gepubliceerd op 05 november 2007
Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van de beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur en hergebruik van overheidsinformatie
19 JULI 2007. - Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van de beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur en hergebruik van overheidsinformatie
De Vlaamse Regering, Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, inzonderheid op artikel 22;
Gelet op het decreet van 27 april 2007 betreffende het hergebruik van overheidsinformatie, inzonderheid op artikel 15;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2004 tot oprichting van de beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006;
Gelet op artikel 20 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 29 mei 2007;
Gelet op advies 43.301/1 van de Raad van State, gegeven op 3 juli 2007, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op voorstel van de minister-president van de Vlaamse Regering en de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme;
Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Samenstelling
Artikel 1.Er wordt een beroepsinstantie opgericht inzake openbaarheid van bestuur en hergebruik van overheidsinformatie. Die beroepsinstantie bestaat uit twee afdelingen : een afdeling openbaarheid van bestuur en een afdeling hergebruik van overheidsinformatie.
Art. 2.§ 1. De afdeling openbaarheid van bestuur, die de beroepsinstantie zal uitmaken, vermeld in artikel 22 van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur, is samengesteld uit vier leden onder wie een voorzitter. Elk lid heeft een plaatsvervanger.
De leden en hun plaatsvervangers hebben minstens twee jaar nuttige juridische ervaring opgedaan. § 2. De afdeling hergebruik van overheidsinformatie, die de beroepsinstantie zal uitmaken, vermeld in artikel 15 van het decreet van 27 april 2007 betreffende het hergebruik van overheidsinformatie, is samengesteld uit vier leden onder wie een voorzitter. Elk lid heeft een plaatsvervanger.
De leden en hun plaatsvervangers hebben minstens twee jaar nuttige economische of juridische ervaring opgedaan.
Art. 3.§ 1. De leden van de afdeling openbaarheid van bestuur en hun plaatsvervangers worden als volgt benoemd onder de ambtenaren uit diverse beleidsdomeinen van de Vlaamse overheid : 1° een lid, tevens voorzitter, en zijn plaatsvervanger worden benoemd door de minister-president van de Vlaamse Regering;2° een lid en zijn plaatsvervanger worden benoemd door de Vlaamse minister, bevoegd voor de Binnenlandse Aangelegenheden;3° een lid en zijn plaatsvervanger worden benoemd door de Vlaamse minister, bevoegd voor het Leefmilieu en het Waterbeleid;4° een lid en zijn plaatsvervanger worden benoemd door de Vlaamse minister, bevoegd voor de Ruimtelijke Ordening. § 2. De leden van de afdeling hergebruik van overheidsinformatie, onder wie de voorzitter, worden aangeduid door de Vlaamse Regering op voorstel van de Vlaams minister, bevoegd voor het Algemeen Beleid inzake Personeel en Organisatieontwikkeling onder de ambtenaren uit diverse beleidsdomeinen van de Vlaamse overheid.
De Vlaamse Regering zorgt er voor dat - wat betreft de afdeling hergebruik van overheidsinformatie - zowel mensen met juridische als economische ervaring deel uitmaken van die afdeling. § 3. De leden en hun plaatsvervangers worden door de benoemende minister - voor wat betreft de leden van de afdeling openbaarheid - of de Vlaamse Regering - voor wat betreft de aangeduide leden van de afdeling hergebruik van overheidsinformatie - aangeduid voor een telkens verlengbare termijn van vijf jaar.
Art. 4.Het is de leden van beide afdelingen van de beroepsinstantie verboden tegenwoordig te zijn bij een beraadslaging over zaken waarbij zij voor of na hun benoeming, hetzij persoonlijk, hetzij als gelastigde, rechtstreeks belang hebben of waarbij hun bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad rechtstreeks een persoonlijk belang hebben.
Het is de leden van beide afdelingen van de beroepsinstantie tevens verboden tegenwoordig te zijn bij een beraadslaging over zaken als zij rechtstreeks betrokken zijn geweest bij het nemen van de beslissing waartegen beroep wordt ingesteld.
Art. 5.De benoemende minister - voor wat betreft de leden van de afdeling openbaarheid - of de Vlaamse Regering - voor wat betreft de aangeduide leden van de afdeling hergebruik van overheidsinformatie - kan op verzoek van de betrokkene een einde maken aan het mandaat van een lid of plaatsvervangend lid van één van de afdelingen van de beroepsinstantie.
Bovendien kan de benoemende minister - voor wat betreft de leden van de afdeling openbaarheid - of de Vlaamse Regering - voor wat betreft de aangeduide leden van de afdeling hergebruik van overheidsinformatie - ambtshalve en nadat hij het lid gehoord heeft een einde maken aan het mandaat van een lid of plaatsvervangend lid van een afdeling van de beroepsinstantie in de volgende gevallen : 1° als de betrokkene tekort schiet in de opdrachten van de beroepsinstantie;2° als de betrokkene het vertrouwelijke karakter van de beraadslagingen niet respecteert of vertrouwelijke documenten verspreidt;3° als de betrokkene het verbod, vermeld in artikel 4, niet naleeft.
Art. 6.Als een lid verhinderd of afwezig is, wordt het lid vervangen door zijn plaatsvervanger in de desbetreffende afdeling van de beroepsinstantie.
Een lid of plaatsvervangend lid van een van beide afdelingen van de beroepsinstantie, dat wordt benoemd in de plaats van een overleden lid of een lid van wie het mandaat voortijdig is beëindigd, zet zijn mandaat voort tot het einde van de aanvankelijk vastgelegde termijn. HOOFDSTUK II. - Opdracht
Art. 7.De afdeling openbaarheid van bestuur oefent haar opdracht als beroepsinstantie uit overeenkomstig de bepalingen van artikelen 23 tot en met 27 van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
De afdeling hergebruik van overheidsinformatie oefent haar opdracht uit overeenkomstig de bepalingen van artikelen 15 tot en met 21 van het decreet van 27 april 2007 betreffende het hergebruik van overheidsinformatie. HOOFDSTUK III. - Werking
Art. 8.Het secretariaat van beide afdelingen van de beroepsinstantie is gevestigd bij de afdeling Kanselarij van het Departement Diensten voor het Algemeen Regeringsbeleid.
Alle briefwisseling en communicatie met de beroepsinstantie wordt gericht aan het adres van het secretariaat.
Art. 9.Enkel de leden van de onderscheiden afdelingen of hun plaatsvervangers, als de leden verhinderd zijn, zijn stemgerechtigd.
De afdelingen kunnen enkel geldig beraadslagen en stemmen als ten minste drie leden, onder wie de voorzitter, of hun plaatsvervangers aanwezig zijn. De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of zijn plaatsvervanger doorslaggevend.
Art. 10.De voorzitter of zijn plaatsvervanger ondertekent namens de desbetreffende afdeling alle briefwisseling en de beslissingen. Hij kan die taak indien nodig delegeren aan ambtenaren van het secretariaat.
Art. 11.De vergaderingen van de afdelingen van de beroepsinstantie zijn niet openbaar. Onder vergaderingen worden zowel de beraadslagingen verstaan als de vergaderingen waarop partijen of deskundigen worden gehoord.
Bij de beraadslagingen zijn enkel de leden of hun plaatsvervangers aanwezig.
De beraadslagingen van de afdelingen en alle informatie die verkregen wordt in het kader van de werking van de beroepsinstantie zijn vertrouwelijk.
De vertrouwelijkheid geldt ook voor het secretariaat, de betrokken partijen en de deskundigen die eventueel gehoord worden en de personeelsleden van de instantie aan wie inlichtingen gevraagd worden.
Art. 12.De beslissingen van de afdeling openbaarheid van bestuur van de beroepsinstantie zijn met redenen omkleed en worden genomen binnen de termijnen, vermeld in artikel 24, § 1, van het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur. De beslissingen van die afdeling zijn openbaar.
De beslissingen van de afdeling hergebruik van overheidsinformatie van de beroepsinstantie zijn met redenen omkleed en worden genomen binnen de termijnen, vermeld in artikel 17 van het decreet van 27 april 2007 betreffende het hergebruik van overheidsinformatie. De beslissingen van die afdeling zijn openbaar.
Art. 13.Beide afdelingen stellen binnen een maand na hun installatie een huishoudelijk reglement vast. Dat reglement wordt met eenparige stemmen aangenomen door de leden. HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 14.Het besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van de beroepsinstantie inzake de openbaarheid van bestuur van 4 juni 2004, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006, wordt opgeheven.
Art. 15.Dit besluit treedt in werking op de datum van de inwerkingtreding van het decreet van 27 april 2007 betreffende het hergebruik van overheidsinformatie.
Art. 16.De minister-president, bevoegd voor het Algemeen Communicatiebeleid en de Vlaamse minister, bevoegd voor het Algemeen Beleid inzake Personeel en Organisatieontwikkeling zijn, ieder wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 19 juli 2007.
De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Buitenlands Beleid, Media en Toerisme, G. BOURGEOIS