gepubliceerd op 08 december 2022
Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de prioritaire oriëntaties en thema's van de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijzend team van de scholen en de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de psycho-medisch-sociale centra voor de periode tussen de schooljaren 2023-2024 en 2029-2030
15 SEPTEMBER 2022. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de prioritaire oriëntaties en thema's van de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijzend team van de scholen en de personeelsleden van het multidisciplinaire team van de psycho-medisch-sociale centra voor de periode tussen de schooljaren 2023-2024 en 2029-2030
De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op het decreet van 17 juin 2021 houdende boek 6 van het Wetboek van het basis- en secundair onderwijs en houdende de titel betreffende de voortgezette beroepsopleiding van de leden van het onderwijzend team van de scholen en de leden van het multidisciplinaire team van de psycho-medisch-sociale centra, inzonderheid op artikel 6.1.5-4;
Gelet op de « gendertest » van 29 augustus 2022 uitgevoerd met toepassing van artikel 4, tweede lid, 1°, van het decreet van 7 januari 2016Relevante gevonden documenten type decreet prom. 07/01/2016 pub. 12/02/2016 numac 2016029074 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap sluiten houdende integratie van de genderdimensie in het geheel van de beleidslijnen van de Franse Gemeenschap ;
Overwegende het advies van de Raad voor de voortgezette beroepsopleiding van 23 mei 2022;
Overwegende het advies van de Sturingscommissie van 21 juni 2022;
Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;
Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1.De prioritaire oriëntaties en thema's van de voortgezette beroepsopleiding voor leden van het onderwijzend team van de scholen, voor de periode tussen de schooljaren 2023-2024 en 2029-2030, omvatten in ieder geval de volgende elementen: 1. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de evoluerende aanpak zich eigen maken van de opnamen van de leerbehoeften van alle leerlingen, met name door praktijken van pedagogische differentiatie, nauwgezette observatie en diagnostische en formatieve evaluatie. Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntaties: a. de betekenis, de inzet, de opvatting, het juridische, institutionele en conceptuele kader van de evoluerende aanpak;b. pedagogische differentiatiepraktijken (in de klas, individuele begeleiding en specifieke aanvullende middelen);c. didactische differentiatiepraktijken (in de klas, individuele begeleiding en specifieke aanvullende middelen;d. evaluatie voor leersystemen;e. het « Dossier d'Accompagnement de l'Elève (DAccE) » en de uitzonderlijke procedure voor het behoud en de beroepsmogelijkheden;f. de voorwaarden die de inzet, de nieuwsgierigheid en het verlangen om te leren van alle leerlingen ondersteunen.2. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de inzet en verwachtingen van het onderwijssysteem begrijpen en zich eigen maken om schoolherinschakeling te bevorderen. Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a. de betekenis, de inzet, de opvatting, het juridische, institutionele en conceptuele kader van schoolherinschakeling en de strijd tegen schooluitval;b. het begrip van het verschijnsel van schooluitval en de componenten ervan c.de identificatie van risicosignalen en -situaties en vroegtijdige waarschuwingssignalen; d. de rol van de verschillende actoren (interne en externe) en hun actiemogelijkheden;de partnerschappen die ontwikkeld moeten worden; e. de preventiemaatregelen en duurzaam toezicht op de uitgevoerde projecten.3. Prioritaire opleidingsoriëntatie: het nieuwe kwalificerende onderwijstraject (PEQ) en het kwalificerend bestuur (GQ) begrijpen en zich eigen maken Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a.de betekenis, de inzet, de opvatting en het juridische, organisatorisch en conceptueel van het PEQ (PEQ); b. het modulair leren (PEQ);c. de differentiatiepraktijken in het kader van het PEQ (PEQ);d. de systemen voor structurele remediëring (PEQ);e. de evaluatie voor het leren in het kader van het PEQ, met name een formatieve evaluatie (PEQ);f. het inzicht in en het eigen maken van het leerdossier (PEQ);g. de samenwerking tussen leraren algemene cursussen en technische cursussen of beroepspraktijken (PEQ);h. de koppeling van het 3de jaar met het PEQ (PEQ);i. de specifieke nadere regels voor oriëntatie van het vierde jaar (PEQ);j. de betekenis, de inzet, de opvatting en het juridisch en organisatorisch kader van het kwalificerend beheer (GQ);k. de beslissingsondersteunde instrumenten voor de programmering van het aanbod voor de kwalificerende optie (GQ);l. de evolutie van de overlegmethoden voor het aanbod van kwalificerende opties (GQ).4. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de pedagogische benadering van de oriëntatie begrijpen en zich eigen maken Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a.de betekenis, de inzet, de opvatting, het conceptuele en juridische kader, de methoden, de middelen en instrumenten van de begeleidingsaanpak in het FWB; b. de steun voor oriëntatie via verschillende gebieden of als transversale bedoeling;c. de ontwikkeling van samenwerkingspraktijken, met name met actoren buiten de school in het kader van de pedagogische aanpak van de oriëntatie;d. het onderwijs naar keuze: benaderingen en middelen;e. de opvatting, de uitvoering en de evaluatie van de oriëntatieactiviteiten;f. het dagboekje van de leerling.5. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Ontwikkeling van een kritische en reflectieve aanpak (zowel collectief als individueel) met het oog op de aanpassing en bijsturing van de eigen beroepspraktijken voor het leren van de leerlingen. Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a. de betekenis, de inzet, de opvatting en het conceptuele kader van de reflectieve aanpak en de stappen ervan;b. het verzamelen van informatie om een stap terug te nemen van zijn/haar praktijken;c. verduidelijking, opbouw en bevraging van de grondslagen van het beroep, zijn beroepsidentiteit en de met zijn functie verbonden houdingen;d. de argumentatie van zijn/haar keuzes als beroepsmens;e. het mobiliseren van literatuur, onderzoek, institutionele middelen en publicaties om de eigen praktijken in twijfel te trekken;f. experimenteren met benaderingen, systemen en instrumenten om collectieve reflexiviteit te bevorderen;g. de portefeuille.6. Prioritaire opleidingsoriëntatie: samenwerkingspraktijken en collectieve intelligentie aanmoedigen en ontwikkelen op basis van de behoeften van de onderwijsgemeenschap en externe partners Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a.de betekenis, de inzet, de opvatting en het conceptuele en juridische kader van de collectieve visie op het beroep; b. de verschillende vormen en modaliteiten van samenwerkingspraktijken;c. instrumenten en methoden om samenwerkingspraktijken te verrijken/uit te voeren;d. het opbouwen en handhaven van een collectieve dynamiek binnen het onderwijsteam;e. partnerschappen, ook met gezinnen;f. de uitwerking van een collectieve dynamiek van professionele ontwikkeling, met inbegrip van collectieve intelligentie.7. Prioritaire opleidingsoriëntatie: De referentiesystemen en -programma's zich eigen maken en uitvoeren Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a.de referentiesystemen in het algemeen en elk referentiesysteem in het bijzonder zich eigen maken; b. wetenschappelijke, didactische en technische kennis met betrekking tot de referentiesystemen en -programma's;c. programma's in het algemeen en elk programma in het bijzonder zich eigen maken;d. programma's en referentiesystemen voor transversaliteit en interdisciplinariteit;e. uitvoering van programma's: leersituaties en -sequenties;f. de uitvoering van en het toezicht op programma's en referentiesystemen binnen een school sturen.8. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Ongelijkheden en discriminatie in het onderwijs helpen verminderen Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a.analyse en deconstructie van stereotypen en vooroordelen; b. analyse van ongelijkheden op school;c. de opbouw van het leren om ongelijkheid en discriminatie te bestrijden;d. het opzetten van projecten en praktijken ter bestrijding van ongelijkheden en discriminatie 9.Prioritaire opleidingsoriëntatie: ondersteuning van de ontwikkeling van beroepsvaardigheden in verband met Frans als leertaal en Frans als onderwijstaal Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a. de betekenis, de inzet, de opvatting, het conceptuele en juridische kader van FLS, FLE, FLSco en de instrumenten DASPA en FLA;b. identificatie en analyse van de taalprofielen en -behoeften van de leerlingen;c. linguïstische, sociale en culturele diversiteit;d. specifieke pedagogische en didactische instrumenten;e. de meertalige context voor het onderwijs.10. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Bijdragen aan een inclusieve school. Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a. de betekenis, de inzet, de opvatting, het conceptuele, juridische en organisatorische kader van de inclusieve school, van integratie;b. de betekenis, de inzet, de opvatting, het conceptuele, juridische en organisatorische kader van territoriale polen;c. de bijdrage van territoriale polen aan inclusieve scholen;d. het conceptuele gebied van specifieke behoeften;e. onderwijsstrategieën in het kader van de inclusieve school;f. samenwerking tussen personeelsleden in het gewoon onderwijs en personeelsleden in het gespecialiseerd onderwijs en/of territoriale polen en/of PMS-centra.11. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Bijdragen aan de sociaal-ecologische overgang Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a.de conceptuele en juridische kaders van de sociaal-ecologische overgang en duurzame ontwikkeling in verband met de referentiesystemen en programma's, en de systemische visie op de sociaal-ecologische overgang; b. het sturen van projecten in verband met de uitdagingen van ecologische overgang en duurzame ontwikkeling op scholen;c. bewustmaking van alle personeelscategorieën en in het bijzonder van de personeelsleden van het kwalificerend onderwijs van de beroepssectoren die bij deze uitdagingen betrokken zijn.12. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de ontwikkeling van beroepsvaardigheden in verband met specifieke functies of opdrachten, afhankelijk van de loopbaanstappen, ondersteunen. Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a. de verschillende afgevaardigden of afgevaardigde-referenten die belast zijn met specifieke opdrachten voor het team, het collectief: 1) opdrachten, rollen, verantwoordelijkheden, houdingen en uitvoering van deze opdrachten met het team, 2) bijzonderheden in verband met de collectieve opdracht;b. de stagemeesters;c. tussenreferent in het kader van het PECA (te koppelen aan de collectieve opdrachten);d. de herkwalificatie van leerkrachten technische vakken of beroepspraktijken om op te treden in het kader van het referentiesysteem;e. de gemeenschappelijke en specifieke vaardigheden van de verschillende functies.Administratieve, juridische en/of ethische vaardigheden in verband met de betrokken functie: opvoeders, kinderverzorgsters, multidisciplinaire teams van territoriale polen, paramedici van het gespecialiseerd onderwijs, leerkrachten in het taalbadonderwijs, CEFA-begeleiders. 13. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de ontwikkeling van beroepsvaardigheden in selectie- en promotiefuncties ondersteunen Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a.directies en adjunct-directies: (1) Communicatie, (2) sturing van de school, (3) Leiderschap (gedeeld; verdeeld), (4) Beheer van personeelsbeleid - en relatie, (5) Administratief, financieel en materieel beheer van de instelling, (6) beheer van crisissituatie; b. specifieke vaardigheden van de volgende functies: coördinatoren van territoriale polen, CEFA-coördinatoren, werkleiders, werkmeesters, directiesecretaresses, bestuurders van internaat, huismeester opvoeders /boekhouders.14. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de beroepsintegratie van beginnende personeelsleden ondersteunen. Prioritaire opleidingsthema's in overeenstemming met deze oriëntatie: a. de ontwikkeling van een (vooral structurele) logica van integratie en ondersteuning van beginnende leerkrachten door het team;b. beroepssocialisatie;c. verduidelijking van het werk, ontwikkeling van professionele identiteit, gevoel van bekwaamheid, deel uitmaken van een groep en veerkracht;d. klassenbeheer: organisatiemanagement, klassenklimaat, collectieve verantwoordelijkheid van de personeelsleden;e. beheer van het leren;f. het administratieve en organisatorische kader waarin de actie van de leerkracht past.15. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Bevordering van evaluatie ten bate van het leren. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de betekenis, de inzet, de relevantie, de filosofie, het juridische en conceptuele kader van beoordeling ten dienste van het leren, van de regulering van het leren en van gepersonaliseerde begeleiding in een logica van de evolutieve benadering van het leren;b. beoordelingspraktijken met betrekking tot de referentiestelsels en -programma's;c. leren van zelfbeoordeling en zelfregulering door de leerling;d. beoordelingsinstrumenten ten gunste van het leren;e. praktische en op reflectie steunende benadering van observatie in dienst van het leren, de regulering van het leren, en gepersonaliseerde begeleiding in een logica van evolutieve benadering van het leren.16. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Ontwikkeling van de democratische en burgerlijke dimensie in de beroepspraktijk en de organisatie van het schoolleven. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de betekenis, de inzet, de filosofie, de conceptuele, juridische, regelgevende en deontologische kaders van democratie en burgerschap op school;b. de totstandbrenging van democratische werking en participatie binnen de school: methoden, stelsels en instrumenten van de school als een plaats van schooldemocratie en als een gemeenschappelijk goed voor alle leden van de school (personeelsleden, leerlingen, ouders);c. burgerschap, mondiaal burgerschap, digitaal burgerschap;d. de werking van de media.17. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Het ontwikkelen, implementeren en evalueren van sturings- en leiderschapsprocessen en -praktijken binnen scholen vanuit een perspectief van samenwerking, professionele en organisatorische ontwikkeling. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de betekenis, de inzet, de filosofie, het conceptuele en juridische kader van de sturing van de scholen;b. de ontwikkeling en uitvoering van sturingsplannen;c. de tussentijdse evaluatie van de uitvoering van de doelstellingenovereenkomsten;d. de eindevaluatie van de uitvoering van de doelstellingenovereenkomsten;e. het opleidingsproces en de opleidingsplannen;f. de rol, betrokkenheid van personeelsleden bij gedistribueerd of gedeeld pedagogisch leiderschap.18. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Een positief schoolklimaat ontwikkelen. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de betekenis, de problematiek, het conceptuele kader en de effecten van het schoolklimaat op het leren;b. Relationele en emotionele vaardigheden van personeelsleden, professionele houdingen om een positief schoolklimaat te creëren, welzijn van personeelsleden;c. preventie en aanpak van conflicten tussen leerlingen, geweld en pesterijen;d. preventie en beheer/interventie van pesten (inclusief cyberpesten);e. Stappen (individueel en collectief) om het schoolklimaat te verbeteren.19. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Bijdragen aan de ontwikkeling van de digitale transitie in het onderwijs. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. Professionele digitale vaardigheden (professioneel kader, welzijn, ethiek, communicatie, samenwerken, reflexiviteit, Pix-tool); b. digitale pedagogische vaardigheden (gebruik van digitale technologie bij lesgeven/leren: keuze, gebruik, delen, creëren, bescherming van digitale middelen, interactie, evaluatie, feedback, differentiatie, creativiteit van leerlingen, enz;) c. digitale vaardigheden van leerlingen (mediageletterdheid: zorgvuldig, kritisch en verantwoord gebruik, voor informatie, communicatie, het creëren van inhoud, het oplossen van problemen; welzijn, Pix-tool, enz;) d. specifieke digitale en technische vaardigheden buiten het onderwijs (administratief personeel, digitaal gedelegeerde/techno-pedagoog; directie; CEFA-begeleider).
Art. 2.De oriëntaties en prioritaire thema's van de voortgezette beroepsopleiding van het personeel van het multidisciplinaire team van de PMS-centra, voor de periode tussen de schooljaren 2023-2024 en 2029-2030, omvatten in elk geval de volgende elementen: 1. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de grondbeginselen van het beroep van PMS-ambtenaar begrijpen, zich eigen maken en in vraag stellen, inzonderheid de begeleidingshouding, de juridische, ethische en deontologische aspecten, het institutionele kader en de methodologische aanpak en transversale vaardigheden. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. het institutionele kader, met inbegrip van de rol van de ambtenaar binnen het onderwijsstelsel;b. het juridische, ethische en deontologische kader;c. de bijhorende houding (niet-oordelend, globale visie, reflexiviteit);d. transversale vaardigheden: communicatie, assertiviteit en onderhandelen;omgaan met de media; leiden van groepen; projectbeheer en creativiteit; e. de methodologische aanpak (analyse van de aanvraag, anamnese, synthese);de vraagstelling over het gebruik van het computerhulpmiddel in de methodologische aanpak; f. preventie;g. begrippen van psycho-pedagogie en ontwikkeling bij kinderen en adolescenten in verband met leren.2. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de problemen begrijpen, vragen stellen en teamwerk ontwikkelen op CPMS-niveau, samenwerking met onderwijsteams en met externe partners/het netwerk. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. teamwork in het centrum;b. samenwerking met onderwijsteams;c. samenwerking met externe partners (netwerk).3. Prioritaire opleidingsoriëntatie: bevorderen van en deelnemen aan acties in verband met het welzijn van leerlingen op school. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de hefbomen en belemmeringen in verband met welzijn, alsmede de voorwaarden voor de verwezenlijking ervan;b. beheer van sociale netwerken;c. Leerling-leerling en volwassene-leerling relaties en schoolklimaat, inclusief (cyber)pesten;d. relationele en emotionele vaardigheden.4. Prioritaire opleidingsoriëntatie: ontwikkeling van interpersoonlijke en emotionele vaardigheden van het personeel. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. het welzijn van het personeelslid ten behoeve van de ondersteuningsrelatie met de leerlingen.5. Prioritaire opleidingsoriëntatie: inzicht in en aanpassing aan de problemen en verwachtingen van het onderwijsstelsel en de vertaling daarvan in de beroepspraktijk van PMS-ambtenaren. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de uitdagingen van het onderwijsstelsel;systeemvisie en opdrachten van het leerplichtonderwijs, met inbegrip van de doelstellingen om het onderwijsstelsel te verbeteren; organisatie en vaststelling van trajecten; b. het traject van kwalificerend onderwijs (PEQ - parcours d'enseignement qualifiant);c. de gemeenschappelijke kern.6. Prioritaire opleidingsoriëntatie: De veranderingen in de samenleving en de gevolgen daarvan voor de beroepspraktijk van de PMS-ambtenaren begrijpen en zich eigen maken. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. ontwikkelingen in de samenleving;b. bestaansonzekerheid;c. de strijd tegen ongelijkheid;d. multiculturaliteit;e. de strijd tegen discriminatie;f. impliciete regels in het schoolsysteem.7. Prioritaire opleidingsoriëntatie: inzicht krijgen in en zich de problemen en verwachtingen van het onderwijsstelsel met betrekking tot schoolbehoud eigen maken om dit te bevorderen. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. theoretische aspecten van schoolherinschakeling;b. stelsels voor schoolherinschakeling;c. samenwerking tussen jongeren, scholen, gezinnen en externe diensten;d. het doel van het project is de ontwikkeling van een nieuwe benadering van leren te bevorderen, vanaf het begin van de kleuterschool en gedurende de hele schoolloopbaan.8. Prioritaire opleidingsoriëntatie: de uitdagingen van inclusieve scholen begrijpen en zich eigen maken om bij te dragen tot de ontwikkeling ervan. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de betekenis, de inzet, de filosofie, het conceptuele kader van de inclusieve school;b. ondersteuning en begeleiding van leerlingen met bijzondere behoeften;c. de betekenis, de vraagstukken, de filosofie, het conceptuele kader en de instrumenten van de evolutionaire aanpak.9. Prioritaire opleidingsoriëntatie: Bevordering van levenslange begeleiding. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de betekenis, de vraagstukken, de filosofie en het conceptuele kader van levenslange oriëntatie;b. technische en praktische aspecten van levenslange oriëntatie;c. leerlingen helpen om keuzes te leren maken en een persoonlijk project te ontwikkelen.10. Prioritaire opleidingsoriëntatie: ontwikkelen van kennis, houding en praktijk in het werken met gezinnen en het ondersteunen van ouderschap. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. theoretische grondslagen en praktijken in ouderschapsondersteuning;b. het ontmoeten en mobiliseren van gezinnen;c. hechting en hechtingspraktijk.11. Prioritaire opleidingsoriëntatie: ontwikkeling van kennis, houding en praktijken met betrekking tot de identificatie van moeilijkheden, diagnose en begeleiding. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. Theoretische, juridische en wetenschappelijke grondslagen b.diagnostische aanpak c. begeleidingsgesprekken d.interview- en diagnostische instrumenten 12. Prioritaire opleidingsoriëntatie: ontwikkeling van kennis, houdingen en praktijken met betrekking tot gezondheidsopvoeding op school, met inbegrip van opvoeding inzake relationeel, affectief en seksueel leven, teneinde de bevordering en de ontwikkeling daarvan te ondersteunen. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. gezondheid, in de ruime betekenis, van het kind en de adolescent (aspecten van ontwikkeling, gezondheid en lichamelijk welzijn);b. geestelijke gezondheid van kinderen en jongeren;c. de specifieke kenmerken van gezondheidsbevordering op school;d. onderwijs voor relaties, emoties en seksualiteit (EVRAS - Education à la vie relationnelle, affective et sexuelle).13. Prioritaire opleidingsoriëntatie: ontwikkeling van kennis, houding en praktijken met betrekking tot crisisbeheersing. Het prioritaire thema voor de opleiding op dit gebied is: a. beheer van crisissituaties (notie van gevaar, rollen, middelen, verschillende momenten) 14.Prioritaire opleidingsoriëntatie: een kritische en op reflectie gebaseerde aanpak ontwikkelen (zowel collectief als individueel) om de beroepspraktijk aan te passen en bij te sturen.
Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. de uitdagingen, de filosofie, het conceptuele kader van de op reflectie gebaseerde aanpak;b. middelen en instrumenten om individuele of collectieve reflexiviteit te bevorderen.15. Prioritaire opleidingsoriëntatie: ontwikkeling van de kennis, de houding en de praktijken in het ambt van directielid van een PMS-centrum. Prioritaire opleidingsthema's binnen deze oriëntatie: a. personeelszaken/teambeheer;b. het administratieve beheer van een PMS-centrum;c. de professionele houding van de directie.
Art. 3.Dit besluit treedt in werking bij zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Art. 4.De minister bevoegd voor het onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 15 september 2022.
De minister-president, P.-Y. JEHOLET De minister van Onderwijs, C. DESIR