking van het bestaande permanente aanbod. § 3. Het relanceproject voor de verhaallijn natuur realiseert een van de volgende zaken: 1° inrichten van multifunctionele servicepunten, die aan al de volgende voorwaarden voldoen: a) het servicepunt is goed bereikbaar en gelegen op een strategische locatie zoals een start- of kruispunt van bestaande wandelroutes of langs een bestaand belevingselement langs die routes;b) het servicepunt bundelt aanwezige functies en troeven zoals maar niet beperkt tot de mogelijkheid tot eten en drinken, aanwezigheid van sanitair, aanwezigheid van parking of fietsenstalling;c) het servicepunt is zichtbaar, bekend, permanent toegankelijk en beschikbaar;2° inrichten van belevingsvolle pleisterplaatsen, die aan al de volgende voorwaarden voldoen: a) de pleisterplaats vormt een rustpunt langs de wandelroute, waar het aangenaam vertoeven is;b) de locatie van de pleisterplaats is gelegen op een of meer wandelroutes;c) de inrichting betreft originele, maar kleinschalige ingrepen, geïntegreerd in het landschap.Daarbij staat niet het landmarkgehalte, maar de beleving van natuur en landschap zelf centraal; d) de pleisterplaats maakt beperkte actieve belevingselementen mogelijk;3° aanbieden van kant-en-klare lokale landbouw- en streekproducten aan wandelaars, die aan al de volgende voorwaarden voldoen: a) de producten zijn onmiddellijk consumeerbaar, bij voorkeur binnen een samenwerking tussen meerdere aanbieders om tot een compleet aanbod te komen;b) de producten zijn op een vlotte manier te verkrijgen, niet beperkt door enge openingsuren, op een locatie op maximaal vijfhonderd meter van een wandelroute;c) als de producten te reserveren zijn, is dat mogelijk via een gemakkelijk vindbaar en vlot boekingssysteem;4° inrichten van onthaalpunten bij de boer, die aan de volgende voorwaarde voldoet: de landbouwer of lokale producent richt een zone of plaats in om wandelaars een gastvrij en belevingsvol onthaal te bieden;5° ontwikkelen van recreatieve vaarroutes, die aan de volgende voorwaarde voldoen: a) de vaarroute breidt het aanbod van waterbeleving uit waardoor de beleving op en langs het water wordt verhoogd;b) de vaarroute is recreatief voor niet-gemotoriseerde vaartuigen zoals maar niet beperkt tot kajaks en kano's, met aandacht voor conflictvermijding, comfort en veiligheid. § 4. Het relanceproject voor de verhaallijn culinaire belevingen realiseert belevingen over een of meer van de volgende typisch Vlaamse producten: 1° appel;2° Belgische frieten;3° Belgische kaas;4° Brusselse wafel;5° cuberdon;6° grijze Noordzeegarnaal;7° Limburgse vlaai;8° praline/chocolade;9° speculaas/speculoos;10° peer;11° witloof;12° witte asperge. De belevingen, vermeld in het eerste lid, voldoen aan al de volgende voorwaarden: 1° de beleving wordt geïnitieerd en uitgevoerd door of in samenwerking met de producent van het product;2° de beleving wordt aangeboden op de plek waar het product wordt geproduceerd;3° de beleving ontsluit het productieproces toeristisch en belevingsvol met inzet op alle zintuigen in een dynamische setting. Een doe-element met actieve participatie van bezoekers toevoegen kan daarbij een meerwaarde zijn; 4° de beleving combineert verschillende belevingen om zo een breed programma aan te bieden aan de bezoeker, zoals maar niet beperkt tot in samenwerking met lokale partners die de beleving versterken, verbreden of aanvullen.Daarbij kan het meenemen van de beleving van het landschap in het relanceproject ook een meerwaarde zijn; 5° de beleving is permanent te bezoeken. § 5. Het relanceproject voldoet aan de volgende geografische voorwaarden: 1° het relanceproject voor de verhaallijn Vlaamse Meesters en culinaire belevingen wordt gerealiseerd op het grondgebied van het Vlaamse Gewest of van het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad;2° het relanceproject voor de verhaallijn natuur wordt gerealiseerd: a) op de wandelnetwerken en langeafstandswandelingen die aan al de volgende voorwaarden voldoen: 1) ze zijn gelegen op het grondgebied van het Vlaamse Gewest of van het tweetalig gebied Brussel-hoofdstad, 2) de projecten die inzetten op het aanbieden van kant-en-klare lokale landbouw- en streekproducten en de onthaalpunten bij de boer, vermeld in paragraaf 3, 4°, mogen tot op vijfhonderd meter van de voormelde wandelnetwerken en langeafstandswandelingen liggen;b) op de thematische lussen (korte afstand) die aan al de volgende voorwaarden voldoen: 1) ze zijn gelegen op het grondgebied van het Vlaamse Gewest of van het tweetalig gebied Brussel-hoofdstad;2) ze vormen een combinatie met andere thema's die past binnen de doelstellingen van deze relanceoproep. § 6. Het relanceproject wordt uiterlijk op 31 december 2024 volledig gerealiseerd. Die realisatiedatum kan niet uitgesteld worden.

Art. 9.Er gelden geen ingebrekestellingen en er lopen geen juridische procedures die de realisatie van het relanceproject in de weg kunnen staan. HOOFDSTUK 3. - Subsidie Afdeling 1. - Vorm

Art. 10.De subsidie wordt toegekend in de vorm van een projectsubsidie die, onder voorbehoud van artikel 35, niet hoeft te worden terugbetaald. Afdeling 2. - Voorwaarden

Onderafdeling 1. - Kosten en kostensoorten

Art. 11.§ 1. Alleen de volgende kostensoorten komen in aanmerking voor subsidiëring op grond van dit besluit: 1° studies en ontwerpen;2° personeelskosten om het project uit te voeren voor maximaal één voltijdsequivalent;3° voor infrastructuur: bouwen, verbouwen en inrichten, inclusief de nodige ingrepen in het kader van toegankelijkheid;4° voor digitale producten: a) digitale ontsluiting van het toeristische aanbod;b) digitale toepassingen die de kwaliteit van de fases in de klantenreis verhogen en de beleving van het toeristische product versterken;c) digitale processen ter ondersteuning van het toeristische product. Voor het relanceproject voor de verhaallijn Vlaamse Meesters komen de kostensoorten, vermeld in het eerste lid, alleen in aanmerking voor subsidiëring op grond van dit besluit, als ze betrekking hebben op de realisatie van ruimtes die voor de bezoekers toegankelijk zijn en voor elementen die rechtstreeks bijdragen aan de toeristische ontsluiting en beleving zoals maar niet beperkt tot: 1° de conceptontwikkeling en uitwerking van de bezoekersbeleving, inclusief scenografie en het vertellen van het verhaal;2° infrastructuur- en inrichtingswerken en aankoop van meubilair met het oog op een kwaliteitsvolle en innovatieve bezoekersbeleving, zoals maar niet beperkt tot schilderwerken en lockers;3° digitale producten;4° onthaal;5° signalisatie en oriëntatie;6° omgevings- en buitenaanleg;7° participatietraject;8° ticketingsysteem en bezoekerstellers voor monitoring;9° projectcoördinatie (personeelskosten). § 3. Alleen de volgende kosten komen in aanmerking voor subsidiëring op grond van dit besluit: 1° kosten die gemaakt zijn na het uiterlijke indieningsmoment voor de subsidieaanvragen, vermeld in artikel 25;2° kosten die gemaakt zijn voor de uiterlijke realisatiedatum van het relanceproject, vermeld in artikel 8, § 6. § 4. De volgende, niet-limitatieve kostensoorten komen niet in aanmerking voor subsidiëring op grond van dit besluit: 1° investeringen in verblijfsinfrastructuur;2° aankoop van gronden en gebouwen;3° restauratiekosten;4° aankoop of restauratie van collecties;5° onderhoudswerkzaamheden;6° personeel dat belast is met de exploitatie van het project;7° investeringen in restaurants en winkels;8° belasting over de toegevoegde waarde (btw);9° communicatie en promotie;10° overhead;11° vorming en kosten in het kader van kennisdeling;12° algemene infrastructuur- en inrichtingswerken voor de productie, het onderhoud of de uitbreiding van het productieproces voor de typische Vlaamse producten;13° websiteontwikkeling(en) die niet gelinkt zijn aan het relanceproject. Onderafdeling 2. - Relanceproject

Art. 12.Afhankelijk van het type van relanceproject kunnen het advies en de eindcontrole opgenomen worden door de experten toegankelijkheid van Toerisme Vlaanderen. Een positief eindrapport van het adviesbureau voor toegankelijkheid of van de experten toegankelijkheid van Toerisme Vlaanderen is een voorwaarde om het saldo van de subsidie, vermeld in artikel 32, 3°, uit te betalen.

Art. 13.Toerisme Vlaanderen wijst aan elk relanceproject een projectcoach toe. Als er een projectgroep wordt samengesteld, wordt de projectcoach uitgenodigd om deel te nemen aan de overlegmomenten van de projectgroep. De begunstigde subsidieaanvrager brengt de projectcoach altijd op de hoogte van belangrijke mijlpalen en beslissingen tijdens de realisatie van het relanceproject.

Art. 14.Alle tekstmateriaal over het relanceproject dat zich tot het publiek richt, zoals, maar niet beperkt tot, tekstmateriaal op websites, informatie- en signalisatieborden en de belevingselementen, wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits en Engels.

Art. 15.Het relanceproject wordt voor de volgende termijnen in stand gehouden: 1° vijf jaar voor infrastructuurprojecten;2° drie jaar voor digitale producten. De instandhoudingstermijn, vermeld in het eerste lid, vangt aan op de datum waarop het relanceproject is gerealiseerd en in gebruik wordt genomen.

Onderafdeling 3. - Begunstigde subsidieaanvrager

Art. 16.De begunstigde subsidieaanvrager voldoet aan de volgende voorwaarden: 1° hij brengt Toerisme Vlaanderen voorafgaand en tijdig op de hoogte van officiële communicatiemomenten over (de voortgang van) het relanceproject;2° hij brengt Toerisme Vlaanderen voorafgaand en tijdig op de hoogte van openingsmomenten en nodigt Toerisme Vlaanderen daarvoor uit;3° hij vermeldt in elke communicatie over het relanceproject de ondersteuning door Toerisme Vlaanderen voor de realisatie van het relanceproject.

Art. 17.In dit artikel wordt verstaan onder bezoekersbarometer: de interactieve, online rapporteringstool van Toerisme Vlaanderen met resultaten over de bezoekerscijfers van het toeristische vrijetijdsaanbod in Vlaanderen, beschikbaar op de website https://toerismevlaanderen.be/nl/cijfers-en-onderzoek/toeristische-barometers/bezoekers barometer van Toerisme Vlaanderen.

De begunstigde subsidieaanvrager bezorgt Toerisme Vlaanderen gegevens over de kwaliteit en de tevredenheid, de bedrijfsactiviteiten (bijvoorbeeld omzet en tewerkstelling) en de bezoekersaantallen op maandbasis, opgesplitst naar herkomstland en profiel.

De begunstigde subsidieaanvrager verbindt zich ertoe de bezoekersbarometer in te vullen en actief mee te werken aan onderzoek dat Toerisme Vlaanderen daarover voert, zoals, maar niet beperkt tot, het tevredenheidsonderzoek van Toerisme Vlaanderen.

Art. 18.In dit artikel wordt verstaan onder netwerk Iedereen verdient vakantie: het netwerk van sociale en toeristische partners dat Toerisme Vlaanderen ondersteunt om een kwalitatief en aantrekkelijk vakantieaanbod structureel toegankelijk te maken voor alle vakantiegangers en persoonsgebonden drempels voor deze vakantiegangers weg te nemen.

De begunstigde subsidieaanvrager voorziet in een aanbod in het kader van het netwerk Iedereen verdient vakantie, door een korting aan te bieden op de prijs van een toegangsticket of door het inzetten van extra ondersteuning nodig om mensen met een vakantiedrempel te laten participeren.

Als toeristische partner draagt de begunstigde subsidieaanvrager het `iedereen verdient vakantie'-verhaal mee uit. Dit veronderstelt minstens dat de begunstigde subsidieaanvrager het netwerk Iedereen verdient vakantie, onder andere aan de hand van het beeldmerk, in alle communicatie vermeldt.

Art. 19.De begunstigde subsidieaanvrager rapporteert halfjaarlijks over de voortgang van de realisatie van het relanceproject.

Art. 20.De begunstigde subsidieaanvrager neemt deel aan het coachingtraject over `Reizen naar Morgen' dat Toerisme Vlaanderen aanbiedt vanaf 2023. Afdeling 3. - Verdeling en hoogte

Art. 21.De subsidies worden conform deze afdeling onder de begunstigde subsidieaanvragers verdeeld.

Art. 22.§ 1. De ontvankelijke subsidieaanvragen die op de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 28, samen een totale score van minstens 120 punten behalen, komen in aanmerking voor subsidiëring. § 2. De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 60% van de kosten die conform artikel 11 voor subsidiëring in aanmerking komen. § 3. Als het vastgelegde subsidiebudget voor de relanceoproep van dit besluit ontoereikend is om alle ontvankelijke subsidieaanvragen een subsidie toe te kennen conform paragraaf 1 en 2, verdeelt het beoordelingsteam het subsidiebudget te verdelen op een of meer van de volgende wijzen, met het doel om tot een lijst van relanceprojecten te komen waarvoor het subsidiebudget toereikend is: 1° een maximaal subsidiebedrag bepalen dat voor elk ontvankelijk relanceproject hetzelfde is;2° een minimaal te behalen score bepalen die hoger ligt dan de totale score van minstens 120 punten van artikel 22 § 1 waarbij: a) de ontvankelijke subsidieaanvragen die de minimale score behalen of die beter scoren, voor subsidiëring in aanmerking komen;b) de ontvankelijke subsidieaanvragen die de minimale score niet behalen, niet voor subsidiëring in aanmerking komen;3° het percentage, vermeld in paragraaf 2, aanpassen. Als het beoordelingsteam de mogelijkheid, vermeld in het eerste lid, toepast, motiveert het beoordelingsteam dat in het beoordelingsverslag dat het beoordelingsteam conform artikel 29, § 5, aan de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen bezorgt. HOOFDSTUK 4. - Procedure van de relanceoproep Afdeling 1. - Oproep

Art. 23.De subsidie wordt toegekend via een oproepprocedure, die Toerisme Vlaanderen op zijn website aankondigt. Afdeling 2. - Indiening van de subsidieaanvraag

Art. 24.De subsidieaanvraag voldoet aan de voorwaarden, vermeld in deze afdeling.

Art. 25.De subsidieaanvraag kan vanaf 15 april 2022 tot en met 15 juni 2022 op elektronische wijze via het digitale subsidieloket van Toerisme Vlaanderen worden ingediend.

De minister kan de uiterste indieningsdatum van 15 juni 2022, vermeld in het eerste lid, uitstellen, om rekening houdend met de datum van de inwerkingtreding van dit besluit te voorzien in een indieningstermijn van twee maanden voor de subsidieaanvragen.

Art. 26.Het aanvraagdossier is volledig, correct en waarheidsgetrouw en bevat al de volgende informatie: 1° de relanceprojectomschrijving;2° een motivering van de wijze waarop het relanceproject bijdraagt aan de verwezenlijking van het relancebeleid en de beleidsnota Toerisme 2019-2024;3° een stappenplan voor de uitvoering van het relanceproject;4° een financieel plan inclusief budgettering;5° een omgevingsvergunning bij vergunningsplichtige werken;6° als de subsidieaanvraag, bij toepassing van artikel 37 van dit besluit binnen het toepassingsgebied van de de-minimisverordening valt: een verklaring op erewoord over alle de-minimissteun die de subsidieaanvrager heeft ontvangen tijdens het lopende boekhoudkundige jaar en de twee boekhoudkundige jaren die voorafgaan aan de subsidieaanvraag. In het eerste lid, 2°, wordt verstaan onder: 1° beleidsnota Toerisme 2019-2024: de beleidsnota Toerisme 2019-2024, beschikbaar op de website van de Vlaamse overheid https://www.vlaanderen.be/publicaties/beleidsnota-2019-2024-toerisme; 2° relancebeleid: het relancebeleid van de minister zoals neergeschreven in de brochure getiteld `Mijn beleid, onze relance', beschikbaar op de website van Toerisme Vlaanderen https://www.toerismevlaanderen.be/sites/ toerismevlaanderen.be/files/assets/publication/Relancebeleid%20Reizen%20naar%20Morgen.

Art. 27.De subsidieaanvraag wordt elektronisch afgehandeld. Afdeling 3. - Beoordelingscriteria

Art. 28.Het beoordelingsteam beoordeelt de ontvankelijke subsidieaanvragen voor de verhaallijnen Vlaamse Meesters en culinaire belevingen op basis van de volgende criteria met opgave van de te behalen score per criterium op een totaal te behalen score van 210 punten: 1° het relanceproject draagt bij tot het behalen van de doelstelling van het thema en de verhaallijn: 30 punten;2° het relanceproject is: a) een trekker of reden-om-te-komen voor buitenlandse bezoekers binnen de verhaallijn `Vlaamse Meesters', of `culinaire belevingen': 30 punten;of b) een aanvulling van het bestaande aanbod aan beleving(en) rond de verhaallijn Vlaamse Meesters, of culinaire belevingen' en versterkt de internationale aantrekkingskracht van de verhaallijn als trekker of reden-om-te-komen: 30 punten;3° haalbaarheid: een gedetailleerd stappenplan van het relanceproject toont aan dat de realisatie van het relanceproject haalbaar is binnen de vooropgestelde termijn.Daarbij wordt rekening gehouden met de nodige vergunningen: 20 punten; 4° beleving en kwaliteit: a) het relanceproject biedt de bezoeker een diepgaande kwaliteitsvolle en authentieke beleving die gelinkt is aan de verhaallijn en de bestemming: 20 punten;b) het relanceproject creëert een gastvrije en klantgerichte omgeving voor de bezoeker: 10 punten;c) het relanceproject is innovatief en getuigt van creativiteit: 10 punten;5° specifieke criteria voor de relancepijler vergroening: a) het relanceproject houdt rekening met impact op de natuur en de omgeving en het project draagt, waar mogelijk, bij tot een klimaatneutrale bestemming, klimaatneutrale toeristische ondernemingen, het verkleinen van de ecologische voetafdruk, de reductie van waterverbruik, de reductie van afval en plastic: 8 punten;b) het relanceproject investeert in extra natuur, beplanting, ontharding: 6 punten;c) het relanceproject biedt een duurzaam en multimodaal mobiliteitsaanbod voor bezoekers en bewoners: 6 punten;6° specifieke criteria voor de relancepijler duurzaamheid: a) het relanceproject zet in op het behoud van ons gemeenschappelijke culturele en natuurlijke erfgoed om het te kunnen doorgeven aan de volgende generatie.Daarbij wordt bijvoorbeeld maximaal ingezet op het hergebruik van de bestaande infrastructuur: 8 punten; b) het relanceproject draagt bij tot ruimtelijke of seizoensgebonden spreiding van bezoekers op de bestemming: 6 punten;c) het relanceproject heeft een positief effect op de lokale tewerkstelling op korte, lange of middellange termijn, of draagt bij tot lokale economische ontwikkeling voor nabijgelegen ondernemers: 6 punten;7° specifieke criteria voor de relancepijler digitalisering: a) het relanceproject draagt bij tot de digitale ontsluiting van het toeristische aanbod aan producten en diensten die de kwaliteit van de klantreis verhogen: 5 punten;b) het relanceproject zet in op digitale toepassingen die de beleving van het toeristische product versterken: 10 punten;c) het relanceproject zet in op digitale processen ter ondersteuning van het toeristische product, zoals, maar niet beperkt tot, datamanagement en digitaliseren van processen: 5 punten;8° specifieke criteria voor de relancepijler bewuster reizen: a) het relanceproject beschikt over een actieplan om voldoende draagvlak te creëren bij alle relevante belanghebbenden, namelijk bewoners, bezoekers, ondernemers en plekhouders: 8 punten;b) het relanceproject is erop gericht de bezoeker te verbinden met de plek in al haar facetten, zoals, maar niet beperkt tot, erfgoed, natuur, gemeenschap en bewoners: 6 punten;c) het relanceproject creëert een evenwichtige meerwaarde en een positieve impact voor alle belanghebbenden, namelijk de bezoeker, de ondernemer, de inwoner en de plek: 6 punten;9° specifiek criterium per verhaallijn: a) voor de verhaallijn Vlaamse Meesters: het relanceproject is gelegen buiten de volgende kunststeden: 1000 Brussel, 2000 Antwerpen, 2800 Mechelen, 3000 Leuven, 8000 Brugge of 9000 Gent: 10 punten;b) voor de verhaallijn culinaire belevingen: het relanceproject creëert een nieuwe toeristische culinaire beleving op een site die vandaag nog niet toeristisch ontsloten is: 10 punten. Het beoordelingsteam beoordeelt de ontvankelijke subsidieaanvragen voor de verhaallijn natuur op basis van de volgende criteria, met opgave van de te behalen score per criterium op een totaal te behalen score van 220 punten: 1° de criteria, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 8°, met de score per criterium als vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 8° ;2° aanpak: de ingrepen worden geïntegreerd in de omgeving en mogen niet leiden tot verrommeling van een site of landschapsvervuiling. Daarbij worden bij voorkeur duurzame en streekeigen materialen gebruikt: 10 punten; 3° het relanceproject ligt langs meerdere of aan een kruispunt van recreatieve routes: 5 punten;4° het relanceproject is gelinkt aan of maakt combinaties met de andere thema's waarop Toerisme Vlaanderen inzet (fietsen, culinair, erfgoed): 5 punten. Afdeling 4. - Beoordelingsteam

Art. 29.§ 1. Er wordt een beoordelingsteam opgericht dat is samengesteld uit: 1° personeelsleden van Toerisme Vlaanderen;2° minstens één extern jurylid. Een extern jurylid uit het eerste lid, 2° moet aan volgende vereisten voldoen: 1° Is expert binnen het thema en heeft eveneens een goeie kennis van de verhaallijn;2° beschikt over een breed kennisveld over het toerisme;3° is neutraal en mag niet betrokken zijn bij subsidieaanvragen;4° heeft het Nederlands als moedertaal of is he Nederlands op gelijkwaardig niveau machtig;5° kan zich vrijmaken voor het beoordelen van subsidieaanvragen. Toerisme Vlaanderen beslist over de samenstelling van het beoordelingsteam en het voldoen door het extern jurylid aan de vereisten van het tweede lid. § 2. Het beoordelingsteam beoordeelt de subsidieaanvragen eerst op de ontvankelijkheid.

Als een van de volgende gevallen zich voordoet, is een subsidieaanvraag niet ontvankelijk: 1° de subsidieaanvrager voldoet niet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 3 tot en met 6;2° het relanceproject voldoet niet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 7 tot met 9;3° de subsidieaanvraag voldoet niet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 24 tot en met 26. § 3. De subsidieaanvragers presenteren hun relanceproject aan het beoordelingsteam tijdens een informatie- en presentatiemoment. De handleiding van Toerisme Vlaanderen geeft de beschikbare data en tijdstippen voor de presentatie op.

In het eerste lid wordt verstaan onder handleiding: de handleiding van Toerisme Vlaanderen waarin de relanceoproep van dit besluit nader wordt toegelicht en praktisch wordt uitgelegd. § 4. Na het informatie- en presentatiemoment, vermeld in paragraaf 3, beoordeelt het beoordelingsteam de ontvankelijke subsidieaanvragen op basis van de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 28. § 5. Na de beoordeling van de ontvankelijke subsidieaanvragen bezorgt het beoordelingsteam aan de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen een gemotiveerd en volledig beoordelingsverslag dat minstens al de volgende elementen bevat: 1° een overzicht van de ingediende subsidieaanvragen;2° de beoordeling van de subsidieaanvragen op de ontvankelijkheid;3° de beoordeling van de subsidieaanvragen op basis van de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 28;4° de rangschikking van de ontvankelijke subsidieaanvragen;5° in voorkomend geval, de toepassing van artikel 22, § 3;6° per voorgestelde begunstigde al de volgende informatie: a) de totale kosten van het relanceproject die in aanmerking komen voor subsidiëring op basis van dit besluit;b) het percentage van de totale kosten, vermeld in punt a), dat wordt gesubsidieerd;c) het subsidiebedrag. Afdeling 5. - Toekenning

Art. 30.Nadat de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen het verslag van het beoordelingsteam conform artikel 29, § 5, heeft ontvangen, beslist hij over de toekenning van de subsidie.

De administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen kan alleen afwijken van het voorstel van het beoordelingsteam in het verslag van het beoordelingsteam op voorwaarde dat het besluit van de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen dat uitdrukkelijk motiveert.

Art. 31.De subsidieaanvrager ontvangt via mail een schriftelijke kennisgeving van de beslissing, vermeld in artikel 30. Afdeling 6. - Betaling

Art. 32.De subsidie wordt in de volgende schijven uitbetaald: 1° een voorschot van 30% van het toegekende subsidiebedrag binnen twee maanden na de kennisgeving van de toekenning van de subsidie aan de begunstigde subsidieaanvrager;2° een schijf van maximaal 60% van het toegekende subsidiebedrag, in één keer of in verschillende keren, na voorlegging van een of meer betalingsaanvragen door de begunstigde subsidieaanvrager en op voorwaarde dat de aanwending van het voormelde voorschot van 30% volledig is aangetoond.Bij de betalingsaanvragen worden de bewijsstukken gevoegd. De betalingsaanvragen worden op elektronische wijze ingediend via het digitale subsidieloket van Toerisme Vlaanderen; 3° na de realisatie van het project en de gunstige beoordeling van de eindcontrole op de naleving van de voorwaarden, vermeld in dit besluit, de uitvoeringsbesluiten of de subsidiebeslissing: het saldo van maximaal 10% van het toegekende subsidiebedrag, in één keer, na voorlegging van een betalingsaanvraag door de begunstigde subsidieaanvrager.De betalingsaanvraag wordt op elektronische wijze via het digitale subsidieloket van Toerisme Vlaanderen ingediend. Bij de betalingsaanvraag worden de bewijsstukken gevoegd.

Art. 33.De betalingsaanvragen worden samen met de bewijsstukken, vermeld in artikel 32, 2° en 3°, uiterlijk op 15 april 2025 bij Toerisme Vlaanderen ingediend. Betalingsaanvragen die niet tijdig worden ingediend, komen niet voor subsidiëring in aanmerking.

De minister kan de uiterste indieningsdatum van 15 april 2025, vermeld in het eerste lid, uitstellen, als met toepassing van artikel 25, tweede lid, de uiterlijke indieningsdatum voor het indienen van de subsidieaanvragen is uitgesteld.

Art. 34.De subsidie wordt alleen uitbetaald op een rekeningnummer bij een in België gevestigde kredietinstelling op naam van de begunstigde subsidieaanvrager.

De begunstigde subsidieaanvrager blijft altijd verantwoordelijk voor de naleving van de voorwaarden waaronder de subsidie is toegekend, en voor de verantwoording van de aanwending ervan. HOOFDSTUK 5. - Toezicht en controle

Art. 35.Toerisme Vlaanderen heeft recht op inzage in alle stukken die betrekking hebben op de subsidie.

Toerisme Vlaanderen kan vanaf het ogenblik dat de subsidieaanvraag is ingediend, ter plaatse of op bewijsdocumenten controleren of de voorwaarden, vermeld in dit besluit, de eventuele uitvoeringsbesluiten ervan en de subsidiebeslissing, worden nageleefd.

Onder voorbehoud van artikel 11 tot en met 14 van de wet van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/05/2003 pub. 25/06/2003 numac 2003003343 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof type wet prom. 16/05/2003 pub. 30/07/2015 numac 2015000394 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, de Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 29 maart 2019 artikelen 72 tot 76 en het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaring te doen in verband met subsidies, vergoedingen en toelagen van elke aard, die geheel of gedeeltelijk ten laste van de Staat zijn, kan de controle, vermeld in het eerste en het tweede lid, de volledige of gedeeltelijke niet-uitbetaling of terugvordering van de toegekende subsidie tot gevolg hebben.

Art. 36.De begunstigde subsidieaanvrager houdt een aparte transparante boekhouding voor het relanceproject bij en bezorgt op verzoek van Toerisme Vlaanderen alle gevraagde informatie en bewijsstukken voor de uitvoering van de toezicht- en controleopdracht van Toerisme Vlaanderen, vermeld in artikel 35. HOOFDSTUK 6. - Europese regelgeving

Art. 37.Als in het kader van dit besluit steun wordt verleend die kan worden gekwalificeerd als staatssteun als vermeld in artikel 107 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, wordt die steun toegekend conform de voorwaarden en modaliteiten, vermeld in de de-minimisverordening.

In afwijking van het eerste lid kan er steun worden verleend conform de algemene groepsvrijstellingsverordening als daarvoor in de individuele subsidiebeslissing alle inhoudelijke en procedurele voorwaarden van die verordening worden nageleefd. HOOFDSTUK 7. - Geschillenregeling

Art. 38.De administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen of zijn gemachtigde is bevoegd om arbitrageovereenkomsten en dadingen te sluiten over de vaststelling van alle geschillen die uit de toepassing van dit besluit kunnen voortvloeien. HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen

Art. 39.Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 40.De Vlaamse minister, bevoegd voor het toerisme, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 22 april 2022.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Z. DEMIR

Bijlage. Relancepijlers 1. De relancepijler vergroening houdt in dat de toeristische sector zich te weinig bewust is van de impact die de sector heeft op het milieu, én van de mogelijkheden die er zijn om de impact van de toeristische activiteiten op ecologisch vlak te beperken.Ook bezoekers moeten zich op het vlak van het milieu bewuster worden van de keuzes die ze maken. Vergroening gaat over de milieuaspecten van het bredere begrip duurzaamheid.

De relancepijler vergroening heeft de volgende doelstellingen: 1° het bewustzijn verhogen van de voordelen van vergroening in de toeristische sector zelf en bij de consument;2° toeristische producten ontwikkelen waarbij rekening gehouden wordt met de impact op de natuur en de draagkracht van de plek;3° actief inzetten op klimaatneutrale bestemmingen, klimaatneutrale toeristische ondernemingen, het verkleinen van de ecologische voetafdruk, de reductie van waterverbruik, de reductie van afval en plastic, de bijdrage aan de bescherming van natuur en biodiversiteit.2. De relancepijler duurzaamheid houdt in dat, naast vergroening, waarbij de impact op het milieu beperkt wordt, het minstens van even groot belang is om een toeristische sector van morgen te bouwen die op lange termijn naast ecologisch ook economisch en sociaal levensvatbaar is door meer duurzame en solide modellen toe te passen.UNESCO omschrijft duurzaam toerisme als toerisme dat rekening houdt met zowel de plaatselijke bevolking als de reiziger, het cultureel erfgoed en de natuurlijke omgeving.

De relancepijler duurzaamheid heeft als doelstelling om het gemeenschappelijke culturele en natuurlijke erfgoed te behouden om het te kunnen doorgeven aan de volgende generatie, waar mogelijk aangepast aan de hedendaagse normen, waarbij werk wordt gemaakt van verduurzaming, toeristische ontsluiting van plekken, toegankelijkheid en meer cohesie. 3. De relancepijler bewuster reizen houdt in dat Reizen naar Morgen vertrekt vanuit het geloof in de positieve kracht van toerisme en zo komt tot de droombestemming: de florerende gemeenschap of bestemming. Een gemeenschap floreert als de bezoeker, de ondernemer, de plek en de inwoner positieve impact ondervinden. Gastheren zijn trots op hun thuis en dragen dat gevoel over op hun gasten. Authenticiteit is er troef, hosts werken er samen om duurzame gemeenschappen te creëren.

De relancepijler bewuster reizen heeft als doelstelling om meerwaarde te creëren voor alle belanghebbenden (bezoeker, ondernemer, inwoner en plek) in een goed evenwicht door ze te verbinden via unieke en authentieke verhalen, met aandacht voor kwaliteit en ruimte voor innovatie en creativiteit.

De relancepijler digitalisering heeft de volgende doelstellingen: 1° digitale ontsluiting van het toeristische aanbod van producten en diensten;2° digitale toepassingen die de kwaliteit van de fases in de klantreis verhogen en de beleving van het toeristische product versterken;3° digitale processen voor de ondersteuning van het toeristische product, waaronder, maar niet beperkt tot, datamanagement en het digitaliseren van processen. Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 april 2022 tot vaststelling van de regels voor de relanceprojectoproep tot subsidiëring van toeristische projecten van Vlaamse Meesters, natuur en culinaire beleving.

Brussel, 22 april 2022.

De minister-president van de Vlaamse Regering, J. JAMBON De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, Z. DEMIR

^